Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

8-5 = galenskap?

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 10 februari 2011 - 08:32

Unregistered37f22742
  • Unregistered37f22742
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Dags att flytta närmare jobbet alt byta jobb?


Arbetsintervju imorgon =)

#152

Postad 10 februari 2011 - 23:39

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag knegar på kontor och det är 40-timmarsvecka som gäller förutom på sommaren då vi jobbar 36 timmar. Jag hade inte haft något emot införandet av 6-timmars arbetsdag och skulle tro att man ofta hade fått lika mycket gjort på 6 timmar som man idag får gjort på 8. tidigare jobbade vi ju 12 timmar plus lördag, sen gick vi ner till 10 timmar, nu 8 så det är ju inte helt ologiskt att hoppas på 6-timmarsdagar. För övrrigt måste jag säga att det är guld med flextid, det är nog den största vinsten för min del jämfört med mina tidigare arbeten på fabrik och inom byggbranschen.

Angående offtopicdiskussionen kring studier så är det helt klart ett faktum att all form av studier gör att man har större chanser på arbetsmarknaden. Varje delmoment (grundskola, gymnasieskola, universitet etc) är ju ett filter mot arbetslöshet. Under mina 3.5 år som jag jobbat med arbetslösa personer med försörjningsstöd så är det av de ca. 400 personer jag jobbat med två som hade högskolepoäng vill jag minnas, de flesta saknade gymnasieutbildning. Sen är det så att alla kan plugga vidare, men om man får det med sig från föräldrahemmet är det betydligt större chans att man gör det, alla undersökningar visar ju som någon länkade till tidigare att barn till akademiker är klart överrepresenterade på högskolor och universitet. Det är i sig inget konstigt utan snarare naturligt, jag och min sambo lär iallafall försöka tuta i våra barn att studier är viktigt. Sen är inte studier allt, man kan lyckas ändå, men en bra utbildning ger en bra grund att stå på och minskar chanserna till arbetslöshet. Speciellt för många äldre är det tufft på arbetsmarknaden om man tex stått på en fabrik där erfarenheten från arbetet inte är mycket värd när man söker nya jobb, erfarenhet från ett löpande-band-jobb är tyvärr ganska lite värd när man söker nytt jobb. Är man då tex 50 + och söker okvalificerade arbeten så är det svårt att konkurrera med ungdomar. Om man istället är utbildad civilekonom och har jobbat inom bank i 30 år är erfarenheterna man har med sig betydligt mer attraktivare på arbetsmarknaden då erfarenhet av sådana arbeten oftast är lika med kompetens.

#153

Postad 10 februari 2011 - 23:57

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

8-5 galenskap? Jo, det kan jag tycka ibland. T.ex min tjej som iof älskar sitt jobb, hon gör ett viktigt jobb i mitt tycke men får riktigt risig lön fast hon har 10 års erfarenhet och hon tar extremt mycket ansvar. Men även hon är ju helt förstörd på vardagarna på grund av de långa dagarna. Åtta timmars arbetsdag plus tre-fyra timmars resa från dörr till dörr. Galet, tycker jag. I framtiden ska det nog gå att byta arbetsplats för henne så det inte blir så mycket pendling.

Själv har jag ett fruktansvärt segt jobb och tjänar uruselt, men kan o andra sidan oftast åka hem tidigare på dagarna. Och det är fan i mig värt mycket det. Får tid till allt möjligt om dagarna.

Menar du på allvar att din tjej pendlar 3-4 timmar x 2 varje dag? Alltså 6-8 timmar?

#154

Postad 11 februari 2011 - 06:15

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Jag hade inte haft något emot införandet av 6-timmars arbetsdag och skulle tro att man ofta hade fått lika mycket gjort på 6 timmar som man idag får gjort på 8. tidigare jobbade vi ju 12 timmar plus lördag, sen gick vi ner till 10 timmar, nu 8 så det är ju inte helt ologiskt att hoppas på 6-timmarsdagar.


+1

#155

Postad 11 februari 2011 - 11:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Arbetsintervju imorgon =)


Lycka till!

