Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HP DATA VAULT NAS X311 2TB

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 25 december 2010 - 03:49

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Kan någon förklara för mig hur nerladdning med torrentfiler går till om man köper denna maskin.

Jag är van med att ladda ner torrentfiler direkt på min stationära, men programet utorrent. Hur gör jag om jag vill använda x311 och ladda ner torrenter direkt till den och sen ha dem där och "dela ut" dygnet runt?

Sen undrar jag även om jag på något smidigt sätt kan stoppa in min nuvarande nas hårddisk i denna och behålla filerna på den, alltså utan att formatera den? Vore surt att torska alla sina filer pga detta. Måste jag föra över filerna på något annat sätt eller är de bara att dunka i den så finns dem där?

Stämmer det även att man inte kan streama filmer från denna till min Ps3 direkt ur kartongen? Har läst på flera ställen att denna saknar vitala funktioner för detta och agerar mer som en ren backup server?

Redigerat av slobodan87, 25 december 2010 - 04:09.


#52

Postad 27 december 2010 - 16:49

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej!

Skumt nog fick jag följande svar när jag frågade Supporten på HP via mail om man kan använda hårddiskar 3 tb och större :

Hej Mattias!



Ja det går, det finns ingen begränsning på hur stora hårddiskarna kan vara.

Konstigt då jag fick svaret av Dustin att det inte går internt men förmodligen externt..
Vem vill prova? :)

MVH Mattias

#53

Postad 27 december 2010 - 19:28

meridian
  • meridian
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Hur tror ni den här skulle trivas med:

- mac (och pc förmodligen)

- boxbee

(- sonos)

Övervägen NAS och har inte tänkt lägga mer än 2'-3'. Har en Macbook (jobb) nu men föredrar egentligen pc (och det finnas en gammal häck stående) så den behöver vara kompatibel med bådeoch.

Överväger starkt ett köp av Boxbee inom kort och är lite sugen på Sonos...

Bu eller bä?

#54

Postad 27 december 2010 - 22:00

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Hur tror ni den här skulle trivas med:

- mac (och pc förmodligen)

- boxbee

(- sonos)

Övervägen NAS och har inte tänkt lägga mer än 2'-3'. Har en Macbook (jobb) nu men föredrar egentligen pc (och det finnas en gammal häck stående) så den behöver vara kompatibel med bådeoch.

Överväger starkt ett köp av Boxbee inom kort och är lite sugen på Sonos...

Bu eller bä?


Hej!

Jag använder den med Boxee Box och kan säga att de funkar kanon! var egentligen inget alls jag behövde göra för att få det att fungera. Enkelt helt enkelt :) Delade ut filmer via Smb från Win7 innan som var mkt krångligare och svårare att få till. Känns betydligt bättre att inte behöva vara beroende av datorn. Om Sonos vet jag inget men Boxeen är jag galet nöjd med även om den har lite buggar som stör mig ibland. Men när de är borta och de börjar komma upp appar så kommer den bli en kanonprodukt tror jag :o

MVH Mattias

#55

Postad 28 december 2010 - 01:03

meridian
  • meridian
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Hej!

Jag använder den med Boxee Box och kan säga att de funkar kanon! var egentligen inget alls jag behövde göra för att få det att fungera. Enkelt helt enkelt :) Delade ut filmer via Smb från Win7 innan som var mkt krångligare och svårare att få till. Känns betydligt bättre att inte behöva vara beroende av datorn. Om Sonos vet jag inget men Boxeen är jag galet nöjd med även om den har lite buggar som stör mig ibland. Men när de är borta och de börjar komma upp appar så kommer den bli en kanonprodukt tror jag :o

MVH Mattias


Ok, tack för svar.

En Boxbee blir det beställning på :o men hur är det med kompabiliteten mellan WHS på NAS:en och en Macbook? Är det ens en issue eller funkar alla NAS:ar plattformsoberoende?

Det är kul att researcha prylar men ibland finns det så många parametrar och options att det brinner i hjälmen....(läs: tip på NAS för runt 2500 kr mottages tacksamt)

#56

Postad 28 december 2010 - 12:02

Unregistered4a294113
  • Unregistered4a294113
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Är sugen på att slå till nu när den är så billig på dustin. Problemet är bara:

Klarar den att streama ( full hd-filmer ) till min ps3? måste jag installera ps3 media server?

