Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektormässa

261 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 03 mars 2017 - 23:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Jag tror inte länken funkar?

Jo, det gör den! :)

http://therock.se/hemmabiomassa-2017/

Redigerat av Erik_N, 03 mars 2017 - 23:40.


#152

Postad 10 mars 2017 - 12:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Lägger in listan över alla de projektorer som kommer att visas på mässan här också.

  • JVC DLA-Z1- High-End, D-iLA, Laser, 4k
  • Sony VPL-VW550ES- High-End, SXRD, 4k
  • Sony VPL-VZ1000ES- High-End, SXRD, U-shortthrow, 4k
  • Sim2 Nero 4- High-End, DLP, "4k"
  • Barco Residential "Balder"- High-End, DLP, "4k
  • Optoma UHD60- Mellanklass, DLP, "4k"
  • JVC DLA-X5500- Mellanklass, D-iLA, 1080, Pixelshift
  • Epson EH-LS10500- High-End, LCD, Laser, 1080, Pixelshift
  • Epson EH-TW9300- Mellanklass, LCD, 1080, Pixelshift
  • Sony VPL-HW65- Mellanklass, SXRD, 1080
  • Epson EH-TW6700- Instegsklass, LCD, 1080
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


#153

Postad 18 mars 2017 - 11:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Mindre än en vecka kvar till mässan. Vad ser ni fram emot mest att få se/lyssna på?

 

http://therock.se/hemmabiomassa-2017/

 

Själv är jag ruskigt sugen på att få lyssna på JBL-rummet och få jämföra det med Procella-rummet. Tror aldrig det har funnits någon mässa där de två tillverkarna har haft samma storlek på rummen och två riktigt stora system så man kan jämföra på det här viset. :wub:  Men M&K Sound och Genelec har potential för att överraska, med sina feta riggar också.

 

Bildmässigt ska det bli väldigt spännande att få se JVCs nya toppmodell Z1. Även de nya DLP-maskinerna med "4k" ska bli kul att få se, och även Sonys kortskjutande VZ1000ES är jag nyfiken på.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#154

Postad 18 mars 2017 - 15:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Trevlig läsning! Detta måste bli Sveriges bästa hemmabiomässa hittills. Vi ses!

#155

Postad 18 mars 2017 - 16:32

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det ska bli grymt roligt. Kommer besöka på lördagen 😃

#156

Postad 18 mars 2017 - 16:47

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Ser verkligen fram emot detta. Fredag eller lördag för min del.



#157

Postad 19 mars 2017 - 00:47

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Årets HAPPENING!!! 😃😍💪🏼

Med vänlig hälsning, Jacob

#158

Postad 19 mars 2017 - 04:10

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Synd att det är så långt bort, kommer det finnas någon mässa närmare Norrköping, typ Stockholm?

#159

Postad 19 mars 2017 - 06:40

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Verkar bli dyrt! Vore intressant med en prislapp i ingången till varje rum. Sällan under 100.000 per rum. 

 

Vi ses där. Riktigt bra uppställningar, undrar om vi har sett något liknande i Sverige någonsin?



#160

Postad 19 mars 2017 - 10:20

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Verkar bli dyrt! Vore intressant med en prislapp i ingången till varje rum. Sällan under 100.000 per rum.

Vi ses där. Riktigt bra uppställningar, undrar om vi har sett något liknande i Sverige någonsin?

Synd att det är så långt bort, kommer det finnas någon mässa närmare Norrköping, typ Stockholm?

Ja jättesynd att det inte är i Stockholm. Är spekulant på nya lcrs högtalare å väljer mellan DNP/React duk. Jamo d 600 kan man inte provlyssna på i Stockholm....

Dyrt å dyrt, hur ofta köper man allt nytt på än gång? Oftast har man väl alltid någon komponent kvar som man är nöjd med. Jag kör fortfarande t.ex med ett gammalt rotel slutsteg å tänker bara uppgradera försteget. Förstår att man köper duk+proj samtidigt eller receiver + högtalare, men man behöver ju inte uppgradera hela bion :)

Redigerat av Unregistered44335, 19 mars 2017 - 10:24.


#161

Postad 19 mars 2017 - 11:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Trevlig läsning! Detta måste bli Sveriges bästa hemmabiomässa hittills. Vi ses!

Ja, det verkar så. :)  Ses där!

 

/Marcus



#162

Postad 19 mars 2017 - 11:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Verkar bli dyrt! Vore intressant med en prislapp i ingången till varje rum. Sällan under 100.000 per rum. 

