Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG B7/C7 - Risk för inbränning ?

123 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 januari 2019 - 22:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nja, har sett mycket högupplöst från skiva och netflix och aldrig sett det på nåt annat.

 

Panoreringar på en grön gräsmatta avslöjar! Har inget streck genom varken oled eller projektor hur mycket jag än synar ;)



#102

Postad 03 januari 2019 - 08:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Har sett ett streck i mitten på B6:an, men bara på Viaplays UHD-sändningar av fotboll. Så räknar med att det är materialet i det fallet.


Intressant. På Philips 90002 blir den där linjen 5 mm bred och bilden där förskjutet några mm upp. Försvinner om jag byter bildprofil eller stänger av emellanåt. Varför buggar oled paneler ut precis i centrum? Vertikal banding är ju mer demokratiskt placerade.

#103

Postad 03 januari 2019 - 09:26

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Panoreringar på en grön gräsmatta avslöjar! Har inget streck genom varken oled eller projektor hur mycket jag än synar ;)

Inte bara då. Dock lättast att se med större fält med enhetlig färg men även över publiken om jag minns rätt.  Men har inte sett deras UHD sändningar senaste månaderna så kan vara bättre nu? Och stora fält med panorering finns ju på annat material också och som sagt aldrig sett det där.

 

Intressant. På Philips 90002 blir den där linjen 5 mm bred och bilden där förskjutet några mm upp. Försvinner om jag byter bildprofil eller stänger av emellanåt. Varför buggar oled paneler ut precis i centrum? Vertikal banding är ju mer demokratiskt placerade.

Såg aldrig nån förskjutning, mer att det kunde anas att bilden var i två delar.



#104

Postad 03 januari 2019 - 10:08

AramisKD
  • AramisKD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hur är det med oled-ljusstyrkan? Minskar man risken för inbränningar ju lägre man kör? Jag kör Standardinställning på bilden med all "förbättringsskit" avslagen och oled ljus på 75. Har en E8, en vecka gammal. 



#105

Postad 03 januari 2019 - 10:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 Men har inte sett deras UHD sändningar senaste månaderna så kan vara bättre nu

 

 

Har aldrig funnits ett streck, har själv haft tur i panellotteriet tydligen ;)


Bild
Sträcket är exakt mitt i tvn

 

Räknas inte detta som fel i panelen så kan man undra var gränsen går idag? Måste se hemskt ut med fotboll bl,a. Stå på dig!



#106

Postad 03 januari 2019 - 10:27

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Hade ett svagt streck i mitten på min gamla E6 som sågs på vissa fotbolls matcher, men ingenting syns än på nuvarande C8.

#107

Postad 08 januari 2019 - 16:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

:rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY&t=396s



#108

Postad 08 januari 2019 - 18:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Vad är din konklusjon? Jag tror inte alla kommer uppleva denna video likadant.

#109

Postad 08 januari 2019 - 20:47

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

min B6a fyllde 3 år nu och inga inbränningar. dock så ser jag väl ovanligt på min då jag aldrig ser linjär tv.



#110

Postad 10 januari 2019 - 09:33

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Jag ser väldigt mycket fotboll på min 55C7 och har senaste halvåret "upptäckt" ett streck mitt i bilden, precis som det visas tidigare i tråden. Märks mest i fotboll men kan se små tendenser till det i vissa filmsekvenser också. Svårt att släppa när jag väl upptäckt det.. Men men, en anledning att byta upp sig nästa år kanske :)


Redigerat av Howlinskogge, 10 januari 2019 - 09:35.


#111

Postad 10 januari 2019 - 18:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Vad är din konklusjon? 

 

 

Slutsatsen beskrivs bra i videon  ;)


Redigerat av mcmike, 10 januari 2019 - 18:34.


#112

Postad 10 januari 2019 - 19:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Dåså.

#113

Postad 10 januari 2019 - 19:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Slutsatsen beskrivs bra i videon  ;)

 

Och den slutsatsen är att resultatet är bra, förutom om man visar mycket statiska bilder under lång tid. Inte så förvånande iofs.

 

Det ska bli intressant att se om 8-serien med större röd pixel är mindre känslig, för det verkar ju vara den som ger upp med tiden.



#114

Postad 11 januari 2019 - 07:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Jag ser väldigt mycket fotboll på min 55C7 och har senaste halvåret "upptäckt" ett streck mitt i bilden, precis som det visas tidigare i tråden. Märks mest i fotboll men kan se små tendenser till det i vissa filmsekvenser också. Svårt att släppa när jag väl upptäckt det.. Men men, en anledning att byta upp sig nästa år kanske :)

Låter som banding som är vanligt förekommande i vissa ljus. Speciellt i mörka partier. En svaghet oled verkar ha.

#115

Postad 17 februari 2021 - 21:15

AlvytheSinger
  • AlvytheSinger
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag har en LG C7 55. Efter drygt 2,5 år har jag märkt inbränning i nedre delen av skärmen trots att jag använt mig av deras pixel refreshprogram. Mycket irriterande. Syns mest mot grön/gul/röd bakgrund. Inbränningen sträcker sig nästan över hela skärmen horisontellt sett, ca 5 cm hög. 

Hur är det med LG:s panelgaranti? Är den längre än 2 år?



