Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atmos fråga, kort avstånd mellan duk och sittplats

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 augusti 2020 - 10:10

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Hej, 

 

Funderar på Atmos har 4,20 m mellan duk och sittplats men har snedtak direkt bakom soffan så jag kan inte ha högtalare i taket bakom soffa. Tittar på Dolby Guidelines men vet inte på vilken uppsättning jag ska satsa på 9.2.2 eller 9.2.4 kör 9.2 med fronthigh idag. Ska jag ha ett par direkt ovanför eller snett framför soffan eller både och. Har akustiktak och priset blir ganska avgörande mellan 11 alt. 13 kanaler då jag behöver uppgradera förstärkare ( troligtvis blir det försteg och slutsteg ) Blir det för mycket med fronthigh och 2 par atmos på ca 4m eller skulle det fungera med ett par snett alt rakt ovanför. 

 

 



#2

Postad 31 augusti 2020 - 12:03

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Du behöver ha ca 30 grader mellan varje högtalare för att ha nytta av dem.
Har du soffan mot väggen, så försök inte få in top-rear. Det blir verkligen helfel att placera top rear rakt ovan eller framför dig.

#3

Postad 31 augusti 2020 - 16:03

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

En skiss på ditt rum skulle nog behövas så vi får en ordentlig uppfattning och kan hjälpa dig bättre. 



#4

Postad 01 september 2020 - 12:04

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Högtalreplacering Atmos.gif   21,39K   1 Antal nerladdningar

Här kommer enkel bild.



#5

Postad 01 september 2020 - 17:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Såg i ditt galleri att du taklutningen var ganska flack, jag tror det skulle kunna funka bra ändå för dig med atmos en liten bit bakom soffan. Atmos nyttjar och stödjer inte front high så om du skulle välja att ha dem som Atmos fram skulle det bli en kompromiss från formatets ursprungstanke. 



#6

Postad 01 september 2020 - 18:21

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Såg i ditt galleri att du taklutningen var ganska flack, jag tror det skulle kunna funka bra ändå för dig med atmos en liten bit bakom soffan. Atmos nyttjar och stödjer inte front high så om du skulle välja att ha dem som Atmos fram skulle det bli en kompromiss från formatets ursprungstanke. 

Hej, Tyvärr visar bilderna ett gammalt biorum, har tyvärr inte lagt upp några på det nya, nu går taket mer som på ritningen , är ca 140 cm  till bakre surround från soffan. Tack för info om fronthigh det hade jag faktiskt inte koll på. Tyckte det gjorde ett rejält lyft för ljudbilden. 



#7

Postad 02 september 2020 - 07:08

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Såg i ditt galleri att du taklutningen var ganska flack, jag tror det skulle kunna funka bra ändå för dig med atmos en liten bit bakom soffan. Atmos nyttjar och stödjer inte front high så om du skulle välja att ha dem som Atmos fram skulle det bli en kompromiss från formatets ursprungstanke.


Hur menar du med att Atmos inte stödjer front high? Har själv högtalare uppsatt som front high och när Atmos spår spelas upp så indikerar det 5.1.2 Atmos.

#8

Postad 07 september 2020 - 18:16

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Var otydligt skrivet av mig. Front high placering ingår inte i de högtalarplaceringar som Dolby har avsett för Atmos, Högtalarna ska sitta i taket med en placering på mellan 30 och 55 grader. Din förstärkare kan så klart inte vete vart du har placerat dina högtalare så har du satt dem på front high placeringen med angett dem som Atmos i inställningarna kommer den tro att de sitter på den position du angivit.

 

714-overhead-speaker-Placement.jpg?width=2880&quality=80

https://www.dolby.co...er-setup-guide/



#9

Postad 08 september 2020 - 06:18

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Var otydligt skrivet av mig. Front high placering ingår inte i de högtalarplaceringar som Dolby har avsett för Atmos, Högtalarna ska sitta i taket med en placering på mellan 30 och 55 grader. Din förstärkare kan så klart inte vete vart du har placerat dina högtalare så har du satt dem på front high placeringen med angett dem som Atmos i inställningarna kommer den tro att de sitter på den position du angivit.

 

714-overhead-speaker-Placement.jpg?width=2880&quality=80

https://www.dolby.co...er-setup-guide/

 

Då mina högtalare sitter ovanför mina frontar som front high får jag 30° vinkeln ifrån dem mot lyssningspositionen. Men jag förstår vad du menar nu :)

 

Bifogad fil  a1s.jpg   65,23K   0 Antal nerladdningar

 

Bilden är lånad ifrån en på forumet! (dök upp på google när jag googlade högtalarna) 



#10

Postad 08 september 2020 - 12:58

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Vafan min bild ju haha. I yamahan kan man välja att dom är front heigh och så kalibrerar man med höjdkalibrering just för dom så där har den lite koll ändå på ungefär var dom är. Inte optimalt men jag ska inte ha några sladdar mitt i taket i vardagsrummet och betongen där är för hård att fräsa i, samt att sänka ett 2.50 tak idag är tydligen "helt ute" enligt sambo så...

Redigerat av Demon Slayer, 08 september 2020 - 12:59.


#11

Postad 08 september 2020 - 15:11

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Snygg o stilren setup på front presence helt enligt Yamaha setupen. Jag klurar lite på detta och undrar om det inte är arvet inom Yamaha och alla deras dsp program. front presence har de haft en längre tid.

 

Min vän som kört yamahauppsättnignen med front and backprescens tidigare ,ed en 3010  ( 9.2 ej Atmos)sa att när han skaffade 3060 (9.2Atmos) så blev det en jäkla skillnad i ljudrummet som skapades. Detta med högtalarna på samma ställe.

 

Oavsett så tycker jag du har löst det på ett föredömligt sätt.


Redigerat av Stormen, 08 september 2020 - 15:17.


#12

Postad 08 september 2020 - 15:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja det är absolut det gamla arvet som ser ut att ha mergats ihop med Atmos. Mina är dock som man ser på bilden trekantiga vilket riktar elementen rakt mot lyssnaren. De bak har jag i taket så att även de riktas ganska direkt mot lyssnaren. En test av Helikopter-demot på Atmos discen (från 2014 tror jag det är), visar att det fungerar ganska bra med referensmaterial, det låter som helikoptern hovrar runt en ovanför, och i regn-demot från Dolby så låter det somregnet kommer från hela taket. Däremot tycker jag att i filmer så blir det mera som att ljudbubblan blir större med min setup, och har inte hört väldigt mycket liknande dessa demos.



#13

Postad 08 september 2020 - 19:55

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Vafan min bild ju haha. I yamahan kan man välja att dom är front heigh och så kalibrerar man med höjdkalibrering just för dom så där har den lite koll ändå på ungefär var dom är.

Sedär 😎 jag hoppas det var okej för dig att jag lånade den för att visa 🙂

Som du skriver så upplever även jag ljudet riktigt bra när jag kör mina såhär med. Dock kör jag allt i straight läget och förstärkaren indikerar Atmos 5.1.2.

Tack vare lutningen på dem så upplever jag en helt annan ljudbild i Atmos spår nu 😎

Redigerat av Mushunt, 08 september 2020 - 19:55.


#14

Postad 08 september 2020 - 20:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Inga problem, bilden är ju postad på Internet så då får man räkna med att den syns. Jag kör också straight och får Atmos ljud i högtalarna när det indikeras. Kör jag 5.1 film så är det inget ljud i dom, men man kan välja upmix via Dolby Surround eller DTS om man vill, då blir det ljud i dom men inte lika påtagligt som äkta Atmos.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.