Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#6001

Postad 06 december 2019 - 15:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Farligt att tro att man trivs som singel o att man man inte vill ha barn. Åren går så sen stå står man där.

Gällande trådens ämne. Porsche gör fina bilar, sambon har en Cayenne 2014 som är grym.
/Fredrik

 

barn vill jag absolut inte ha. då tar jag hellre en partner. ;)

 

har aldrig varit nära en cayenne direkt, men har aldrig gillat dom så mycket. men kanske man ändrar sig när man kört en :)



#6002

Postad 06 december 2019 - 16:02

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 3

Farligt att tro att man trivs som singel o att man man inte vill ha barn. Åren går så sen stå står man där.
/Fredrik


Eller hur? Skaffa käring och barn för säkerhets skull bara, det är ju ingen stor grej liksom. Och sen kan man ångra detta felbeslut varje dag de kommande 20 åren av sitt liv (minst).

Om åren nu gå och man sen "står där" så får man väl bita i det sura äpplet och hitta en begagnad tant med befintliga barn då, istället för att ge upp det singelliv man trivs med nu "för säkerhets skull".

#6003

Postad 07 december 2019 - 00:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Eller hur? Skaffa käring och barn för säkerhets skull bara, det är ju ingen stor grej liksom. Och sen kan man ångra detta felbeslut varje dag de kommande 20 åren av sitt liv (minst).

Om åren nu gå och man sen "står där" så får man väl bita i det sura äpplet och hitta en begagnad tant med befintliga barn då, istället för att ge upp det singelliv man trivs med nu "för säkerhets skull".

 

Håller med, men:

 

Det finns ju ytterligare ett alternativ. Man har träffat sitt livs kärlek men vill ändå inte skaffa barn utan fortsätta leva livet bekymmerslöst ihop och ta dagen som den kommer. Det känns ju inte direkt som om det valet skulle vara dåligt för den mänskliga rasen som det ser ut i dagsläget.



#6004

Postad 07 december 2019 - 05:00

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Tillbaka till ämnet bilar!

 

Nån här som har nån erfarenhet av Abarth 595?

 

Blir en resa till Kungsbacka inom kort.

Kika på Fiesta ST och 595 Pista och Swift Sport.

Den sista har jag redan provat men ska jämföra lite med dom andra.

Ska ha en andra bil som ska vara rolig men ändå billig att köra.



#6005

Postad 07 december 2019 - 09:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Håller med, men:

 

Det finns ju ytterligare ett alternativ. Man har träffat sitt livs kärlek men vill ändå inte skaffa barn utan fortsätta leva livet bekymmerslöst ihop och ta dagen som den kommer. Det känns ju inte direkt som om det valet skulle vara dåligt för den mänskliga rasen som det ser ut i dagsläget.

 

nej det är en bra ide. gäller att hitta en likasinnad bara i så fall. :)



#6006

Postad 07 december 2019 - 15:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Tillbaka till ämnet bilar!

Nån här som har nån erfarenhet av Abarth 595?

Blir en resa till Kungsbacka inom kort.
Kika på Fiesta ST och 595 Pista och Swift Sport.
Den sista har jag redan provat men ska jämföra lite med dom andra.
Ska ha en andra bil som ska vara rolig men ändå billig att köra.


Ny,beggad ?
Pris ?
Jag skulle verkligen vilja ha en VW E-UP.
Skulle vara en optimal elbil att snurra omkring i stan med .

#6007

Postad 07 december 2019 - 16:19

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Ny,beggad ?
Pris ?
Jag skulle verkligen vilja ha en VW E-UP.
Skulle vara en optimal elbil att snurra omkring i stan med .

 

Hyundai ionic 28 Kw begagnat skulle passa mig perfekt tillräcklig räckvidd och ej för liten.