 

Vi ses där. Riktigt bra uppställningar, undrar om vi har sett något liknande i Sverige någonsin?

Jo, hela poängen med mässan är att man ska få möjlighet att se/lyssna (och jämföra) produkter som man inte har möjlighet att få se på i vanliga fall. Men sen är där några mindre riggar också, typ ett mindre Genelecsystem, ett Procella P5 system och ett mindre Jamo D500 system. Men den som förväntar sig ett färdigt Samsung-paket för 10.000kr har gått helt fel :blink: Den enda billiga projektorn där blir dock Epson TW6700, sen är det lite mer påkostade maskiner som visas. Anledningen till det är förstås att vi på The Rock varje dag, året runt, kan visa dessa och då känns det tokigt att hänga upp dem på mässan också.

 

Jag kan med stor säkerhet säga att det inte har funnits någon liknande mässa tidigare. Anledningarna är många, men bygger främst på att vi har jobbat långsiktigt med våra leverantörer(som också är utställare på mässan) och det är kunder som du, ProfessorB, som har stöttat oss genom att handla av oss genom åren som har bidragit till att leverantörerna vill satsa på oss och mässan i denna magnitud. Så tack för det!

 

/Marcus



#163

Postad 19 mars 2017 - 12:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 4

Ja jättesynd att det inte är i Stockholm. Är spekulant på nya lcrs högtalare å väljer mellan DNP/React duk. Jamo d 600 kan man inte provlyssna på i Stockholm....
 

Efter en del diskussioner med våra leverantörer så har jag förstått att det i princip vore omöjligt att göra en liknande mässa i tex Stockholm. Kostnaderna för lokaler är helt enkelt alldeles för dyra och utställarna skulle inte vilja vara med. Dessutom kan vi ju också locka med ett par Danska leverantörer och det är förstås för att det är ett gynnsamt läge för dem.

 

Mässan kostar i runda slängar 50-100.000kr för varje utställare, som har ett rum, att vara med på, inkl marknadsföring, personalkostnader, inköp/lån av produkter etc. Med tolv stora rum så blir totalkostnaden för hela kalaset en bra bit över mijlonen i omsättning. Räkna därtill all tid som alla lägger på att förbereda, montera upp/ned och sen stå på mässan. Allt detta tar vi ingenting betalt för eftersom vi vill att intresset för hemmabio ska öka och att nya intressenter ska hitta vår hobby. Hade vi tagit betalt för mässan så hade vi bara lockat de redan inbitna entusiasterna, men utställarna kommer till just vår mässa för att vi lockar helt nya besökare också.

 

Så istället för att gnälla på att vi inte har mässan i Stockholm, så var glad att det överhuvudtaget finns en mässa som denna i lilla Sverige för jag skulle säga att det något helt unikt. Vad kostar förresten en tågbiljett Stockholm-Lund nuförtiden? B)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#164

Postad 19 mars 2017 - 12:11

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Jag antar att det är billigare lokalkostnader som gör att ni inte behöver ta inträdde i år när det är i Lund istället för centrala Malmö? Är trevligt, och lättare att motivera varför man ska dit oh titta när det inte belastar hushållskassan (även om det inte var någon stor summa sist), men jag tänker att det framför allt är den danska publiken man förlorar på att vara i Lund istället för Malmö, men var kanske inte så många som åkte över bron ändå?



#165

Postad 19 mars 2017 - 12:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Jag antar att det är billigare lokalkostnader som gör att ni inte behöver ta inträdde i år när det är i Lund istället för centrala Malmö? Är trevligt, och lättare att motivera varför man ska dit oh titta när det inte belastar hushållskassan (även om det inte var någon stor summa sist), men jag tänker att det framför allt är den danska publiken man förlorar på att vara i Lund istället för Malmö, men var kanske inte så många som åkte över bron ändå?

Nä, har inget med det att göra. Det var inte vår mässa när vi var med i Malmö, det var Hifi-centers mässa som vi var inbjuda att vara medarrangörer på. Det är i grunden en Hifi-mässa, som i och med vår medverkan, fick med mer hemmabio.

 

Vi kände dock att vi inte nådde de besökarna som vi tidigare har gjort med vår egen mässa(mycket tack vare fritt inträde) och att vi ville göra något bättre med hemmabio, så därför beslutade vi kort efter den mässan att vi skulle göra vår egen mässa i Lund igen. Och där är vi nu... :wub:

 

/Marcus



#166

Postad 19 mars 2017 - 15:22

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

En tågbiljett eller i värsta fall en flygbiljett till Sturup är ju inte speciellt mycket om man funderar på en hemmabio i prisklass liten bil. Jag kommer själv lägga drygt 12 timmars resande för att ta mig dit. Undrar om det ens finns någon bättre mässa i Europa i år. 

