Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluff-sms från postnord ?

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2018 - 10:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har inte köpt något från utlandet . Däremot väntar jag på ett paket från ett företag som skulle skicka en gratis fotopryl till mig som jag ska testa.

Men känns orimligt att jag måste betala moms för paketet.
Sen vet jag att det skickas ut bluff sms från postnord.

Men kanske någon beställt något från utlandet och vet om det är på riktigt ? 😊

Bifogad fil(er)



#2

Postad 29 december 2018 - 10:50

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Ser legit ut, ring PostNord och dubbelkolla.

Jag tror inte du ska betala moms på det egentligen, men inte hundra på hur det funkar.

#3

Postad 29 december 2018 - 11:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Inget konstigt, avsändaren i Kina har fyllt i en exportdeklaration (CN22) och angett värde. Moms är den lilla delen och hanteringskostnaden är den större delen.

#4

Postad 29 december 2018 - 11:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ser legit ut, ring PostNord och dubbelkolla.

Jag tror inte du ska betala moms på det egentligen, men inte hundra på hur det funkar.

 

ja jag får ringa. dom verkar dock ha stängt under helgen så jag får ta det på måndag.

Inget konstigt, avsändaren i Kina har fyllt i en exportdeklaration (CN22) och angett värde. Moms är den lilla delen och hanteringskostnaden är den större delen.

 

 

okej. då tänker jag nog inte hämta ut paketet :)



#5

Postad 29 december 2018 - 11:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Finns ingen vits att ringa, kolla in länken som dessutom innehåller ett foto på ditt paket. Synpunkter på detta får du ta med avsändaren. Du kan även spåra ditt paket med kollinumret på PostNords hemsida eller i appen, som sagt inga konstigheter.

#6

Postad 29 december 2018 - 11:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Finns ingen vits att ringa, kolla in länken som dessutom innehåller ett foto på ditt paket. Synpunkter på detta får du ta med avsändaren. Du kan även spåra ditt paket med kollinumret på PostNords hemsida eller i appen, som sagt inga konstigheter.

 

jag vågade inte trycka på länken först. 

 

förstår att postord inte kan göra något åt detta. har mailat avsändaren nu och sagt att jag vill avbryta samarbetet.



#7

Postad 29 december 2018 - 12:03

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Även om du inte har betalt något för varan så ska det ändå betalas moms och ev tull. Undantaget är gåvor från privatpersoner. Ett företag räknas aldrig som privatperson.

#8

Postad 29 december 2018 - 13:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det stämmer nog, men hur fel det känns då. Tanken bak detta är väl att Sverige inte ska förlora pengar för att man köper saker utomlands. I detta fall skulle ju ingenting ha blitt köpt i Sverige, varför ska då staten ha pengar? Bara sitta och håva in utan att ha rört ett finger.

 

Jag har köpt läderjackor utomlands, för att det inte finns någon liknande kvalitet i Sverige. Även här tycker jag det är fel att staten ska ha pengar utan att lyfta ett finger för att försöke erbjuda likvärdig vara utan helt rakt av bara flå pengar av luft.

 

IMHO ska detta bara gälla om likvärdig vara finns att få tag i från Sverige. Vem ska avöra detta då, ja det kommer väl in nog med pengar gratis för att anställa ett par folk som kan googla.



#9

Postad 29 december 2018 - 13:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det stämmer nog, men hur fel det känns då. Tanken bak detta är väl att Sverige inte ska förlora pengar för att man köper saker utomlands. I detta fall skulle ju ingenting ha blitt köpt i Sverige, varför ska då staten ha pengar? Bara sitta och håva in utan att ha rört ett finger.

 

Jag har köpt läderjackor utomlands, för att det inte finns någon liknande kvalitet i Sverige. Även här tycker jag det är fel att staten ska ha pengar utan att lyfta ett finger för att försöke erbjuda likvärdig vara utan helt rakt av bara flå pengar av luft.

 

IMHO ska detta bara gälla om likvärdig vara finns att få tag i från Sverige. Vem ska avöra detta då, ja det kommer väl in nog med pengar gratis för att anställa ett par folk som kan googla.

 

 

 

tycker också det är fel. jag ska göra ett samarbete med dessa och dom ger mig en fotopryl i utbyte mot att jag nämner dom i min instagrampost.  Förstår verkligen inte alls varför staten ska håva in pengar pga det.



#10

Postad 29 december 2018 - 15:05

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

tycker också det är fel. jag ska göra ett samarbete med dessa och dom ger mig en fotopryl i utbyte mot att jag nämner dom i min instagrampost.  Förstår verkligen inte alls varför staten ska håva in pengar pga det.

 

I princip betalar dom dig lön för ett "uppdrag", men istället för pengar får du en fotopryl till ett visst värde?

 

EK



#11

Postad 29 december 2018 - 15:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

jag vågade inte trycka på länken först. 
 
förstår att postord inte kan göra något åt detta. har mailat avsändaren nu och sagt att jag vill avbryta samarbetet.

Det ”samarbetet” kan inte varit värt mycket om du avbryter det pga svenska importregler och du får betala offantliga 86kr för denna 80mm Lensball...

#12

Postad 29 december 2018 - 15:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

I princip betalar dom dig lön för ett "uppdrag", men istället för pengar får du en fotopryl till ett visst värde?