#156

Postad 11 februari 2011 - 11:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
6 timmars arbetsdag skulle inte funka för mig då jag jobbar som konsult och vi debiterar per timme. Isf skulle jag behöva gå ner i lön och det är definitivt inget alternativ.

#157

Postad 11 februari 2011 - 12:06

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

  • 659 inlägg
  • 0

Menar du på allvar att din tjej pendlar 3-4 timmar x 2 varje dag? Alltså 6-8 timmar?


Nej, 3-4 timmar om dagen. Tycker iaf jag är mycket.

#158

Postad 11 februari 2011 - 20:12

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

6 timmars arbetsdag skulle inte funka för mig då jag jobbar som konsult och vi debiterar per timme. Isf skulle jag behöva gå ner i lön och det är definitivt inget alternativ.


debitera mera...

#159

Postad 11 februari 2011 - 20:33

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Sex timmars arbetsdag låter faktiskt inte helt fel, hade helt klart kunnat leva med mindre lön men mer fritid. Det enda som blir tråkigt är att pendling blir ännu större procentuell del av arbetsdagen...

#160

Postad 12 februari 2011 - 12:21

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

6 timmars arbetsdag skulle inte funka för mig då jag jobbar som konsult och vi debiterar per timme. Isf skulle jag behöva gå ner i lön och det är definitivt inget alternativ.

Högre timdebitering. Fast pris och effektivare. Två lösningar på det problemet. =)

#161

Postad 12 februari 2011 - 13:32

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

debitera mera...


Kan inte debitera 8 timmar om man bara jobbar 6 :D


Fine låt folk som vill gå ner i lön jobba 6 timmar men att lagstadga om det är bara löjligt.
Ni som vill jobba mindre får väl förhandla med er arbetsgivare. Går säkert att lösa.

#162

Postad 12 februari 2011 - 13:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
6 timmar är ju ingenting. Färre timmar innebär mindre lön och är därför inte önskvärt för mig själv iallaf.
Ska ni ha betalt för 25 timmar veckan då efter lunch på en timme :D?

Redigerat av Sgart, 12 februari 2011 - 13:55.


#163

Postad 12 februari 2011 - 15:10

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Kan du fixa mig 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön och att lunchen ingår i de timmarna så är det fine för min del.

Nej jag hävdar inte att det skulle vara enkelt att genomföra, speciellt inte med bibehållen lön, men om man vände på diskussionen, skulle man idag acceptera en ordinarie arbetsvecka på 12 timmar per dag och till kl 1300 på lördagar? Troligen skulle de flesta säga nej till en arbetsvecka på 66 timmar istället för 40 men det var ändå realiteten förr i tiden. Självklart var argumenten de samma även när man minskade från 12 till 10 timmar, men det gick bevisligen, och mer än så dessutom då vi idag har arbetsdagar på 8 timmar.

Om man till exempel läser i den här tråden är det ganska uppenbart att många inte känner att de har tillräckligt mycket fritid:

https://www.minhembi...howtopic=250570

Personligen tror jag att vi upplever tidsbrist pga kombination av att vi blivit bortskämda, men också att vi försöker leva i en ekvation som inte går ihop. Vi ska ha det finaste boendet där vi river ut fina kök för att vi vill ha ett ännu finare, vi ska ha den nyaste bilen, dyraste kläderna/prylarna, samtidigt som man också ska ha de perfekta semestrarna och den perfekta familjen med mycket kvalitetstid med sina barn. Vi sätter alltså en högre press på att vi ska ha det perfekta privatlivet samtidigt som vi skall ha det perfekta jobbet där vi skall prestera högt.Svårt att få ihop det.

#164

Postad 12 februari 2011 - 22:55

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
I dagens samhälle mår ju folk bara allt sämre och sämre. Framförallt bland unga. Pressen och stressen har ökat något oerhört i samhället. Och det kommer knappast bli bättre framöver. I takt med detta så känns det onekligen som att vi i framtiden måste övergå till 6-timmars arbetsdagar.

#165

Postad 12 februari 2011 - 23:38

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Angående att folk mår sämre:
Största boven i dramat är väl tillgången på information som finns.