 

Vissa danskar har bil och kan hitta hela vägen till Lund så jag tror inte det påverkar mycket när man flyttade mässan från Malmö till Lund.

 

Finns det några bra mässerbjudanden som kan locka stockholmare till söders vidder? Antar det kommer vara en del erbjudanden på plats men kan ju vara bra att veta hur stor väska man skall ha med sig... 



#167

Postad 19 mars 2017 - 15:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1
Det kommer absolut att finnas mässpriser på en hel del produkter. Det mesta av detta kommer att gå att hämta i butiken efter mässan eller få levererat hem, om det inte finns för direktleverans. Även en del av exemplaren som visas på mässan kommer att säljas, med hämtning efter mässan på något sätt.

Men vi går inte ut med vad innan mässan öppnar samt så kommer det att vara exklusivt för de som besöker mässan, alltså inget på webben eller postorder.

Vissa saker som blir kvar efter mässan kommer vi på The Rock däremot att köpa upp och sen sälja i butiken efter mässan.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#168

Postad 20 mars 2017 - 07:18

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Efter en del diskussioner med våra leverantörer så har jag förstått att det i princip vore omöjligt att göra en liknande mässa i tex Stockholm. Kostnaderna för lokaler är helt enkelt alldeles för dyra och utställarna skulle inte vilja vara med. Dessutom kan vi ju också locka med ett par Danska leverantörer och det är förstås för att det är ett gynnsamt läge för dem.
 
Mässan kostar i runda slängar 50-100.000kr för varje utställare, som har ett rum, att vara med på, inkl marknadsföring, personalkostnader, inköp/lån av produkter etc. Med tolv stora rum så blir totalkostnaden för hela kalaset en bra bit över mijlonen i omsättning. Räkna därtill all tid som alla lägger på att förbereda, montera upp/ned och sen stå på mässan. Allt detta tar vi ingenting betalt för eftersom vi vill att intresset för hemmabio ska öka och att nya intressenter ska hitta vår hobby. Hade vi tagit betalt för mässan så hade vi bara lockat de redan inbitna entusiasterna, men utställarna kommer till just vår mässa för att vi lockar helt nya besökare också.
 
Så istället för att gnälla på att vi inte har mässan i Stockholm, så var glad att det överhuvudtaget finns en mässa som denna i lilla Sverige för jag skulle säga att det något helt unikt. Vad kostar förresten en tågbiljett Stockholm-Lund nuförtiden? B)
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



Ledsen att det kom ut som gnäll. Var egentligen mer frustration att jag inte hittar alla on wall system på mässan i någon Stockholmsbutik som jag väljer emellan att köpa. Skulle lätt flyga ner om jag kunde nästa helg. Hoppas det blir en bra mässa. Å när lugnet lagt sig efter mässan pm'a gärna mig för snack om högtalare.

#169

Postad 20 mars 2017 - 07:30

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Det ska bli riktigt kul. Ses på fredag :)

#170

Postad 20 mars 2017 - 18:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ledsen att det kom ut som gnäll. Var egentligen mer frustration att jag inte hittar alla on wall system på mässan i någon Stockholmsbutik som jag väljer emellan att köpa. Skulle lätt flyga ner om jag kunde nästa helg. Hoppas det blir en bra mässa. Å när lugnet lagt sig efter mässan pm'a gärna mig för snack om högtalare.

Ok, ingen fara, ville bara förklara läget och varför det inte finns någon likadan mässa i huvudstaden.

 

Om du vill komma i kontakt med mig efter(eller före) mässan så är det lättast om du lägger ett mail till butiken. Jag har ju alla dessa systemen i butiken också så jag har lyssnat på dem många gånger och även fått feedback från en hel del kunder som har lyssnat.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Det ska bli riktigt kul. Ses på fredag :)

Härligt, då ses vi där!

 

/Marcus



#171

Postad 20 mars 2017 - 18:24

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Antar att ni har en sån mässa i Finland inte kommer att hända? 😄😄 blir säkert en trevlig tillställning detdär!

