Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag datorn att funka med både Viaplay och Netflix??

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2019 - 12:02

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Hej alla..

Sliter mitt hår! Datorn är en laptop med bortmonterad skärm, Asus X555 med Intel i5-4210u, 8gb ram och en kombination av Intel HD graphics och Nvidia Geforce 840m. 

Jag vill gärna använda den som central för musik, tv och film i vardagsrummet då jag även har ett rätt stort bibliotek av film på hårddisk som bara datorn kan spela upp. 

Det jag inte får till är detta med uppdateringsfrekvensen. Streamingtjänster jag använder mig av via webläsaren (Microsoft Edge) är Viaplay, HBO Nordic, Youtube, TV4/SVT play samt AppleTV+. Netflix kör jag via appen som finns till Windows 10.

 

Med grafikkortet satt till 1080p/50 får jag kanonbild och ett suveränt flyt när jag använder Viaplay (vilken för all del är 75% av tiden då det är där jag har tv-kanalerna) men det blir ryckigt när jag ska använda de andra tjänsterna. 1080p/60 och HBO, Youtube osv fungerar perfekt men det blir småryckigt på Viaplay. Netflix verkar vara trial and error, ibland fungerar 1080p/60 ok och ibland krävs 1080p/24 men jag tycker det oavsett inställning på just Netflix ser ut så att det flyter hyfsat men att det med jämna mellanrum kommer ett kraftigt ryck för att sedan funka igen..en liten stund. Skillnaden i uppdaterigsfrekvens verkar mest påverka tiden det tar mellan rycken..

 

Finns något att göra? Jag orkar verkligen inte hålla på att ändra inställningar varje gång jag vill byta tjänst så är det alternativet ryker planen på HTPC..

Finns någon global programvara som anpassar frameraten baserat på vad som spelar (som i MPC HC som spelar upp allt mitt lagrade utan problem)?

 

Hur har ni ställt in era system? Har ni samma problem?

 

Vidare har jag en fråga om ljudet. Viaplay TV-kanaler blir bara 2 kanaler och det ska det väl, men filmbiblioteket där, Netflix osv ger ett perfekt 5.1 (Enkelt system.. Dator-HDMI-Yamaha HTR-4065-Polk Audio Surroundbar42 med Audiopro b1.28). Kruxet är att trots att jag i högtalarkonfigurationen ställt in 5.1 så har den varje gång jag börjar använda den igen hoppat tillbaka till 2.0 och jag måste manuellt välja 5.1 igen. Har det att göra med att den ser fel på vad HDMI är kopplat till? Skumt är det.. Med datorn kopplad till receivern och vidare ifrån receivern till en LG 60" TV så står det vid volymkontrollen "LG TV" och den är ju 2-kanal... Konstigt nog stod det när jag flyttade ut datorn till min Samsung 46" LED "Yamaha HTR-4065" vid volymikonen i ett par dagar innan det ändrades till "Samsung TV"..

Ah well, ljudet är det lilla problemet. 

Tacksam för tips/hjälp!



#2

Postad 27 december 2019 - 13:19

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 083 inlägg
  • 0

Laptop ska undvika att använd i dessa sammanhang och orsaken är jordningen som är viktig i detta sammanhang är helt beroende på hur tillverkaren gjort sin nätdel till den bärbara datorn. Jag känner nämligen en som forskat på störningar med laptop och han avråder bestämt att använde dem i video och ljud sammanhang. De problem du har beror troligen på detta.



#3

Postad 27 december 2019 - 14:51

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Tackar för att du tar dig tid, hmarkström, men jag ser inte riktigt hur mina specifika problem skulle kunna ha med eventuellt bristfällig jordning att göra. Jag kan ju alltså få det att fungera fint. HBO, Youtube osv är klockrent i 1080p/60, Viaplay i 1080p/50.. Netflix, well.. 

Att jordningen skulle påverka hur programvaror och streamingtjänster reagerar på olika uppdateringsfrekvenser är jag inte tillräckligt skolad för att kunna säga är omöjligt men det känns lite långsökt. Att en stabilare nätdel och sundare strömförsörjning rent generellt kan skapa fördelar köper jag utan vidare, är gammal hifi-nörd och stabil strömförsörjning håller jag högre än skillnaden på t.ex högtalarkabel men i mitt specifika fall är jag tveksam..

 

Hursomhelst så är laptopen det som finns att tillgå så bra eller dåligt så är det att få problematiken avhjälpt, med befintlig maskinvara, som är förhoppningen med tråden. 