När jag var liten fanns bara Norra Västerbotten att läsa i som nyhetskanal. Inga mobiler bland jämnåriga förrän jag var bortåt 18 år (nokia 3210-eran). Lugnt och stilla. Text-TV fanns för de vetgiriga och nyfikna.

Nuförtiden pumpas man med konstant information om katastrofer och kaos i Egypten, Algeriet, Irak, Australien och socialdemokraternas debacle här hemma. Till detta kommer ett ideligt uppdaterande av ens vänner på Facebook, Twitter etc.

Informationsflödet tar aldrig slut; ska man köpa en pryl så måste det numera jämföras med 910 olika produkter på sjuttielva olika forum innan man ens köper en pannlapp. Det är inte konstigt att tiden inte räcker till. Det är inte konstigt att folk mår dåligt. Tänk dig när du får veta att pannlappen minsann kostar 30% mindre dagen efter du köpte den... illa illa.

#166

Postad 13 februari 2011 - 01:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

I dagens samhälle mår ju folk bara allt sämre och sämre. Framförallt bland unga. Pressen och stressen har ökat något oerhört i samhället. Och det kommer knappast bli bättre framöver. I takt med detta så känns det onekligen som att vi i framtiden måste övergå till 6-timmars arbetsdagar.


Pressen sätter folk själv på sig. Aldrig fattat det där. Ta det lugnt för fan ;)

#167

Postad 13 februari 2011 - 01:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1
Jag har 36 timmars vecka och skulle gärna se 30 timmars vecka. Att jobba en massa för att konsumera är ett galet ekorrehjul som iaf jag inte vill vara delaktig till. Jag tror inte att jag kommer se tillbaka på min liv på dödsbädden och tänka på alla extra timmar jag gjorde för att kunna konsumera massa onödiga ting.

#168

Postad 13 februari 2011 - 12:37

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Jag har 36 timmars vecka och skulle gärna se 30 timmars vecka. Att jobba en massa för att konsumera är ett galet ekorrehjul som iaf jag inte vill vara delaktig till. Jag tror inte att jag kommer se tillbaka på min liv på dödsbädden och tänka på alla extra timmar jag gjorde för att kunna konsumera massa onödiga ting.


Livet är inte de dagar man levt, utan de dagar man minns.

#169

Postad 13 februari 2011 - 13:07

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Kul det där med att vi mår sämre och sämre. Det har aldrig varit bättre förr och det kan bevisas av alla historiker, samhällsvetare, ekonomer, fysiker och livsnjutare. Men det är ett skönt mantra som man kan använda för att visa hur besviken man är på... typ saker.

#170

Postad 13 februari 2011 - 18:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag har 36 timmars vecka och skulle gärna se 30 timmars vecka. Att jobba en massa för att konsumera är ett galet ekorrehjul som iaf jag inte vill vara delaktig till. Jag tror inte att jag kommer se tillbaka på min liv på dödsbädden och tänka på alla extra timmar jag gjorde för att kunna konsumera massa onödiga ting.


Det är upp till var och en att bestämma vad som är livskvalitet.

Kul det där med att vi mår sämre och sämre. Det har aldrig varit bättre förr och det kan bevisas av alla historiker, samhällsvetare, ekonomer, fysiker och livsnjutare. Men det är ett skönt mantra som man kan använda för att visa hur besviken man är på... typ saker.


Jag mår bättre och bättre så jag har ingen aning om var det kommer ifrån :unsure:

#171

Postad 13 februari 2011 - 21:38

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Kul det där med att vi mår sämre och sämre. Det har aldrig varit bättre förr och det kan bevisas av alla historiker, samhällsvetare, ekonomer, fysiker och livsnjutare. Men det är ett skönt mantra som man kan använda för att visa hur besviken man är på... typ saker.


Tror det grundas på att fler och fler får någon form utav diagnos på något idag.

Om man jämför, frugan är nu utbildad förskolelärare, om vi använde vad de använder idag på förskolebarn för diagnoser, så skulle alla i min årskurs ha ADHD, minde störningar och extrema personlighetskonflikter.