Annars tänkte jag slå till samtidigt på en Xtreamer som dom har för 995... Kommer den att funka tillsammans med Nas?

Tacksam för snabbt svar

#57

Postad 28 december 2010 - 12:11

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig hur nerladdning med torrentfiler går till om man köper denna maskin.

Jag är van med att ladda ner torrentfiler direkt på min stationära, men programet utorrent. Hur gör jag om jag vill använda x311 och ladda ner torrenter direkt till den och sen ha dem där och "dela ut" dygnet runt?

Sen undrar jag även om jag på något smidigt sätt kan stoppa in min nuvarande nas hårddisk i denna och behålla filerna på den, alltså utan att formatera den? Vore surt att torska alla sina filer pga detta. Måste jag föra över filerna på något annat sätt eller är de bara att dunka i den så finns dem där?


Du gör exakt som du på din pc (du styr ju servern via remote desktop från din vanliga pc och kan således göra "allt" på servern som du kan på din pc , tanka torrenter, surfa, installera program mm, whs är ju en win 2003 server i grunden)
Du flyttar över dom gamla filerna till servern innan du adderar den gamla hddn till diskpoolen sen formateras den.

#58

Postad 28 december 2010 - 13:30

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Hej!

Ska springa iväg och hämta min X311 nu.

Tänkte köra följande setup:

Central lagring av fimer, musik, data osv.
Använder primärt iMacen som dator och mediaspelare med Plex.

Tänkte placera X311 i garderoben kopplat trådat till Netgear CG3100 router (Comhem).

Anläggning
iMac trådlöst
Pc trådlöst
Tv Pioneer PDP-428XD med minidisplayport till DVI->HDMI bild. Ljud AirPort Express trådlöst -> optiskt till receivern.

Återkommer med recension.

#59

Postad 28 december 2010 - 16:59

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Hej!

Skumt nog fick jag följande svar när jag frågade Supporten på HP via mail om man kan använda hårddiskar 3 tb och större :

Hej Mattias!



Ja det går, det finns ingen begränsning på hur stora hårddiskarna kan vara.

Konstigt då jag fick svaret av Dustin att det inte går internt men förmodligen externt..
Vem vill prova? :)

MVH Mattias

Tror att du måste ha din os disk på 2tb eller mindre för att bios ska hitta den. Sen kan du ha vilken disk som helst.

#60

Postad 28 december 2010 - 18:23

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Tror att du måste ha din os disk på 2tb eller mindre för att bios ska hitta den. Sen kan du ha vilken disk som helst.

Japp de låter vettigt :) då kan man iaf klämma in 3 st 3tb diskar i de andra platserna internt om man skulle vilja :)

MVH Mattias

#61

Postad 28 december 2010 - 19:01

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Japp de låter vettigt :) då kan man iaf klämma in 3 st 3tb diskar i de andra platserna internt om man skulle vilja :)

MVH Mattias

Vill bara lägga till att jag inte vet 100% att det fungerar och har inte provat det själv. Men det borde fungera i teorin så länge du har ditt os på en mindre hårddisk...

#62

Postad 28 december 2010 - 22:46

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej,
vad använder ni för virusskydd? Medföljande McAfee (vilket jag antar kostar pengar) Eller något gratis alternativ? Har läst lite om att Microsoft Security Essentials ska fungera.

Men som sagt. Vad använder ni?

#63

Postad 29 december 2010 - 15:37

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
avast! använder jag, funkar mycket bra. Finns gratis att testa på deras hemsida.
Före det testade jag clamwin men tyckte det sög.
Tror inte du kan köra MSE på WHS....

Redigerat av 22mc, 29 december 2010 - 15:44.


#64

Postad 29 december 2010 - 19:40

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

avast! använder jag, funkar mycket bra. Finns gratis att testa på deras hemsida.
Före det testade jag clamwin men tyckte det sög.
Tror inte du kan köra MSE på WHS....

Tackar,
tar och testar avast.

#65

Postad 29 december 2010 - 21:31

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Hej!

Skumt nog fick jag följande svar när jag frågade Supporten på HP via mail om man kan använda hårddiskar 3 tb och större :

Hej Mattias!



