Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2019: Z9 W9 E9 C9 B9 och R9

1321 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55C9 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 9,07 (27) Inga priser
LG OLED65C9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 3 8,95 (19) Inga priser
LG OLED65E9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 9 (4) Inga priser
LG OLED77C9 (TV) 7 8,14 (13) Inga priser
LG OLED65W9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 2 (0) Inga priser
LG OLED77W9 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 2 (0) Inga priser
LG OLED55B9 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 7,47 (16) Inga priser
LG OLED65B9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,89 (8) Inga priser
LG OLED88Z9 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED65B9S 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 5 9 (5) Inga priser
LG OLED55B9S 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 7,5 (1) Inga priser
23 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
LG OLED65B9SLA eller LG 65" CX (5 inlägg) 3 år sedan
55 tum till sovrummet (10 inlägg) 3 år sedan
Ljudproblem appar LG OLED65B9PLA (13 inlägg) 3 år sedan
OLED runt 20k (3 inlägg) 3 år sedan
LG OLED55C9 (1 inlägg) 3 år sedan
LG OLED65C9PLA 65" (8 inlägg) 3 år sedan
LG OLED mjukvaruuppdatering (5 inlägg) 3 år sedan
Ca modul eller box (6 inlägg) 3 år sedan
Vilken OLED ska man välja (63 inlägg) 3 år sedan
Philips 55oled754 (5 inlägg) 4 år sedan
Köpröd LG C9 eller Sony AG9 - 77" (2 inlägg) 4 år sedan
LG OLED 55" (1 inlägg) 4 år sedan
Död pixel på nyköpt LGOLED55B9 (27 inlägg) 4 år sedan
55" TV för högst 10 000 kr (13 inlägg) 4 år sedan
Hjälp mig att välja rätt OLED-tv (30 inlägg) 4 år sedan
Dags för ny tv... (0 inlägg) 4 år sedan
Samsung QLED QE82Q60R eller LG OLED65C9PLA? (3 inlägg) 4 år sedan
Ska flytta - köpråd för ljust rum (0 inlägg) 4 år sedan
Val av tv, uppgradering från gammal Pioneer-plasma (74 inlägg) 4 år sedan
Varför går det inte koppla TV: ns ARC till vanlig HDMI 2.0 (0 inlägg) 4 år sedan
Köpråd LG OLED55C8 eller Philips 55OLED803/12 (11 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65E97LA, OLED65E9PLA, OLED65E9PVA (3 inlägg) 4 år sedan

#1101

Postad 19 april 2020 - 21:34

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Har spenderat helgen med att leka med Calman och min i1 Display Pro mätare.

Var väl inte så tokigt out of the box i Cinema läge ändå?

[bild]

 

Oj, spännande! Utan att vara speciellt insatt i kalibrering så såg det ju hyfsat bra ut före.

Kan man säga att den generellt sett, utöver småjusteringar, var för ljusstark ju närmre 100% för vitt och grönt?

 

Har funderat ett tag på att satsa på en i1D Pro och Calman. Kör du med den automatiska kalibreringen eller manuellt?

Har du hunnit kalibrerat SDR, HDR och DV? Är du nöjd med investeringen och resultatet?



#1102

Postad 20 april 2020 - 09:51

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Oj, spännande! Utan att vara speciellt insatt i kalibrering så såg det ju hyfsat bra ut före.

Kan man säga att den generellt sett, utöver småjusteringar, var för ljusstark ju närmre 100% för vitt och grönt?

 

Har funderat ett tag på att satsa på en i1D Pro och Calman. Kör du med den automatiska kalibreringen eller manuellt?

Har du hunnit kalibrerat SDR, HDR och DV? Är du nöjd med investeringen och resultatet?

 

Nu är jag långt i från någon expert så fråga inte ut mig för mycket om detaljerna :)
Men tror man kan dra slutsatsen att det var lite för mycket grönt generellt och för mycket vitt på ljusare partier.

 

Har inte hunnit titta på så mycket annat än testbilder än. Men med tanke på hur mycket tid jag har behövt lägga ner på läsa på och hur bra bild min TV ger från kartongen (enligt graferna ovan) så är det tveksamt om det egentligen är värt det. Men jag gillar att lära mig nya grejer så det är inget jag ångrar.

 

Det verkar finnas en del buggar i Calman Home for LG (känner mig t ex efter påläsning inte helt trygg hur exakta 3D kuberna för färg egentligen är). i1 Display Pro mätaren kommer inte med någon profil för WRGB OLED panaler så jag har behövt trixa med att byta ut profileringsfiler etc.

 

Men jag har lärt mig mycket på resan :) Ska göra ett försök på polarens B9 nån dag, kan ju hända att den inte är lika bra inställd från fabrik och att det finns en större vinning där?

 

En nackdel med att köra med den inbyggda pattern generator i TVn är att du inte kan få före/efter jämförelser för HDR material. Men jag tänkte kalibrera HDR10 och DV ikväll. Både Cinema och Cinema Home profilerna.