 

Östersunds kommun använder dessa inom hemtjänsten m.m och antar att dom lär byta ut dom framöver

 

Som liten och prisvärd så känns Renault Zoe elbil, tillgång och priser bäst när man kollar på Blocket.

https://www.blocket....e_a_ii/83435919


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 07 december 2019 - 16:40.


#6008

Postad 07 december 2019 - 19:00

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ny,beggad ?
Pris ?
Jag skulle verkligen vilja ha en VW E-UP.
Skulle vara en optimal elbil att snurra omkring i stan med .

Ny eftersom jag ska leasa!

Beror på utrustning och model.



#6009

Postad 07 december 2019 - 21:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

barn vill jag absolut inte ha. då tar jag hellre en partner. ;)

 

har aldrig varit nära en cayenne direkt, men har aldrig gillat dom så mycket. men kanske man ändrar sig när man kört en :)

Lite beroende vilken modell så kan dom vara "farliga" om man inte är försiktig.

Dom är stora, tunga och förbaskat snabba, det är ingen bra kombo på kurviga vägar.

 

Fast du kan lasta in på tok för många ungar i en så det är bättre att satsa på en beg 911/Boxster /Cayman istället ;)



#6010

Postad 17 december 2019 - 03:36

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Abarth sjukan har drabbat mig hårt alltså kan inte få nog av dessa små bilarna.

Borde satsa på en Ford Fiesta ST men dom är lika coola.



#6011

Postad 26 december 2019 - 14:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

min syster köpte en porsche panamera 4s 2010 idag.

funderar på att lägga beslag på den till våren och glida omkring i. Det blir fint :D

 

 

körde omkring i den här under julhelgen. sjukt kul var det. 400hk och 4wd är lite roligare än min focus :D

första gången jag kör porsche. en liten pojkdröm jag har haft så länge jag minns :)



#6012

Postad 26 december 2019 - 16:01

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

körde omkring i den här under julhelgen. sjukt kul var det. 400hk och 4wd är lite roligare än min focus :D

första gången jag kör porsche. en liten pojkdröm jag har haft så länge jag minns :)

Valde själv mellan Panamera turbo och Alfa romeo Quadrifoglio. Blev sistnämnda då jag tyckte den var mycket roligare att köra.

 

https://youtu.be/O6dmSxYrVzw?t=70



#6013

Postad 26 december 2019 - 16:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Valde själv mellan Panamera turbo och Alfa romeo Quadrifoglio. Blev sistnämnda då jag tyckte den var mycket roligare att köra.

 

https://youtu.be/O6dmSxYrVzw?t=70

Panamera är rena bussen jämfört mot Alfan.

En jäkla fin bil :)

 

Fast filmen får du minus på ;)


Redigerat av johan b-lund, 26 december 2019 - 16:37.


#6014

Postad 26 december 2019 - 16:44

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Panamera är rena bussen jämfört mot Alfan.

En jäkla fin bil :)

 

Fast filmen får du mi

 

https://youtu.be/5gEdJmIVqLY


Redigerat av M johansson, 26 december 2019 - 16:47.


#6015

Postad 26 december 2019 - 21:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

https://youtu.be/5gEdJmIVqLY

 

7:32 är seriöst snabbt!

Hade det inte varit en huligan bakom ratten hade han nog kunnat knipa ett par sekunder till.



#6016

Postad 27 december 2019 - 11:12

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 2

körde omkring i den här under julhelgen. sjukt kul var det. 400hk och 4wd är lite roligare än min focus :D
första gången jag kör porsche. en liten pojkdröm jag har haft så länge jag minns :)

Panamera är en fin landsvägskryssare och hygglig som familjebil men vänta med att bocka av ”köra Porsche” på din bucket list tills du kört en 911, Cayman eller Boxster. Panamera har inte så inte mycket gemensamt med de sportvagnar som jag tror att de flesta associerar Porsche med. I alla fall inte körupplevelsen.

