Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpkuddar till mobilhögtalare.

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 maj 2018 - 08:13

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag har köpt en Sony SRS-XB30 och skulle vilja hitta dämpkuddar som fungerar till en sådan. Den väger 0,98 kg. Problemet är att alla dämpkuddar jag hittat endast passar till tyngre högtalare. Någon som har tips på passande dämpkuddar? 

 


Redigerat av checkin, 16 maj 2018 - 08:29.


#2

Postad 16 maj 2018 - 09:06

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Jag tänker att du kanske borde tänka efter vad du vill få ut av dämpkuddarna.

 

När du kommit fram till att du vill ha dem för att minska energiöverföringen till underlaget från högtalaren vid frekvenser som är hörbara kan du skicka en beställning till sonic design via mail där du skriver hur mycket högtalaren i fråga väger.



#3

Postad 16 maj 2018 - 09:11

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

 bra fråga, sambon har en liknande sony, den vibrerar ganska noterbart om den står på hårda ytor, de hörs o känns, så kommer du fram till nåt bra så skriv vidare här så vi får veta....

 

Jag tänkte i första skedet att bara kippa ut en bit lite hårdare skummgummi, men har ej kommit till skott... typ sådant man har till liggunderlag/sittdyna/yoga matta osv..   dock igen aning om de kan hjälpa



#4

Postad 16 maj 2018 - 09:31

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag tänker att du kanske borde tänka efter vad du vill få ut av dämpkuddarna.

 

När du kommit fram till att du vill ha dem för att minska energiöverföringen till underlaget från högtalaren vid frekvenser som är hörbara kan du skicka en beställning till sonic design via mail där du skriver hur mycket högtalaren i fråga väger.

Tack så jättemycket för tipset. :) Jag visste inte att man kunde göra det. Ja det är för att minska energiöverföringen till underlaget. Jag har nu mailat dem och frågat. 



#5

Postad 16 maj 2018 - 09:36

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

 bra fråga, sambon har en liknande sony, den vibrerar ganska noterbart om den står på hårda ytor, de hörs o känns, så kommer du fram till nåt bra så skriv vidare här så vi får veta....

 

Jag tänkte i första skedet att bara kippa ut en bit lite hårdare skummgummi, men har ej kommit till skott... typ sådant man har till liggunderlag/sittdyna/yoga matta osv..   dock igen aning om de kan hjälpa

Om jag hittar något bra så skriver jag det här så följ detta ämne så kommer det förhoppningsvis någon lösning inom en snar framtid.



#6

Postad 16 maj 2018 - 12:16

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

https://www.ebay.co....4sAAOSwT6pVsQGq



#7

Postad 16 maj 2018 - 12:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de är ju en liten mobil högtalare, ingen 1000 watts sub, :),,,, klipp en bit på ett sittunderlag, hehe..



#8

Postad 16 maj 2018 - 12:36

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

https://www.ebay.co....4sAAOSwT6pVsQGq

Tack för tipset. :)

de är ju en liten mobil högtalare, ingen 1000 watts sub, :),,,, klipp en bit på ett sittunderlag, hehe..

Jag är inte säker på att liggunderlag dämpar lika bra som dämpkuddar men tack för tipset. :)

#9

Postad 16 maj 2018 - 12:37

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Finns väl ingen anledning att överarbeta detta? En remsa tätningslist i var ände under högtalaren lär fungera fint om den inte är av alltför vekt skumgummi. T.e.x: https://www.clasohls...DM-Gummi/34-412



#10

Postad 16 maj 2018 - 12:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Finns väl ingen anledning att överarbeta detta? En remsa tätningslist i var ände under högtalaren lär fungera fint om den inte är av alltför vekt skumgummi. T.e.x: https://www.clasohls...DM-Gummi/34-412

låt han specialbeställa med tanke på vikten i gram, så att dämpningen blir optimal i högtalaren, :)  (hur man nu kan veta det?) de kan ju dämpa några procent bättre än de vi föreslår.. vore dock kul om han gjorde en beställda dämpkuddar vs liggunderlag vs tätningslist test och la ut det.... är inte säker på att kuddarna han får hem vinner  :P



#11

Postad 16 maj 2018 - 12:53

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Finns väl ingen anledning att överarbeta detta? En remsa tätningslist i var ände under högtalaren lär fungera fint om den inte är av alltför vekt skumgummi. T.e.x: https://www.clasohls...DM-Gummi/34-412

Om du tycker att köpa passande dämpkuddar till en högtalare är att överarbeta någonting så har vi olika åsikt om det. Själv tycker jag att dämpkuddar dämpar mycket bättre än till exempel gummifötter. Med det sagt så kanske materialet du länkade är ett jättebra material att dämpa vibrationerna med. Är det samma material som i dämpkuddar? Om inte, hur skiljer sig materialen åt i beteende vad gäller dämpning av relevanta vibrationer? Och hur samspelar dessa beteenden med högtalaren och underlaget?

låt han specialbeställa med tanke på vikten i gram, så att dämpningen blir optimal i högtalaren, :) (hur man nu kan veta det?) de kan ju dämpa några procent bättre än de vi föreslår.. vore dock kul om han gjorde en beställda dämpkuddar vs liggunderlag vs tätningslist test och la ut det.... är inte säker på att kuddarna han får hem vinner :P

Dämpkuddar säljs ju ofta efter vilken vikt en högtalare har, men du kanske är av åsikten att det är en ej relevant pr-grej? Jag

#12

Postad 16 maj 2018 - 12:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

checkin, jag är säker på att varkens jag eller Supernaut77 menar nåt annat än att underlätta det för dig, så kan du ha de klart ikväll. att prova nåt material man har hemma snabbt är enkelt och är man nöjd så är de klart... tror inte skillnaden blir dramatisk ändå med hänseende på vikten och effekten den avger... men kan ha fel, därav vore de kul när du får hem dina specialbeställda kuddar för mobilhögtalaren om du jämförde med annat, mest så vi andra vet...

