Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Filmsamlingen, dags att byta format igen?

190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 januari 2016 - 17:03

Krazyorc
  • Krazyorc
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har i veckan lagt ut ca 500dvd till försäljning, sparat endel som kan vara svåra att få tag på i blu-ray eller som har annat värde (ca 200st). Blu-ray samlingen har ju ökat men inte alls i de mängder man har dvd. Då jag renoverade biorummet satte jag ändå upp en hylla för mina kvarvarande dvd o blu-ray. Men undrar om jag gjorde rätt?

 

Hur gör ni andra? handlar ni på er blu-rays eller kör ni allt digitalt? precis skaffat en appletv och smidigheten med att köpa filmer på Itunes är ju grym! Har dock inte den inkopplad till projjen utan till sovrumstvn. Antar att man jämfört med blu-ray tappar endel i bild och ljud?

 

Lite kluven men känns som smidigheten att ha allt digitalt kan överväga viss förlust i bild/ljud.



#2

Postad 16 januari 2016 - 17:18

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har man ett riktigt biorum med bra grejer vill iallafall jag se på film med bluray kvalitet , men i tv rummet funkar det med streamat typ netflix eller liknade.



#3

Postad 16 januari 2016 - 17:54

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag har lagt ut 700+ DVD till salu inkl. boxar och speciella utgåvor.

 

Jag blir tokig på tanken att jag ska köpa allting nytt på blu-ray, vilket jag håller på med nu. Jag har kommit upp i ca. 200 blu-rays.

 

Det blir dyrt och samtidigt är det synd på min DVD samling som jag byggt upp i flera år. Jag ser dock hellre film på blu-ray nu för tiden; eller snarare enbart blu-ray. Jag har inte kollat på DVD sedan blu-ray kom ut på marknaden.

 

Nu kommer ju Ultra HD - dags att sälja mina blu-rays också? :wacko:



#4

Postad 16 januari 2016 - 19:32

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 2
Köper bara blu-ray idag och har ersatt någon verkligen speciell film som jag har haft på dvd innan. Men aldrig haft tankar på att göra mig utav med min stora dvdsamling för man får ju ingenting för dom om man säljer dom och sen tycker jag att det fungerar att se äldre filmer på dvd.

#5

Postad 16 januari 2016 - 22:36

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Håller med thommie, DVD samling blir kvar även om det kommer ett super duper 2000X ultra format, med tanke på alla de filmer som inte får någon Blu Ray utgåva och det är riktigt många. DVD är enormt mycket större än blu ray och kommer så förbli i framtiden. Sedan har jag inte såå ont av att det är sämre bild med tanke på den mängd film jag ser som är nerladdad så har jag vant mig med att inte alltid ha bästa bilden.



#6

Postad 16 januari 2016 - 23:44

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Jag samlade på VHS, sen dvd, sen BD.
Har gett upp det nu. Bantade BD från över 1000 st till typ 300. Knappt köp nåt sista året, max 30 filmer.

Blir så j*vla dyrt.

#7

Postad 17 januari 2016 - 00:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Just det, jag hade ju några hundra VHS innan jag gick över till DVD. Dyr hobby detta... de allra flesta blu-ray köper jag dock på REA.

 

Det låter bra att många fortfarande vill ha DVD - då har jag en chans att sälja av mina DVD. I mitt fall handlar det även om platsbrist, inte enbart kvalitetsskillnad. Min mediahylla håller på att välta.



#8

Postad 17 januari 2016 - 00:27

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 1
För min del så föredrar jag Blu-ray framför dvd, men att ersätta alla filmer som man har på dvd imot blu-ray är helt uteslutet. Men jag tror inte att alla filmerna kommer på blu-ray heller. Inte alla som har funnits på vhs har kommit till dvd. Jag tror att nästa steg i framtiden blir att ha film på hårddisk enbart och det förstör hela grejen med att ha en filmsamling. Så mitt tycke är, det man har innan på dvd behåller man och det nya skaffar man på blu-ray. Sen skaffa någon verkligen speciell film som man har innan på dvd om man verkligen vill ha den på blu-ray. En dvdsamling är lika fin som en blu-ray samling i mina ögon.

