Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW290 VW590 VW790 VW890

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 1 (0) 109 900:-
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 1 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW290ES (Projektorer) 1 (0) 41 990:-
Sony VPL-VW890ES (Projektorer) 1 (0) 279 900:-

#201

Postad 18 december 2020 - 14:32

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nä, det finns en Non Linear strecth-funktion som stretchar mindre i mitten och mer i sidorna som många använder för att stretcha 16:9 till 2.35. Jag låter 16:9 vara 16:9, så utzoomat för 2.35 men Lumagen visar 16:9 som 16:9 skulle sett ut utan Lumagen. Den fyller på höjden automatiskt - auto aspect ratio - vilken är en va det beästa funktioneliteterna. Meny på UHD/Blu-ray så 16:9, så fort filmen startar så fyller den upp hela 2.35. Dessutom gör jag om 2.4 till 2.35 så använder alltid hela min ytan och så blir det ju en ministrech på några pixlar.


Hur blir det med användandet av upplösningen på panelen när man gör så?

Blir det inte färre pixlar i 16:9-bilden, än om man zoomat om?

 

Edit: Det blev ny sida i tråden, så jag la till ett citat.


Redigerat av Erik_N, 18 december 2020 - 14:58.


#202

Postad 18 december 2020 - 14:57

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hur blir det med användandet av upplösningen på panelen när man gör så?

Blir det inte färre pixlar i 16:9-bilden, än om man zoomat om?

 

Edit: Det blev ny sida i tråden, så jag la till ett citat.

 

Helt rätt, man använder mindre pixlar i en utzommad bildi 16:9. Var skeptiskt till detta ur ett kvalitetspespektiv, men absolut inget att oroa sig för - 16:9-bilden är renare och skarpare än om man låter Sony enkom rendera den på mindre panel. Bilden blir renare, skarpare och otroligt mycket mindre artefakter än utan Lumagen, så jag lägger inte ens en tanke på att det är en nedkalad 16:9 jag tittar på. 



#203

Postad 18 december 2020 - 15:00

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Kanske ska skapa en ny tråd om Bildprocessorer, frågan är bara under vilken avdelning. 

 

Jag som var otroligt skeptisk på att lägga lika mycket pengar på en extren VP som Sony VW270 kostar förstår nu efter att ha sett och har den själv varför den mer eller mindre är en självklar den i en AV-kedja i USA. Allra helst nu när HDR kommit in i bilden (hehe). 

 

Kollar och ser, inte meningen att hijacka för myclet at VW590/790-tråden



#204

Postad 18 december 2020 - 15:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, det låter ju bra! Jag har en äldre Lumagen, Radiance Mini 3D, och den har också en liknande funktion, vet inte om det funkar lika bra. Jag har inte testat det, utan använder istället zoom på min VPL-VW95ES. Känns som att det skulle kunna bli mer synlig skillnad på en gammal projektor med lägre upplösning.

 

Finns det ingen annan lämplig avdelning så tycker jag att en sån tråd kan få vara i den här om projektorer, det är ju i första hand till dem vi använder dem hemma.



#205

Postad 18 december 2020 - 15:31

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Håller med, en tråd om Blidprocessorer hör hemma i Projektor forumet och skulle passa bra att placeras i underforumet där redan avdelningen Dukar ligger.



#206

Postad 25 januari 2021 - 16:41

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Det verkar vara firmware-updates på gång till Sony vw590 och vw790.
Jag brukar kolla denna site http://www.saus.com....nloads/#76KH1xe
och nu tycks vw590 ha en ny firmeware och en mapp för vw790 har lagts upp men är ff tom.

#207

Postad 26 januari 2021 - 08:01

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tack Pär!

 

Hade varit skoj att veta vad den innehåller - kanske folket på avs vet!



