Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken på högtalarelement

282 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 januari 2019 - 20:41

Hellquest
  • Hellquest
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Novis i ämnet och har undrat en tid: Hur kommer det sig att högtalarmembran (för bas och ibland mellanregister) i många fall inte överstiger runt 6,5" i storlek i toppen av en högtalarserie? Annars tycks ju pris och elementstorlek följas åt just till den storleksnivån - sen blir det annat som står för fördyringen. KEF Reference 5 som ett exempel.

 

Många högtalare med element i den här storleken verkar prestera dåligt i de lägsta, hörbara basfrekvenserna. Borde inte det anses problematiskt för den som jagar det perfekta ljudet? Accepterar man det när man lägger 200 000 på ett par högtalare? Samtidigt verkar många titta snett på 2.1-system som att en subbas är något oheligt.

 

Det finns förvisso högtalare med större element, men utbudet är ju klart sämre. Eller så har jag kollat på fel ställen/tillverkare.

 

Är just 5,5"-6,5" (ibland men sällan 8") på något sätt en optimal storlek för ett normalt Svensson-vardagsrum? Eller varför stannar man där?

 

Tacksam för input :)



#2

Postad 31 januari 2019 - 08:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Är just 5,5"-6,5" (ibland men sällan 8") på något sätt en optimal storlek för ett normalt Svensson-vardagsrum? Eller varför stannar man där?

 

För mellanregister är det optimalt ja. För basar spelar det egentligen ingen roll, dvs det kan låta precis lika bra med större element. Konarean avgör delvis vilket ljudtryck de kan återge med låg dist, men det är bara en av alla parametrar.

 

På 70-talet var det vanligt med små mellanregister, och ett stort baselement, i en låda med stor platt baffel, och de var ofta även osymmetriskt placerade. Det orsakar alla möjliga problem med spridning och reflektioner vilket orsakar dist och fasfel. Det fanns ingen bra utrustning till att mäta och simulera sådant på den tiden. Det är en av anledningarna till att en smal baffel är att föredra, eller snarare en som inte är mycket bredare än elementen.

 

En annan anledning är det ändå krävs bra subwoofers för att återge djupbas med låg dist, och 80Hz är en vanlig delning vilket gör att mindre krävs av basarna i en golvare. Det finns helt enkelt inget behov för 15" element och liknande i en golvare, eftersom de ändå är mycket sämre än en bra sub.


Redigerat av Ageve, 31 januari 2019 - 08:56.


#3

Postad 31 januari 2019 - 09:13

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har själv högtalare i den storleken med 2 6,5 tums basar. Och dom presterar inte dåligt i basområdet alls. Behövs absolut ingen sub för musik. Handlar mycket om att ha fått dom inspelade, det ger en enorm skillnad för basen. Och förstärkaren är enormt viktigt också för basåtergivningen. Folk som klagat på basen har oftast snålat på förstärkeriet

Redigerat av Andreas3200, 31 januari 2019 - 09:13.


#4

Postad 31 januari 2019 - 09:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Har själv högtalare i den storleken med 2 6,5 tums basar. Och dom presterar inte dåligt i basområdet alls. Behövs absolut ingen sub för musik.

...

Folk som klagat på basen har oftast snålat på förstärkeriet 

 

Har inte koll på S2, men 683 (har de själv, och 804s) har ovanligt djup bas jämfört med många andra golvare. Det är däremot väldigt många som inte spelar en ton under 30Hz. Fast trots det, så missar du den allra djupaste basen med 683, framförallt om du vill kunna spela på högre ljudnivå. 683 är rätt kapabla annars på den fronten.

 

Kör med 2st Velodyne DD18 till mina 804s (och Rotel RB-1590 slutsteg).

 

edit: Driver 683 med Rotel RB-1080.


Redigerat av Ageve, 31 januari 2019 - 09:43.


#5

Postad 31 januari 2019 - 15:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Jag tror att den största anledningen är att ju större elementen blir, desto större kavitet behöver dom för att kunna spela optimalt.

Svensson vill helt enkelt inte ha två enorma klossar i sitt vardagsrum.


Har själv högtalare i den storleken med 2 6,5 tums basar. Och dom presterar inte dåligt i basområdet alls. Behövs absolut ingen sub för musik.

 

 

Tycker du. ;)



#6

Postad 31 januari 2019 - 16:27

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag tror att den största anledningen är att ju större elementen blir, desto större kavitet behöver dom för att kunna spela optimalt.
Svensson vill helt enkelt inte ha två enorma klossar i sitt vardagsrum.



Tycker du. ;)


Ja absolut gör jag det. Att kalla dom ha tunn eller lite bas, är en enorm överdrift. Finns klart högtalare som spelar djupare och större, men det betyder inte att dom har tunn bas, där är ganska goda bas och volym resurser föresatt att du har spelat in dom, placerat dom rätt i rummet, och har en kraftig förstärkare, för en vis del låtar hade man klart kunnat önska lite djupare bas, men i de flesta fallen så spelar de tillräkligt djupt för att fä en bra njutning för musiken, saknas inte bas för rocklåtar eller så
Enligt min mening. Jämför man dom med lillebror 684 s2 så är där enorm skillnad i basresurserna. Har sub men använder den sällan för musik, eftersom golvarna klarar det galant på egen hand.
För film och spel kan det dock vara kul att ha subben igång för det extra mullret

#7

Postad 31 januari 2019 - 16:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har inte koll på S2, men 683 (har de själv, och 804s) har ovanligt djup bas jämfört med många andra golvare. Det är däremot väldigt många som inte spelar en ton under 30Hz. Fast trots det, så missar du den allra djupaste basen med 683, framförallt om du vill kunna spela på högre ljudnivå. 683 är rätt kapabla annars på den fronten.

Kör med 2st Velodyne DD18 till mina 804s (och Rotel RB-1590 slutsteg).

edit: Driver 683 med Rotel RB-1080.

Vilka monster subbar du kör med😎👍
Hur är b&w 683 med rotel jämfört med nad. Såg att rotel släppt ny integrerad förstärkare kommer inte ihåg modellen men skulle ligga på 2x200 watt. Kostar runt 25k. Har rotel bra driv i de lägre registerna. Tycker nad gör ett bra jobb där

Redigerat av Andreas3200, 31 januari 2019 - 16:31.


#8

Postad 01 februari 2019 - 16:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ja absolut gör jag det. Att kalla dom ha tunn eller lite bas, är en enorm överdrift. Finns klart högtalare som spelar djupare och större, men det betyder inte att dom har tunn bas, där är ganska goda bas och volym resurser föresatt att du har spelat in dom, placerat dom rätt i rummet, och har en kraftig förstärkare, för en vis del låtar hade man klart kunnat önska lite djupare bas, men i de flesta fallen så spelar de tillräkligt djupt för att fä en bra njutning för musiken, saknas inte bas för rocklåtar eller så
Enligt min mening. Jämför man dom med lillebror 684 s2 så är där enorm skillnad i basresurserna. Har sub men använder den sällan för musik, eftersom golvarna klarar det galant på egen hand.
För film och spel kan det dock vara kul att ha subben igång för det extra mullret

 

 

Det jag menar är att en del vill spela elektronisk musik svinstarkt. Det finns inte ett par golvare i världen som grejar.



