Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology NAS-tråden

583 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS111 (NAS-servrar) 5 8 (2) Inga priser
Synology DiskStation DS214play (NAS-servrar) 6 8,82 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS415play (NAS-servrar) 6 8,83 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS115j (NAS-servrar) 6 6,75 (3) Inga priser
Synology DiskStation DS415+ (NAS-servrar) 5 8,3 (9) Inga priser
Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar) 6 9,18 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS1815+ (NAS-servrar) 6 8,06 (17) Inga priser
Synology DiskStation DS1515+ (NAS-servrar) 6 7,2 (4) Inga priser
Synology DiskStation DS215+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS716+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216+ (NAS-servrar) 5 6,5 (1) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM (NAS-servrar) 6 8,67 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 2GB RAM (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS218+ (NAS-servrar) 5 8,33 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#501

Postad 15 mars 2020 - 17:29

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0


Jag använder den framförallt för att streama musik till min stereoanläggning, allt från cd-kvalitet och uppåt.
Använder den också som disk för semesterbilder.
Några gånger om året tittar jag på video från den.
Brukar få ut hastigheter på 50-75 mb/s när jag kör trådlöst, med laptop (lågpresandamodell, Asus UX305F) till NAS som är kabelansluten till en Netgear Nighthawk X10.

Redigerat av hampestampe, 15 mars 2020 - 17:46.


#502

Postad 15 mars 2020 - 18:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Att bara mapp upp en folder och spela upp musik/film via nätverket duger även den enklare för 4K. Ska du däremot köra plex-server så kommer du märka stor skillnad med kraftigare hårdvara.

Låter inte som att dina ändamål kräver några kraftigare prylar.

#503

Postad 15 mars 2020 - 20:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag är lite förvånad över att cpu-lasten är så hög vid skrivning på den enklare av de två NAS:arna den ligger mest hela tiden på 95-99%. Jag antar att det därmed bör vara flaskhalsen för överföringshastigheten på 40-50 megabyte/sekund. Den har ju bara en singel-core på 800 mHz(DS115j,den andra är en DS216j, men den har ju dual-core på 1 gHz i alla fall och den är inte lika hårt lastad).
Gör det mycket för upplevelsen att välja en NAS med vassare hårdvara?

Upp till en visst CPU-prestanda blir processorn flaskhals, därefter blir det diskarnas SATA3-gränssnitt som begränsar hastigheten.

 

Dock har ju DS115j bara en diskplats, så prestandan borde inte bli så dålig, trots den klena processorn.

Men skriv-prestandan stämmer rätt så bra med de tester man hittar på nätet.


Redigerat av frollic, 15 mars 2020 - 20:39.


#504

Postad 16 mars 2020 - 11:29

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Lätt att kolla själv egentligen...
Men när jag får ut en överföringshastighet på 50-75 mb/s på min DS216 med sin 1 gHz dual-core. Är det processorn i min NAS som är begränsande/flaskhalsen även där?
Hur hög överföringshastighet är rimligt att kunna få på ett vanligt hemnätverk mot en NAS? Vore intressant att optimera, inte för att jag behöver, utan mest för sakens skull.

#505

Postad 16 mars 2020 - 11:53

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Lätt att kolla själv egentligen...
Men när jag får ut en överföringshastighet på 50-75 mb/s på min DS216 med sin 1 gHz dual-core. Är det processorn i min NAS som är begränsande/flaskhalsen även där?
Hur hög överföringshastighet är rimligt att kunna få på ett vanligt hemnätverk mot en NAS? Vore intressant att optimera, inte för att jag behöver, utan mest för sakens skull.


Rimlig är max vad Synology har uppgivit dvs ca 110MB/s

https://www.dustin.s...k-station-ds216

Men för att komma upp i max beror helt raid inställning,typ av disk,nätverk och mottagande/sändande dator.


Redigerat av lappen71, 16 mars 2020 - 21:58.


#506

Postad 16 mars 2020 - 21:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ligger du på ~110 så bottnar du nätverket, som jag antar är Gbit.
Kommer inte bli snabbare, med Gbit, vad du än gör.

Redigerat av frollic, 16 mars 2020 - 21:03.


#507

Postad 16 mars 2020 - 21:52

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Rimlig är max vad Synology har uppgivit dvs ca 110Mb/shttps://www.dustin.s...k-station-ds216
Men för att komma upp i max beror helt raid inställning,typ av disk,nätverk och mottagande/sändande dator.

