Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Cinema HQ Byggbilder av Thomas_S

327 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 november 2017 - 08:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vilket arbete! Fint :)

#102

Postad 11 november 2017 - 13:19

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Vilket arbete! Fint :)

Tack!!



#103

Postad 12 november 2017 - 18:27

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Galet fint jobb med alla detaljer, bra inspiration till mitt egna bygge. Peter

#104

Postad 15 november 2017 - 22:48

Unregistered5d343d4e
  • Unregistered5d343d4e
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hej vilket fint biorum du byggt. Har du bytt högtalarna MK Sound? Vilken modell köpte du?
Med vänlig hälsning, Ylva. Circus Cinema

#105

Postad 15 november 2017 - 23:23

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Galet fint jobb med alla detaljer, bra inspiration till mitt egna bygge. Peter

Tack! Detsamma gäller ditt bygge! :-)

 

Hej vilket fint biorum du byggt. Har du bytt högtalarna MK Sound? Vilken modell köpte du?
Med vänlig hälsning, Ylva. Circus Cinema

Tack! Du har också ett riktigt grymt rum! Ja, bytte bort S5:orna för jag ville kunna dölja högtalarna helt. Blev MK Sound IW-950, var först helt inställd på den mindre IW-95 men jag ångrar inte mitt val en sekund. Blev ett helt annat tryck från surroundkanalerna efter bytet.



#106

Postad 16 november 2017 - 09:15

Thompi8
  • Thompi8
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Förbannat snyggt jobb längtar till den dag jag har råd och ett hus att göra nått likvärdigt i.

#107

Postad 02 december 2017 - 09:29

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Förbannat snyggt jobb längtar till den dag jag har råd och ett hus att göra nått likvärdigt i.

Tack så mycket! Själv har jag väntat ett halvt liv..  :-)



#108

Postad 05 december 2017 - 16:18

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Grymt snyggt... många bra ideer

#109

Postad 05 december 2017 - 19:12

Unregistered99bf963c
  • Unregistered99bf963c
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej,

gick in på din sida efter att du kommenterat mina bilder. Har ändrat en del i mitt upplägg efter att jag sett dina bilder, grym inspiration! Du har verkligen gjort ett fantastiskt jobb!

//T

#110

Postad 05 december 2017 - 20:31

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
s*tan i gatan vilken hängivenhet, hatten av!
Och vilket fantastiskt slutresultat.

IMPONERANDE

#111

Postad 06 december 2017 - 17:16

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Grymt snyggt... många bra ideer

 

Hej,

gick in på din sida efter att du kommenterat mina bilder. Har ändrat en del i mitt upplägg efter att jag sett dina bilder, grym inspiration! Du har verkligen gjort ett fantastiskt jobb!

//T

 

s*tan i gatan vilken hängivenhet, hatten av!
Och vilket fantastiskt slutresultat.

IMPONERANDE

 

Tack så hemst mycket alla tre! Kul att få vara med i detta fantastiska forum med alla likasinnade, tycker minhembio.com är i en klass för sig!



#112

Postad 12 december 2017 - 13:48

Unregistered5bfb3089
  • Unregistered5bfb3089
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Snyggt å välplanerat! Grymt jobb..Hatten av!! Fick en 10:a

#113

Postad 17 december 2017 - 21:08

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Snyggt å välplanerat! Grymt jobb..Hatten av!! Fick en 10:a

Stort tack!



#114

Postad 31 december 2017 - 11:48

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Vilken dröm!

#115

Postad 31 december 2017 - 12:29

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Du fullgör en dröm jag fortfarande har! Du är verkligen grymt duktig, grattis till ett snyggt biorum!

#116

Postad 01 januari 2018 - 09:40

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Tack så mycket! 



#117

Postad 04 januari 2018 - 08:24

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Vilken planering, önskar man hade eget hus o kunde bygga fritt. 10P så klart

#118

Postad 05 januari 2018 - 09:47

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Vilken planering, önskar man hade eget hus o kunde bygga fritt. 10P så klart

Tack!! Har drömt länge (25 år+) om att få till ett utrymme där jag kan leka fritt :-) Önskar dock att jag hade mer takhöjd och gärna ett par meter ytterligare på längden, man blir aldrig nöjd.. 



