Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

683 s2 Har säkert tagits upp ett par gånger redan

117 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 april 2020 - 21:39

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Angående volym nivån är det ungefär samma med både sonos spelaren och dragonfly red, med ipad blir det något lägre men på iPhone blir det på tok för lågt, nu har jag ju en äldre förstärkare så nu står det inget om db på volymkontrollen men på kl 9 vilket är drygt halva effekten skulle jag tro, sen kan volymen skilja beroende på vilken låt man spelar, genomsnitt är det runt 80-85 db på denna nivån 2 meter ifrån högtalarna, spelar jag på ipad blir jag tvungen att höja till kl 10 för samma nivå, på iPhone så behöver jag vrida ända till Max som är kl 12 för att nå samma nivå

 

Är ju inte hur högt du får vrida på volymratten vi snackar om. Vad är ingångsnivån på RCA kabeln som är frågan, din NAD ska inte ha över 2V som din Dragonfly (2.1V) ger ut. 

Därav testa sänka till volymen 90% eller nått med din dragonfly. Eller ännu hellre jämför Volten med multimeter  :D med 1khz testsignal eller liknande. Lite lätt överdrivet men, någon skillnad kanske det gör. 


Redigerat av TijY, 15 april 2020 - 21:45.


#52

Postad 15 april 2020 - 21:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Är ju inte hur högt du får vrida på volymratten vi snackar om. Vad är ingångsnivån på RCA kabeln som är frågan, din NAD ska inte ha över 2V som din Dragonfly (2.1V) ger ut.
Därav testa sänka till volymen 90% eller nått med din dragonfly. Eller ännu hellre jämför Volten med multimeter :D med 1khz testsignal eller liknande. Lite lätt överdrivet men, någon skillnad kanske det gör.

ja får testa det också, det är forfarande mycket jag inte förstår ännu trots ägt prylarna i snart 5 år😀.
Man lär sig något nytt varje dag😎.
Sen är detta mitt första riktiga system, har gått från Zeppelin air till det jag har idag, känns som man har lite att lära sig ytterligare😄

#53

Postad 15 april 2020 - 21:55

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

ja får testa det också, det är forfarande mycket jag inte förstår ännu trots ägt prylarna i snart 5 år.
Man lär sig något nytt varje dag.
Sen är detta mitt första riktiga system, har gått från Zeppelin air till det jag har idag, känns som man har lite att lära sig ytterligare

 

https://nadelectroni..._eng_OM_v06.pdf

 

Kolla sida 16,17.

Jag kör en NAD D1050 DAC till min C326BEE den ger bara ut 2.0V. Nyare NAD är speccade för 2.1V också AMP 1 t.ex. 


Redigerat av TijY, 15 april 2020 - 22:02.


#54

Postad 15 april 2020 - 22:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Angående volym nivån är det ungefär samma med både sonos spelaren och dragonfly red, med ipad blir det något lägre men på iPhone blir det på tok för lågt, nu har jag ju en äldre förstärkare så nu står det inget om db på volymkontrollen men på kl 9 vilket är drygt halva effekten skulle jag tro, sen kan volymen skilja beroende på vilken låt man spelar, genomsnitt är det runt 80-85 db på denna nivån 2 meter ifrån högtalarna, spelar jag på ipad blir jag tvungen att höja till kl 10 för samma nivå, på iPhone så behöver jag vrida ända till Max som är kl 12 för att nå samma nivå

Det är för att det sitter en volym stop för att inte skada hörseln. Därför det låter lågt ut från 3,5mm kontakten. Den funktion sitter i alla Äpple telefoner så du kan inte komma runt det hela.

Äpple produkter krånglar alltid till det. Jag gissar på att signalen ut från enheten är inte samma.
CD spelare har annan signal ut som förstärker och därmed behöver du inte vrida fullt upp.

Redigerat av Buddaz12, 15 april 2020 - 22:09.


#55

Postad 15 april 2020 - 22:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja just det, det var ju en av grunderna att jag köpte ipods från kina kommer jag ihåg. På den sista classicen som jag har til bilen och til resor gick jag helt runt det genom en LOD (Line Out Dock som gick förbi volymkretsarna) + bärbar förstärkare til resor, men menar att det ska gå via USB också då jag inte tror volymratten på den gör någon skillnad på volymen i bilen? Dom sista ipadsen har ju inte heller aux utan bara usb-c så har ingen koll hur det ser ut där.



#56

Postad 16 april 2020 - 00:12

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Andreas! Blir de via blåtand de du streamar? Blir märkbar förbättring om du ändrar till upnp istället om dina prylar klarar de! Undra om vi lider lite av samma bekymmer? Idag var en bra dag och jag hade ett sjujäkla bastryck helt plötsligt med riktigt fint och rent ljud! Vissa dagar tappas de mesta av dynamiken och basåtergivningen blir klen! Låtarna jag testar är en sparad hifi spellista från tidal! Ibland har jag dist och dålig bas på samma låtar jag körde idag och allt lät bra! Om musiken på tidal kan ändra sig från dag till dag så kan ju de vara bekymmret men har grymt svårt att tro de! Även om nätet är långsamt så borde de ändå inte göra såhär! Känns precis som att man tappar 250w av steget och ligger och pressar en för svag förstärkare...mycket konstigt hursomhelst! För några dar sen kunde jag öka volymen till närmare -20db och de var inte särskilt mycke tryck. Idag körde jag samma låt och -30db så höll soffan på att vandra runt i rummet👍 Kör bara reference stereo läget så inga inställningar ändras. Kan de vara nåt liknande du kan ha?