#9

Postad 01 februari 2019 - 21:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det jag menar är att en del vill spela elektronisk musik svinstarkt. Det finns inte ett par golvare i världen som grejar.


Det beror ju på hur pass djup bas du vill ha. Vill man ha mullrade bas då nej, då behövs sub. Du kan absolut spela elektroniskt musik med bra bastryck bara från ett par golvare. Det kommer givetvis inte upp till samma nivå som en vettig sub gör, men det är ju ganska förståligt med. Som tex infected mushroom, Går alldedes utmärkt att spela med med bra bastryck även utan sub. Dock finns där dubstep och så vidare som kan kräva sub för att komma till sin fulla rätt

Redigerat av Andreas3200, 01 februari 2019 - 21:30.


#10

Postad 02 februari 2019 - 00:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det beror ju på hur pass djup bas du vill ha. Vill man ha mullrade bas då nej, då behövs sub. Du kan absolut spela elektroniskt musik med bra bastryck bara från ett par golvare. Det kommer givetvis inte upp till samma nivå som en vettig sub gör, men det är ju ganska förståligt med. Som tex infected mushroom, Går alldedes utmärkt att spela med med bra bastryck även utan sub. Dock finns där dubstep och så vidare som kan kräva sub för att komma till sin fulla rätt

 

Du talar som någon som verkligen inte hört bra, djup bas :) Det är inte fysiskt möjligt för fyra 6,5" stora element att fixa det. Djup bas med hög volym = mycket flyttad luft = stor konarea + lång slaglängd. Enkel matematik.


Redigerat av Loco.spk, 02 februari 2019 - 00:19.


#11

Postad 02 februari 2019 - 07:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att på 60:talet var dom ute o snurrade men på 70:talet började dom att få styr på distmätningar, spinorama och med intåget av dedikerade studiomonitorer så blev högtalarna mindre.

 

15" får anses vara den övre gränsen för vad ett mellan reg ska vara och redan där ser man konstigt spridningsmönster över frekvens.

(beroende på konens utformning  o talspolens storlek)

 

I min bok finns det bara 1 golvare idag som man kan kalla full range,

https://data-bass.co...e=system&id=132

 

042714-JTR-600.jpg



#12

Postad 02 februari 2019 - 07:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Du talar som någon som verkligen inte hört bra, djup bas :) Det är inte fysiskt möjligt för fyra 6,5" stora element att fixa det. Djup bas med hög volym = mycket flyttad luft = stor konarea + lång slaglängd. Enkel matematik.


Jag har hört djup bas från ett par golvare dynaudio excite x44 spelar så pass mycket bas som du nästan skulle förvänta dig komma från sub. Du kan få bra tryck från 4 6,5 tums basar. Har spelat mycket infected mushroom. Och tycker det trycker på rätt bra. Sen finns det alltid högtalare med mer om man vill ha det.
Men utan rätt förstärkare så kan det kvitta om du har dubbla 15 tummare. Kan då ändå låta som ett par mindre högtalare istället. Med rätt förstärkare som tex nad c375, c388 rotel eller Musical fidelity kan du även få högtalare med 6,5 tums basar spela stort.
Dom har givetvis sina begränsningar. Men man kan få rätt så bra bas ur 6,5 tums med rätt förutsättningar. Och sen är det upp till var och en. Alla föredrar kanske olika typer. Vissa kanske vill ha bas som slår dig och som fladdrar i byxbenen. Medan vissa andra kanske tycker mer om att ha en bas som ändå är djup fast snärtig. Hade jag haft en större budget hade jag nog ägt dynaudio excite x44. Men kostar för mycket. Dom har den mest imponerande bas jag hört ur en golvare i den storleken, men samtidigt bra välljud. Men någon gång måste man nöja sig, har man en budget på runt 15-20k så kan man inte få allt, man får helt enkelt välja, du kan ändå få en relativt bra mix av allt som volym tryck och välljud.

#13

Postad 02 februari 2019 - 11:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är väl bara att konstatera att stora element får varierande betydelse för ljudåtergivningen beroende av konstruktionen i övrigt på högtalaren.
Främsta anledningen till att man oftas nöjer sig med 6,5" element och hellre sätter dit fler än att gå upp i storlek är sannolikt för att kunna hålla ner bredden på högtalaren. Det handlar mycket om att skapa högtalare som är kommersiellt gångbara och kan passa in i moderna hem.
Sedan är det i många fall också lättare att få till delningen mot diskanten om man inte har stora element som skall delas mot dessa direkt. 
I tvåvägskonstruktioner så är detta en vanlig orsak till att man väljer bort 8" och uppåt. Finns undantag där man har element som täcker stort frekvensområde.

Vill man använda större element och behålla en smal front så blir det till att sidomontera basen och lägga delningen till denna relativt lågt.

 

När det gäller påfyllnad med de sista 10-20Hz så funkar det ofta bra med en sub, men elementstorleken/elementytan i frontarna har en påtaglig betydelse för att hantera basen däröver på ett sätt så att det kan återges bra utan att låta inskränkt/bantad. Tror det är detta som föregående talare upplever att Dynaudio Excite  44 lyckas med och de lär återge det mesta av ljudet på skivan eftersom de sträcker ut ner till 27Hz -3dB. Men visst det innebär att det i praktiken skulle kunna gå ner ytterligare 10Hz som kan påverka ljudupplevelsen varierande mycket beroende på inspelningen.



#14

Postad 02 februari 2019 - 12:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag har hört djup bas från ett par golvare dynaudio excite x44 spelar så pass mycket bas som du nästan skulle förvänta dig komma från sub. Du kan få bra tryck från 4 6,5 tums basar.

 

 

Om det är din referenspunkt så blir det svårt att föra en vettig diskussion i ämnet. Även om det där säkert är en kompetent golvhögtalare så är det fortfarande just det. Du har helt enkelt ingen vettig referenspunkt.

 

 

Har spelat mycket infected mushroom. Och tycker det trycker på rätt bra.

 

Varför tjatar du om infected mushroom? Jag har inte lyssnat mycket på dem men jag vill inte minnas att det var någon speciell djupbas i deras låtar.

 

 

Men utan rätt förstärkare så kan det kvitta om du har dubbla 15 tummare.

 

Ja, självklart? Vem har hävdat något annat?

 

 

Med rätt förstärkare som tex nad c375, c388 rotel eller Musical fidelity kan du även få högtalare med 6,5 tums basar spela stort.