#119

Postad 05 januari 2018 - 10:16

Gunler
  • Gunler
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Grymt! Solklar 10:a. välplanerat och snyggt!


#120

Postad 05 januari 2018 - 11:10

atrus
  • atrus
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Fantastiskt resultat. Grattis till att du fått förverkliga drömmen! Jag har nu just börjat tänka i biorums-banor nu när jag äntligen köpt hus, med källare.
Jag ser att du skriver att tillbyggnaden är 6x4m och jag gissar att det är yttermåtten. 1. Vad blev innermåtten då du var klar, och 2: om du skulle dra till med en rejäl höftning, vad skulle innermåtten varit ifall du valt att göra det till ett vanligt rum.

Anledningen till frågorna är om det överhuvudtaget är någon idé att jag tänker biorum då mitt rum bara är 3,61x3,61 (plus möjlig tillbyggnad bakåt med ytterliggare ~1 meter (så efter förhandling med frugan så kanske jag i bästa fall har 3,61x4,61m). Har dock bara 2,06 i takhöjd.... så det är ytterligare en dimension i detta eviga huvudbry.

#121

Postad 05 januari 2018 - 12:51

Unregisteredc0527959
  • Unregisteredc0527959
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jäklar va välbyggt och snyggt det blir! Önskar att man fått din hjälp när man själv byggde... Många fiffiga lösningar har du fått till! 10 av 10!

#122

Postad 05 januari 2018 - 14:30

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Tack så mycket för alla snälla kommentarer!

 

@atrus: Innermåtten efter jag byggt ut alla väggar är nu ca 530cm x 375cm, taket lutar men är på lägst punkten ca 220cm vilket är lite lågt för Atmos, därför byggde jag burkar på ena sidan för att vinna lite mer takhöjd och jag tycker det funkar bra. Om jag skulle ta bort allt biorelaterat så skulle innermåtten vara ca 590x390cm. 

 

Möjligen är ditt rum lite lågt i tak för Atmos men har du träbjälklag i taket kanske det går att bygga in? Går ju även att välja uppåtriktade Atmoselement. Sen finns ju även mer traditionella biostolar som tar mindre plats för t.ex. bakre raden. Jag skulle gärna haft mer utrymme för akustikbehandling och möjlighet till projektor i separat rum men man kommer långt jämfört med ett vanligt vardagsrum med mörka färger och lite dämpning. Du får absolut inte låta måtten hindra dig från att bygga, och glöm inte att skapa en byggtråd! :-)  



#123

Postad 05 januari 2018 - 16:02

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Ruskigt läckra diffusers i taket. Får man fråga vad de heter/kostar?
I övrigt riktigt stylish. Me like!!

#124

Postad 05 januari 2018 - 17:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Riktigt seriöst, ett roligt album och en orgie för gör det självare.
Full pott.

#125

Postad 05 januari 2018 - 21:37

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Ruskigt läckra diffusers i taket. Får man fråga vad de heter/kostar?
I övrigt riktigt stylish. Me like!!

Tack! Ja, jag gillar takmodulerna skarpt, de heter "Kristall". Prata med Matts på SMT ([email protected]) för prisuppgifter.

 

Riktigt seriöst, ett roligt album och en orgie för gör det självare.
Full pott.

Stort tack!



#126

Postad 06 januari 2018 - 16:35

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Sjukt snyggt!! Man blir avundsjuk
Men sitter inte högtalarna bakom duken för lågt ?!

#127

Postad 06 januari 2018 - 20:46

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Sjukt snyggt!! Man blir avundsjuk
Men sitter inte högtalarna bakom duken för lågt ?!

Tack!!

Har inte måtten nu men jag tror inte det, diskanten är i öronhöjd på samtliga högtalare. Borde vara på ca 120cm. Har dock helt prioriterat sweetspot/främre rad.