På min tid slängde man ut skitungar i skogen så de fick lära sig att om man beter sig som man vill, så kanske man inte kommer hem på kvällen, eller så.. :unsure:

Idag, blir det ojoj, stackars karl, kan inte koncentrera sig, be doktorn om några piller.

Wtf.. släng ut tokstollar i skogen ett tag, tvinga folk att åka och fiska, TA DET LUGNT.


Det finns ju inte längre.

#172

Postad 13 februari 2011 - 21:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Hehe, aaa. På 1800-talet måste det ju varit minst, typ, tio-tjugo gånger så bra som idag. Med hästskit på gatorna, inga avlopp osv. =)

#173

Postad 13 februari 2011 - 21:44

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Vilka tomtar ni är. Förstår att det är lätt att sitta och blåneka när man själv inte mår dåligt och inte vet någonting om vad det innebär eller hur situationen ser ut i dag i Sverige. Om ni på allvar tror att ungdomar idag mår lika bra eller tom bättre än förr så är ni ju otroliga. Känns ju som att var tredje ung idag går eller har gått till psykolog, äter antidepressiva eller bara mår allmänt dåligt.

Det är bara att googla lite.

Tex
http://www.svd.se/ny...drar_222965.svd

#174

Postad 14 februari 2011 - 02:44

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Nu har jag inte orkat läsa genom hela tråden, så jag vet inte riktigt vart diskussionen hamnat, men kan säga att jag själv tycker det är tråkigt att mer än hälften av dagarna går åt till arbete (Som jag för övrigt är mycket missnöjd med förtillfället). Jag pendlar så enligt mig börjar min arbetsdag när jag åker till jobbet 06.30 på morgonen och den slutar inte föränns jag kommer hem mellan 19.00 och 20.30 på kvällen. Mat, TV/Film/TV-spel och mys med flickvännen sedan sova någon gång mellan 00 och 01.00. Rince and repeat^^

Jag ser iof arbete som ett nödvändigt ont och har inte hittat mitt "kall" än. När väl det händer och jag kan leva för mitt arbete kommer jag säkert känna annorlunda.


Det är som sagt ett fritt val alla människor kan göra, du får betalt för det du klagar på att göra halva dagarna, alternativet för dig är ju att sluta jobba och inte få någon lön alls varje månad.

#175

Postad 14 februari 2011 - 02:49

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 1

Personligen tror jag att vi upplever tidsbrist pga kombination av att vi blivit bortskämda, men också att vi försöker leva i en ekvation som inte går ihop. Vi ska ha det finaste boendet där vi river ut fina kök för att vi vill ha ett ännu finare, vi ska ha den nyaste bilen, dyraste kläderna/prylarna, samtidigt som man också ska ha de perfekta semestrarna och den perfekta familjen med mycket kvalitetstid med sina barn. Vi sätter alltså en högre press på att vi ska ha det perfekta privatlivet samtidigt som vi skall ha det perfekta jobbet där vi skall prestera högt.Svårt att få ihop det.


Om folk inte spenderade så mycket tid framför dumma datorer hemma när man är ledig så finns hur mycket tid som helst, jag testade det i 2 veckor att inte använda datorn privat, snacka om mycket tid man hade plötsligt, kvällarna och helgerna gick plötsligt väldigt långsamt.

Sitta framför datorn och surfa eller spela eller vad d nu gör stjäl mycket tid, man märker inte av det så är 2 timmar som 20 minuter i datorns värld.

Dom som sitter med konsoler har ju ännu värre problem, där rinner timmarna iväg direkt.

Värt tänka på, använda datorn bara på jobbet så ska du se att det blir mycket tid över.

Redigerat av BGPv4, 14 februari 2011 - 02:51.


#176

Postad 14 februari 2011 - 06:19

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Vilka tomtar ni är. Förstår att det är lätt att sitta och blåneka när man själv inte mår dåligt och inte vet någonting om vad det innebär eller hur situationen ser ut i dag i Sverige. Om ni på allvar tror att ungdomar idag mår lika bra eller tom bättre än förr så är ni ju otroliga. Känns ju som att var tredje ung idag går eller har gått till psykolog, äter antidepressiva eller bara mår allmänt dåligt.