#208

Postad 28 januari 2021 - 10:52

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nu finns en uppdatering av Sony vpl-vw790es på hemsidan som jag tidigare nämnt - 6.003!
När jag hade vw760es och den stora uppdateringen kom så var den här sidan först med att lägga upp uppdateringen. Den gången funkade det utmärkt för mig.

#209

Postad 28 januari 2021 - 18:37

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nu har jag uppdaterat vw790es med 6.003. Allt flöt på bra och projjen drog igång som den skulle.
Jag har testat lite men hittar inte någon ändring som är iögonfallande, får invänta vad Sony informerar på sin site.

#210

Postad 29 januari 2021 - 07:59

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hej Pär - Som jag förstod det var den sidan du länkade till endast för installers och liknande - inte för slutkund - ohc framförallt om det inte finns ngt problem att lösa. Det finns exemple på där uppdaterad mjukvara pajade svärta på 760 t ex, så finns inga problem så kanske man ska sitta lugnt i båten tillls Sony officiellt släpper mjukvara.

 

Btw, jag fick min utbytes slutet Nov och den har redan 6.003



#211

Postad 29 januari 2021 - 09:09

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Hej Pär - Som jag förstod det var den sidan du länkade till endast för installers och liknande - inte för slutkund - ohc framförallt om det inte finns ngt problem att lösa. Det finns exemple på där uppdaterad mjukvara pajade svärta på 760 t ex, så finns inga problem så kanske man ska sitta lugnt i båten tillls Sony officiellt släpper mjukvara.
 
Btw, jag fick min utbytes slutet Nov och den har redan 6.003


Hej Peter. Ja jag känner till syftet med den sidan, men jag är nog lite för nyfiken för att inte testa när det dyker upp något nytt ;)
Skönt att du fått din utbytesmaskin och att den bekräftar firmware 6.003.
Kollade Battleship 4k UHD i går kväll och det var ett rejält tryck i bilden så min installation verkar fungera som den ska.

#212

Postad 30 januari 2021 - 12:30

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Enligt Heimkinoraum.de kan man höja kontrast med 25% igenom sätta filter.

Undrar är det bra ide?  

 

https://www.youtube....h?v=LM_fW-mNNEE



#213

Postad 01 februari 2021 - 11:03

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Bra fråga, de spenderade runt 0,3 sekunder om just det :). Jag antar att man förlorar en del ljuststyrka på det, min VW790 ger 15 fL på 35% laser och 19,5 fL på 80%. En bra trade off är att använda Dynamic control på middle då den inte introducerar massa med artefakter på SDR. Använder man det på HDR så introduceras synbara blinks vid gainskifte. Dynamic control gör att svärtan nääääästan når JVC och därmed får du en artificiell ökad kontrast. Utan att påverka ljuset du kan få ut av projektorn.



#214

Postad 24 februari 2021 - 11:13

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej
Är det någon som jämfört JVC DLA-N5 och SONY VPL-590ES..?

Vad är bättre kontra sämre kontra dom 2..?

Skiljer sig svärtan mycket mellan dom 2..?

#215

Postad 24 februari 2021 - 14:10

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag har ägt N5 i nästan i ett år och har nu en VW790.

 

Mer ljus, slightly bättre rörelsehantering, bättre skärpa och mer dynamik och kontrast i Sony i alla lägen över 2% APL. Svärtan aningen bättre på JVC. Dock: På SDR kan man med fördel köra med Dynamic Control på middle utan att introducera flicker vid gainskifte och därmed nästan stänga skillnaden i svärta även om JVC är aningen bättre där. 

 

Dealbreakern är HDR. Är det av stort intresse så skulle jag vara mer tveksam på Sony. Jag har en extern videporcessor för att få vettig DTM. Sonys lösning är i många fall en sämre lösning än JVCs - då du i vissa lägen får en väldigt mörk bild med förlorade detaljer med Sony medans detaljerna finns där med JVC. Till viss del en smaksak, men ör det viktigt så ska man så klart ta det i beaktande.  