Ja det går, det finns ingen begränsning på hur stora hårddiskarna kan vara.

Konstigt då jag fick svaret av Dustin att det inte går internt men förmodligen externt..
Vem vill prova? :)

MVH Mattias

Stabilt att du kollat upp detta! Har en WD Green Power 1,5 TB som ska in, ersätter en 750 GB så platsen kommer väl inte räcka så jättelänge innan det blir dags för en 3 TB. Frågan är hur en Green Power gör sig i ett NAS... :lol:

#66

Postad 29 december 2010 - 22:04

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Kan meddela att komma åt en redan använd hårddisk full med filer utan att formatera den va inte de lättaste på denna annars underbara maskin.

Gjorde på detta vis men misslyckades: Monterade isär min nuvarande WD My Book World för att få ut hårddisken, sen stoppade jag den i den tredje platsen på x311.

Loggade sedan in pås ervern via remote desktop och hårddisken kom upp i hanteraren för hårddiskan, tillsammans med de två diskar jag hade i innan. Nu kom jag till problemet. De går inte, iaf inte för mig, att tilldela den nya hårddisken en enhetsbokstav, och detta måste man ju som bekant göra för att få upp den under "den här datorn". De x311 vill göra med disken, och detta är de ända valet, är att skapa en ny partiation, trotts att de finns fyra på den redan.

Går heller inte att komma åt disken från consolen, för där måste man adda den för att den ska vara med i "poolen"

MEN: När jag, efter att ha raderat hårddisken och skapat en nya partiation och gett den enhetsnamnet E: så skulle jag adda den i poolen i consoln. Till min stora irritation fick jag då frågan om jag vill behålla innehållet eller inte (addade den som en backup disk för mina skapade bakcups) Nu hade jag tyvärr redan raderat allt så vet inte om detta val fungerar men de är ju något att ha i åtanke om någon annan har liknande problem så kan detta val vara en sista utväg.

Annars har servern nu funkar bra efter drygt två dagars användning:

Har de två TB som ingick som lagring för backups, och sen en tredje disk på 1TB som backup för backuppen, för extra säkerhet. Har två laptops och en stationär som backas upp av x311 och de funkar bra. Har även lyckats dela ut en skrivare till samtliga tre datorer vilket inte va de enklaste då x311 kör på 32-bit system och mina tre WIN7 datorer kör 64-bit. Sen är de många skrivare, inkl min egen som inte har drivrutiner för WHS heller.

Löste detta genom att installera XP 32-bit drivrutiner genom remote desktop på x311. När man sen ska "dela ut" skrivaren i nätverket frågar den om man vill inkludera fler drivrutiner. De jag gjorde då va att inkludera 64-bit XP drivrutiner med, och dem funkar då på WIN7. Den kommer fråga efter diskett eller skiva med .INI fil, men har ni laddat ner drivrutiner på nätet går detta att lösa genom att packa upp drivrutinerna och sen själv plocka ut .INI filen som ska ligga med där.

Har även testat Remote Access via nätet från annan dator som funkar helt perfekt, kommer åt hela "SHared" mappen och kan ladda upp eller ner filer. De jag saknar är att ändra så att man inte kan radera något i mapparna genom remote access, men har inte hittat hur man ändrar detta. Jag vill bara att man ska kunna ta del av innehåller, inte ändra de, någon som vet hur man gör?

Sen får jag inte heller ut speciellt snabba hastigheter vid filöverföring från servern. Har servern kopplad trådat till min Belkin 150N router, sen trådat till min stationöra från den. Sitter öven på en 100/10 mbit lina. Kommer ändå bara upp i dryga 4mb/sekunden om jag ska föra över tex en film på 350mb.

Kan ändå rekommendera denna starkt, inte nog med tanke på priset och snabba leveranser från dustin!

#67

Postad 29 december 2010 - 22:12

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Man kommer åt hddn ifrån enhetshanteraren via rdp och kan på så sett kopiera filer innan man lag till dessa i diskpoolen

#68

Postad 29 december 2010 - 22:15

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Stabilt att du kollat upp detta! Har en WD Green Power 1,5 TB som ska in, ersätter en 750 GB så platsen kommer väl inte räcka så jättelänge innan det blir dags för en 3 TB. Frågan är hur en Green Power gör sig i ett NAS... :)


Jag har en WD Green Power disk på 1tb insatt i min och de funkar utan problem om de va de du undrade?
Varför skulle inte den funka?

