Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag)

174 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 juni 2010 - 12:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja påstå att det är såhär Denons generationer ser ut:

4306 -> 4308 (A) -> 48103806 -> 3808 (A) -> 43102807 -> 2808 -> 2809 -> 33102307 -> 2308 -> 2309 -> 2310


+1 på den !

#52

Postad 30 juni 2010 - 13:56

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Denon eller Onkyo? Saab eller Volvo? Expressen eller Aftonbladet?

Det finns fördelar med båda. Låt den personliga smaken avgöra!

MIN personkiga smak talar i alla fall för Onkyo efter att ha ägt / långtidstestat förstärkare från båda dessa märken + ARCAM + H/K, Yamaha och Marantz.

Nej så enkelt är det inte

Kanske för den som är mindre insatt i det hela.
Men för den som VET vad som skiljer, så är det inte så enkelt
Det handlar inte bara om ljud och skall vi prata ljud så har jag hellre en förstärkare som inte
manupulerar med ljudet än en som ger ett falsk ljud. Skall jag ge värme eller annat till ljudet
styr jag hellre det med "analoga" källor som tex en CD spelare

Palle
Jo den listan stämmer ganska väl
Men det har hänt en del från 4306 till 4308 och kanske ännu mer till 4810

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 14:01.


#53

Postad 30 juni 2010 - 14:11

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Sedan finns det en ypperlig funktion i de "äldre" Denon där man kan stänga av kompressionen som sker när man kör Dolby Digital utan center. Vet inte om funktionen finns på de nyare dock. Men förstår inte att fler tillverkare inte lägger in en sådan funktion.

Redigerat av Mr_Empa, 30 juni 2010 - 14:12.


#54

Postad 30 juni 2010 - 14:17

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Jag ser att HK är i tråden

När ni kommer med 2 hdmi ut på de största modellerna, kan ni få vara med de stora "grabbarna" igen B)

Passa nu på och berätta vad som sker hos er :huh:

Edit: Svisch, så var HK borta ;)

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 15:13.


#55

Postad 30 juni 2010 - 15:35

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!
Cedergren du som verkar ha lite koll på olika hembio förstärkare skulle du ha lust o svara på en fråga andra får givetvis svara med :huh:. Har en Marantz 7002 som jag inte är riktigt nöjd med i stereo det fattas något. Så jag undrar hur bra är försteget och skulle det räcka med ett slutsteg till den. eller ska jag skaffa en stereo med (hembio knapp).

MVH Tor

#56

Postad 30 juni 2010 - 16:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nej så enkelt är det inte

Kanske för den som är mindre insatt i det hela.
Men för den som VET vad som skiljer, så är det inte så enkelt
Det handlar inte bara om ljud och skall vi prata ljud så har jag hellre en förstärkare som inte
manupulerar med ljudet än en som ger ett falsk ljud. Skall jag ge värme eller annat till ljudet
styr jag hellre det med "analoga" källor som tex en CD spelare

Palle
Jo den listan stämmer ganska väl
Men det har hänt en del från 4306 till 4308 och kanske ännu mer till 4810



Vad handlar det om då, om det inte bara handlar om ljud, om en förstärkare uppfyller mina ljudideal, och har de funktioner jag anser behövs för att få det ljudet så räcker ju det, jag behöver inte vara särskilt insatt i tekniken bakom så länge förstärkaren ger det ljud jag gillar för de pengar jag är beredd att betala.

#57

Postad 30 juni 2010 - 16:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ja det här är ju verkligen en gamebreaker för oss som använder receivern som D/A och har ordentliga golvare.


Och detta skulle vara bra för..?


Om det är lika bra, varför har dom då ens implementerat ett PureAudio läge?


Jag föreslår att du jämför förstärkarna hemma under likvärdiga förhållanden innan du drar slutsatser till Denons nackdel (vilket du verkar göra här).

Att just du inte använder de analoga ingångarna är väl ändå ganska ointressant i sammanhanget, speciellt med tanke på att tråden delvis handlar om just det, Denons 2-kanalsprestanda.