#6017

Postad 27 december 2019 - 11:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Panamera är en fin landsvägskryssare och hygglig som familjebil men vänta med att bocka av ”köra Porsche” på din bucket list tills du kört en 911, Cayman eller Boxster. Panamera har inte så inte mycket gemensamt med de sportvagnar som jag tror att de flesta associerar Porsche med. I alla fall inte körupplevelsen.


Lite som att säga man kör ”jänkare” och komma inrullandes med en Chevrolet Matiz
:)

Okej, inte helt jämförbart. Men nästan...

:D

#6018

Postad 27 december 2019 - 11:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Panamera är en fin landsvägskryssare och hygglig som familjebil men vänta med att bocka av ”köra Porsche” på din bucket list tills du kört en 911, Cayman eller Boxster. Panamera har inte så inte mycket gemensamt med de sportvagnar som jag tror att de flesta associerar Porsche med. I alla fall inte körupplevelsen.

 

så är det helt säkert. syster har denna som vanlig bruksbil och den kändes mycket som en sådan också. men fortfarande sjukt kul att köra :)


Lite som att säga man kör ”jänkare” och komma inrullandes med en Chevrolet Matiz
:)

Okej, inte helt jämförbart. Men nästan...

:D

 

har du kört en panamera?



#6019

Postad 27 december 2019 - 20:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

så är det helt säkert. syster har denna som vanlig bruksbil och den kändes mycket som en sådan också. men fortfarande sjukt kul att köra :)


 

har du kört en panamera?

Vart i landet bor du Andreas?



#6020

Postad 27 december 2019 - 20:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vart i landet bor du Andreas?


Västra Värmland.
Why? 😊

#6021

Postad 27 december 2019 - 20:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Västra Värmland.
Why?

Synd, hade du bott lite närmare så hade du provköra min lille gokart.

Men har du vägarna förbi skåne så hojta.

8MzsCWF.png?2



#6022

Postad 27 december 2019 - 21:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Synd, hade du bott lite närmare så hade du provköra min lille gokart.
Men har du vägarna förbi skåne så hojta.
8MzsCWF.png?2


Oj, wow. Den såg grym ut.
Väldigt väldigt vänligt av dig måste jag säga.

Min systers kille (som är från skåne) har släkt där nere som verkar vara insnöade på porsche. Kanske det är du? 😀

Du som har erfarenhet, denna är alltså ännu roligare än att köra panamera?
Skulle ju vara sjukt kul att prova 😊

#6023

Postad 27 december 2019 - 21:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 2
Buss vs gocart undrar vad som är roligast 😎😁👍🏻

#6024

Postad 27 december 2019 - 21:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Buss vs gocart undrar vad som är roligast 😎😁👍🏻


Vilken version av panamera körde du och vilken annan porsche körde du för att jämföra?

#6025

Postad 27 december 2019 - 22:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

har du kört en panamera?

Nej, men 911 från sent 70-tal.
Jag har även kört betydligt roligare bilar, både italienska och amerikanska.

#6026

Postad 28 december 2019 - 04:36

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Synd, hade du bott lite närmare så hade du provköra min lille gokart.

Men har du vägarna förbi skåne så hojta.

8MzsCWF.png?2

718 GTS ?


Redigerat av M johansson, 28 december 2019 - 04:37.


#6027

Postad 28 december 2019 - 11:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Oj, wow. Den såg grym ut.
Väldigt väldigt vänligt av dig måste jag säga.

Min systers kille (som är från skåne) har släkt där nere som verkar vara insnöade på porsche. Kanske det är du?

Du som har erfarenhet, denna är alltså ännu roligare än att köra panamera?
Skulle ju vara sjukt kul att prova

 

Hahaha, vi är ganska många här nere som är sålda på Porsche.

Så risken finns att jag vet vem han är.

 

Det är inte lätt jämföra en Porsche XXX mot en XXX, deras optionslista är stooor och det påverkar väldigt mycket hur bilen upplevs.

Så en Panamera kan upplevas som en helt annan bil mot en annan Panamera men visst finns där likheter.