Det är bara att googla lite.

Tex
http://www.svd.se/ny...drar_222965.svd


Ja, det är hemskt idag, så svårt för ungdomar att få mat och kläder.. :( måste mata stackarna på väg till jobbet, varje dag! Nooooes..

• Fyra gånger fler gör självmordsförsök.

Enligt statistik har Sverige faktiskt mindre självmord idag, efter 80-talets ledarposition.

• Nästan tre gånger fler känner ängslan, oro och ångest.

Kanske tre gånger fler borde gå och fiska, inte en unge ute i skogen nu för tiden, tror 90% inte vet hur en potatis
ser ut när den kommer upp ur jorden. Potatischips, växer inte de på någon buske?

• Fler är trötta för jämnan, nära tre gånger fler har besvär med sömnen.

Stäng av datorn/mobilen/konsollen och prova att sova? Dra ur proppen någon gång?

• Dubbelt så många är överviktiga och feta.

Självkontroll fråga, motionera, sluta och äta skit? Javisst ja, måste sitta framför teven/datorn och surfa varje dag.

• Fler gör abort. Mer än dubbelt så många sexuellt överförda klamydiainfektioner upptäcks idag.

Ja, det är ju bättre att ha en unge om man inte vill?! Seriöst?

Sedan, det finns väl fortfarande kondomer, eller har de slutat att tillverka dem?


Nu har jag blitt gammal, för nu tror jag unga idag är totalt och seriöst bortskämda.. :unsure: Snacka om I-lands bekymmer.

#177

Postad 14 februari 2011 - 06:35

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Nu har jag blitt gammal, för nu tror jag unga idag är totalt och seriöst bortskämda.. :unsure: Snacka om I-lands bekymmer.


Jag tror att curling-föräldrar och en skola som inte vågar/kan ställa krav är några av faktorerna som spelar in. Gillar dina kommentarer om att ungdomarna och barnen inte är ute så mkt; har gjort samma iakttagelse själv...

#178

Postad 14 februari 2011 - 06:48

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
:D

Ja, det är hemskt idag, så svårt för ungdomar att få mat och kläder.. :( måste mata stackarna på väg till jobbet, varje dag! Nooooes..

• Fyra gånger fler gör självmordsförsök.

Enligt statistik har Sverige faktiskt mindre självmord idag, efter 80-talets ledarposition.

• Nästan tre gånger fler känner ängslan, oro och ångest.

Kanske tre gånger fler borde gå och fiska, inte en unge ute i skogen nu för tiden, tror 90% inte vet hur en potatis
ser ut när den kommer upp ur jorden. Potatischips, växer inte de på någon buske?

• Fler är trötta för jämnan, nära tre gånger fler har besvär med sömnen.

Stäng av datorn/mobilen/konsollen och prova att sova? Dra ur proppen någon gång?

• Dubbelt så många är överviktiga och feta.

Självkontroll fråga, motionera, sluta och äta skit? Javisst ja, måste sitta framför teven/datorn och surfa varje dag.

• Fler gör abort. Mer än dubbelt så många sexuellt överförda klamydiainfektioner upptäcks idag.

Ja, det är ju bättre att ha en unge om man inte vill?! Seriöst?

Sedan, det finns väl fortfarande kondomer, eller har de slutat att tillverka dem?


Nu har jag blitt gammal, för nu tror jag unga idag är totalt och seriöst bortskämda.. :unsure: Snacka om I-lands bekymmer.



#179

Postad 14 februari 2011 - 08:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Ja, jag säger då det. Största beviset på att vi har det jävligt bra i Sverige är att vi har tid att diskutera ersättningsnivåer för människor som inte arbetar, eller föra en diskussion över att ungdomar känner sig deprimerade. Båda två är ju väldigt tråkigt att de existerar, men för tusan: det var inte bättre förr bara för det.

#180

Postad 14 februari 2011 - 14:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det värsta är ändå när man ser ungdomar som gnäller på tv och i tidningar att det minsann inte finns några jobb. Sen visar de sig att de är totalt ointresserade av att utbilda sig eller flytta från lilla hålan de bor i till ställen där det finns bra utbildning och jobb.
Blir förbannad när jag ser sånt.