Angående skillnaden mellan direct och pure direct, så stängs alla komponenter som inte krävs av, t ex videokretsar osv. I de lite dyrare modellerna bryts helt enkelt spänningen (de har flera separata trafos, en för slutstegen, en för försteg, en för videobehandling/hdmi osv).

Lägger man örat till diskanten så försvinner allt hörbart grundbrus i pure direct (iaf med högtalare som har runt 90dB känslighet), så visst är det skillnad. Dock inte nödvändigtvis hörbart under normala förhållanden.

#58

Postad 30 juni 2010 - 16:47

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Kanske för den som är mindre insatt i det hela.
Men för den som VET vad som skiljer, så är det inte så enkelt
Det handlar inte bara om ljud och skall vi prata ljud så har jag hellre en förstärkare som inte
manupulerar med ljudet än en som ger ett falsk ljud. Skall jag ge värme eller annat till ljudet
styr jag hellre det med "analoga" källor som tex en CD spelare


Haha och Audyssey, som du talar så gott om funkar i stereoläge etc, manipulerar inte ljudet då?

#59

Postad 30 juni 2010 - 17:27

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Jag föreslår att du jämför förstärkarna hemma under likvärdiga förhållanden innan du drar slutsatser till Denons nackdel (vilket du verkar göra här).


Det är din slutsats det. Jag skrev att vad jag hört av Denon (i butik) så var jag inte särskilt imponerad. Som sagt, skulle gärna låna hem en och testa. Ska även låna hem en Hegel DAC framöver om möjligt att testa. Själv tror jag att man får fruktansvärt mkt mer välljud för pengarna i att investera i akustikreglering, än D/A prestandan hos recievers ~10kkr och uppåt.

Att just du inte använder de analoga ingångarna är väl ändå ganska ointressant i sammanhanget, speciellt med tanke på att tråden delvis handlar om just det, Denons 2-kanalsprestanda.

Det tycker jag inte då han snackar så mkt om Audyssey och D/A.

Angående skillnaden mellan direct och pure direct, så stängs alla komponenter som inte krävs av, t ex videokretsar osv. I de lite dyrare modellerna bryts helt enkelt spänningen (de har flera separata trafos, en för slutstegen, en för försteg, en för videobehandling/hdmi osv).

Jotack, det vet jag också.

Lägger man örat till diskanten så försvinner allt hörbart grundbrus i pure direct (iaf med högtalare som har runt 90dB känslighet), så visst är det skillnad. Dock inte nödvändigtvis hörbart under normala förhållanden.

Inte enligt Cedergren. Enligt honom är det samma sak på Denon.

Redigerat av bran, 30 juni 2010 - 17:59.


#60

Postad 30 juni 2010 - 18:59

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
:huh:

Hej!
Cedergren du som verkar ha lite koll på olika hembio förstärkare skulle du ha lust o svara på en fråga andra får givetvis svara med :P. Har en Marantz 7002 som jag inte är riktigt nöjd med i stereo det fattas något. Så jag undrar hur bra är försteget och skulle det räcka med ett slutsteg till den. eller ska jag skaffa en stereo med (hembio knapp).

MVH Tor

Marantz 7002 är en modell jag inte har full koll på
Men det första du skall göra om du inte vill byta din flerkanalare, är att låna hem ett slutsteg och se vad du får ut av det. Hjälper inte det så tror jag att du skall börja titta runt på olika alternativ

Naturligtvis är en bättre 2 kanalare ett mycket bra alternativ om du använder de analoga ingångarna
måste du köra med DAC så tycker det är ekonomiskt mer riktigt att gå på en större flerkanalare
och i detta fall minst Denon 4301/4311 eller Marantz 7005 som kommer snart

Skulle jag satsa på en flerkanalare IDAG så hade jag köpt en Denon 4810 direkt utan att tveka
Den går idag att köpa via ebay från UK för ca 23000 kr och är ett fynd.
Funderade själv på detta men väntar tills att jag testat höstens produkter.


Vad handlar det om då,

Om du börjar att läsa inlägg nummer ett så förstår du precis vad det handlar om B)


Haha och Audyssey, som du talar så gott om funkar i stereoläge etc, manipulerar inte ljudet då?