#69

Postad 29 december 2010 - 22:20

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Man kommer åt hddn ifrån enhetshanteraren via rdp och kan på så sett kopiera filer innan man lag till dessa i diskpoolen


Från enhetshanteraren kan du ju bara se vad du har för hårddiskar i, finns väl inget sätt att öppna upp själva innehåller där. Visst kommer jag åt själva disken från Diskhanteraren (högerklicka på "den här datorn"-Hanterare och sen Diskhantering, men där kan man som sagt inte öppna innehållet, utan bara partionera eller formatera. Kan inte heller tilldela enhetsbokstav på en redan partionerad disk från annan enhet, funka iaf inte för mig, och således inte få upp disken i filhanteraren. Eller har jag helt fel?

#70

Postad 29 december 2010 - 22:21

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Jag kunde iaf utforska och kopiera från disken till diskpoolen

#71

Postad 29 december 2010 - 22:31

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Från enhetshanteraren kan du ju bara se vad du har för hårddiskar i, finns väl inget sätt att öppna upp själva innehåller där. Visst kommer jag åt själva disken från Diskhanteraren (högerklicka på "den här datorn"-Hanterare och sen Diskhantering, men där kan man som sagt inte öppna innehållet, utan bara partionera eller formatera. Kan inte heller tilldela enhetsbokstav på en redan partionerad disk från annan enhet, funka iaf inte för mig, och således inte få upp disken i filhanteraren. Eller har jag helt fel?

Testa att högerklicka på partionerna.

#72

Postad 29 december 2010 - 22:55

djohansson
  • djohansson
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Beställde nyss min samt en 2TB WD disk. Tänkte fylla på med tre till efter hand.
Är det bara att ta ut den förmonterade 1TB-disken och sätta in 2TB istället? Eller måste jag typ installera om Windows på den..?

Redigerat av djohansson, 29 december 2010 - 23:33.


#73

Postad 30 december 2010 - 01:38

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Testa att högerklicka på partionerna.


Jo de gjorde jag, men de ända som gick att välja var att "formatera". Min Mybookworld måste ha haft någon speciell filform eller något på partiationerna som gjort att de inte gick att komma åt från denna. Men nu är iaf de problemet ur världen, förde helt enkelt över filerna jag ville behålla från min gamla nas till servern genom nätverket, tog sin lilla tid men nu är de klart.

Har nu två frågor?

1. Hur får jag bättre överföringshastighet från servern, ligger nu på 4mb/sekunden, trotts att jag har 100mbit lina hemma och får ut nästan 95mbit enligt tptest.se? Några smarta knep jag kan kolla upp? (Kör trådat från servern via router till datorn)

2.Någon som vet förljande: När jag loggar in på min server via Remote Access från annan dator, typ på jobbet, så kommer jag åt alla mina "Shared folders" som jag har på servern. Är de någon som vet om man kan bestämma vilka mappar jag ska komma åt från nätet? de är nämligen så att tjejen är lite nojjig och vill inte ha sin personliga mapp tillgänglig, även fast de är lösenordsskyddat och sådär.

#74

Postad 30 december 2010 - 01:46

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Beställde nyss min samt en 2TB WD disk. Tänkte fylla på med tre till efter hand.
Är det bara att ta ut den förmonterade 1TB-disken och sätta in 2TB istället? Eller måste jag typ installera om Windows på den..?


Vid leverans sitter de en hårddisk på 1tb i maskinen, där själva WHS är installerat. Den sitter även "låst" med en liten hasp som enkelt går att skruva bort, är väl mest för att man inte av misstag ska ta ut disken med operativet på. Sen kommer den andra 1TB disken i ett eget paket (verkar inte vara avsedd för x311 från början då den kommer i retail låda med typ 6 stycken SATA sladdar haha, inte vanligt att man får en hhd i så fin låda:P)

Till din fråga: Vet faktiskt inte om man kan installera WHS på en ny disk, men borde ju inte vara några problem. Borde ju bara vara att ta ut den förmonterade, sätta i den andra och sen köra. Eftersom WHS då inte är installerat borde de ju bara vara att sätta i recoveryskivan och installera om? Men jag ska inte lova något.