 

EK

 

 

ja typ. eller jag vet inte vad det räknas som.  händer ju ibland att fotografer gör colab/samarbeten med olika företag. då får man ju alltid fotoprylar i utbyte mot att man visar upp och nämner företaget i sociala medier. 

 

Det kanske räknas som ett uppdrag. 



#13

Postad 29 december 2018 - 15:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

tycker också det är fel. jag ska göra ett samarbete med dessa och dom ger mig en fotopryl i utbyte mot att jag nämner dom i min instagrampost.  Förstår verkligen inte alls varför staten ska håva in pengar pga det.

Fast du som mottagare är ansvarig för betalning av moms och tull på försändelser som kommer från länder utanför EU. Och om "prylen" skickas till dig från en företagsadress så tas moms ut från första kronan. Är avsändaren en privatperson samtidigt som det deklarerade värdet är under 500 kr och även ikryssat som gåva så skall det slinka igenom enligt Postnord själva.

 

Kan absolut förstå att det känns menlöst att betala moms och hantering av en "gåva" men Postnord som sådana kommer inte att särskilja på det du köper från utlandet och det företag skickar till dig baserat på deklarationen. Inget missnöje i hela världen kan ändra det faktumet.



#14

Postad 29 december 2018 - 15:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det ”samarbetet” kan inte varit värt mycket om du avbryter det pga svenska importregler och du får betala offantliga 86kr för denna 80mm Lensball...

 

nej inte så mycket värt. precis som du säger är det en lensball och den klarar jag mig ju utan om jag ska vara ärlig :)

 

poängen är inte att det just är 86kr

poängen är att det är ingen som värderar fotografer längre. Det är en sak att dom inte betalar mig pengar (utan ger mig en produkt istället)

men att JAG ska betala pengar för att dom vill samarbeta med mig är inte så intressant. 

 

Nu är det ju dock inte deras fel utan svenska statens fel. Men företaget borde kunna lösa det på något sätt.



#15

Postad 29 december 2018 - 15:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

nej inte så mycket värt. precis som du säger är det en lensball och den klarar jag mig ju utan om jag ska vara ärlig :)
 
poängen är inte att det just är 86kr
poängen är att det är ingen som värderar fotografer längre. Det är en sak att dom inte betalar mig pengar (utan ger mig en produkt istället)
men att JAG ska betala pengar för att dom vill samarbeta med mig är inte så intressant. 
 
Nu är det ju dock inte deras fel utan svenska statens fel. Men företaget borde kunna lösa det på något sätt.

Uppenbarligen har du sett ett behov av produkten iom du ingått ett ”samarbete” (nämna företagsnamnet på instagram).

Men när det inte blev helt GRATIS (pga svenska importregler) så var det ”samarbetet” inte längre värt något?!

#16

Postad 29 december 2018 - 15:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Uppenbarligen har du sett ett behov av produkten iom du ingått ett ”samarbete” (nämna företagsnamnet på instagram).

Men när det inte blev helt GRATIS (pga svenska importregler) så var det ”samarbetet” inte längre värt något?!

 

 jag är inte här för att diskutera detta med dig. Det var inte därför jag skapade detta inlägg.



#17

Postad 29 december 2018 - 16:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är väl inte statens fel att "ingen värderar fotografer"? Sedan skulle väl åtminstone inte jag som den hobbyfotografen jag är se Instagram som en plattform för professionella fotografer men det är bara jag... :)



#18

Postad 29 december 2018 - 16:09

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Man måste självklart göra så här pga det tidigare enorma missbruket.
Inget konstigt med det.

#19

Postad 29 december 2018 - 16:13

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Postnord varnar för bluffmail som ser ut att kommer från dem. Men du kanske redan vet..

https://sverigesradi...artikel=7120214



#20

Postad 29 december 2018 - 16:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är väl inte statens fel att "ingen värderar fotografer"? Sedan skulle väl åtminstone inte jag som den hobbyfotografen jag är se Instagram som en plattform för professionella fotografer men det är bara jag... :)


Instagram är en av dom bästa plattformarna nu för tiden för professionella fotografer just för att bli sedd av företag och sånt.
Men just bildförsäljning finns det betydligt bättre ställen för 😊

Man måste självklart göra så här pga det tidigare enorma missbruket.
Inget konstigt med det.


Japp, förstår. Var dock mest osäker på om det var så här det fungerade. 😊

Postnord varnar för bluffmail som ser ut att kommer från dem. Men du kanske redan vet..
https://sverigesradi...artikel=7120214


Japp. Nämnde det i första inlägget. Därför jag blev lite fundersam om det kunde vara något sånt.

#21

Postad 29 december 2018 - 16:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Det stämmer nog, men hur fel det känns då. Tanken bak detta är väl att Sverige inte ska förlora pengar för att man köper saker utomlands. I detta fall skulle ju ingenting ha blitt köpt i Sverige, varför ska då staten ha pengar? Bara sitta och håva in utan att ha rört ett finger.

 

Att det läggs tull och moms på utlandsköpta varor är ju förstås helt nödvändigt. Annars skulle ju fler och fler köpa sina varor utomlands till en mycket billigare kostnad. Då måste momsen på de svensksålda varorna ökas för att få in den nödvändiga summan. Det gör det ännu mer lönsamt att köpa utomlands vilket ytterligare skulle motivera folk att handla utomlands. Repetera tills ALL handel sker momsfritt och staten inte får in en spänn. Hur löser du den situationen?