#57

Postad 16 april 2020 - 16:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Streamar från wifi, och ja det här att ljudet förändras emellanåt framför allt i basen kan man bli fruktansvärt trött på, det problemet jag har med basen är inte att den upplevs tunn, utan att den blir grötig och en enda röra, lite svårt att höra nu, men efter ha testat med min sonos streamer ett par dagar så kan man isåfall om problemet kvarstår då återstår bara förstärkaren, man får testa vidare

#58

Postad 17 april 2020 - 16:32

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Japp nu har man testat även sonos tillräckligt, och ja tråkigt nog kvarstår problemet, då måste det vara förstärkaren som bråkar, omöjligt att felet ligger på högtalarna då ingen av baselementen är mer än 2,5 månader gamla och speciellt högt har man inte spelat heller, det bästa vore att testa en annan förstärkare, eller prova på för att vara på den extra säkra sidan andra högtalarna till samma förstärkare, men har ingen av de möjligheterna tyvärr, alternativ är att ha med naden till klubben och testa med andra högtalare där, men det är inte säkert att problemet hittas på direkten vid ett kort besök, har haft med den där innan, och då hittades inga fel, men det var ju ett kort besök också

#59

Postad 17 april 2020 - 17:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Japp nu har man testat även sonos tillräckligt, och ja tråkigt nog kvarstår problemet, då måste det vara förstärkaren som bråkar, omöjligt att felet ligger på högtalarna då ingen av baselementen är mer än 2,5 månader gamla och speciellt högt har man inte spelat heller, det bästa vore att testa en annan förstärkare, eller prova på för att vara på den extra säkra sidan andra högtalarna till samma förstärkare, men har ingen av de möjligheterna tyvärr, alternativ är att ha med naden till klubben och testa med andra högtalare där, men det är inte säkert att problemet hittas på direkten vid ett kort besök, har haft med den där innan, och då hittades inga fel, men det var ju ett kort besök också

Bara att byta möget till förstärkare. Ok att klubben har varit snälla åt dig. Se på annat än NAD. Be de att koppla B&W högtalarna till Lyngdorf. Använd deras rumms teknik. Det är en klass D teknik i förstärkaren och det kan driva högtalare utan problem.

Redigerat av Buddaz12, 17 april 2020 - 18:13.


#60

Postad 17 april 2020 - 18:41

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Bara att byta möget till förstärkare. Ok att klubben har varit snälla åt dig. Se på annat än NAD. Be de att koppla B&W högtalarna till Lyngdorf. Använd deras rumms teknik. Det är en klass D teknik i förstärkaren och det kan driva högtalare utan problem.

Det vore optimalt att prova med en annan förstärkare, och samtidigt provat naden till högtalarna där så att man kan fastställa felet ännu tydligare, planen är forfarande att byta förstärkare, men har inte råd precis nu, vet inte exakta kraven för att låna hem förstärkare från klubben, måste man köpa ut ett demo eller betala en handpenning för produkten, har alltid blivit bra bemött i Kristianstad, problemet jag ser är att av de 2 säljare där, så är den andra betydligt bättre att snacka med än han andra, det är just det som kan vara lite dåligt om man åker dit på en lördag,


man har ofta kollat det här fel med förstärkare och stirrat sig blint på watten, det är nästan viktigare att förstärkaren klarar de låga Ohm tal istället som mina b&w går ner i, står på baksidan av naden att man inte ska koppla in högtalare under 4 Ohm, visserligen går inte högtalarna kanske på det alltid men kan dippa så lågt som 2,92 Ohm vilket verka väldigt krävande för förstärkaren, just nu upplever jag en grötig bas, en förstärkare på 100 watt bör räcka rätt långt så länge den klarar de låga Ohm talen, jag får trots allt bara 3 db mer med 200 watt, och visst är det bättre med mer headroom, men man över använder inte effekten som man har idag, de flesta finare förstärkare som har runt 150-200 watt per kanal kan kosta upp 30k och ibland mer. Jag spelar sällan över 85 db och 100-150 watt fixar det med headroom, tror jag får titta på en förstärkare som klarar 2 Ohm konturligt nästa gång det blir uppgradering vilket förmodligen blir senare i år,

Redigerat av Andreas3200, 17 april 2020 - 19:01.


#61

Postad 17 april 2020 - 19:00

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det vore optimalt att prova med en annan förstärkare, och samtidigt provat naden till högtalarna där så att man kan fastställa felet ännu tydligare, planen är forfarande att byta förstärkare, men har inte råd precis nu, vet inte exakta kraven för att låna hem förstärkare från klubben, måste man köpa ut ett demo eller betala en handpenning för produkten, har alltid blivit bra bemött i Kristianstad, problemet jag ser är att av de 2 säljare där, så är den andra betydligt bättre att snacka med än han andra, det är just det som kan vara lite dåligt om man åker dit på en lördag,


man har ofta kollat det här fel med förstärkare och stirrat sig blint på watten, det är nästan viktigare att förstärkaren klarar de låga Ohm tal istället som mina b&w går ner i, står på baksidan av naden att man inte ska koppla in högtalare under 4 Ohm, visserligen går inte högtalarna kanske på det alltid men kan dippa så lågt som 2,92 Ohm vilket verka väldigt krävande för förstärkaren, just nu upplever jag en grötig bas, en förstärkare på 100 watt bör räcka rätt långt så länge den klarar de låga Ohm talen, jag får trots allt bara 3 db mer med 200 watt, och visst är det bättre med mer headroom, men man över använder inte effekten som man har idag, de flesta finare förstärkare som har runt 150-200 watt per kanal kan kosta upp 30k och ibland mer. Jag spelar sällan över 85 db och 100-150 watt fixar det med headroom, tror jag får dada på en förstärkare som klarar 2 Ohm konturligt

 

Står på baksidan att dina högtalare är 8Ohm också eller ?  <_<  :lol:

Testat ge högtalarna lite space från väggarna? 


