Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR607 (Surroundförstärkare) 4 8,8 (130) Inga priser
Denon AVR-1910 (Surroundförstärkare) 2 8,59 (16) Inga priser
40 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 7 år sedan
Ingen bild från dator till tv via receiver (2 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 11 år sedan
Onkyo TX-SR607 (1 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 12 år sedan
Komplettera HKTS11 till 7.1? (10 inlägg) 12 år sedan
Ingen bild via kompositingång på Onkyo TX-SR607 (3 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-SR607 fråga vid filmtittande (7 inlägg) 12 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-SR607EB vs. Denon AVR-1611 (7 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-Sr607 värmeutveckling (22 inlägg) 13 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 13 år sedan
Är det värt att byta förstärkare? Hjälp. (9 inlägg) 13 år sedan
SONY STR-DH800 eller ONKYO TX-XR607 (23 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 14 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 14 år sedan
Vilken kommer fungera bäst? Beslutsångest.. (1 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 14 år sedan
Canton Movie 150 QX vs. Canton Movie CD 102 alt. CD 151 (9 inlägg) 14 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V565 vs Yamaha RX-V765? (7 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V765 eller Onkyo TX-SR607 (10 inlägg) 14 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 14 år sedan
JBL ES 90 (1 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Val av paket (2 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 14 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 14 år sedan
Nytt hemmabio system (4 inlägg) 14 år sedan
Onkyo 607 + canton chrono dc 509 = vilken kabel? (1 inlägg) 14 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 14 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 vs Marantz 6003 (9 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller Yamaha RX-V863? (9 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan

#101

Postad 26 januari 2010 - 21:24

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

HUr lyckades du få en 2310 för 2000kr extra?
På hifi-klubben så kostar den nästan det dubbla (4800:- respektive 8500:-)

Efter ett par dagars provlyssning på min Onkyo tillsammans med HKTS11 så har jag nu bestämt att returnera.
Jag blev extremt missnöjd med ljudet.
Jag tror inte det hjälper för mig att prova Denon istället då dessa ska vara så lika varandra i ljudet. Jag vette tusan vad som gått fel. En Onkyo607/Denon1910 + HKTS11 högtalare är ju jättepopulärt och lovprisat överallt. När inte det funkar för mig (jag föredrar min 5 år gamla Sony som säkert kostade 2000kr på den tiden) så vet jag inte vad jag ska mig till.
Jag utesluter inte helt att det faktiskt är fel på min Onkyo, men man vet ju aldrig. En konstig sak är ju t.ex. att BASS inställningen knappt märks medan TREBLE gör stor skillnad.
Det är framförallt väldigt tunt mellanregister och tunn basgång jag har problem med. Diskanten blir även överdriven. Men djupbasen finns där den ska så subben är med. Låter verkligen skitskumt rent utsagt. Man får en rymdklingande echoeffekt och har svårt att höra dialog. Jag har inte kopplat fel på faserna och jag har provat ALLA inställningar på ONkyon och även andra högtalare.
Klarade knappt av att spela Rock Band/Gitar Hero på den då djupbasen mullrar och diskanten skär medan gitarrerna knapts hörs.


Provat stängt av Audyssey 2EQ'n?

//Micke

#102

Postad 26 januari 2010 - 22:53

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Provat stängt av Audyssey 2EQ'n?

//Micke

Japp har provat allt som sagt.
-Med och utan audyssey
-Egna EQ inställningar
-Olika delningar på frontarna
-Factory restore
-Stereo respektive Pure/Direct (subben försvinner ju i Direct läget så det är lite svårt att jämföra)
-Olika käloor både HDMI, optisk, coax
-Olika dynamic vol
-Dynamic EQ på av
Ljudet ändrat ju en hel del när man pillar, men det låter ändå fel i grunden och går inte att rätta till.
Fick just svar på att BASS inte ska göra stor skillnad då man kör satelliter så då va det väl inget konstigt med min ONkyo heller då.
Spelar jag eurotechno (jo jag vet att jag har usel smak) så hörs knappt syntbasgången, men basstrumman dunkar på fint och diskanten spelar på "klingande" nästan på gränsen till att skära. Men sedan är det tunt tycker jag. Lite fusk-surroundkänsla (även då jag kör direct audio)

#103

Postad 27 januari 2010 - 08:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Priskrig på 1910 nu :)
4590:- på elgiganten

Jag ska undersöka om jag kan få hem en på öppet köp och se om det löser mina problem jag hade med Onkyon som ska returneras.