#9

Postad 17 januari 2016 - 00:35

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag önskar verkligen att jag kände så, tro mig, men när jag såg blu-ray på min projektorduk för första gången insåg jag mitt misstag men då var det för sent...

 

Jag tror inte jag vågar kolla på Ultra HD hemma... även om jag just nu är mycket nöjd med bildkvaliteten hemma. Som tur är måste jag i så fall köpa ny receiver, ny spelare och ny projektor, förutom att Ultra HD-skivorna ser ut att bli svindyra :)

 

... och det där med att alla filmer inte kommer på blu-ray - det sa man om DVD också minns jag. Dock kommer det hela tiden allt äldre filmer på blu-ray också... tyvärr ;)

 

Jakten på utgåvor är en del av det roliga för mig.


Redigerat av FEA, 17 januari 2016 - 00:38.


#10

Postad 17 januari 2016 - 14:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag hade en hyfsad DVD-samling och när jag började köpa BD var tanken att sluta med DVD men inte nödvändigtvis köpa alla DVD en gång till. Nu har jag köpt mycket av DVD en gång till för skillnaden var för stor i kvalitet. En del finns kvar som inte finns på BD.

 

Jag köper i princip aldrig film som jag inte vet vad det är. Jag hyr mycket och går mycket på bio så dom jag köper vet jag att jag vill se flera gånger.

Det jag sett hittills av Ultra HD har faktiskt inte imponerat så enormt. Det är odiskutabelt bättre men de filmer jag sett har varit uppskalad BD, "riktig" 4K har jag nog bara sett rena demosnuttar som varit fixade för att imponera så det fäster jag inte så stort avseende vid. På normala betraktningsavstånd så tycker jag inte skillnaden är så enorm att det motiverar priset.

 

Med det är nog lite en försvarsmekanism också :) . Jag kommer att byta så småningom, helt klart. Problemet är väl att dom stora pengarna ligger ju inte i filmerna utan i hårdvaran. Naturligtvis beror det också på vad priset till slut landar på för Ultra HD. BD var ju också dyrt i början och är mera civiliserat idag. Dessutom kan ju streaming bli en konkurrent i framtiden även om jag inte gillar det av olika skäl. HD för mig handlar om bild och ljud, jag är inte bara intressead av pixlar :) .

 

Det enda jag vet säkert är att något snyltande (fultankande) kommer det inte att bli i framtiden heller :).



#11

Postad 18 januari 2016 - 07:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av hög upplösning, men det är inte enbart det som håller mitt samlande igång. Bara tanken på att man kan köpa film som vida överstiger i kvalitet mot vad det gjorde när jag var ung, är en stark drivkraft. Vi får större färgdjup, högre densitet på bilden, ja herregud, här kommer min plånbok..haha!



#12

Postad 19 januari 2016 - 00:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Köpte en del DVD i början av 2000-talet men efter runt 2005 så valde jag medvetet att skippa att köpa massa DVDs som jag var säker på skulle komma i HD framöver. Senaste åren har jag stort sett inte köpt några DVDs alls förutom de fåtal gånger det varit saker som aldrig kommer på Bluray (TV-serier inspelad i SD mm).
Har även då och då sålt av DVDs genom åren så jag har inte så många kvar.



#13

Postad 25 januari 2016 - 14:53

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jag har kvar många filmer jag köpt. Ibland rensar jag bort ett par hundra och ger till vänner och släktingar, för mycket jobb att sälja. Men de sista tre åren har jag minskat mina inköp med 80 %. Idag kanske det blir 20 - 25 nya filmer per år. Resten blir streaming. Det jag köper är sådant som i princip inte går att se streamat eller är svårt att hitta, obskyr skräck, gamla filmer. 



#14

Postad 25 januari 2016 - 18:17

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Jag går mot strömmen...har bra med utrymme, sen är jag lite samlartokig så jag har nyligen köpt en laserdisc spelare och köper nu en hel del ld filmer. Näe, även om jag köpt Alien, Aliens, Robocop, The Thing betyder inte det att jag kör dessa till projektorn utan givetvis har jag dessa på bd också och jag lär antagligen köpa dom i nästa format också. På samma sätt köper jag NES och PS spel, inte för den fantastiska grafikens skull direkt! :-)

 

Jag tycker det är kul att samla och pilla på retro saker. Med lite twekande och linjedubblar, scalers mm kan du få ut ganska bra bild även på ld skivorna. På samma sätt kan man tweaka tv spelen.