#216

Postad 24 februari 2021 - 14:21

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Ok, jämförde du vpl-590 mot N5 också..?

Redigerat av jaxon1, 24 februari 2021 - 18:14.


#217

Postad 01 mars 2021 - 10:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Det gjorde jag. 790 upplevde jag som lite skarpare, naturligare färger och naturligvis mer ljus. Karaktären på projektorn är ju Sony - men valet skulle inte vara självklart för mig - beror på t ex huir mycket UHD och därmed HDR jag kommer att titta på, i vilken miljö kommer projektorn att sitta i. Alla parametrar måste vara med i beräkningen så det blir bäst just för din setup 



#218

Postad 01 mars 2021 - 15:05

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Det gjorde jag. 790 upplevde jag som lite skarpare, naturligare färger och naturligvis mer ljus. Karaktären på projektorn är ju Sony - men valet skulle inte vara självklart för mig - beror på t ex huir mycket UHD och därmed HDR jag kommer att titta på, i vilken miljö kommer projektorn att sitta i. Alla parametrar måste vara med i beräkningen så det blir bäst just för din setup


Kommer att kolla mycket blandat med Film - Serier - Sport Hockey och motorsport - Fotboll.
Kommer att vara uppsatt i ett mörkt ljuskontrolerat biorum.

#219

Postad 01 mars 2021 - 15:10

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Är HDR viktigt?



#220

Postad 01 mars 2021 - 15:31

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Är HDR viktigt?

Kommer nog titta på 4k filmer men är alla 4k filmer i HDR eller är det några bara..? Har Inte satt mig in i HDR riktigt..😅 sorry

Har kollat upp lite mera nu. Och kommer nog vara 50/50.

Man kanske kan ställa in i oppon 203'an och appleTV 4k jag har så det blir bättre också..?

Redigerat av jaxon1, 01 mars 2021 - 18:29.


#221

Postad 02 mars 2021 - 08:09

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Du kan alltid nedgradera HDR till SDR. 4K på disc är ju synonymt med HDR och ingen projektor har ljus nog att hantera det. JVC har en enorm fördel här med sin Dynamic Tone Mapping som i alla fall i mitt tycker är ett måste på en projektor, Annars får du en bild som är fantastisk när den bilden är ljus, annars en bild med förlorade detalljer och alldeles för mörk. 

 

Sedan hanterar ju Sony HDR ok, men bilden blir mörk. Sony har av någon outgrundlig anledning valt en annan väg än DTM och i mitt tycke så lykades det so-so. Man har ju ett jäkla tryck i bilden, och superskarpt med världens bildflyt i alla scener utom där det inte är dagsljus. 

 

Om jag vore dig så skulle jag ta mig till en butik som har både JVCs och Sonys maskiner och be om demo på SDR och HDR så får du avgöra med egna ögon, det är ju trots allt du som ska leva med det. Sedan är jag kanske inget bra exempel då jag är ganska picky och valt att investera i en extern videoprocessor som sköter min HDR.



#222

Postad 02 mars 2021 - 08:40

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Du kan alltid nedgradera HDR till SDR. 4K på disc är ju synonymt med HDR och ingen projektor har ljus nog att hantera det. JVC har en enorm fördel här med sin Dynamic Tone Mapping som i alla fall i mitt tycker är ett måste på en projektor, Annars får du en bild som är fantastisk när den bilden är ljus, annars en bild med förlorade detalljer och alldeles för mörk.

Sedan hanterar ju Sony HDR ok, men bilden blir mörk. Sony har av någon outgrundlig anledning valt en annan väg än DTM och i mitt tycke så lykades det so-so. Man har ju ett jäkla tryck i bilden, och superskarpt med världens bildflyt i alla scener utom där det inte är dagsljus.

Om jag vore dig så skulle jag ta mig till en butik som har både JVCs och Sonys maskiner och be om demo på SDR och HDR så får du avgöra med egna ögon, det är ju trots allt du som ska leva med det. Sedan är jag kanske inget bra exempel då jag är ganska picky och valt att investera i en extern videoprocessor som sköter min HDR.


