Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IKEA Symfonisk och Airplay

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juli 2020 - 07:04

Unregistered16af5307
  • Unregistered16af5307
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!

Har en IKEA Symfonisk lampa och har en fråga angående ”Välj en enhet” vs ”Tillgängliga enheter”.

När jag klickar på Tillgängliga enheter i Spotify så ser jag lampan och det funkar kanon att spela upp ljudet. Men om jag klickar på AirPlay och Bluetooth så syns den även där, jag kan ansluta och starta musiken MEN ljudet blir då avsevärt sämre än om jag gör som i första alternativen. Varför?

Jag vill gärna gå via AirPlay och Bluetooth eftersom jag då kan spela upp i min Apple TV samtidigt.

Redigerat av Unregistered16af5307, 04 juli 2020 - 07:12.


#2

Postad 16 juli 2020 - 10:06

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

naulem,

 

vad är sämre ljud för dig? 



#3

Postad 18 juli 2020 - 20:40

Unregistered16af5307
  • Unregistered16af5307
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

naulem,

 

vad är sämre ljud för dig? 

Är absolut ingen ljudexpert, men ”omfånget” när jag kör direkt är mycket större och mer nyanserat än när jag ansluter via AirPlay.



#4

Postad 18 juli 2020 - 21:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Är absolut ingen ljudexpert, men ”omfånget” när jag kör direkt är mycket större och mer nyanserat än när jag ansluter via AirPlay.


Hehe, det finns tusen och en orsak varför BT eller WIFI stökar till det. Vet inte ens om det går att kritisera mallen du/vi fångas inför. UpNp, osv...

#5

Postad 18 juli 2020 - 22:16

Unregistered16af5307
  • Unregistered16af5307
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hehe, det finns tusen och en orsak varför BT eller WIFI stökar till det. Vet inte ens om det går att kritisera mallen du/vi fångas inför. UpNp, osv...

Båda sätten jag ansluter genom använder WiFi, men det verkar som om den ena metoden använder någon form av EQ via Sonos medans den andra kör direkt via AirPlay.



#6

Postad 19 juli 2020 - 06:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Jag har verkligen ingen koll på hur Sonos eller Ikea valt/skapat sina överföringsprotokoll. Men det är väl inte omöjligt att däribland kan ligga någon form av EQanpassad idé.

Dock låter det hela låter egentligen som om du har andra bakomliggande orsaker. Har du kollat upp hur din mobil/platta väljer att ta upp och skicka vidare ljuden. Finns det någon spelare eller grundinställning som spökar?

#7

Postad 19 juli 2020 - 10:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Är absolut ingen ljudexpert, men ”omfånget” när jag kör direkt är mycket större och mer nyanserat än när jag ansluter via AirPlay.

 

Är det samma källa och samma fil du använder men olika överföringsmetoder alltså?



#8

Postad 19 juli 2020 - 11:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hej!

Har en IKEA Symfonisk lampa och har en fråga angående ”Välj en enhet” vs ”Tillgängliga enheter”.

När jag klickar på Tillgängliga enheter i Spotify så ser jag lampan och det funkar kanon att spela upp ljudet. Men om jag klickar på AirPlay och Bluetooth så syns den även där, jag kan ansluta och starta musiken MEN ljudet blir då avsevärt sämre än om jag gör som i första alternativen. Varför?

Jag vill gärna gå via AirPlay och Bluetooth eftersom jag då kan spela upp i min Apple TV samtidigt.

När du kör som i första exemplet (Spotify Connect) så streamar ”lampan” direkt från Spotify och högsta kvalitet väljs automatiskt. När du streamar på annat sätt så streamas den kvalitet som är inställd i spotifyappen. Kolla vilken kvalitet som är vald i appen och ställ in på högsta om den inte är det.



#9

Postad 19 juli 2020 - 17:26

Unregistered16af5307
  • Unregistered16af5307
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Är det samma källa och samma fil du använder men olika överföringsmetoder alltså?

Ja, det är från samma källa, en Iphone.


När du kör som i första exemplet (Spotify Connect) så streamar ”lampan” direkt från Spotify och högsta kvalitet väljs automatiskt. När du streamar på annat sätt så streamas den kvalitet som är inställd i spotifyappen. Kolla vilken kvalitet som är vald i appen och ställ in på högsta om den inte är det.

Hej!

Har provat det och det är inställt på högsta kvalitén. 



#10

Postad 20 juli 2020 - 23:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

I min förståelse av dina problem låter det som om det kan vara knas mellan protokoll och ljudavkodningen. Men det skulle lika gärna kunna vara brus/störningar från fysiska delar i konstruktionen.

 

Om du har en s.k. smart lampa pröva byta ut den för att se att det inte är den som stör ut någon funktion.

 

Annars lämna tillbaka den och köp något som ger större behållning.  :)

 

Edit;

 

Har läst att denna produkt du använder har placerat sin antenn på ett sämre sätt än Sonos själva för WIFI och BT. Så det bästa tipset blir för dig att antingen skruva på lampan så antennen når bättre eller förstärka WIFI och eller BT signalen i hemmet. Alternativt köpa en nätverksladd från Sonos.

 

Hoppas det kan hjälpa.  :blush:


Redigerat av PML73, 21 juli 2020 - 00:36.


#11

Postad 21 juli 2020 - 21:14

Unregistered16af5307
  • Unregistered16af5307
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har bifogat två filmer som visar på hur jag gör i telefonen. Den första varianten resulterar i helt klart en mer nyanserad ljudbild (bättre ljud). Den andra som avslutas med att ljudet spelas upp via Airplay ger något sämre ljud.

 

Observera att jag inte ansluter via BT i något av fallen, Wifi används båda gångerna. Jag har tom stängt av BT på telefonen.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered16af5307, 21 juli 2020 - 22:54.


#12

Postad 10 september 2020 - 14:10

ekorre8
  • ekorre8
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har bifogat två filmer som visar på hur jag gör i telefonen. Den första varianten resulterar i helt klart en mer nyanserad ljudbild (bättre ljud). Den andra som avslutas med att ljudet spelas upp via Airplay ger något sämre ljud.

Observera att jag inte ansluter via BT i något av fallen, Wifi används båda gångerna. Jag har tom stängt av BT på telefonen.


När du väljer Vardagsrum använder du Spotify connect. Högtalaren spelar upp direkt från internet. Tycker du ljudet är dåligt denna väg så får du ändra eq inställningar i högtalaren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.