Med priset följer sportighet, fartresurser, mao ju dyrare det blir ju roligare har man.

 

Jag har bara kört Panamera GTS vilket är en pimpad Panamera S

Rymlig, tung och snabb som F-n, ungefär som en AMG eller Audi S men med bättre väghållning.

Målet med Panamera har knappast varit att ta fram en "banbil" utan en lyxig historia som kan röra på sig.

 

 

Samma gäller Cayenne, Turbon och Hybriden är otroligt sköna att köra men man glömmer snabbt stora dom är.

Fartresurserna är inte i relation till väghållningen för 2 öre, Panameran är långt bättre i det avseendet.

 

Macan är en "konstig" bil imho, den är lite av allt på gott och ont.

Den är inte så rymlig som man kanske tror och första versionen gillade inte kurvor i högt tempo för då hoppade den fram.

Det är fel att säga att det är en dålig bil den känns splittrad, dock har jag inte provat någon med en massa utrustning.

 

 

911, håller man sig till dom mer normala modellerna så är dom väldigt lika i upplevelse.

Dyrare betyder mer av allt men redan med en standard 911 så skrattar man.

Hoppar man upp på Turbon eller någon av GT modellerna då är det galna bilar som ligger som strykjärn i kurvorna.

Jag var nära att få prova senaste GT2 RS vilket tyvärr inte blev av dock så är senaste GT3 RS en helt galen bil.

Och vill du så kan du köpa en GT3 R och börja köra Carrera Cup vart du vill i världen eller en RSR så kan du köra Le Mans

 

 

Boxster/Cayman, frisör Porsche i folkmun. (En sådan jag har, 718 Boxster GTS)

Samma hjulbas som 911, lägre vikt o med mindre antal hp och med mitt monterad (!) motor

Känns som en Gokart jämfört mot en 911 och så länge vi pratar om normala modeller av 911 så hänger den med.

Dock så får man utrusta den ganska friskt så slutsumman blir samma som för en standard 911, men oj så mycket roligare bil det är.

Där finns en anledning till att Boxster/Cayman har röstats fram till årets roligaste bil ett par ggr.

 

Tyvärr så skyddar Porsche 911 lite väl mycket, inget inom Porsche får vara snabbare.

Så när dom släppte Cayman GT4 så nerfade dom den med att ha löjligt långa växlar.

 

 

718 GTS ?

 

Yeps, det är min tredje 718, har haft en 718 BS och en 718 CS och 986 S står här hemma med.



#6028

Postad 28 december 2019 - 12:43

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Hahaha, vi är ganska många här nere som är sålda på Porsche.

Så risken finns att jag vet vem han är.

 

Det är inte lätt jämföra en Porsche XXX mot en XXX, deras optionslista är stooor och det påverkar väldigt mycket hur bilen upplevs.

Så en Panamera kan upplevas som en helt annan bil mot en annan Panamera men visst finns där likheter.

Med priset följer sportighet, fartresurser, mao ju dyrare det blir ju roligare har man.

 

Jag har bara kört Panamera GTS vilket är en pimpad Panamera S

Rymlig, tung och snabb som F-n, ungefär som en AMG eller Audi S men med bättre väghållning.

Målet med Panamera har knappast varit att ta fram en "banbil" utan en lyxig historia som kan röra på sig.

 

 

Samma gäller Cayenne, Turbon och Hybriden är otroligt sköna att köra men man glömmer snabbt stora dom är.

Fartresurserna är inte i relation till väghållningen för 2 öre, Panameran är långt bättre i det avseendet.

 

Macan är en "konstig" bil imho, den är lite av allt på gott och ont.

Den är inte så rymlig som man kanske tror och första versionen gillade inte kurvor i högt tempo för då hoppade den fram.

Det är fel att säga att det är en dålig bil den känns splittrad, dock har jag inte provat någon med en massa utrustning.