#1103

Postad 20 april 2020 - 09:58

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Du kan ju använda proben til mobiler, pc-skärmar, padder, laptops osv så kalibrera allt du har!

#1104

Postad 20 april 2020 - 10:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

LG:s 9-serie har väl ISF-lägen för kalibrering, i SDR åtminstone?

 

Kalibreringsutrustning för konsumentbruk tycker jag iaf är en bra investering oavsett. :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 20 april 2020 - 10:55.


#1105

Postad 20 april 2020 - 12:14

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

LG:s 9-serie har väl ISF-lägen för kalibrering, i SDR åtminstone?

 

Kalibreringsutrustning för konsumentbruk tycker jag iaf är en bra investering oavsett. :)

 

Ja, precis i SDR finns det ISF Expert Bright och Dark (eller 1 och 2).

Med facit i hand borde jag kanske ha kalibrerat ISF Bright resp Dark men det finns ju fler kvällar man kan lägga på detta :D Men det borde väl inte ha någon betydelse vilken "slot" man använder?

 

För HDR finns det Cinema och Cinema Home där den senare är genomsnittligt ljusare men har samma "peak brightness".



#1106

Postad 20 april 2020 - 12:19

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

LG:s 9-serie har väl ISF-lägen för kalibrering, i SDR åtminstone?
 
Kalibreringsutrustning för konsumentbruk tycker jag iaf är en bra investering oavsett. :)


Vad ska man ha om man är helt grön på området?
Bara kört avs hd basics till tv och projektor.
Finns det nåt ”enkelt” verktyg till projektor ?

#1107

Postad 20 april 2020 - 13:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja, precis i SDR finns det ISF Expert Bright och Dark (eller 1 och 2).

Med facit i hand borde jag kanske ha kalibrerat ISF Bright resp Dark men det finns ju fler kvällar man kan lägga på detta :D Men det borde väl inte ha någon betydelse vilken "slot" man använder?

ISF-lägena har, åtminstone på de LG-apparater jag jobbat med, haft mer utförliga reglage och generellt sett färre fel. Om man sedan kan uppnå en korrekt bild i bioläget är det förstås inget fel med det heller. Däremot kan vissa bildlägen ha extrafunktioner som inte går att stänga av, medan man istället har kontroll över dessa i ISF.

 

Vad ska man ha om man är helt grön på området?
Bara kört avs hd basics till tv och projektor.
Finns det nåt ”enkelt” verktyg till projektor ?

X-Rite i1D3 är en lättanvänd och bra mätare. Gällande programvara så finns det vettiga gratisalternativ om man inte är ute efter att göra 3D LUTs. Lightspace DPS är nog det mest vitala. Bland betalalternativen är CalMAN kanonbra.

 

AVSHD kan du använda som källa för testmönstren när du mäter. Annars är LightSpace Connect och Mobileforge gratis till iOS om du har en Apple TV. Vet inte om de finns på andra plattformar.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 20 april 2020 - 13:08.


#1108

Postad 20 april 2020 - 13:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

ISF-lägena har, åtminstone på de LG-apparater jag jobbat med, haft mer utförliga reglage och generellt sett färre fel. Om man sedan kan uppnå en korrekt bild i bioläget är det förstås inget fel med det heller. Däremot kan vissa bildlägen ha extrafunktioner som inte går att stänga av, medan man istället har kontroll över dessa i ISF.

 

X-Rite i1D3 är en lättanvänd och bra mätare. Gällande programvara så finns det vettiga gratisalternativ om man inte är ute efter att göra 3D LUTs. Lightspace DPS är nog det mest vitala. Bland betalalternativen är CalMAN kanonbra.

 

AVSHD kan du använda som källa för testmönstren när du mäter. Annars är LightSpace Connect och Mobileforge gratis till iOS om du har en Apple TV. Vet inte om de finns på andra plattformar.

 

Är just från appleTV, och från UHBD spelaren jag skulle velat kalibrera ifrån... men projektorn ska vara bra out of the box, är en epson TW9400, dock mot en reactduk, så kanske behövs justera lite med färgerna då?

 

Edit: sorry för offtopic... kanske skulle fråga i kalibreringstråden...  :ph34r:

 

Kom hit och visa, jag bjuder på kaffe

 

:lol:


Redigerat av Garrett, 20 april 2020 - 13:11.


#1109

Postad 20 april 2020 - 13:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

I fallet med projektor är slutresultatet ytterst beroende av kombination mellan projektorn (i alla dess avseende), duk och rum. En bildskärm som skickar ut ett visst ljus gör det ju oavsett var någonstans man använder den.

 

Fortsätter gärna i den dedikerade tråden. Oavsett så tycker jag absolut att det är värt att kalibrera din projektor, antingen genom att ordna utrustning själv eller anlita någon som gör jobbet åt dig. :)



#1110

Postad 23 april 2020 - 09:39

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

77C9 för 37,990kr på Mediamarkt nu.