Förstår överhuvudtaget inte vad du vill ha sagt med detta


Inte enligt Cedergren. Enligt honom är det samma sak på Denon.

Vad är det jag sagt som du referar till ?

Edit: om det är så att din fientlighet bottnar i att du har Onkyo så lägg ner är du snäll.
Jag tycker inte om onkyo och skulle inte köpa en själv. Men om du gillar den så okey för mig
men det hindrar inte att de funktioner som är NÖDVÄNDIGA för hembio och 2 kanal i vissa fall
saknas hos onkyo och finns hos Denon. Vet du inte om vad du saknar, så lev lyckligt ovetande ;)

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 19:05.


#61

Postad 30 juni 2010 - 19:00

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Förstår överhuvudtaget inte vad du vill ha sagt med detta


Då föreslår jag att du läser mina inlägg igen. <-- känns bekant va?

#62

Postad 30 juni 2010 - 19:12

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Då föreslår jag att du läser mina inlägg igen. <-- känns bekant va?

Det hjälper inte då du svarade på en annans inlägg och refererade till mig om något jag inte känner igen att jag skulle ha sagt. Alltså står det inte i dina inlägg

Så det känns inte igen :huh:

Så konstigt det kan bli B)

Vad är det du vill ha sagt ?

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 19:13.


#63

Postad 30 juni 2010 - 20:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Det är din slutsats det. Jag skrev att vad jag hört av Denon (i butik) så var jag inte särskilt imponerad.


En förstärkare låter inte, den levererar en elektrisk signal till högtalarna, som i sin tur påverkas mycket av rummet de spelar i.

Det är med andra ord svårt att dra någon hållbar slutsats om prestandan hos en förstärkare vid lyssning i butik. Med samma elektronik och högtalare som hemma ger det en vink om hur det kommer att låta, men resultatet kommer fortfarande inte att bli det samma när du får hem den.

Så, som sagt, låna hem en och ställ in allt rätt. Sen kan du jämföra. Har själv en del erfarenhet av AVR-4310 och kan intyga att den är bra, så kör en jämförelse mellan den (eller lillebror 3310) och din Onkyo.

Redigerat av Ageve, 30 juni 2010 - 20:06.


#64

Postad 30 juni 2010 - 21:39

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Så, som sagt, låna hem en och ställ in allt rätt. Sen kan du jämföra. Har själv en del erfarenhet av AVR-4310 och kan intyga att den är bra, så kör en jämförelse mellan den (eller lillebror 3310) och din Onkyo.

Och upptäck en helt ny värld med möjligheter för inställningar som du inte visste fanns :huh:

och det säger jag med egen erfarenhet, som inte den som läst tråden kunnat undgå
Går man från Denon till Onkyo, så saknar man en hel del. Går man sedan tillbaka till Denon känns det som hemma
Har man aldrig testat Denon och bara levt med Onkyo, så öppnas en ny värld med Denon, för den som förstår att nyttja det som bjuds.

Har sagt det tidigare, men det tycks behöva upprepas. Jag har haft en önskan att kunna lämna Denon för andra märken och delvis därav alla mina tester. Men det går inte att lämna Denon, när man en gång vant sig vid dess logiska
uppbyggnad och fenomenala ljud. ( signalen blir ju ljud till slut B) )

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 21:44.


#65

Postad 01 juli 2010 - 11:37

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Vilka Onkyo-modeller har du testat Cedergren? Och med vilka högtalare?

Jag känner mig "som hemma" med min Onkyo TX-NR906 i alla fall. Passar mina Heco Celan perfekt. Även med Canton Karat var det perfekt matchning.

#66

Postad 02 juli 2010 - 09:23

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Kul när någon verkligen vågar såga. Det verkar ju dock lite oseriöst att påstå att något låter som två burkar med en lina mellan :unsure:

Sågar du även min flerkanalsuppsättning - NAD M15+M25?