#104

Postad 27 januari 2010 - 12:43

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

HUr lyckades du få en 2310 för 2000kr extra?
På hifi-klubben så kostar den nästan det dubbla (4800:- respektive 8500:-)

Efter ett par dagars provlyssning på min Onkyo tillsammans med HKTS11 så har jag nu bestämt att returnera.
Jag blev extremt missnöjd med ljudet.
Jag tror inte det hjälper för mig att prova Denon istället då dessa ska vara så lika varandra i ljudet. Jag vette tusan vad som gått fel. En Onkyo607/Denon1910 + HKTS11 högtalare är ju jättepopulärt och lovprisat överallt. När inte det funkar för mig (jag föredrar min 5 år gamla Sony som säkert kostade 2000kr på den tiden) så vet jag inte vad jag ska mig till.
Jag utesluter inte helt att det faktiskt är fel på min Onkyo, men man vet ju aldrig. En konstig sak är ju t.ex. att BASS inställningen knappt märks medan TREBLE gör stor skillnad.
Det är framförallt väldigt tunt mellanregister och tunn basgång jag har problem med. Diskanten blir även överdriven. Men djupbasen finns där den ska så subben är med. Låter verkligen skitskumt rent utsagt. Man får en rymdklingande echoeffekt och har svårt att höra dialog. Jag har inte kopplat fel på faserna och jag har provat ALLA inställningar på ONkyon och även andra högtalare.
Klarade knappt av att spela Rock Band/Gitar Hero på den då djupbasen mullrar och diskanten skär medan gitarrerna knapts hörs.


Jag antar att du kört Audessey-kalibreringen. Eller?
Det troligaste är att du vant dig vid din gamla sony's ljud. Förmodligen spelar de flesta nya receivers i den här klassen ljudet mer "rent". Hur låter det om du slår på pure direct eller vad det nu kan heta på onkyo med analogt in från cd-spelare?
Se om du kan låna hem en NAD 747 från hifi-klubben. Inte för att den kanske är aktuell att köpa, men för att testa ljudet. NAD brukar anses ge bra ljud. Eller testa med en denon 1610/1910 och se vad du tycker (glöm inte kalibrera).
Att nya receivers kanske spelar ljudet mer rent eller korrekt behöver ju inte betyda att man gillar det. Allas öron och hörsel är ju skapta olika. Så välj den du tycker låter bäst i dina öron.


Priskrig på 1910 nu :)
4590:- på elgiganten

Jag ska undersöka om jag kan få hem en på öppet köp och se om det löser mina problem jag hade med Onkyon som ska returneras.

Elgiganten har alltid öppet köp. Det går att lämna tillbaka saker man köpt på nätet i någon av deras butiker så man slipper frakten tillbaka.

#105

Postad 27 januari 2010 - 22:37

Unregisteredf3ed0ddb
  • Unregisteredf3ed0ddb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

HUr lyckades du få en 2310 för 2000kr extra?
På hifi-klubben så kostar den nästan det dubbla (4800:- respektive 8500:-)


Jag köpte 1910:an för 5050,00 SEK (före nuvarande priskrig) och köpte 2310 för det pris som den hade vid det tillfället jag köpte 1910:an dvs 7395,00 SEK. Jag tror det var en bra butikschef i Uppsala som möjliggjorde detta mer än något annat. Väldigt smidig måste jag säga och nöjda kunder kommer ju tillbaks! För övrigt så såldes den 1910 jag kom in med omedelbart då det tycks vara brist/kö på 1910. Hörde då den säljaren säga till köparen att skillnaden framförallt är ett bättre videochip. Men det är inte hela sanningen vill jag bara säga, bara en sån enkel sak som att jag nu ser volymen på tv skärmen vid höjning/sänkning är bara det simpelt men väldigt positivt. Många små detaljer som gör 2310:an riktigt trevlig helt enkelt.