#128

Postad 10 januari 2018 - 22:50

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Efter att ha gått igenom dina bilder igen (och fått tips till min hembio) så måste jag säga att tillsammans med biobygget och circus cinema så ligger din ambitionsnivå likadant. Riktigt riktigt bra jobbat och med tanke på tiden det tagit visar det att du gör det mesta själv vilket bara gör det ännu mer imponerande. Du har många bilder i albumet, men det gör det ändå inte tråkigt att titta igenom då du ger bra tips och har bra smak.

#129

Postad 13 januari 2018 - 09:07

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Efter att ha gått igenom dina bilder igen (och fått tips till min hembio) så måste jag säga att tillsammans med biobygget och circus cinema så ligger din ambitionsnivå likadant. Riktigt riktigt bra jobbat och med tanke på tiden det tagit visar det att du gör det mesta själv vilket bara gör det ännu mer imponerande. Du har många bilder i albumet, men det gör det ändå inte tråkigt att titta igenom då du ger bra tips och har bra smak.

Stort tack för de vänliga orden. Ja, tid tar det när man lever efter mottot "kan själv" :-) Grundbygget gjorde jag redan 2015 faktiskt men då kändes det för tidigt att skapa ett album. Räknar med att bio:n i version 1.0 blir klar i år, frågan är bara vad man ska hitta på sen..



#130

Postad 14 januari 2018 - 00:03

atrus
  • atrus
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Tack så mycket för alla snälla kommentarer!

 

@atrus: Innermåtten efter jag byggt ut alla väggar är nu ca 530cm x 375cm, taket lutar men är på lägst punkten ca 220cm vilket är lite lågt för Atmos, därför byggde jag burkar på ena sidan för att vinna lite mer takhöjd och jag tycker det funkar bra. Om jag skulle ta bort allt biorelaterat så skulle innermåtten vara ca 590x390cm. 

 

Möjligen är ditt rum lite lågt i tak för Atmos men har du träbjälklag i taket kanske det går att bygga in? Går ju även att välja uppåtriktade Atmoselement. Sen finns ju även mer traditionella biostolar som tar mindre plats för t.ex. bakre raden. Jag skulle gärna haft mer utrymme för akustikbehandling och möjlighet till projektor i separat rum men man kommer långt jämfört med ett vanligt vardagsrum med mörka färger och lite dämpning. Du får absolut inte låta måtten hindra dig från att bygga, och glöm inte att skapa en byggtråd! :-)  

Det är träbjälklag ja. Så bygga in i taket är ej omöjligt. Tror dock att jag lyckats övertyga frugan att vi måste bila ut betongen i just det rummet och gräva ut en jäkla massa jord (eller vad tusan som ligger under betongen). Om jag gräver ned så det blir 240, och sen bygger en lutning med lite träscener eller liknande så kanske det blir bra. Hmm.

 

Ja, ett album lär det säkert bli. Men jag gissar att jag kommer få prestationsångest och inte starta ett förrän jag kommit ett år in i projektet :)

 

Tack för att du tar dig tid att svara på nybörjare som mig själv!

 

PS: Du säger att du byggde burkar för att vinna takhöjd. Vad menar du med det? Vad är burkar?


Redigerat av atrus, 14 januari 2018 - 00:06.


#131

Postad 14 januari 2018 - 09:25

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Det är träbjälklag ja. Så bygga in i taket är ej omöjligt. Tror dock att jag lyckats övertyga frugan att vi måste bila ut betongen i just det rummet och gräva ut en jäkla massa jord (eller vad tusan som ligger under betongen). Om jag gräver ned så det blir 240, och sen bygger en lutning med lite träscener eller liknande så kanske det blir bra. Hmm.

 

Ja, ett album lär det säkert bli. Men jag gissar att jag kommer få prestationsångest och inte starta ett förrän jag kommit ett år in i projektet :)

 

Tack för att du tar dig tid att svara på nybörjare som mig själv!

 

PS: Du säger att du byggde burkar för att vinna takhöjd. Vad menar du med det? Vad är burkar?

