Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativ till systemkamera

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 13 maj 2009 - 19:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jo, huvudet du valde verkar minst sagt seriöst. Själv har jag Manfrotto 486RC2 som fungerar fint (ville ha något lätt och smidigt), men 484:an kan jag däremot inte rekommendera till någon. På tok för liten kulled vilken inte ens går att fästa på stativet (190/055) ordentligt.

Har testat det nu med mitt långa tele och man kan låsa det i vilken position som helst och det sitter som berget. Specifikationerna som säger max 10 kilo verkar vara med stoora marginaler.

La in en bild här förresten, blev ingen testning idag, får ta det i morgon istället.

https://www.minhembi...s...t&p=2433599

Redigerat av Martin, 13 maj 2009 - 19:30.


#152

Postad 13 maj 2009 - 19:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Finns nog barnstativ till er som är lite kortare i rocken :unsure:

Eller - vi köpte väl ett litet stativ till dig på walmart? :P

#153

Postad 13 maj 2009 - 20:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Finns nog barnstativ till er som är lite kortare i rocken :unsure:

Ja, får nog investera i ett sådant.

Eller - vi köpte väl ett litet stativ till dig på walmart? :P

Funkar kanon till blixtarna :D

Här är några bilder på stativet roligare med bilder än länkar ju, tyvärr började det regna som sagt så jag ställde in fieldtesten som skulle göras idag.

Håller tummarna för sol i morgon.

Postad bild

Redigerat av Martin, 13 maj 2009 - 20:06.


#154

Postad 13 maj 2009 - 21:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Kameran ser plötsligt väldigt liten ut :unsure:

Jag är inne på att köpa samma stativ+kulled som du har köpt. Inget som du känner saknas eller kunde varit bättre (vikt och dylikt kan ju alltid vara bättre).

#155

Postad 13 maj 2009 - 22:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Kameran ser plötsligt väldigt liten ut :unsure:

Jag är inne på att köpa samma stativ+kulled som du har köpt. Inget som du känner saknas eller kunde varit bättre (vikt och dylikt kan ju alltid vara bättre).

Det är riktigt tungt, men jag har alltid sett fotograferande som en materialsport, ju mer det väger dessto bättre :P

Annars är det riktigt stabilt och bra, men är man under 175-180 cm bör man kanske titta 190 modellen istället. Jag måste som sagt stå på tå när det är helt utfällt.

Måste dock ta med det ut på tur lite och känna på det innan det kan bli någon djupare analys.

#156

Postad 16 maj 2009 - 09:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu har jag haft det ute i skogen några timmar, jag är imponerad helt klart. Trots ojämna och mjuka underlag så står det som det vore fastbultat.

Detta är direkt cropat från orginalet, ej uppskärpt.

1,6, 2,5, 5 sekunders slutartider.
F8, iso 100, Tamron 17-50 @ 17

Kan inte annat än att rekommendera kombinationen, tänk dock på att det är grymt tungt, hade ingen stativväska så det var inte skoj att vandra med direkt, kommer dock en på posten på måndag

Hade även nytta av de långa benen som jag klagade på... nu kan jag stå upprätt även i backar och det kan vara rätt skönt ibland.

Bifogad fil  Untitled_HDR9999.jpg   659,37K   0 Antal nerladdningar

Här är bilden i sin helhet, lätt softat för känslan av "trollskog" :P

Postad bild

#157

Postad 17 maj 2009 - 13:39

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Eftersom jag är helt novis när det gäller stativ så tänkte jag fråga er lite mer kunniga om tips på stativ till min Sony A200, helst för under tusenlappen. Det fetaste objektivet jag har är ett Sigma 70-300 som väger drygt 0,5kg, totalt med kamerahuset blir det väl 1,2-1,3kg. Jag tänkte främst ha stativet till makro- och landskapsfotografering. Enda kravet är väl att stativet såklart ska klara husets + objektivets vikt och även vara robust och stabilt. Sen gör det inte något om det är någorlunda smidigt att t.ex bära med sig ut i skogen heller.
Har kollat lite på detta Dörr-stativ på cyberphoto som jag tycker verkar bra för priset: http://www.cyberphot...ticle=380022pac. Nån som ge nån åsikt om detta? Rekommendera dock gärna andra om det finns bättre för under 1000:-.

#158

Postad 18 maj 2009 - 20:37

Pata64
  • Pata64
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
WOW vad har hänt med priserna? jag köpte värdepaketet Manfrotto 190XPRO B + kulled Manfrotto 486RC2 + stativväska Soligor Classic Line förra veckan nu är det plötsligt 300 spänn dyrare, förövrigt supernöjd mycket stabilt huvud samt snabbfästen för benen :)

#159

Postad 18 maj 2009 - 20:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Eftersom jag är helt novis när det gäller stativ så tänkte jag fråga er lite mer kunniga om tips på stativ till min Sony A200, helst för under tusenlappen. Det fetaste objektivet jag har är ett Sigma 70-300 som väger drygt 0,5kg, totalt med kamerahuset blir det väl 1,2-1,3kg. Jag tänkte främst ha stativet till makro- och landskapsfotografering. Enda kravet är väl att stativet såklart ska klara husets + objektivets vikt och även vara robust och stabilt. Sen gör det inte något om det är någorlunda smidigt att t.ex bära med sig ut i skogen heller.
Har kollat lite på detta Dörr-stativ på cyberphoto som jag tycker verkar bra för priset: http://www.cyberphot...ticle=380022pac. Nån som ge nån åsikt om detta? Rekommendera dock gärna andra om det finns bättre för under 1000:-.