Okej, så får jag bara ut runt 75 mb/s så är det troligen något annat som är flaskhalsen?
Jag trodde faktiskt att 110 mb/s var en siffra som alla andra, som jag skulle ta med en nypa salt.
Jag kör en Ironwolf på 8 tb. Den ska ju fixa långt över 110 mb/s. Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB
Jag har för närvarande en linkspeed mellan Laptop på 780 mbps, (men den kan jag förbättra om jag flyttar datorn till samma rum, som min Netgear Nighthawk X10 router). NAS:en är ansluten med cat6 på gigabit-lan.
Netgearen fixar väl 10 gbit-lan men Synologyn har väl vanligt gigabit-lan, så det blir rimligen begränsande, ur den aspekten
Som sagt jag tycker att hastigheten på 75 mb/s är okej. Det vore dock intressant att erhålla kunskap, för att framöver optimera, för att kunna få så bra anslutning som möjligt till NAS.
Jag antar att min dator inte bör vara en flaskhals, trots att det är lite av en slimmad lågpresandamodell med fokus på att vara batterisnål, den har en ssd...

Redigerat av hampestampe, 16 mars 2020 - 21:58.


#508

Postad 16 mars 2020 - 21:59

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Okej, så får jag bara ut runt 75 mb/s så är det troligen något annat som är flaskhalsen?
Jag trodde faktiskt att 110 mb/s var en siffra som alla andra, som jag skulle ta med en nypa salt.
Jag kör en Ironwolf på 8 tb. Den ska ju fixa långt över 110 mb/s. Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB
Jag har för närvarande en linkspeed mellan Laptop på 780 mbps, (men den kan jag förbättra om jag flyttar datorn till samma rum, som min Netgear Nighthawk X10 router). NAS:en är ansluten med cat6 på gigabit-lan.
Netgearen fixar väl 10 gbit-lan men Synologyn har väl vanligt gigabit-lan, så det blir rimligen begränsande, ur den aspekten
Som sagt jag tycker att hastigheten på 75 mb/s är okej. Det vore dock intressant att erhålla kunskap, för att framöver optimera, för att kunna få så bra anslutning som möjligt till NAS.
Jag antar att min dator inte bör vara en flaskhals, trots att det är lite av en slimmad lågpresandamodell med fokus på att vara batterisnål, den har en ssd...

 

 

Läs vad frollic skrev



#509

Postad 16 mars 2020 - 22:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Om man jämfört en DS218+ och den DS218j som jag har blir den mest iögonfallande skillnaden för min del att det istället för 1,3 gHz processor sitter en pp 2 gHz i den och att det är fyra gånger mer ram-minne (2gb) i den.
Det låter som en betydligt vassare produkt, men så kostar den mer än dubbelt så mycket också.
Båda har gigabit-lan.
Vad skulle jag uppleva för skillnader om jag skulle byta upp mig? (antar att det skulle vara svårmotiverat, utifrån hur jag använder min NAS).

#510

Postad 16 mars 2020 - 22:16

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Läs vad frollic skrev

Det har jag läst och förstått.
(dock postade jag mitt inlägg, innan jag läst, då det blev en ganska lång pause i mitt skrivande).
Du får gärna läsa vad jag skrev också.
Jag kommer upp i runt 75 mb/s max.
Således bör det finnas någon flaskhals som skulle kunna trimmas.

#511

Postad 16 mars 2020 - 22:17

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Det har jag läst och förstått.
(dock postade jag mitt inlägg, innan jag läst, då det blev en ganska lång pause i mitt skrivande).
Du får gärna läsa vad jag skrev också.
Jag kommer upp i runt 75 mb/s max.
Således bör det finnas någon flaskhals som skulle kunna trimmas.

 

 

Nä det är en fullständigt normal siffra.



#512

Postad 16 mars 2020 - 22:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Testade nu med både NAS och dator på gigabit lan. Runt 70 mb/s i snitt.
Det är normalt och inget utrymme för att tweaka och byta något? Det är ungefär vad man kan få ut?

Bifogad fil(er)


Redigerat av hampestampe, 16 mars 2020 - 22:46.


#513

Postad 16 mars 2020 - 23:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Edit: Slog mig att det första inlägget blev helt missvisande hastigheter pga mina mappningar.

 

 

Detta är ren filkopiering mellan min PC och mina två NAS. Filen är en ISO på 3.6 GB.