Ja, har man möjlighet/energi att sänka betonggolvet blir det ju kanon. Kanske även komplettera med golvvärme för mysfaktorn om det inte finns idag.

 

hehe, jag kanske var lite otydlig. Med burkar menar jag helt enkelt de MDF lådor som jag monterade i taket för de högra Atmos-högtalarna, i och med att mitt tak lutar så valde jag att höja de högra högtalarna istället för att sänka de vänstra för att de ska hamna i våg, syns på bilden från 170122.



#132

Postad 16 januari 2018 - 13:26

atrus
  • atrus
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Ja, har man möjlighet/energi att sänka betonggolvet blir det ju kanon. Kanske även komplettera med golvvärme för mysfaktorn om det inte finns idag.

 

hehe, jag kanske var lite otydlig. Med burkar menar jag helt enkelt de MDF lådor som jag monterade i taket för de högra Atmos-högtalarna, i och med att mitt tak lutar så valde jag att höja de högra högtalarna istället för att sänka de vänstra för att de ska hamna i våg, syns på bilden från 170122.

Det blev lite klarare nu. Men eftersom ingen bild visar både höger och vänster sida så är det viss förvirring fortfarande  :) Är det alltså högre takhöjd på vänster sida, så för att vinna takhöjd så monterade du in en låda i taket på höger sida så att du kunna sätta högtalaren högre upp? Eller har jag helt missförstått?

 

Om det är så, hur monterade du den vänstra raden då? Är det så att man inte behöver en låda om man har mycket fritt utrymmet mellan innertak och yttertak, är det det du menar?


Redigerat av atrus, 16 januari 2018 - 13:27.


#133

Postad 16 januari 2018 - 21:16

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Det blev lite klarare nu. Men eftersom ingen bild visar både höger och vänster sida så är det viss förvirring fortfarande  :) Är det alltså högre takhöjd på vänster sida, så för att vinna takhöjd så monterade du in en låda i taket på höger sida så att du kunna sätta högtalaren högre upp? Eller har jag helt missförstått?

 

Om det är så, hur monterade du den vänstra raden då? Är det så att man inte behöver en låda om man har mycket fritt utrymmet mellan innertak och yttertak, är det det du menar?

Jodå, det finns flera bilder där man ser båda sidorna (med varierande tydlighet :-)). Du har förstått helt rätt, kolla bilden från 2017-12-31 09:41:18 det är nog den tydligaste bilden där alla Atmoshögtalarna syns.

 

Vänstra raden monterade jag på en MDF skiva på exakt samma höjd som botten på lådorna på högra sidan. Jag menar att jag i mitt fall lyckades vinna ca 20cm höjd på atmoskanalerna genom att bygga lådor på högra sidan eftersom mitt tak lutar, jag kunde ju skippat lådorna och istället sänkt högtalarna på vänstra sidan men då hade de hamnat väldigt lågt.



#134

Postad 22 januari 2018 - 17:51

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Bland det snyggaste jag sett här på minhembio 10p

#135

Postad 27 januari 2018 - 22:02

gamut
  • gamut
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hur har jag kunnat missa ditt album?? Otroligt snyggt och vilket gediget arbete du har gjort,stilrent och väl genomtänkt! gillar ditt arbete med akustiken, både snyggt och funktionellt! tummar upp!!

#136

Postad 27 januari 2018 - 22:08

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Bland det snyggaste jag sett här på minhembio 10p

 

 

Hur har jag kunnat missa ditt album?? Otroligt snyggt och vilket gediget arbete du har gjort,stilrent och väl genomtänkt! gillar ditt arbete med akustiken, både snyggt och funktionellt! tummar upp!!

 

Stort tack till er båda! Följer självklart båda era fina byggtrådar!



#137

Postad 29 januari 2018 - 12:25

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Mäktigt och väldigt smakfullt bygge, inget annat än top notch! hatten av :)

#138

Postad 30 januari 2018 - 19:46

legion123
  • legion123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Oj oj oj vilket slit det ligger bakom detta biorum!!
Top betyg och tummen upp!!

#139

Postad 01 februari 2018 - 18:51

legion123
  • legion123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack för betyget!!

