Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

marantz 4400 vs yamaha 650

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: marantz 4400 vs yamaha 650 (68 medlem(mar) har röstat)

marantz 4400 vs yamaha 650

  1. marantz 4400 (44 röster [64.71%])

    Procent av omröstning: 64.71%

  2. yamaha 650 (24 röster [35.29%])

    Procent av omröstning: 35.29%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 06 augusti 2004 - 12:29

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
läst mej blind på forumet om dessa två, många hyllar marantz 4400 men jag har bara sett en som faktiskt äger den :P vidare så är det destofler som äger en yamaha och dom hyllar den lika mycket så båda verkar likvärdiga.
jag kommer ha separat slutsteg iallafall för frontarna, har nu proson conquest66 tänkt byta till canton eller infinity senare.

recivern kommer få agera försteg mestadels. musik 70% film 30% kommer enbart köra 5.1 eftersom jag inte har plats för 7 och det verkar lite överdrivet men rätt coolt ändå :>
dom kostar lika mycket så priset är inget att haka upp sej på.

marantzen saknar osd har en kanal mindre men känns gedignare och kraftigare

finns någon annan jag missat så skriv gärna :P

#2

Postad 06 augusti 2004 - 12:35

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Jag äger SR4400, och tycker den funkar riktigt bra. Kör den enbart som surroundförsteg till vardags, men har kört på enbart den för test ett par gånger. Tycker den presterar riktigt bra för priset, och då är ju referensen på förtsärkningssidan den jag har i vanliga fall ganska många prissnäpp uppåt.

Klarar utan problem att driva mina högtalare, och går att spela hyffsat högt med.

#3

Postad 06 augusti 2004 - 12:46

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
jag har sett dej rekommendera den många gånger och det väger ganska tungt omman ser till din kringutrustning, jag menar thule :P
iallafall så är ju du Nerevarine enda jag sett som faktiskt äger ett de andra bara rekommenderar det :P få se vad som händer är väldigt inne på den, bra mycket snyggare är den också!

en fråga bara är nästan övertygad att det finns men fråga måste man, förbikopplingsbara tonkontroller finns det?

hur upplevde du inställningarna av högtalare osv eftersom det är det mest negativa jag hört ännu med tanke på avsaknaden av OSD

#4

Postad 06 augusti 2004 - 12:46

Unregistered87e80d3e
  • Unregistered87e80d3e
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Köpte för någon månad sedan Marantz sr4400. Till den så köpte jag också ett par B&W 309. Hittils måste jag säga att jag är väldigt nöjd, finfint ljud och även vad jag tycker är viktigt, estetiskt tilltalande :P

Generellt sett så verkar såikten om Yamahan vara att den är bättre till film tittande, medans marantzen är kanon till stereolyssnadet. Personligen så har jag inte lyssnat tillräckligt för att jämföra dem båda, utan köpte lite i blindo...

Om du vill ha fler bilder så kan jag iaf lägga upp ikväll när jag kommer hem


edit. röstade på Marantzen såkart :P

/Hans

Redigerat av Unregistered87e80d3e, 06 augusti 2004 - 12:47.


#5

Postad 06 augusti 2004 - 12:49

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
ja jag har också uppfattat det som att yamman funkar mer till film, men om jag kör med separat slutsteg till frontarna så kommer det färga stereobilden en del alltså är inte det viktigast utan hur den gör sej som surroundprocessor med steg påkopplat :P

#6

Postad 06 augusti 2004 - 12:58

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

en fråga bara är nästan övertygad att det finns men fråga måste man, förbikopplingsbara tonkontroller finns det?

hur upplevde du inställningarna av högtalare osv eftersom det är det mest negativa jag hört ännu med tanke på avsaknaden av OSD

Det finns ett läge som heter pure-direct...det borde ju vara det. Har inte kikat så mycket närmare på det faktiskt.