 

Det enda jag slutat köpa är cd skivor...vinyl är så mycket roligare! :-)



#15

Postad 25 januari 2016 - 18:28

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Ser uteslutande på blu-ray, DVD la jag ner så fort HD-DVD / Blu-ray började komma ut runt 2006. DVD-samslingen gav jag bort till farsan, det var dock inga mängder.

Digitalt är inte ett alternativ idag (såvida man inte köper blu-ray och sparar ner digitalt själv). Det är för låg kvalitet helt enkelt. 

Jag hoppas att det kommer en ny distrubitionsplatform för nya UHD standarden, så att jag kan köpa filmer lagligt via download eller streaming. I annat fall får man fortsätta med skivor.



#16

Postad 27 mars 2016 - 15:02

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Köper det mesta på Blu-ray och nån enstaka DVD ibland men har även börjat köpa filmer via iTunes som jag tycker håller helt okej kvalitet. Kommer förmodligen börja köpa Ultra HD Blu-ray så småningom men känner samtidigt ingen brådska då jag då jag redan idag är rätt nöjd med vad vanlig Blu-ray och iTunes HD ger i kvalitet.

 

Har ingen stor iTunes filmsamlingen men den växer sakta men säkert:

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2016-03-27 kl. 15.57.40.png   199,2K   0 Antal nerladdningar



#17

Postad 28 mars 2016 - 17:02

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Kommer givetvis fortsätta köpa film på fysisk media många år framöver men satt igår kväll och kollade trailers på lite nyare iTunes filmer via Apple tv´n på projektorn med 92" duk och det ser ju riktigt bra ut, så pass bra att jag starkt överväger att skaffa iTunes HD version av nya Star Wars filmen. Att det inte erbjuds nått HD ljud via iTunes i dagsläget gör mig inget och klarar mig bra med vanlig hederlig Dolby Digital.



#18

Postad 24 april 2016 - 11:37

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Är ju som sagt rätt nöjd med både kvalitén och användarvänligheten på iTunes.

Mindre bra är att dom är dåliga på att skriva exakt vad det är för bildformat och skriver bara antingen helskärmsläge, bredskärm eller widescreen. Så det gäller att se upp och kolla trailern först för få reda på mer exakt vilket format det verkligen är.

#19

Postad 24 april 2016 - 13:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Står itunes för textning också? Eller hur gör man när man vill se, tex en indisk film?



#20

Postad 24 april 2016 - 14:36

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Nu har inte jag sett nån Indisk film via iTunes men generellt brukar det finnas Svensk eller Engelsk text på filmerna.



#21

Postad 25 april 2016 - 17:05

Villhamer
  • Villhamer
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag lade ner mitt samlande för några år sedan när jag insåg att jag var tvungen att uppgradera hela samlingen till Blu-Ray, det skulle blivit för dyrt med 400+ dvder. Idag streamar jag det mesta, och köper bara de filmer jag anser vara essentiella på fysiskt format.



#22

Postad 04 maj 2016 - 19:06

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Svarar på frågan i denna tråd istället då den hör bättre hemma här.

Fick bli iTunes HD (1080p, DD 5.1) utgåvan för min del.

Bifogad fil  TheHatefulEight.jpg   7,02K   0 Antal nerladdningar

Varför varför varför??? Bdn kostar 99kr!!

https://www.minhembi...20275&p=4333712


Gillar smidigheten och för att jag tycker kvalitén som iTunes HD erbjuder är tillräckligt bra.


Edit: Provtittade lite igår kväll och imponeras återigen av hur bra det ser ut, med tanke på hur hårt komprimerat det förhållandevis är jämfört med Blu-ray.

Redigerat av Dr. Zaius, 05 maj 2016 - 06:55.


#23

Postad 16 maj 2016 - 20:26

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Köper nästan bara bluray och undantagsvist vanlig dvd om jag verkligen vill ha filmen.