#172

Postad 21 mars 2017 - 15:07

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Blir lördag för egen del och kommer prioritera dessa projektorer:

 

JVC DLA-X5500
Epson EH-TW9300
Sony VPL-HW65
 
Sen ska jag också givetvis kika in de som kostar betydligt mer! :-)


#173

Postad 21 mars 2017 - 15:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

 

Blir lördag för egen del och kommer prioritera dessa projektorer:

 

JVC DLA-X5500
Epson EH-TW9300
Sony VPL-HW65
 
Sen ska jag också givetvis kika in de som kostar betydligt mer! :-)

 

Upplagt för huvudvärk då :)

 

X5500 kommer att rulla mot en DNP Supernova 08-85 i ett ej totalt mörklagt rum. TW9300 mot en vit Euroscreen i ett helt mörklagt rum. Samt så kommer HW65 att rulla i ett vitt, med nedsläckt rum mot en Euroscreen ReAct.

 

Alltså totalt omöjligt att dra några slutsatser om kontrastomfång, svärta och andra viktiga egenskaper.

 

Att jämföra dessa mot varandra inför ett kommande köp görs betydligt bättre och mer rättvist resterande dagar på året i vår vanliga butik där man kan se dem mot samma duk i samma rum.

 

Men så klart ändå kul att kolla på dem på mässan. Så länge man förstår att rummet och duken spelar en avgörande roll för resultatet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#174

Postad 21 mars 2017 - 17:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Antar att ni har en sån mässa i Finland inte kommer att hända? blir säkert en trevlig tillställning detdär!

Nä, inte med oss som arrangörer iaf :lol:

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#175

Postad 22 mars 2017 - 00:54

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Dan före dan före dan... :)


Med vänlig hälsning, Jacob

#176

Postad 24 mars 2017 - 02:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Nyss hemkommen efter 17 timmars riggande. Många tunga rum som ska dras igång så det är en del pulande kvar till morgondagen. Lite småstrul med vissa prylar som inte hunnit fram i tid och diverse tekniska problem dyker alltid upp när så här många saker ska upp samtidigt på så kort tid. Jag gissar att fredagen blir lite av en testdag och att riktigt allt inte är fullt igång förren framåt eftermiddagen. Men vi öppnar kl 12 imorgon med de flesta rummen klara iaf.

Välkomna!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#177

Postad 24 mars 2017 - 16:30

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
10000 tack för ett par trevliga timmar i Lund!!
Fanns en hel del att se och lyssna på :-)
Lillkillen tyckte dessutom att bilbanan och allt godis var tipp topp;-)

#178

Postad 24 mars 2017 - 16:37

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Skulle vara trevligt med bilder sen om någon vänlig själ har ork och lust med detta! :) Just för oss andra som tyvärr ej kan dyka upp! :)



#179

Postad 24 mars 2017 - 16:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

10000 tack för ett par trevliga timmar i Lund!!
Fanns en hel del att se och lyssna på :-)
Lillkillen tyckte dessutom att bilbanan och allt godis var tipp topp;-)

:wub: Kul att höra att ni båda trivdes.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#180

Postad 24 mars 2017 - 19:11

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Tack, tack och återigen tack. Ännu ett bevis på att The Rock är bäst.
Både jag och sonen är mer än nöjda.
Super häftiga/ härliga riggar. För dem flesta plånböcker.
Häftigast var nog ändå Procella och JBL... Strax efter kom nog allt MK...

#181

Postad 24 mars 2017 - 21:03

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Ja, ett stort tack till The Rock som återigen har lyckats med att samla alla dessa godbitar under ett och samma tak. Hade ingen möjlighet att komma under lör/sön så det fick bli några timmar under eftermiddagen idag istället. Så här i efterhand hade jag nästan önskat att jag kunde besökt mässan senare under helgen eftersom Sony:s nya kortskjutande projektor LSPX-W1S tydligen hade blivit försenad så den fanns inte på plats idag tyvärr, i alla fall inte under tiden jag var där. Synd för jag hade verkligen sett fram emot denna.

 

Men det fanns så mycket annat att titta på så ingen större förlust :)

 

Lite intryck från idag,

 

Kikade först in i Epson rummet som körde 3 olika riggar. Första var en TW6700 som sköt på en React 3 duk. Det första som slog mig när jag tittade på den här riggen var hur bra bilden var. Måste säga att jag blev riktigt imponerad av denna kombo och tyckte att fram för allt duken presterade klart bättre än jag trodde. Har inte sett React 3 väven tidigare men det är uppenbart att Euroscreen förbättrat denna generation från tidigare och den visade väldigt lite shine som jag är mycket känslig mot. Fick anstränga mig och gå riktigt nära duken för att se texturen och vad som kunde beskrivas som mycket lätt shine eller grusighet. Men som sagt, tyckte att både TW6700 och duken presterade riktigt bra och extra kul att man byggt riggen så att den liknade ett typiskt ljust vardagsrum och därmed också visade vad som är möjligt att få i en sån miljö.