Och inställningarna är superenkla ändå. Dispalyen visar tydligt vad man ställer in, och även ett barn skulle förstå sig på det, inget konstigt någonstans i stort sett. Sen står ju även allt väldigt bra i manualen, som man kan ha till hjälp det första.

Enda invändningen jag har mot Marantzen är nog fjärren...för att den är så ful, men det är något jag kan leva med...! :P Är ju faktiskt en multifjärr, så man kan lägga in lite smått å gott på den.

#7

Postad 06 augusti 2004 - 15:19

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

Generellt sett så verkar såikten om Yamahan vara att den är bättre till film tittande, medans marantzen är kanon till stereolyssnadet. Personligen så har jag inte lyssnat tillräckligt för att jämföra dem båda, utan köpte lite i blindo...

Precis detta tänkte jag skriva, men det var redan gjort. Istället lägger jag till att jag har läst detta flera gånger fast då jämfördes föregångarna SR4300 vs. 640.

Alltså, eftersom du spelar musik mest så tror jag på Marantzen, men jag röstar inte för jag har inte jämfört dem. Man måste ju kunna motivera sitt val. :P

Redigerat av Heron, 06 augusti 2004 - 15:20.


#8

Postad 07 augusti 2004 - 00:25

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

en fråga bara är nästan övertygad att det finns men fråga måste man, förbikopplingsbara tonkontroller finns det?

hur upplevde du inställningarna av högtalare osv eftersom det är det mest negativa jag hört ännu med tanke på avsaknaden av OSD

Det finns ett läge som heter pure-direct...det borde ju vara det. Har inte kikat så mycket närmare på det faktiskt.

Och inställningarna är superenkla ändå. Dispalyen visar tydligt vad man ställer in, och även ett barn skulle förstå sig på det, inget konstigt någonstans i stort sett. Sen står ju även allt väldigt bra i manualen, som man kan ha till hjälp det första.

Enda invändningen jag har mot Marantzen är nog fjärren...för att den är så ful, men det är något jag kan leva med...! :o Är ju faktiskt en multifjärr, så man kan lägga in lite smått å gott på den.

åhå för annars så har jag läst gnäll om inställningarna att dom var onödigt krångliga och blev ännu svårare pga avsaknaden av OSD men jag tror dej :>

Heron du har helt rätt i att man måste motivera sitt val, tror att jag (liksom du verkar det som) anser dom ganska likvärdiga fast valet gör manberoende på om det är film eller musik som hägrar mestadels, om jag tror jag tolkat dej rätt ;)

#9

Postad 07 augusti 2004 - 01:51

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
sedan får man ju tänka på att det inte hör till vardagen att multikanalsreceivrar levererar bra ljud i 2 kanaler även om dom gör det i multi. Omvänt så brukar apparater som presterar bra i 2 kanaler mer eller mindre alltid leverera lika bra i multi...

#10

Postad 07 augusti 2004 - 09:08

Unregistered87e80d3e
  • Unregistered87e80d3e
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

en fråga bara är nästan övertygad att det finns men fråga måste man, förbikopplingsbara tonkontroller finns det?

hur upplevde du inställningarna av högtalare osv eftersom det är det mest negativa jag hört ännu med tanke på avsaknaden av OSD

Det finns ett läge som heter pure-direct...det borde ju vara det. Har inte kikat så mycket närmare på det faktiskt.

Och inställningarna är superenkla ändå. Dispalyen visar tydligt vad man ställer in, och även ett barn skulle förstå sig på det, inget konstigt någonstans i stort sett. Sen står ju även allt väldigt bra i manualen, som man kan ha till hjälp det första.

Enda invändningen jag har mot Marantzen är nog fjärren...för att den är så ful, men det är något jag kan leva med...! :o Är ju faktiskt en multifjärr, så man kan lägga in lite smått å gott på den.

Är det source-direct du syftar på (= pure direct?).

Instämmer att det var lätt att ställa in SR4400. Tom jag som är/var lite obildad lyckades utan problem. Manualen behvöde jag inte använda....