Redigerat av TijY, 17 april 2020 - 19:05.


#62

Postad 17 april 2020 - 19:06

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Står på baksidan att dina högtalare är 8Ohm också eller ? <_< :lol:

japp det gör det, men dom dippar till 2,92 Ohm finns mättningar på det från Stereophile, det är mycket möjligt att naden klarar 2 Ohm, men dom rekommenderar inte under 4 Ohm, det har ju aldrig slagit från eller så inte ens vid hög volym, men den kan bli rätt varm b&w är ganska tungdrivna, har en gammal Yamaha stereo förstärkare den klarade utan problem av att driva ett par jamo d365, men b&w nope, kunde knappt hålla ljudet uppe i båda högtalarna samtidigt.

Och ja högtalarna står en bra bit från väggen, har dom placerade på samma vis, nu innan de gamle basarna gick sönder och då lät allt som det skulle, där är något galet på förstärkaren mest troligt, men det är ju inget lätt att veta var problemet ligger, får nog köra till klubben igen så det får bli en större felsökning, jag är så trött på detta elände nu med anläggningen😔.

Det har gett mig många bra år, men jag hoppas ju så klart på fler bra år om jag kan få rätt på det

Redigerat av Andreas3200, 17 april 2020 - 19:13.


#63

Postad 17 april 2020 - 19:10

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

japp det gör det, men dom dippar till 2,92 Ohm finns mättningar på det från Stereophile, det är mycket möjligt att naden klarar 2 Ohm, men dom rekommenderar inte under 4 Ohm, det har ju aldrig slagit från eller så inte ens vid hög volym, men den kan bli rätt varm b&w är ganska tungdrivna, har en gammal Yamaha stereo förstärkare den klarade utan problem av att driva ett par jamo d365, men b&w nope, kunde knappt hålla ljudet uppe i vägg högtalarna samtidigt.

Och ja högtalarna står en bra bit från väggen, har dom placerade på samma vis, nu innan de gamle basarna gick sönder och då lät allt som det skulle,

 

NAD C3xx blir varma. Har inte hört så vet ju inte vad som är fel. Inte Spotify som strular? Netflix m.flera sänkte ju kvaliteten nu under karantänen. Merparten av min Spotifty musik är offline... 


Redigerat av TijY, 17 april 2020 - 19:12.


#64

Postad 17 april 2020 - 19:17

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

NAD C3xx blir varma. Har inte hört så vet ju inte vad som är fel. Inte Spotify som strular? Netflix m.flera sänkte ju kvaliteten nu under karantänen. Merparten av min Spotifty musik är offline...


Kör mest tidal hifi och tycker de låter som det ska förutom basen, Har även provat min egen samling på paddan och de låter ju inte rätt i heller, svårt att beskriva hur de låter men de låter grötigt, känns som basen försöker jobba på max så den låter ansträngd på något konstigt sätt, de lät inte alls så i butik när de var kopplat till en denon kommer inte ihåg modellen, men går på 26,000, då fanns där punch i basen, medveten om att rum påverkar men detta känns som något helt annat fel, om man bara hade kunnat låna hem än annan förstärkare för att kunna jämföra

Redigerat av Andreas3200, 17 april 2020 - 19:22.


#65

Postad 17 april 2020 - 19:38

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Det vore optimalt att prova med en annan förstärkare, och samtidigt provat naden till högtalarna där så att man kan fastställa felet ännu tydligare, planen är forfarande att byta förstärkare, men har inte råd precis nu, vet inte exakta kraven för att låna hem förstärkare från klubben, måste man köpa ut ett demo eller betala en handpenning för produkten, har alltid blivit bra bemött i Kristianstad, problemet jag ser är att av de 2 säljare där, så är den andra betydligt bättre att snacka med än han andra, det är just det som kan vara lite dåligt om man åker dit på en lördag,


man har ofta kollat det här fel med förstärkare och stirrat sig blint på watten, det är nästan viktigare att förstärkaren klarar de låga Ohm tal istället som mina b&w går ner i, står på baksidan av naden att man inte ska koppla in högtalare under 4 Ohm, visserligen går inte högtalarna kanske på det alltid men kan dippa så lågt som 2,92 Ohm vilket verka väldigt krävande för förstärkaren, just nu upplever jag en grötig bas, en förstärkare på 100 watt bör räcka rätt långt så länge den klarar de låga Ohm talen, jag får trots allt bara 3 db mer med 200 watt, och visst är det bättre med mer headroom, men man över använder inte effekten som man har idag, de flesta finare förstärkare som har runt 150-200 watt per kanal kan kosta upp 30k och ibland mer. Jag spelar sällan över 85 db och 100-150 watt fixar det med headroom, tror jag får titta på en förstärkare som klarar 2 Ohm konturligt nästa gång det blir uppgradering vilket förmodligen blir senare i år,

85dB spelar dina högtalare med mindre än en watt. Knappt någon ström ens vid 2 ohm. Inte vid 10W heller. Köp en beg stärkare och testa.