#140

Postad 03 februari 2018 - 12:49

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Mäktigt och väldigt smakfullt bygge, inget annat än top notch! hatten av :)

Tack! Följer även ditt smakfulla och lovande bygge med spänning

 

Oj oj oj vilket slit det ligger bakom detta biorum!!
Top betyg och tummen upp!!

Ja, har blivit en del jobb :-) Tack! Och tack för att jag hittade tillbaka till ditt fina album och iRule setup.



#141

Postad 03 februari 2018 - 18:36

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Dette blir jo helt fantastisk tøft! 10 p for bra design og fordi du også tenker akustikk.

#142

Postad 03 februari 2018 - 19:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Här händer det grejer!
Och du går verkligen All In!



#143

Postad 04 februari 2018 - 01:05

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Måste säga att det är ett seriöst bygge med många annorlunda lösningar, kul att se! Peter

#144

Postad 04 februari 2018 - 13:51

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Taket blir ju grymt läckert. Nästan synd att man inte kommer se de snygga akustikpanelerna.

#145

Postad 05 februari 2018 - 20:46

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Dette blir jo helt fantastisk tøft! 10 p for bra design og fordi du også tenker akustikk.

Tack så mycket!

 

Här händer det grejer!
Och du går verkligen All In!

Japp, nu ska alla ideér jag gått och planerat i åratal bli verklighet! :-)

 

Måste säga att det är ett seriöst bygge med många annorlunda lösningar, kul att se! Peter

Tackar! Man kan verkligen säga detsamma om ditt bygge!

 

Taket blir ju grymt läckert. Nästan synd att man inte kommer se de snygga akustikpanelerna.

Tack! Ja, tycker också panelerna är riktigt snygga men jag har alltid föredragit den lite mindre exponerade stilen. Får se hur nästa version av bio:n ser ut :-)



#146

Postad 17 februari 2018 - 10:08

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Underbar biograf du har byggt. Jag gillar att det kommer fler riktigt seriösa byggen. Jag hoppas att jag också har möjlighet att bygga från grunden någon gång i framtiden.

#147

Postad 17 februari 2018 - 11:10

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
snyggt! Har du satt en diffusor över ledlisten? Funderar själv att montera en Hue ledstrip i taket.

#148

Postad 17 februari 2018 - 11:21

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Underbar biograf du har byggt. Jag gillar att det kommer fler riktigt seriösa byggen. Jag hoppas att jag också har möjlighet att bygga från grunden någon gång i framtiden.

Tack så mycket! Din bio är ju riktig fin också även om du kanske inte byggt till huset! Har längtat efter att bygga i många år, nu när jag börjar närma mig slutet på bygget blir jag dock sugen på att bygga en bio till..

 

snyggt! Har du satt en diffusor över ledlisten? Funderar själv att montera en Hue ledstrip i taket.

Tack! Om du menar ledlisten i taket längs soffit:en så har jag kapslat in den i en liten låda för att få effekten av en smal rand men jag har inget glas eller raster över den. Om du tittar på bilden från 2018-01-27 21:50:18 så ser du lite av konstruktionen. Ledstripen är helt dold så det blir endast indirekt ljus som hittar ut. Tappar lite ljusstyrka men i mitt fall är ledstripen endast till för effektbelysning. 



#149

Postad 18 februari 2018 - 23:00

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jag trodde du skulle vara klar till jul, Thomas..? Hur som helst artar det ju sig storligen! Gillar att du lagt så mycket möda på att dölja grejer. Och taket blev ju skitsnyggt.

#150

Postad 19 februari 2018 - 19:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Jag trodde du skulle vara klar till jul, Thomas..? Hur som helst artar det ju sig storligen! Gillar att du lagt så mycket möda på att dölja grejer. Och taket blev ju skitsnyggt.

Mmmh, men jag vill ju inte att bygget ska ta slut.. :-) Tack! Nu ska jag även snygga till och avsluta frontväggen, tyget står och väntar samtidigt som planer på ökat bastryck börjar smidas när man ändå håller på... 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.