Fjärren är ju ganska stor. Men jag är så pass nöjd att jag använder den till att styra dvdn och tvn också, så jag är nöjd. Antar att det är samma fjärr som till sr5400, vilket gör att det finns OSD knapp på fjärren fastän recivern inte stöder det ;)

#11

Postad 07 augusti 2004 - 09:38

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

sedan får man ju tänka på att det inte hör till vardagen att multikanalsreceivrar levererar bra ljud i 2 kanaler även om dom gör det i multi. Omvänt så brukar apparater som presterar bra i 2 kanaler mer eller mindre alltid leverera lika bra i multi...

men det borde ju spela mindre roll eller det spelar mindre roll eftersom jag kör separat steg också ;)


hehe vanligt folk har inga problem med 4400an men testarna som jobbar med såntdär är så bortskämda med OSD och barnmenyer att dom inte fattar verkar det som :D det blir nog en Marantz faktiskt

men ni som har Marantzen hur går det med inställning av högtalare? YAPO verkar ju ganska omtyckt och bra. det är mitt största huvudbry.. :o

#12

Postad 07 augusti 2004 - 11:03

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

men det borde ju spela mindre roll eller det spelar mindre roll eftersom jag kör separat steg också ;)

men ni som har Marantzen hur går det med inställning av högtalare? YAPO verkar ju ganska omtyckt och bra. det är mitt största huvudbry.. :o

Underskatta inte hur mycket ett försteg gör för stereomusik heller.

Och tro mig, Marantzen på egen hand låter jäkligt bra för sitt pris även till surround.

Inställning av högtalarna är enligt mig väldigt rakt fram. Har svårt att se vad man inte skulle förstå sig på, eller kunna ha problem med.

Du trycker på meny, så får du först fram alternativ ett i displayen vilket är "Simple Setup", som innebär att du enbart svarar på några enkla frågor, så ställer den in sig själv. Detta är för dom som vill göra det riktigt enkelt för sig, men så blir det ju inte riktigt lika bra som att ställa in manuellt heller (vilket även det är jäkligt simpelt).

Pila ner ett steg så står det istället "1. Input". Ett steg ner till så hittar du "2. Speaker". I "Input" läget kan du ställa om vilken ingångssignal du bill koppla till ett läge i recivern. Tex om du vill ha den analoga DVD ingången, en optisk ingång, eller en coaxial till DVD-läget.

I läge "Speakers" ställer du givetvis in högtalarna. Först får man enkelt med piltangenterna svara på vilka högtalare man har, samt om de olika högtalarna ska vara på large eller small. Först väljer du om du har Subwoofer (Yes/No), efter det kommer L&R, alltså frontar L/R (Small/Large). Efter det center (None/Small/Large). Efter det SL&SR, alltså surround L&R (None/Small/Large). Och sist frågar den om Surr.B, alltså en bakre center (6:e kanalen) (None/Small/Large).

Hittills är det ju inga konstigheter, väldigt rätt fram, bara att läsa och trycka.

När du gjort alla dom inställningarna pilar man ner ett steg till där det står "Next".

Då kommer du till inställningarna för hur långt bort de olika högtalarna är. Det är bara att pila i sidsteg så ändrar man längden efter ett antal förbestämda lägen (ganska många, så man kan garanterat hitta ett som är nära nog). Man går då givetvis igenom alla högtalarna som man gjorde i de första inställningarna, och kommer efter det till Next igen.

Då kommer du till T. Mode (Manual/Auto). Jag har haft den på manual, då jag nätan är säker på att den bestämmer hur inställningarna för varje individuell högtalares volym ska vara. På auto sätter den väl då själv värden utefter dina tidigare val. På manual är det bara att trycka neråt, så får man gå igenom varje högtalare, och ställa in om man vill ha den högre/lägre eller låta den vara. Många föredrar ju tex att kanske köra centerrn på +2dB eller nått liknande. Och jag har tex lite trögare bakhögtalare, så jag har höjt dom lite. Man hör ett brus ur den aktuella högtalaren, så det är lätt att stega fram och tillbaka för att lysna sig till när det låter bra.

