Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vårt svenska skriftspråk, ibland fattar jag ej 🤣

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 november 2022 - 09:05

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Flyttade ner till Skåneland för ca 10 år sedan, har sedan dess stött på en viss mening som jag närmast får uppstötningar utav!

Jag själv är ingen professor emeritus i språk, säkerligen långt ifrån, detta handlar inte som språkpolisism eller annat dravel.

Meningen:

-vad gör du med?


Jag förstår att min vän/bekante mm. bara undrar vad jag gör osv. Men varför lägga till ordet "med"?

Första gångerna jag stötte på detta så blev min respons helt enkelt -va? Vad menar du? -med vadå? -Med vem undrar du? mm. Blev rätt komiskt 🤣


Kan någon förklara detta fenomen?

Varför i hela ****t skriver man så? 🎊🤩🤣

#2

Postad 25 november 2022 - 09:17

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Ny för mig.

Men det låter som en variant av:

"Vad håller du på med?"

"Vad driver du med?"

m.fl.



#3

Postad 25 november 2022 - 09:41

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Ny för mig.

Men det låter som en variant av:

"Vad håller du på med?"

"Vad driver du med?"

m.fl.

Knäppt deluxe :)



#4

Postad 25 november 2022 - 10:59

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Skåningar. Det finns ingen annan förklaring.

#5

Postad 25 november 2022 - 12:00

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Ny för mig.
Men det låter som en variant av:
"Vad håller du på med?"
"Vad driver du med?"
m.fl.


Vad pysslar du med. Intressant att det blir fel med gör bara.

#6

Postad 25 november 2022 - 12:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Skåningar. Det finns ingen annan förklaring.

 

För det första har jag inte hört uttrycket ovan, och för det andra så är stockholmare inte alltid klockrena när det kommer till det svenska språket.

 

Hur gick det t ex till när ordet mäklare blev "mäcklare"? Blir lite triggad varje gång jag hör det. ;)

 

Att dialekten påverkar är en sak, t ex "mäeklare" i Skåne, och "määklare" i Stockholm. Men hur får de in "ck" i orden? Kanske dagens viktigaste fråga. ;)

 

Sen är det ju rätt stor skillnad inom Skåne med. Här bor 1,4 miljoner människor.

 

I Malmö är det t ex helt normalt att säga att någon har varit "Ude i hiet och ädit pantofflor".


Redigerat av Ageve, 25 november 2022 - 12:08.


#7

Postad 25 november 2022 - 12:22

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Vad pysslar du med. Intressant att det blir fel med gör bara.

Språkörat, det man inte är van vid kan låta konstigt.

Fel för en, rätt för andra.


Redigerat av Nizz_e, 25 november 2022 - 12:32.


#8

Postad 25 november 2022 - 12:55

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 1

Har aldrig hört uttrycket "vad gör du med", och jag är född och uppvuxen i Skåne.

 

Ska vi prata konstigheter i dialekter vill jag rösta för att stora delar av Sverige uttalar Tarzan fel. Hur blev rz "sch" liksom?



#9

Postad 25 november 2022 - 16:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ska vi prata konstigheter i dialekter vill jag rösta för att stora delar av Sverige uttalar Tarzan fel. Hur blev rz "sch" liksom?

 

Faschan, var är Taschan? Han är hos mäcklaren! ;) 



#10

Postad 25 november 2022 - 18:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
"Mäcklare" låter rätt ljusskyggt... :D

#11

Postad 25 november 2022 - 19:36

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Har aldrig hört uttrycket "vad gör du med", och jag är född och uppvuxen i Skåne.

 

Ska vi prata konstigheter i dialekter vill jag rösta för att stora delar av Sverige uttalar Tarzan fel. Hur blev rz "sch" liksom?

Många har väl problem med sch ljudet. Minns inte när jag senast hörde Tarzan nämnat känns inte så aktuellt. I vilka sammanhang hör du folk referera till Tarzan :)



#12

Postad 25 november 2022 - 20:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Stockholmaren: kan jag få ett kilo reker

Reker?

ja du vet,såna man eter

Maneter?

Dialekterna kan få saker att låta konstigt i andras öron.

Jag är från Solna men bor i Växjö sen 40 år och mina polare säger att jag pratar som en urSolnabo. (Vägrar kalla mig Stockholmare,ser det som en skymf.)



#13

Postad 25 november 2022 - 23:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag vill inte vara språkpolis och reta någon, men jag tänkte på trådens rubrik.

 

Är det inte talat språk som diskuteras? I skriftspråk är väl dialekter mera ovanliga. Då gör man det väl snarare för att illustrera just den talade dialekten.

 

Sedan håller jag med om att det är mycket som kan bli svårt när det gäller dialekter. Jag hade en kollega för många är sedan som kom från Göteborgs skärgård. När han pratade med kompisar på telefon och han använde ö-mål förstod jag ingenting :) .