#1111

Postad 27 april 2020 - 15:16

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Har glott på både 500Men och C9an sida vid sida med olika material i över en timme nu och labbat med vitbalansen på C9an.

Det går inte att få allt material på C9an att matcha 500Men men mycket går.

OLEDen är inte lika stabil i färgmixen det är väl största problemet.

 

En ny vitbalans blir ett medelvärde för allt.

 

Kör ni med ISF Expert Dark room inställningarna jag postade för nån vecka sen så gå in och ändra "White Balance"

Method: 2points / Point High

Ändra följande på dom inställlningarna så får ni en mer neutral bild med bättre och mer korrekta färger.

Green -14

Blue -11

 

Problemet med vitbalansen jag använde förut var att den Gröna hinnan i bilden fortfarande lyste igenom på allt material, vilket är betydligt mindre nu.

Kollar ni däremot kalibreringsfönster med den här vitbalansen så kommer dom se rödaktiga ut

Det är som det är med OLED

kalibreringsfönster visar en vitbalans och en annan när den börjar mixa riktigt material.

tippar på att den vita subpixeln är boven här och ändrar RGB mixen beroende på hur mycket den lyser.

 

Låg APL scener ser betydligt bättre ut än Mellan/Hög APL


Redigerat av sune bejas, 27 april 2020 - 15:23.


#1112

Postad 27 april 2020 - 18:19

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Har glott på både 500Men och C9an sida vid sida med olika material i över en timme nu och labbat med vitbalansen på C9an.

Det går inte att få allt material på C9an att matcha 500Men men mycket går.

[...]

 

Vad baserar du dessa värden på? Går du efter värden på nätet och gör en visuell bedömning, jämfört mot din plasma, eller gör du mätningar med kalibrerad sensor? Att kalibrering inte skulle ge korrekt resultat i vanligt material är första gången jag hört. Källa på det?

 

Oavsett, om dessa värden ger en korrekt kalibrerad bild (enligt en mätare, inte någons ögon) så gäller detta den OLED-TV:n du har, inte någon annans (med största sannolikhet).


Redigerat av p1er, 27 april 2020 - 18:21.


#1113

Postad 07 maj 2020 - 18:52

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Fick precis hem min C9, men lyckas inte montera foten som man ska. Har fått på den silvriga delen som man ska men sen när man ska montera foten på tvn så får jag den inte att åka in hela vägen så att hålen hamnar där dom ska, se bild.

 

https://ibb.co/0DDcsmZ

 

Är det jag som är korkad eller kan det vara något fel? Tänkte ringa LG imorgon men vill se om ni kanske har några tips.


Redigerat av Jacke89, 07 maj 2020 - 18:53.


#1114

Postad 07 maj 2020 - 18:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Foten felvänd eller kanske sitter det skruvar i vägen?



#1115

Postad 07 maj 2020 - 19:07

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Den silvriga delen går ju bara att sätta på ett håll och har satt den som man ska så att den hamnar "framåt". Om jag tar bort den delen så går det att få på foten på TVn men det hjälper ju liksom inte... Så det är nått så tar emot eller liknande när den silvriga delen också sätts på.



#1116

Postad 07 maj 2020 - 19:40

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Löste det genom att ställa TVn i stativet istället för att försöka skjuta in stativet, dvs så här: https://youtu.be/0kfigbaWczc?t=477

 

Så nu är den på plats!


Redigerat av Jacke89, 07 maj 2020 - 19:40.


#1117

Postad 09 maj 2020 - 21:07

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Hm, sedan min Soundbar Samsung Q96R fick eARC så kallas min HDMI 1 för Nvidia och har Overscan = en minimal del av bildrutan kommer utanför. Försöker byta till namnet PC men det valet är borta eller så har jag blivit virrig.



#1118

Postad 09 maj 2020 - 21:17

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Hm, sedan min Soundbar Samsung Q96R fick eARC så kallas min HDMI 1 för Nvidia och har Overscan = en minimal del av bildrutan kommer utanför. Försöker byta till namnet PC men det valet är borta eller så har jag blivit virrig.

Märker du någon skillnad framför allt när det gäller Atmosljudet nu när du har Earc? Kan tänka mig att ljudsynkningen funkar felfritt nu. 



#1119

Postad 09 maj 2020 - 21:24

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Vänder mig till alla C9-ägare, vad är era synpunkter på era TV-apparater? Vad är ni mest nöjda med? Finns det något ni är missnöjda med? I så fall, vad?

 

1. Finns det någon black crush?

2. Hur är shadow detail?

3. Banding?

4. Image retention?

5. Rörelsehanteringen?



#1120

Postad 09 maj 2020 - 22:52

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 1
1-4 - inget att anmärka på
5 Jättebra på alla bildfrekvenser utom 24hz. Jag försökte verkligen se förbi det, är så mycket annat att uppskatta med bilden, men det gick inte. Retur och upp med gamla plasman igen.
I ärlighetens namn uppskattar jag det gamla pioneer-elementet mer nu efter några veckor med oled.