 

Att de håvar in pengar "utan att lyfta ett finger" är ju precis vad de bör göra. Är det inte bra att pengarna kommer in till staten på ett så enkelt och billigt sätt som det bara är möjligt? Annars skulle vi ju behöva öka momssatsen för att få in samma summa.

 

IMHO ska detta bara gälla om likvärdig vara finns att få tag i från Sverige. Vem ska avöra detta då, ja det kommer väl in nog med pengar gratis för att anställa ett par folk som kan googla.

 

Varför ska din skinnjacka bli moms och tullfri för att det inte finns en likvärdig att köpa i Sverige?



#22

Postad 29 december 2018 - 16:32

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 3
Allvarligt, statens fel?
Min personliga uppfattning är att det är ditt fel.
Personligen betalar jag både skatt på pengarna jag tjänar och moms på det jag köper. Jag tycker det känns helt okej. Anser att jag får ganska mycket (till och med lön) ifrån skattepengarna.
Tycker du har ett stort egenansvar att ta reda på vad som gäller. Resonemanget kring import av skinnjackan känns enligt min mening mycket märkligt. Bor man i Sverige får vi förvänta oss att betala skatt och moms,det är ju grunden till att finansiera vårt offentliga välfärdssamhälle.

Redigerat av hampestampe, 29 december 2018 - 16:33.


#23

Postad 29 december 2018 - 16:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 3

poängen är inte att det just är 86kr

poängen är att det är ingen som värderar fotografer längre. Det är en sak att dom inte betalar mig pengar (utan ger mig en produkt istället)

men att JAG ska betala pengar för att dom vill samarbeta med mig är inte så intressant. 

 

Jag ser inget problem i att ingen värderar fotografer längre (om de nu inte gör det, jag har ingen aning). Det är så en marknadsekonomi fungerar. Du får erbjuda något annat som värderas högre helt enkelt.

 

Nu är det ju dock inte deras fel utan svenska statens fel. Men företaget borde kunna lösa det på något sätt.

 

Hur sjutton kan detta vara svenska statens "fel"? Borde de skapat något undantag för fotografers "sammarbetsgåvor". Varför borde de subventionera din verksamhet?



#24

Postad 29 december 2018 - 18:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Att det läggs tull och moms på utlandsköpta varor är ju förstås helt nödvändigt. Annars skulle ju fler och fler köpa sina varor utomlands till en mycket billigare kostnad. Då måste momsen på de svensksålda varorna ökas för att få in den nödvändiga summan. Det gör det ännu mer lönsamt att köpa utomlands vilket ytterligare skulle motivera folk att handla utomlands. Repetera tills ALL handel sker momsfritt och staten inte får in en spänn. Hur löser du den situationen?

Att de håvar in pengar "utan att lyfta ett finger" är ju precis vad de bör göra. Är det inte bra att pengarna kommer in till staten på ett så enkelt och billigt sätt som det bara är möjligt? Annars skulle vi ju behöva öka momssatsen för att få in samma summa.


Varför ska din skinnjacka bli moms och tullfri för att det inte finns en likvärdig att köpa i Sverige?


Tror du missförstår. Jag har inget emot att betala alla avgifter för en produkt som också finns i Sverige men som jag väljer att köpa utomlands. Då fungerar det som tänkt imho.

Om jag däremot vil ha en sak som inte finns i Sverige (säg en japansk sten f.eks) så förstör jag ju inte den svenska marknaden genom att beställa den från Japan då ingen i Sverige går miste av ett salg.

Eller?

#25

Postad 29 december 2018 - 18:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Resonemanget kring import av skinnjackan känns enligt min mening mycket märkligt. Bor man i Sverige får vi förvänta oss att betala skatt och moms,det är ju grunden till att finansiera vårt offentliga välfärdssamhälle.


Jag betalar gladeligen skatt på mina pengar samt moms på saker jag köper. Får sjukt mycket tillbaka, tycker det är ett otroligt bra system och vill inte bo i ett land som inte har det så.

Saker som inte tilbjuds i Sverige däremot, och som ingen produserar och arbetar för, det har jag inte lust att betala moms på? Jag betalar skatt på min lön och moms til tilverkaren av jackan (ett ställe i skottland som gör allting för hand).

 

Men du menar kansje att man ska försöka att använda så mycket av sina pengar som möjligt i Sverige. Inte köpa så mycket kläder osv när man är utomlands utan vänta och så köpa det från lokal butik istället osv. Man köper ju mat och betalar dricks osv til restauranter utomlands och då får inte heller Sverige något i sin kassa så man ska då begränsa köp til de gånger man faktiskt är utomlands då?

 

//edit förtydligande


Redigerat av Demon Slayer, 29 december 2018 - 20:27.


#26

Postad 29 december 2018 - 18:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Tror du missförstår. Jag har inget emot att betala alla avgifter för en produkt som också finns i Sverige men som jag väljer att köpa utomlands. Då fungerar det som tänkt imho.

Om jag däremot vil ha en sak som inte finns i Sverige (säg en japansk sten f.eks) så förstör jag ju inte den svenska marknaden genom att beställa den från Japan då ingen i Sverige går miste av ett salg.

