Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ersätta hifi-anläggning med soundbar

18 svar till detta ämne soundbar arc heos sonos
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 mars 2021 - 11:22

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Hej!

 

Har idag en 2.1 anläggning hemma men pga platsbrist har jag nu tänkt att gå över till en soundbarlösning istället.

 

Har följande setup idag:

2X Dali Ikon 6 MK1

Dali Ikon Sub

Denon Heos AVR

 

Vill helst göra mig av med allt ovan för att ersätta med en soundbar som även kan agera förstärkare. Behöver 3-4 HDMI-ingångar som jag helst undviker att köra in direkt i TVn och sen köra ARC till soundbar utan hade föredragit att endast dra en sladd upp till TVn.

 

Har kikat lite dessa två varianter:

För att sen köpa till en passande baslåda. Fördelen med Denon är ju att den kan hantera flera HDMI-ingångar och agera förstärkare. Går jag istället för Arc behöver jag väl antingen behålla min Heos-förstärkare eller hitta annan lösning.

 

Hur står sig dessa mot varandra ljudmässigt? Har noterat att S716H inte stöder Atmos men vet inte hur mycket påverkan det har. Sen är väl Sonos starkare när det kommer till mjukvara (inte imponerad över den Heos-app jag använder idag).

 

Finns det några andra soundbars på marknaden jag bör titta på istället? 



#2

Postad 28 mars 2021 - 12:06

Unregisteredd3cd4245
  • Unregisteredd3cd4245
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Kolla på Sennheiser Ambeo, den har allt du beskriver och mer.

#3

Postad 28 mars 2021 - 14:05

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Kolla på Sennheiser Ambeo, den har allt du beskriver och mer.

 

Tack för tips! Hade missat den. Ser bra ut även om jag tycker den är lite i största laget för min 55 tums TV. Hade hellre haft en baslåda separat och en lite nättare soundbar.



#4

Postad 31 mars 2021 - 06:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Tack för tips! Hade missat den. Ser bra ut även om jag tycker den är lite i största laget för min 55 tums TV. Hade hellre haft en baslåda separat och en lite nättare soundbar.

 

Har du tagit dig tid att lyssna på alternativ till den uppsättning du har nu? Jag är rädd för att du kanske kommer att bli enormt besviken om du tar steget rakt av till ljudlimpans begränsade möjligheter till hifi. Du sitter ju nu med golvare osv. Jag rekommenderar verkligen att du pallrar dig och din partner till butik för en lyssning. En seriös butik lånar även ut en ljudlimpa så du kan testa hemma och jämföra. Samt ge din eventuella partner en chans att förstå vad som går bet när man använder en ljudlimpa.

 

Ligger du fast i beslut att använda en soundbar. Rekommenderar jag faktiskt B&O eller de äldre B&W Zeppelin(bra begpris). Stort och bra tryck i ljudet.

 

Meddela hur det hela fortskrider. 

Vänligen 



#5

Postad 31 mars 2021 - 08:37

Herr Kantarell
  • Herr Kantarell
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Jag downsizade från ett 5.1 system med projektor/duk till en soundbar/tv för några år sen.

Visst tappar men ljud och bildmässigt men jag hade tappat hembio drivet, så det var dags

 

Jag kör en Sony HT-ST5000 soundbar och den räcker till ljudmässigt alldeles tillräckligt.



#6

Postad 01 april 2021 - 19:25

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Tack för bra input!

Var på Hifiklubben och lyssnade på ett par Denon soundbars. 550 var en stor besvikelse men den är ju av en mindre modell och mer för folk som vill ha lite bättre tryck än det inbyggda TV-ljudet och ha multiroom funktionalitet.

Lyssnade även på DHT-S716H som var klart vassare, skulle säkert duga med en baslåda till även om det såklart är ett steg ner mot min nuvarande setup rent ljudmässigt. 4 HDMI-ingångar och möjlighet till multiroom lockar också.

Sony HT-ST5000 såg verkligen spännande ut! Dock är jag lite sugen på att kunna köra multiroom då vi har öppen planlösning mellan vardagsrum och kök och kan då sätta exempelvis en Denon Home 150 för att bygga ut ljudet i rummet. Något som även B&O saknar som jag förstår det. Hur är ST5000 för musik? Läste något test som tyckte den var lite svagare där. Kör klart mer musik än surroundfilm med Atmos-stöd.

Har en äldre TV som saknar eArc vilket gör att Sonos Arc går bort.

Inte lätt det här :)

#7

Postad 02 april 2021 - 13:23

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tack för bra input!

Var på Hifiklubben och lyssnade på ett par Denon soundbars. 550 var en stor besvikelse men den är ju av en mindre modell och mer för folk som vill ha lite bättre tryck än det inbyggda TV-ljudet och ha multiroom funktionalitet.

Lyssnade även på DHT-S716H som var klart vassare, skulle säkert duga med en baslåda till även om det såklart är ett steg ner mot min nuvarande setup rent ljudmässigt. 4 HDMI-ingångar och möjlighet till multiroom lockar också.

Sony HT-ST5000 såg verkligen spännande ut! Dock är jag lite sugen på att kunna köra multiroom då vi har öppen planlösning mellan vardagsrum och kök och kan då sätta exempelvis en Denon Home 150 för att bygga ut ljudet i rummet. Något som även B&O saknar som jag förstår det. Hur är ST5000 för musik? Läste något test som tyckte den var lite svagare där. Kör klart mer musik än surroundfilm med Atmos-stöd.