Kan tillägga att jag tydligen kan tillgodogöra mig uppskalningsfunktionen som 2310 har fast min plasma har 4 år på nacken. När jag nu har ställt in video konvertering/uppskalning till 1080p så blir bilden väldigt mycket bättre, trodde inte det skulle fungera även på min TV men det blev en stor skillnad och en bonus i sammanhanget, trevligt! För övrigt trist att Onkyo inte lät så bra som du hoppats. Jag hade också Sony tidigare som jag nämnt och den vill jag fortfarande hålla högt, ljudet på den var riktigt bra och skulle stå sig bra mot 2310 allra helst i stereoläge! Det var någon som tipsade om att ta hem en NAD för att höra hur det "ska" låta och det är nog ingen dum idé, när jag jämförde 2310 med NAD 737 och i stereoläge så var NAD:klart bättre på sån musik som kanske är lite svår för högtalare, det var en Depeche låt den säljaren körde och då framgick skillnaden tydligt. Mitt råd är att ha lite is i magen och slå till på en 2310 när de sänker den, tror nog de gör det snart igen. Såg just att 3310 sänkts till 9998,00 SEK....

#106

Postad 01 februari 2010 - 23:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Mitt råd är att ha lite is i magen och slå till på en 2310 när de sänker den, tror nog de gör det snart igen. Såg just att 3310 sänkts till 9998,00 SEK....

2310 är nog overkill för mig. Men både 1910 och 1610 har riktigt bra priser just nu (som är mkt tillfälliga enligt hifi-klubben)

#107

Postad 03 februari 2010 - 20:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Hmm de sänker priset på 1910 med 100kr varje dag :)
HUr länge ska man våga vänta. Visserligen har EG prisgaranti mot sig själva som om priset går ner mer så är det väl bara att hämta ut mellanskillnaden

#108

Postad 03 februari 2010 - 21:26

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hmm de sänker priset på 1910 med 100kr varje dag :)
HUr länge ska man våga vänta. Visserligen har EG prisgaranti mot sig själva som om priset går ner mer så är det väl bara att hämta ut mellanskillnaden

Nej det har de inte om du köper från dem på nätet. Det står uttryckligen och man kan inte ta sig runt det. Jag har försökt.
Se längre kommentar här: https://www.minhembi...p;#entry2773089

#109

Postad 05 februari 2010 - 13:55

Unregistered603bc71d
  • Unregistered603bc71d
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Nån som vet hur denon 1910 funkar med telias hd-box. Har läst att den funkar bra med 607:an. Hade i princip bestämt mig för 607:an men sen började priset dumpas på denon och då blev man ju sugen på den också. Fan att det ska vara så svårt att bestämma sig!!

#110

Postad 06 februari 2010 - 20:26

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
1910:an e uppe på Elgiganten för 4190:- nu. Har hela tiden varit inne på 607:an men vad sägs om detta? Vilken tror ni passar bäst till ett Jamo S606-system, och skall mest användas till film som matas från HTPC via HDMI (och lite digital-TV från humax box med HDMI)?

#111

Postad 07 februari 2010 - 17:06

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

1910:an e uppe på Elgiganten för 4190:- nu. Har hela tiden varit inne på 607:an men vad sägs om detta? Vilken tror ni passar bäst till ett Jamo S606-system, och skall mest användas till film som matas från HTPC via HDMI (och lite digital-TV från humax box med HDMI)?

1910 helt klart. Eller 1610 om du inte behöver 1910:ans video-fetaures (de är i övrigt närmast identiska). 2290 på elgiganten för 1610...

#112

Postad 07 februari 2010 - 17:18

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Jag stod länge och velade mellan 1910 och 1610 när jag köppte min första anläggning. Det blev tillslut 1910 bara för att ha lite extra kraft att "växa" i.
Kan bara säga att jag aldrig har haft problem med min 1910 och den är väldigt lätt hanterlig. Tycker själv att denon har något vassare look än Onkyo.