#4

Postad 27 december 2019 - 17:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

De flesta av tjänsterna du använder finns ju som addons i Kodi.

Där sköter (om du ställer in det under settings) autorefreshraten allt själv utan problem.



#5

Postad 27 december 2019 - 17:19

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

De flesta av tjänsterna du använder finns ju som addons i Kodi.

Där sköter (om du ställer in det under settings) autorefreshraten allt själv utan problem.

 

Oj.. Berätta mer! Vet såklart vad kodi är men addons?



#6

Postad 27 december 2019 - 17:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

https://kodi.tv/addo...add-ons/viaplay

 

https://github.com/e...sson/kodi-cmore

 

https://forum.kodi.t....php?tid=329767

 

https://forum.kodi.t....php?tid=339798

 

https://www.rieter.net/content/

 

Där har du att göra en stund ;)



#7

Postad 27 december 2019 - 18:19

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
My hero!!
Tack, kvällen räddad👌👌

#8

Postad 27 december 2019 - 19:34

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Var visst inte lösningen heller.. Har jag fattat fel eller finns ingen vettig Netflix-addon? Verkar som att jag kan se innehåll jag sparat ner men det är inte något jag gör med frekvens.

#9

Postad 27 december 2019 - 19:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Laptop ska undvika att använd i dessa sammanhang och orsaken är jordningen som är viktig i detta sammanhang är helt beroende på hur tillverkaren gjort sin nätdel till den bärbara datorn. Jag känner nämligen en som forskat på störningar med laptop och han avråder bestämt att använde dem i video och ljud sammanhang. De problem du har beror troligen på detta.


Backa gärna upp påståendena med några länkar, just nu är det bara jag känner någon, som känner någon-dynga.

Redigerat av frollic, 27 december 2019 - 19:47.


#10

Postad 27 december 2019 - 20:21

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Backa gärna upp påståendena med några länkar, just nu är det bara jag känner någon, som känner någon-dynga.

Orkade inte ens kommentera det.  Har kört mängder med laptops som HTPC lösningar genom åren och aldrig upplevt någon skillnad mot en stationär modell.



#11

Postad 27 december 2019 - 20:39

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
En faktor är ju också hur bra din tv är på att spela upp de olika källorna + hur grafikkortet kan visa 24p(23.9x) felfritt, det är ovanligt. Kodi är riktigt bra på lokalt lagrade filer, kan få tven att ändra mellan 24/50/60hz beroende på antal FPS i videofilerna.
Då får du såklart inte låsa det i Windows innan.

Streaming tjänster kan jag inget om, men klarar nån av dessa 24p? Eller skickar dom inte 24p ström i en 60 eller 50hz signal och hacket är redan innan det visas på din dator, dvs du kan inte göra något åt det.

Sen vet jag att det är stor skillnad i funktioner mellan respektive app och hemsida, där appen är den som man ska använda i alla fall (tror jag)

Redigerat av SKIBBE, 27 december 2019 - 20:41.


#12

Postad 27 december 2019 - 21:34

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Skibbe:
Jo, finns en app att tillgå så är det inga bekymmer..utom just med Netflix-appen till win 10. Kör jag från telefon eller platta till en chromecast eller från min gamla appleTV (gen3) så har jag i ga problem med någon av tjänsterna. Jag tycker bara att bilden är något bättre via dator och vore som sagt smidigt att ha allt i en burk då jag alltså har ett digert musik och film-bibliotek jag bara kan spela upp via den.
Win 10 och appar är ju anskrämligt.. Netflix med tveksam funktion finnd alltså men inte Viaplay, HBO eller ens Youtube..

#13

Postad 28 december 2019 - 07:43

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

En Apple TV4K kanske? 

MrMC (bantad kodi variant) då du är bekant med kodi för dina lokala filer och alla andra tjänster finns som appar.



#14

Postad 28 december 2019 - 10:35

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 083 inlägg
  • 0

Backa gärna upp påståendena med några länkar, just nu är det bara jag känner någon, som känner någon-dynga.

Tyvärr finns det inga länkar då forskningen är gjord på Luleås högskola av en lärare som är den jag känner. Men det är väl lätt att förstå att nätdelen till en laptop kan antingen inte ha någon jordning i sladdens skärm från nätdelen till laptop medan andra har det. Det senare har inga problem med de första kan ha det. Han kunde få en laptop att lösa ut jordfelsbrytaren genom att koppla ljudgrejer till den när den gick på batteri och sedan ansluta den till nätdelen.