#1121

Postad 10 maj 2020 - 13:51

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 1

Vänder mig till alla C9-ägare, vad är era synpunkter på era TV-apparater? Vad är ni mest nöjda med? Finns det något ni är missnöjda med? I så fall, vad?

 

1. Finns det någon black crush?

2. Hur är shadow detail?

3. Banding?

4. Image retention?

5. Rörelsehanteringen?

 

Jag kom från en C7 (hade LCD före det) så man kan väl säga att jag är van vid och nöjd med OLED, så vet du det.

Det jag är mest nöjd med C9 är väl bildkvaliteten, HDR och Dolby Vision ser fantastiskt ut men även vanlig SDR ser riktigt bra ut. Ett område med rum för förbättring är rörelsehanteringen för film men när allt annat är så bra går detta lätt att leva med, iallafall för mig. "Real Cinema" på och lite experimentering med "De-Judder" hjälper.

 

1 och 2. Inga problem med.

3. Lite banding finns på min men det är mindre än på C7:an jag hade före och det syns väldigt sällan trots att jag gått upp i storlek.

4. Kunde ibland märka av detta på C7 att små skuggor var kvar efter statiska bilder (men som aldrig blev permanenta och försvann efter nån sekund). Har inte sett detta på min C9 så jag är mindre bekymrad för detta med denna panelen. Men det är något jag har i bakhuvudet och försöker minimera.

5. Detta är väldigt svårt för mig. Jag är egentligen inte så glad i ryckigheten som 24hz-material, i grunden, ger (även panoreringar i biografer stör mig) men antingen så är bildkvaliteten så uppslukande att jag inte tänker på det eller så har De-Judder på 1-2 hjälpt lite att maskera ryckigheten. Men ryckigheten är något som finns i all 24hz-material, det bara förstärks av OLED-tekniken.

 

Jag ser mycket på film och serier, ganska nära panelen, och växlar bildinställningar beroende på material och tid på dagen/mörkerläggning. Jag ser mycket på HDR och material med hög bithastighet. TV:n hanterar lågupplöst material bra (vanlig marksänd TV) men det är vid 1080p och 4K som man får mest ut av TV:n.

 

Jag hade inte bytt min OLED mot någon annan bildteknik som finns idag, fördelarna överväger starkt nackdelarna för mig.

Det jag kanske överväger i framtiden är om jag vill byta märke (Sony/Panasonic) eller bara uppgradera till en nyare modell.



#1122

Postad 10 maj 2020 - 16:50

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Jag var i valet och kvalet mellan C9 och Q90R. Dessvärre valde jag den sistnämnda och ångrar det djupt. Jag hade en C7 innan och t.o.m. den var ljusår bättre än Q90R när det gäller filmer och serier. Har man en gång ägt en Oled duger inget annat helt enkelt, om man primärt konsumerar film och TV-serier. Det jag stör mig mest på Q90r är subpar shadow detail och frekvent black crush. Samsung måste ha köpt upp de recensenterna som på fullast allvar menade att TVen hade en pitch black svärta. Nonsens!

 

Sorry, var tvungen att avreagera mig lite. Hoppas att C9an reas ut på Black Friday i år, för då kommer jag att köpa den. 



#1123

Postad 10 maj 2020 - 19:24

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Märker du någon skillnad framför allt när det gäller Atmosljudet nu när du har Earc? Kan tänka mig att ljudsynkningen funkar felfritt nu. 

Synken är nu perfekt. Konstigt nog även på vanliga HDMI i Soundbaren då jag fick nollställa inställningarna att ljudet är för snabbt på min Nvidia Shield. Nu står den på noll.



#1124

Postad 10 maj 2020 - 19:38

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Jag var i valet och kvalet mellan C9 och Q90R. Dessvärre valde jag den sistnämnda och ångrar det djupt. Jag hade en C7 innan och t.o.m. den var ljusår bättre än Q90R när det gäller filmer och serier. Har man en gång ägt en Oled duger inget annat helt enkelt, om man primärt konsumerar film och TV-serier. Det jag stör mig mest på Q90r är subpar shadow detail och frekvent black crush. Samsung måste ha köpt upp de recensenterna som på fullast allvar menade att TVen hade en pitch black svärta. Nonsens!

 

Sorry, var tvungen att avreagera mig lite. Hoppas att C9an reas ut på Black Friday i år, för då kommer jag att köpa den. 

 

Intressant att du gick från OLED till qLED och förstår att du kanske inte blev helt nöjd.

Om du inte planerar att köpa ny TV förrän Black Friday så kanske du skulle fundera på en CX. Inte säkert att det finns C9:or kvar att köpa så länge efter release plus att om prisfallet på OLED följer mönster (trots pandemi) så borde den vara runt samma pris eller kanske billigare för en CX eller kanske en GX.