#113

Postad 07 februari 2010 - 23:01

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Nu hade jag mer eller mindre tänkt trycka på köpknappen på 1910 som fallit otroligt i pris, men då såg jag att 1610 ligger på 2290:-. Det är ju extremt prisvärt.
Hmmm
-Videofunktionerna bryr jag mig inte om (tror jag?)
-En HDMI extra, nja 3 tror jag räcker
-7.1 vs 5.1, nja tror knappast jag kommer sätta upp 2 extra, dessutom är ju källmaterialet i 99 av fallen bara 5.1
-Lite mer klös - tja hade visserligen inte varit fel
-Är det inte bättre fjärr på 1610?

Har jag missat någon mer skillnad mellan 1610 och 1910?
Edit: Hittade en bra länk själv:
https://www.prisjakt...j=456277,456276


P.S. ursäkta OT

Redigerat av e3henri, 07 februari 2010 - 23:09.


#114

Postad 08 februari 2010 - 00:15

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Jag själv ska köpa en surroundförstärkare och står och tvekar mellan just dessa 2. Denon har riktigt god kritik på whathifi men samtidigt så är Onkyo intressant om den har mer kraft och passar bra till XTZ.
4st eller 6st HDMI spelar ingen roll för min del då jag maximalt kommer ha användning för 2-3st. Designen är möjligtvis något bättre på Denon men inget jag direkt bryr mig om.

Något som jag undrar över är snacket om MultiEQ eller vad det nu heter. Vad är den funktionen till för? Då jag tidigare bara har kört 2 kanal så har jag inte så bra koll på detta. Men på en 2-kanalare så skulle jag aldrig köra med equalizern på, vill inte ha något som förvränger ljudet. Är det annorlunda på en surroundreciever?

Jag är ute efter den som låter bäst i 2 kanaler. Då jag inledningsvis kommer köra 3.0 ljud. 2 bra frontar och en center för att få tydligare tal-ljud i filmer. Någon sub vill jag inte ha utan väljer hellre ett par frontar som går djupt.

Vilken av Onkyo och Denon har bäst DAC? Funderar på att koppla en HTPC via HDMI till förstärkaren, förstår förstärkaren själv hur många kanaler som används när jag växlar läge eller måste jag ställa in det på PCn varje gång jag vill lyssna på musik (2.0) och se på film (3.0)?

Redigerat av Veckans, 08 februari 2010 - 00:18.


#115

Postad 08 februari 2010 - 12:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Något som jag undrar över är snacket om MultiEQ eller vad det nu heter. Vad är den funktionen till för? Då jag tidigare bara har kört 2 kanal så har jag inte så bra koll på detta. Men på en 2-kanalare så skulle jag aldrig köra med equalizern på, vill inte ha något som förvränger ljudet. Är det annorlunda på en surroundreciever?

På en vanlig steroereceiver behöver du ju bara balansera höger vs vänster och det spelar inte jätteroll hur de är placerade (ur inställningssynpunkt). På ett 5.1 system så så ska du däremot helst ställa in avstånd och nivå på varje enkild högtalare för att få rätt balans på surround osv. Detta är en del i Audissey funktionen som man alltid har nytta av. Den andra delen som handlar om att mäta upp EQ kurva för varje enkild högtalare är ju något helt annat och där är det mer en smaksak.
1. Vissa anser att om man kör ut en rak EQ kurva till högtalarna så får man det renaste ljudet.
2. Andra anser att genom att lägga en uppmätt EQ kurva som ska komponsera bort rumsskillnader (man har ju trots allt inte ett symetrikst rum med en pinstol i mitten) så får man istället en upplevd "rak" kurva vid lyssningspositionen och då det renaste ljudet.
Vilket som passar dig är nog en smaksak. Själv använder jag aldrig "direct" eller liknande läget då jag gärna vill "putsa" till ljudet med mer bastryck osv.
MultiEq kan även hjälp till med att komponsera ljudet vid olika volym, t.ex. så kan man behöva lite extra drag i surrondkanalerna vid låg volym för att inte surroundet helt ska utgå.
Dock kan jag hålla med om att MultiEq kan pilla lite väl mycket med ljudet ibland och man tappar lite kontroll på vad som händer.

Redigerat av e3henri, 08 februari 2010 - 12:38.