När cyberphoto rekommenderar en produkt så brukar det vara bra grejjer. CyberVillain köpte tidigare i tråden ett Dörr A3 som han var väldigt nöjd med. Men det är ju alltid en del saker man bör ta med i beräkningarna, så som höjd, vikt (både på stativet man skall släpa runt på och vilken vikt den skall klara av i form av kamera etc.), antal ben sektioner etc. Fundera lite på fördelarna resp. nackdelarna med de olika specifikationerna så kommer du nog fram till en vettig slutsats. Sen är det ju alltid en riskt man tar när man beställer saker via internet som man inte har testat innan.

#160

Postad 25 augusti 2009 - 11:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Martin: Hur kort är du? :)

Jag var in i min butik och provade 055 XPROB och den blir perfekt till mig! Vart även kulled 488RC2 som verkar kunna hålla för lite prylar (typ gammal 400mm eller nåt :) )

Testade även 090'an, men det kändes lite kort och det vill man inte ångra.

Tyngden på 055. Jag tycker inte det är så farligt. Kommer inte att ta med den jämt, utan endast för enskilda planerade stunder.

Vik funktionen är ett plus.

#161

Postad 25 augusti 2009 - 15:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Martin: Hur kort är du? :)

Jag var in i min butik och provade 055 XPROB och den blir perfekt till mig! Vart även kulled 488RC2 som verkar kunna hålla för lite prylar (typ gammal 400mm eller nåt :) )

Testade även 090'an, men det kändes lite kort och det vill man inte ångra.

Tyngden på 055. Jag tycker inte det är så farligt. Kommer inte att ta med den jämt, utan endast för enskilda planerade stunder.

Vik funktionen är ett plus.

173 cm

#162

Postad 26 augusti 2009 - 10:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Martin ska ju ha allt så stort som möjligt, jag kör tvärs om

- jag ute efter ett enbenstativ, som är så litet som möjligt i packningen. Hittade detta:

Manfrotto Modo 790B

o Maxhöjd: 145,5 cm
o Ihopfällt: 39 cm
o Max belastning: 1 kg
o Antal sektioner: 5 st
o Vikt: 0,29 kg

för 395:-

någon som vet någon liknade (bör inte vara längre än 40cm hopfällt) tycker maxbelastningen på 1kg verkar väldigt dålig, verkar ju som den rasar ihop om man skulle sätta en kamera på den, särskilt som man själv skulle vara lite trött och skulle behöva lite stöd

#163

Postad 26 augusti 2009 - 16:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Du har ju Induro MA-25 med följande spec:

o Maxhöjd: 145,3 cm
o Ihopfällt: 39,1 cm
o Max belastning: 5 kg
o Antal sektioner: 5 st
o Vikt: 0,5 kg

Borde ligga runt 4-500:- hos YFO.

Det finns en dyrare variant för 795:- som är gjord i kolfiber och väger 0,4 kg. Den lär även vara robustare vid tyngre laster. Har själv MC24 varianten (färre sektioner) och är enormt nöjd. Den klarar 6 kg, 4 sektioner och har något längre maxhöjd. Nackdelarna är att den är längre även i hopfällt tillstånd. MC24 kostar hos YFO 725:- så något billigare än MC25.

Induros hemsida

Redigerat av Explorer45, 26 augusti 2009 - 16:03.


#164

Postad 27 augusti 2009 - 12:53

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Lång monopod?
Har funderat på om jag ska köpa mig ett enbensstativ och börjat kika runt lite smått. Vad som främst har slagit mig är att det är klent med monopodar som är tillräckligt långa för mig. Jag är blott och bart 197 cm barfota, men jag vill gärna kunna nyttja stativet utan att behöva huka mig.

Tar tacksamt emot rekommendationer på enbensstativ/tilthuvud-kombinationer som ger en bra arbetshöjd utan att lägga rabarber på hela månadslönen.

Men eftersom jag är en jobbig typ tänkte jag krångla till det lite... inbillar mig att jag ibland kommer att vilja ta med endast själva stativet utan huvud, ungefär som en vandringsstav. Provade att simulera det läget genom att ha en tumstock under kameran och kom fram till att ett enbensstativ åtminstone bör kunna nå 170 cm över marken.

Hittade faktiskt ett så pass långt stativ på Cyberphoto, men det har bara gänga för huvud, inte för kamera direkt. Började kolla på adaptrar men kände snabbt att jag hamnat i en snårskog och tappat kartan och svalt kompassen... :(

#165

Postad 27 augusti 2009 - 13:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ett Dörr Monopod för 449:- kanske skulle passa? Maxhöjden är 178cm.

#166

Postad 28 augusti 2009 - 09:33

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Ett Dörr Monopod för 449:- kanske skulle passa? Maxhöjden är 178cm.