Förstår inte varför filmbolagen skrotar dvd och bara går in för bl. Tycker att filmbolagen borde vara medvetna om att man förlorar kunder som inväntar filmerna på bl istället för att riskera att man blir blåsta genom att köpa dvd och sedan uppdatera sig på ett bl ex.

Har en lång lista på dvd som jag skulle vilja ha men kommer att köpa filmerna först när dom kommer på bl. dessvärre har dvdn utgått och någon utgivning på bl verkar inte vara på gång.



#24

Postad 19 maj 2016 - 05:42

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Då är det begagnat som gäller, själv köper jag fortfarande en del DVD på amazon. Där kan man hitta många gamla godigar ruskigt billigt :D



#25

Postad 05 juni 2016 - 10:40

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Ska bli mycket intressant att se hur pass bra Ultra HD Blu-ray kommer sälja på den alltmer krympande marknaden för fysisk media, där DVD formatet fortfarande dominerar så här tio år efter att Blu-ray introduserades. Tror absolut det finns utrymme även för Ultra HD Blu-ray och blir som sagt bli spännande att se hur stort avtryck formatet kommer göra.

#26

Postad 05 juni 2016 - 15:18

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Fan vet, tror själv att Ultra HD kommer att gå lika bra som SACD och DVD-A, som var suveräna format, men det fanns inte tillräckligt många som ville ha kvalitet, de flesta vill ha bekvämlighet, tyvärr.

Nu finns ju några få titlar på Blu ray audio, som ju låter lika bra, men det är ju ingen kioskvältare, direkt.

 

Tyvärr är de flesta nöjda med en tjänst som kan strömma vad som helt till deras iDevice, kvalitet är helt underordnat, folk köper ju inte ens musikanläggningar längre, utan bluetoothhögtalare i mono, och är nöjda. Jag tror många inte ens VET hur det kan låta när det låter riktigt bra.

 

The horror ...



#27

Postad 05 juni 2016 - 15:48

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Ja och när folk tillochmed här på forumet är nöjda med kvalitén som iTunes erbjuder så blir man ju riktigt mörkrädd!!

#28

Postad 05 juni 2016 - 17:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tyvärr bjuder ibland inte ens Blu-ray eller Uhd på det bästa. Kan filmbolagen släppa en film utan att putsa på den så gör de det. Man kan ibland se kantskärpning på en del Blu-ray från caps-a-holic. Det är riktigt störande att se hur slappt de behandlar film.

 

Vad ska man samla på i framtiden? Det känns inte som ett riktigt samlande om filmerna finns på en hårddisk. Hoppas Uhd åtminstone håller en tio år så ens samlarlust kan tillfredsställas. :)



#29

Postad 05 juni 2016 - 18:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
UHD BD kommer nog finnas kvar om 10 år precis som DVD och BD fortfarande kommer göra det. Utbudet av filmer på UHD BD däremot kommer troligtvis aldrig ifatt varken BD eller DVD.

#30

Postad 05 juni 2016 - 19:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

eller Uhd på det bästa. 

 

 

Jasså, vad har du då sett för film och med vilken bildvisare?

 

Utbudet av filmer på UHD BD däremot kommer troligtvis aldrig ifatt varken BD eller DVD.

 

 

Nä förmodligen inte! Jag köper dock :)

 

https://www.minhembi...c=323664&page=2


Redigerat av mcmike, 05 juni 2016 - 19:33.


#31

Postad 07 juni 2016 - 08:07

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Är som sagt nöjd med kvalitén på iTunes HD, men är lite nyfiken på hur Google Play´s motsvarighet är i jämförelse. Gissar att kvalitén är ungefär lika men skulle vara intressant att höra från nån som testat och jämfört dom båda tjänsterna.



#32

Postad 07 juni 2016 - 12:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nu har inte jag sett nån Indisk film via iTunes men generellt brukar det finnas Svensk eller Engelsk text på filmerna.