Sen kan jag själv tycka att varför måste man ha så groteskt mycket plats? Jag har två TB disk i , plus en disk på 1TB som är bäckup på de två jag nämnde precis. Efter att ha gjort backup på tre datorer samt fört över mina spel och filmer har jag 88% kvar av de 2 TBen. Sen är den ju så smart att den tar ju bara backup på nya filer när den gör nästa backup, så dessa tar inte så himla mycket plats. Men visst ni andra kanske har groteskt mycket mer filmer och skit än mig, vad vet jag.

Men slutsatts: Testa och byt den och kör recovery, fungerar de inte så kan du ju alltid stoppa tillbaka den förmonterade disken och sen har du tre platser för 2tb diskar ändå.

#75

Postad 30 december 2010 - 10:05

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag har en WD Green Power disk på 1tb insatt i min och de funkar utan problem om de va de du undrade?
Varför skulle inte den funka?

Den snurrar ju lite långsammare än "vanliga" diskar så vet inte vad effekten blir när man blandar olika hastigheter och typer av diskar.

#76

Postad 30 december 2010 - 10:59

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Jag har 2st 7200 och 1st 5400rpm diskar, jag kan se en skillnad på kanske 5mb/s; Får mellan 30-40mb/s till 7200 diskarna och 25-35mb/s till 5400 disken.
Då är det en dlink dir-655 som hanterar trafiken, skulle tippa på att om jag skaffade en bättre switch skulle det rulla på snabbare.

#77

Postad 30 december 2010 - 17:34

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats installera utorrent i Nasen och fått det att funka?
Jag har installerat det men vet inte hur jag ska ställa in för att det ska funka, vad ska man skriva för servernamn?

Lägg gärna ut en lättfattlig bild för mina kunskaper ang detta sträcker sig inte långt ;)

#78

Postad 30 december 2010 - 18:09

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Jag kör Utorrent på datorn nu och laddar ner filer direkt till videomappen i Nasen men får hela tiden ett felmeddelande när jag laddar hem en fil med Utorrent. Felet kommer även på filer som jag delar ut...

Fel:Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt.

#79

Postad 30 december 2010 - 18:14

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Skulle gärna be om en guide hur man sätter upp Itunes server på X311.

Har idag musiken på en extern disk kopplad till iMacen. Har aktiverat iTunes server i X311 via Windows Home server Console.

Hur överföra musiken till X311?
Hur ställa in iTunes?

Överföring av filmer osv från iMac -> X311
Hur för ni över filer till X311? Vill flytta mitt filmbibliotek från en extern disk till X311. Driven är formaterad i HFS(mac) så den går inte och koppa direkt till X311. Startade övergöring av en 8 tb fil, skulle ta 56 min...

PrintServer
Här går det inte heller som planerat... Har HP Laserjet 2840 kopplat den med USB till X311. X311 hittar inte den via USB. Vad göra? Hjälp!

uTorrent
Installerat både utorren som Add-in och direkt i WHS. Fattar inte Add-in funktionen?
Däremot via uTorrent på WHS har jag fixat så om jag lägger till en torrent i en viss mapp så startar överföringen automatiskt. Kom upp i riktigt bra hastighet 4-5 MB/sec, har Com hem XXL 100mb.

e-sata
Anslöt en WD My book extern disk med eSata utan framgång. Måste man göra något speciellt? Någon som provat? Fungerar med USB.

Grejer som fungerar:
Plex - streama filmer via från X311 (video folder) till Plex 720p ;)

Tacksam för all hjälp!

#80

Postad 30 december 2010 - 22:50

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Skulle gärna be om en guide hur man sätter upp Itunes server på X311.

Har idag musiken på en extern disk kopplad till iMacen. Har aktiverat iTunes server i X311 via Windows Home server Console.

Hur överföra musiken till X311?
Hur ställa in iTunes?

Överföring av filmer osv från iMac -> X311
Hur för ni över filer till X311? Vill flytta mitt filmbibliotek från en extern disk till X311. Driven är formaterad i HFS(mac) så den går inte och koppa direkt till X311. Startade övergöring av en 8 tb fil, skulle ta 56 min...