Får försöka åka och jämför dom 2, är som du säger bäst att se för sig själv..🙂👍

#223

Postad 11 mars 2021 - 21:35

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Kommer få hem en sony vpl-vw590es nästa vecka.
Har någon några bra tipps på hur jag ska ställa in den bäst så jag får fram det bästa ur den..?
Jag har en oppo udp-203 och apple tv4k så något man ska tänka på hur man ska ställa in dom..?
Tänkte testa denna först och se om man gillar den annars så byter jag ut den till en jvc dla-n5 I stället.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till med lite tipps..🙂

#224

Postad 12 mars 2021 - 07:40

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Kommer få hem en sony vpl-vw590es nästa vecka.
Har någon några bra tipps på hur jag ska ställa in den bäst så jag får fram det bästa ur den..?
Jag har en oppo udp-203 och apple tv4k så något man ska tänka på hur man ska ställa in dom..?
Tänkte testa denna först och se om man gillar den annars så byter jag ut den till en jvc dla-n5 I stället.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till med lite tipps..

 

Använd Spears & Munsil eller DVE essentials för att få till vitt och svart och kontrast. Prova dig fram om Dynamic Contrast är ngt för dig, tycker den fungerar kanon på SDR--material.

 

Ta sedan hem en som kalibrerar maskinen åt dig så blir det rätt i din miljö. Men så fina maskiner som Oppo och Sony så får du kanske bara ut 70% (subjektivt jag vet) än av en ISF-kalibrerad maskin. Så mycket investerat så är detr bara dumt, för att inte säga väldigt snedprioriterat att inte kalibrera även om Sony är en av de bättre OotB. 

 

Att jag skulle delge dig mina inställningar hjälper dig ingenvart då det skiljer sig fårn ex till ex, lampa till lampa med också miljön där våra projektorer sitter. Min miljö med mrökbrun vägg ger ngt hlet annat än vad den skulle ge hemma hos dig exemeplvis.

 

Bara små tips i all välmening.



#225

Postad 12 mars 2021 - 12:58

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Använd Spears & Munsil eller DVE essentials för att få till vitt och svart och kontrast. Prova dig fram om Dynamic Contrast är ngt för dig, tycker den fungerar kanon på SDR--material.

Ta sedan hem en som kalibrerar maskinen åt dig så blir det rätt i din miljö. Men så fina maskiner som Oppo och Sony så får du kanske bara ut 70% (subjektivt jag vet) än av en ISF-kalibrerad maskin. Så mycket investerat så är detr bara dumt, för att inte säga väldigt snedprioriterat att inte kalibrera även om Sony är en av de bättre OotB.

Att jag skulle delge dig mina inställningar hjälper dig ingenvart då det skiljer sig fårn ex till ex, lampa till lampa med också miljön där våra projektorer sitter. Min miljö med mrökbrun vägg ger ngt hlet annat än vad den skulle ge hemma hos dig exemeplvis.

Bara små tips i all välmening.


Absolut tycker likadant och tack för tipsen.
Vet du någon som kalibrerar i Uppsala..?

#226

Postad 12 mars 2021 - 15:08

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Absolut tycker likadant och tack för tipsen.
Vet du någon som kalibrerar i Uppsala..?

Hej! Jag har en Sony vw790 som jag kommer få kalibrerad om ett par veckor av Andreas på Media Markt i Uppsala. Han kalibrerade en Sony vw760es som jag hade för ett år sedan, superbra!
Och MediaMarkt i Uppsala har ny utrustning för kalibrering av HDR!!!

#227

Postad 12 mars 2021 - 17:24

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej! Jag har en Sony vw790 som jag kommer få kalibrerad om ett par veckor av Andreas på Media Markt i Uppsala. Han kalibrerade en Sony vw760es som jag hade för ett år sedan, superbra!
Och MediaMarkt i Uppsala har ny utrustning för kalibrering av HDR!!!