De har 120hz BFI som förbättrar rörelsehantering (men som ger något mörkare bild) om det var något du hade behov för.



#1125

Postad 10 maj 2020 - 22:04

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som har problem med Dolby Vision i den inbyggda Netflix appen?

Det är som att DV slutar fungera och bilden blir väldigt mörk. Pausar jag alternativt går in i bildinställningar så kickar DV igång igen. Skumt. Har varit så med flera serier som Ozark och Mindhunters...

#1126

Postad 11 maj 2020 - 08:12

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har problem med Dolby Vision i den inbyggda Netflix appen?

Det är som att DV slutar fungera och bilden blir väldigt mörk. Pausar jag alternativt går in i bildinställningar så kickar DV igång igen. Skumt. Har varit så med flera serier som Ozark och Mindhunters...

 

Låter som att det är problem med hastigheten på bredbandet, och att den hinner buffra ikapp när du pausar. Kan du se vad du har för bitrate?



#1127

Postad 11 maj 2020 - 08:18

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

[quote name="p1er" post="4592383" timestamp="1589135917"]

Intressant att du gick från OLED till qLED och förstår att du kanske inte blev helt nöjd.
Om du inte planerar att köpa ny TV förrän Black Friday så kanske du skulle fundera på en CX. Inte säkert att det finns C9:or kvar att köpa så länge efter release plus att om prisfallet på OLED följer mönster (trots pandemi) så borde den vara runt samma pris eller kanske billigare för en CX eller kanske en GX.
De har 120hz BFI som förbättrar rörelsehantering (men som ger något mörkare bild) om det var något du hade behov för.[/quote

Gick ifrån Oled då jag fick inbränning på min C7. Vi tittar framför allt mycket på film och serier, men det blir också mycket statiskt material, exempelvis visas den beryktade TV4-loggan och solloggan under flera timmar varje dag. Dessutom har vi riktigt mycket ljusinsläpp.

Funderar dock på att ha ett dedikerat biorum för filmtittande enbart. Det är där C9 kommer in, men ska definitivt titta på 2020-modellerna.


Redigerat av Alan31, 11 maj 2020 - 08:44.


#1128

Postad 11 maj 2020 - 09:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Låter som att det är problem med hastigheten på bredbandet, och att den hinner buffra ikapp när du pausar. Kan du se vad du har för bitrate?

 

Nej LG OLED har ingen infoknapp på fjärren och använder jag appen så visar den bara upplösning typ... men jag har inga problem med hastigheten på bredbandet med PS4an eller datorn etc... jag har fiber 250/250 vilket jag oftast når på ett ungefär och 3-4ms i svarstid.



#1129

Postad 11 maj 2020 - 14:00

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tänkte köpa min första film digitalt till min C9a och ser att det går i flera appar. Iaf i Rakuten och Apples app. Någon som vet om ngt är bättre eller sämre än ngt annat?

#1130

Postad 11 maj 2020 - 15:54

Unregistered7d5fb799
  • Unregistered7d5fb799
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Nej LG OLED har ingen infoknapp på fjärren och använder jag appen så visar den bara upplösning typ... men jag har inga problem med hastigheten på bredbandet med PS4an eller datorn etc... jag har fiber 250/250 vilket jag oftast når på ett ungefär och 3-4ms i svarstid.


Knappen med tre punkter på fjärren och sedan info.. Är d det du söker? Där ser man hastighet/upplösning/ljud typ.

#1131

Postad 11 maj 2020 - 21:07

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0

Tänkte köpa min första film digitalt till min C9a och ser att det går i flera appar. Iaf i Rakuten och Apples app. Någon som vet om ngt är bättre eller sämre än ngt annat?

Var ska du köpa filmen nånstans då?



#1132

Postad 12 maj 2020 - 07:58

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Apple är det enda ställe jag har köpt filmer. Men så har jag appletv på flera ställen. Då finns den även tillgänglig där och i mobilen sen.

#1133

Postad 14 maj 2020 - 12:10

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tänkte köpa Frost 2 och letade runt bland alla appar som säljer den. Rakuten, Apple, Blockbuster, SF anytime, viaplay, amazon prime, Google play och säkert någon mer. Verkar inte finnas i UHD någonstans. Märkligt eftersom t ex Rakuten har den i UHD i UK...

Så då antar jag att Apple leder så att den går att plocka fram i mobilen under någon längre biltur i sommar också.

#1134

Postad 22 maj 2020 - 18:36

rage77
  • rage77
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej! Jag blev precis med en LG C9 65"! Ett rejält hopp upp från en 10+ år gammal Sony 46".

Jag hoppas att jag kan få hjälp av er veteraner med lite nybörjarfrågor  :)

 

Jag har förutom C9:an köpt en Samsung HW-Q96R Soundbar. Först hade jag min Telia IPTV-box (Arris VIP4302) och Nvidia Shield TV Pro 2019 inkopplad direkt i TVn, men kopplade sedan in dem (med HDMI förstås) direkt i Soundbaren istället och det verkar som att först kom 5.1/7.1 ljudet fram till sin rätt!?