PrintServer
Här går det inte heller som planerat... Har HP Laserjet 2840 kopplat den med USB till X311. X311 hittar inte den via USB. Vad göra? Hjälp!

uTorrent
Installerat både utorren som Add-in och direkt i WHS. Fattar inte Add-in funktionen?
Däremot via uTorrent på WHS har jag fixat så om jag lägger till en torrent i en viss mapp så startar överföringen automatiskt. Kom upp i riktigt bra hastighet 4-5 MB/sec, har Com hem XXL 100mb.

e-sata
Anslöt en WD My book extern disk med eSata utan framgång. Måste man göra något speciellt? Någon som provat? Fungerar med USB.

Grejer som fungerar:
Plex - streama filmer via från X311 (video folder) till Plex 720p ;)

Tacksam för all hjälp!


Ska försöka hjälpa dig med de jag kan iaf:

Har tyvärr ingen mac så där är jag inte mycket till hjälpt och itunes använder jag inte heller.

Printserver: Hade lite strul där, och skrev lite om de i mitt långa inlägg här ovan. De du måste göra är att koppla in via usb som du gjort. Sen måste du manuellt installera drivrutiner, och dessa drivisar måste stödja whs. Finns de inte drivisar till whs att tillgå kan de fungera med XP 32 bitars drivrutiner, de gjorde de för mig. Allt detta installerar du självklart via remote desktop. När du installerat dessa ska de fungera att skriva ut från själva servern. För att sen dela ut skrivaren högerklickar du på skrivaren i startmenyn (under knappen fax och skrivare eller va de står) och däljer sen dela ut. Du har då valet att bifoga ytterligare drivrutiner, och detta måste du göra om du tex ska dela ut skrivaren till en maskin med Win 7 64 bit. Här dök jag på nästa problem:

Till min skrivare fanns inga drivrutiner till win 7, då win 7 normalt hittar egna drivrutiner när man kopplar in skrivaren, men detta kan den inte göra nu när du som bekant kopplat in skrivaren i x311. De du gör då är att ladda ner drivrutiner till XP 64 bitar, dessa borde funka. Kruxet är bara att "dela ut" funktionen i x311 vill ha .ini filen i drivrutinen, så du måste själv manuellt "öppna" drivrutinen och lokalisera denna, för att sen bifoga den med utdelningen.

När du gjort detta ska de bara vara att gå in till "skrivare" i respektive datorns kontrollpanel, och klicka på "lägg till skrivare" och sen söka på nätverksskrivare!

Utorrent: Har själv prövat de där addin programet men tydligen måste man ha massa extra program utöver detta och ställa in massa inställningar så jag sket i de. Nu gör jag istället som du, att jag installerat utorrent på remote desktop och loggar in på fjärrskrivbordet varje gång jag vill ladda ner något.
Däremot är jag väldigt nyfiken på hur du har gjort för att ha en mapp på klient datorn där du lägger torrenten och får den automatiskt att ladda ner? Gör gärna en intruktion!

esata är jag lite osäker på, men kan de vara så att du måste gå in i enhetshanteraren och formatera hårddisken eller partionera den innan du kan använda den, iom att de är en sata enhet och inte en flash som ett usb minne är?
Kan ju även vara så att du måste lägga till den i "poolen" genom WHS Console?

Men som sagt, ge mig gärna en instruktion på de där med nerladdningsmappen för utorrent!

#81

Postad 31 december 2010 - 09:52

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag har 2st 7200 och 1st 5400rpm diskar, jag kan se en skillnad på kanske 5mb/s; Får mellan 30-40mb/s till 7200 diskarna och 25-35mb/s till 5400 disken.
Då är det en dlink dir-655 som hanterar trafiken, skulle tippa på att om jag skaffade en bättre switch skulle det rulla på snabbare.

Hur har du mätt upp detta? Kör du diskarna var för sig? Jag hade tänkt lägga in min GP i diskpoolen. Funderar på vad effekten blir då. GP ska ju snurra 5400-7200 så kanske inte påverkar särskilt mycket.