#116

Postad 08 februari 2010 - 22:09

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Okej verkar vara hugget som stucket efter vad många har konstaterat här tidigare. Så låt oss gå in på detaljerna :(

Hur är OSD:erna hos 607:an respektive 1910 om man jämför dem två? Visar båda menyerna på skärmen om man har HDMI:n ansluten och syns det när man höjer/sänker volymen? Vad får man för indikationer på att ändringar e gjorda i inställningarna? Kommer att ha min reciever dold i ett skåp och man vill ju gärna se att ngt händer efter tryck på fjärren. Som förövrigt förmodligen kmr att vara en Logitech Harmony 525, så då kan vi passa på och fråga om någon har någon erfarenhet av denna i kombination med trådens två rivaliserande stärkare?

#117

Postad 08 februari 2010 - 23:06

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Okej verkar vara hugget som stucket efter vad många har konstaterat här tidigare. Så låt oss gå in på detaljerna :(

Hur är OSD:erna hos 607:an respektive 1910 om man jämför dem två? Visar båda menyerna på skärmen om man har HDMI:n ansluten och syns det när man höjer/sänker volymen? Vad får man för indikationer på att ändringar e gjorda i inställningarna? Kommer att ha min reciever dold i ett skåp och man vill ju gärna se att ngt händer efter tryck på fjärren. Som förövrigt förmodligen kmr att vara en Logitech Harmony 525, så då kan vi passa på och fråga om någon har någon erfarenhet av denna i kombination med trådens två rivaliserande stärkare?

Jag kan svara lite angående OSD då jag testat bägge (eller rättare sagt jag har testat Denon1610 och 607a)
607an
har ingen OSD om du har HDMI som källa. Om du går in en menyn så får du dock upp inställningarna på skärmen, men då tystnar även ljudet - jo det e sant. Går du in i Equlizern eller liknande så måste du alltså backa ur hela menyn för att höra skillnaden. Tämligen dåligt
Utseende: Tråkigt, men funktionellt. Typ svart vit med lite blått (om jag inte minns fel)
607 har många av de viktigast inställningarna på AUDIO-knappen på, men även då så är det ingen OSD utan endast på frontdisplayen, dock med ljud samtidigt
Lite klipp:
http://www.youtube.c...h?v=lXSvBF9eXdY
http://www.youtube.c...feature=related


1610
Där kan man gå in i menyn utan att det tystnar och ändra "live". Mycket bättre.
Jag har även ett svagt minne av att OSD syns även då man spelar, men det ska jag låta vara osagt.
Utseende: Fulast möjliga. Grådassig bakgrund - ser billigt ut. Fungerar dock helt OK. Kanske bättre på 1910?

Stänga in i ett skåp? Jag antar att du känner till värmeproblemen på 607an?

Redigerat av e3henri, 08 februari 2010 - 23:07.


#118

Postad 09 februari 2010 - 03:55

Kinch
  • Kinch
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Skaffade mig en 1610 nu då priset var så bra. Just nu driver den två st B&W DM 602 S3 (halvmeterhöga stativhögtalare som är specade på 120W), det låter redan ordentligt högt på -20 dB och den verkar definitivt inte ha något problem med att driva dem. Fungerar precis som för min NAD C320BEE som jag bytte ut nu.

Skepnaden:
Jag har också en Logitech-kontroll. Inga problem med Denon alls, enheten fanns i deras programvara. Det enda jag fick "lära" den var knappen för att byta mellan presets på den inbyggda tunern. OSDn på Denon kan du få som en overlay över bildkällan. Utseendet kan lättast förklaras med att jämföra med en DOS-prompt... svart, enkel ljusgrå text över. Fungerar bra och är tydligt, men det är ju direkt snyggt.

e3henri:
Resonerade som du. Var inställd på 1910 först, sen såg jag att prissänkningen var densamma på 1610. 7.1 är jag inte så intresserad av, zon 2 behöver jag inte (får min gamla stereoanläggning över), effekten behöver jag bevisligen inte heller oroa mig över... det enda är väl hdmi-portarna. Har nu en HTPC, Xbox 360 och en PS3 anslutna. Byter jag ut min digitalbox får jag skaffa en HDMI-växel, men det ligger så långt fram i tiden så då har jag väl iaf bytt TV med inbyggd kortläsare.