#14

Postad 26 november 2022 - 00:30

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Jag vill inte vara språkpolis och reta någon, men jag tänkte på trådens rubrik.

 

Är det inte talat språk som diskuteras? I skriftspråk är väl dialekter mera ovanliga. Då gör man det väl snarare för att illustrera just den talade dialekten.

 

Sedan håller jag med om att det är mycket som kan bli svårt när det gäller dialekter. Jag hade en kollega för många är sedan som kom från Göteborgs skärgård. När han pratade med kompisar på telefon och han använde ö-mål förstod jag ingenting :) .

Du kanske blandade ihop det nu lite tvärtom? i rubriken är det tydligt att jag menar just skrift!

Många i tråden som blandar ihop skrift vs tal, jag misstänker t.ex. att ingen 08a skriver reekeer istället för räkor!



#15

Postad 26 november 2022 - 01:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag hade en kollega för många är sedan som kom från Göteborgs skärgård. När han pratade med kompisar på telefon och han använde ö-mål förstod jag ingenting :) .

 

Åke från Åstol?  B)

https://www.youtube....h?v=vbcwUs3Mr2o



#16

Postad 26 november 2022 - 08:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
De flesta här inkl en själv verkar ha trott talspråk. Det värsta i form av skrift man sett är artoodeeto och sitreepio i en lärobok i grundskolan :D

#17

Postad 26 november 2022 - 11:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Du kanske blandade ihop det nu lite tvärtom? i rubriken är det tydligt att jag menar just skrift!

Många i tråden som blandar ihop skrift vs tal, jag misstänker t.ex. att ingen 08a skriver reekeer istället för räkor!

Du är tydlig i rubriken men tråden tycker jag handlar mer om talat språk, därav kommentaren  :) .

 

Men när jag läser ditt första inlägg igen, du menar att det finns dom som skriver "vad gör du med?". Är inte bara ett exempel på "dåligt svenska" som en kompis till mig sa ibland.

 

Att skriva på dialekt är väl något som oftast används med komiskt syfte. Men ser man till olika chat-funktioner och sådant så blir väl det skrivna språket förändrat. Man kan ju jämföra engelska och amerikanska, amerikanskan har ju ibland "förenklat" stavningen. Språk förändras över tid helt enkelt.


Redigerat av Mr_Tom, 26 november 2022 - 11:04.


#18

Postad 26 november 2022 - 12:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Även korrekt svenska kan vara korkad ibland.

Favoriten är uppochner. Totalt intetsägande. :D Där har engelskan lyckats bättre.

#19

Postad 26 november 2022 - 16:43

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Du är tydlig i rubriken men tråden tycker jag handlar mer om talat språk, därav kommentaren  :) .

 

Men när jag läser ditt första inlägg igen, du menar att det finns dom som skriver "vad gör du med?". Är inte bara ett exempel på "dåligt svenska" som en kompis till mig sa ibland.

 

Att skriva på dialekt är väl något som oftast används med komiskt syfte. Men ser man till olika chat-funktioner och sådant så blir väl det skrivna språket förändrat. Man kan ju jämföra engelska och amerikanska, amerikanskan har ju ibland "förenklat" stavningen. Språk förändras över tid helt enkelt.

Jag förstår, många gled in på talspråk och där har man såklart inte samma "regler och förväntningar"

Ja, flertal skriver just så, helt obegripligt! (händer även när dem ringer att detta sägs! då fnittrar jag och kräks inombords :) )



#20

Postad 26 november 2022 - 20:34

Sgt_Lambo
  • Sgt_Lambo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Skåning hela livet och aldrig hört det TS beskriver och då har jag bott i alla Skånes hörn förutom ett.
Däremot något jag kan störa mig på som hörs mer och mer är folk som säger och även skriver längst i fel sammanhang. Tex: Någon går längst stranden eller längst vägen. Det är helt galet.

#21

Postad 28 november 2022 - 00:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Den gamla stockholmskan är mer eller borta då det flyttar in 30-40.000 i regionen årligen och har suddat ut språket. Mäcklare jar jag aldrig hört någon gång. 



#22

Postad 28 november 2022 - 01:06

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 1

41år å bott i Skåne hela livet, aldrig stött på det uttrycket och hade jag gjort det så hade jag definitivt lagt märke till det, låter ju inte redigt nånstans å säga så!!



#23

Postad 28 november 2022 - 13:10

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 1

Något jag kan störa mig på i skånskan (jag är som sagt skåning själv) är att folk använder där istället för det, och ofta även i skrift. "Där är något fel" istället för "Det är något fel".



#24

Postad 29 november 2022 - 18:07

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Hur man som vuxen kan säga/skriva "bytade" utan att få kväljningar förstår jag inte...

#25

Postad 29 november 2022 - 20:03

stock
  • stock
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Har bott 41 år i Skåne och har aldrig hört eller sett den varianten jag heller. Däremot har jag många gånger stört mig på "i heller" som används i min trakt i både tal och skrift, alltså "aldrig sett den varianten jag i heller", ibland särskrivet och ibland inte.