Eller?

 

Jag förstår inte, men jag missförstår verkligen inte. Varför ska en vara automatiskt bli billigare för att den inte finns att köpa i Sverige? Om något så är det ju värre för statsfinanserna om du köper något utomlands och dina pengar försvinner ur landet.

 

 

Saker som inte tilbjuds däremot, och som ingen produserar och arbetar för, det har jag inte lust att betala moms på?

 

Moms har INGET att göra med om arbete i landet utförts (vilket det i.o.f.s nästan alltid har (någon ska ju sälja produkten)) eller inte. Förr hette det omsättningsskatt. Om du verkligen gladeligen betalar skatt och funderar igenom detta så borde du landa i att du bör betala även för importerade varor.



#27

Postad 29 december 2018 - 19:20

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 2
Ni måste väl förstå att det är helt orimligt att det ska skapas en avdelning som ska avgöra om varor i ett paket finns i Sverige eller inte?

Köp inom EU eller betala tull och moms är väl ett helt ok och enkelt system.

#28

Postad 29 december 2018 - 19:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag förstår inte, men jag missförstår verkligen inte. Varför ska en vara automatiskt bli billigare för att den inte finns att köpa i Sverige? Om något så är det ju värre för statsfinanserna om du köper något utomlands och dina pengar försvinner ur landet.

 
Det verkade så då du inledde med en mening som var helt generellt svart eller vit (att lägga moms på utlandsköpta varor, vs att inte göra det). Jag har aldrig sagt att systemet skal bort. Systemet kan gott finnas kvar, men jag tycker det borde revitaliseras då det apliseras på annat sätt än det den var tänkt för.
 
Jag har aldrig sagt att en vara ska bli billigare. den finns ju inte att köpa i Sverige och har då således inget pris alls. Priset är det priset den säljs för där den finns att köpa.

 

Moms har INGET att göra med om arbete i landet utförts (vilket det i.o.f.s nästan alltid har (någon ska ju sälja produkten)) eller inte. Förr hette det omsättningsskatt. Om du verkligen gladeligen betalar skatt och funderar igenom detta så borde du landa i att du bör betala även för importerade varor.

Det är ju just det jag menar. Om det finns butiker, lager, personal, transport osv för att tilhandahålla en vara i Sverige och jag går fulvägen för att tjäna 10,- och köper detta från Kina så blir det fel och då är det ok att staten får denna kompensering. Men om ingen i Sverige tilverkar/har butik/säljer/transporterar exempelvis bläckfiskbläck men en stackare i Kina faktiskt drar ut på sjön och fångar bläckfisk, använder sin dyrbara tid att utvinna detta, har personal, transport, lager osv så ska Sverige altså få pengar för att jag köper en låda (påse?) av honnom? Varför undrar jag?

 

Men ja jag förstår hur du menar att om jag tycker om systemet med skatt så borde jag vilja betala moms av alla mina kronor til det landet jag bor i och jag håller med om detta på en nivå, men det jag inte gillar är att med detta tankesätt så tjänar staten på att inte tilhandahålla saker. Dom kan ju snäva in mer och mer och bara erbjuda storsäljarna, f.eks bara pripps öl osv. Idag lever vi ett helt annat liv än det vi gjorde när lagen infördes och dom allra flesta använder Internet och är mer upplysta om vad som finns i resten av världen. Jag tycker det blir fel at klassas som engångs-privatimportör bara för att man vil testa en sak som bara finns i utlandet. Det kan hända att jag nöjjer mig bara dom ändrar namnet och kansje ger lite mera möjligheter att faktiskt kunna f.eks förädla varor. Som det är idag så skiter dom i perfekta dokumenter hanterat, ifyllt, stämplat, underskivet och fäst på korrekt sätt utan bara drar på med avgifterna och så får man klaga när dom inte ens ser på lapparna som följer med och det tar 8 veckor att få svar på en klagan så det hjälper ju inte direkt på att man känner sympati som det är nu. Jag hade välkomnat ett sätt att "vippsa" 25% direkt til staten och så skapas en kod som sätts på paketet f.eks som då det skannas vid gränsen visar att moms är betalad, då skulle man själv ha lite mer kontroll samt slippa hutlösa hanterinskostnader.

 


Ni måste väl förstå att det är helt orimligt att det ska skapas en avdelning som ska avgöra om varor i ett paket finns i Sverige eller inte?

Köp inom EU eller betala tull och moms är väl ett helt ok och enkelt system.

 

Haha ja självklart det är ju inte helt seriös menat. Men jag bor faktisk i Norge så jag kan inte köpa saker från något annat land utan att betala alla avgifter. Får köpa lamm och lusekoftor och vara nöjd med det eller betala ut näsan. Ja det blir faktiskt ungefär 7500,- för en sak som kostar 5000,-


Redigerat av Demon Slayer, 29 december 2018 - 20:16.


#29

Postad 29 december 2018 - 20:12

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Dags för TS att läsa denna sida:

 

https://www.skatteve...87d7f125bd.html

 

"Jag har fått produkter, måste jag betala skatt?

 

Ja. Grundregeln är att du ska betala skatt om du behåller en produkt oavsett om du gör reklam för den eller inte. Det du behöver betala skatt för är priset som du själv hade betalat om du köpt produkten – det kan vara alltifrån produkter för små summor till märkesjeans och mobiltelefoner.