Bortsett från hela kategorin Bollywood på iTunes?

https://itunes.apple...ollywood/id4431



#33

Postad 07 juni 2016 - 14:09

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Är inte helt säker på din fråga men ska försöka svara så gott jag kan. Kollade lite snabbt upp 10 filmer under kategorin Bollywood på Svenska iTunes och samtliga hade Engelska undertexter. Bortser man från kategorin Bollywood så har det med nått undantag funnits Svensk text att välja på det tjugotal filmer jag hittills sett via iTunes.



#34

Postad 07 juni 2016 - 14:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är inte helt säker på din fråga men ska försöka svara så gott jag kan. Kollade lite snabbt upp 10 filmer under kategorin Bollywood på Svenska iTunes och samtliga hade Engelska undertexter. Bortser man från kategorin Bollywood så har det med nått undantag funnits Svensk text att välja på det tjugotal filmer jag hittills sett via iTunes.

Min fråga gällde att du inte sett några indiska filmer på iTunes. ;)



#35

Postad 07 juni 2016 - 15:12

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Nej, har fortfarande inte sett någon Indisk film via iTunes.



#36

Postad 07 juni 2016 - 15:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ä men är lite nyfiken på hur Google Play´s motsvarighet är i jämförelse. Gissar att kvalitén är ungefär lika men skulle vara intressant att höra från nån som testat och jämfört dom båda tjänsterna.

 

 

Har provat Itunes genom atv4 och Google play genom Nvidia shield! Itunes håller högre bildkvalité här hemma :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 07 juni 2016 - 15:49.


#37

Postad 07 juni 2016 - 16:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Okej, tack för informationen.

Fler som testat HD filmer på både iTunes och Google Play får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

#38

Postad 08 juni 2016 - 21:37

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Samlade förut (DVD och LD) och har väl kanske 50 BD men har lagt ner inköpen rejält.

Kör en raid någon gång på 200:- för 3st o.s.v. men köper sällan till nypris längre.

 

När det gäller nya format så är det för många hinder i min mening för att konsumera film på det sätt jag vill.

Hade de fixat ett krypto som funkar utan det fysiska mediat och att de kunde leverera filmerna på USB-sticka som man kunde kopiera etc. och spela upp i ex. Kodi eller vilken uppspelare som helst.

Då hade jag varit mer intresserad.

Men har inget sug alls på nytt skivmedia som är nedlåst och man måste köpa vissa specifika program för att få alla features (Java BD).

 

Så j-kla bra är inte filmerna längre, mest hoppa runt och slåss Marvel-crap :) (viss ironi i det påståendet).



#39

Postad 10 juni 2016 - 16:55

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Har inte jämfört så mycket men har svårt att se någon skillnad mellan att se iTunes HD filmerna strömmat eller nedladdat. Verkar som om man har tillräckligt fart på bredbandet så spelar det ingen roll, nån mer som jämfört och kanske har en annan erfarenhet att dela med sig av?



#40

Postad 11 juni 2016 - 21:40

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
När det gäller nya format så är det för många hinder i min mening för att konsumera film på det sätt jag vill.

Hade de fixat ett krypto som funkar utan det fysiska mediat och att de kunde leverera filmerna på USB-sticka som man kunde kopiera etc. och spela upp i ex. Kodi eller vilken uppspelare som helst.

Då hade jag varit mer intresserad.

Men har inget sug alls på nytt skivmedia som är nedlåst och man måste köpa vissa specifika program för att få alla features (Java BD).

 

Jag önskar också ett skivlöst uppspelningsalternativ av UHD media men ställer mig mer och mer tveksam till att vi kommer få ett alternativ som idag där man enkelt kan göra en backup av sin blu-ray film i datorn med diverse programvaror. Jag tror helt enkelt AACS 2.0 är för komplext att övervinna och även om man initilalt lyckas knäcka krypteringen och rippa över filerna så finns det som jag förstår det andra vägar för filmindustrin att gå med online autentisering osv. som idag ännu inte är aktiverat.

 

Det man istället får hoppas på är fler alternativ för nedladdning av UHD media till licensierade mediaspelare och lagringsmedia, Kaleidescape har ju visat att det är möjligt så nu gäller det att fler vågar utmana dom.


Redigerat av Mentos, 11 juni 2016 - 23:31.