Ja, just den långa var det jag hittade förut. Det som gör mig tveksam är att den bara har 3/8" gänga för tilthuvud eller kulled. Andra monopoder har vändbar gänga eller 1/4" gänga så att man kan sätta på kameran direkt på stativet utan huvud.
Det var då jag började leta efter adpatrar eller snabbplattor eller något annat smart så att har möjligheten att bara ta med sig monopoden utan något klunkigt huvud.
Hittade en Manfrotto Gängadapter 015 3/8'' hona - 1/4'' hane (http://www.cyberphot...?article=372704) för blott 49 kr. Men det verkar vara en dum idé att först skruva på den och sedan sätta kameran på den adaptern, kameran får ju då inte något stöd av någon platttform - skulle kännas elakt mot den stackars stativgängan i kameran...

Så strax efter jag börjat leta kände jag mig som en nybörjare och insåg att jag behöver fråga någon bättre vetande eller uppsöka en välsorterad fotobutik.
I den här tråden verkar det finnas flera bättre vetande :D

#167

Postad 16 september 2009 - 18:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
055 XPROB och 488RC2. Om nån är intresserad....hade inge bättre för mig :rolleyes:
Bifogad fil  IMGP0380.JPG   1,2MB   0 Antal nerladdningar

#168

Postad 27 mars 2010 - 10:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Fick aldrig kommit till skott med stativfrågan, just nu pekar det mest åt en Manfrotto 190pro med antingen ett 496 eller 498 huvud, ersätter de tidigare 486 och 488. Länken nedan visar bild på dessa. Om jag fattat det rätt så kan man med 498 lossa i horisonalled så man kan panorerar utan att rubba i höjd, vilket kanske är bra. Någon synpunt på detta?

http://www.dgrin.com...ad.php?t=155290

Egentligen gillar jag idén med Cullmanns 525M, att man kan dra bort mittpelaren och använda den som ett enbenstativ, men jag tycker inte om det huvudet, men smart tänkt dock

#169

Postad 27 mars 2010 - 10:38

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Fick aldrig kommit till skott med stativfrågan, just nu pekar det mest åt en Manfrotto 190pro med antingen ett 496 eller 498 huvud, ersätter de tidigare 486 och 488. Länken nedan visar bild på dessa. Om jag fattat det rätt så kan man med 498 lossa i horisonalled så man kan panorerar utan att rubba i höjd, vilket kanske är bra. Någon synpunt på detta?


Det funkar bra. Men när man lossar panoreringslåset så skapas ett litet glapp, som blir väldigt störande med tele. Jag har tittat runt lite och det verkar som om man får lägga ett par tusen på en kulled som inte har den egenskapen.

Rent generellt så verkar det som om man skall lägga pengarna på själva huvudet och inte benen. Även de billigare stativen har stadiga ben som funkar ok även vid maxlast. Det man stör sig på är oftast funktionen hos huvudet, alla former av glapp där blir extremt tydliga med långa telen även om man inte är i närheten av maxlast. Samma sak gäller med plattan till snabbfästet.

#170

Postad 27 mars 2010 - 10:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Om jag fattat det rätt så kan man med 498 lossa i horisonalled så man kan panorerar utan att rubba i höjd, vilket kanske är bra. Någon synpunt på detta?

Jag har 488 som du ser ovan. Och det stämmer att man kan panorera utan att något annat ändras. Den runda ratten till vänster styr greppet på kulan och den högra för panorering.

Dock så tycker jag att 055XPROB är alldeles för tung nu.....

Ska byta till lättare serien:

055 CXPRO3 eller 4 (C= kolfiber, 3 eller 4 sektioner)

Alternativt gå ner i storlek också till

190 CXPRO3 eller 4 (C= karbon, 3 eller 4 sektioner)

Redigerat av Mikael_R, 27 mars 2010 - 10:55.


#171

Postad 21 juli 2010 - 10:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Så, nu har jag bytt stativ. Ett något mindre och något lättare än XPROB (ovan). Jag hade mina tveksamheter i att köpa ett annat stativ som är i samma viktklass men jag insåg att jag inte kan lägga de pengar som krävs för ett proffs stativ som är både lätt, högt och med de funktioner jag vill ha. Så......

Vanguard Alta Pro 263 AT + SBH100 (kulled). Fotokungen: 2595kr

Mer information än jag orkar skriva:
http://www.vanguardw...-1-4-15-88.html

Engelska sidan med video:
http://www.vanguardg.....20and SBH-100

Men några bilder blir det i alla fall. Ett mycket prisvärt stativ tycker jag. Som ni ser får man stenpåse (men det finns krok också) och väska på köpet. Integrerade spikfötter, dämpning av mitt pelaren, spagat ben och sen den mycket trevliga sväng/böj/vrid åt alla jäkla håll funktionen på mitt pelaren :P

Som sagt så upplever jag det lite mindre än XPROB samt ett halvt kilo lättare, vilket gör mycket!

Bifogad fil  IMGP0065.JPG   304,45K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0066.JPG   276,5K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0067.JPG   214,65K   0 Antal nerladdningar

Ett Minus då: Snabbfäste plattan som man sätter på kameran är lite halv dåligt genomtänkt, det är en skruv med ett "spår" i :lol: Manfrotto och säkert andra har gjort så man kan skruva ditt plattan med fingrarna. Denna lär man skruva i med skruvmejsel eller det lilla Ikea liknande multiverktyget som följer med :P

Redigerat av Mikael_R, 21 juli 2010 - 10:32.


