Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elfordon, Bilar, Mc , Moped m.m

574 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 februari 2020 - 17:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 697 inlägg
  • 0

Honda E blir 310 200 Sek efter miljöpremie så du menar allvarligt att 110 200 är ett vettigt nypris då lär du få vänta.

Med all elektronik som denna innehåller med skärmar, kamera för alla 3 backspeglar + back kamera på bakluckan m.m.

Ja var 400 ordinarie pris så.
För 200k får du sjukt mycket bil för .
En liten.
Förmodligen betydligt billigare än 200k också .
Det som är problemet .
Elbilar kan inte kosta så sjukt mycket mer .
Inte om man vill att de ska bli storsäljare iaf

Postad 19 februari 2020 - 17:24

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0
Själv längtar jag efter en familjebil på el för 10 och 8 åring som går på 7,5 pbb. Den skall rymma hockeytrunk i bagaget och kunna frakta lite övrigt bös då och då. Dragkrok skall finnas. Sköna stolar och tyst i bilen är viktigt. När detta kommer kommer jag hugga direkt.

Postad 19 februari 2020 - 17:40

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 690 inlägg
  • 0

Själv längtar jag efter en familjebil på el för 10 och 8 åring som går på 7,5 pbb. Den skall rymma hockeytrunk i bagaget och kunna frakta lite övrigt bös då och då. Dragkrok skall finnas. Sköna stolar och tyst i bilen är viktigt. När detta kommer kommer jag hugga direkt.

Den bilen kommer GARANTERAT att köpas upp och läggas ner.

Men med de förutsättningarna hade jag struntat blankt i märke och utseende.
Nästan iaf... En Fiat Multipla som ren elbil hade jag troligen nekat... :D

Postad 19 februari 2020 - 18:12

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0
Mmm, så är det. Det är typ en passat eller optimal eller liknande bil på ren el till en vettig peng. De flesta elbilar som kommer är så förbaskat små

Postad 19 februari 2020 - 18:44

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 396 inlägg
  • 0

Å,jag bara älskar den där Hondan.
En sån vore perfekt till frugan som stadsbil

Ja jag gillar den skarpt.

Får se vad frugan väljer istället för hennes Peugeot 308 SW vi har idag.

https://carplus.se/bil/nya-honda-e/

Postad 19 februari 2020 - 18:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 795 inlägg
  • 0

Stormarna i UK producera mycket el via vindkraft.
https://electrek.co/...solar-illinois/

56% peak av landets El kom från vindkraftverk.

Just nu så kommer 5,3% av Sveriges el från vindkraft. Fem komma tre

Postad 19 februari 2020 - 19:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 697 inlägg
  • 0
Därför stabilare källor behövs .

Postad 19 februari 2020 - 19:16

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 396 inlägg
  • 0

https://youtu.be/PUeE3TrLqYQ

Redigerat av Turtle, 19 februari 2020 - 19:17.

Postad 19 februari 2020 - 19:51

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Just nu så kommer 5,3% av Sveriges el från vindkraft. Fem komma tre

Citerat.
"Vid utgången av 2019 fanns det totalt 4 099 vindkraftverk med en sammanlagd installerad effekt på 8 984 MW. Under 2019 var den faktiska årsproduktionen 19,9 TWh och helårsproduktionen vid normalår med alla turbiner som fanns vid årsskiftet 24,7 TWh.

Andelen av elproduktionen från vindkraft under 2019 var "12 procent."

Under 2020 beräknas 1899 MW byggas. Branschens prognos är att vindkraftsproduktionen på fyra år kommer att fördubblas från dagens cirka 19,5 TWh till omkring 44 TWh år 2023.

https://sv.wikipedia...kraft_i_Sverige

Markbygden utanför Piteå är tänkt att bli Europas största landbaserade vindkraftspark och ska enligt planerna producera omkring 10 terawattimmar per år, motsvarande 6-7 procent av Sveriges samlade elproduktion, när parken är fullt utbyggd. Det tysksvenska företaget Svevind har beräknat att hela vindkraftparken Markbygden ska vara i drift 2021.

https://www.aftonbla...i-sverige-rusar

Energimyndigheten visar att vi hade ett rekord år 2019.

Den totala elproduktionen för 2019 uppgick till 164,4 TWh.

Totalt nettoexporterade vi 26,2 TWh el förra året.

Även vindkraften slog produktionsrekord under 2019. Preliminär statistik visar att den producerade 19,9 TWh, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2018. Vindkraften stod för cirka 12 procent av den totala produktionen.

https://www.energimy...k-elproduktion/

Redigerat av Jonas1979, 19 februari 2020 - 21:05.

Postad 19 februari 2020 - 22:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 795 inlägg
  • 0

Citerat.
"Vid utgången av 2019 fanns det totalt 4 099 vindkraftverk med en sammanlagd installerad effekt på 8 984 MW. Under 2019 var den faktiska årsproduktionen 19,9 TWh och helårsproduktionen vid normalår med alla turbiner som fanns vid årsskiftet 24,7 TWh.