#82

Postad 31 december 2010 - 15:41

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Man kan enkelt styra uTorrent via webgränssnittet men tänk på att lägga upp en mapp direkt under t.ex. d:\ för de filer som laddas ner och sedan flytta dem till t.ex. en mapp under Public autmatiskt då de är klara för att undvika datakorruption.
Jag följde guiden på We Got Served med just det undantaget som beskrivs ovan och det fungerar prima.

De problem jag stött på har haft med routern att göra. Jag har en Netgear WNDR3700 och jag fick ställa in portforwardingen manuellt till servn för att allt ska fungera bra.

#83

Postad 31 december 2010 - 15:50

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

uTorrent
Installerat både utorren som Add-in och direkt i WHS. Fattar inte Add-in funktionen?
Däremot via uTorrent på WHS har jag fixat så om jag lägger till en torrent i en viss mapp så startar överföringen automatiskt. Kom upp i riktigt bra hastighet 4-5 MB/sec, har Com hem XXL 100mb.


Du kan inte lita på de hastigheter som du får men Comhem för de använder sig av traffic shaping vilket innebär att om du kör TP-Test så får du en hög hastighet men så fort de upptäcker tung trafik så begränsar de hastigheten för dig tills det finns gott om ledig kapacitet på nätet. Det tar oftast bara några minuter innan man märker detta. Alltså kan du mest utnyttja din snabba uppkoppling till surf och liknande vilket gör det helt meningslöst. Jag anser det vara bedrägeri att de inte redovisar detta. De kan även gå in och fjärrstyra din router med hjälp av en bakdörr när du själv avaktiverat fjärråtkomst i den.

#84

Postad 02 januari 2011 - 14:04

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Nån som vet hur man streamar mkv filer? Jag får bara fram småfiler som samples och avi, xvid.
Hittar inte mina Mkv filer på 4-8 gb.

#85

Postad 02 januari 2011 - 19:50

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Nån som vet hur man streamar mkv filer? Jag får bara fram småfiler som samples och avi, xvid.
Hittar inte mina Mkv filer på 4-8 gb.


Installera NFS for Unix.
Följ t.ex. den här guiden http://www.mediasmar...-up-nfs-in-whs/
(Och får du det inte att fungera direkt, så testa att aktivera gäst-kontot)

#86

Postad 02 januari 2011 - 23:43

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

Installera NFS for Unix.
Följ t.ex. den här guiden http://www.mediasmar...-up-nfs-in-whs/
(Och får du det inte att fungera direkt, så testa att aktivera gäst-kontot)


Tack för hjälpen, ska ge mig på detta imorgon ;-)

#87

Postad 03 januari 2011 - 17:27

TheWretch
  • TheWretch
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Orkar denna burk med att restreama från en Dreambox med hjälp av VLC samtidigt som den sköter sina "vanliga uppgifter" ?

#88

Postad 04 januari 2011 - 03:16

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hmm, jag blir "locked out" från min användare, när jag dagen innan använt samma användare för att logga in på remote desktop med "xxxxx-homeserver.com". När jag igen ska logga in på servern med fjärrskrivbordet, så står de att jag är "locked out" och måste låsa upp mitt konto med admin användaren. Visst, inga problem att göra de, men de är irriterande att servern av sig själv låser mig ute så fort jag loggar in med mitt domännamn från annan plats än hemma?

Har hänt på två platser med två olika datorer.

Någon som har nå tips?

#89

Postad 04 januari 2011 - 20:35

alllven
  • alllven
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!
Fick som sagt till slut igång NASen till slut. Men nu till ett kontigt problem.
Helt plötsligt kommer jag inte åt mer än 3 av 7 mappar (Du har inte behörighet). Har provat skapat nya mappar men kan inte komma till dom heller. Spelar ingen roll om jag gör det i Windows Home Server Console eller i utforskaren. Kan däremot radera mappar jag skapat, i WHSC men inte i utforskaren. Provat stänga av UAC men inte...
Kör Windows 7 och för några dagar sedan gick det alldeles utmärkt att komma åt allt.
Någon som råkat ut för nåt liknande?

#90

Postad 04 januari 2011 - 20:52

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Hej!
Fick som sagt till slut igång NASen till slut. Men nu till ett kontigt problem.
Helt plötsligt kommer jag inte åt mer än 3 av 7 mappar (Du har inte behörighet). Har provat skapat nya mappar men kan inte komma till dom heller. Spelar ingen roll om jag gör det i Windows Home Server Console eller i utforskaren. Kan däremot radera mappar jag skapat, i WHSC men inte i utforskaren. Provat stänga av UAC men inte...
Kör Windows 7 och för några dagar sedan gick det alldeles utmärkt att komma åt allt.
Någon som råkat ut för nåt liknande?