#66

Postad 17 april 2020 - 20:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Blir det 2watt med 2 högtalare då?



#67

Postad 17 april 2020 - 20:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Står på baksidan att dina högtalare är 8Ohm också eller ? <_< :lol:
Testat ge högtalarna lite space från väggarna?

Har KEF R100 som enligt specifikation är 8ohm. Här om man läser det finstilta hos KEF står det att högtalaren dippar ner till 3,2Ohm vilket alla KEF högtalare gör. Det angivna värdet på högtalare är bara en angivelse och en högtalare kan gå neråt i ohm talet beroende på dess utförande. De flesta bra byggda förstärkare klarar det. Det är bara det att vissa förstärkare är mediokra för uppgiften.

Kör mest tidal hifi och tycker de låter som det ska förutom basen, Har även provat min egen samling på paddan och de låter ju inte rätt i heller, svårt att beskriva hur de låter men de låter grötigt, känns som basen försöker jobba på max så den låter ansträngd på något konstigt sätt, de lät inte alls så i butik när de var kopplat till en denon kommer inte ihåg modellen, men går på 26,000, då fanns där punch i basen, medveten om att rum påverkar men detta känns som något helt annat fel, om man bara hade kunnat låna hem än annan förstärkare för att kunna jämföra

Säkert PMA 2500NE.

Själv kör jag Primare och kan skruva upp högt. Bara att mina högtalare är för små och säger stop när jag närmar mig runt 70 på volymen. De blir för pressade så då skruvar jag ej upp högre. Är 150w effektsteg. Själv har jag för dålig ström så där är boven hos mig. I övrigt kör jag normal nivå. Har hört superdyra förstärkare. Det jag bara kan säga är att det är minimal vinst. Ofta behövs inte kraften däremot är det skillnad i kvalitet upp till ett visst givet pris.
Hade en NAD. Blev ej imponerad. Bytte efterhand. Du får bara prova dig fram vad som passar.

Redigerat av Buddaz12, 17 april 2020 - 20:51.


#68

Postad 18 april 2020 - 10:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu kommer jag säkert få påhopp för detta men, förstärkare kan påverka ljudet olika, sen är det är ju kart att det aldrig kommer påverka lika mycket som olika högtalare mellan varandra, men jämför man denon pma 1600 ne med min nad c375bee med mina b&w 683 s2, så blir det ett annorlunda ljud, med denon får man mer punch i basen, och de låter öppnare än nad, naden är mer stram i basen,

Men hur som helst idag när jag vaknade prova jag starta upp förstärkaren igen och spela lite, och då låter det som det ska i alla register, vad är det frågan om, blir förvirrad på riktigt, det måste betyda att felet ligger någonstans på naden förmodligen så är det när det står ett tag och blivit varm som man har problem med basen, det är vad jag upplevt iallafall, ska ringa klubben idag och höra lite mer med dom, isåfall får förstärkaren åka på en längre felsökning, vill inte åka och lämna den idag, för då har jag inget ljud sen när man vill spela eller titta på film, tvljudet är som sagt bedrövligt dåligt, kan inte fatta hur folk kan klara sig enbart på det,

Så nu är frågan har något blivit defekt i förstärkaren, att basen förändras från gång till gång måste vara ett fel förstärkaren påverkar. Och som jag sagt i något tidagare inlägg så spelar jag runt 75-85 db beroende på musik, mätt med en decibel mättare på 2 meter avstånd från sittplats, tycker nog att både förstärkare och högtalare ska klara det utan några problem

Redigerat av Andreas3200, 18 april 2020 - 10:27.


#69

Postad 18 april 2020 - 10:29

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Nu kommer jag säkert få påhopp för detta men, förstärkare kan påverka ljudet olika, sen är det är ju kart att det aldrig kommer påverka lika mycket som olika högtalare mellan varandra, men jämför man denon pma 1600 ne med min nad c375bee med mina b&w 683 s2, så blir det ett annorlunda ljud, med denon får man mer punch i basen, och de låter öppnare än nad, naden är mer stram i basen,

Men hur som helst idag när jag vaknade prova jag starta upp förstärkaren igen och spela lite, och då låter det som det ska i alla register, vad är det frågan om, blir förvirrad på riktigt, det måste betyda att felet ligger någonstans på naden förmodligen så är det när det står ett tag och blivit varm som man har problem med basen, det är vad jag upplevt iallafall, ska ringa klubben idag och höra lite mer med dom, isåfall får förstärkaren åka på en längre felsökning, vill inte åka och lämna den idag, för då har jag inget ljud sen när man vill spela eller titta på film, tvljudet är som sagt bedrövligt dåligt, kan inte fatta hur folk kan klara sig enbart på det,

Så nu är frågan har något blivit defekt i förstärkaren, att basen förändras från gång till gång måste vara ett fel förstärkaren påverkar. Och som jag sagt i något tidagare inlägg så spelar jag runt 75-85 db beroende på musik, mätt med en decibel mättare på 2 meter avstånd från sittplats, tycker nog att både förstärkare och högtalare ska klara det utan några problem

 

Googla Psykoakustik  B)

Får du låna en förstärkare så testa och koppla förbi försteget med den andra och vice verse med slutsteget mot den andra. Så se till att ha extra rca-kablar. 