#67

Postad 02 juli 2010 - 09:42

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Tycker redan jag har sagt mitt i tråden vad gäller både Onkyo och NAD

RobRoy
Har inte tagit upp förstärkarkombos i den prisklassen alls.
Det är säkert ett bra val och skam vore annars med tanke på det MYCKET höga priset
Hoppas att du är nöjd :unsure:

Audiovector
Lev i den uppfattning du har om dina produkter, jag står fast vid min

Redigerat av cedergren, 02 juli 2010 - 09:49.


#68

Postad 02 juli 2010 - 10:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Det är inte konstigt att folk har olika åsikter om vad som är bra ljud. Jag är böjd att hålla med cedergren om Denons förträfflighet.

#69

Postad 02 juli 2010 - 13:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Tycker redan jag har sagt mitt i tråden vad gäller både Onkyo och NAD

Audiovector
Lev i den uppfattning du har om dina produkter, jag står fast vid min


Detsamma kompis. ;)

#70

Postad 02 juli 2010 - 13:18

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Detsamma kompis. ;)

+1.

#71

Postad 02 juli 2010 - 14:01

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
de 3 bästa stärkarna jag testat (flerkanal) är denon avc-a10se/marantz sr-12s1/primare spa20.
av dessa är jag stensäker på en....denon.... fy vad bra den låter till både musik o film dock:

*hd matad av cambridge bd-650
*stereo matad av musical fidelity v-dac

#72

Postad 03 juli 2010 - 00:45

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Handlar det inte om att hitta utrustning som låter som *du* tycker om ändå?

Eller, handlar det om vilken låda som har bäst komponenter? ;)

#73

Postad 03 juli 2010 - 09:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
För mig handlar det om att hitta det som låter bäst för Timpolanen, uppfyller det inte hans krav så tycker jag per automatik också att det är dåligt. Om SunfireTHX och Ronnald Racdonnald dessutom råkar tycka att det är bra så är det en mycket stark bonus och borgar för att jag kommer att älska den prylen och vara 100% nöjd med den.

Redigerat av DVD-ai, 03 juli 2010 - 09:54.


#74

Postad 04 juli 2010 - 13:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Fråga ang pure direct.
Om jag förstått det hela rätt så stänger puredirect av alla onödiga kretsar, kan man då ändå få bild på tvn, spelar upp all media även musik från min htpc. Och måste då ha tvn igång för att välja låt etc. Ansluter datorn via hdmi och förstärkaren får därmed sköta all D/A omvandling.
Står i begrepp att köpa en ny stärkare och denon 1911 är en av kandidaterna

#75

Postad 04 juli 2010 - 15:17

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Jag har hellre en förstärkare med HT funktion typ Hegel H100 eller Bladelius Thor, än att hålla på och köra stereo ur min Flerkanalare.

Just my $0.02

#76

Postad 04 juli 2010 - 18:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Fråga ang pure direct.
Om jag förstått det hela rätt så stänger puredirect av alla onödiga kretsar, kan man då ändå få bild på tvn, spelar upp all media även musik från min htpc. Och måste då ha tvn igång för att välja låt etc. Ansluter datorn via hdmi och förstärkaren får därmed sköta all D/A omvandling.
Står i begrepp att köpa en ny stärkare och denon 1911 är en av kandidaterna

MIn Yamaha DSP-Z11 klarar att vid Pure Direct även ha på bildkretsarna om man ställer in så. Den funktionen är normalt inte aktiverad.

#77

Postad 04 juli 2010 - 18:31

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Handlar det inte om att hitta utrustning som låter som *du* tycker om ändå?

Eller, handlar det om vilken låda som har bäst komponenter? :D

Man kan nog säga att den som låter bäst, har bra komponenter som arbetat tillsammans i balans

MIn Yamaha DSP-Z11 klarar att vid Pure Direct även ha på bildkretsarna om man ställer in så. Den funktionen är normalt inte aktiverad.

Om dessa delar är helt separerade från varanda så kommer de inte påverka varandra
och då är det ju helt okey att kalla det pure audio. I annat fall inte.

Tycker inte man skall ta så allvarligt på dessa inställningar om det inte påverkar ljudet hörbart.
Jag kan tex inte skilja på Direkt och Pure direkt hos Denon. Däremot så skiljer de sig väldigt mycket
från stereoläget.