#172

Postad 21 juli 2010 - 10:45

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Så, nu har jag bytt stativ. Ett något mindre och något lättare än XPROB (ovan).

Mer information än jag orkar skriva:
http://www.vanguardw...-1-4-15-88.html

Ser klart ut som ett vettigt alternativ till Manfrotto!

Själv valde jag XPROB 190 tidigare då det är lättare (600gram!) än 055:an. Sedan valde jag en mindre kulled för att skala lite till på vikten. Enda nackdelen med 190:an är att det kan vara lite kort för långa personer (>180cm).

#173

Postad 21 juli 2010 - 12:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag köpte Manfrotto 190XPRO + 496 huvud på fotomässan i våras, men har faktiskt inte haft det ute än :P , använder fortfarande mitt 30 år gamla Velbon som nog är 1kg lättare än Manfrotto't med huvud.

Manfrotto är ju ett ypperligt stativ som stativ, men jag vet inte om jag kommer att orka gå runt att bära på det. Funderar nu på att kanske skaffa ett av de mindre Manfrotto kostar runt en 700-800:- som är lättare och med ett enklare kulhuvud. Använder stativ mest till normalobjektiven så det är ju inte så stora tele som huvudet ska klara.

#174

Postad 05 januari 2011 - 22:02

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
*puh* men vart hade denna tråd tagit vägen.....fick leta ordentligt :P
Dörr A2 Alu med en matchande kula samt väska, från Cyberphoto, för 1085 kr.
Bifogad fil  IMGP1483.jpg   1,35MB   0 Antal nerladdningar

Från Cyberphoto
Dörr A2

Dörr har lyckats plocka fram en riktigt vettig och prisvärd stativserie i aluminium, med några representanter i olika storlekar. Stativen är rejäla, stabila och med god detaljkvalitet. Samtidigt har de relativt låg vikt.

Benen kan fällas i spagat och med medföljande lågnivåadapter (finns i en ''dold'' innerficka i stativväskan) kan man komma ner på ca 15 cm höjd (ca 25-30 cm med kulled på plats). Mittpelaren kan också vändas och kameran sättas under stativet, om man så vill.

Stativskruven är vändbar för att passa både 1/4'' - och 3/8'' - gänga på stativhuvuden. Rejäla låsvred i Gitzo-stil för att justera benlängden.

På benen finns muffar som gör hanteringen bekvämare, speciellt i kallt väder.

Utfällbara spikfötter ger bra grepp i oländig terräng, när inte plastfötterna räcker till.

Det medföljer en väska till stativet som även har plats för tex en kulled.

Dessa stativ är mycket bra köp!

Spec:
Höjd ihopfälld: 47cm
Maxhöjd: 141cm
Maxhöjd utan uppdragen mittpelare: 117cm
Minimumhöjd: 15cm
Vikt: 1,37kg
Max belastning: 3kg

Redigerat av Mikael_R, 06 januari 2011 - 13:06.


#175

Postad 05 januari 2011 - 23:37

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0
Kul!

Beställde själv ett nytt stativ igår! Drygt 110 cm maximal höjd och drygt 35cm ihopfällt och en vikt på 780g, har idag ett stativ som alltför sällan hänger med ut. Hoppas detta får hänga med ut lite oftare :P Återkommer med bilder

#176

Postad 06 januari 2011 - 00:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Väldigt sugen nu på att byta mitt 12 år gamla Manfrotto 055. Inte för att det funkar dåligt på nåt vis. Skulle bara önskat en något lättare tri-pod som samtidigt är ungefär lika stabil. Principen med trevägshuvud är något som jag föredrar. Tycker det är underbart att jobba snabbt och exakt med, jämfört med dessa kulleder.
Finns det något alternativ till Gitzo's kolfiberstativ?

Redigerat av Velodynamic, 06 januari 2011 - 01:02.


#177

Postad 06 januari 2011 - 01:06

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Väldigt sugen nu på att byta mitt 12 år gamla Manfrotto 055. Inte för att det funkar dåligt på nåt vis. Skulle bara önskat en något lättare tri-pod som samtidigt är ungefär lika stabil. Principen med trevägshuvud är något som jag föredrar. Tycker det är underbart att jobba snabbt och exakt med, jämfört med dessa kulleder.
Finns det något alternativ till Gitzo's kolfiberstativ?

Benro och Induro. Lär vara i nästan samma klass.

#178

Postad 06 januari 2011 - 06:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Kul!

Beställde själv ett nytt stativ igår! Drygt 110 cm maximal höjd och drygt 35cm ihopfällt och en vikt på 780g, har idag ett stativ som alltför sällan hänger med ut. Hoppas detta får hänga med ut lite oftare :P Återkommer med bilder

Vilket är det, är själv ute efter ett lättare stativ (troligen då som ett komplement till mitt Manfrotto). Manfrotto'n får enbart följa med i bilen och kanske får den sedan följa med på någon mindre promenad men inom synhåll från bilen

Mikael hade nog idag köpt ett Dörr A2 (riktigt prisvärt och lagom stort) istället för Manfrotto'n men skillnaden i vikt är för liten tycker jag nu för ett byte nu, det är 4hg mindre. A2 med huvud väger 1,8kg och mitt med huvud 2,2kg, men det är klart 4hg är också något

Velodynamic, om du har trevägshuvud idag till Manfrotto'n så kan du byta enbart stativet till något av Manfrotto's kolfiber

#179

Postad 06 januari 2011 - 13:04

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Den här känns ju otroligt smidig!

http://www.cyberphot...hp?article=Pmax

Vart nästan lite sugen på att testa den med! :P

Redigerat av Mikael_R, 06 januari 2011 - 13:07.