 

Nej. Fysikens lagar gäller fortfarande. Du kan inte ösa in effekt i ett litet element och få det att låta som ett stort. Många har försökt, tro mig :)

 

 

Och sen är det upp till var och en. Alla föredrar kanske olika typer. Vissa kanske vill ha bas som slår dig och som fladdrar i byxbenen. Medan vissa andra kanske tycker mer om att ha en bas som ändå är djup fast snärtig. 

 

Här blir det återigen tydligt att du inte riktigt vet vad du pratar om. Det du skriver här är inget motsatsförhållande. Du kan ha avgrundsdjup bas som "fladdrar i byxbenen" SAMTIDIGT som den är "snärtig". Men du behöver en bra subwoofer för det. ;)



#15

Postad 02 februari 2019 - 12:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om det är din referenspunkt så blir det svårt att föra en vettig diskussion i ämnet. Även om det där säkert är en kompetent golvhögtalare så är det fortfarande just det. Du har helt enkelt ingen vettig referenspunkt.

*har kortat ner inlägget*

Bra inlägg, smak och tycke varierar stort!

 

Infected Mushroom och låg bas, ja men bara på en skiva och det är BP Empire resten är inget speciellt.

Dom flesta av oss här inne tycker inte att bumpa bumpa vid 30-40hz är låg bas ;)


Redigerat av johan b-lund, 02 februari 2019 - 12:46.


#16

Postad 02 februari 2019 - 12:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Varför tjatar du om infected mushroom? Jag har inte lyssnat mycket på dem men jag vill inte minnas att det var någon speciell djupbas i deras låtar.

 

Never Ever Land från skivan B.P. Empire får det att gunga lite i golvet hos mig, men då har jag lite mer än 6,5" i basen.... :) (vilket även Johan nämnde ovan)

 

https://open.spotify...CSHWN2TlVlf2s-g

 

Vill man testa djupbas tycker jag att Warm Swarm med Krumelur är bra, men det är ingen musik jag lyssnar på i någon större omfattning.

 

https://open.spotify...2RjigdHEIqCYGtg



#17

Postad 02 februari 2019 - 12:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

klart man behöver en sub för att få de djupa att träda fram även vid måttligt höga volymer, att en golvare spelar ner till 27hz säger inget om hur den klarar det vid lite högre volymer, oftast väldigt dåligt. för nästan alla stativare och golvare krävs de en sub för att få uppleva hela registret , ingen snack om den saken, lyssna bara på vissa Live inspelningar som innehåller info med full styrka ner till 20hz, man tappar nästan allt med bara golvare där, men VISST lyssnar man på dunka dunka ner till 35-40hz, ja då håller jag med om att ett par golvare med 6.5" basar duger, men ska du gräva djupare så måste normalt en sub till.


spela denna: :)

där ser man vad som hörs(känns), hör man inget trots att elementet rör sig, ja då.....    vet man  

 

https://www.youtube.com/watch?v=HxMO2SgQNSc&feature=youtu.be



#18

Postad 02 februari 2019 - 13:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Infected Mushroom och låg bas, ja men bara på en skiva och det är BP Empire resten är inget speciellt.

Dom flesta av oss här inne tycker inte att bumpa bumpa vid 30-40hz är låg bas ;)

 

Ok, BP Empire har jag missat då. Fokus på 30-40Hz låter mer bekant av det jag hört.

 

Var tvungen att spela lite nu för att färska upp minnet. Deras musik har väldigt mycket "dema ljudsystem aura" över sig. Det låter "imponerande" på de flesta system kan jag tro. Ingen större utmaning.

 

Oavsett så är ju argumentet att "en specifik typ av musik låter bra, alltså är högtalarna bra" ett rätt dåligt argument. Sätt på fiolmusik så kan vi alltså ta bort baselementet helt ;)

 

Däremot kan det ju vara ett argument för att just den person som bara lyssnar på Infected mushroom inte behöver en subwoofer som spelar ner till ensiffriga HZ. Men det är ju inte alls vad vi pratar om nu (även om jag börjar tro att Andreas faktiskt gör det till viss del).

 

 

spela denna: :)

där ser man vad som hörs(känns), hör man inget trots att elementet rör sig, ja då.....    vet man  

 

https://www.youtube.com/watch?v=HxMO2SgQNSc&feature=youtu.be

 

Den där ska jag testa när jag är nere i biorummet nästa gång. Jag spelade den uppe i arbetsrummet nu och det gick precis att ana att det är lågbas i den (och då har jag ändå en liten SW här). Får se vad som händer med lite större grejer :)



#19

Postad 02 februari 2019 - 14:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 

 

 

Den där ska jag testa när jag är nere i biorummet nästa gång. Jag spelade den uppe i arbetsrummet nu och det gick precis att ana att det är lågbas i den (och då har jag ändå en liten SW här). Får se vad som händer med lite större grejer :)

jag hör inte hälften med min dator + sony 10" subwoofer.... :)

vet ej hur djupt den går, men misstänker under 20hz kanske



#20

Postad 02 februari 2019 - 14:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ok, BP Empire har jag missat då. Fokus på 30-40Hz låter mer bekant av det jag hört.

Var tvungen att spela lite nu för att färska upp minnet. Deras musik har väldigt mycket "dema ljudsystem aura" över sig. Det låter "imponerande" på de flesta system kan jag tro. Ingen större utmaning.

Oavsett så är ju argumentet att "en specifik typ av musik låter bra, alltså är högtalarna bra" ett rätt dåligt argument. Sätt på fiolmusik så kan vi alltså ta bort baselementet helt ;)

Däremot kan det ju vara ett argument för att just den person som bara lyssnar på Infected mushroom inte behöver en subwoofer som spelar ner till ensiffriga HZ. Men det är ju inte alls vad vi pratar om nu (även om jag börjar tro att Andreas faktiskt gör det till viss del).



Den där ska jag testa när jag är nere i biorummet nästa gång. Jag spelade den uppe i arbetsrummet nu och det gick precis att ana att det är lågbas i den (och då har jag ändå en liten SW här). Får se vad som händer med lite större grejer :)

Varför skall man föra en konversation med dig då?

#21

Postad 02 februari 2019 - 15:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag må vara trög, men vad menar du?



#22

Postad 02 februari 2019 - 15:43

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vi kan ju börja med att definera vad djup bas i musik är vilka hz snackar vi ens om? Tycker det flesta högtalare som klarar ~30hz -3dB vid det man anser är lyssningsvolym räcker. Sen angående elementstorlek så har storleken på rummet stor inverkan på hur stor konarea som behövs, eller ?


Redigerat av TijY, 02 februari 2019 - 15:45.


#23

Postad 02 februari 2019 - 16:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag må vara trög, men vad menar du?