Ok, kanon
Hur mycket tog dom för det.? gör han det själv eller genom mediamarkt.?

#228

Postad 12 mars 2021 - 22:13

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Ok, kanon
Hur mycket tog dom för det.? gör han det själv eller genom mediamarkt.?

Han gjorde det själv, är butikschef i Uppsala. Vet inte vad det kostar idag, men för mig kvittar det, vill ha det bästa som går att få ut av projektorn .

#229

Postad 12 mars 2021 - 22:21

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Han gjorde det själv, är butikschef i Uppsala. Vet inte vad det kostar idag, men för mig kvittar det, vill ha det bästa som går att få ut av projektorn .


👍
Blev det stor skillnad tycker du förra gången du gjorde det..?

Redigerat av jaxon1, 12 mars 2021 - 22:25.


#230

Postad 12 mars 2021 - 22:29

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Blev det stor skillnad tycker du förra gången du gjorde det..?

Absolut värt varenda krona!

#231

Postad 12 mars 2021 - 22:36

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Absolut värt varenda krona!


Kul att höra..🙂👍

#232

Postad 15 mars 2021 - 10:50

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hej! Jag har en Sony vw790 som jag kommer få kalibrerad om ett par veckor av Andreas på Media Markt i Uppsala. Han kalibrerade en Sony vw760es som jag hade för ett år sedan, superbra!
Och MediaMarkt i Uppsala har ny utrustning för kalibrering av HDR!!!

 

Bara för att förtydliga: För att kunna visa den den större färgrymd som HDR har dvs Rec2020 istället för SDRs Rec709 så kan man visst kalibrera 790 och 590 mot Rec2020. Man ska dock ha i åtanke att kalibrera till "HDR" inte är möjligt då ingen av projektorerna kommer i närheten färgmässigt - båda är ganska långt ifrån att kunna visa hela färgrymden för Rec2020 eller ljusmässigt då dessa projektorer inte ens har en 1/10 av den ljusstyrka som krävs.Jag krämar exemeplvis ut 66,7 nits på på en 130" Screen Research ClearPix-duk med laser på 85%. Så det är vad min videprocessor vet och har att hantera för att få material mastrat för exempelvis 4000 nits att se bra ut med 1,6% av ljusstyrka för att kunna visa just det materialet. Låt oss säga att de flesta HDR-filmer är mastrat för 1000 nits så krämar jag inte ens ut 10% av det som krävs

 

Allt detta är en kompromiss och där kan man förstås välja olika vägar; använda den inbyggda HDR-hanteringen i projektorn som Sony kallar HDR enhancer eller en extern videoprocessor som tonmappar HDR att bli helt anpassad av hur displayen hanterar både färg och ljus. Smaksak även om jag skulle kalla Sonys "HDR enhancer" som ett steg i fel riktning i järmförelse med JVCs dynamiska tonmappning - men med det sagt så är HDR välidgt subjektivt då det inte är HDR vi ser på duken, utan en anpassning av HDR som våra projektorer hanterar. Sen kan man tycka si och eller så om de olika lösningarna, men HDR default är det lååååååååångt ifrån.



#233

Postad 15 mars 2021 - 22:22

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Ok, tack för input. Ska bli spännande i alla fall och se vilket resultat som går att få. Media Markt har skaffat en alldeles ny utrustning för inställning av HDR.
Med min inställning i Vertex 2 (när jag triggar Dolby Vision) får jag enligt min smak riktigt bra och tydlig bild i mörka scener. Jag minns vissa scener i HDR från tidigare projektormodeller från Sony då jag knappt såg några detaljer. När jag ser de i dag är nattochdag-skillnad. Bl.a. scen i Pan när Peter vaknar och går ut i natten för att ”träna”. En annan scen är i början av Black Panther, ett överfall som Black Panther ingriper i.