Vänstra är huvud-NAS, en Dell T330 med UnRAID

Högra är backup-NAS, en Synology DS418 med 4x 4GB WD-RED i RAID5

 

Kör trådat gigabit med lite switchar här och var i kåken, burkarna står inte i närheten av varandra och inte på samma switchar.

 


Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 mars 2020 - 00:04.


#514

Postad 17 mars 2020 - 12:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag kommer upp i runt 75 mb/s max.
Således bör det finnas någon flaskhals som skulle kunna trimmas.

Fast 110 är ju ett best case scenario, beroende på din config kan den ju bli lägre.
Dessutom är dina 75 trådat eller trådlöst ?

#515

Postad 17 mars 2020 - 12:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vad skulle jag uppleva för skillnader om jag skulle byta upp mig? (antar att det skulle vara svårmotiverat, utifrån hur jag använder min NAS).

Jaaa, du skulle troligen komma upp i dessa 110, annars inte mycket, speciellt om du bara använder NASen för lagering.
F.ö är det inte värt pengarna, en dator som klarar dina 110 kostar runt 1500kr, exkl diskarna.

Redigerat av frollic, 17 mars 2020 - 12:14.


#516

Postad 17 mars 2020 - 12:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Fast 110 är ju ett best case scenario, beroende på din config kan den ju bli lägre.
Dessutom är dina 75 trådat eller trådlöst ?

Enligt bild ovan så är det trådat gigabit, dock upplever jag typ samma överföringshastighet även när jag kör trådlöst. Ser inte att det överhuvudtaget skulle vara lägre, när datorn är placerad tillräckligt nära routern.

#517

Postad 17 mars 2020 - 13:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Enligt bild ovan så är det trådat gigabit, dock upplever jag typ samma överföringshastighet även när jag kör trådlöst. Ser inte att det överhuvudtaget skulle vara lägre, när datorn är placerad tillräckligt nära routern.

Om vi nu antar att din NAS borde kunna leverera 110, hur ser ditt nätverk ut i övrigt ?



#518

Postad 17 mars 2020 - 16:04

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Om vi nu antar att din NAS borde kunna leverera 110, hur ser ditt nätverk ut i övrigt ?

Jag har ju en ganska vass router, en Netgear Nighthawk X10, tror den har stöd fle 10 gbit lan egentligen och 1733 mbit över ac-standard(, samt 4,6 gbit över ad/60 gHz, men min dator fixar inte ad)
Men kort och gott så är det router med hög prestanda, den har rejäl processor och gott om ram.
https://www.prisjakt...t.php?e=3984717

Jo jag ser att det står:Additional 10Gb LAN SFP+ port for external NAS.

Men det har ju inte Synology stöd för. Dock borde inte Routern vara begränsande, då den ska ha rätt mycket mer att ge.

Redigerat av hampestampe, 17 mars 2020 - 16:12.


#519

Postad 17 mars 2020 - 16:16

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Då bör kanske flaskhalsen ha med min laptop att göra? Om vi utgår från att Synology NAS verkligen har kapacitet att leverera vad som står i specen. Vilket man tydligen i stort sätt ska kunna förvänta sig...?

#520

Postad 17 mars 2020 - 16:24

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag har ju en ganska vass router, en Netgear Nighthawk X10, tror den har stöd fle 10 gbit lan egentligen

SFP+-modul för 10gbit över koppar är inte billiga....
 

Men kort och gott så är det router med hög prestanda, den har rejäl processor och gott om ram.
https://www.prisjakt...t.php?e=3984717
Men det har ju inte Synology stöd för. Dock borde inte Routern vara begränsande, då den ska ha rätt mycket mer att ge.

Routern är inte flaskhalsen, den agerar bara switch i detta sammanhang ändå.
Tänkte om du hade annan nätverkshårdvara i ditt nät.

Då bör kanske flaskhalsen ha med min laptop att göra? Om vi utgår från att Synology NAS verkligen har kapacitet att leverera vad som står i specen. Vilket man tydligen i stort sätt ska kunna förvänta sig...?

Fick du inte samma prestandasiffror testat från flera maskiner ?

Redigerat av frollic, 17 mars 2020 - 16:24.


