Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det någon idé att gå till 7.1 med soffan intill väggen?

12 svar till detta ämne 7.1 5.1-7.1
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 januari 2018 - 09:16

robert_staflin
  • robert_staflin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha 7.1, men vet inte om det är någon vits. Just nu har vi 5.1 enligt standardplaceringar (se bild), men då vår soffa står mot bakväggen och inte realistiskt kan flyttas så skulle de bakre surroundkanalerna hamna rakt ovanför huvudet, inte bakom som på bilden.

Jag antar att jag skulle behöva rikta högtalarna nästan rakt nedåt? ...eller är det smartare att köpa dipoler, trots klangmatchningsproblematik?

...eller ska jag bara ge upp tills soffan kan placeras om? :)

Tacksam för alla tips!

Bifogad fil(er)



#2

Postad 27 januari 2018 - 11:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag har samma lite sämre förutsättningar som dig med soffan mot väggen. Jag satte "bakhögtalarna" lite högre upp och fick således bättre effekt. Så här hemma blev det trots det bättre med 7.2, har inga planer att möblera om för lite ljud :rolleyes: Du får testa själv om möjligt, ge upp ska man inte göra :)



#3

Postad 27 januari 2018 - 12:01

robert_staflin
  • robert_staflin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag har samma lite sämre förutsättningar som dig med soffan mot väggen. Jag satte "bakhögtalarna" lite högre upp och fick således bättre effekt. Så här hemma blev det trots det bättre med 7.2, har inga planer att möblera om för lite ljud :rolleyes: Du får testa själv om möjligt, ge upp ska man inte göra :)

 

Super - då vet jag att det ändå gör lite skillnad! Riktade du högtalarna nedåt, eller är tanken mest att de ska ge "luft" åt ljudet?

 

Jag har Elac 301.2 (tror jag att de heter) som surroundar, och de är ganska "direkta" i ljudet. Svårt att testa här utan att förstöra väggarna...  :unsure:



#4

Postad 27 januari 2018 - 12:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tyckte effekten man fick av att ha 2st bakhögt till upp på väggen bakom soffan(när soffan står mot väggen) inte var värt det...  visst de gav någon lite dimension till, men knappast värt de för min del... nog den uppgraderingen som jag tycker ger sämst... men prova själv, går ju kvickt o se om du märker nåt..


skriv gärna vad du tyckte i efterhand och hur du gjorde, hjälper ju alltid nån annan kanske sen..



#5

Postad 27 januari 2018 - 12:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Super - då vet jag att det ändå gör lite skillnad! Riktade du högtalarna nedåt, eller är tanken mest att de ska ge "luft" åt ljudet?

 

 

Jag har inte riktat mina nedåt, då jag har fel högtalare för det tycker jag. Jag skulle faktiskt vilja ha de lite högre med det fungerar inte tack vare spridningen från dem :)



#6

Postad 15 februari 2018 - 16:06

bergy
  • bergy
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag uppgraderade till 7.2 pga att jag inte tyckte att jag var helt "omfattad" av ljudet när jag körde 5.2 och tyckte det gjorde en grym skillnad. Skall dock sägas att mina fåtöljer står en liten bit från bakväggen (bilder finns i mitt album) samt att mina sidohögtalare som är dipoler sitter något framför lyssningspositionen. Jag valde direktstrålande bakhögtalare men det kanske är bättre med dipoler om man sitter nära väggen.



#7

Postad 16 februari 2018 - 08:00

robert_staflin
  • robert_staflin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Tack allihop - ev. sätter jag upp de extra högtalarna i månadsskiftet feb/mar - men jag har dragit mig för att "förstöra" nymålad vägg med borrning, kabeldragning osv. 

Vi får se om jag vågar när sambon är bortrest...  :unsure:



#8

Postad 19 februari 2018 - 13:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Flytta soffan framåt så den kommer längre från väggen. Det tar ungefär 20 sekunder. När hon kommer tillbaka så säger du att du hade en poltergeist på besök.



#9

Postad 19 februari 2018 - 13:26

robert_staflin
  • robert_staflin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Flytta soffan framåt så den kommer längre från väggen. Det tar ungefär 20 sekunder. När hon kommer tillbaka så säger du att du hade en poltergeist på besök.

 

Haha! Underbart!  :D

 

Nej, men nu har jag precis beställt ett par https://www.amazon.c...5740111_TE_item för att montera "snyggt" i taket. Elac svarade snabbt när jag frågade hur de tyckte att jag skulle montera högtalarna för att få bäst ljud - vinklade snett bakåt mot ryggstödet: "Regarding the tilt, I would recommend to let the speaker beam a little bit behind your head (so in direction of the backrest of the sofa)."

 

Det tar väl några veckor att få grejorna. Passade på att beställa en https://www.amazon.c...5740111_TE_item också - den gamla är ohyggligt långsam, och nytt=kul!



#10

Postad 12 mars 2018 - 18:48

robert_staflin
  • robert_staflin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

OK. Nu är högtalarna uppmonterade - rakt ovanför soffryggen vinklade bakåt mot väggen. 

 

Jag inser nu att jag antingen har för gammal förstärkare (en Marantz SR-8001), eller att det är väldigt lite material som verkligen är kodat i 7.1. Förstärkaren ska ta emot ES/EX-kodat material, och jag vet att jag har SETT att den har markerat 6.1-kanals input åtminstone, men nu hittar jag inte rätt film (har testat några olika). 

Med 5.1-kodat material så verkar THX Select2 Cineman vara det bästa alternativet - det ska tydligen använda båda baksurroundhögtalarna för att panorera ljudet mellan surround L och R. Det låter ganska bra, tycker jag, och visst hör man rejäl skillnad - fast då man väl är inne i en film tror jag inte att jag skulle tänka på det... 

 

Fjärren var i alla fall ett rejält lyft från den gamla!  :D



#11

Postad 06 september 2018 - 14:48

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Jag har idag 5.1 och kör med tot 4 surroundhögtalare (2 kopplade på samma signal). Det låter mkt bättre än med bara 2. betydligt bättre omslutande ljud vid vind o regn osv. Då är man inte så känslig på exakt panorering utan det är de omgivande ljuden man vill åt.

Nästa uppsättning blir med 6 st surrounder enligt den gamle  Denon avc A1. Då kommer ljud som är panorerade bli bättre, som förbiflygande effekter osv.

Så mina iaktagelser är, flera kanaler för omslutande ljud ombord på rymdfärjan eller djungeln. Extravagansa att det blir något något bättre panoreringar med riktig 7.1


Redigerat av Stormen, 06 september 2018 - 14:49.


#12

Postad 22 september 2018 - 20:19

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Nej.
Satsa på ett korrekt 5.1 istället

#13

Postad 18 oktober 2018 - 15:05

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Nej.
Satsa på ett korrekt 5.1 istället

Har också dom förutsättningarna att soffan är intill väggen. Tänkte också 7.1 men det blev som ovanmämnda skrev, satsa på att göra 5.1 optimalt eller ordentligt i stället för halvdant 7.1. Är övertygad om att det blir bättre så.

 

Mvh






Även taggad med 7.1, 5.1-7.1

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.