Du skriver att det inte går att föra en diskussion för att personens referens inte stämmer med din.
Min referens är KEF Blade2 med Bel Canto black series. Kan du då föra en diskussion med mig. Jag har även hört smått till stort. Storleken har att göra med det blåtand är inne på att högtalaren byggs utifrån vissa kriterier. Javisst det finns högtalare som kan återge under 40hertz det är i praktiken betydelselöst eftersom få musikinstrument återger ljud så lågt och det är mest klassisk musik som går ner väldigt lågt på grund utav vissa speciella bas instrument. Ofta det man uppfattar först i musik är trummor och mellanregister i form utav rösten medan basen från basgitarr är svårare om man inte lyssnar noga och lika så diskant. Vad är meningen att köpa en högtalare som bara kan återge de lägre registret när det andra inte håller hög kvalitet. Jag kan sedan nog också tippa på att det är en kostnadsfråga inblandat när man konstruerar en högtalare. Tror inte man vill veta vad till exempel diamanten kostar i ett par Bowers 800.

#24

Postad 02 februari 2019 - 16:41

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Om det är din referenspunkt så blir det svårt att föra en vettig diskussion i ämnet. Även om det där säkert är en kompetent golvhögtalare så är det fortfarande just det. Du har helt enkelt ingen vettig referenspunkt.


Varför tjatar du om infected mushroom? Jag har inte lyssnat mycket på dem men jag vill inte minnas att det var någon speciell djupbas i deras låtar.


Ja, självklart? Vem har hävdat något annat?


Nej. Fysikens lagar gäller fortfarande. Du kan inte ösa in effekt i ett litet element och få det att låta som ett stort. Många har försökt, tro mig :)


Här blir det återigen tydligt att du inte riktigt vet vad du pratar om. Det du skriver här är inget motsatsförhållande. Du kan ha avgrundsdjup bas som "fladdrar i byxbenen" SAMTIDIGT som den är "snärtig". Men du behöver en bra subwoofer för det. ;)


Där finns klart djupbas i deras låtar. Sen om det är dom tyngsta har jag aldrig påstått.


6,5 är väl inte litet heller. De flesta modeller kör bara med 6,5 tummare. Stort och stort det är på vilken skala man ser det på. Förstärkaren gör enorm skillnad speciellt på trögdrivna högtalare, det är möjligt att få relativt stort ljud från 2st 6,5 tummare. Pluggar du in en billig denon på 2x40 watt för 3000-4000. Låter det tamt och tunt, men pluggar du och andra sidan i en Musical fidelity m6si på 2x220 watt som går på runt 25-30k blir det enorm skillnad på hela basregistert. Trots det är samma högtalare.

På tal om infected mushroom så lyssnar jag faktiskt inte bara på dom. Lyssnar på allt man kan tänka sig. Allt från acdc till lady gaga. Om nu förstår vad jag menar.

Redigerat av Andreas3200, 02 februari 2019 - 16:50.


#25

Postad 02 februari 2019 - 16:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Du skriver att det inte går att föra en diskussion för att personens referens inte stämmer med din.

 

Då hade det ju varit lämpligt att citera det inlägget istället för det inlägg du gjorde där jag inte ens nämnde något i närheten av det. Men inte ens i det inlägg jag tror att du borde citera skrev jag det  det du tydligen tror att jag skrev.

 

Jag skrev "Om det är din referenspunkt så blir det svårt att föra en vettig diskussion i ämnet. Även om det där säkert är en kompetent golvhögtalare så är det fortfarande just det. Du har helt enkelt ingen vettig referenspunkt."

 

Det betyder helt enkelt att han knappast kan uttala sig om något han inte lyssnat på. Hoppas det blev solklart nu.

 

 

Javisst det finns högtalare som kan återge under 40hertz det är i praktiken betydelselöst eftersom få musikinstrument återger ljud så lågt och det är mest klassisk musik som går ner väldigt lågt på grund utav vissa speciella bas instrument.

 

Spelar ingen som helst roll i denna diskussionen. Trådstarten handlar om varför tillverkare av dyra högtalare fortfarande sätter i relativt små baselement. Att det är en kompromiss som kommer av en rad skäl är vi andra redan överens om. Det Andreas verkade hävda var att det inte alls var en kompromiss utan att små element med rätt förstärkare gav väl så bra bas som större subwoofers. Det är helt objektivt fel.

 

 

Ofta det man uppfattar först i musik är trummor och mellanregister i form utav rösten medan basen från basgitarr är svårare om man inte lyssnar noga och lika så diskant. Vad är meningen att köpa en högtalare som bara kan återge de lägre registret när det andra inte håller hög kvalitet.

 

Vet inte ens vad du vill ha sagt med detta. Är det någon som hävdat något liknande det du argumenterar mot?



#26

Postad 02 februari 2019 - 16:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vi kan ju börja med att definera vad djup bas i musik är vilka hz snackar vi ens om? Tycker det flesta högtalare som klarar ~30hz -3dB vid det man anser är lyssningsvolym räcker. Sen angående elementstorlek så har storleken på rummet stor inverkan på hur stor konarea som behövs, eller ?

Och däri ligger problemet!

Här är en del grejer var det går "fel"

 

Först så gillar vi inte rak frekvensgång och lyssningsrummet driver upp basen (googla Fletcher & Munson)

 

En högtalare mäts på 1 meters avstånd och med 1 watt in men det är egentligen ingen standard, står det inte "känsligheten i dB @ 1W/2,83v 1met så vet vi inte hur det har mätts.

 

Ponera på att det är mätt på rätt sätt, ju högre du kommer att spela ju lägre känslighet får du i basen och eftersom vi förlorar en massa dB med avstånd.

 

Hur frekvensgången kommer se ut på högtalare X i ett rum går inte att sia men där finns inte en chans att man ens är nära -3dB punkten enligt spec.

Det är enkel fysik :)



#27

Postad 02 februari 2019 - 16:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Då hade det ju varit lämpligt att citera det inlägget istället för det inlägg du gjorde där jag inte ens nämnde något i närheten av det. Men inte ens i det inlägg jag tror att du borde citera skrev jag det det du tydligen tror att jag skrev.

Jag skrev "Om det är din referenspunkt så blir det svårt att föra en vettig diskussion i ämnet. Även om det där säkert är en kompetent golvhögtalare så är det fortfarande just det. Du har helt enkelt ingen vettig referenspunkt."

Det betyder helt enkelt att han knappast kan uttala sig om något han inte lyssnat på. Hoppas det blev solklart nu.


Spelar ingen som helst roll i denna diskussionen. Trådstarten handlar om varför tillverkare av dyra högtalare fortfarande sätter i relativt små baselement. Att det är en kompromiss som kommer av en rad skäl är vi andra redan överens om. Det Andreas verkade hävda var att det inte alls var en kompromiss utan att små element med rätt förstärkare gav väl så bra bas som större subwoofers. Det är helt objektivt fel.