Ska det vara så?

 

Netflix via Plex på min Shield TV ger riktigt bra surround-ljud i alla soundbarens högtalare. Netflix direkt i TVn via LGs Netflix app verkar inte ge samma ljud.

Har kollat så att ljudet står inställt på eARC (som givetvis är kopplad rätt med rätt ARC-HDMI portar mellan TV och soundbar).

Nåt knas med den inbyggda appen eller har jag missat nån inställning?

 

Vill i största möjliga mån förstås ha ut det 5.1 och 7.1-ljud som finns att få strömmat via Netflix, Amazon Prime m.m. men nåt verkar alltså peka på att det endast går att få via min Shield och inte i TV-apparna...?



#1135

Postad 23 maj 2020 - 15:59

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 1

Hej! Jag blev precis med en LG C9 65"! Ett rejält hopp upp från en 10+ år gammal Sony 46".

Jag hoppas att jag kan få hjälp av er veteraner med lite nybörjarfrågor  :)

 

Jag har förutom C9:an köpt en Samsung HW-Q96R Soundbar. Först hade jag min Telia IPTV-box (Arris VIP4302) och Nvidia Shield TV Pro 2019 inkopplad direkt i TVn, men kopplade sedan in dem (med HDMI förstås) direkt i Soundbaren istället och det verkar som att först kom 5.1/7.1 ljudet fram till sin rätt!?

Ska det vara så?

 

Netflix via Plex på min Shield TV ger riktigt bra surround-ljud i alla soundbarens högtalare. Netflix direkt i TVn via LGs Netflix app verkar inte ge samma ljud.

Har kollat så att ljudet står inställt på eARC (som givetvis är kopplad rätt med rätt ARC-HDMI portar mellan TV och soundbar).

Nåt knas med den inbyggda appen eller har jag missat nån inställning?

 

Vill i största möjliga mån förstås ha ut det 5.1 och 7.1-ljud som finns att få strömmat via Netflix, Amazon Prime m.m. men nåt verkar alltså peka på att det endast går att få via min Shield och inte i TV-apparna...?

 

Grattis med ny TV!

 

TV:n kan dessvärre inte skicka lossless HD-ljud/Atmos från inbyggda appar, endast via eARC/passthrough från externa apparater (som din Shield). Vill du få bäst ljud så gör du rätt i att använda din Shield för att spela upp filmer/serier.



#1136

Postad 23 maj 2020 - 16:16

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Detta var en nyhet för mig. Jag har beställt Sonos Arc, menar du att jag behöver t ex en ATV4k för att få Atmos från Netflix?

#1137

Postad 23 maj 2020 - 18:01

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har problem med Dolby Vision i den inbyggda Netflix appen?
Det är som att DV slutar fungera och bilden blir väldigt mörk. Pausar jag alternativt går in i bildinställningar så kickar DV igång igen. Skumt. Har varit så med flera serier som Ozark och Mindhunters...


Det är ABSL. Det är två väldigt mörka serier och när då en mörk scen har varit igång ett tag tror tvn att den är inaktiv och blir ännu mörkare. Man kan gå in i servicemenyn och ta bort ABSL men då tror jag inte garantin gäller längre.

https://www.avsforum...lg-oled-tv.html

#1138

Postad 23 maj 2020 - 20:31

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Detta var en nyhet för mig. Jag har beställt Sonos Arc, menar du att jag behöver t ex en ATV4k för att få Atmos från Netflix?

 

Ja, den eller en Nvidia Shield. Det är tyvärr en hårdvarubegränsning som LG inte kan fixa med mjukvaruuppdatering.

 

Om man har en server/PC med högkvalitativa (80+ Mbps bitrate) digitala filmer är en ATV/Shield också ett bra sätt att spela upp dem via eftersom Ethernetporten på TV:n inte klarar mer än 100 Mbps (kan i vissa fall bli flaskhals, vid väldigt hög bitrate alltså). All annan icke-lokal streaming så funkar Ethernet utmärkt.



#1139

Postad 23 maj 2020 - 21:03

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tack. Jag kör bara streaming-appar, men vill ju få ut så mycket det går från dem. Har länge funderat på att klicka hem en ATV men inte sett något annat syfte än att kunna rulla familjebilder på TVn. Nu med Sonos Arc fick jag alltså en rätt tung anledning till. Beställer på en gång!

#1140

Postad 23 maj 2020 - 21:51

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Detta var en nyhet för mig. Jag har beställt Sonos Arc, menar du att jag behöver t ex en ATV4k för att få Atmos från Netflix?

 

DTS HD-MA och Dolby TrueHD dvs lossless formaten funkar inte via streaming apparna. Men "lossy" Atmos funkar över ARC/eARC. T ex så får jag ut Atmos när jag kör Netflix över ARC till min Denon x4100w. 