#521

Postad 17 mars 2020 - 16:39

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag har bara en relevant maskin att testa med. Det är min slimmade batterisnåla Asus UX305F, med ssd-disk men det är ju väldigt långt ifrån en prestandadator.
Visst jag skulle testa med någons annans dator.
Dock känns det kanske nu som det är rimligt att anta, att det är datorns prestanda som är flaskhalsen och att om den skulle bytas kan jag få upp hastigheten lite.

#522

Postad 17 mars 2020 - 21:31

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Hittade en ganska detaljerad hårdvarutest av datorn. Urifrån det jag flrstår så har disken som den sitter i datorn ganska god prestanda i både läs och skriv. Nu får jag samma resultat när jag kör usb-nätverkskort med gigabit lan, som jag får med datorn över wifi. Som jag läser det borde bara det trådlösa nätverkskortet maxa mer än 300 mbps, men mina toppar på 75 mb/s motsvarar ju ganska exakt dubbelt så hög hastighet.
Är det något jag inte föstår?
Kan jag misstänka att "något" är dåligt konfigurerat eller inte alls presterar som det borde.
Antar att jag kanske ska sluta spekulera och börja med att prova med en annan vettig och modern dator på nätverket. Det är väl ändå med Pcn och dess hårdvara där det är mer sannolikt att något inte är helt optimerat?
https://www.legitrev...p-review_165652

Redigerat av hampestampe, 17 mars 2020 - 21:32.


#523

Postad 17 mars 2020 - 22:43

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Gjorde ett test, för visso över Wifi, men jag tror ändå det säger något. Samtidigt som ja la över en fil till datorn, drog jag också en fil till mobilen över wifi, skulle säga att datorns överföringshastighet gick ner ungefär lika mycket som telefonens hastighet motsvarade. Det vill säga att summan av båda överföringarna låg på knappt 70 mb/s (45+25 mb/s).

#524

Postad 21 mars 2020 - 19:02

teufelskreuter
  • teufelskreuter
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej! Har varit lite missnöjd med hastigheten på filöverföringar till/från min nyinköpta ds218j. Emellanåt har jag bara haft 20-30 MB/s när jag flyttat stora filer. Googlade lite och insåg att jag inte var ensam om problemet. Ändrade ett par inställningar enligt guiden nedan. Nu går det bättre 110-120 MB/s.


http://bobmckay.com/...s-synology-nas/

#525

Postad 22 mars 2020 - 12:20

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Hej! Har varit lite missnöjd med hastigheten på filöverföringar till/från min nyinköpta ds218j. Emellanåt har jag bara haft 20-30 MB/s när jag flyttat stora filer. Googlade lite och insåg att jag inte var ensam om problemet. Ändrade ett par inställningar enligt guiden nedan. Nu går det bättre 110-120 MB/s.
http://bobmckay.com/...s-synology-nas/

Har precis testat inställningar enligt ditt tipps. Tror eventuellt att jag kanske fick lite högre genomsnittshastighet.
Vad som däremot är något förvånande men mycket tydligt är att jag får en betydligt mer jämn hastighet med högre snitthastighet över mitt wifi än med gigabit-lan till min dator.

Bild 1*-gbit-lan
Bild 2*-wifi 5 gHz, linkspeed= 866 mbps

Bifogad fil(er)



#526

Postad 22 mars 2020 - 12:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Hur stor grej är det att välja bort "transport encryption mode"? Det har jag gjort nu.

Ytterligare tipps på vad som kan tänkas orsaka att jag ligger aningen långt från den teoretiska hastigheten, tas tacksamt emot, då jag snittar dryga 70 mb/s

Redigerat av hampestampe, 22 mars 2020 - 12:38.


#527

Postad 22 mars 2020 - 12:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Utgör det ett stort problem för dig för att inte kunna utföra kritiska saker?

Skyfflar du extrema mängder data 24/7?

#528

Postad 22 mars 2020 - 13:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Svaret är antagligen ja.

Jag är inte nöjd med min nätverksptestanda som helhet. Jag har kämpat några år med att få till ett nätverk där det funkar att köra multiroom med mina musikstreamers.
Så ja, det är ett stort i-landsproblem för mig.
Därav köpte jag den ganska dyra wifi-router jag har nu, inte heller det blev lösningen på problemet.
Nu köpte jag en Raspberry pi 4 för att testa just 4k över nätverket och det funkar inte heller så bra, då det buffrar då och då.

Redigerat av hampestampe, 22 mars 2020 - 13:15.