Du förvrider mina ord. Har aldrig sagt att golvare med 6,5 tums basar spelar som subwoofers. Är fullt medveten att inga golvare kan slå en sub när det gäller djupbas. Men det betyder inte att du inte kan få en stor ljudbild med endast golvarna. För sista djupbasen behövs sub ja. Men själv behöver jag så mycket bas. Man kan inte ha för mycket heller om man har grannar i närheten i heller. För subbar låter genom väggarna så det visslar om det, redan med ett par golvare i lägenhet, så låter det längre i väg än vad man tror

Redigerat av Andreas3200, 02 februari 2019 - 17:05.


#28

Postad 02 februari 2019 - 17:03

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Och däri ligger problemet!

Här är en del grejer var det går "fel"

 

Först så gillar vi inte rak frekvensgång och lyssningsrummet driver upp basen (googla Fletcher & Munson)

 

En högtalare mäts på 1 meters avstånd och med 1 watt in men det är egentligen ingen standard, står det inte "känsligheten i dB @ 1W/2,83v 1met så vet vi inte hur det har mätts.

 

Ponera på att det är mätt på rätt sätt, ju högre du kommer att spela ju lägre känslighet får du i basen och eftersom vi förlorar en massa dB med avstånd.

 

Hur frekvensgången kommer se ut på högtalare X i ett rum går inte att sia men där finns inte en chans att man ens är nära -3dB punkten enligt spec.

Det är enkel fysik :)

 

Frekvensgången ska väl mätas med 85dB som standard? 80phon kurvan som är mest relevant?

 

Vill du att högtalare ska ha +8dB under 40hz mätt i rum ? Fletcher kurvan går bara ner till ~30hz för övrigt. 

Känsligheten har ju minimal inverkan på hur det kommer låta i rum x med högalare x ?

Lättare att diskutera om fler haft mätmic och kurvor från lyssningsposition, vilket jag inte har så snackar mest i nattmössan :D

Edit:

Tycker det är svårt att få ett rum att låta bra med högre volym och riktigt lågbas om man jämför med hörlurar exempelvis. Det är nog också en anledning till att högtalare använder mindre element. 


Redigerat av TijY, 02 februari 2019 - 17:08.


#29

Postad 02 februari 2019 - 17:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

6,5 är väl inte litet heller. De flesta modeller kör bara med 6,5 tummare. Stort och stort det är på vilken skala man ser det på.

 

6,5 ÄR litet om vi pratar baselement. Att det trots det är en av de vanligaste storlekarna i golvhögtalare är ju precis det tråden handlar om.

 

 

Förstärkaren gör enorm skillnad speciellt på trögdrivna högtalare, det är möjligt att få relativt stort ljud från 2st 6,5 tummare.

 

Försök att förstå detta nu: Allt ljud är förflyttning av luft. Lägre frekvens = mer flyttad luft. För att flytta luft krävs yta och slaglängd. Mindre diameter på elementet ger mindre yta och gör det svårare att få lång linjär slaglängd. Därför kan inte 6,5" komma i närheten av ett bra större baselement oavsett hur mycket energi du matar in. Punkt.

 

 

Du förvrider mina ord. Har aldrig sagt att golvare med 6,5 tums basar spelar som subwoofers. Är fullt medveten att inga golvare kan slå en sub när det gäller djupbas. Men det betyder inte att du inte kan få en stor ljudbild med endast golvarna.

 

Nej, du har möjligtvis missförstått vad vi diskuterar och har uttryckt dig dåligt men jag förvrider inte dina ord.

 

Om du som du säger nu är med på att en golvhögtalare med 6,5" element inte kan mäta sig med en bra sub så är vi ju överens. Det lät inte som det tidigare.



#30

Postad 02 februari 2019 - 17:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

6,5 ÄR litet om vi pratar baselement. Att det trots det är en av de vanligaste storlekarna i golvhögtalare är ju precis det tråden handlar om.


Försök att förstå detta nu: Allt ljud är förflyttning av luft. Lägre frekvens = mer flyttad luft. För att flytta luft krävs yta och slaglängd. Mindre diameter på elementet ger mindre yta och gör det svårare att få lång linjär slaglängd. Därför kan inte 6,5" komma i närheten av ett bra större baselement oavsett hur mycket energi du matar in. Punkt.



Nej, du har möjligtvis missförstått vad vi diskuterar och har uttryckt dig dåligt men jag förvrider inte dina ord.

Om du som du säger nu är med på att en golvhögtalare med 6,5" element inte kan mäta sig med en bra sub så är vi ju överens. Det lät inte som det tidigare.

Ja jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig fel. Har sub själv med. Kanske inte den bästa men gör sitt jobb bra för sin storlek. För film och spelande är det ett måste enligt min mening

Redigerat av Andreas3200, 02 februari 2019 - 17:10.


#31

Postad 02 februari 2019 - 17:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Lättare att diskutera om fler haft mätmic och kurvor från lyssningsposition, vilket jag inte har så snackar mest i nattmössan :D

 

Vilket jag har. Rak frekvensgång ner till 10Hz med 115dB vid lyssningplats. 1% dist vid 20Hz. Då blir det lite provocerande när det antyds att det räcker med golvhögtalare och en bra förstärkare ;)

 

Nu kommer jag inte vara aktiv mer ikväll för det är trots allt lördag och middagen ska lagas!



#32

Postad 02 februari 2019 - 17:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag anser oavsett sub eller inte, att man missar en hel del bas i musik om man inte når ner till 20hz.... långt ifrån all musik, men en del, och där missar man mycket..


Sen är det lite så, de man är van vid, så lyssnar man på ljud, men om man ej kan återskapa hela registret så missar man ju info, eller hur?

 

Som att dra ner 50% på de röda i bilden, de skulle väl inte se ut som skaparen tänkt sig...



#33

Postad 02 februari 2019 - 17:15

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vilket jag har. Rak frekvensgång ner till 10Hz med 115dB vid lyssningplats. 1% dist vid 20Hz. Då blir det lite provocerande när det antyds att det räcker med golvhögtalare och en bra förstärkare ;)

 

Nu kommer jag inte vara aktiv mer ikväll för det är trots allt lördag och middagen ska lagas!

 

Imponerande, du tillhör nog under en promille som har det. Inte ens majoriteten av studio's har såpass bra återgivning. 

Aldrig påstått att det räcker med en bra förstärkare och X högtalare. Jag menar bara att för de flesta borde 30hz runt 80-90dB vara acceptabelt till musik. Vilket enligt mig borde vara möjligt utan sub/basmoduler med rumspåverkan.  


Redigerat av TijY, 02 februari 2019 - 17:18.


#34

Postad 02 februari 2019 - 17:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Imponerande, du tillhör nog under en promille som har det. Inte ens majoriteten av studio's har såpass bra återgivning. 

