Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DS216play

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 14 februari 2016 - 14:06

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Hej. Funderar o köpa en NAS och tanken står på ds216play. Tror ni den kommer att räcka för hemmaanvändning och funkar plex på den? Tänkte köra 2 st 3WD Red diskar i den. 

Och vilken Raid ska man köra om man ska spegla diskarna?

 

 



#2

Postad 15 februari 2016 - 08:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hej. Funderar o köpa en NAS och tanken står på ds216play. Tror ni den kommer att räcka för hemmaanvändning
och funkar plex på den?

Har du iOS-enheter som klienter, som kräver transkodning ?

Tänkte köra 2 st 3WD Red diskar i den. 
Och vilken Raid ska man köra om man ska spegla diskarna?

RAID1

#3

Postad 26 februari 2016 - 09:05

Danne24
  • Danne24
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej!
 
Jag har samma fråga. DS216play finns nu med i listan över modeller som stödjer Plex. Men är det något som vet om den senaste releasen av Plex stödjer transkoding?
 
Jag kör idag Plex på en MacMini utan problem. Ni som har mer erfarenhet av NAS, skulle då gå att lägga alla filmer på Nas:en och fortsatt köra Plex från min MacMini. Det vill säga låta MacMinin stå för all transkoding om det skulle behövas?
 
Tack på förhand!

Redigerat av Danne24, 26 februari 2016 - 10:02.


#4

Postad 26 februari 2016 - 17:00

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

 

Hej!
 
Jag har samma fråga. DS216play finns nu med i listan över modeller som stödjer Plex. Men är det något som vet om den senaste releasen av Plex stödjer transkoding?
 
Jag kör idag Plex på en MacMini utan problem. Ni som har mer erfarenhet av NAS, skulle då gå att lägga alla filmer på Nas:en och fortsatt köra Plex från min MacMini. Det vill säga låta MacMinin stå för all transkoding om det skulle behövas?
 
Tack på förhand!

 

Vet inte om det kallas transcoding om den spelar upp filmen rakt av faktiskt. Transcoding är väl egentligen att NASet översätter det till ett format som din MacMini klarar av.

 

Jag skulle nog köra plex på NASet och ha MacMini som en klient. Den behöver inte transcoding, för den klarar nog av det mesta du kastar över den.



#5

Postad 27 februari 2016 - 07:53

Danne24
  • Danne24
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Vet inte om det kallas transcoding om den spelar upp filmen rakt av faktiskt. Transcoding är väl egentligen att NASet översätter det till ett format som din MacMini klarar av.
 
Jag skulle nog köra plex på NASet och ha MacMini som en klient. Den behöver inte transcoding, för den klarar nog av det mesta du kastar över den.


Hej!

Tack för svaret. Jag håller med dig att NAS:en skulle nog inte behöva transcoda om jag bara skickar filmen till min MacMini. Men det jag egentligen tänkte på var att låta alla filmer ligga på NAS:en. Sen låter jag MacMinim köra Plex, precis som idag. Den enda skillnaden är att filmerna då inte skulle ligga på en extern HDD utan på NAS:en. Om jag sendan skulle vilja streama till min Mobil så skulle ju MacMinin behöva transkoda. Men tror du att det skulle kunna bli ett problem (prestandamässigt) eftersom filen nu ligger på en NAS? Kan tilläggas att de kommer köras på lokalt nätverk så inget trådlöst dem emellan.

#6

Postad 28 februari 2016 - 12:16

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Hej!

Tack för svaret. Jag håller med dig att NAS:en skulle nog inte behöva transcoda om jag bara skickar filmen till min MacMini. Men det jag egentligen tänkte på var att låta alla filmer ligga på NAS:en. Sen låter jag MacMinim köra Plex, precis som idag. Den enda skillnaden är att filmerna då inte skulle ligga på en extern HDD utan på NAS:en. Om jag sendan skulle vilja streama till min Mobil så skulle ju MacMinin behöva transkoda. Men tror du att det skulle kunna bli ett problem (prestandamässigt) eftersom filen nu ligger på en NAS? Kan tilläggas att de kommer köras på lokalt nätverk så inget trådlöst dem emellan.

Då tror jag inte att det blir det minsta problem. Det kostar inte mycket mer cpu att läsa från nätverket för din mac-mini. Hastighetsmässigt klarar nätverket det lekande lätt, även om det är stora filer.

Jag har kört på samma sätt med ett nas och en virtuell linuxserver. Det gick utmärkt. Sedan är det inte de mest högupplösta filmerna man ser på mobilen eller plattan heller.

#7

Postad 29 februari 2016 - 12:46

Danne24
  • Danne24
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Då tror jag inte att det blir det minsta problem. Det kostar inte mycket mer cpu att läsa från nätverket för din mac-mini. Hastighetsmässigt klarar nätverket det lekande lätt, även om det är stora filer.

Jag har kört på samma sätt med ett nas och en virtuell linuxserver. Det gick utmärkt. Sedan är det inte de mest högupplösta filmerna man ser på mobilen eller plattan heller.

 

Hej!

 

Tack för svaret. Då får det bli lösningen för min del :)



#8

Postad 30 mars 2016 - 17:45

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tack för svaret. Då får det bli lösningen för min del :)

 

Hej fungerade det bra ??? funderar nämligen på samma lösning



#9

Postad 30 mars 2016 - 21:33

Danne24
  • Danne24
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej fungerade det bra ??? funderar nämligen på samma lösning

Hej!

 

Jag kan inte säga att jag har hårdtestat lösningen än. Men jag har tittat på ett par filmer och märker inte av alls att de ligger på NAS:en. Och då har jag ändå kört med 1080p. Så hittills kan jag inte annat än rekommendera detta :)

 

Lycka till!



#10

Postad 31 mars 2016 - 00:24

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag kan inte säga att jag har hårdtestat lösningen än. Men jag har tittat på ett par filmer och märker inte av alls att de ligger på NAS:en. Och då har jag ändå kört med 1080p. Så hittills kan jag inte annat än rekommendera detta :)

 

Lycka till!

 

Då kör du filmerna från Nasen som en vanlig hårddisk och har plexservern på Mac minin ? 



#11

Postad 01 april 2016 - 06:43

Danne24
  • Danne24
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Då kör du filmerna från Nasen som en vanlig hårddisk och har plexservern på Mac minin ? 

Hej!

 

Ja exakt! Jag har skapat ett delad mapp på Nasen som jag lagt alla filmer på. Sedan lade jag till den delade mappen på min Mac mini (lägg till den i startup så att den alltid kopplas upp om datorn startar om). Och därefter pekade jag bara om mitt filmkatalog i Plex från den gamla mappen till den nya som nu ligger på Nasen. Enkelt och fungerar kanon. Såhär långt iaf :)


Redigerat av Danne24, 04 april 2016 - 10:43.


#12

Postad 03 april 2016 - 14:37

Cholmer
  • Cholmer
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt så klarar inte Plex transcoding på Synology Diskstations som kör ARM.

 

https://forum.synolo...ic.php?t=108312





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.