 

 

911, håller man sig till dom mer normala modellerna så är dom väldigt lika i upplevelse.

Dyrare betyder mer av allt men redan med en standard 911 så skrattar man.

Hoppar man upp på Turbon eller någon av GT modellerna då är det galna bilar som ligger som strykjärn i kurvorna.

Jag var nära att få prova senaste GT2 RS vilket tyvärr inte blev av dock så är senaste GT3 RS en helt galen bil.

Och vill du så kan du köpa en GT3 R och börja köra Carrera Cup vart du vill i världen eller en RSR så kan du köra Le Mans

 

 

Boxster/Cayman, frisör Porsche i folkmun. (En sådan jag har, 718 Boxster GTS)

Samma hjulbas som 911, lägre vikt o med mindre antal hp och med mitt monterad (!) motor

Känns som en Gokart jämfört mot en 911 och så länge vi pratar om normala modeller av 911 så hänger den med.

Dock så får man utrusta den ganska friskt så slutsumman blir samma som för en standard 911, men oj så mycket roligare bil det är.

Där finns en anledning till att Boxster/Cayman har röstats fram till årets roligaste bil ett par ggr.

 

Tyvärr så skyddar Porsche 911 lite väl mycket, inget inom Porsche får vara snabbare.

Så när dom släppte Cayman GT4 så nerfade dom den med att ha löjligt långa växlar.

 

 

 

Yeps, det är min tredje 718, har haft en 718 BS och en 718 CS och 986 S står här hemma med.

986 S är snart kultbil  :D  Är bra sugen på en Porsche 356A speedster .Så vackra.

 

#6029

Postad 28 december 2019 - 13:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

 

986 S är snart kultbil  :D  Är bra sugen på en Porsche 356A speedster .Så vackra.

 

 

 

:D

Jag får hålla hårt i den o sedan bli rik som ett troll ;)

356 känns så avlägsen så det gör ont, men man kan väl sälja en njure eller tre.

Överlag så Älskar jag dom äldre modellerna men då får man kunna mecka med o jag kör själv året om.

Hade jag då haft en sådan gammal pärla då hade jag inte kunna låta den vara.....



#6030

Postad 29 december 2019 - 04:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Var i Jönköping i fredags och kikade på dom här pärlorna!

 

Gqm4xWq.jpg

 

tDHhIIL.jpg

 

KfConK3.jpg

 

hykQUKJ.jpg

 

Så sjukt sugen på en Abarth 595 Pista.

Väntar på att våren ska komma så jag kan sälja hojen.



#6031

Postad 29 december 2019 - 05:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Abarth ..Aldrig sett tidigare .
Ser ju riktigt skoj ut.
180hk i en sån 🥰
Hur är kvalitén på dem ?

#6032

Postad 29 december 2019 - 15:17

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Hehe, är det inte typ en Fiat 500 med andra Märken?

Eller är det bara något tvivelaktigt som folk fnyser ur sig kanske, skulle väl själv inte köpa nån, känns aningens för liten.



#6033

Postad 30 december 2019 - 05:40

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Hehe, är det inte typ en Fiat 500 med andra Märken?
Eller är det bara något tvivelaktigt som folk fnyser ur sig kanske, skulle väl själv inte köpa nån, känns aningens för liten.

Det låter precis som något ”arga män i rutiga skjortor som tankar på OK” skulle säga ;)
Om jag förstått rätt får man mera hk och vrid (kan vara klistermärkenas effekt) och lite häftigare styling.
Tycker personligen att Abarthen blir en lite häftigare version av en gullig bil.

#6034

Postad 02 januari 2020 - 15:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 1

Hehe, är det inte typ en Fiat 500 med andra Märken?

Eller är det bara något tvivelaktigt som folk fnyser ur sig kanske, skulle väl själv inte köpa nån, känns aningens för liten.

Det är precis vad det är, en vanlig Fiat 200 med lite klistermärken och trimmad motor. Abarth är för Fiad vad AMG är för Mercedes eller vad Polestar var för Volvo ett tag.