#529

Postad 22 mars 2020 - 17:47

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Svaret är antagligen ja.

Jag är inte nöjd med min nätverksptestanda som helhet. Jag har kämpat några år med att få till ett nätverk där det funkar att köra multiroom med mina musikstreamers.
Så ja, det är ett stort i-landsproblem för mig.
Därav köpte jag den ganska dyra wifi-router jag har nu, inte heller det blev lösningen på problemet.
Nu köpte jag en Raspberry pi 4 för att testa just 4k över nätverket och det funkar inte heller så bra, då det buffrar då och då.


Du behöver dock inte Gigabit för att streama 4k så där har du nog något annat problem.

#530

Postad 22 mars 2020 - 17:52

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Du behöver dock inte Gigabit för att streama 4k så där har du nog något annat problem.

Det förstår jag faktiskt.
Vore dock trevligt att få ut så bra prestanda som möjligt, generellt.
Vart ska jag börja felsöka då?

#531

Postad 22 mars 2020 - 18:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Dyra hemma-routrar är inte automatiskt bra ;)

 

Du kan ha en dålig kabel någonstans?

Slö switch?

Gammal firmware i några prylar?

 

 

Börja med att rita upp vad du har för prylar, typ som min bifogade fil. Det jag inte ritat in är larmet, POE-kameror och samt de nätverksuttag jag monterat.

 

Jag når full gigabit till/från samtliga PC och NAS samt full hastighet mot ComHem (600/50) från samtliga positioner.

 



#532

Postad 22 mars 2020 - 19:53

teufelskreuter
  • teufelskreuter
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Rent praktiskt så skulle jag själv börja med att koppla upp och köra DATOR - ROUTER - NAS på köksbordet/arbetsbänken. Jag skulle använda relativt korta, fräscha/nya nätverkskablar märkta cat 5e eller cat 6. På så vis kan jag utesluta övriga eventuella felkällor i mitt nätverk. Om detta lilla nätverk då presterar tillfredställande så är det bara att haka på pryl efter pryl till dess att prestanda går ner. Uteslutningsmetoden typ.

 

Mvh Anders



#533

Postad 22 mars 2020 - 22:47

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Rent praktiskt så skulle jag själv börja med att koppla upp och köra DATOR - ROUTER - NAS på köksbordet/arbetsbänken. Jag skulle använda relativt korta, fräscha/nya nätverkskablar märkta cat 5e eller cat 6. På så vis kan jag utesluta övriga eventuella felkällor i mitt nätverk. Om detta lilla nätverk då presterar tillfredställande så är det bara att haka på pryl efter pryl till dess att prestanda går ner. Uteslutningsmetoden typ.
 
Mvh Anders

Okej.
Bytte ut massa kablar till cat6,för knappt två år sedan. Kan hända att jag har någon 5e också.
Även om det inte är systematiskt, så har jag kopplat väldigt mycket fram och tillbaks här. (har identifierat en del dåliga "följ med-kablar" sedan tidigare).
Nä,köksbordet har jag inte provat, serverrummet, känns mer ändamålsenligt.

#534

Postad 22 mars 2020 - 22:57

teufelskreuter
  • teufelskreuter
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Serverrummet funkar nog bra det med :-)

#535

Postad 22 mars 2020 - 23:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Serverrummet funkar nog bra det med :-)


Ja, eller vad jag ska kalla det. 🤔

Bifogad fil(er)



#536

Postad 07 april 2020 - 11:48

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Om  man skall hitta prestanda flaskhalsar så är bättre att testa en del i taget så att man kan utesluta vissa delar.

Prestanda på nätverket kan testas med t.ex. iperf3.

Detta skall ge 942 Mbit/s på ett trådat 1 Gbit/s nätverk, det blir aldrig 1 Gbit/s p.g.a. av paket overhead.

Får man det så är det inte fel på nätverket och då kan man koncentrera på övriga delar.



#537

Postad 07 april 2020 - 22:41

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Om  man skall hitta prestanda flaskhalsar så är bättre att testa en del i taget så att man kan utesluta vissa delar.
Prestanda på nätverket kan testas med t.ex. iperf3.
Detta skall ge 942 Mbit/s på ett trådat 1 Gbit/s nätverk, det blir aldrig 1 Gbit/s p.g.a. av paket overhead.
Får man det så är det inte fel på nätverket och då kan man koncentrera på övriga delar.