#180

Postad 06 januari 2011 - 13:32

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

  • 1 710 inlägg
  • 0
Que: Slik Sprint Mini II Tripod blev det för mig. Återstår att se om med följande huvud håller för min kamera. Annars blir det nog något pistolgrepp från Manfrotto eller dylikt!

#181

Postad 08 januari 2011 - 15:14

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Kan ju haka på och be om lite åsikter om vad som gäller i 2000 SEK klassen då det gäller stativ + kulled med snabblåsplatta. De som fastnat i minnet är Vanguard Alta Pro 263 AT, Cullmann Magnesit 532, Manfrotto 190XPROB eller 055XPROB, Dörr A3 eller A4. Vad det gäller kulleder så ligger väl Manfrotto 498RC2/4, Cullmann Magnesit MB6.3 (dyrt ;)) eller tom Dörr HB-36. Finns säkert många fler alternativ men man orkar inte vandra genom stativträsket hur länge som helst. Finns ju tusen och åter tusen varianter och dyrare blir det desto mer man surfar och läser recensioner. ;)

Skulle väl vara enklast att plocka ett Manfrotto 055XPROB + 498RC2 paket så borde man väl klara sig några månader innan köplusten sätter in igen. :lol:

#182

Postad 08 januari 2011 - 15:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Skulle väl vara enklast att plocka ett Manfrotto 055XPROB + 498RC2 paket så borde man väl klara sig några månader innan köplusten sätter in igen. :lol:

Det var mitt första stativ. Det följde aldrig med mig ut..... Det är ett av de mest funktions smarta stativen som finns. Men min åsikt är att det är på tok för stort. Om det hade varit någon med jätte kamera hade jag inte skrivit, men du har ju samma som mig. Så därför skriver jag. Om du ska ett Manfrotto ur XPRO serien, så betänk att kolla in ett mindre. 055 klarar av riktigt stora saker.

Jag tror numer stenhårt på att matcha stativets storlek till kameran. Och att bortse lite från höjderna.... Hur bekvämt det än är att stå raklång och fota på stativ med kameran i ögonhöjd så innebär det att ett ganska stort (tugnt, långt) stativ måste inhandlas.
Man kan köpa efter måtten "högsta utdragna läge", men då måste man tänka på att stativet skall vara stadigt i det läget och det blir då forfarande ett stort stativ.

bah..... jag pladdrar bara ;)
Bara min åsikt och jag vill bara hjälpa till, för jag tror det är många som ångrar sig.

Jag kom fram till att jag inte behöver full längds stativ efter min längd. Fotar mest natur, så jag står ofta på knä eller på huk ändå. Dörr A2 som jag köpte går hyfsat högt ändå.....

Kom även fram till att vikten av min K-7 samt något av mina objektiv (som även du har) väger så pass lite att man inte behöver ett stativ som klara en 7 kilos utrustning.

återigen...bara mina 2 kronor.... ;)

#183

Postad 08 januari 2011 - 15:55

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Mjo, har blivit både en och två funderingar om stativ senaste året. Har redan en Joby GorillaPod Zoom med kulledshuvud som resestativ som jag brukar släpa med mig ibland när jag är ute och vandrar så därför tänkte jag att det skulle vara bra att satsa på lite robustare grejer. Ett DA* 50-135 är väl också på inkommande så småningom så då kan det vara bra med iaf lite mer stabilitet och något som klarar av att stå stadigt i snålblåsten här i Skåne.

#184

Postad 08 januari 2011 - 19:50

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ett DA* 50-135 är väl också på inkommande så småningom så då kan det vara bra med iaf lite mer stabilitet och något som klarar av att stå stadigt i snålblåsten här i Skåne.

Så sant! Den väger en del!

#185

Postad 11 januari 2011 - 21:53

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Sitter ännu och velar, men kan iaf dela med mig av lite siffror som kanske någon annan kan ha nytta av.

Bifogad fil  stativ_20110118_1.png   34,13K   0 Antal nerladdningar

Verkar dock luta mot något av Manfrotto stativen.

Redigerat av access, 18 januari 2011 - 19:48.


#186

Postad 19 januari 2011 - 19:36

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Mesade ur och handlade billigast möjligt. Dvs Dörr Profi A4 + HB-36 från Cyberphoto. Gissar jag därmed har tagit första steget på vandringen: http://bythom.com/support.htm :P

Känns iaf lika gediget som de Manfrotton (190 och 055 XPROB) jag testade i butiken. Kan dock vara att de fått stå ut med en del och därmed var lite glappa här och var. A4 är inte fullt så högt som 055 men rejält mycket högre än 190. Med huvudet och en Pentax K-7 monterad så kommer sökaren strax över hakhöjd på mig som är 180cm lång, så lite får man luta sig fram. Det man kanske mest kommer att sakna är möjligheten till horisontell pelare men det är kanske en överskattad funktion som man bara tror att man behöver?! Pelaren går i alla fall att invertera samt att det följer med en kort pelare så att man kan sätta stativet i spagat.