Du behöver också betala skatt för produkter som du har fått men som du ger bort eller lottar ut till dina följare, värdet spelar ingen roll.

Du behöver inte skatta för en produkt som du returnerar eller inte ens hämtar ut."



#30

Postad 29 december 2018 - 20:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 

Dags för TS att läsa denna sida:

 

https://www.skatteve...87d7f125bd.html

 

"Jag har fått produkter, måste jag betala skatt?

 

Ja. Grundregeln är att du ska betala skatt om du behåller en produkt oavsett om du gör reklam för den eller inte. Det du behöver betala skatt för är priset som du själv hade betalat om du köpt produkten – det kan vara alltifrån produkter för små summor till märkesjeans och mobiltelefoner.

Du behöver också betala skatt för produkter som du har fått men som du ger bort eller lottar ut till dina följare, värdet spelar ingen roll.

Du behöver inte skatta för en produkt som du returnerar eller inte ens hämtar ut."

 

 

 

tack så mycket. Ska läsa där :)



#31

Postad 29 december 2018 - 23:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det verkade så då du inledde med en mening som var helt generellt svart eller vit (att lägga moms på utlandsköpta varor, vs att inte göra det). Jag har aldrig sagt att systemet skal bort. Systemet kan gott finnas kvar, men jag tycker det borde revitaliseras då det apliseras på annat sätt än det den var tänkt för.

 

Hur appliceras det "fel"? Moms är en skatt som ger staten inkomster vid omsättning av pengar. Hur kan det vara fel att ta ut den vid import? Varför tycker du att det ska vara "skattefritt" att handla saker utomlands?

 

 

 

Jag har aldrig sagt att en vara ska bli billigare. den finns ju inte att köpa i Sverige och har då således inget pris alls. Priset är det priset den säljs för där den finns att köpa

 

Snacka om att säga emot sig själv i samma inlägg ;) Varan har ett självklart ett pris oavsett var du köper den och att lägga moms på den är också självklart.

 

 

 

Det är ju just det jag menar. Om det finns butiker, lager, personal, transport osv för att tilhandahålla en vara i Sverige och jag går fulvägen för att tjäna 10,- och köper detta från Kina så blir det fel och då är det ok att staten får denna kompensering. Men om ingen i Sverige tilverkar/har butik/säljer/transporterar exempelvis bläckfiskbläck men en stackare i Kina faktiskt drar ut på sjön och fångar bläckfisk, använder sin dyrbara tid att utvinna detta, har personal, transport, lager osv så ska Sverige altså få pengar för att jag köper en låda (påse?) av honnom? Varför undrar jag?

 

Du verkar verkligen inte förstå syftet med moms. Det handlar inte om att staten ska bli kompenserad för något arbete. Det är kort och gott en skatt på omsättning av pengar. Om det är synd om en kinesisk fiskegubbe är helt egalt.

 

 

 

Även här tycker jag det är fel att staten ska ha pengar utan att lyfta ett finger för att försöke erbjuda likvärdig vara utan helt rakt av bara flå pengar av luft

 

 

 

men det jag inte gillar är att med detta tankesätt så tjänar staten på att inte tilhandahålla saker. Dom kan ju snäva in mer och mer och bara erbjuda storsäljarna, f.eks bara pripps öl osv.

 

Här blir det ännu mer märkligt. Tror du att staten har bestämmer vilka produkter privata företag ska erbjuda konsumenter?

 

 

 

Som det är idag så skiter dom i perfekta dokumenter hanterat, ifyllt, stämplat, underskivet och fäst på korrekt sätt utan bara drar på med avgifterna och så får man klaga när dom inte ens ser på lapparna som följer med och det tar 8 veckor att få svar på en klagan så det hjälper ju inte direkt på att man känner sympati som det är nu.

 

Jag tror säkert att det blir fel ibland, och speciellt nu när det precis har skett en stor omställning till att hantera alla paket på rätt sätt. Men att de "skiter i perfekta dokument" etc tror jag inte ett dugg på. Det skapar bara mer problem för dem (vilka menar du förresten med "dom". Posten, tullen, dhl, ups, tnt?) när det i efterhand ska redas upp. 

 

 

 

Jag hade välkomnat ett sätt att "vippsa" 25% direkt til staten och så skapas en kod som sätts på paketet f.eks som då det skannas vid gränsen visar att moms är betalad, då skulle man själv ha lite mer kontroll samt slippa hutlösa hanterinskostnader.

 

Så nu är du helt plötsligt helt ok med att moms ska tas ut? Det är hanteringskostnaderna som du har något emot? Då blev ju det du skrev tidigare om stackars fiskegubbar i kina och alternativa skinnjackor ännu konstigare.

 

Är du säker på att du gjort som jag rådde dig till tidigare och funderat igenom detta ordentligt ;)


Redigerat av Loco.spk, 29 december 2018 - 23:54.


#32

Postad 30 december 2018 - 00:00

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

 
Det verkade så då du inledde med en mening som var helt generellt svart eller vit (att lägga moms på utlandsköpta varor, vs att inte göra det). Jag har aldrig sagt att systemet skal bort. Systemet kan gott finnas kvar, men jag tycker det borde revitaliseras då det apliseras på annat sätt än det den var tänkt för.
 