#26

Postad 29 november 2022 - 22:40

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Hur man som vuxen kan säga/skriva "bytade" utan att få kväljningar förstår jag inte...

Eller jag skärde upp en limpa



#27

Postad 29 november 2022 - 23:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Eller jag skärde upp en limpa

 

Brutalt! :lol:



#28

Postad 30 november 2022 - 06:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Jag förstår, många gled in på talspråk och där har man såklart inte samma "regler och förväntningar"

Ja, flertal skriver just så, helt obegripligt! (händer även när dem ringer att detta sägs! då fnittrar jag och kräks inombords :) )

Jag försöker oftast avhålla mig från att leka språkpolis då detta är ohyfsat men ovanstående inlägg från trådskaparen blir ju rätt komiskt i sammanhanget.  ;)



#29

Postad 01 december 2022 - 13:14

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Folk har börjat blanda ihop enda och ända mer och mer. Det ända jag vet om det är lite, ska vara, det enda jag vet om det är lite.

Ända sitter man på eller beskriver en gräns. Ända sedan jag började med hembio har jag gillat fler filmer.

Enda beskriver en sak. Enda gången jag inte orkade titta färdigt på filmen var att jag blev för trött.



#30

Postad 01 december 2022 - 13:43

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

där fick du endå till det ;)



#31

Postad 01 december 2022 - 14:05

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Enda beskriver väl ändå ett antal (mer specifikt ett), ända är ett tidsintervall eller en rumpa..

#32

Postad 01 december 2022 - 21:51

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Jag försöker oftast avhålla mig från att leka språkpolis då detta är ohyfsat men ovanstående inlägg från trådskaparen blir ju rätt komiskt i sammanhanget.  ;)

Varsågod! utbilda mig gärna vad som blev så himla komiskt.

Jag har inte utgett mig för att vara språkpolis, stavar ofta fel, råkar särskriva emellanåt och det kan smyga in fel lite här och där. Så trots att jag verkar hålla låg nivå enligt ditt inlägg så är nivån på fenomenet trådstarten handlade om ett par våningar ner till!

Men.. skål på dig :)



#33

Postad 01 december 2022 - 22:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Varsågod! utbilda mig gärna vad som blev så himla komiskt.

 

Komiskt var det kanske inte, men för att leka lärare i svenska: ;) 

 

Jag förstår. Många gled in på talspråk och där har man såklart inte samma "regler och förväntningar".

Ja, många skriver just så. Det är helt obegripligt! (Det händer även att detta sägs när de ringer! Då fnittrar jag och kräks inombords.  :))

 

För att tråden ska bli komplett får väl någon rätta min rättelse nu. ;) 



#34

Postad 01 december 2022 - 22:59

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Komiskt var det kanske inte, men för att leka lärare i svenska: ;)

 

Jag förstår. Många gled in på talspråk och där har man såklart inte samma "regler och förväntningar".

Ja, många skriver just så. Det är helt obegripligt! (Det händer även att detta sägs när de ringer! Då fnittrar jag och kräks inombords.  :))

 

För att tråden ska bli komplett får väl någon rätta min rättelse nu. ;)

Ett gäng slarvfel med?

:) tihi var det någon som sa en vacker dag i konungariket Svedala.



#35

Postad 01 december 2022 - 23:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Japp.

 

På tal om språk och dialekter: ;)

 

https://www.youtube....h?v=-tod99RI0Pc

 

Vet inte om jag ska vara stolt eller inte, men jag har den på CD.  :rolleyes:


Redigerat av Ageve, 01 december 2022 - 23:12.


#36

Postad 01 december 2022 - 23:15

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Japp.

 

På tal om språk och dialekter: ;)

 

https://www.youtube....h?v=-tod99RI0Pc

 

Vet inte om jag ska vara stolt eller inte, men jag har den på CD.  :rolleyes:

Jösses Amalia!



#37

Postad 01 december 2022 - 23:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jösses Amalia!

 

:lol:



#38

Postad 02 december 2022 - 00:26

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Haha Brogrens, den var ju inte lika bra som hiten Vi har vad i Öja!!



#39

Postad 02 december 2022 - 00:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Haha Brogrens, den var ju inte lika bra som hiten Vi har vad i Öja!!

 

Eller Tre Tänner. ;)

 

Några korta klipp:

 

Bifogad fil  Tre tänner klipp.wav   2,5MB   4 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Vi har va'd i Öja klipp.wav   3,51MB   1 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Räfsa & rullebör klipp.wav   3,34MB   1 Antal nerladdningar

 

Min skiva var den första i AccurateRip databasen för några år sedan.  :rolleyes:


Redigerat av Ageve, 02 december 2022 - 01:31.


#40

Postad 02 december 2022 - 01:37

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Rolig tråd,definitivt inte för språkpoliser.(Vilket jag anklagas ofta för av kära hustrun)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.