Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Effekten på Pioneer och Yamaha

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 januari 2014 - 19:26

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Vilken är egentligen den kraftfullare av pioneer´s vs yamaha´s flaggskepp?

Både anger ju effekten på olika sätt, och framför allt verkar Pioneer ange det som brukar kallas fusk watt. 1khz ton och endast en kanal.

Läser man Pioneers SC-LX87:
9 kanaler 1kHz, 1% 8ohm totalt 850 watt, vilket iså fall borde vara ca 94 watt/kanal.

1 kanal i 6ohm 220 watt.

Sen har dom något som i alla fall jag tyder en angivelse på effekt i två kanaler.
Total Harmonic Distoriation 0.04% (1kHz, 130W + 130W, 8ohm)

Maximum ut effekt 1kHz, 4ohm 10% THD 370W.

Tittar vi vidare på Yamaha och RX-A3030:
20Hz till 20kHz, 0,06% THD 8ohm, 150W + 150W

En kanal 1kHz, 0,9% THD 8ohm 185W
Sen har dom något dom anger som högsta effekt.
1kHz 10% THD 8ohm 230W

Svårt att jämföra dom tycker jag då dom mäter på två olika sätt samt i olika ohm.
Men rent spontant tycker jag det verkar som att Yamaha är den kraftfullare och att Pioneer försöker hotta upp sina siffror.

Någon som har håller med?

Varför kan inte alla tillverkare ha samma specifikation och sätt att mäta.
En surround receiver ska och bör mätas med alla kanaler i drift eller åtminstone med två kanaler i drift, 20Hz - 20kHz och 8ohm.

Synd också att det inte finns (vad jag kan hitta) någon test där dessa två ställs mot varandra.

Vem anser ni är starkast?


#2

Postad 26 januari 2014 - 20:37

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0
Svårt att svara på detta.
Pioneer har sina d-klass steg medans yamma nog kör a-b steg.
Men här kommer mina erfarenheter då jag hört en 3020 å äger en lx76
Har inte ställt dom helt i A-B jämförelse skall ha i beaktelse.

För det första så har dom helt olika sound, yamahan tyckte jag lät väldigt neutral å lite "själlös" men den distade aldrig och högt som lågt i både film å 2kanal så lät den fint men tyckte det fattades lite tryck i dom lägre registrerna samt lite för blyg diskant. Gillade absolut inte ljudbilden den målade upp.
Power fanns absolut där men tyckte inte riktigt den var nåt för mina öron.

Min lx76 har mer tryck i dom lägre registerna och inte lika blyg i diskanten men kunde varit lite mer från mellanregistret men det kan ju korrigeras i mcacc. Fullkomligt älskar ljudbilden denna skapar och som bäst i film.
Jag höjer å höjer å den bara fortsätter lika kontrollerat högt som lågt. Ljudet fallerar inte eller smetar ihop sig.
Hör minsta lilla detalj.

Jag kan kanske vara lite jävig då jag har en pioneer men jag vill uppleva att pioneer inte är lika blyg som yamma när det handlar om kraften.
Säkert nån som kommer ha åsikter om detta jag skrivit men alla har vi olika öron å olika åsikter samt rätten att berätta om dom.

Har haft en del toppmodeller från onkyo och jag tycker denna har mera driv än dom onkyo jag haft.
Sen har det säkert med högtalarna att göra med å akustik men då kan detta inlägg bli värsta novellen.
Haha, du blev nog inte klokare av detta men lite tankar kanske startar, om inte hos dig så kanske hos andra.
Tack för mig

#3

Postad 26 januari 2014 - 23:00

Unregisteredb857a8c2
  • Unregisteredb857a8c2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
:)
Den infon hjälper mig också, är som intresserad av att införskaffa en av dessa framöver..

Vad är skillnaden på klass d och a-b steg?
Är klass d mer effektiva? tänkte pioneer drar mindre ström enligt deras spec.