Kolla över behörigheten på mapparna och vart de ligger. Kan vara så att de ärver rättigheterna i från mappen som de redan ligger i.

#91

Postad 04 januari 2011 - 21:13

alllven
  • alllven
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag ser ingenting då det står "kan inte visa aktuell ägare". Och där kan jag inte heller byta ägare.
Så det är då inte jag som är ägare tydligen :)
Varför det gick härom dagen fattar jag inte. Då lade jag in filer men nu har jag inte behörighet att komma åt dem.

#92

Postad 04 januari 2011 - 21:56

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Logga in på servern med remote desktop som administratör. Gå sen in i startmenyn och under administrationsverktyg ska de finnas någon som heter "computer manager" eller liknande. Där i kan du hitta en flik som heter shared eller nå sånt och under den fliken de mappar du skapat. högerklicka på "shared folders mappen" och sen på typ properties. där under kan du lägga till vilka "members" som ska ha tillträda. Lägg således till din användare, alltså ditt användarnamn elelr liknande och prova sen. Annars vette fan.

#93

Postad 04 januari 2011 - 23:09

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Tänkte tipsa om någon som jag tyckte att överföringshastigeten går långsamt.

Överförde filer trådlöst från iMac via router till X311, fick max 10 MB/sec.
Provade och koppla in en kabel till routern och kommer nu upp i ca 26 MB/sec. Har instalerat NFS server på X311 men märker ingen skillnad.

Överför filer med programmet Transmit på macen via FTP. Filerna överförs från extern usbdisk.

Finns det något smidigare sätt och föra över filerna?

Redigerat av mjoakim, 04 januari 2011 - 23:10.


#94

Postad 04 januari 2011 - 23:48

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Tänkte tipsa om någon som jag tyckte att överföringshastigeten går långsamt.

Överförde filer trådlöst från iMac via router till X311, fick max 10 MB/sec.
Provade och koppla in en kabel till routern och kommer nu upp i ca 26 MB/sec. Har instalerat NFS server på X311 men märker ingen skillnad.

Överför filer med programmet Transmit på macen via FTP. Filerna överförs från extern usbdisk.

Finns det något smidigare sätt och föra över filerna?



Har du en gigabit router? Om inte så är de med största sannorlikhet 100mbit/sekunden som är begränsningen på din router, alltså ca 10megabyte i sekunden i överföringshastighet...Tänk även på att om du har "folder duplication" aktivt på de mappar du för över till och från så kommer detta sänka hastigheten ordentligt...

#95

Postad 05 januari 2011 - 17:19

Unregistered4a294113
  • Unregistered4a294113
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
har nu köpt denna NAS, men vilken router tycker ni man ska ha för att få bästa prestanda med streaming av full hd.
Ge gärna förslag

#96

Postad 05 januari 2011 - 17:25

slobodan87
  • slobodan87
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

har nu köpt denna NAS, men vilken router tycker ni man ska ha för att få bästa prestanda med streaming av full hd.
Ge gärna förslag


En gigabit router är definitivt att föredra, lite beroende på vad du hr för uppkoppling. Men en Dlink Dir 655 har ju alltid varit en mycket bra och prisvärt val!

#97

Postad 05 januari 2011 - 20:47

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

har nu köpt denna NAS, men vilken router tycker ni man ska ha för att få bästa prestanda med streaming av full hd.
Ge gärna förslag

Satsa på en Linksys som Cisco tillverkar. Bättre kvalitet än Netgear och D-link enligt min erfarenhet.

Redigerat av freddan101, 06 januari 2011 - 19:24.


#98

Postad 06 januari 2011 - 18:15

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Satsa på en Linksys som Cisco tillverkar. Bättre kvalitet än Netgear och Linksys.

???

#99

Postad 06 januari 2011 - 18:38

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

???

Han menar säkert D-link

#100

Postad 06 januari 2011 - 18:39

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hur som helst..
Vad har det i den här tråden att göra?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.