#116

Postad 17 februari 2021 - 21:20

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Jag har en LG C7 55. Efter drygt 2,5 år har jag märkt inbränning i nedre delen av skärmen trots att jag använt mig av deras pixel refreshprogram. Mycket irriterande. Syns mest mot grön/gul/röd bakgrund. Inbränningen sträcker sig nästan över hela skärmen horisontellt sett, ca 5 cm hög. 

Hur är det med LG:s panelgaranti? Är den längre än 2 år?

Min B6 reklamerade jag när den närmade sig 3 år och fick en ny panel.

Gick in på LG:s hemsida och reklamerade, löste sig väldigt bra. :)



#117

Postad 17 februari 2021 - 21:36

AlvytheSinger
  • AlvytheSinger
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Min B6 reklamerade jag när den närmade sig 3 år och fick en ny panel.

Gick in på LG:s hemsida och reklamerade, löste sig väldigt bra. :)

 

Låter förhoppningsfullt. Måste man ha registrerat produkten hos dom när man köpte den?



#118

Postad 17 februari 2021 - 21:42

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Låter förhoppningsfullt. Måste man ha registrerat produkten hos dom när man köpte den?

Nej. Först registrerade jag det som reklamation (inte garanti). Fick svar som ville ha bild på felet (tror jag, kan ha blandat ihop det med en annan tv), Sen var det serienummer, inköpsdatum, var jag köpt.

Men om det var när jag registrerade eller efter svaret kommer jag inte ihåg. Men dom var bra att ha att göra med! + för LG på den punkten! :)


Redigerat av Nizz_e, 17 februari 2021 - 21:45.


#119

Postad 18 februari 2021 - 09:04

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Jag har en LG C7 55. Efter drygt 2,5 år har jag märkt inbränning i nedre delen av skärmen trots att jag använt mig av deras pixel refreshprogram. Mycket irriterande. Syns mest mot grön/gul/röd bakgrund. Inbränningen sträcker sig nästan över hela skärmen horisontellt sett, ca 5 cm hög. 

Hur är det med LG:s panelgaranti? Är den längre än 2 år?

 

Jag har fått precis samma på min. Jag vet inte om det klassas som inbränning men efter att ha läst en del så verkar det som att det är de röda subpixlarna som åldrats mer än de övriga, därav att det syns på grön/gul/röd bakgrund. Mitt dök upp ganska exakt efter 3 år och då var det kalla handen från LGs sida så se till att kontakta de innan 3-årsdagen från ditt inköp.


Redigerat av Sisko, 18 februari 2021 - 09:05.


#120

Postad 23 februari 2021 - 09:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag har fått precis samma på min. Jag vet inte om det klassas som inbränning men efter att ha läst en del så verkar det som att det är de röda subpixlarna som åldrats mer än de övriga, därav att det syns på grön/gul/röd bakgrund. Mitt dök upp ganska exakt efter 3 år och då var det kalla handen från LGs sida så se till att kontakta de innan 3-årsdagen från ditt inköp.

Är det från undertexter? 



#121

Postad 23 februari 2021 - 17:00

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Är det från undertexter? 

 

Min ser rätt lik ut som bilderna i följande inlägg på avforums.com. Jag har inte missfärgningarna i övre hörnen som potentiellt är från loggor (?). Däremot har jag precis som på bilderna en linje längst ner, det kan väl potentiellt vara från undertexter?



#122

Postad 24 februari 2021 - 10:09

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Min ser rätt lik ut som bilderna i följande inlägg på avforums.com. Jag har inte missfärgningarna i övre hörnen som potentiellt är från loggor (?). Däremot har jag precis som på bilderna en linje längst ner, det kan väl potentiellt vara från undertexter?

 

Kanske från undertexter, kanske från informationsrutorna i nyhetssändningar. Har du haft gul text på någon streamingtjänst?



#123

Postad 24 februari 2021 - 18:18

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Kanske från undertexter, kanske från informationsrutorna i nyhetssändningar. Har du haft gul text på någon streamingtjänst?

 

Netflix via Apple TV och Nintendo Switch står för majoriteten av användningen. Jag har inte ändrat färgen på några undertexter, så de borde vara på vilken default-färg det nu är.



#124

Postad 06 maj 2021 - 18:14

fa7adf52bc568c5076da06ea69b26a4c
  • fa7adf52bc568c5076da06ea69b26a4c
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Idag, 06:46
Jag har följande modell ovan.
Inskaffad black friday 2017.
Så snart 4 år. Jag fick en ny panel sommaren 2019 not garantin pga rejäl inbränning varma färger. Orange och rött. Detta gick på garantin. Sedan nämnde tekniker om att just C7 hade barnsjukdomar mot pixel tvätt och inte kunde tvätta hela bilden. Detta skulle nu vara löst med ny panel. Han rådde att pixel tvätt skulle bara göras i nödvändiga fall. Detta har jag hållt. Men ca 2 år senare så märkte jag av en skugga på röd färg. Denna går inte bort. Då har jag inte kört många pixeltvättar heller. Kontra innan då jag gjorde de hela tiden första året i min ägo. Man kan säga att denna inbränningen är 30-40% av den hemska som jag fick utbytt på garantin. Nu är ju den såpass gammal så detta kommer jag nog få leva med. Tanken är att köpa en ny till kommande black friday och skaffa 5 års garanti avtal för att sitta tryggt. Tråkigt att en TV håller 3.5 år bara med en panel utbytt en gång....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.