TW9300 imponerade inte lika mycket på mig, bilden kändes lite fattig på färger men annars bra ljustryck i bilden.

LS10500 däremot visade en superfin bild som verkligen tilltalade mig. Lugn och med bra färger och tryck i bilden. Svärta och kontrast också riktigt bra.

 

Sen gick jag förbi rum Alnarp och kikade på JVC:s nya X5500 en kort stund som sköt på en DNP Supernova 08-85 och med ljud från Focal. Helt klart bra bild & ljud och kändes som en bra kombination av proj + duk.

 

Vidare så kollade jag in rummet från Septon/Septronic som hade en jäkligt nice rigg! Bilden stod JVC:s nya lasermaskin Z1 för och ljudsystemet var från M&K Sound. Var väldigt nyfiken på hur JVC:n skulle prestera och kan säga att det här är den bästa bilden jag sett från en JVC proj hittils. Upplevde bilden som skarp med bra skärpa, lugnare i karaktären än tidigare lampbaserade diton och med bra kontrast. För övrigt är den här pjäsen ordentligt stor! Knappt så man hade vågat hänga den i taket..

Ljudet kan man summera med ett ord = maffigt!

 

Sen fick det bli ett besök i rummet från Specialelektronik som hade en Barco 4k proj hängandes i taket. Om någon tyckte att Z1 var stor så var det ingenting jämfört med denna best :P Helt sjukt stor pjäs och jag är inte helt säker men tyckte att killen som presenterade riggen sa nåt om att detta egentligen var storebror modellen av Barco projen och man skulle egentligen haft den mindre modellen men hur som helst så märkes det att det fanns ljus så det räckte till och fanns över :D Och då var den ändå strypt till 40% ljusflöde eller nåt sånt. Mao en proj för riktigt stora dukar.

 

Sist fick bli ett besök i Sony korridoren med tre olika riggar. I ett av rummen rullade en VW550 på en mindre duk som jag inte uppfattade vilken det var men tror att tanken var att deras kortskjutande proj egentligen skulle rulla i detta rummet.

I rum 2 visades HW65 på en React 3 duk och ljudet stod Canton för. Lite extra kul med detta rummet var att man demade så kallade uppåtriktade Atmos högtalare som jag för övrigt själv använder. Trevlig rigg.

 

I sista rummet som också var höjdpunkten på hela mässan i mitt tycke visades Sonys VW550 på en 3.5m bred Clearpix 4k duk. Ljudet var genomgående Procella högtalare i en 11.2.6 setup. För att driva detta hade man en Trinnov Altitude 32 processor och slutsteg också från Procella vill jag minnas.

Utan tvekan det bästa ljudet jag hört och dom basarna är inte att leka med :P

Det demades lite olika klipp och allt såg bra ut. Är ju redan bekant med den här projjen sen tidigare då jag äger den själv och vet vad den kan prestera men kul att se den i action på en större duk.

 

Återigen, Tack Marcus och resten av The Rock folket som möjligjort denna trevliga tillställning. :)


Redigerat av Mentos, 24 mars 2017 - 21:06.


#182

Postad 25 mars 2017 - 00:13

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Liten recension av hembiomässan. Först och främst stort tack till the rock för ett jättejobb med en grym mässa!

Om jag skulle rangordna rummen efter totalintrycken får det bli följande:

1. JBL/Sim2.
Bra bild. Men vilket j*vla ljud! Det var ioförsig lite väl högt för min del men ljudet var sanslöst bra. Dessvärre till en prisnivå 5 klasser över min egen.

2. Procella. Bra bild, grymt ljudtryck. Det som imponerande mest på mig var surroundhögtalarna.

3. Genelac. Mässans bästa presentation med suveräna (men väldigt dyra) mediaspelaren Kaleidioscope.

4. M&K /Septon. Givetvis bra bild med JVC:s monster. När jag var där var dock presentationen tyvärr genomusel. Man satte på en film från början för att sen komma på att det inte var bra demomaterial och letade lite på måfå efter annat att dema. Blev förhoppningsvis bättre sen men lite mer förberedda tycker jag nog man ska vara.

5. Lilla procellarummet med P5. Bra ljud till vettiga pengar.

6. Focal sopra. Möjligen inte det bästa demomaterialet när jag var där men jag upplevde att centern var underdimensionerad till frontarna.

7. Canton. Nej det var verkligen inte min kopp te. Lät ganska mediokert tyckte jag. Funkar förresten studsade atmos-högtalare med akustiktak som satt i rummet?