Hade inte tackat nej till en sån själv trotts den tvivelaktiga kvalitén, men skulle inte betala pengar för den. :)



#6035

Postad 03 januari 2020 - 06:35

Unregistered122fe119
  • Unregistered122fe119
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag har ju alltid varit lite misstänksam mot FIAT som bilmärke även om det är ett av de vanligaste bilmärkena i Italien. Och man ser ju väldigt sällan städerna och landsvägarna fulla med FIAT som har gått sönder utmed gatorna eller vägarna. Så bilarna bör väl hålla hyfsad kvalitet. Sedan hur det är ställt med elektroniken och hur känsliga de är mot rost med vara saltade vintervägar känner jag inte till.

 

Men personligen skulle jag nog valt en AUDI A1 Sportcoupé om man söker en minibil (i ungefär samma prisklass skulle jag gissa på).

 

audi-a1-sportback-2019.jpg



#6036

Postad 04 januari 2020 - 03:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Det är en Fiat 500 on steroids om man ska prata klarspråk.

Har varit och provkört en Pista med 160hk och den var sjukt kul att köra.

Och en grymt smidig och lättkörd liten bil.

Ska man dock köra den hårt så måste man lära sig att köra den rätt.

Den har en oldschool motor typ som har rejäl ketchup effekt.

Sen låter den helt underbart.

Jag var ju inne på en Fiesta ST eller en Swift Sport men dom känns rätt bleka nu.

 

Här är en video på dröm versionen men den blir aningen dyr.

 

https://www.youtube....h?v=_U14M7xlsTg

 

 

Audi A1 är en lite kul rackare också såg den här versionen hos min lokala handlare i höstas och den gillade jag skarpt.

 

audi-a1-sportback_4121_10.jpg

 



#6037

Postad 17 januari 2020 - 01:21

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Vart har alla petrolheads tagit vägen?

 

Får väcka tråden lite med nyheter från Toyota som säkert ingen har missat!

Vad tror ni vad kommer den kosta?

 

https://www.youtube....h?v=QeW31cqhnTI


Redigerat av Turtle, 17 januari 2020 - 01:22.


#6038

Postad 17 januari 2020 - 05:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Jo denna har man missat, dock lika bra det med tanke på hur den ser ut.

#6039

Postad 17 januari 2020 - 06:11

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Vart har alla petrolheads tagit vägen?
 
Får väcka tråden lite med nyheter från Toyota som säkert ingen har missat!
Vad tror ni vad kommer den kosta?
 
https://www.youtube....h?v=QeW31cqhnTI


Läste att den dyrare modellen skulle kosta 41k dollar och en lite billigare 36k dollar. Helt galen prissättning, den är fortfarande liten.

#6040

Postad 17 januari 2020 - 08:29

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 2

Vart har alla petrolheads tagit vägen?

Vi är ute och kör våra bensinbilar och njuter av de sista ljuva åren (dagarna?) då det fortfarande är ett nöje att köra bil.

För egen del får gärna nya Boxster/Cayman GTS 4.0 bli min sista bensinbil. Porsche återlanserar sexcylindrig boxer (det enda rätta i Boxster/Cayman) i en ”vanlig” modell som inte är en utpräglad banbil (GT4) eller strandraggare utan riktigt tak (Spyder).
https://teknikensvar...che-718-gts-4-0

Gött!

#6041

Postad 17 januari 2020 - 08:32

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Vart har alla petrolheads tagit vägen?

 

 

Vi lider  :wacko:

 

Tittade på ny pick-up häromdagen, 21 000 i årsskatt  :lol:



#6042

Postad 17 januari 2020 - 18:41

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Vi lider :wacko:

Tittade på ny pick-up häromdagen, 21 000 i årsskatt :lol:

Kolla på Rivian RT med eldrift istället.