Veckans:
mitt samlade intryck av alla tester var att både Onkyo och Denon låter bra på högre volym när de får mer kraft, men att Denon verkade behålla ljudbilden även på lägre effekt. Valde bort Onkyo i huvudsak pga allt snack om värmeproblem, i andra hand små skillnader i ljud (bara läst mig till) och utseendet. Det som talade för Onkyo var egentligen bara det ökade antalet HDMI-portar.

Allt snack om att en 5.1-förstärkare inte ska orka driva ett normalt 5.1-system tycker jag känns konstigt. Har försäljarna bättre kunskap i ämnet än ingenjörerna vars fortsatta inkomst beror på att produkterna klarar det de ska? Att oroa sig över angivna watt på en förstärkare börjar bli som megapixelsnacket på kameror, lätt att marknadsföra och jämföra siffror men egentligen en egenskap som är fullt tillräcklig på i stort sett alla produkter.

Summa summarum: Skaffade 1610 istället för 1910, hade en viss oro över effekten men det är inga problem. Mycket nöjd med köpet än så länge.

#119

Postad 09 februari 2010 - 10:01

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Nä, nu får det vara slutvelat, beställde igår en 1910. Väntar med spänning på att få packa upp den och börja läsa manualen, rena porren:))

/Pelle

#120

Postad 09 februari 2010 - 10:59

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

OSDn på Denon kan du få som en overlay över bildkällan.

Men inte över HDMI. Eller har du lyckats med den bedriften? Berätta hur i så fall.

#121

Postad 09 februari 2010 - 11:26

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Stänga in i ett skåp? Jag antar att du känner till värmeproblemen på 607an?


Tackar för svaren! Mm har läst lite om värmeutvecklingen men tror inte det kmr att bli några problem då jag har ganska mkt utrymme runt om (minst 1 decimeter på varje sida) samt öppen baksida.

Tänkte också passa på att fråga om kraftskillnaden gör någon skillnad? Onkyon ger ju lite mer effekt per kanal:
Effekt i 6ohm per kanal, RMS 140 Watt 125 Watt
Effekt i 8ohm per kanal, RMS 110 Watt 90 Watt
^^ 607:an t.v. och 1910 t.h.

Och undrar om det är någon som lagt märke till några brister p.g.a. detta? Tänkte para ihop recievern med ett Jamo S606 HCS (alla tankar om detta uppskattas också :() som ligger på 6ohm och har ganska hög peak effekt.

#122

Postad 09 februari 2010 - 20:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Nä, nu får det vara slutvelat, beställde igår en 1910. Väntar med spänning på att få packa upp den och börja läsa manualen, rena porren:))

/Pelle

1910 är slut nu så hoppas du får din.

1610 är nästan för billig för att låta bli så det får nog bli en sådan på chans.

Tackar för svaren! Mm har läst lite om värmeutvecklingen men tror inte det kmr att bli några problem då jag har ganska mkt utrymme runt om (minst 1 decimeter på varje sida) samt öppen baksida.

Tänkte också passa på att fråga om kraftskillnaden gör någon skillnad? Onkyon ger ju lite mer effekt per kanal:
Effekt i 6ohm per kanal, RMS 140 Watt 125 Watt
Effekt i 8ohm per kanal, RMS 110 Watt 90 Watt
^^ 607:an t.v. och 1910 t.h.

Och undrar om det är någon som lagt märke till några brister p.g.a. detta? Tänkte para ihop recievern med ett Jamo S606 HCS (alla tankar om detta uppskattas också ;)) som ligger på 6ohm och har ganska hög peak effekt.

Svårt att jämföra specar. T.ex. så är Onkyo uppmätt med 1 driven kanal medan 1910 driver 2 (ingen mäter alla 7 kanaler). Dock så verkar Onkyo lite starkare enligt test.
Men jag kan nog hålla med om att Denon låter bättre på lägre volymer.

#123

Postad 09 februari 2010 - 20:43

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Denon AVR-1910 What HiFi

Var ju inte så avancerad "review" men, det är ju trots allt WhatHiFi.