Jag har hellre en förstärkare med HT funktion typ Hegel H100 eller Bladelius Thor, än att hålla på och köra stereo ur min Flerkanalare.

Tycker man det låter bättre så är det klart att man skall göra så.
Men jag har funnit ut att man kan uppnå ett många gånger lika bra ljud, genom att koppla på
ett bra slutsteg på en BÄTTRE flerkanalare. Då är det enklare att hoppa över 2 kanalaren

Med denna (om den låter bra) kan man dessutom välja en för ljudet sämre flerkanalare
https://www.minhembi...p;#entry2946339
och eventuellt får ut ett mycket bra 2 kanalljud och dessutom kunna koppla in Sonos och andra bra
digitala källor

Redigerat av cedergren, 04 juli 2010 - 18:44.


#78

Postad 05 juli 2010 - 00:20

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Med denna (om den låter bra) kan man dessutom välja en för ljudet sämre flerkanalare
https://www.minhembi...p;#entry2946339
och eventuellt får ut ett mycket bra 2 kanalljud och dessutom kunna koppla in Sonos och andra bra
digitala källor


Det var det jag menade i mitt inlägg ovan...

Redigerat av Unregistered0b884712, 05 juli 2010 - 00:20.


#79

Postad 05 juli 2010 - 00:23

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Det var det jag menade i mitt inlägg ovan...

Vad bra :D
Då tolkade jag dig rätt när jag svarade på det inlägget :)

Redigerat av cedergren, 05 juli 2010 - 00:24.


#80

Postad 05 juli 2010 - 16:37

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Moving our Aperion system back to a traditional surround sound set-up, we found the TX-SR607's sound quality was well above average for its price class, and comparisons with our reference Denon AVR-3808CI receiver were too close to call.


Denon AVR-3808CI 17000kr
Onkyo TX-SR607 3500kr

:)

Redigerat av Veckans, 05 juli 2010 - 19:46.


#81

Postad 05 juli 2010 - 18:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Direkt från Ankeborgsbladet eller?

#82

Postad 05 juli 2010 - 18:50

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
http://www.cnet.com....7-339296496.htm

Att Onkyo 607an låter bra är det ingen tvekan om. Den står sig bra mot diverse 2-kanalare jag har testat. Jag har inte lyssnat på Denon men att de skulle vara överlägsna Onkyo låter som svammel. Bland de märken jag har hört så rekommenderar jag Onkyo och Marantz. Fast i slutändan så har vi alla olika uppfattning om vad bra ljud är.

Redigerat av Veckans, 05 juli 2010 - 19:01.


#83

Postad 05 juli 2010 - 19:23

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Nu svor du i kyrkan :)

#84

Postad 05 juli 2010 - 21:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nu svor du i kyrkan :)


Nja, Cnet kan det där med ljud.

Denna ligger i underkategorin "home cinema" :)
http://www.cnet.com....s-339299207.htm

#85

Postad 05 juli 2010 - 22:06

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Påstod aldrig att det var en aärskilt seriös källa. Men att det skulle vara som natt och dag mellan dem är nog mest skitsnack.

Har hört dyra grejer som låter dåligt. 607an är en billig sak som låter bra. Som sagt, det gäller att hitta rätt grejer. Om de kostar 5000 eller 50000 har mindre betydelse för ljudet. Det beror på vad grejerna kostar som råkar ha ett ljud som du föredrar.
Det är klart att någon som just har lägt 100000kr på ljud får höra en anläggning för 10000kr spela lika bra eller bättre kommer att förneka det eller intala sig själv att hans dyra grejer är bättre. Det handlar om placebo och hur man känner sig när man lyssnar. Att det ens finns de som påstår att det blir bättre ljud med dyra kablar än billiga bevisar detta.
Jag själv är dock väldigt kritisk mot alla grejer jag köper eller t.o.m. bygger. Brukar ofta sluta med att jag byter ut dem i missnöje. NAD 3020 som är en klassiker låter värdelöst enligt mig. Valutronic SQ-50 som jag byggde funkade inte alls för mig. XTZ 99.36 Låter visserligen bra men jag är övertygad om att det finns betydligt bättre ljud där ute för 8000kr. Men Onkyon stannar, den är en av de få ljudgrejer jag är riktigt nöjd med.