Jag har aldrig sagt att en vara ska bli billigare. den finns ju inte att köpa i Sverige och har då således inget pris alls. Priset är det priset den säljs för där den finns att köpa.

 

Det är ju just det jag menar. Om det finns butiker, lager, personal, transport osv för att tilhandahålla en vara i Sverige och jag går fulvägen för att tjäna 10,- och köper detta från Kina så blir det fel och då är det ok att staten får denna kompensering. Men om ingen i Sverige tilverkar/har butik/säljer/transporterar exempelvis bläckfiskbläck men en stackare i Kina faktiskt drar ut på sjön och fångar bläckfisk, använder sin dyrbara tid att utvinna detta, har personal, transport, lager osv så ska Sverige altså få pengar för att jag köper en låda (påse?) av honnom? Varför undrar jag?

 

Men ja jag förstår hur du menar att om jag tycker om systemet med skatt så borde jag vilja betala moms av alla mina kronor til det landet jag bor i och jag håller med om detta på en nivå, men det jag inte gillar är att med detta tankesätt så tjänar staten på att inte tilhandahålla saker. Dom kan ju snäva in mer och mer och bara erbjuda storsäljarna, f.eks bara pripps öl osv. Idag lever vi ett helt annat liv än det vi gjorde när lagen infördes och dom allra flesta använder Internet och är mer upplysta om vad som finns i resten av världen. Jag tycker det blir fel at klassas som engångs-privatimportör bara för att man vil testa en sak som bara finns i utlandet. Det kan hända att jag nöjjer mig bara dom ändrar namnet och kansje ger lite mera möjligheter att faktiskt kunna f.eks förädla varor. Som det är idag så skiter dom i perfekta dokumenter hanterat, ifyllt, stämplat, underskivet och fäst på korrekt sätt utan bara drar på med avgifterna och så får man klaga när dom inte ens ser på lapparna som följer med och det tar 8 veckor att få svar på en klagan så det hjälper ju inte direkt på att man känner sympati som det är nu. Jag hade välkomnat ett sätt att "vippsa" 25% direkt til staten och så skapas en kod som sätts på paketet f.eks som då det skannas vid gränsen visar att moms är betalad, då skulle man själv ha lite mer kontroll samt slippa hutlösa hanterinskostnader.

 


 

Haha ja självklart det är ju inte helt seriös menat. Men jag bor faktisk i Norge så jag kan inte köpa saker från något annat land utan att betala alla avgifter. Får köpa lamm och lusekoftor och vara nöjd med det eller betala ut näsan. Ja det blir faktiskt ungefär 7500,- för en sak som kostar 5000,-

 

Hur tänker du nu? Alla utlandsproducerade varor finns inte på svenska marknaden förrän någon tycker det är en bra idé att importera dem. Så vad är skillnaden på att ett företag importerar eller att du gör det själv?



#33

Postad 30 december 2018 - 03:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Hur appliceras det "fel"? Moms är en skatt som ger staten inkomster vid omsättning av pengar. Hur kan det vara fel att ta ut den vid import? Varför tycker du att det ska vara "skattefritt" att handla saker utomlands?

 Som jag redan skrivit så trodde jag att syftet var att man inte skulle köpa en i Sverige tilgänglig vara i ett annat land, för att t.ex en dvd-butik då går i konkurs när alla köper från Amazon istället.
 
Om syftet är att få in ca 25% på dom pengar som folk använder i landet oavsett vad så är det inte fel.
 
Jag tycker inte heller att det ska vara skattefritt, det har jag aldrig sagt. Väldigt ofta så går det inte att dra av moms/vat när man köper utomlands och betalar då dubbelt (en gång i landet man köper ifrån och en gång til vid gränsen (jag vet att man i teorien ska kunna få detta tilbaka men efter min erfarenhet så fungerar det dåligt). Jag tänkte att det räcker att betala til det landet man köper ifrån.
 

Snacka om att säga emot sig själv i samma inlägg ;) Varan har ett självklart ett pris oavsett var du köper den och att lägga moms på den är också självklart.

 

Det är ingen motsägning. Om en japansk sten kostar 60,- i Japan ink. Japansk VAT men inte finns i Sverige så har den ingen pris i Sverige. Den blir således inte billigare ifrån Japan och jag har aldrig sagt att man inte skal betala moms.

Hela poängen från början var ju att jag tyckte det var konstigt att Sverige skal ha pengar för någonting som någon annan produserar och som jag redan betalat både varans pris och lokal VAT/moms för. Att då betala Svensk moms i tilägg kändes dumt. Men som sagt i början av detta inlägg, om syftet är att få tilbaka på användandet av pengar så blir det något annat.
 

Du verkar verkligen inte förstå syftet med moms. Det handlar inte om att staten ska bli kompenserad för något arbete. Det är kort och gott en skatt på omsättning av pengar. Om det är synd om en kinesisk fiskegubbe är helt egalt.

 
Syftet med moms är att få in pengar til välfärd/skola/omsorg/skyddsnät osv.
 
Ja om det ska skattas oavsett vad man använder pengarna på så spelar det ingen roll det håller jag med om.
 
Jag tänke att den som produserat varan får betalt i sitt land.

 

Här blir det ännu mer märkligt. Tror du att staten har bestämmer vilka produkter privata företag ska erbjuda konsumenter?