Under 2020 beräknas 1899 MW byggas. Branschens prognos är att vindkraftsproduktionen på fyra år kommer att fördubblas från dagens cirka 19,5 TWh till omkring 44 TWh år 2023.

Markbygden utanför Piteå är tänkt att bli Europas största landbaserade vindkraftspark och ska enligt planerna producera omkring 10 terawattimmar per år, motsvarande 6-7 procent av Sveriges samlade elproduktion, när parken är fullt utbyggd. Det tysksvenska företaget Svevind har beräknat att hela vindkraftparken Markbygden ska vara i drift 2021.

Även vindkraften slog produktionsrekord under 2019. Preliminär statistik visar att den producerade 19,9 TWh, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2018. Vindkraften stod för cirka 12 procent av den totala produktionen.

Precis nu så producerar vinden 4,2% av elen

Postad 19 februari 2020 - 22:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 639 inlägg
  • 1

Citerat.

Så Buddy har INGEN poäng med sitt inlägg och vindkraft har INGA svagheter?

Jag har inget emot vindkraft och tycker definitivt att det är något vi ska satsa på i framtiden, men att hålla på som du gör känns bara fanatiskt.

Precis nu så producerar vinden 4,2% av elen

Och det du håller på med är lika töntigt. Det går att hitta nackdelar med alla energislag. Nu känner jag dig ju tillräckligt väl för att veta att det enda du är ute efter är att peta lite i myrstacken så jag nöjer mig med att påpeka det.

Postad 19 februari 2020 - 22:33

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Så Buddy har INGEN poäng med sitt inlägg och vindkraft har INGA svagheter?

Jag har inget emot vindkraft och tycker definitivt att det är något vi ska satsa på i framtiden, men att hålla på som du gör känns bara fanatiskt.

Och det du håller på med är lika töntigt. Det går att hitta nackdelar med alla energislag. Nu känner jag dig ju tillräckligt väl för att veta att det enda du är ute efter är att peta lite i myrstacken så jag nöjer mig med att påpeka det.

Självklart har alla energislag för och nackdelar men när man ej kommer med korrekt fakta eller källhänvisningar på sina påståenden.

Så matade jag Nät-trollet förlåt. :-)

Postad 19 februari 2020 - 22:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 639 inlägg
  • 0

Buddy kom med helt korrekt fakta (om än av fel anledning) så ditt svar rättade ingenting. Du svarade helt enkelt på något han inte påstått.

Vindkraften HAR problem med tillförlitlighet och vi i Sverige har tur att vi har vattenkraft som reglerkraft när den (som just nu) inte producerar speciellt mycket.

Postad Igår, 01:41

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 1

Tycker det är lite synd att inte utbyggnaden av de förnybara energikällorna rapporteras om i media (inte enbart i Sverige utan i hela världen). Många som tror att det inte varit någon utveckling alls utan helt stått stilla sen 2012 och det aldrig kommer bli någon förändring. 

https://sverigesradi...artikel=7384475  - 1,3 sekunders googling. Så det finns garanterat bättre källor. Det finns så klart fortfarande en otrolig utvecklingspotential när det gäller att minska kol/olje-användning även framöver.  

Postad Igår, 06:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 795 inlägg
  • 0

Självklart har alla energislag för och nackdelar men när man ej kommer med korrekt fakta eller källhänvisningar på sina påståenden.

Så matade jag Nät-trollet förlåt. :-)

På svenska kraftnäts hemsida kan du se sveriges elproduktion just nu. Du kan även gå bakåt i tiden och kolla data. 4,2 % var korrekt igår när jag skrev det.

https://www.svk.se/d...kontrollrummet/

Redigerat av Buddypresley, Igår, 07:15.

Postad Igår, 08:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 795 inlägg
  • 0

Tycker det är lite synd att inte utbyggnaden av de förnybara energikällorna rapporteras om i media (inte enbart i Sverige utan i hela världen). Många som tror att det inte varit någon utveckling alls utan helt stått stilla sen 2012 och det aldrig kommer bli någon förändring. 

https://sverigesradi...artikel=7384475  - 1,3 sekunders googling. Så det finns garanterat bättre källor. Det finns så klart fortfarande en otrolig utvecklingspotential när det gäller att minska kol/olje-användning även framöver.  

Asien står för ca 80% av all kolanvändning i världen och kolanvändningen där ökar

Postad Igår, 09:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 21 950 inlägg
  • 0

7.5 pbb (får det till 362K för 2020) för en eldriven Family Main Battle Tank. Jag hoppas som sagt på 2025 men det känns inte helt säkert. En MEB-baserad spirituell ersättare till Octavia kanske? (ny Octavia kombi (halvkombin räcker iofs) har ett riktpris på 324K, 150 TDI DSG, Style + Drag/värmare-paket)

Redigerat av pacman, Igår, 09:46.

Postad Igår, 11:06

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

På svenska kraftnäts hemsida kan du se sveriges elproduktion just nu. Du kan även gå bakåt i tiden och kolla data. 4,2 % var korrekt igår när jag skrev det.

https://www.svk.se/d...kontrollrummet/

Tack för informationen och källhänvisning,

Idag är 28.4% Vindkraft och blåser rejält i Östersund så svänger rejält.