#70

Postad 18 april 2020 - 10:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nu kommer jag säkert få påhopp för detta men, förstärkare kan påverka ljudet olika, sen är det är h klart att det aldrig kommer påverka lika mycket som olika högtalare mellan varandra, men jämför man denon pma 1600 ne med min nad c375bee med mina b&w 683 s2, så blir det ett annorlunda ljud, med denon går man mer punch i basen, och de låter öppnare än nad, naden är mer stram i basen

 

 

Många förstärkare är väldigt svåra att skilja åt ljudmässigt, men NADs "classic" serie sticker ut med ett "stramt" ljud som du nämner.

 

Lyssna på Mark Knopfler - Wild Theme från albumet Local Hero, och jämför med t ex Denon, Rotel eller Lyngdorf, så blir det tydligt att NAD inte har ofärgad återgivning.

 

Angående kvaliteten på NAD så har jag sett svällda kondensatorer i nätdelen. De kör med billigare/sämre kondingar än t ex Denon och Rotel, men jag är inte säker på om det gäller din modell.


Redigerat av Ageve, 18 april 2020 - 10:35.


#71

Postad 18 april 2020 - 10:33

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Har KEF R100 som enligt specifikation är 8ohm. Här om man läser det finstilta hos KEF står det att högtalaren dippar ner till 3,2Ohm vilket alla KEF högtalare gör. Det angivna värdet på högtalare är bara en angivelse och en högtalare kan gå neråt i ohm talet beroende på dess utförande. De flesta bra byggda förstärkare klarar det. Det är bara det att vissa förstärkare är mediokra för uppgiften.
Säkert PMA 2500NE.

Själv kör jag Primare och kan skruva upp högt. Bara att mina högtalare är för små och säger stop när jag närmar mig runt 70 på volymen. De blir för pressade så då skruvar jag ej upp högre. Är 150w effektsteg. Själv har jag för dålig ström så där är boven hos mig. I övrigt kör jag normal nivå. Har hört superdyra förstärkare. Det jag bara kan säga är att det är minimal vinst. Ofta behövs inte kraften däremot är det skillnad i kvalitet upp till ett visst givet pris.
Hade en NAD. Blev ej imponerad. Bytte efterhand. Du får bara prova dig fram vad som passar.

 

Ja det står står på baksidan av högtalarna och förstärkarna är nominell impedans inte minsta. 2ohm dynamiskt är speccat. Tror inte ni lyssnar på 124hz sinus kurva i 100dB+ i 1minut. 

 

Och ja NAD classic är väl inte högsta klassen hifi, prisvärt per watt kan man väl kall dem. I klass med gammla H/K bla andra. 

Haft/har väl även problem med enheter som dör av värmeproblem efter några år. Min är knappt 2år gammal så får se. 

 

C356 för 5500kr ny. Fick min C326 för strax över 3000 oöppnad. 

https://www.ebay.de/...OwAAOSwSCZcXbg2


Redigerat av TijY, 18 april 2020 - 10:59.


#72

Postad 18 april 2020 - 10:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Många förstärkare är väldigt svåra att skilja åt ljudmässigt, men NADs "classic" serie sticker ut med ett "stramt" ljud som du nämner.

Lyssna på Mark Knopfler - Wild Theme från albumet Local Hero, och jämför med t ex Denon, Rotel eller Lyngdorf, så blir det tydligt att NAD inte har ofärgad återgivning.

Angående kvaliteten på NAD så har jag sett svällda kondensatorer i nätdelen. De kör med billigare/sämre kondingar än t ex Denon och Rotel, men jag är inte säker på om det gäller din modell.

Japp skillnaderna är ju inte enorma utan märker bara lite på att nad c serien är lite snällare, känns som naden är lite färgad som du säger ganska varm återgivning, det här med kondensatorer det är inget man kolla själv, har öppnat upp en del gånger men begriper inte vad jag ska kolla efter


Ja det står står på baksidan av högtalarna och förstärkarna är nominell impedans inte minsta. 2ohm dynamiskt är speccat. Tror inte ni lyssnar på 124hz sinus kurva i 100dB+ i 1minut.

Och ja NAD classic är väl inte högsta klassen hifi, prisvärt per watt kan man väl kall dem. I klass med gammla H/K bla andra.
Haft/har väl även problem med enheter som dör av värmeproblem efter några år. Min är knappt 2år gammal så får se.

Min 375a köptes in för 5 år som var ett demo ex så det är omöjligt att veta hur gammal den är, och ska ju inte ljuga nu i heller då jag haft många bra år med den, och den låter bra för att vara en sån kraftfull förstärkare för det här priset, hade begränsad budget efter jag köpte högtalarna, så behövde en med kraft för att driva 683orna, det finns ju inte alls för många alternativ runt 10k skulle jag tro

Redigerat av Andreas3200, 18 april 2020 - 10:49.


#73

Postad 18 april 2020 - 11:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du kan ju se efter begagnade i dessa dagar så säljs allt möjligt. Primare, Musical Fidelity, Cambridge f.eks brukar vara solida.



#74

Postad 19 april 2020 - 13:50

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Så ser det ut inne i förstärkare allt är som det ska eller?

Lite dålig på att förklara men de vita klämmorna i sidorna ser ut som det har läckt lite eller ska det vara så, kollar man på produkt bilder så ser det inte ut så på dom klämmorna

Bifogad fil(er)


Redigerat av Andreas3200, 19 april 2020 - 14:00.