 

Förutom Plex så finns det nog inga streamingtjänster som streamar lossless ljud heller vad jag vet? ATV4K fixar inte DTS HD-MA heller så det löser inte problemet med DTS HD-MA.



#1141

Postad 24 maj 2020 - 00:09

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Tack. Jag kör bara streaming-appar, men vill ju få ut så mycket det går från dem. Har länge funderat på att klicka hem en ATV men inte sett något annat syfte än att kunna rulla familjebilder på TVn. Nu med Sonos Arc fick jag alltså en rätt tung anledning till. Beställer på en gång!

DTS HD-MA och Dolby TrueHD dvs lossless formaten funkar inte via streaming apparna. Men "lossy" Atmos funkar över ARC/eARC. T ex så får jag ut Atmos när jag kör Netflix över ARC till min Denon x4100w. 

 

Förutom Plex så finns det nog inga streamingtjänster som streamar lossless ljud heller vad jag vet? ATV4K fixar inte DTS HD-MA heller så det löser inte problemet med DTS HD-MA.

 

Det stämmer som Callekl säger, jag som missuppfattade och blandar ihop vad som används av Netflix. Det är Plex-appen som kan skicka lossless Atmos men det kan som sagt inte TV:n, så vid hemma-streaming av lossless ljud så funkar inte inbyggda appar. Ursäkta missförståndet.

 

Netflix ska kunna skicka Atmos (lossy) via inbyggda appen, testa att ändra ljudinställningar på TV:n till PCM eller Auto och inte "Pass-through". Kanske därför du inte fått Atmos från Netflix-appen Rage77?


Redigerat av p1er, 24 maj 2020 - 00:14.


#1142

Postad 25 maj 2020 - 20:23

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag har ägt min C9a och en Sonos Beam sedan BF och har varit jättenöjd utan en tanke på att något skulle vara fel. Men nu gick jag in i Sonos-appen och där står det att Beam bara får Stereo 2.0 trots en Dolby Vision film på Netflix (spelad genom WebOS-appen).

Har jag fel inställning någonstans eller blir jag bara lurad av Sonos-appen?

Edit: Ändrade digitalt ljud ut till Auto istället för PCM och plötsligt dök 5.1 upp. Jag avgår. Inte lätt när TVn är smartare än en själv 😁

Redigerat av Unregisteredea81fcb1, 25 maj 2020 - 20:51.


#1143

Postad 28 maj 2020 - 07:32

piranha_mcse
  • piranha_mcse
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Sneglat på LG OLED55C9PLA en tid nu och är sjukt sugen. Undrar dock om denna har BÅDE vanlig antenn-anslutning och även F-kontakt för parabol. Har sett bilder på både och och blir inte klok när jag kikar på reviews och bilder. Kör idag DVB-T2 via antenn men har en parabol på taket med framdragen kabel så det hade varit gött att koppla in den också utan att behöva trassla med extern box. Om inte annat för freeview-kanalerna man kan få in den vägen. Undrar även om ARC via HDMI från TVn kan tänkas funka bra med min Onkyo TX-NR626 receiver som ju har några år på nacken eller om man skall körs den optiska vägen.

 

Lurar även på om man kan använda TVns mottagare via Onkyon och sen vidare till projektorn de få gånger man vill titta på sport på den eller om jag behöver behålla min gamla dedikerade digitalbox för dessa få tillfällen. Recieverna fungerar ju som hdmi-switch idag då den har 2st HDMI utgångar.

 

Priset är lågt nu, kan det tänkas komma någon kampanj i närtid som ytterligare pressar ner det?



#1144

Postad 28 maj 2020 - 07:45

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Sneglat på LG OLED55C9PLA en tid nu och är sjukt sugen. Undrar dock om denna har BÅDE vanlig antenn-anslutning och även F-kontakt för parabol. Har sett bilder på både och och blir inte klok när jag kikar på reviews och bilder. Kör idag DVB-T2 via antenn men har en parabol på taket med framdragen kabel så det hade varit gött att koppla in den också utan att behöva trassla med extern box. Om inte annat för freeview-kanalerna man kan få in den vägen. Undrar även om ARC via HDMI från TVn kan tänkas funka bra med min Onkyo TX-NR626 receiver som ju har några år på nacken eller om man skall körs den optiska vägen.

 

Lurar även på om man kan använda TVns mottagare via Onkyon och sen vidare till projektorn de få gånger man vill titta på sport på den eller om jag behöver behålla min gamla dedikerade digitalbox för dessa få tillfällen. Recieverna fungerar ju som hdmi-switch idag då den har 2st HDMI utgångar.

 

Priset är lågt nu, kan det tänkas komma någon kampanj i närtid som ytterligare pressar ner det?

 

Hittade den här bilden på min C9 65" från när jag monterade en LED-list bak på. 

iuWcxVw.jpg?1 

Ser ut att både vara antenn och F-kontakt på de som säljs i Sverige.