22.6% Kärnkraft, så fördubblar man vindkraften till 2022 som jag hittate information att målet är så kommer det hjälpa till med mer producerad Grön El.

Men själv tycker jag att det är mer intressant hur mycket energislaget producerar per/år men förstår att man kan skryta som i UK att 56% kom från Vindkraft på en dag vid stormbyar, 19%  på helåret 2019 i UK vs 12% i Sverige.

Dessutom är vindkraft det mest ekonomiska att bygga idag och därför det tagit fart rejält och att varje snurra producerar mer el till nätet och dom nyaste är 8 ggr effektivare en dom första som byggdes och då förstår man varför kraftbolagen bygger detta i första hand.

362K = 7.5PBB så får man en MG ZS Ev för mindre pengar redan idag men tyvärr missar man dragkroks kravet men får en stor bil som rymmer både packningen och ungar i en prisvärd kategori.

Redigerat av Jonas1979, Igår, 17:10.

Postad Igår, 11:41

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1 779 inlägg
  • 0

Kärnkraft och vatten är helt klart dom stabilaste elkällorna. Tänker man på miljö och vill producera "grön el" så är det kärnkraft man skall propagera för. Allra helst i ett samhälle med större och större behov av el.

Man bör anpassa energiproduktionen för vart i världen man befinner sig. T.ex solcells anläggningar i Gobiöknen, Geotermisk energi på Island etc.

Att behöva förlita sig på att importera el för att det inte blåser tillfredsställande eller behöva stänga ner fabriker pga detsamma känns bakåtsträvande.

Kärnkraft generation 4 är framtiden för stabil energi utan toppar och bottnar. My two cents.

Postad Igår, 15:01

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
MG ZS Ev range test Winther

Redigerat av Jonas1979, Igår, 15:02.

Postad Igår, 20:35

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Wireless charging + Power to grid from Bev.

Redigerat av Jonas1979, Igår, 20:35.

Postad Igår, 20:41

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Tycker det är bra att bilarna kan användas som en strömkälla som delar energi med strömnätet.

Antar att man får avdrag på elräkningen liknande Solenergi om man producerar och delar energi till nätet.

Detta görs via Elbilar när dom ej används och står stilla och inkopplad via laddning.

Redan idag finns smarta laddboxar så man kan ställa in att den laddar när det är billigast och appen och laddboxen uppfyller ens inställningar.

Så då kan man dela Energi när nätet är mest belastat och ladda bilen vid låg belastning när det är som billigaste ström och appen och laddboxen sköter detta åt kunden.

Redigerat av Jonas1979, Igår, 21:01.

Postad Igår, 22:44

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Redigerat av Jonas1979, Igår, 22:44.

Postad Igår, 22:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 772 inlägg
  • 1
Jonas: Vilken elbil har du själv?
Vilka elbilar har du faktiskt kört?
Vilka andra moderna bilar har du kört (nej, V70 räknas inte)?

Postad Idag, 00:01

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Jonas: Vilken elbil har du själv?
Vilka elbilar har du faktiskt kört?
Vilka andra moderna bilar har du kört (nej, V70 räknas inte)?

Har ingen elbil idag men väldigt intresserad av Vw Id 3.

Står i kö för att test köra Peugeot E 208 när den kommer in på en lokal handlare.

Har funderat att testköra Hyundai Kona och Ionic på en lokal handlare men inte blivit av ännu.

Hyresvärden har även Nissan Leaf 40 Kw som man kan låna.

Moderna nya bilar som jag kört är Vw passat alltrack 2018, Vw Amarock 2018 inom jobb, Varför räknas inte Volvo V70 D4 Euro 6 181 HK 2015 enligt dig ?

Även kört XC70 D4 Euro 5 2016 men den motorn var en 5 cylindrig variant istället för min 4 cylindrig motorn som är Euro 6 klassad.

Jag menar den hade iallafall Automatiskt helljus, Start/Stopp, Laneassist, Driver alert, pedristrian safety, Kamera i front rutan för skyltavläsning, regnsensor, 8-stegad automat, farthållare som man kan ställa in avstånd till framförvarande bil så den håller korrekt avstånd, Parkerings sensorer m.m

Min Volvo V70 var fullutrustad och bättre komfort en Passat Alltrack från 2018, så vad räknas som en modern bil enligt dig ?

Jag hade redan ägt en Elbil idag om det inte vore för att mina ekonomiska förrutsättningar ändras och därför jag valt en Elmoped istället som transport medel.

Men den lilla erfarenhet jag har från elfordon är att man har enbart 1 växel att vridmoment finns direkt du behöver inte vänta på varvtal som förbränningsmotorn, Piggare från stilla stående med direkt respons för ett högre vridmoment.

Ska skicka ett email och se om E-208 kommit in så kan jag återkomma när jag testat denna.

Redigerat av Jonas1979, Idag, 00:18.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.