#234

Postad 16 mars 2021 - 00:27

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Ok, tack för input. Ska bli spännande i alla fall och se vilket resultat som går att få. Media Markt har skaffat en alldeles ny utrustning för inställning av HDR.
Med min inställning i Vertex 2 (när jag triggar Dolby Vision) får jag enligt min smak riktigt bra och tydlig bild i mörka scener. Jag minns vissa scener i HDR från tidigare projektormodeller från Sony då jag knappt såg några detaljer. När jag ser de i dag är nattochdag-skillnad. Bl.a. scen i Pan när Peter vaknar och går ut i natten för att ”träna”. En annan scen är i början av Black Panther, ett överfall som Black Panther ingriper i.



Kom gärna tillbaka och berätta hur det gick, skillnader m.m.. med din nya projj.🙂

Redigerat av jaxon1, 16 mars 2021 - 00:54.


#235

Postad 19 mars 2021 - 21:35

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Testa igen med dynamic-funktionerna påslagna 😉

Med vänlig hälsning,

/Pär

Hej Pär

Gäller det 590 också eller något annat att tänka på där..?

Har precis kört i gång den "590" och kör i Ref-läget och kör med lampan i normal läget.
Direkt källa från oppo 203 4k spelaren. Och i Apple Tv'n 4k-sdr - Hdmi YCbCr- Chroma 4:4:4.
Match dynamic range och Match frame rate ställt till "PÅ" I stället för "AV" läget.

1 timme på lampan så har inte gjort så mycket mera..😊

Men finns det någon mera att tänka på eller testa så tippsa gärna.
Ska göra kalibrering sen när den har gått sina timmar för det.

Grym projektor direkt ur lådan har haft en jvc dla-x30 innan I 10 år.

Redigerat av jaxon1, 20 mars 2021 - 04:46.


#236

Postad 30 mars 2021 - 11:36

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej
Någon som kollar sport genom Apple tv4k Cmore hockey och viaplay fotboll och motorsport.
Får väldigt blurrig bild på just sport tycker jag inte knivskarp. Just när dom har kameran nära då är det inga problem men när dom filmar en bit i från som den inte blir så klar.

Har inställning i apple tv'n
4k-sdr 50hz
YCbCr
4:2:0
Och Match frame rate och Match dynamic range påslagna.

Kör läge referece på sony'n
True cinema
Reality creation på slagna
Lampan på low
Contrast enhancer på Middle
Dynamic control = Limited

Har testat med kabel direkt anslutning i stället för 5ghz wifi men blev tyvärr inget bättre..

Någon som har nått förslag vad det kan vara..?

#237

Postad 30 mars 2021 - 11:56

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Viaplay sports HD-kanaler är inte bra, gott om artefakter runt spelare m.m. Via kabel (DVB-C) är det betydligt bättre. Det är endast Ultra-HD-kanalen som går att se på via strömmat men även där är det betydligt bättre bild via DVB-C. Har dock bara jämfört på min 4k-TV och inte någon av ovanstående projektorer.



#238

Postad 30 mars 2021 - 12:27

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Viaplay sports HD-kanaler är inte bra, gott om artefakter runt spelare m.m. Via kabel (DVB-C) är det betydligt bättre. Det är endast Ultra-HD-kanalen som går att se på via strömmat men även där är det betydligt bättre bild via DVB-C. Har dock bara jämfört på min 4k-TV och inte någon av ovanstående projektorer.


Jäkla tråkigt, tyckte inte jag hade så pass med min gammla jvc dla-x30 projektor.
Och på min samsung 65" tv är det klockren.

#239

Postad 06 april 2021 - 22:03

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Firmware 6.003 är nu officiellt ute. https://pro.sony/en_...w790es/software
Finns ny firmware till Sony 590 också.