Observera att jag inte säger att 607 på något sätt är high-end i ljudet. Den låter bra, så pass bra att den konkurrerar ut allt jag har testat tidigare. Men vi pratar ju om ganska låga prisklasser här.

Sorry för OT

Redigerat av Veckans, 05 juli 2010 - 22:49.


#86

Postad 05 juli 2010 - 22:11

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Veckans
Om du hört något för 50.000 som låter illa, så har den komponenten ägts av någon som inte förstått
att kombinera produkten med en annan produkt som passar eller lever upp till den andra osv osv

Visst kan det finnas undantag, men jag har inte råkat ur för det på förstärkarsidan i alla fall
Högtalare kan dock kosta mycket och låta skit och är de riktigt billiga låter nästan alltid skit

Men nu är vi i flerkanalare tråden och pratar om dessa

Du har inte lyssnat på Denon säger du

Gör det innan du säger för mycket :)

Men gör det hos någon som kan HiFi :)

Edit : Vad gäller Onkyo 607 så låter den bra för sina pengar ( är det 3500 kr den kostar nu ? )
Men den är långt ifrån en Denon eller Marantz oavsett årsmodell (tillvekad på 2000 talet) som kostar/de 10.000
Det hör du om du har rätt källa och högtalare i riggen. Ännu större skillnad blir det om du går upp ett snäpp.

Redigerat av cedergren, 05 juli 2010 - 22:18.


#87

Postad 05 juli 2010 - 22:26

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Har faktiskt testat en Marantz SR7002 här hemma några dagar innan jag fick Onkyon. Jag gillar den verkligen, Marantz har ett ljud som passar mig. Men grejen är den att jag inte vet vilken jag föredrar mest, Marantzen eller min Onkyo? Tycker båda låter bra och spelar i samma klass och det är ju väldigt starkt av Onkyon. Kan inte gå in på detaljer dock, då det var några dagar emellan.

Redigerat av Veckans, 05 juli 2010 - 22:27.


#88

Postad 05 juli 2010 - 22:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

http://www.cnet.com....7-339296496.htm

Att Onkyo 607an låter bra är det ingen tvekan om. Den står sig bra mot diverse 2-kanalare jag har testat. Jag har inte lyssnat på Denon men att de skulle vara överlägsna Onkyo låter som svammel. Bland de märken jag har hört så rekommenderar jag Onkyo och Marantz. Fast i slutändan så har vi alla olika uppfattning om vad bra ljud är.


Jag tycke ratt det är som natt och dag mellan Onkyo's värstingar och ett NAD218THX, till Nad'ens mycket stora fördel.. Onyon är i det närmsta "olyssningsbar" i jämförelse och så fort man krämar på lite så blir det vasst och tråkigt...

Inte alls samma sam med Denon som låter mycket bra, där så är skillnaden "enbart effekten" och att med steget så går det att spela betydligt högre med bibehållen ljudkvalitet.

Men detta är ju min personliga åsikt :)

#89

Postad 06 juli 2010 - 21:29

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Man kan nog säga att den som låter bäst, har bra komponenter som arbetat tillsammans i balans


Det är ju det här som är så roligt med elektronik, man kan få två billiga komponenter att fungera och leverera som EN
mycket dyrbarare komponent om man gör rätt.. B)




Jag tycke ratt det är som natt och dag mellan Onkyo's värstingar och ett NAD218THX, till Nad'ens mycket stora fördel.. Onyon är i det närmsta "olyssningsbar" i jämförelse och så fort man krämar på lite så blir det vasst och tråkigt...

Inte alls samma sam med Denon som låter mycket bra, där så är skillnaden "enbart effekten" och att med steget så går det att spela betydligt högre med bibehållen ljudkvalitet.