#15

Postad 28 december 2019 - 12:00

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Han kunde få en laptop att lösa ut jordfelsbrytaren genom att koppla ljudgrejer till den när den gick på batteri och sedan ansluta den till nätdelen.

Fast med det som bevis, kan det ju lika gärna vara fel på "ljudgrejen", som på laptopen.
 
som sagt, pics or it didn't happen ....

Redigerat av frollic, 28 december 2019 - 12:01.


#16

Postad 28 december 2019 - 14:06

CommonMode
  • CommonMode
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Läckströmmar är en företeelse som funnits i elanläggningar i princip så länge som vi haft elinstallationer.

 

Att beskriva läckströmmen, dess uppkomst och verkningar kan fort bli komplicerat, mycket beroende på att läckströmmens amplitud inte behöver vara så stor för att den kan störa känslig multimediautrustning eller vara farlig i medicinska sammanhang.

 

Jag skall göra ett försök att förenkla beskrivningen men det kan då ske på bekostnad av förståelsen.

Man kan (starkt förenklat) dela in läckströmmen i två olika delar. En resistiv ström som ofta beror på dålig isolering, samt en kapacitiv läckström som mestadels kommer ifrån kondensatorer i EMC-filter.

http://www.marcspage....uk/pq/3333.htm

 

Det var i huvudsak den resistiva läckströmmen som drev fram behovet av jordfelsbrytare för personsäkerhet och egendomsskydd.

 

Den kapacitiva läckströmmen har ökat genom en ökad användning av elektronik i våra hem och frånvaron av skyddsjord i många hem gör att läckströmmen kan vandra ”olyckliga” vägar och störa både ljud och bild.

 

Har man en dator med ojordad nätdel eller ansluter en jordad dator till ett ojordat uttag då kan det uppstå en svag kapacitiv läckström från datorns hölje och till jord som man ibland kan känna. Det man känner brukar kallas ”a tingling sensation” och är oftast ofarligt men kan ibland störa multimediaanläggningar (t.ex. ljud och bild).

https://www.nyteknik...nsation-6436856

 

Om man stryker med ett finger på en laptop och man då kan känna att den har en ”sträv yta” då laptoppen är ansluten till en ojordad nätdel och att ”strävheten” försvinner när man kopplar ur nätdelen så är det en svag läckström man känner.

 

Ansluter man sedan laptoppen till en ljudanläggning så kan ibland den läckströmmen räcka för att det hörs ”brum” eller andra störningar.


Redigerat av CommonMode, 28 december 2019 - 14:08.


#17

Postad 28 december 2019 - 17:53

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Someone2
Ja.. Det är en skön pryl. Har idag en gen 3 men utan appstore och alltså cmore, HBO.. Ville jag plocka upp luren framför tv så kunde jag nöja med en chromecast och sitta lugn.. Med en 4k och appstore vore det en ickefråga.
Nu är jag ju inte där dock..och med barn som lyckas fylla år julmånaden så är det inte riktigt läge att lägga 2k på en appleTV för stunden...

#18

Postad 29 december 2019 - 08:47

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Spara :)

 

I ditt fall låter det som den enklaste och mest funktionella lösningen utan en massa klabb.



#19

Postad 29 december 2019 - 10:18

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Det går alltså inte lösa med programvara, något som liknar funktionen i mpc-hc och kodi men som funkar oavsett program?

#20

Postad 29 december 2019 - 11:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

jag är endast bekant med Kodi som faktiskt löser det mesta. Ibland slutar ju dock någon tjänst funka och man får snällt vänta på en uppdatering.

Använder idag VU+ plugin för min TV via satellit, Viaplay, Cmore, Youtube och Retrospect (samtliga svenska play kanaler) och det funkar riktigt bra tycker jag.

Netflix har jag slutat prenumerera på då jag tycker det är en salig röra i deras GUI och att utbudet inte är någon höjdare. Vet att det funnits flera olika Netflix plugins till Kodi genom åren och när jag hade Netflix så funkade det fint i Kodi.

 

Familjen kör i stort sett bara Kodi förutom barnen som gärna använder Apple TV.



#21

Postad 29 december 2019 - 14:31

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag testar att installera Kodi och spenderar eftermiddagen med att läsa på..men håll ögonen öppna för jag misstänker att detta snart kommer en "Hur får jag Kodi att funka"-tråd
Stort tack alla, ingen nämnd, ingen glömd..

#22

Postad 29 december 2019 - 17:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Finns ett Kodi-subforum, släng in frågan där i så fall.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.