#75

Postad 19 april 2020 - 14:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tyvärr går det inte att se något på din bild.

Men det du ska leta efter är framför allt svullna kondensatorer, se bifogade bilder för skillnader.

Om någon av kondingarna är det minsta bulliga så är det bara att byta.

 

repairing-switching-power-supply-3.jpg

 

bad_cap.jpg

 


Redigerat av Unregistereda299ec85, 19 april 2020 - 14:49.


#76

Postad 19 april 2020 - 14:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Lite dålig på att förklara men de vita klämmorna i sidorna ser ut som det har läckt lite eller ska det vara så, kollar man på produkt bilder så ser det inte ut så på dom klämmorna

 

 

Om du menar de vita kontakterna så ser de brända ut, eller är det lim? Ta gärna närbilder, helst med blixt, på alla kondensatorer, och de vita kontakterna som sagt.



#77

Postad 19 april 2020 - 15:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har tagit lite bilder här

Bifogad fil(er)



#78

Postad 19 april 2020 - 15:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det som ser bränt ut på de vita kontakterna är bara lim.

 

Däremot är det svårt på vissa av bilderna att se kondingarna, dels pga vinkeln och dels pga ljus samt skärpa.

 

Titta på bilderna jag lade in och se om du hittar några som påminner något om dessa.


Redigerat av Unregistereda299ec85, 19 april 2020 - 15:16.


#79

Postad 19 april 2020 - 21:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ja, inga synliga fel på bilderna, men svårt att se som sagt.

 

De större kondingarna är Jainghai och Lelon. Budgetkomponenter, men klart bättre än t ex Capxon som SVS använder i sina dyraste subbar.  :ph34r:


Redigerat av Ageve, 19 april 2020 - 22:03.


#80

Postad 20 april 2020 - 07:01

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja allt är som det ska då, såg inga bukliga kodningar eller så, men problemet är ändå att jag inte får någon bra bas, och felet kan ju som sagt omöjligt ligga på högtalarna med så pass nya element, men det är värt att notera att kabelskorna kan ha tagit lite skada, samt att gummiringen innanför basarna inte är direkt på, man börjar bli riktigt less på det här nu, skulle aldrig bytat basarna själv, jag vill bara komma på exakt var felet ligger någonstans, man får kanske felsöka förstärkare och högtalare på klubben ihopa några dagar eller så, på en av bilderna på de vita kontakterna så är får lite lim som kommit in på själva kretskortet är det någon fara eller är det lugnt

Redigerat av Andreas3200, 20 april 2020 - 07:04.


#81

Postad 20 april 2020 - 09:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Verkar ju som att problemena kommit efter bytet av element. Var det produsenten som gjorde bytet eller gjorde du det själv? Sen är det den dragonflyen då, det är ju dom 2 sakerna som är skillnad mot innan, skulle hellre tänka att något är galet där än att förstärkaren helt plötsligt spelar dåligt.


Men det är ju lätt att konstatera med bara ett lån av en annan förstärkare.



#82

Postad 20 april 2020 - 11:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Verkar ju som att problemena kommit efter bytet av element. Var det produsenten som gjorde bytet eller gjorde du det själv? Sen är det den dragonflyen då, det är ju dom 2 sakerna som är skillnad mot innan, skulle hellre tänka att något är galet där än att förstärkaren helt plötsligt spelar dåligt.


Men det är ju lätt att konstatera med bara ett lån av en annan förstärkare.


Bytade basar själv, och spelar jag med sonos eller dragonfly gör det ingen skillnad för den dåliga basen får jag ändå, men upplever att förstärkaren blir sämre ju längre den varit igång känns det som, kan vara en inbillning, men jag tycker inte basen prestera lika vid car lyssning, def här med hemlån ska jag fråga butiken, sen är det frågan vad krävs för att man ska låna hem, är det handpenning eller måste man köpa ut ett demo

#83

Postad 20 april 2020 - 13:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du lånar en som redan står ute och inte en helt ny. Jag har alltid bara pratat lite och berättat om situationen och så och så frågat om man får låna hem en helg efter man bondat lite. Komma sent lördag kväll och så lämnda tidigt Måndag så förlorar dom ingen demotid. Men det ska ju gärna vara en modell som du kan tänkas köpa så man inte bara utnyttjar dom utan det att det faktiskt kan leda till köp om allt klaffar hemma.



#84

Postad 20 april 2020 - 13:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Du lånar en som redan står ute och inte en helt ny. Jag har alltid bara pratat lite och berättat om situationen och så och så frågat om man får låna hem en helg efter man bondat lite. Komma sent lördag kväll och så lämnda tidigt Måndag så förlorar dom ingen demotid. Men det ska ju gärna vara en modell som du kan tänkas köpa så man inte bara utnyttjar dom utan det att det faktiskt kan leda till köp om allt klaffar hemma.

snackade med säljaren i Kristianstad precis och han var villig att låna ut en nad c165bee förförstärkare tillsammans med slutsteget nad c275bee, utan kostnad, så åker in på fredag och hämtar och testar till måndag då kan man säkerställa sig om det är förstärkaren som bråkar, nu ska jag ju bara testa och se var felet ligger och det sa jag till han, är mer inne på hegel h190 spåret sen när jag får råd

Redigerat av Andreas3200, 20 april 2020 - 13:53.