Vet inte vad jag ska säga om huvudet. Känns väl rätt gediget och med många funktioner. Det jag tror jag kommer att störa mig mest på är att det krävs rätt många varv innan låsningen biter fast.

Sist och slutligen kan jag bistå med några bilder:

Postad bild
Dörr HB-36 samt en Snickers från Cyberphoto som storleksjämförelse. Inget jättedimensionerat kulhuvud men rätt passligt i förhållande till en smäcker K-7.

Postad bild
Väska medföljer.

Postad bild
Innerficka för den korta mittpelaren samt två insexnycklar.

Postad bild
Ovannämnd utrustning.

Postad bild
Monterat och klart.

Postad bild
Full höjd.

#187

Postad 20 januari 2011 - 21:36

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Mesade ur och handlade billigast möjligt. Dvs Dörr Profi A4 + HB-36 från Cyberphoto. Gissar jag därmed har tagit första steget på vandringen: http://bythom.com/support.htm :)

Fin recension Access!

Jag köpte A2'an med HB-36, är jätte nöjd med den. Precis lika som din, fast mindre....

#188

Postad 20 januari 2011 - 22:04

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Mesade ur och handlade billigast möjligt. Dvs Dörr Profi A4 + HB-36 från Cyberphoto. Gissar jag därmed har tagit första steget på vandringen: http://bythom.com/support.htm ;)


Jag kör på samma som du fast med A3 till min HB-36 och K7:a :)
Haft ungeför ett år nu och tycker det funkar finfint, stativet kanske kan kännas lite ostadigt (väl lätt?) men ordnas genom o hänga kameraväskan eller annat i kroken under pelaren.

Bifogad fil  A3_K7.jpg   103,36K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Mange76, 20 januari 2011 - 22:07.


#189

Postad 21 januari 2011 - 12:18

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Det man kanske mest kommer att sakna är möjligheten till horisontell pelare men det är kanske en överskattad funktion som man bara tror att man behöver?! Pelaren går i alla fall att invertera samt att det följer med en kort pelare så att man kan sätta stativet i spagat.


Fällbar pelare är för mig väldigt bra att ha vid macrofoto nära marken, i övriga situationer är det nog rätt meningslöst skulle jag tro.

#190

Postad 22 januari 2011 - 15:53

Unregistered41198
  • Unregistered41198
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ska själv införskaffa mig ett stativ inför min utlandsresa nu i vår, och har kikat lite på Dörrs alternativ. Det längsta jag kan tänka mig passa i väskan är ett Dörr A3, men går det kanske att ta stativet som handbagage, eller är det för stort/tungt?

Jag är 190 cm lång och använder en Canon EOS 550D. Skulle inte vilja behöva böja mig allt för mycket om jag ska ta storslagna landskapsfoton där jag förmodligen kommer använda stativet på maxhöjd.

Annars tror jag det blir ett Dörr A3 + Dörr Kulled HB-36. Det är ju kortare än A4, men bara med 7 cm..

Jag är ingen avancerad fotograf men efter era rekommendationer och bilder här över blev man övertygad om kvalitén. Jag personligen har aldrig handlat något från cyperphoto, men efter lite läsning på prisjakt verkar det som en härlig butik. Blir att beställa så snart som möjligt så man får hem den i god tid.

Redigerat av Unregistered41198, 22 januari 2011 - 15:53.


#191

Postad 22 januari 2011 - 17:51

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Om du är 190 lång så ska du nog ta ett A4… minst. Jag som är 180 lång så får böja mig en aning med A4 och A3 är 9 cm lägre än A4. Pelaren ska man nog bara använda i nödfall så jag räknar bort den.

Edit: Vet inte hur jag missade hela första stycket. Ska du ha ett resestativ så kan du nog ta tom ett A2 eller så den där Digipodden som man får på köpet om man handlar Samyang objektiv på Cyberphoto. Själv har jag använt en GorillaPod SLR-Zoom som resestativ. Kräver lite kreativitet ibland hur man placerar utrustningen men är extremt lätt att ha med sig. Bara att stoppa i ryggsäcken och köra.

Redigerat av access, 22 januari 2011 - 17:54.


#192

Postad 22 januari 2011 - 20:07

Unregistered41198
  • Unregistered41198
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Om du är 190 lång så ska du nog ta ett A4… minst. Jag som är 180 lång så får böja mig en aning med A4 och A3 är 9 cm lägre än A4. Pelaren ska man nog bara använda i nödfall så jag räknar bort den.

Edit: Vet inte hur jag missade hela första stycket. Ska du ha ett resestativ så kan du nog ta tom ett A2 eller så den där Digipodden som man får på köpet om man handlar Samyang objektiv på Cyberphoto. Själv har jag använt en GorillaPod SLR-Zoom som resestativ. Kräver lite kreativitet ibland hur man placerar utrustningen men är extremt lätt att ha med sig. Bara att stoppa i ryggsäcken och köra.


Tack för snabbt svar!

Mina planer var att fixa ett A4 först, men efter lite funderingar tror jag inte att det stativet kommer passa i min resväska. Kan man ta stativet separat som t.ex. handbagage eller sätta fast det på ryggsäcken? Om det funkar så kommer jag nog köpa ett A4 istället, då jag är ganska lång och 9 cm är ändå en del.