Epsons 3 rum är svåra att betygsätta då det gick att se bilden men ljudet kördes så pass lågt på alla 3 anläggningarna samtidigt. Hade jag fått önska hade man sänkt 2 och kört en på riktig styrka åt gången. Bilden kunde man ju sett på alla 3 samtidigt ändå. Gillade iallafall LS 10500 väldigt mycket. Har tidigare imponerat av dess föregångare. 9300 gav bra bild för pengarna. 6700 kändes lite grådassig.

För övrigt undrar jag hur många gånger man orkar se introt av Mad Max eller scener från oblivion :-).

Redigerat av greveriff, 25 mars 2017 - 06:41.


#183

Postad 25 mars 2017 - 01:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Kul att ni gillade det mesta på mässan, trots att allt inte var riktigt 100% så här första dagen.

Men Nu är i alla fall den kortskjutande Sonyn på plats, som det var tänkt. JBL systemet var bara snabbkalibrerat och är nu ordentligt justerat. Sen tror jag också att utställarna nu är lite inkörda och fått sova lite till lördagens öppning, så det ser vi fram emot. Imorgon kommer också Trollis, vilket är en upplevelse i sig:-)

Välkomna!!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#184

Postad 25 mars 2017 - 06:46

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Kul att ni gillade det mesta på mässan, trots att allt inte var riktigt 100% så här första dagen.
Men Nu är i alla fall den kortskjutande Sonyn på plats, som det var tänkt. JBL systemet var bara snabbkalibrerat och är nu ordentligt justerat. Sen tror jag också att utställarna nu är lite inkörda och fått sova lite till lördagens öppning, så det ser vi fram emot. Imorgon kommer också Trollis, vilket är en upplevelse i sig:-)
Välkomna!!
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Var hittar man en mässa med den kvaliteten som dessutom är gratis? Jag tyckte det fungerade verkligen bra för att vara dag 1 och mina anmärkningar kan mest ses som radanmärkningar egentligen.

Shit, hur bra låter inte JBL-systemet nu då? Aaaaah, jag som inte kan åka dit igen :-) .

Redigerat av greveriff, 25 mars 2017 - 08:40.


#185

Postad 25 mars 2017 - 15:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Tack för en trevlig och avslappnad mässa! Minnen jag tar med mig: ljudet i procellarummet och bilden i M&K- rummet. Oj! Referensklass helt enkelt. Ett tips om man ännu ej varit på mässan är kanske att spara dessa två rum till sist för att inte ha dem som måttstock när man besöker övriga utmärkta utställare. Jag tyckte även om ljudet i Cantonrummet! Atmos börjar verka allt mer intressant.

#186

Postad 25 mars 2017 - 16:18

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

En stor eloge till en fantastisk mässa. Helt otroligt givande. Det mässan gav mig är att jag inte klarar av DLP. Både Sim och Optoma gav mig regnbågar och en del huvudvärk .

Vi var 4 st som åkte ner från Halmstad och är det något som ska ha lite kritik så är det ljudnivån. Otroligt imponerande anläggningar som kan leverera men man blir helt slut i öronen.
Tycker även att man kan tala om vilken projektor och duk man kör på. Vissa rum var det väldigt bra i!

Jag blev väldigt imponerad av Genelec. Kanske för att jag är Ino ägare. Jbl imponerade stort med tryck och distortionsfritt ljud, undrar vad det kostade?

Stage Accompany är alltid lika roligt att lyssna på! Otroligt trevlig säljare, konstruktör, ingenjör? Vet inte vad han hade för titel?

Sony HW65es blir nog den projektor som jag ska ha


Stort tack för detta!!!!


Redigerat av kribban, 28 mars 2017 - 12:41.


#187

Postad 25 mars 2017 - 16:34

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Då kommer mina iakttagelser/upplevelser:

 

JBL/Sim2 - Det här var nog det bästa ljudet jag hört till hemmabio någonsin. Kraftfullt, exakt och stort med 4 stycken 18 tums subbar lät det fantastiskt och detaljerat.Första klippet Cymatics Nigel Stanford.....holy cow, säger jag! Bra bild också på stor duk, men ljudet...oh la la!

 

Canseda Canton - Här kikade jag mest på Sony HW65 projektorn, ljudet var helt ok men det som slog mig var att projektorn var "filmlik" och såg bra ut i det inte helt mörklagda rummet, duken var en React3.