 
Nej, och det var ju skrivet lite i frustration då jag som sagt tänkte att det var kompensering för utebliven butik i Sverige *med tanke på produkt* , men som i själva verket verkar vara en skatt på omsättning oavsett.
 
Men staten har ganska mycket kraft att forma och tilrättalägga för det man anser är bra för Sverige så ja det finns fördelar och nackdelar med olika typer av verksamhet men det blir kanske lite långsökt när det är snakk om privatimport.
 

Jag tror säkert att det blir fel ibland, och speciellt nu när det precis har skett en stor omställning till att hantera alla paket på rätt sätt. Men att de "skiter i perfekta dokument" etc tror jag inte ett dugg på. Det skapar bara mer problem för dem (vilka menar du förresten med "dom". Posten, tullen, dhl, ups, tnt?) när det i efterhand ska redas upp.

 
Det var ju synd att du tror att jag ljuger. Men jag ringde tullen och frågade om hur man gick til väga för att förädla en vara och följde detta recept til punkt och pricka. Satte på korrekta papper vid exportering och fick butiken i andra landet att göra sin del korrekt. Men då paketet skickades tillbaka så var det ingen som ens öppnade dessa dokument som var fäst til paketet utan dom tog som vanligt varans fulla värde som om det var ett nykjöp och bara la på moms och hanteringsavgift som vanligt. I plastfickan märkt korrekt låg allting exakt som det skulle, men det blev ignorerat.
 

Så nu är du helt plötsligt helt ok med att moms ska tas ut? Det är hanteringskostnaderna som du har något emot? Då blev ju det du skrev tidigare om stackars fiskegubbar i kina och alternativa skinnjackor ännu konstigare.
Är du säker på att du gjort som jag rådde dig till tidigare och funderat igenom detta ordentligt ;)

Det är ju just det jag har gjort. Men är fortfarande lite kluven. Om som sagt poängen är att få tilbaka 25% på använd krona och worst case scenario välfärden på sikt krashar utan detta så är det ju helt ok att ta ut moms.

 

Exemplena var ju som du vet baserade på att varorna inte fanns i Sverige och att jag trodde det var en kompensering för utebliven butik.

 

Sammtidigt tycker jag att det är bra att man kan få tag i saker från utlandet som inte finns i Sverige men nej hanteringen fungerar inte i praktiken. Som jag skrev längre upp så fungerar det inte att förädla varor, och det fungerar inte heller att ta imot gåvor eller ens skicka saker utan marknadsverdi om man sammtidigt vil försäkra sig om att varan inte går förlorad, f.eks en obetydlig sak som en familjeklenod. Det är också många affärer utomlands som inte orkar med pappersarbetet att dra av momsen när den ska betalas i Sverige så man betalar dubbelt. Dessutom har man ingen kontroll på om det blir UPS eller DHL och kan ofta sitta med en totalpris på +40% extra. Om nu det viktiga är att Sverige ska ha 25% så skulle det kunna skötas bättre.



#34

Postad 30 december 2018 - 04:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Hur tänker du nu? Alla utlandsproducerade varor finns inte på svenska marknaden förrän någon tycker det är en bra idé att importera dem. Så vad är skillnaden på att ett företag importerar eller att du gör det själv?

 

Ett företag impoerterar för att sälja vidare med avans, ofta en hel container eller lastbil. Här skulle det bli ganska stora siffror fel om man släppte allting fritt till alla. Jag importerar en sak til eget bruk för att den inte finns i Sverige. Jag tyckte i början av denna diskution att man borde ha ett större tak än det man har idag, f.eks 5000 i en viss tid eller något liknande.

 

I norge är det många som åker över gränsen och handlar för att det är billigare med snus/cigaretter. Då får man köpa med sig för 3000,- och tror det är 6000,- om man stannar i Sverige över natten. Det är flera miljarder av norsk-intjänade kronor som används i sverige varje år.


Redigerat av Demon Slayer, 30 december 2018 - 04:02.


#35

Postad 30 december 2018 - 13:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Om syftet är att få in ca 25% på dom pengar som folk använder i landet oavsett vad så är det inte fel.

 

Grymt! Jag älskar när en diskussion faktiskt leder till att någons kunskap ökar. Ja, det är precis vad moms är till för.

 

 

Det är ingen motsägning. Om en japansk sten kostar 60,- i Japan ink. Japansk VAT men inte finns i Sverige så har den ingen pris i Sverige. Den blir således inte billigare ifrån Japan och jag har aldrig sagt att man inte skal betala moms.

 

Jo det var en klockren motsättning tills du förtydligade att det var ett pris i Sverige som saknades. Och trots din rättelse så blir kostnaden generellt 25% lägre om moms inte tas ut. Det är ju ett prispåslag som helt försvinner. Det måste du ändå förstå. Det blir en sned konkurrenssituation.

 

 

 

Men staten har ganska mycket kraft att forma och tilrättalägga för det man anser är bra för Sverige så ja det finns fördelar och nackdelar med olika typer av verksamhet men det blir kanske lite långsökt när det är snakk om privatimport.

 

Ja det blir det ;) Jag funderade faktiskt på om jag skulle behöva nämna statens roll i att styra produkter mot exempelvis hälsosammare eller miljövänligare alternativ med hjälp av tull eller punktskatter men kom fram till att det inte var det vi diskuterade nu.