 

Lycka till, 



#13

Postad 16 maj 2018 - 13:07

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

checkin, jag är säker på att varkens jag eller Supernaut77 menar nåt annat än att underlätta det för dig, så kan du ha de klart ikväll. att prova nåt material man har hemma snabbt är enkelt och är man nöjd så är de klart... tror inte skillnaden blir dramatisk ändå med hänseende på vikten och effekten den avger... men kan ha fel, därav vore de kul när du får hem dina specialbeställda kuddar för mobilhögtalaren om du jämförde med annat, mest så vi andra vet...

Lycka till,

Jag har ingenting annat hemma att testa med så det testet kommer nog inte att äga rum hos mig. Nej jag vet inte heller om det är en dramatisk skillnad mellan liggunderlag och dämpkuddar. Tack för lyckönskningen. Du svarade inte på min fråga. Tror du att det är en irrelevant pr-grej när dämpkuddar säljs efter vikt på högtalare?

Redigerat av checkin, 16 maj 2018 - 13:08.


#14

Postad 16 maj 2018 - 13:54

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Om du tycker att köpa passande dämpkuddar till en högtalare är att överarbeta någonting så har vi olika åsikt om det. Själv tycker jag att dämpkuddar dämpar mycket bättre än till exempel gummifötter. Med det sagt så kanske materialet du länkade är ett jättebra material att dämpa vibrationerna med. Är det samma material som i dämpkuddar? Om inte, hur skiljer sig materialen åt i beteende vad gäller dämpning av relevanta vibrationer? Och hur samspelar dessa beteenden med högtalaren och underlaget?
Dämpkuddar säljs ju ofta efter vilken vikt en högtalare har, men du kanske är av åsikten att det är en ej relevant pr-grej? Jag

Du lär kunna känna i butik om de har lagom styvhet om du har lite fingertoppskänsla :)  Kommer de sjunka ihop lite under högtalarens vikt men inte bottna igenom är det bra nog. Speciellt för en liten bärbar högtalare.

 

Viss viktanpassning på kuddar som säljs finns ju såklart men det är stora spann. Dela en 4kg:s i 4 tårtbitar kan ju funka i ditt fall också men inget jag skulle slösa pengar på.


Redigerat av Supernaut77, 16 maj 2018 - 14:11.


#15

Postad 16 maj 2018 - 15:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Tror du att det är en irrelevant pr-grej när dämpkuddar säljs efter vikt på högtalare?

tror att de funkar bra på större tyngre saker, när vi pratar gram veti fasiken helt ärligt, lite som att prata mönstertyp på däcket på en barncykel upp till 4 år... men ja kanske har fel... ärligt vet ej,,,,, dock hade jag i värsta fall lagt en veken handduk under om de gäller en mobilhögtalare, men jag gav bara tips om att du kan prova olika material själv, blir man nöjd blir man, så är de klart.. men har du absolut inget hemma att testa med, visst, köp då..



#16

Postad 16 maj 2018 - 16:57

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Dämpkuddar säljs ju ofta efter vilken vikt en högtalare har, men du kanske är av åsikten att det är en ej relevant pr-grej?


Det är väl mer en väldigt grov avvägning mellan dämpning och stabilitet än någon sorts finkalibrering.

#17

Postad 18 maj 2018 - 04:57

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag mailade Sonic Design och de säljer dämpkuddar som passar. Så om någon annan får samma önskemål som jag har så är det bara att maila dem. Tack för alla tips och råd.  :)  


Redigerat av checkin, 18 maj 2018 - 06:15.


#18

Postad 18 maj 2018 - 06:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Vad får du ge för detta inkl frakt? Bara nyfiken.

#19

Postad 28 november 2018 - 19:23

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Vad får du ge för detta inkl frakt? Bara nyfiken.

Jag minns inte riktigt vad det var för pris, men kontakta dem så får du snabbt ett svar.  :)



#20

Postad 07 december 2018 - 20:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1
Jag har ett helt gäng sonic kuddar och det är sjukt hur bra dom är til allt möjligt annat också f.eks fötter under projektorn, att få mellanrum för ventilation mellan modem och router (2st i höjd), att ha under box i stereohyllan för att kunna ha en kabel under samt för luftsirkulation (1 i höjden i vart hörn), för att vinkla upp små canton satelliter vid datorn (custom klippta med sax), att dämpa cantonsubben som ligger under sängen i barnrummet (1 i varje hörn), för att tysta mediaservern under hörnbordet, som reparation av en av dom stationäras trasiga fot (1 stk som ersättning) osv....kunde inte leva utan dom.

#21

Postad 08 december 2018 - 13:12

checkin
  • checkin
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag har ett helt gäng sonic kuddar och det är sjukt hur bra dom är til allt möjligt annat också f.eks fötter under projektorn, att få mellanrum för ventilation mellan modem och router (2st i höjd), att ha under box i stereohyllan för att kunna ha en kabel under samt för luftsirkulation (1 i höjden i vart hörn), för att vinkla upp små canton satelliter vid datorn (custom klippta med sax), att dämpa cantonsubben som ligger under sängen i barnrummet (1 i varje hörn), för att tysta mediaservern under hörnbordet, som reparation av en av dom stationäras trasiga fot (1 stk som ersättning) osv....kunde inte leva utan dom.

Ja det är verkligen otroligt hur bra de är på att dämpa, som natt och dag jämfört med de olika typer av mjuka dämpfötter som följt med mina olika högtalare som jag testat.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.