4 individuella motorer, Torque i massor (14000 nm), 800 Hk, elmotorer dränks ej så bilen går tills den flyter i vatten, 0-100 km på 3 sekunder i denna storleken på pickup finns ej annars ganska grymt och ställa sig brevid en Porsche Gt3 och vinna vid rödljus.

Mindre kostnader på att fylla full tank hemma, mindre service kostnader, kan ta sig fram överallt, 5.4 ton dragvikt.

Sedan snurra runt stilla stående på platsen pga Quad motor design detta ger också fördelar vid terräng körning och när hjulen tappar greppet går dom in individuellt per hjul och justerar snabbt.

https://youtu.be/yzwM8KE2L3I

https://youtu.be/J-falgJE1xg

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 17 januari 2020 - 19:57.


#6043

Postad 17 januari 2020 - 19:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 2
Det går alltså att köpa en Rivian RT idag i SE?? Vad jag vet så drar de i bästa fall igång produktionen under andra halvan av 2020, när (realistiskt) går det att köpa en i Sverige? 2022 i bästa fall?

Alltså inte speciellt realistiskt om man har behov av tex. en pickis här och nu.

#6044

Postad 17 januari 2020 - 19:57

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det går alltså att köpa en Rivian RT idag i SE?? Vad jag vet så drar de i bästa fall igång produktionen under andra halvan av 2020, när (realistiskt) går det att köpa en i Sverige? 2022 i bästa fall?

Alltså inte speciellt realistiskt om man har behov av tex. en pickis här och nu.

2020 Q2-Q3 USA och Europa 2021 är senaste jag hört och misstänker 1 år senare här i Sverige.

Men då både Amazon och Ford gått in med kapital så lär det märkas hur fort dom kan tillverka och få ut dom till kunder.

Amazon planerar att använda plattformen till en stor skåpbil för paket leverans.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 17 januari 2020 - 20:00.


#6045

Postad 17 januari 2020 - 20:03

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 1

Kolla på Rivian RT med eldrift istället.
 

 

Bilen finns ju inte att köpa?

 

För mig finns det några fler frågetecken.

 

Återförsäljare och service i Sverige, hur, när, var?

Vad är räckvidden när du hängt på 3,5 ton eller mer?

Driftsäkerhet, ingen vet någonting iom att de inte har en enda modell på marknaden.


Redigerat av stabbe, 17 januari 2020 - 20:04.


#6046

Postad 17 januari 2020 - 20:17

Sffguy
  • Sffguy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Bilen finns ju inte att köpa?

 

För mig finns det några fler frågetecken.

 

Återförsäljare och service i Sverige, hur, när, var?

Vad är räckvidden när du hängt på 3,5 ton eller mer?

Driftsäkerhet, ingen vet någonting iom att de inte har en enda modell på marknaden.

 

Ford återförsäljare logiskt med deras investering i företaget så lätt och smidigt,  Räckvidden lär halveras när man kollat elbilar överlag men med 180 KW batteri pack lär det räcka för dom flesta, Kvalite på komponenterna och hållbarhet är svårt att avgöra i förväg och är enligt mig likadant på det mesta men kolla Tesla som liknande företag har garantierna varit väldigt generösa på drivlinan och batteripacket.

 

Då Rivian vill få ett bra rykte som ett nytt företag och hävda sig att deras pickis är bättre en alla andra och måste motbevisa sig xtra mycket på bilmarknaden pga Elbil så är detta liknande Volvo gjorde med Volvo amazon man satsar att bilarna ska vara riktigt pålitliga medan fossila moderna bilar vill man att saker ska gå sönder på vissa delar för att tjäna mer pengar på service annars blir dom för bra.

 

Men när man byter infrastruktur och är ny på marknaden så måste man bygga bästa möjliga bilen, hållbara, bra garantier och till en prispunkt som kan konkurera,

 

När man har 3 företag bakom samma produkt pga den är helt unik så vet man att man har något bra enligt mig.