Men detta är ju min personliga åsikt :o


Jag tycker Denon låter fin-mumma, men, onkyo's lite dyrare stärkare låter väldigt fylligt och fint på högre volymer imho.. men, jag vet som sitter i, och kanske uppskattar det mer.. ;)

Eller så e jag hörselskadad.. :wub:

#90

Postad 06 juli 2010 - 23:07

ironsten
  • ironsten
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har denon förändrats radikalt? Är så många som lovordar dom.
Min erfarenhet från Denon är plast o åter plast tom ljudet låter plastigt analytiskt tunt totalt odynamiskt. Dock inte lyssnat "noga" o känt på dom sista åren.(3-5 år sen)
Därför undrar jag om de förändrats mycket de sista åren?

Redigerat av ironsten, 06 juli 2010 - 23:10.


#91

Postad 06 juli 2010 - 23:26

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Har denon förändrats radikalt? Är så många som lovordar dom.
Min erfarenhet från Denon är plast o åter plast tom ljudet låter plastigt analytiskt tunt totalt odynamiskt. Dock inte lyssnat "noga" o känt på dom sista åren.(3-5 år sen)
Därför undrar jag om de förändrats mycket de sista åren?


ironisten

Ditt namna hade passat dig om du varit ironisk eller haft känslan för ironi i ordets bemärkelse

Ditt inlägg visar på okunnighet om hifi och hur man kombinerar komponenter
Om en förstärkare är i det närmaste transparent, så gäller det att ha en källa och högtalare
som kompenserar detta om man vill ha tex ett varmare ljud.

Din övriga beskrivning på Denon stämmer inte överens med den verklighet som en verklig kännare
upplever Denon så gör inte bort dig mer genom att svara på mitt inlägg.

Ja, jag blir förbannad när man gör sådan uttalande och inte ens har lyssnat på produkten
Många av oss här har lyssnat på nästan alla förstärkare och pratar inte i nattmössan som du tycks tro

Svaret på din fråga är att Denon inte har förändrats vad gäller ljudet de sista åren
beroende på hur många år du bakar in i meningen "sista åren"
Det är samma Denon nu som tex 2005 vad gäller ljudet. Men man har gjort lite förbättringar
kring strömförsörjningen i de två sisa modellerna. Dock inget man hör skillnad på.

Redigerat av cedergren, 06 juli 2010 - 23:36.


#92

Postad 06 juli 2010 - 23:43

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Ska bara göra ett tillägg angående Onkyo 607an. Det är möjligt att Denon 1910 har något bättre DAC, som i kombination med ett separat slutsteg låter bättre än Onkyon.
Men, anledningen till att Onkyon låter så pass bra, och enligt många bättre än Denon beror på att just 607an är så pass strömstark. Hela 40A är t.o.m. mer än i 700 och 800-serien om jag minns rätt. Det är nog endast H/K som kan matcha något sånt. Men inte nog med det, enligt vad jag har hört om just Onkyo så har den har en bättre kondensatorbank än de flesta andra i prisklassen. Vilket gör att den inte bara är strömstark, utan även levererar just där det behövs.
Detta är nog anledningen till att den låter bättre än t.o.m. 2-kanalare i samma prisklass.

#93

Postad 06 juli 2010 - 23:44

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Denon - Skitljud
Marantz - Halvbra
Rotel - Bra
Onkyo - Bäst

Inga motiveringar nödvändiga, alla som vet något håller med. :o

#94

Postad 06 juli 2010 - 23:52

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Lägg nu av med att spamma tråden, annars får någon modd ta bort era barnsliga inlägg :o

Veckans
Det är möjligt att det finns några watt mer i en onkyo
Men om du läst i tråden så framgår det klart hur vi resonerar i den frågan.

Redigerat av cedergren, 06 juli 2010 - 23:55.


#95

Postad 07 juli 2010 - 05:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Lägg nu av med att spamma tråden, annars får någon modd ta bort era barnsliga inlägg :D

Var och en har väl rätt att tycka som han/hon vill se bara hur du själv skriver .

Redigerat av Unregistered1728, 07 juli 2010 - 05:36.