Efter det är man klar med högtalarinställningarna. Det finns ju ett par inställningar till som man får göra första gången, om hur man vill ha basen, ska den ut till subben även vid musik osv. Detta är ju bara att läsa sig till i manualen, så man inte missförstår. Är inte alls svårt.

Det är iaf väldigt rättfram när man har det framför sig, och jag har som sagt svårt att se vart man skulle kunna tycka det är svårt.

#13

Postad 07 augusti 2004 - 17:07

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
nej jag vet att försteget har en hel del att säja till om därför tror jag en del på marantzen och om man avlastar den lite genom separat slutsteg till frontarna så vågar jag tro att de övriga 3 kanalerna (eftersom jag kommer köra 5.1 pga platsbrist) avlastas en hel del och får mer kraft och därför kommer låta ännu bättre ;)

jag har då aldrig fått en mer utförlig förklaring av hur man ställer in en reciver och är det sådär lätt så måste jag bara skratta åt de dära stereorecensenterna som tycker den var överdrivet krånglig för det verkar som en 8åring kan ställa in den utan problem :lol:

får verkligen tacka dej Nerevarine för underbart bra feedback därför jag har detta forumet som min nya favoritsida fast såna som du borde få lite stryk för efter allt bra sagt så är det som man bara måste ha produkten i fråga :o B)

Marantz it is :D

#14

Postad 07 augusti 2004 - 17:16

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
och detta har inget med saken att göra så det är risk att detta raderas men Nerevarine vem är den där bruden på bilden? ;)

#15

Postad 07 augusti 2004 - 17:20

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

och detta har inget med saken att göra så det är risk att detta raderas men Nerevarine vem är den där bruden på bilden?  ;)

Keira Knightley. :o

Kika på Pirates of the Caribbean (underbar film i övrig), och kanske nya King Arthur.

#16

Postad 07 augusti 2004 - 17:23

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
ohmaaan she is hot!
jag höll på att dö när jag såg pirates, du har gjort ett mycket bra val av bild ;)

#17

Postad 07 augusti 2004 - 17:38

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Jag vet. Nu fortsätter jag denna OT en liten bit till...men det är ju din tråd! :o

Iaf...jag höll på att ramla av stolen när jag igår såg på imdb.com att hon bara är ett år äldre än mig....hon e född Mars -85.... ;)

Fan...jag måste åka till Hollywood och ragga! :D

#18

Postad 07 augusti 2004 - 17:54

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
ja jag tar gärna lite stryk för den infon inte visste jag det kollar inte sånt när det gäller imdb men ooooh så vacker, fan alltså åk min vän åk, bara en blick på henne "irl" är värd mer än nåt annat ;)

då fortsätter vi påp tråden här lite, jag ska köpa marantzen och du sa att det fanna förbikoppling av tonkontroller? min sista fråga så vi slänger in den för att inte få pisk :o

#19

Postad 07 augusti 2004 - 18:02

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Source Direct: In the source direct mode, the tone controll circuit and bass management configuration are bypassed for full range frequency responce and the purist audio reproduction. 96 kHz PCM source material can be play back in this mode.

Saxxat från manualen. Vet inte om det bara är jag, eller om dom skriver lite knasig engelska...

#20

Postad 07 augusti 2004 - 20:57

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Hur står sig t.ex. Onkyo TX-SR501E mot dessa två? Den blev ju bl.a. utsedd till testvinnare utav hemmabio:

Testvinnare i Hemmabio 8/2003.
Citat från testen av Magnus Fredholm:
"Med film i DVD-spelaren briljerar 501:an med ett mycket engagerande ljud, extremt exakta panoreringar och en slagkraftighet som får oss att häpna."

Blev nämligen rekomenderad denna undrar bara vem utav dessa som står sig bäst.

Redigerat av GroKKen, 07 augusti 2004 - 21:05.