Nu vet jag inte viktgränsen på handbagage, men en ryggsäck (normalstor) borde nog fungera. Har aldrig rest med kamerautrustning tidigare (stativ t.ex.) så vet inte riktigt vad som gäller.

Mvh

#193

Postad 22 januari 2011 - 22:09

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
A4 kan nog vara i större laget att ta som handbagage. Väger väl nästan 2,5 kg totalt med huvud och blir över 70 cm långt ihopfällt. Så inget jag skulle försöka få med som handbaggage. Möjligtvis skulle det lyckas med ett A2.

Digipod 2841P som Cyberphoto säljer skulle väl möjligen kunna gå att ta med som handbagage. Själv skulle jag skaffa ett A4 + HB-36 + GorillaPod SLR-Zoom, så skulle jag lämna A4:at hemma och ta med GorillaPodden + HB-36 på resan. Antar nu att du inte ska åka på resa enbart för att fotografera så då är det bättre att ha mindre skrot att släpa på.

Jag avskyr dock att släpa på en massa extra väskor och grejer då jag reser så därför plockar jag hellre med mig extremt kompakta prylar som är lite krångligare att använda än att dra med stora klimpar som man ändå knappt kommer att använda. Hade med en GorillaPod SLR-Zoom + huvud till Paris förra våren och det räckte mycket väl till. Gäller bara att utnyttja staket och pelare till fullo. :)

Redigerat av access, 22 januari 2011 - 22:14.


#194

Postad 22 januari 2011 - 23:35

Unregistered41198
  • Unregistered41198
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

A4 kan nog vara i större laget att ta som handbagage. Väger väl nästan 2,5 kg totalt med huvud och blir över 70 cm långt ihopfällt. Så inget jag skulle försöka få med som handbaggage. Möjligtvis skulle det lyckas med ett A2.

Digipod 2841P som Cyberphoto säljer skulle väl möjligen kunna gå att ta med som handbagage. Själv skulle jag skaffa ett A4 + HB-36 + GorillaPod SLR-Zoom, så skulle jag lämna A4:at hemma och ta med GorillaPodden + HB-36 på resan. Antar nu att du inte ska åka på resa enbart för att fotografera så då är det bättre att ha mindre skrot att släpa på.

Jag avskyr dock att släpa på en massa extra väskor och grejer då jag reser så därför plockar jag hellre med mig extremt kompakta prylar som är lite krångligare att använda än att dra med stora klimpar som man ändå knappt kommer att använda. Hade med en GorillaPod SLR-Zoom + huvud till Paris förra våren och det räckte mycket väl till. Gäller bara att utnyttja staket och pelare till fullo. :)


Själva anledningen till varför jag åker är ju för att se och upptäcka så mycket som möjligt och jag tror kameran kommer följa med i princip varje dag. Jag kan tänka mig många tillfällen ett stativ skulle komma väl till användning, men det du precis skrev om att behöva släpa med det hela tiden kan vara något att tänka på. Visst funkar det oftast handhållet men ibland är det ett måste med stativ och då vill man ju självklart ha ett med sig :)

Kikade på GorillaPod stativet tidigare och det är en väldigt smart lösning, men har ju knappast en passande höjd för en 190 cm lång man. (Visst, du kan använda dig av stolpar etc och avgöra din egna höjd, men om du inte har möjlighet till detta blir det ganska värdelöst).

Blir en hel del att fundera på, mitt förra stativ var ett väldigt gammalt samt billigt alternativ (nu trasigt) så måste ändå fixa ett nytt för här hemma, då kanske A4 kommer väl till hands.

#195

Postad 23 januari 2011 - 01:40

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Mmm, allt är kompromisser. Även om ett A4 är rätt tungt så kan det ju vara bättre att ha med sig ett sånt iaf än något rangligt lätt. Finns ju en hel del bra resestativ som når lite högre höjder och verkar vara robusta. Problemet är väl att de är dyra som tusan. Du får väl helt enkelt handla ett Gitzo kolfiber med det samma så har du det ur världen. :)

#196

Postad 23 januari 2011 - 09:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Man ska nog fundera på vilka kompromisser man kan göra:

- en presenning, ett av de lättaste "stativen" som jag alltid bär med mig, bilderna blir oftast bättre "down under" och med en bönpåse eller armbågarna så blir det ganska stabilt, funkar fint även för oss längre :-)

- presenning + gorilla stativ, funkar också väldigt bra (nackdelen med dessa alternativ är att det kan ge vissa problem i en storstad, bättre ute i naturen)

- monopod, tycker det funkar riktigt bra

- billiga lätta stativ under <1kg (med huvud) gör en sökning på prisjakt, det går att ställa sig på knä även i NewYork, bara att lägga sin presenning under knäna :-)

- dyra lätta stativ kolfiber, bra men dyrt

- tunga stativ. Har själv ett Manfrotto 190Xpro med kula, den väger med kula 2,2 kg och ska enbart användas i synhåll till bilen

Nu gjorde din fråga att jag köpte ett stativ till, har testat 3 lättviktsstativ tidigare och alla har gått tillbaka. Men jag slog till idag på en Hamna Traveller Mini Pro för en 450:-, så får vi se om den också går i retur. Men jag skulle vilja ha något lätt som platsar i ryggsäcken http://www.mydigital...eller-mini-pro/

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 januari 2011 - 10:18.