#85

Postad 20 april 2020 - 18:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

snackade med säljaren i Kristianstad precis och han var villig att låna ut en nad c165bee förförstärkare tillsammans med slutsteget nad c275bee, utan kostnad, så åker in på fredag och hämtar och testar till måndag då kan man säkerställa sig om det är förstärkaren som bråkar, nu ska jag ju bara testa och se var felet ligger och det sa jag till han, är mer inne på hegel h190 spåret sen när jag får råd

Du gör som du vill. Till de B&W hade jag hellre gått på något som tar fram mellanregistret. Tippar på att det är som KEF basen och diskant finns där, för att få fram rösten behövs det en förstärkare som kan förmedla det hela och då tycker jag du istället skall välja något annat.
Förstärkare från NAD är mediokra. Som sagt de är ju billiga och säljs säkert som smör

#86

Postad 20 april 2020 - 18:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Du gör som du vill. Till de B&W hade jag hellre gått på något som tar fram mellanregistret. Tippar på att det är som KEF basen och diskant finns där, för att få fram rösten behövs det en förstärkare som kan förmedla det hela och då tycker jag du istället skall välja något annat.
Förstärkare från NAD är mediokra. Som sagt de är ju billiga och säljs säkert som smör

. Japp visst är det så, med lånet är endast till för att säkerhetsställa om min nad c375bee har problem eller inte, kommer inte köpa nad som nästa förstärkare, inte helt hundra på vad det blir ännu,

#87

Postad 21 april 2020 - 18:01

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har provat felsöka ännu mera, men är 80% säker på att det är förstärkaren som bråkar på fredag kommer man veta svaret när man lånar hem, har provat det här med att sänka dragonfly men då låter det instängt, diskant och mellanregister försvinner när man sänker ner nivån på dragonfly,

#88

Postad 21 april 2020 - 18:14

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

https://www.fyndbors...ge-a2-300-black

 

30 Dagar Buy n Try, Om du inte har råd med 150W förstärkare nu. Har du tur så är det ju bara slutsteget som är pajj. 



#89

Postad 21 april 2020 - 18:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

https://www.fyndbors...ge-a2-300-black

30 Dagar Buy n Try, Om du inte har råd med 150W förstärkare nu. Har du tur så är det ju bara slutsteget som är pajj.

tack för tipset, men väntar nog lite, fick som sagt låna hem en nad c165bee förförstärkare och nad c275bee slutsteg utan kostnad på klubben, men det känns bästa att hämta på fredag så man har hela helgen på sig att testa på det sättet kan man väl även testa om stutsteget är kass eller ej, om det nu är så så får man antligen laga eller skaffa något tillfälligt, det är bara basen som låter dåligt, men det är ju inte alltid lika illa, du undrar om det är förstärkaren som ställer till det, xtz steget var ju ovanligt billigt tycker jag

#90

Postad 21 april 2020 - 19:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

tack för tipset, men väntar nog lite, fick som sagt låna hem en nad c165bee förförstärkare och nad c275bee slutsteg utan kostnad på klubben, men det känns bästa att hämta på fredag så man har hela helgen på sig att testa på det sättet kan man väl även testa om stutsteget är kass eller ej, om det nu är så så får man antligen laga eller skaffa något tillfälligt, det är bara basen som låter dåligt, men det är ju inte alltid lika illa, du undrar om det är förstärkaren som ställer till det, xtz steget var ju ovanligt billigt tycker jag

Nu kan jag ej hela historien om XTZ. Hade hellre köpt något ordentligt som går att ha länge. Ok att klass D teknik idag har kommit långt och har blivit billigt. Välj istället något mer seriöst. Bara ett tips.

#91

Postad 21 april 2020 - 19:19

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

tack för tipset, men väntar nog lite, fick som sagt låna hem en nad c165bee förförstärkare och nad c275bee slutsteg utan kostnad på klubben, men det känns bästa att hämta på fredag så man har hela helgen på sig att testa på det sättet kan man väl även testa om stutsteget är kass eller ej, om det nu är så så får man antligen laga eller skaffa något tillfälligt, det är bara basen som låter dåligt, men det är ju inte alltid lika illa, du undrar om det är förstärkaren som ställer till det, xtz steget var ju ovanligt billigt tycker jag

 

Skulle inte förvåna mig om den kostar lika mycket att laga förstärkaren. Annars sälj av den och leta begagnat. 



#92

Postad 21 april 2020 - 19:35

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 1

Nu kan jag ej hela historien om XTZ. Hade hellre köpt något ordentligt som går att ha länge. Ok att klass D teknik idag har kommit långt och har blivit billigt. Välj istället något mer seriöst. Bara ett tips.

 

Finns en anledning att den ligger 1:a på prisjakt. Men visst tycker du att XTZ är skit så kommer det nog låta skit för dig också, svårt att fixa psykoakustiken mellan öronen.  :rolleyes:  



#93

Postad 21 april 2020 - 19:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

https://www.fyndbors...ge-a2-300-black
 
30 Dagar Buy n Try, Om du inte har råd med 150W förstärkare nu. Har du tur så är det ju bara slutsteget som är pajj.

  

Det är inte ett 300W steg (vilket modellnamnet antyder).

 

2x 300W (1% THD, 4 Ω)

2x 150W (1% THD, 8 Ω)
0,005% THD (1 kHz, 1 - 100 W, 4 Ω)

 

150W i 8 ohm är det alltså, fast vid 1% THD dvs gränsen för klippning.