#41

Postad 12 juni 2016 - 04:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har inte jämfört så mycket men har svårt att se någon skillnad mellan att se iTunes HD filmerna strömmat eller nedladdat. Verkar som om man har tillräckligt fart på bredbandet så spelar det ingen roll, nån mer som jämfört och kanske har en annan erfarenhet att dela med sig av?

 

Då och då gör Avsforum en bildjämförelse mellan ovannämnda format. Det går säkert att hitta gamla inslag på Avsforum.



#42

Postad 12 juni 2016 - 10:35

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Har sett dom där jämförelserna och dom stämmer ganska bra överens med vad jag själv ser här hemma på 92" duken.

 

Lånade för ett tag sen hem Blu-ray utgåvan av senaste Star Wars filmen för att jämföra med iTunes Hd versionen och skrev lite om det i Star Wars tråden. Är inte direkt överraskande av skillnaderna man ibland ser, är däremot desto mer imponerad över hur pass bra iTunes versionen står sig jämförelse för det är ibland svårt att avgöra vilken som är vilken man tittar på.



#43

Postad 12 juni 2016 - 11:11

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Glöm inte att jämnföra ljudet oxå!😉

#44

Postad 12 juni 2016 - 12:23

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Nej ljudet ska man inte glömma bort. Har däremot väldigt svårt att höra skillnad på olika ljudformat med mitt relativt simpla 3.1 system så där har jag väldigt lite att tillföra.

Redigerat av Dr. Zaius, 12 juni 2016 - 17:26.


#45

Postad 16 juni 2016 - 07:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

För den som vill grotta ner sig i försäljningsstatistik så släpper sidan homemediamagazine.com varje vecka statistik över hur disk försäljningen i USA går vecka för vecka jämfört med föregående år.

 

Och sidan forum.digital-digest.com bryter ner statistiken ytterligare så man t.ex ser vilka titlar det är som säljer bäst.

 

Bifogad fil  Webresearch-060416-6C.jpg   164,46K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Dr. Zaius, 16 juni 2016 - 09:41.


#46

Postad 18 juni 2016 - 00:20

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Det man istället får hoppas på är fler alternativ för nedladdning av UHD media till licensierade mediaspelare och lagringsmedia, Kaleidescape har ju visat att det är möjligt så nu gäller det att fler vågar utmana dom.

 

Mitt önskemål var inte att rippa från ett skivmedium utan att helt sonika få det i format som man kan kopiera till vilken device som helst.

Sen att man har det låst för uppspelning via ex. logins, unik nyckel per kund/device o.s.v. är ju inte värre än vad netflix eller liknande tjänster kräver.



#47

Postad 20 juni 2016 - 21:30

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Kommer som sagt inte sluta att köpa fysiska utgåvor men håller på att se över vilka filmer jag kan tänka mig byta ut och ersätta med iTunes versionen, för att på så sätt ge plats åt lite mer exklusiva fysiska utgåvor.



#48

Postad 29 juni 2016 - 23:19

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Studio executives are cheered by early Ultra HD Blu-ray sales numbers, which far surpassed expectations.

A total of 45 Ultra HD titles have been released on Blu-ray Disc since March — and according to Home Media Magazine market research, consumers bought more than 228,000 discs as of June 24.

By comparison, Blu-ray Disc, launched in June 2006, moved just 57,000 units in the comparable time frame.

http://www.homemedia...ast-start-38350

 

Ser ut som Ultra HD Blu-ray har fått en bra start och blir spännande att följa utvecklingen. Har hittills inte släppts nått på UHD BD formaten som jag personligen är intresserad av, men kommer ju såklart bli ändring på det vad det lider.



#49

Postad 30 juni 2016 - 14:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kommer inte att byta ut fysisk media mot streamad film, dock kan man konstatera att det finns en framtid med bildkvalitét i det. Netflix/Hdr genom Nvidian numera det bästa jag sett av streaming i fom av bildkvalité :)


Redigerat av mcmike, 30 juni 2016 - 14:33.


#50

Postad 30 juni 2016 - 15:06

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Ja framtiden gällande bildkvalité ser ljus ut. Framförallt ser framtiden för download och streaming spännande ut, men även fysik media har helt klart en framtid och tror det finns utrymme för dom båda att samexistera i många år framöver.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.