Har en äldre TV som saknar eArc vilket gör att Sonos Arc går bort.

Inte lätt det här :)



Köp en BX7 och Q950T eller SN11rg.

#8

Postad 03 april 2021 - 07:01

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Köp en BX7 och Q950T eller SN11rg.


Vill helst ha utan surroundhögtalare, soundbar + baslåda räcker gott för mig. När det gäller Samsung så tycker jag att Q8000T ser intressant ut men där vet jag att Samsung släppt en ny version som inte kommit till Sverige än (Q8000A).

#9

Postad 03 april 2021 - 08:08

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Q900T då? Nästan samma som Q950T men utan bakhögtalare.

Redigerat av Turbo-Danne, 03 april 2021 - 08:09.


#10

Postad 03 april 2021 - 08:47

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Nån som lyssnat på denna?

 

https://www.youtube....h?v=9i4Oyn6RDkA

 

 

Sen finns det denna passiva soundbar, som jag är lite nyfiken på. 

 

 

totem-introduces-tribe-duo-and-tribe-trio-Custom.jpg

 

 

https://www.pauselju...tem-tribe-trio/



#11

Postad 05 april 2021 - 10:23

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Q900T då? Nästan samma som Q950T men utan bakhögtalare.


Ja den är absolut på tapeten :) Tycker den är lite i bredaste laget och som jag förstår det saknar Samsung multiroomfunktionalitet, även om det inte är det viktigaste i mitt fall.

#12

Postad 05 april 2021 - 10:34

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag hade köpt en passiv soundbar typ Monitor Audio SB-4 med en liten subwoofer. Annars Sennheiser ambeo med en subwoofer. Allt beror väl på hur mycket man vill offra bra ljud. Personligen hade jag aldrig offrat bra ljud om jag inte var verkligen tvungen. Men då hade jag nog kört väggmonterade högtalare.

#13

Postad 05 april 2021 - 16:25

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Alltså, för att kolla film och serier, så är LG SN11RG och Q950T ypperliga och ger enligt mig i särklass bästa ljud som en soundbar kan erbjuda under 15k. 



#14

Postad 05 april 2021 - 18:24

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Jag hade köpt en passiv soundbar typ Monitor Audio SB-4 med en liten subwoofer. Annars Sennheiser ambeo med en subwoofer. Allt beror väl på hur mycket man vill offra bra ljud. Personligen hade jag aldrig offrat bra ljud om jag inte var verkligen tvungen. Men då hade jag nog kört väggmonterade högtalare.

 

Passiv soundbar är faktiskt ingen dum idé då jag är nöjd med min förstärkare men den marknaden verkar ganska liten? Monitor Audio SB-4 är lite för stor för min 55 tums TV :) Även SB-2 var för stor för min bänk.

 

 

Alltså, för att kolla film och serier, så är LG SN11RG och Q950T ypperliga och ger enligt mig i särklass bästa ljud som en soundbar kan erbjuda under 15k. 

 

Har tittat på dom men siktar på något utan bakhögtalare så i så fall är det väl Q900/800T som är intressanta. Lite synd att dom bara klämt in en HDMI-ingång i Q800T, skulle behöva minst 2 (helst 3). Q900T har ju två men tycker den är lite väl bred.

 

Någon som jämfört Samsungs soundbars (typ Q900/800T) mot Denons varianter (S716H/S516H)? Vore intressant att jämföra men svårt att hitta butik där man kan lyssna på båda. Finns väldigt mycket tester osv att läsa kring Samsungs modeller på nätet, desto mindre när det gäller Denon. Har själv lyssnat på S716H i butik och ska lyssna på S516H i veckan tänkte jag.



#15

Postad 05 april 2021 - 20:14

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Sprang på Philips Fidelio B95 som verkar ha det mesta jag söker. Någon som lyssnat på den? Dåligt med tester på nätet och verkar inte finnas att lyssna på i närheten.

#16

Postad 06 april 2021 - 07:47

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Sprang på Philips Fidelio B95 som verkar ha det mesta jag söker. Någon som lyssnat på den? Dåligt med tester på nätet och verkar inte finnas att lyssna på i närheten.


Du kan få köpa min Samsung Q90R (65-tum) samt min HW-N950 för 17k. Båda i nyskick. Du får alltså både en grym TV och en Atmos och DTS:X soundbar.

#17

Postad 06 april 2021 - 17:09

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Du kan få köpa min Samsung Q90R (65-tum) samt min HW-N950 för 17k. Båda i nyskick. Du får alltså både en grym TV och en Atmos och DTS:X soundbar.

 

Tack för erbjudandet men har inga planer på att byta ut min TV just nu :)



#18

Postad 11 april 2021 - 18:46

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Nu så: https://www.mediamar...-4-1323565.html

Slå till!

#19

Postad 12 april 2021 - 17:39

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

 

Fin deal!

 

Slog till slut till på en Denon DHT-S716H nu när Hifiklubben sänkte priset med 1500:- och dessutom gav rabatt på 500:- på en Denon Home 150 som jag också köpte. Riktigt nöjd med ljudet i mitt ganska lilla vardagsrum. Får se om det blir en baslåda lite längre fram, tror det skulle göra ganska stor skillnad även om soundbaren klarar sig ganska bra själv.

 

Till slut vägde HDMI-ingångar och multiroom tyngre än Atmos och surround i mitt fall.

 

Stort tack för alla bra tips! :)






Även taggad med soundbar, arc, heos, sonos

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.