Okej detta ska jag kolla närmare på.
Testa en del i taget är en bra princip.
Ett nätverk består dock per definition av flera delar. Då tänker jag att felsökningstekniken blir mer att köra allt så simpelt som möjligt trådat istället för wifi etcetera och byta ut misstänkta komponenter, gärna tillfälligt för att ringa in felet. Mitt problem har varit att jag inte haft flera olika datorer liggande, andra routrar, servrar eller snabba diskar.
Jag har nu köpt på mig lite av varje för att börja testa.
Iperf3 ska jag definitivt kolla närmre på.
Tack för tipset.

#538

Postad 02 augusti 2020 - 06:27

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Har en ds220j nas som jag har en 2tb disk i. Vid installationen blev det automatiskt SHR. Om jag tex nu i efterhand köper en ytterligare 2tb disk och sätter i, vilket läge hamnar jag i då? Vill egentligen köra JOBD och få 2x2tb disk. 



#539

Postad 02 augusti 2020 - 07:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Ska gå, enligt https://www.synology...expand_add_disk

#540

Postad 02 augusti 2020 - 07:33

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Ja det verkar ju fungera, tack.



#541

Postad 04 augusti 2020 - 17:48

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

När jag flyttar filerna mellan ds220j till min macbook via wifi får jag runt 25-30 mb/s. Gör jag samma procedur men via ethernet hamnar jag på runt 115mb/s. Vilken skillnad. 



#542

Postad 04 augusti 2020 - 17:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

När jag flyttar filerna mellan ds220j till min macbook via wifi får jag runt 25-30 mb/s. Gör jag samma procedur men via ethernet hamnar jag på runt 115mb/s. Vilken skillnad. 

Fast det har ju inte med din NAS att göra ;)



#543

Postad 04 augusti 2020 - 17:57

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Fast det har ju inte med din NAS att göra ;)

Nej såklart inte men jag blir ändå nöjd över att filerna skyfflar över så fort. Har innan nas:en haft en extern disk direkt i routern och då fick jag aldrig den hastigheten (läs/skriv).



#544

Postad 04 augusti 2020 - 19:24

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nej såklart inte men jag blir ändå nöjd över att filerna skyfflar över så fort. Har innan nas:en haft en extern disk direkt i routern och då fick jag aldrig den hastigheten (läs/skriv).

Det kan å andra sidan berott på USB-gränssnittet i router och/eller disk :P



#545

Postad 22 augusti 2020 - 16:07

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Fundera på byta min WD NAS mot en synology. Hur fungerar bild lagringen. Är det smidigt köra mapp struktur? Nu har jag alla bilder från ett år i var sin mapp 2020, 2019 2018. Hur kommer jag åt bilderna utanför hemmet? Måste jag öppna portar i routern?

#546

Postad 23 augusti 2020 - 06:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Om inte synology har någon extern sida NASen kan kopplas upp mot, så blir det till att öppna portar.

#547

Postad 23 augusti 2020 - 13:32

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Hur fungerar detta?
Bilder och filmer som jag tagit med mobilen, kan jag se det i samma app tex dsphoto?

#548

Postad 23 augusti 2020 - 14:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

https://www.synology...share_photos@ps
 

https://www.synology...u/personalphoto


Redigerat av masse70, 23 augusti 2020 - 14:59.


#549

Postad 23 augusti 2020 - 15:22

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Tack masse70 sista länken hade jag inte hittat, och där fanns svaret.
Photo station
Support and limitations:
Supported image formats: BMP, JPEG, GIF, RAW (arw, srf, sr2, dcr, k25, kdc, cr2, crw, nef, mrw, ptx, pef, raf, raw, 3fr, erf, mef, mos, orf, rw2, dng, x3f), TIFF, PNG
Supports video formats: 3G2, 3GP, ASF, AVI, DAT, DivX, FLV, M4V, MOV, MP4, MPEG, MPG, MTS, M2TS, M2T QT, WMV, XviD, RM(1), RMVB(1), VOB(1)
If you upload contents with Personal Photo Station, you can only upload up to 2GB of contents at a time.
Note (1): Users can download files of the specified formats, but cannot play them in Photo Station as a compressed Flash video.

#550

Postad 28 september 2020 - 05:29

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Önskar kunna installera ubiquity controller på min Synology ds220j nas, men hittar inte applikationen "docker" som sägs behövas. Eller finns det ngn annan app som gör det möjligt?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.