Aldrig påstått att det räcker med en bra förstärkare och X högtalare. Jag menar bara att för de flesta borde 30hz runt 80-90dB vara acceptabelt till musik. Vilket är möjligt utan sub/basmoduler. 

just de du säger, så är vekligheten, de flesta klarar sig med det..

 

MEN har man lyssnat på annat så hör man skillnaden, och den vill man oftast inte vara utan, de finns metoder för att få alla film och musik till att bli fullfjädrad ner till 20hz, ganska enkelt, inte många som vet det dock, eller rättare sagt ej har kapacitet till att utnyttja det....

 

Men även de som har potenta anläggningar vet ej om detta, eller i alla fall ej brytt sig om det, de missar bas under 30-40 hz på 90% av alla filmer och säker en del i musiken också..



#35

Postad 02 februari 2019 - 17:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

just de du säger, så är vekligheten, de flesta klarar sig med det..

MEN har man lyssnat på annat så hör man skillnaden, och den vill man oftast inte vara utan, de finns metoder för att få alla film och musik till att bli fullfjädrad ner till 20hz, ganska enkelt, inte många som vet det dock, eller rättare sagt ej har kapacitet till att utnyttja det....

Men även de som har potenta anläggningar vet ej om detta, eller i alla fall ej brytt sig om det, de missar bas under 30-40 hz på 90% av alla filmer och säker en del i musiken också..

Råkade bli en citering just här. Ville mest bara ha något att utgå från.
Vet ej hur jag skall förklara mig för allt jag skriver kommer ju ändå misstolkas utav någon.
Rent teoretiskt kan vi höra det låg frekventa området däremot i praktiken ser det så mycket annorlunda ut. Det vi uppfattar som bas med en gång kan ligga högre upp i frekvensen därmed kan man ju undra vad är då så intressant att högtalaren går så lågt ner och att det är hela världen för vissa. Därför jag inte riktigt ser poängen med ett monster element när flera mindre kan återskapa samma frekvens utav bas registret. Sedan när man är så lågt ner som vissa är intresserade utav så är det ju trycket från ljudet man hör och det är få som är intresserade utav det hela. Därför tror jag det inte är utav intresse från dagens tillverkare där tekniken går framåt och tillverkarna har säkert studerat fram utifrån olika data att det räcker med mindre element som är tillverkat i ett visst material som är mer överträffande och har samma egenskaper att återge de olika frekvenser som människan upplever utifrån musik.

#36

Postad 02 februari 2019 - 17:54

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vilket jag har. Rak frekvensgång ner till 10Hz med 115dB vid lyssningplats. 1% dist vid 20Hz. Då blir det lite provocerande när det antyds att det räcker med golvhögtalare och en bra förstärkare ;)

 

Nu kommer jag inte vara aktiv mer ikväll för det är trots allt lördag och middagen ska lagas!

 

Tack för din input! 

 

just de du säger, så är vekligheten, de flesta klarar sig med det..

 

MEN har man lyssnat på annat så hör man skillnaden, och den vill man oftast inte vara utan, de finns metoder för att få alla film och musik till att bli fullfjädrad ner till 20hz, ganska enkelt, inte många som vet det dock, eller rättare sagt ej har kapacitet till att utnyttja det....

 

Men även de som har potenta anläggningar vet ej om detta, eller i alla fall ej brytt sig om det, de missar bas under 30-40 hz på 90% av alla filmer och säker en del i musiken också..

 

Mja visserligen, jag har hörlurar som ger öronmassage under 20hz så jag vet "ungefär" hur infected och filmer kan låta. För folk som inte vet vad dom missar, innebär det stora summor på basmoduler och bra rums förutsättningar för att nå 20hz +100dB exp.vis. för att inte prata om alla som bor i lägenhet som det bara är en dröm. 

 

Alla vill inte veta att dom behöver lägga 18.000kr på två SVS SB2000 och koppla det till 2-kanal blir krångligt och inte ens säkert bra till musik i alla rum utan akustikförbättringar. Speciellt när man redan lagt X antal tusen på golvhögtalare som förhoppningsvis(borde) gå en bit under 40hz. Vilka andra metoder tänker du på, diy? 

 

Film kräver väl knappast samma kontroll på basen som musik avstår gärna från den diskussionen. 

 

Blir väldigt OT nu Loco.spk hur långt har du från högtalare och storlek på rum? 


Redigerat av TijY, 02 februari 2019 - 18:05.


#37

Postad 02 februari 2019 - 18:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

....att det räcker med mindre element som är tillverkat i ett visst material som är mer överträffande och har samma egenskaper att återge de olika frekvenser som människan upplever utifrån musik.

I teorien sa man förr att 2stk 8" (som var standard på golvare när jag växte upp) kan flytta lika mycker luft som 1stk 10" och om det stämmer så behövs 16stk 6.5" element för att flytta lika mycket luft som 1stk 15" men i praktiken så tror jag det kostar mer än det smakar med allt förstärkeri och plats bara för att uppnå detta. Så nej små element kan i praktiken i normala hem inte återge samma låga frekvenser.

Om man måste ha detta? Vel bas"gitarrer" går ned til 30hz och en sub ger mycket större "stampa takten"-faktor i en stor del av blues, rock osv då basmattan ofta är grunden i musiken. Har man inte haft detta så tror jag inte heller man saknar något, men har man en gång testat så blir man helt beroende. En kompis lånade min paradigm en gång och drog dagen efter och köpte seg en sub utopia. Han lyssnar uteslutande på 70-tals rock. Det handlar inte heller bara om att nå denna frekvens, man skal också kunna få detaljer och kontroll med korrekt nivå. En ordentlig sub ger mera detaljer i basen dvs den "målar upp en mer högupplöst bild" vilket ger en ny helhet i musiken och för mig förbättrar allting.

Mina golvare har 6,5" och dom går också ned til 30hz det har jag mätt med umic, men dom har inte samma tryck i en rak frekvensgång ned dit och kan absolut inte göra så det fladdrar om bena så som subben gör.

Jag är också övertygad om att det är design som är orsaken til många små element idag och ja 6.5 är smått. Det stämmer dock att dom kan tuna ljudet på en annan nivå idag om man jämför med 15år tilbaka, men sammtidigt så är det ett trixande av olika saker som gör att dom idag gräver sig lite lägre f,eks slavbas och reflex och detta kan aldrig ge samma pondus som ett par större element. Jag gick nyss från 20år gamla golvare med 4stk 10" element til helt nya med 4stk 6.5" och det är stor skillnad, dom nya går djupt ja, imponerande, men i rent tryck och kontroll så har dom inte en chans i världen....därför jag kuttar dom vid 90hz och låter subben ta över. Då får man kontroll.

Redigerat av Demon Slayer, 02 februari 2019 - 19:03.


#38

Postad 02 februari 2019 - 18:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Vilket jag har. Rak frekvensgång ner till 10Hz med 115dB vid lyssningplats. 1% dist vid 20Hz. Då blir det lite provocerande när det antyds att det räcker med golvhögtalare och en bra förstärkare ;)

Nu kommer jag inte vara aktiv mer ikväll för det är trots allt lördag och middagen ska lagas!