#96

Postad 07 juli 2010 - 06:26

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

ironisten

Ditt namna hade passat dig om du varit ironisk eller haft känslan för ironi i ordets bemärkelse

Ditt inlägg visar på okunnighet om hifi och hur man kombinerar komponenter
Om en förstärkare är i det närmaste transparent, så gäller det att ha en källa och högtalare
som kompenserar detta om man vill ha tex ett varmare ljud.

Din övriga beskrivning på Denon stämmer inte överens med den verklighet som en verklig kännare
upplever Denon så gör inte bort dig mer genom att svara på mitt inlägg.

Ja, jag blir förbannad när man gör sådan uttalande och inte ens har lyssnat på produkten
Många av oss här har lyssnat på nästan alla förstärkare och pratar inte i nattmössan som du tycks tro

Svaret på din fråga är att Denon inte har förändrats vad gäller ljudet de sista åren
beroende på hur många år du bakar in i meningen "sista åren"
Det är samma Denon nu som tex 2005 vad gäller ljudet. Men man har gjort lite förbättringar
kring strömförsörjningen i de två sisa modellerna. Dock inget man hör skillnad på.

Varför personangrepp om han har upplevt de som kassa tidigare, men nu undrar om de blivit bättre? Har han mindre rättighet till åsikt än du, eller jag för den delen?

#97

Postad 07 juli 2010 - 07:27

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Var och en har väl rätt att tycka som han/hon vill se bara hur du själv skriver .


Varför personangrepp om han har upplevt de som kassa tidigare, men nu undrar om de blivit bättre? Har han mindre rättighet till åsikt än du, eller jag för den delen?


Den här tråden är most lol, och jag förbannar mig själv att jag ens skrev mitt förra inlägg.. Denna tråd centreras enbart kring cedergrens ego, och hans åsikt är lag. Åtminstone i den här, "hans", tråd.

Redigerat av bran, 07 juli 2010 - 07:33.


#98

Postad 07 juli 2010 - 08:39

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0

Den här tråden är most lol, och jag förbannar mig själv att jag ens skrev mitt förra inlägg.. Denna tråd centreras enbart kring cedergrens ego, och hans åsikt är lag. Åtminstone i den här, "hans", tråd.


+1

#99

Postad 07 juli 2010 - 08:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
De kan behövas lite eftertanke i denna tråd.

Kan man ha åsikter om hur förstärkare A låter utan att ha lyssnat på den.

Kan man ha åsikter om hur förstärkare A låter med högtalare X men man har högtalare Y hemma.

Kan man åsikter om hur en förstärkare låter om man har lyssnat på förstärkare A och högtalare X vars kombination man har hemma men i rum B och man har rum H hemma.

Jag har bestämt mig att aldrig ha åsikter om hur en förstärkare låter även om man t.o.m. har haft hem den och lyssnat på den för med stor sannolikhet kommer inte folk hem till mig för att lyssna på den utan man köper den till sitt eget hem och då är förutsättningar annorlunda.

Vi prioriterar dessutom olika saker i ljudet. Det är bara att jämföra hur jag och bakerman22 byggt hembion. Det är helt olika trots vi har samma förstärkare.

Bilden kompliceras dessutom av olika personers erfarenheter av ljud så har man lyssnat på TV högtalare och köper ett hembiopaket för 4000 kronor med förstärkare och högtalare på OnOff kan man tycka det låter bra jämfört med TV högtalarna.

#100

Postad 07 juli 2010 - 09:08

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
alla ska ha åsikter om 2kanals prestanda i div flerkanals apparater... ingen som har tänkt på att alla har olika förutsättningar?...olika rum och sist men inte minst vilken typ av högtalare har används vid er referens.
det krävs lite högtalare/akustiska förutsättningar för att man skall kunna dissa ett märke.

har läst otaliga trådar där man skrivit att denon/onkyo är skit men så kollar man i galleriet hos personen så sitter mänsiskan på ett par cv i ett kalt rum o felplacerat hej kom o hjälp mig ,ja referens in my a##

det är bättre att skriva denon passar inte mig o mina förutsättningar.... inte skriva att det är dåligt pga att man lyssnat på grejerna för flera år sedan...högtalarna i det fallet kunde ju lika gärna vara ett par väldigt odynamiska och färgade lådor.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.