 

 

 

Det var ju synd att du tror att jag ljuger. Men jag ringde tullen och frågade om hur man gick til väga för att förädla en vara och följde detta recept til punkt och pricka. Satte på korrekta papper vid exportering och fick butiken i andra landet att göra sin del korrekt. Men då paketet skickades tillbaka så var det ingen som ens öppnade dessa dokument som var fäst til paketet utan dom tog som vanligt varans fulla värde som om det var ett nykjöp och bara la på moms och hanteringsavgift som vanligt. I plastfickan märkt korrekt låg allting exakt som det skulle, men det blev ignorerat.

 

Jag påstod verkligen inte att du ljuger. Tvärtom så skrev jag ju att det antagligen blir en del fel nu i början innan rutiner är inarbetade och justerade. Det är dessutom extremt ovanligt att privatpersoner själva sköter detta själva eftersom det är en hel del jobb och kostnaden för att låta speditören sköta det är låg i jämförelse.

 

Dessutom har du visat på en del kunskapsluckor när det gäller området import/export. Är du helt säker på att det inte var du som gjorde fel?

 

Hur som helst, att ytterligare förenkla med exempelvis mobilappar för moms och tullinbetalningar, där privatpersoner på ett enkelt sätt kan sköta detta själva, är något jag också tycker är en god idé. Tvärtom mot vad det kanske låter som så välkomnar jag möjligheten till privatimport, så länge det sker på rätt sätt.



#36

Postad 30 december 2018 - 13:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Grymt! Jag älskar när en diskussion faktiskt leder till att någons kunskap ökar. Ja, det är precis vad moms är till för.


Jag funderade lite på vad jag fått detta ifrån att det handlar om produkt och blir en dubbelmoms för att kompensera. Jag tror det var en säljare i en butik i sammband med att man köpte reg-1 DVD då det nästan inte fanns några reg-2 att få tag i som förklarade detta för mig. Så har jag igentligen inte reflekterat över det mer. Nu när jag tänkt på det så ser jag absurditeten i det.
 

Jo det var en klockren motsättning tills du förtydligade att det var ett pris i Sverige som saknades. Och trots din rättelse så blir kostnaden generellt 25% lägre om moms inte tas ut. Det är ju ett prispåslag som helt försvinner. Det måste du ändå förstå. Det blir en sned konkurrenssituation.


Jag förstår fortfarande inte hur du kan mena att det blir billigare och att moms inte tas ut.
Varan kostar den samma för mig som importerar som för dom som köper den i Japan. Momsen betalas som vanligt *men til Japan*.

 

Jag påstod verkligen inte att du ljuger. Tvärtom så skrev jag ju att det antagligen blir en del fel nu i början innan rutiner är inarbetade och justerade. Det är dessutom extremt ovanligt att privatpersoner själva sköter detta själva eftersom det är en hel del jobb och kostnaden för att låta speditören sköta det är låg i jämförelse.
 
Dessutom har du visat på en del kunskapsluckor när det gäller området import/export. Är du helt säker på att det inte var du som gjorde fel?


Jag är helt säker på att jag gjorde enligt receptet. Jag vet ju såklart inte om tilvägagångsättet som jag fick presenterat var helt korrekt då jag inte dubbelkollade detta först. Men då förädlingspapprena var helt orörda så drar jag slutsatsen av att "saker går på löpande band" och det adderar til frustrationen av hela systemet.
 

Hur som helst, att ytterligare förenkla med exempelvis mobilappar för moms och tullinbetalningar, där privatpersoner på ett enkelt sätt kan sköta detta själva, är något jag också tycker är en god idé. Tvärtom mot vad det kanske låter som så välkomnar jag möjligheten till privatimport, så länge det sker på rätt sätt.


Det som jag fortfarnde tycker är surt är att betala moms 2ggr. Säljare har möjligheten att dra av moms när det ska til annat land och således få pålagd moms på slutdestination. Det är enligt min erfarenhet ytterst få som praktiserar detta och inte heller något system för att visa att man redan betalat moms. Eftersom lagen säger att man inte ska behöva betala moms 2ggr men man ändå tvingas til detta så fungerar det inte.

Allting som ska skickas måste oavsett få utskrivet en adresslapp. Detta sker inte innan man betalat och med dagens teknik så skulle man då kunna välja att "betala moms nu" och så kan det vara så enkelt som att lappen blir grön eller röd baserat på om moms är betalad eller inte. Då slipper vi dessutom läsa om Posntnords problem att kolla alla paket.

#37

Postad 30 december 2018 - 16:49

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Varför pratar ni ens om moms? Varan i fråga är en betalning för utförande tjänst. Skatt är det som egentligen ska appliceras här.



#38

Postad 30 december 2018 - 18:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tvett: Vi har förstås gått riktigt mycket off topic. That's why :)

 

Edit: fast TS ursprungsfråga var ju faktiskt om han var tvungen att betala moms. Så vi är faktiskt mer on topic än jag trodde :)


Redigerat av Loco.spk, 30 december 2018 - 18:11.


#39

Postad 30 december 2018 - 18:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ja jag har redan fått svar på min fråga. Men fortsätt gärna diskutera om ni vill. Jag har dock inget att bidra med.
Gott nytt år på er 😊



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.