#181

Postad 14 februari 2011 - 15:09

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det värsta är ändå när man ser ungdomar som gnäller på tv och i tidningar att det minsann inte finns några jobb. Sen visar de sig att de är totalt ointresserade av att utbilda sig eller flytta från lilla hålan de bor i till ställen där det finns bra utbildning och jobb.
Blir förbannad när jag ser sånt.

Personligen stör jag mig på sånt här: http://www.aftonblad...ticle8562385.ab


Folk som tror att man inte behöver arbeta för att man inte har det 100.

"– Allt jag vill är att få min pension så jag kan leva mitt liv och sköta mig själv. "

42 år gammal och tycker att han inte behöver arbeta mer för att han har diagnos (om han nu hade fått någon? Framgick inte)

"Värst, tycker han, är att behöva gå till socialen för att be om pengar.


Dvs folk som vill äta kakan och ha den kvar.

Redigerat av Sgart, 14 februari 2011 - 15:10.


#182

Postad 14 februari 2011 - 15:43

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ja det är sjukt om ngt. Kan man jobba om det så bara är ett par timmar om dagen så ska man banne mig också göra det annars ska man itne ha en spänn i bidrag Skrämmande att folk tror att de kan dra benen efter sig hela livet och att andra ska betala för dem.
Viktigt är också att de som verkligen inte kan jobba ska slippa.

#183

Postad 14 februari 2011 - 16:33

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Livet är inte de dagar man levt, utan de dagar man minns.


Haha.... ok, så det är bra minne som gäller. Ska försöka komma ihåg det. :blush:

#184

Postad 03 mars 2011 - 19:55

Manks
  • Manks
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Haha.... ok, så det är bra minne som gäller. Ska försöka komma ihåg det. :)

Livet är det jag gör här och nu?

Minns gör man ju alltid. Men att minnas leder ju inte framåt i någon konstruktiv riktning. Man blir bara möglig och stock-konservativ av det :)

#185

Postad 13 mars 2012 - 20:20

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Kan inte debitera 8 timmar om man bara jobbar 6 ;)


Fine låt folk som vill gå ner i lön jobba 6 timmar men att lagstadga om det är bara löjligt.
Ni som vill jobba mindre får väl förhandla med er arbetsgivare. Går säkert att lösa.


Inte riktigt så enkelt. De 40h veckor som man jobbar idag, är en sänkning från tidigare 48h veckorna. Och där fick man samma lön. Så det är inte första gången en h sänkning sker... Källa min far som är född 1939 och levt med båda systemen. De jobbade 6 dagar i veckan på den tiden! Inte som idag 5 dagar/vecka, med vissa undantag så som skift arbeten. Men då har man även ledigt vissa dagar eller perioder, så det jämnar ut sig.

Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 13 mars 2012 - 20:27.


#186

Postad 14 mars 2012 - 14:12

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1
Jag orkade inte läsa igenom hela tråden. Men jag tänkte kommentera angående problemet med att ha för lite fritid. Jag satt tidigare och pendlade 2+ timmar per dag samt att vi körde på systemet att man skulle vara där 08:00-17:00. Jobbade man något utöver det så skulle man försöka ta ledigt någon gång. Vilket man aldrig gjorde (eftersom det inte fanns tid till det och det inte riktigt var accepterat att gå tidigare), så man jobbade i princip gratis om man satt kvar. Det hela gjorde att jag gick hemifrån vid 06:30 varje morgon och var hemma tidigast 18:30. Min lösning blev att flytta från Stockholm och hem till Örebro igen. Jag fick inte bara ett jobb jag trivs bättre med, jag har även "stämpelklocka" och flex, samt 6 dagar extra semester och 40 min kortare arbetstid från maj till september. Lägg till att jag även bara har ca 1 minut till jobbet så har jag nästan problemet att jag inte vet vad jag ska göra med all extra tid.

Så mitt råd är att se över sin jobb och boendesituation. Men det tror jag någon annan redan sagt.