 

ARC funkar kalasbra för mig, vågar dock inte uttala mig om din Onkyo.



#1145

Postad 28 maj 2020 - 11:36

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Sneglat på LG OLED55C9PLA en tid nu och är sjukt sugen. Undrar dock om denna har BÅDE vanlig antenn-anslutning och även F-kontakt för parabol. Har sett bilder på både och och blir inte klok när jag kikar på reviews och bilder. Kör idag DVB-T2 via antenn men har en parabol på taket med framdragen kabel så det hade varit gött att koppla in den också utan att behöva trassla med extern box. Om inte annat för freeview-kanalerna man kan få in den vägen. Undrar även om ARC via HDMI från TVn kan tänkas funka bra med min Onkyo TX-NR626 receiver som ju har några år på nacken eller om man skall körs den optiska vägen.

 

Lurar även på om man kan använda TVns mottagare via Onkyon och sen vidare till projektorn de få gånger man vill titta på sport på den eller om jag behöver behålla min gamla dedikerade digitalbox för dessa få tillfällen. Recieverna fungerar ju som hdmi-switch idag då den har 2st HDMI utgångar.

 

Priset är lågt nu, kan det tänkas komma någon kampanj i närtid som ytterligare pressar ner det?

 

Har aldrig använt parabol eller projektor så är nog inte till så mycket hjälp där annat än att jag har svårt att tro att du kan skicka digital-TV från TV:n till projektorn (via receivern) men jag kan som sagt ha fel. ARC borde funka bra, det funkar prima på min Denon från 2017 och kan inte tänka mig att om det skulle uppstå problem för dig att det skulle skyllas på TV:n.

 

Angående priset så är det inte helt fel att tro att det kan sjunka något ytterligare i sommar. Om man ser på föregående modell, 55C8, så hade den en "sista" prissänkning efter midsommar 2019. Man kan aldrig helt vara säker dock eftersom det nog är flera faktorer som spelar in (tillgång/efterfrågan/ekonomi).

Du kan ju fundera på om du vill vänta en månad för att kanske spara en tusenlapp eller så kan du köpa den på t.ex. Elgiganten där har du öppet köp i 50 dagar som klubbmedlem (alltså till mitten av juli från idag) och skulle den bli billigare inom öppet köp så är det bara gå dit och be om mellanskillnaden. Om de inte godtar det så lämnar du bara tillbaka TV:n och köper en ny för det billigare priset (gärna nån annanstans).



#1146

Postad 28 maj 2020 - 11:59

piranha_mcse
  • piranha_mcse
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Grymt! Tack för bra svar! Får dubbelkolla i butiken att den har ingång för både SAT och Terrestial. 



#1147

Postad 29 maj 2020 - 14:38

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar på när det kan vara fyndläge att köpa en 55C9. Jag är förvånad över att priserna inte justerats nedåt ännu med tanke på att 2020 års OLED finns ute i handeln. När tror ni att det stora pristappet inträffar? 



#1148

Postad 29 maj 2020 - 15:00

liqwid
  • liqwid
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar på när det kan vara fyndläge att köpa en 55C9. Jag är förvånad över att priserna inte justerats nedåt ännu med tanke på att 2020 års OLED finns ute i handeln. När tror ni att det stora pristappet inträffar?


Vänta inte för länge bara. Jag väntade nyligen att 65 C9 skulle droppa till 19900kr igen. Istället tog det slut. Finns bara på små leverantörer för ca 23000.

#1149

Postad 29 maj 2020 - 17:23

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar på när det kan vara fyndläge att köpa en 55C9. Jag är förvånad över att priserna inte justerats nedåt ännu med tanke på att 2020 års OLED finns ute i handeln. När tror ni att det stora pristappet inträffar? 

 

Vet att det är en lång tråd men hade du läst näst sista inlägget före du frågade så hade du sett en konversation om just precis det du frågade. Här ifall du inte orkar leta:

 

[...] Angående priset [på 55C9] så är det inte helt fel att tro att det kan sjunka något ytterligare i sommar. Om man ser på föregående modell, 55C8, så hade den en "sista" prissänkning efter midsommar 2019 [alltså slutet av juni]. Man kan aldrig helt vara säker dock eftersom det nog är flera faktorer som spelar in (tillgång/efterfrågan/ekonomi).

Du kan ju fundera på om du vill vänta en månad för att kanske spara en tusenlapp eller så kan du köpa den på t.ex. Elgiganten där har du öppet köp i 50 dagar som klubbmedlem (alltså till mitten av juli från idag) och skulle den bli billigare inom öppet köp så är det bara gå dit och be om mellanskillnaden. Om de inte godtar det så lämnar du bara tillbaka TV:n och köper en ny för det billigare priset (gärna nån annanstans).



#1150

Postad 30 maj 2020 - 17:11

liqwid
  • liqwid
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Kan man frakta en 65 C9 liggandes i bilen? Dvs oöppnad förpackning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.