Har du postat splkurva och dist på detta system i forumet? Vore kul att se. Kansje du har vattenfall också. Antar att du har REW.

#39

Postad 02 februari 2019 - 19:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Frekvensgången ska väl mätas med 85dB som standard? 80phon kurvan som är mest relevant?

 

Vill du att högtalare ska ha +8dB under 40hz mätt i rum ? Fletcher kurvan går bara ner till ~30hz för övrigt. 

Känsligheten har ju minimal inverkan på hur det kommer låta i rum x med högalare x ?

Lättare att diskutera om fler haft mätmic och kurvor från lyssningsposition, vilket jag inte har så snackar mest i nattmössan :D

Edit:

Tycker det är svårt att få ett rum att låta bra med högre volym och riktigt lågbas om man jämför med hörlurar exempelvis. Det är nog också en anledning till att högtalare använder mindre element. 

Om du hittar källa på 85db så får du gärna visa det, jag har bara sett 1W/2,83v.

 

Fletcher & Munson visar bara hur vi uppfattar ljud och det är anledningen att vi tycker rak frekvensgång låter basfattig.

Så +3 till +6db  är nog där dom flesta tycker det låter bra.

 

Känslighet räknas aldrig över hela frekvensområdet och ett tapp på mer än -4dB i lägre basregister är inget ovanligt vid märkeskänslighet.

Ju högre du spelar ju sämre känslighet i lägsta basen.

Teoretiskt förlorar man 6db vid var fördubbling av avståndet, inomhus blir tappet inte lika stort.

Så på 4 meters avstånd till högtalaren så förlorar 12dB (!) men säg att rummet hjälper till o det bara är -9db.

När man sedan skruvar upp så minskar känsligheten i basen snabbt......

 

Så sammanfattningsvis vill vi ha extra drag i basen för det är så våra öron uppfattar ljud, högtalare tappar känslighet snabbt i lägsta basen och det problemet blir långt värre med avstånd.

 

 

För att få till bra lågbas krävs bra rum, bra utrustning och oftast någon elektronisk korrigering.

 

 

en bild säger mycket

Här är mätning på Martin Logan Dynamo 1600X

https://www.hembioco...an-dynamo-1600x

https://www.martinlo...ct/dynamo-1600x

Och en spec med raka besked!

20–200 Hz ±3 dB. Anechoic in LFE mode.

 

 

Se hur den tappar i lägsta basen ju högre man spelar och för att vara sub så är den inte helkass.

Men det är en sub, gjord för att spela låg bass, det är inget en golvare ens i närheten av att klara av....

1600xcompressionsweeps.jpg


Redigerat av johan b-lund, 02 februari 2019 - 20:00.


#40

Postad 02 februari 2019 - 20:13

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ingen aning det var en fråga.

 

Hur vet gemene man vart 1W / 2.83v på försteget ligger? De frekvenskurvor jag sett från diy-folk och recensioner jag kommer ihåg har varit 85dB som genomsnitt. Men det kanske bara är för att de inte har ekofritt rum och befinner sig i rummet. Eller för att många högtalare ligger under 90dB känslighet.

 

Sådär ja, varför får man inte sådana fina diagram från alla tillverkare. 


Redigerat av TijY, 02 februari 2019 - 20:19.


#41

Postad 02 februari 2019 - 20:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

I teorien sa man förr att 2stk 8" (som var standard på golvare när jag växte upp) kan flytta lika mycker luft som 1stk 10" och om det stämmer så behövs 16stk 6.5" element för att flytta lika mycket luft som 1stk 15" men i praktiken så tror jag det kostar mer än det smakar med allt förstärkeri och plats bara för att uppnå detta. Så nej små element kan i praktiken i normala hem inte återge samma låga frekvenser.

 

Den teorin borde betyda att slaglängden alltid är större på ett stort element i så fall, för är det bara ytan på konen som ligger till grund för teorin så är detta helt fel. Ytans förhållande mellan ett 6,5" element och ett på 15" har ett ungefärligt förhållande på 1 till 5.
Om jag inte slog in fel på miniräknaren, är ju lördag kväll så konstiga saker kan hända. Men det låter också mycket rimligare. 


Redigerat av Blåtand, 03 februari 2019 - 08:34.


#42

Postad 02 februari 2019 - 20:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ingen aning det var en fråga.

Hur vet gemene man vart 1W / 2.83v på försteget ligger? De frekvenskurvor jag sett från diy-folk och recensioner jag kommer ihåg har varit 85dB som genomsnitt.


Tror bara att det blir lite jobbigt högt så därför många håller sig lite lägre. Kan fort bli många svep.

Redigerat av Demon Slayer, 02 februari 2019 - 20:28.


#43

Postad 02 februari 2019 - 20:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ingen aning det var en fråga.

 

Hur vet gemene man vart 1W / 2.83v på försteget ligger? De frekvenskurvor jag sett från diy-folk och recensioner jag kommer ihåg har varit 85dB som genomsnitt. Men det kanske bara är för att de inte har ekofritt rum och befinner sig i rummet. Eller för att många högtalare ligger under 90dB känslighet.

 

Sådär ja, varför får man inte sådana fina diagram från alla tillverkare. 

Utan att koppla en voltmeter till slutsteget så vet vi inte hur mycket vi pytsar ur det.

Men tillverkarna använder oftast 1W/2,83v men står det inget om det då litar jag nada på specen.

Tyvärr är det oftast bara Pro sidan som skriver ut rätt känslighet o max spl etc

Använder man Gated measurement i REW så kan man få ganska ärlig mätning ner till ~200hz

Vill man ha ärlig mätning i basen så får man mäta utomhus :)



#44

Postad 02 februari 2019 - 20:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Den teorin borde betyda att slaglängden alltid är större på ett stort element i så fall, för är det bara ytan på konen som ligger till grund för teorin så är detta helt fel. Ytans förhållande mellan ett 6,5" element och ett på 15" har ett ungefärligt förhållande på 1 till 5.
Om jag inte slag in fel på miniräknaren, är ju lördag kväll så konstiga saker kan hända. Men det låter också mycket rimligare.

Jag anar inte hur det är räknat ut. Säkert bara sånn sirka hur det uppfattas i praktiken och min erfarenhet visar att dett stämmer hyffsat med 8, 10, 12, men blir säkert mer fel ju längre åt varje håll man går....typ 1000 diskanter mot 1st 24" hehe.

Men slaglängden blir ju automatiskt större då allt skalerar när man går upp?

Redigerat av Demon Slayer, 02 februari 2019 - 20:34.


#45

Postad 02 februari 2019 - 20:42

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Utan att koppla en voltmeter till slutsteget så vet vi inte hur mycket vi pytsar ur det.