 

Epson - hade som sagt 3 rum med 9300, 6700 och lasern LS10500. Till skillnad mot andra ovan (kan vara justerat från igår) blev lasern inte till sin rätt här, utan såg "urtvättad" ut när de visade San Andreas. I rummet intill med lika mörklagt och samma duk (euroscreen flexwhite) visade man 9300 och först tänkte jag wow...vilken kontrast bilden hade (Lucy visades), senare när jag gick runt och jämförde svalnade det positiva intrycket lite, det var nog lite väl mycket kontrast/mörkt i bilden. 6700 visades på en React3 i ljust vardagsrums miljö och med tecknat var det duktigt med "pop" i bilden. Blev himla intressant med en vanlig action ruller, så denna (6700) var en positiv överraskning.

 

PLAudio/JVC - Hade inte så mycket tid att kolla in denna (JVC dla x5500) tyvärr var den en del konserter när jag kikade in så det var svårt att kolla in bilden fullt ut. Lät dock bra därinne.

 

Projektorystem/Genelec - Snabbkika på deras Optome UHD60 som kördes i ljus miljö på en större 124 tums React3. Ingen äkta 4K men såg ganska bra ut, kommer en ny modell till sommaren mer anpassad för biorum lite nytt färghjul mm kommer finnas i svart och landa på ca 32 000 kr. Ljudet var helt ok för att komma från sånt litet system och ingen sub!

 

Septon - Jisses...vilket monster i taket JVC DLA-Z1 men det var också den bästa bilden jag sett, punkt! Borde iofs vara det för 360 000 kr. Stor duk, minns dock inte storlek men den var från Projecta och låg på 20 000 kr. Ljudet var även det maffigt från MK Sound med bla dubbla 12 subbar. Marantz försteg och Crown steg stod för resten. Amaze klippet var hejdlöst maffigt att se, även om det inte var 4K utan "bara" full HD. Väldigt väldigt trevligt och nära på det bästa ljudet som jag tyckte JBL hade. 18 lager med glas i optiken till projektorn!!!

 

Specialelektronik/Genelec - Barco Residential Balder som bokades i november för mässan hade sålt av Barco till en av filmskådisarna i ett av klippen (hmm....fanns några skådisar att välja på) så man hade fått ta in en annan Residential modell som hade hela 11 800 lumens, men nu nedskruvat till 4500 lumens. Tyvärr inget HDR stöd sen vet jag inte mer vad som skiljde dom åt, gigantisk var den i taket i alla fall. Atmos uppsättning med finska Genelec aktiva högtalare. De är INTE snygga men spelade bra, dock inte exakt min smak men något klipp (Mad Max Fury Road) lät det kanon.

 

Sony - Jag var i det mindre rummet med Arcam förstärkare, mindre Procells system och en VW550ES som bildvisare. Måste säga att jag verkligen är impad av Sonys filmliknande bild, mycket snyggt! Lät givetvis också bra.

 

Det jag missade var NSHT rummet, men jag kunde inte vara mer än 3 timmar på mässan.

 

Schysst mässa och trevlig stämning!



#188

Postad 25 mars 2017 - 17:32

Unregistered4f1dd458
  • Unregistered4f1dd458
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Tackar för mässan , Septon mkt imponerande , trots det lustiga att man sitter 30 min och ser på en film man får info om att vara 4k, tills någon besökare upplyser att det stod 1080 :) Septon hävdar att det ÄR 4k men får efter en stunds mekande krypa till korset .. det var INTE 4k :)

 

Varvid demonstratören utbrister " spela ingen roll för man ser ändå ingen skillnad"

Tack för den infon då lägger jag ner mina planer på 4K proj, sparade man en slant :D



#189

Postad 25 mars 2017 - 17:36

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Haha. Det enda jag såg lite skillnad på i upplösningen på var när man körde dvd hos JBL :-).

#190

Postad 25 mars 2017 - 17:43

Unregistered4f1dd458
  • Unregistered4f1dd458
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Haha. Det enda jag såg lite skillnad på i upplösningen på var när man körde dvd hos JBL :-).

DVD ?? 2017 ?



#191

Postad 25 mars 2017 - 17:46

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Man körde nån Kraftwerk-dvd som troligen ej finns på blu ray.

#192

Postad 25 mars 2017 - 17:57

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Nån som haft möjlighet att se Sony:s kortskjutande proj ännu?



#193

Postad 25 mars 2017 - 18:57

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Såg den lite snabbt idag. Var ju lite kul att man få 147" med ett avstånd på 20cm från väggen. Bildmässigt var det inte jätteimponerande. Då var ju Sonys VW 550 klart bättre.