 

 

En seriös spec (8 ohm, 20-20000Hz, 0,01% THD) hade nog varit 2x80W eller liknande.

 



#94

Postad 21 april 2020 - 19:57

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det är inte ett 300W steg (vilket modellnamnet antyder).

 

2x 300W (1% THD, 4 Ω)

2x 150W (1% THD, 8 Ω)
0,005% THD (1 kHz, 1 - 100 W, 4 Ω)

 

150W i 8 ohm är det alltså, fast vid 1% THD dvs gränsen för klippning.

 

 

En seriös spec (8 ohm, 20-20000Hz, 0,01% THD) hade nog varit 2x80W eller liknande.

 

Ren gissning men visst. Ja det är inte en ärlig spec. 150W 4ohm killgissar jag då. 

 

Edit:

https://www.profusio.../icepower300as1


Redigerat av TijY, 21 april 2020 - 20:05.


#95

Postad 21 april 2020 - 20:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Den seriösa siffran i specen är 100W i 4 ohm (0,005% THD, 1kHz).

 

Effekten blir alltid lägre i 8 ohm. Vet inte varför ICE-steget bara är specat i 4 ohm, men troligtvis för att få en högre siffra.



#96

Postad 21 april 2020 - 20:39

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Den seriösa siffran i specen är 100W i 4 ohm (0,005% THD, 1kHz).

 

Effekten blir alltid lägre i 8 ohm. Vet inte varför ICE-steget bara är specat i 4 ohm, men troligtvis för att få en högre siffra.

 

Tja eller 200Wx2 i 4ohm under 0.1% THD, och eftersom det är klass D så får man inte lika fina THD% som A/B speciellt inte 20-20khz 1% är fortfarande inte hörtbart. 

1W 0.006% THD iaf. 

Något måste man ge efter om man vill ha mycket pulver för lite pengar. 

 

Edit glömde länken.

https://www.lowbeats...endverstaerker/

 

Kolla andra bilden mitten på sidan ungefär. 

Notera att det sitter två mono-steg i den. 300asc och 300a1


Redigerat av TijY, 21 april 2020 - 21:07.


#97

Postad 22 april 2020 - 15:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Notera att det sitter två mono-steg i den. 300asc och 300a1

 
Ja, det är säkert väldigt bra för pengarna, och ICE-power är ju bland de bättre Klass D-stegen. Det jag menade var som sagt bara att specen inte är seriös.

 

På hemsidan skriver XTZ:
 
Med modern förstärkarteknik har A2-300 nästintill outtömlig kraftkälla med sina 2 x 300W
 
Det blir som om BMW skulle speca 0-100 på 5 sek (i nerförsbacke, med medvind, utan inredning och ljudisolering).
 
Missade den riktiga specen innan, men det var iaf nära min gissning på 80W:
 
0,005% THD+N (1 kHz, <100 W, 8 Ω) *

 

Att kalla det för ett 100W steg hade varit ärligt, och det är inte alls dåligt för 4000kr.

 

* THD+N = Harmonisk distorsion + brus. Siffran blir alltid lägre vid högre effekt (fram till en viss gräns) eftersom den förstärkta signalen (förhoppningsvis) ökar mer i nivå än bruset.

 

När steget börjar klippa, dvs topparna i signalen klipps av/plattas ut/komprimeras, så stiger THD snabbt, men det tar ett antal watt innan 1% THD nås, dvs om man vill få en högre siffra är det bara att tumma på disten.


Redigerat av Ageve, 22 april 2020 - 15:46.


#98

Postad 22 april 2020 - 16:02

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Finns en anledning att den ligger 1:a på prisjakt. Men visst tycker du att XTZ är skit så kommer det nog låta skit för dig också, svårt att fixa psykoakustiken mellan öronen. :rolleyes:

Det jag ville mena är att det är ingen seriös produkt. Det har jag läst mig till och skit är ju din tolkning utifrån vad jag skrev. Mer seriös produkt med klass D är i min bok en Bel Canto, Gato Audio, Primare, Nuprime eller Devialet. Nummer 1 betyder nada när det kommer till statistik. Att det är billigt det kan jag hålla med om.

#99

Postad 22 april 2020 - 16:18

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Det jag ville mena är att det är ingen seriös produkt. Det har jag läst mig till och skit är ju din tolkning utifrån vad jag skrev. Mer seriös produkt med klass D är i min bok en Bel Canto, Gato Audio, Primare, Nuprime eller Devialet. Nummer 1 betyder nada när det kommer till statistik. Att det är billigt det kan jag hålla med om.

 

Jepp oserös, för att den är för billig. Uppfattat. 

 

https://www.youtube....=C5rUEmMDu_M&t=



#100

Postad 22 april 2020 - 21:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Det jag ville mena är att det är ingen seriös produkt. Det har jag läst mig till och skit är ju din tolkning utifrån vad jag skrev. Mer seriös produkt med klass D är i min bok en Bel Canto, Gato Audio, Primare, Nuprime eller Devialet. Nummer 1 betyder nada när det kommer till statistik. Att det är billigt det kan jag hålla med om.

I alla fall Bel Canto och Gato använder färdiga OEM-moduler. I Bel Cantos fall en Icepower, precis som XTZ. Men såklart blir det mer seriöst med ett högt pris i en lyxig låda. Säkert mycket bättre ljud så länge man undviker blindprovning. Visst, XTZ är överspecat när det gäller effekt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.