Men tillverkarna använder oftast 1W/2,83v men står det inget om det då litar jag nada på specen.

Tyvärr är det oftast bara Pro sidan som skriver ut rätt känslighet o max spl etc

Använder man Gated measurement i REW så kan man få ganska ärlig mätning ner till ~200hz

Vill man ha ärlig mätning i basen så får man mäta utomhus :)

 

2.83v med på högtalarkablarna vid 1khz ton eller 20hz-20khz noise? 

 

Vilken dB kör man vid blindtest?  annars blir det som att jämföra äpplen med päron. Alla har inte samma krav på dB. Visst alla golvhögtalare klarar inte 40hz i 105dB. Sen så vet jag inte hur pass representativt long term outputsweep-s är till musik. 

För mig som alltid kört 2 kanal, känns det mer som all dessa bas-jagande är produkt av att "ni" har högtalare med vass/hög diskant. Som ni vill jämna ut. 

Där har du golvhögtalare. Som kan jämföras med priset på den subben. Kostar runt 40tkr

http://www.torgny.bi...a_Pi60s_sml.jpg -4 vid 24hz även om den dippar lite mer innan 30hz inte eko-fritt. 


Redigerat av TijY, 02 februari 2019 - 20:51.


#46

Postad 03 februari 2019 - 08:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de som missas lite här är om man jämför fronthögtalare med sub är effekten, en bra sub med stort element har ju lätt runt 1000-1500 riktiga watt ännu mer i peak, ska man mata 2 front högtalare med jätte element som går neråt 20hz med 2x1000rms watt blir de ganska dyrt iomed att du ska driva hela registret, man behöver lite bra grejor här=svindyrt om de ens finns..


Redigerat av hundrakg, 03 februari 2019 - 08:36.


#47

Postad 03 februari 2019 - 09:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

2.83v med på högtalarkablarna vid 1khz ton eller 20hz-20khz noise? 

 

Vilken dB kör man vid blindtest?  annars blir det som att jämföra äpplen med päron. Alla har inte samma krav på dB. Visst alla golvhögtalare klarar inte 40hz i 105dB. Sen så vet jag inte hur pass representativt long term outputsweep-s är till musik. 

För mig som alltid kört 2 kanal, känns det mer som all dessa bas-jagande är produkt av att "ni" har högtalare med vass/hög diskant. Som ni vill jämna ut. 

Där har du golvhögtalare. Som kan jämföras med priset på den subben. Kostar runt 40tkr

http://www.torgny.bi...a_Pi60s_sml.jpg -4 vid 24hz även om den dippar lite mer innan 30hz inte eko-fritt. 

 

På pro sidan specar man oftast hela frekvensomfånget ner till den punkten när basen tappar känslighet.

Exempel

Sensitivity 40 Hz – 100 Hz, 97 dB, 1 W @ 1m; reference 2.83 V

Averaged half-space (2pi). Quarter-space (1pi, wall/floor junction placement) is 6 dB higher

Och så vidare...

 

På Consumer sidan så vet jag inte riktigt men det är inte 20 - 20Khz.

 

Vad som väljs vid blindtester bestämmer var och en antar jag.

 

Long term output sweep är en bra indikation på vad en högtalare klarar under en längre tid.

Termisk kompression kommer tillslut att koka talspolen om man spelar för högt under en längre tid.....

Att nästan klara REF volym tycker jag är ett krav av en sub även när det kommer till musik.

Annars så försvinner lägsta basen o det börjar dista ganska tidigt när man skruvar upp.

 

Exempel från Pro

Max Continuous SPL @ 1 meter 126 dB

Max Peak SPL @ 1 meter 132 dB

Per industry practice, maximum long-term SPL is a calculation that references halfspace 1W/1m sensitivity, scaled by the long-term continuous power rating

 

Att vi vill mothäva vass diskant håller jag verkligen inte med om, många här inne har baserat sina system på förbaskat bra 2 kanals högtalare.

 

Lite kul att du visar mätning på en produkt från Öhman, skaparen av dom mest brutala subs som finns ;)

Återigen, det är en mätning vid märkeskänslighet, skruva upp och mät igen eller skruva upp o mät på 4 meters avstånd.



#48

Postad 03 februari 2019 - 11:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Citerar inget särskilt inlägg, men tidigare har det efterfrågats mätningar med djup bas.

 

Tonkurvan nedan har mätts upp på lyssningsposition mitt i soffan, c:a 3,4 m från de främre högtalarna och något längre från subben. Mätmikrofonen är kalibrerad för ner till 10 Hz, så under det finns viss risk för felvisning.

 

Bifogad fil  Revel+IB fullrange.jpg   66,57K   0 Antal nerladdningar

 

Som man kan se på bilden ovan ligger F-3dB vid c:a 5 Hz. Vattenfall eller distmätningar har jag inga, och jag har inte vågat pressa till några toppmätningar av ljudtryck.

I samband med med injustering av systemet provspelade vi Warm Swarm med Krumelur vid -17 på försteget. Vi mätte då 105 dB i genomsnitt och 111 dB i topparna, ingen hörbar distortion. 

 

De övre registren låter också bra från mina högtalare, så det finns inget att dölja där. De har dessutom F-3dB vid 31 Hz, så de låter helt OK utan sub också. Jag vill dock har mer, så jag delar dem vid 80 Hz mot subben.



#49

Postad 03 februari 2019 - 13:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Citerar inget särskilt inlägg, men tidigare har det efterfrågats mätningar med djup bas.

Eriks inlägg adderar en sak till och det är ett elements T/S värden o vad man kan bygga med ett element.

18" med styv o relativt liten slaglängd producerar infra på hög nivå

 

:)


Redigerat av johan b-lund, 03 februari 2019 - 13:47.


#50

Postad 03 februari 2019 - 13:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det finns fortfarande människor som tror att subwoofers är till hembio. En dåligt integrerad sub är precis lika kass till hembion som den är fantastisk till musik när man gör rätt. Man bör försöka ta reda på vad som finns att hämta innan man tror sig veta att man klarar sig utan. Jag var en av dessa okunniga som nu skådad djupet.
Högst sannolikt hade det inte skadat med en sub till, men då blir det hårda förhandlingar med frugan. :)
Jag säger härmed alls inte att jag inte förstår de som väljer att leva utan, bara att man bör undersöka.
Någon vettig förklaring till varför man även i mycket dyra konstruktioner tycks hålla sig till 6,5" basar har inte jag. Några hävdar att små element är snabbare, andra att det handlar om minimering av kantreflexer osv. Men några av de allra bästa högtalare jag hört är då rakt inte smala. Och inte fasen är en JBL K2 långsam, och den basen är väl typ 15"?

Infected Mushroom låter fö. häftigt redan på en klockradio. Musik jag därför förstår att folk fastnar för, men ett dåligt exempel på musik med djupbas. Klassisk musik är väl då att föredra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.