#4

Postad 27 januari 2014 - 00:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det är nog ingen skillnad i effekt. För att få någon märkbar skillnad räcker det inte att gå från 100 watt till 150.
Då gör förstegsbiten en betydligt större skillnad för ljudet.

Mitt tips är att du köper den som du tycker är snyggast och som du känner lite extra för.
Om du i framtiden behöver mer effekt hänger du på ett extra slutsteg till frontarna och använder dom övriga kanalerna till att driva center och surr. :)

#5

Postad 27 januari 2014 - 07:55

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Det är nog ingen skillnad i effekt. För att få någon märkbar skillnad räcker det inte att gå från 100 watt till 150.
Då gör förstegsbiten en betydligt större skillnad för ljudet.

Mitt tips är att du köper den som du tycker är snyggast och som du känner lite extra för.
Om du i framtiden behöver mer effekt hänger du på ett extra slutsteg till frontarna och använder dom övriga kanalerna till att driva center och surr. :)


Jag håller med om att det nog är hugget som stucket dessa receivers mellan gällande effekt. Även om jag nu tycker Pioneer reder ut gröten bättre.
Håller absolut inte med om att man ska köpa den som är snyggast då ljudbilden är helt olika mellan dessa. Låna hem, köp den som passar dig bäst.

#6

Postad 27 januari 2014 - 09:47

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Jag har haft en pioneer lx 82a.
och nu en Yamaha 2020.
Och jag tror inte att jag skulle kunna blind testa dom och höra någon skillnad.



#7

Postad 27 januari 2014 - 18:27

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Svårt att svara på detta.
Pioneer har sina d-klass steg medans yamma nog kör a-b steg.
Men här kommer mina erfarenheter då jag hört en 3020 å äger en lx76
Har inte ställt dom helt i A-B jämförelse skall ha i beaktelse.

För det första så har dom helt olika sound, yamahan tyckte jag lät väldigt neutral å lite "själlös" men den distade aldrig och högt som lågt i både film å 2kanal så lät den fint men tyckte det fattades lite tryck i dom lägre registrerna samt lite för blyg diskant. Gillade absolut inte ljudbilden den målade upp.
Power fanns absolut där men tyckte inte riktigt den var nåt för mina öron.

Min lx76 har mer tryck i dom lägre registerna och inte lika blyg i diskanten men kunde varit lite mer från mellanregistret men det kan ju korrigeras i mcacc. Fullkomligt älskar ljudbilden denna skapar och som bäst i film.
Jag höjer å höjer å den bara fortsätter lika kontrollerat högt som lågt. Ljudet fallerar inte eller smetar ihop sig.
Hör minsta lilla detalj.

Jag kan kanske vara lite jävig då jag har en pioneer men jag vill uppleva att pioneer inte är lika blyg som yamma när det handlar om kraften.
Säkert nån som kommer ha åsikter om detta jag skrivit men alla har vi olika öron å olika åsikter samt rätten att berätta om dom.

Har haft en del toppmodeller från onkyo och jag tycker denna har mera driv än dom onkyo jag haft.
Sen har det säkert med högtalarna att göra med å akustik men då kan detta inlägg bli värsta novellen.
Haha, du blev nog inte klokare av detta men lite tankar kanske startar, om inte hos dig så kanske hos andra.
Tack för mig


Tycker ungefär precis tvärtom jämfört med dig :P
Pioneer låter ganska ljust och platt i mina öron medan Yamaha har en ganska neutral men kraftfull ljudbild :)
Kraft saknas det absolut inte. Kör själv en Yamaha RX-A830 och är kanonnöjd med den. Pioneer kör jag bara
som bilstereo, där passar de bra ;)

EDIT: Kör XTZ 93.23 (stativare) som frontar och ett par Audio Pro-kuber som surroundhögtalare. Som center kör jag XTZ 93.22. Kanonbra ljud! :)
EDIT2: Baslådan är självklart bortkopplad när jag pratar om hur jag tycker Yamahan låter. D.v.s. pratar bara om Yamahans förstärkeri :)

Redigerat av widde, 27 januari 2014 - 18:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.