#187

Postad 14 mars 2012 - 15:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3
Man får se till att ordna livet som man vill ha det. Vi bor inte i en krigszon eller i ett land med svält. Det handlar till stor del om motivation och att ta ansvar för sitt eget liv.

Vill du inte pendla--------flytta.
Finns det inga jobb där fu bor---------flytta eller skaffa en kompetens eller skaffa ett sk skitjobb i kassan på ICA.
Är du olycklig pga att fu är fet--------käka mindre kalorier och gå lite promenader.
Jobbar du för mycket--------se till att jobba mindre och anpassa livet till lägre inkomst.
Är huset för dyrt och jobbigt att sköta--------sälj och flytta till hyreslägenhet.
Är det dåliga program på TV--------skaffa andra kanaler eller stäng av.
Är frugan en plåga--------skilj dig.
Är du ensam--------aktivera dig i något sammanhang.
Har du för lite pengar--------minska utgifterna eller höj inkomsterna.
Stinker du-------sluta röka och tvätta dig.
Är ungarna skitjobbiga------uppfostra dem eller härda ut tills de blir vuxna.

OBS Skrivet med glimten i ögat men det är ändå sant i stora drag. Ingen annan bär ansvar för hur ditt liv skall se ut.

Redigerat av hassesolo, 14 mars 2012 - 15:18.


#188

Postad 14 mars 2012 - 18:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Man får se till att ordna livet som man vill ha det. Vi bor inte i en krigszon eller i ett land med svält. Det handlar till stor del om motivation och att ta ansvar för sitt eget liv.

Vill du inte pendla--------flytta.
Finns det inga jobb där fu bor---------flytta eller skaffa en kompetens eller skaffa ett sk skitjobb i kassan på ICA.
Är du olycklig pga att fu är fet--------käka mindre kalorier och gå lite promenader.
Jobbar du för mycket--------se till att jobba mindre och anpassa livet till lägre inkomst.
Är huset för dyrt och jobbigt att sköta--------sälj och flytta till hyreslägenhet.
Är det dåliga program på TV--------skaffa andra kanaler eller stäng av.
Är frugan en plåga--------skilj dig.
Är du ensam--------aktivera dig i något sammanhang.
Har du för lite pengar--------minska utgifterna eller höj inkomsterna.
Stinker du-------sluta röka och tvätta dig.
Är ungarna skitjobbiga------uppfostra dem eller härda ut tills de blir vuxna.

OBS Skrivet med glimten i ögat men det är ändå sant i stora drag. Ingen annan bär ansvar för hur ditt liv skall se ut.


håller med dig i det du skriver :) Det har nog min kära x-fru fått lära sig nu hehe. Hon bytte ner sig rejält till en riktig latmask, som inget vill göra. Nu har hon blivit likadan, när ingen finns som ger en push framåt... Så +1 på det :)

#189

Postad 26 mars 2012 - 14:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag funderar på att ändra mitt liv på så sätt att jag kan jobba två veckor och sen vara ledig 3 veckor i ett rullande schema. Det skulle bli två intensiva arbetsveckor (mer än heltid) på annan ort när jag väl jobbade men jag skulle tjäna mer pengar än nu och de där lediga veckorna är grymt lockande... Drygt 1M/år brutto borde jag kunna dra in på det och det räcker ju rimligtvis även om skattmasen tar mycket.
Det tål att tänka på. Inte så kul att vara borta mycket från hem och familj, men när man väl är ledig har man ju mer tid för allt, inklusive dem.

#190

Postad 26 mars 2012 - 15:36

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Låter intressant. Bra betalt också. Om resten av familjen tycker det är OK är det bäl bara att testa?

#191

Postad 26 mars 2012 - 17:45

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Har en bekant i samma generella yrkeskategori som du hassesolo, han kör varannan vecka jobb (med helgdagarna) vilket ger samma betalt som normal heltid för honom (utan helger). Dock slipper han långa resor för att åstadkomma detta. Hade själv möjlighet ett tag att jobba så ett litet tag av olika anledningar, grymt skönt med ledig vecka även om arbetsveckan blir 7 dagar när det är jobb som gäller. Det gäller ju bara att arbetsplatsen funkar om man nu kör så intensivt som du, annars känns det som man skulle ledsna ganska fort.