"Loves to go loud"

"For the money, there is nothing to touch it" ;)

Det är i stort sett bara brist på kraft jag har varit oroad över på Denon, men enligt dem så verkar det ju absolut inte vara något problem.

#124

Postad 09 februari 2010 - 23:38

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Skaffade mig en 1610 nu då priset var så bra. Just nu driver den två st B&W DM 602 S3 (halvmeterhöga stativhögtalare som är specade på 120W), det låter redan ordentligt högt på -20 dB och den verkar definitivt inte ha något problem med att driva dem.
Summa summarum: Skaffade 1610 istället för 1910, hade en viss oro över effekten men det är inga problem. Mycket nöjd med köpet än så länge.

Jag lånade hem en 1610 över natten, men hann inte köra den på hög volym (av förklarliga skäl). Dessutom går den upp till +18dB (den slutar inte på 0).
Jag är också lite orolig för effekten, men det kanske är meningslöst.
Min gamla receiver är specad högre än 1610 - 5x80 RMS (med 0,8% dist, inte 0,08 ). Den är har dock en strömförbrukning på 180watt mot 1610ans 360watt så jag antar ändå att 1610 är bättre. Min nuvarande räcker inte riktigt när man drar på.

#125

Postad 09 februari 2010 - 23:42

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Nä, nu får det vara slutvelat, beställde igår en 1910. Väntar med spänning på att få packa upp den och börja läsa manualen, rena porren:))

/Pelle

OM du inte kan hålla dig och klarar dig med engelska ;)
https://usa.denon.co...0-OM_E_005B.pdf

#126

Postad 10 februari 2010 - 14:52

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
För er som stirrar på watt-siffror så rekomenderar jag följande läsning:
http://www.avsforum....05#post18068205

Summa: Du behöver inte oroa dig.

#127

Postad 10 februari 2010 - 15:33

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0

För er som stirrar på watt-siffror så rekomenderar jag följande läsning:
http://www.avsforum....05#post18068205

Summa: Du behöver inte oroa dig.


Samtidigt så säger flera att t.ex. Canton Ergo RC-L kräver 150-200W för att spela bra. Trots att de har en känslighet på 89 dB. Även XTZ 99.36 med 88dB känslighet anses vara något trögdrivna och enligt hemmabio tidningen så låter XTZ bättre med den starkare Onkyon. Så vem ska man tro på???

Redigerat av Veckans, 10 februari 2010 - 15:34.


#128

Postad 10 februari 2010 - 18:07

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Har precis packat upp min nya 1910 och provspelat lite grann och jag kan bara säga, fy fan vilken skillnad mot min denon 1705. Ett underbart ljud och ett nytt liv till mina kef Q4. /Pelle

#129

Postad 10 februari 2010 - 18:23

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Grattis ni som fått 1910. Nu är den borta från elgigantens hemsida också
Blir nog till att beställa en 1610 då :) Ni säger ju att effekten ska räcka :blink:

Redigerat av e3henri, 10 februari 2010 - 18:23.


#130

Postad 10 februari 2010 - 21:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Samtidigt så säger flera att t.ex. Canton Ergo RC-L kräver 150-200W för att spela bra. Trots att de har en känslighet på 89 dB. Även XTZ 99.36 med 88dB känslighet anses vara något trögdrivna och enligt hemmabio tidningen så låter XTZ bättre med den starkare Onkyon. Så vem ska man tro på???

Tidningarna verkar veta sådär vad de pratar om även om hemmabiotidningen är en av de bättre svenska.
Ja pratar man full spektrum (ingen aktiv sub) så visst går det åt effekt om man ska spela högt. Men hur många gånger spelar man över 100 dB hemma? 89dB känslighet ger en effektåtgång på 12.5 W för 100 dB om jag tänker rätt. 150W ger dryga 110 dB, det är riktigt högt. Men jag tror inte de som säger 150-200W har matat in de effekterna, snarare kanske matat med ett slutsteg som är specat till det vilket är något helt annat.

#131

Postad 10 februari 2010 - 22:50

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Blev lite fel skickat inlägg

Redigerat av Unregistered1470cd9f, 10 februari 2010 - 22:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.