#21

Postad 07 augusti 2004 - 21:15

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Mitt intryck av billigare Onkyo recivrar är den att det har gott om funktioner för sitt pris, samt ett helt ok surroundljud. Däremot tappar dom en del mot tex en Marantz eller H/K i stereo. Iaf då inom samma prisklass.

Jag har själv inte lyssnat på någon Onkyo, så detta är enbart vad jag snappat upp.

#22

Postad 07 augusti 2004 - 23:13

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Man kan rätt kort säga att Marantz ger ett mycket bra ljud för pengarna, både i 2 kanaler och flera, jämfört med flera andra i samma prisklass.

#23

Postad 08 augusti 2004 - 02:48

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Source Direct: In the source direct mode, the tone controll circuit and bass management configuration are bypassed for full range frequency responce and the purist audio reproduction. 96 kHz PCM source material can be play back in this mode.

Saxxat från manualen. Vet inte om det bara är jag, eller om dom skriver lite knasig engelska...

engelskan var kanske inte helt 100% där :(
men det är bra jagvar säker påa tt det ska finnas på alla nyare det är nästan ett kravså nu vet jag helt säkert :P

Mmm gillar att folk säjer att den ger bra ljud osv megalomaniac då gör det mej bara säkrare på att köpa marantzen :(

#24

Postad 08 augusti 2004 - 02:59

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Näe....du är inte det minsta onykter...(vissserligen inta jag heller...men men...)! :P :(

#25

Postad 08 augusti 2004 - 10:29

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
haha jag onykter? var dock inte jag somskrev det där inlägget, inte vad jag vet iaf :P

#26

Postad 11 augusti 2004 - 19:16

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
tänkte bara höra en sak, ni som har marantzen, har ni upplevt att man hör en kanal i en annan? låt mej utveckla lite. jag har datorn inkopplad i en kanal och närjag slår på cd/tape osv och inet sänder in någon signal och skruvar upp volymen så kan man svagt höra musiken som spelas in genom sladden från datorn till vcr1. dessutom får man lite väl högt förstärkarbrum på över 0db tycker jag. upplever ni detta eller kan jag ha gjort något fel..? :)

#27

Postad 12 augusti 2004 - 17:33

loennan
  • loennan
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
kan nog rätta mej lite brummet är konstant oavsett volym, kommer från diskanten och försvinner bara på "mute" eller totalt nerskruvad volym, ett hack upp å det låter igen! "stärkarbrum" kommer inte till förränpå ca +2-3db
men det andra konstanta brummet kan det vara kablaget? separata steget? recivern? högtalarna? högtalarkablarna? många potentiella bovar ;)

#28

Postad 24 oktober 2004 - 12:34

buch
  • buch
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
jag förstår då inte vad det är för nötter som tycker inställningarna på SR4400 är svåra, Jag har köpt den för ett tag sen och det var ju i det närmaste busenkelt.

#29

Postad 24 oktober 2004 - 12:44

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
marantz=musik!

#30

Postad 24 oktober 2004 - 12:51

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Förtydligande: Tråden är gammal, och loennan har redan gjort sitt val (köpte min begagnade Marantz 4400). :blink:

#31

Postad 27 oktober 2004 - 15:05

Unregisteredbfb95360
  • Unregisteredbfb95360
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Oavsätt om den är gammal tråd eller ej så hjälper den mig, klarar Marantzen av att driva mina CV- V12F bättre än Yamaha 650?

#32

Postad 25 november 2004 - 21:31

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Hej Alla Yamaha-tokar. Jag har en 440-receiver och den visar DTS samt Dolby digital i STORA TEXTRUTAN på displayen. På min grannes nya 650 visas inte denna text förrutom med liten liten stil uppe till vänster. Är detta korrekt på 650 eller saknar han rätt kablar för digital- ljudet. På TV-Nisse i Solna säger de att det SKA vara så på 650 men jag är tveksam....
Någon som vet, någon som har 650?
Tacksam för svar! ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.