 

Antar att vi även kommer se liknande plattform i Ford bilar framöver pga investeringen



#6047

Postad 17 januari 2020 - 20:20

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 1

Men du vet ju inget, du spekulerar bara?

 

Har man ett behov nu så väntar man inte 1-2 år baserat enbart på spekulationer?



#6048

Postad 17 januari 2020 - 20:39

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Men du vet ju inget, du spekulerar bara?

Har man ett behov nu så väntar man inte 1-2 år baserat enbart på spekulationer?

Fakta har jag skrivit i texten största batteriet är 180 Kw, 800 Hk, 4 elmotorer, 14000 nm.

Kollar man Tesla modell X så drar denna 75-100% mer energi med en stor husvagn detta som jag använde som referens punkt.

Dock dual motor med lägre Torque medans Rivian har 4 motorer borde förbättra detta men lär märkas.

Rivian började själv och fick stor uppmärksamhet i USA så Ford och Amazon gick in med kapital i företaget för att komma åt deras teknik till egna produkter.

Detta gör man inte i stora företag om man ej tror på företaget och produkten dom utvecklat.

Men exakt när den kommer in på Svenska marknaden vet enbart ägarna och detta lär dom ej släppa ännu.

Men jag tror starkt på Rivian men priset lär bli högt om den tillverkas i USA.

39000 USD Tesla modell 3 standard range+, moms 25%,tull 10%, frakt + registrering blir 549 000 SEK.

Rivian börjar runt 70 000 USD.

Edit: Blev nyfiken på 3500 kg drar du en villavagn bakom bilen eller ?

https://www.blocket.se/vi/88296177.htm

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 17 januari 2020 - 21:01.


#6049

Postad 17 januari 2020 - 20:51

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 1

Fakta har jag skrivit i texten största batteriet är 180 Kw, 800 Hk, 4 elmotorer, 14000 nm.

Kollar man Tesla modell X så drar denna dubbelt så mycket energi med en stor husvagn detta som jag använde som referens punkt.

Rivian började själv och fick stor uppmärksamhet i USA så Ford och Amazon gick in med kapital i företaget för att komma åt deras teknik till egna produkter.

Detta gör man inte i stora företag om man ej tror på företaget och produkten dom utvecklat.

Men exakt när den kommer in på Svenska marknaden vet enbart ägarna och detta lär dom ej släppa ännu.

Men jag tror starkt på Rivian men priset lär bli högt om den tillverkas i USA.

39000 USD Tesla modell 3 standard range+, moms 25%,tull 10%, frakt + registrering blir 549 000 SEK.

Rivian börjar runt 70 000 USD.

 

Mitt svar vart till Sffguy. Men den fakta som du presenterar hjälper inte till med någon utav de andra frågetecknen som finns kring tillverkaren och bilen.

 

Visst dom är backade av stora framgångsrika företag, men det är inte alltid ett bevis på att produkten lyckas. Däremot kanske tekniken de använder sig utav letar sig vidare in i Fords pick-up segment vilket såklart hade varit trevligt.

 

Tiden får utvisa vad det blir av Rivian.

 

Men tillbaka till nutid, finns det ett behov nu så hjälper inte bilmodeller där vi inte ens vet när de dyker upp på vår marknad.



#6050

Postad 17 januari 2020 - 23:13

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 2

Tanken var ju att väcka petrolheads inte elbilsfanatiker ni kan hålla er i den andra tråden.  :blush:  :blink:  ;)  :D  :D

Kommer aldrig skaffa elbil oavsett vad dom i regeringen hittar på. :angry:

Finns inget som är så ointressant och tråkigt som elbilar.

 

Dags att emigrera snart!

 

Hmmm en skattebefriad bil börjar locka mer och mer!

Tänk en lagom trimmad jänkare från tidigt 70tal som man snitsar till med lite modernare grejer och köra det till vardags.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Bing (1)
  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.