#194

Postad 25 mars 2017 - 22:50

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Håller med alienrebel angående den kortskjutande Sonyn och tyckte också att Sony VW550 imponerade desto mer.

Bästa bild hade inte oväntat JVC Z1 men favorit rummet var nog ändå Sony rummet med VW550 och den kortskjutande Sonyn även om förutsättningarna i det rummet inte var dom bästa för någon av projektorerna.

Redigerat av Dr. Zaius, 26 mars 2017 - 07:21.


#195

Postad 26 mars 2017 - 09:25

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Va på plats i fredags, men fanns det några erbjudande på recivers förutom Arcam???
Fanns det några erbjudande i rummen va det för mörkt att se. Vet att det fanns en del andra erbjudande på "kontoret"

#196

Postad 26 mars 2017 - 11:34

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Då är vi i full gång med sista dagen!
Härligt väder och massor av trevliga människor!

Mässans måsten:
Bästa Demon på höjdkanaler och Atmos tycker jag helt klart att man får hos Specialelektronik!
Grym bubbla och fantastiskt pedagogisk demo.
Att man dessutom har mässans bästa tryck i bilden och ett galet trevligt system i kalaidiscape gör ett besök till ett måste!

Mer följer...

#197

Postad 26 mars 2017 - 21:19

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
En stor eloge till alla som gjort denna mässa möjlig var där igår och satt väl inte optimalt i alla rum men bäst bild inte oväntat Jvc monstret, bästa ljud är lite svårare då jag ite satt optimalt i något rum men Genlec lät väldigt behagligt och naturtroget.
En fråga Jvc rummet körde ett klipp med ekorrar och andra djur i deras demo vilken skiva finns detta på?

#198

Postad 26 mars 2017 - 21:24

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Körde ihop sig med skrivandet idag. Jag får be att få återkomma i ämnet...

Med vänlig hälsning, Jacob

#199

Postad 26 mars 2017 - 21:51

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Måste framföra ett stort tack till The Rock och ÅF för en grym mässa, Sällan har väl så kompetenta system demats på en och samma plats i Sverige, och till på köpet gratis.

 

Får ursäkta för kassa bilder från mobilen men det är ju bättre än inget. 

 

NSHT/Sony (Procella+Trinnov+Sony VW550ES)

Bifogad fil  IMG_4668.JPG   132,92K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4667.JPG   127,71K   3 Antal nerladdningar

Trevligt omslutande Atmos ljud och extra bra flås i V18 basen när jag tiggde till mig ett klipp med sandstormen i Mad Max Fury Road. Tack för det  :)

 

Bülow Steensen (JBL, Sim2 Nero4)

Bifogad fil  IMG_4671.JPG   152,11K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4674.JPG   97,66K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4673.JPG   145,01K   2 Antal nerladdningar

Mässans kraftfullaste och dynamiska ljud men synd att man fortfarande ser regnbågar på en så dyr DLP-projektor även om dom blivit mindre irriterande nuförtiden. 

 

Specialelektronik (Genlec, Datasat, Barco F90)

Bifogad fil  IMG_4669.JPG   96,8K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4670.JPG   109,94K   3 Antal nerladdningar

Var tråkigt att inte Barco Balder var på plats, för den nerskruvade F90n (konferensprojektor?) var inte så imponerande men annars trevligt ljud från Genlecburkarna.

 

Septon (M&K Sound, Marantz/Crown, JVC DLA-Z1 Laser)

Lyckades inte ta nån bild härifrån men JVC projektorn var grymt bra men liiiite för dyr just nu. M&K lät ok men jag börjar störa mig mer och mer på att inte dialogen kommer från karaktärerna på duken utan nån meter ner så för min skull hade jag gärna sett en ljudtransparent duk istället. 

Bra demo annars och den enda ÅF som satt ihop ett presentationsmaterial/slides när själva demot var över. 

 

Men om man ska sluta gnälla på småsaker och ifrån mässan plocka ihop russinen från kakan så ska man just ha en JVC Z1 projektor, JBL eller Procella Rigg, Synthesis/Trinnov Processor, mata den från Kaleidescape och sen leva på vatten och bröd i sin biogrotta  :D


Redigerat av twinor, 26 mars 2017 - 22:18.


#200

Postad 27 mars 2017 - 06:48

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Kul med bilder, jag lyckades inte med mina...plus att det va FULLT i rummen när jag va där.

 

Håller med dig om dina utlåtande,,,exakt samma som jag tyckte....ville gilla DLP men gick bara inte.....o har SVÅRT för högtalare under duk.......över som i lilla Procella rummet funkar bättre





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.