#197

Postad 25 januari 2011 - 16:17

Unregistered41198
  • Unregistered41198
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Mesade ur och handlade billigast möjligt. Dvs Dörr Profi A4 + HB-36 från Cyberphoto.


Köpte även jag ett Dörr Profi A4 + HB-36 från Cyberphoto i söndags och fick hem det idag. Detta får bli mitt "stationära" stativ. Verkar riktigt stabilt och kulleden fungerar kanon. Bra höjd också även fast jag är 190 cm lång.

Tack för hjälpen access, dina bilder övertygade nog fler än mig ;)

#198

Postad 01 februari 2011 - 18:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Nu kanske jag har fått ihop mitt lättviktsstativ :-), tror detta blir ganska bra

Köpte ett Hama travel mini pro för 460:- men jag tyckte kulan var för glappig, så jag köpte till ett demohuvud som Scandinavien Photo hade, Velborn QHD-61Q ett stabilt bra lättviktshuvud för 390:-, så detta ihop blir nog ganska bra totalt vilkt 900g. Huvudet är ju så bra att det går att använd till andra stativ i framtiden om jag skulle vilja byta Hama mot tex kolfiber. Det är en sektion kvar att fälla ut, benen är ju ganska klena som man bör nog undvika att fälla ut alla sektionerna

Bifogad fil(er)



#199

Postad 08 mars 2011 - 16:43

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

*puh* men vart hade denna tråd tagit vägen.....fick leta ordentligt :)
Dörr A2 Alu med en matchande kula samt väska, från Cyberphoto, för 1085 kr.

Hej Mikael (eller någon annan som har erfarenhet från samma stativ).

Funderar på att införskaffa mitt första stativ och tänkte eventuellt att det skulle bli ett Dörr A2. Vill ha ett som inte är alltför skrymmande och som är hyfsat enkelt att ta med. Ser att de har två olika paket på Cyberphoto, ett med Dörr kulled HB-36, och ett annat paket med Manfrotto kulled 494RC2, båda paketen inkl väska. Paketet med Manfrotto-kulleden kostar en hundring mer än det första, bör man köra på det eller är det ingen större skillnad på dessa?

Inget annat man bör tänka på? Har ju ingen koll alls på detta känner jag. Det är väl heller inget annat jag behöver för att kunna börja använda stativet? Ingen specialmockajängadapter eller nåt? Antar att det finns någon standard så att alla stativhuvuden passar med alla kameror (har en Canon 450D).

Tack på förhand! :)

#200

Postad 08 mars 2011 - 17:33

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Hej Mikael (eller någon annan som har erfarenhet från samma stativ).

Funderar på att införskaffa mitt första stativ och tänkte eventuellt att det skulle bli ett Dörr A2. Vill ha ett som inte är alltför skrymmande och som är hyfsat enkelt att ta med. Ser att de har två olika paket på Cyberphoto, ett med Dörr kulled HB-36, och ett annat paket med Manfrotto kulled 494RC2, båda paketen inkl väska. Paketet med Manfrotto-kulleden kostar en hundring mer än det första, bör man köra på det eller är det ingen större skillnad på dessa?

Inget annat man bör tänka på? Har ju ingen koll alls på detta känner jag. Det är väl heller inget annat jag behöver för att kunna börja använda stativet? Ingen specialmockajängadapter eller nåt? Antar att det finns någon standard så att alla stativhuvuden passar med alla kameror (har en Canon 450D).

Tack på förhand! :)


Jag är jätte nöjd med A2 och HB-36. Funkar riktigt bra till min lilla Pentax! Fördelen är att det är kompakt men relativt stabilt. I max läget är det inte jätte stabilt och stadigt, men det är ju en kompromiss. De större Manfrotto stativen typ XPROB 055 var för stort för mig, verkligen overkill till min lilla K-7.

Jag har provat tre stativ och alla har varit för stora för min smak. Man ska ju verkligen vilja ta med sig det!

Det bror lite på vad du ska hänga på liksom. A2 är inte så högt i maxläge. Men behöver du det?

Jag kom fram till att jag verkligen inte behöver kunna stå raklång med sökaren precis vid ögat. För att få det tillsammans med kompakt, lätt och stadigt stativ innebär att man måste upp rejält i prisklass, tyvär....

HB-36 kulan räcker till, men Manfrottos är naturligtvis bättre.

Nu är det ju så att A2 och HB-36 inte är dyrt, så du vågar prova tycker jag. Och om det bara skiljer en hundring till Manfrottos kulled så kan du ju lika gärna ta det för att vara på säkra sidan.

Om du sen känner att du vill ha proffs grejer så har du inte kastat bort allt för mycket pengar :)

Jag har provat stativet lite ute och känner mig bekväm med att inte fälla ut det helt, utan har det så jag går ner på knä typ. Stativet är stabilt så det räcker i det läget.

Inte mycket mer jag kan säga annat än att du måste nog testa själv!

Ha de!

Edit: Det är bara att slänga på kameran, inga special grejer behövs, allt följer med!

Redigerat av Mikael_R, 08 mars 2011 - 17:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.