#240

Postad 07 april 2021 - 15:44

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Firmware 6.003 är nu officiellt ute. https://pro.sony/en_...w790es/software
Finns ny firmware till Sony 590 också.

Vad var det för bugg fix..? Märkte du någon skillnad..?

Redigerat av jaxon1, 07 april 2021 - 16:00.


#241

Postad 07 april 2021 - 16:46

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Vad var det för bugg fix..? Märkte du någon skillnad..?


Kan inte säga att jag ser någon förändring, men det skadar inte att vara uppdaterad ;)

#242

Postad 07 april 2021 - 16:50

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag ser någon förändring, men det skadar inte att vara uppdaterad ;)


Absolut..😊 vet du vad det var för fix..?

#243

Postad 07 april 2021 - 20:46

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Absolut.. vet du vad det var för fix..?


Tyvärr inte.

#244

Postad 15 april 2021 - 16:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Sony släpper två modeller till i serien VW290 och VW890

https://www.avforums...ectors.2356436/

Redigerat av mcmike, 15 april 2021 - 16:17.


#245

Postad 15 april 2021 - 16:46

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

AVForums skriver lite om dom nya modellerna:

https://www.avforums...rojectors.18629



#246

Postad 16 april 2021 - 06:46

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Vågar man hoppas på linsminne i en 290? Hittar ingen info om det. Vore nästan en skam om den ska kosta 60,000kr (ca pris från hembiobutiken) och inte ha en sådan funktion. Har 200 serien manuell iris ens?

Om det inte ska komma en ny i 500 serien borde väl funktionerna ärvas nedåt kan man hoppas. Prismässigt hamnar den lite väl nära 500 serien kan man ju tycka.


Redigerat av Karamasha, 16 april 2021 - 06:48.


#247

Postad 16 april 2021 - 07:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Nope, inget linsminne i 290 och inte heller manuell iris. Inte så märkligt egentligen. Man kan förvänta sig en likvärdig prestanda mellan 290 och 590 (med iris fullt öppen) så något måste ju skilja dem åt, om Sony ska sälja av 590 också.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 16 april 2021 - 07:22.


#248

Postad 16 april 2021 - 09:40

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

ja det är väl så, men den känns på tok för dyr för vad man får/inte får. Linsminne kanske inte alla villhöver ha, men manuell iris är ju bra. Med jvc N5 så nära i pris så ser jag inte alls vad denna har där att göra. Den borde snarare konkurrera med epson 9400, dvs bättre bild men färre funktioner, så kanske runt 40-50K. Är den likadant prissatt i USA tex, eller mer logisk placering där?



#249

Postad 16 april 2021 - 11:07

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Skulle vara kul att se 890 vs 790 - fat näää ;)

 

Ett argument att ockå gå Sony är deras fantastiska Premium Support. Mindre än två veckor in i min första VW790 så rök HDMI-kortet och nu har min iris konstigheter för sig så byter Sony ut ddenna projektor också. det var snack att skcika till Frankrike för reparation mem när de såg att enheten var mindre än fyra månader gammal så beslöt de om ännu en helt ny enhet till mig - Kudos! 

 

Kundhantering är nog så viktigt.

 

För egen del skulle jag - utan att ha sett 890 - satsat på en VW590 och videoprocessor över VW890. Efter att ha gått vägen med videoprocessor fattar jag var amerikanarna snackar om - de har ofta med detta i budget fårn start och går inte endbart all in på projektor utan tar med VP i en given budget också. Så mycket vinst och kvalitetslyft så jag är numera också av den åsikten. 



#250

Postad 16 april 2021 - 15:41

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Efter att ha kört med Epson 9200 som på pappret har betydligt högre (2400 lm) ljusstyrka, tror ni man kommer bli besviken och tycka bilden är för mörk på t.ex. Sony 590 med "endast" 1800 lm?  110" Stewart Firehawk G3-duk. (vitt tak, svart mörkläggningstyg på sidoväggarna vid projektorn)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.