#192

Postad 27 mars 2012 - 07:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jo så är det. Kan vara värt ett försök. Trivs man inte kan man ju gå tillbaka (förhoppningsvis).

#193

Postad 27 mars 2012 - 09:31

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jo, skiljs man bara som vänner brukar det inte vara några problem att komma tillbaka om inget konstigt hänt.

#194

Postad 28 mars 2012 - 16:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Håller med Hassesolos lista. Ofta kan man med egna val förbättra livssituationen rejält. Själv så siktar jag på helt skuldfri sommaren 2013.

#195

Postad 30 september 2013 - 13:55

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag brukar skälla ut mina polare som bor kvar i Dalarna. Dom vet inte hur ***** bra
dom har det med billigt & bra boende och att slippa sitta i bilköer 3 timmar om dagen.


Skillnaden är att istället för man lägga 3 timmar på att sitta i bilen och pendla pga avstånden mellan städerna ;)

#196

Postad 30 september 2013 - 14:01

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det värsta är ändå när man ser ungdomar som gnäller på tv och i tidningar att det minsann inte finns några jobb. Sen visar de sig att de är totalt ointresserade av att utbilda sig eller flytta från lilla hålan de bor i till ställen där det finns bra utbildning och jobb.
Blir förbannad när jag ser sånt.


Problemet med dessa individer är att de har inte förstått att man själv har ett ansvar att göra sig anställningsbar. Det funkar inte att gnälla på kommunen/samhället etc för att det måste finnas "enkla jobb". Inse det, att de enkla jobbens tid är förbi i Sverige och att här krävs det högre utbildning för de flesta jobben. Och att det absolut inte är vare sig samhällets eller kommunens fel. Eget ansvar...hallå? Lösningen för många verkar vara att springa runt och kasta sten och starta bränder istället för att läsa upp sina högstadiebetyg, läsa in gymnasiet. Om man visar att man kan ta ansvar och att luckorna i sitt CV finns där av en anledning istället för att ha drivit på stan i 2 års tid, så kommer dessa personer att bli tagna på allvar av både samhället och arbetsgivaren.

/S

#197

Postad 06 december 2015 - 14:22

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 1
Problemet med ungar idag är väl ändå föräldrar som skyddar sina barn inför lärare. Barn är elaka, släng ut dem ur klassrummet och i värsta fall stäng av dem. De är inte en rättighet dom ska komma utan motprestation. Upp med kameror i klassrummen så lärarna kan peka ut bråkmakare och se till att föräldrarna uppfostrar dem och inte skolan.

Finns extrema krav för att få adoptera men inga för att på egen maskin göra barn

#198

Postad 06 december 2015 - 14:51

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Håller med.

Det är mer eller mindre förbjudet att säga till andras barn. Det daltas för mycket.

Hur kommer det sig att respekten för vuxna är borta? Då menar jag inte att man ska vara rädd för vuxna, men respektera och lyssna istället för att mer eller mindre bara be dem dra åt... 



#199

Postad 06 december 2015 - 15:58

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag tror det är uppfattningen om läraryrkets lägre status som spridit sig från föräldrar till barnen. Barnen vet att deras föräldrar inte ser lärare som någon auktoritet vilket leder till att de själva inte automatiskt gör det.

 

Under min skolgång (tog studenten 2010) skilde det sig väldigt mycket mellan hur mycket respekt min klass som grupp gav våra olika lärare. Det märktets tydligt att respekten var helt beroende av hur rolig/omtyckt läraren var som person och inte någonting alls med hur mycket hårdhandskar läraren försökte använda. "Hårdhandskar" skapade något sorts kollektivt förakt som ledde till mer provokationer från klassens sida. Det var inte några få bråkstakar som låg bakom det utan relativt smarta elever som på andra lektioner uppträdde perfekt.

 

Jag tror alltså att lärare som grupp automatiskt inte får så värst mycket respekt, utan att de måste jobba sig till den som individer för varje ny grupp den möter, vilket kan ta ett bra tag. Och där är man tillbaka till frågan hur man gör läraryrket mer prestigefyllt...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.