Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AE3000E *

515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2008 - 19:39

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Då var det dags för ersättaren till PT-AE2000.

Från AREADVD

Panasonic stellt auf der IFA den neuen Full HD-LCD-Projektor PT-AE3000 vor, der im Oktober in den Handel kommen soll. Der Projektor soll eine Helligkeit von 1600 ANSI-Lumen und einen Maximalkontrast von 60.000:1 bieten. Der Projektor ist in der Lage, Blu-ray Discs mit 24 Bildern abzuspielen, die bei der Wiedergabe auf 96 Hz vervierfacht werden. Zur Anpassung des Projektors an verschiedene Bildformate ist die “Lens Memory Funktion” gedacht, mit der bis zu drei verschiedene Formate justiert und gespeichert werden können. Diese stehen dem Nutzer dann per Knopfdruck zur Verfügung. Anwender mit 2.35:1 Breitbild-Leinwand können so verschiedene Inhalte wie Film, Fernsehen oder Videospiele komfortabel betrachten.

Mit drei HDMI 1.3 und zwei Komponenten Eingängen (YUV) stehen zahlreiche Anschlüssmöglichkeiten zur Verfügung. Die drei HDMI 1.3 Eingänge unterstützen alle die neuen Farbspezifikationen Deep Color und x.v.Color.

Från AVFORUM

So, after the introductions, I sat down to a presentation of the new technology being incorporated with the PT-AE3000. The first and probably most important new feature is the Pure Contrast Plate technology (PCP) which eliminates any stray light from the optical path. This helps to increase the contrast available and Panasonic are claiming a staggering 60,000:1 figure. Of course being the type of person I am, contrast figures have to be proven, not merely quoted, so I will comment on the actual performance later. The other added advantage of PCP is the increase in brightness with again a quoted figure of 1600 lumens. As well as PCP there are further improvements to some long standing Panasonic features, such as dynamic iris, smooth screen technology and pure colour filter pro. To round off the optical improvements is a new optical lens path.

Another new feature for this years model is the 100Hz motion picture pro frame creation technology – try saying that after a couple of drinks. This works much in the same way as the technology seen on the companies’ 2008 line of plasmas but optimised for the big screen viewing. It basically interpolates additional frames by analyzing what is happening on the two adjacent frames to create a sharp image with fast moving action. This works by replacing what many would see as a blurred image, with one that looks sharp, detailed and lifelike. As well as the 100Hz variety for Pal playback, there is also a 96Hz mode for 24p from Blu-ray. There is also demo mode which was switched on at this point with the processing switched off on one side and working on the other. I have to say nothing jumped out at me as being un-natural in this variance of the technology, rather the frame creation added smoothness to the image without taking any obvious detail or adding in any artefacts. This is something I would want to test over a longer period of time, but even with some test patterns, including a moving resolution test that we played through the PT-AE3000 I saw nothing that would initially put me off this new technology.

Other new features include a newly upgraded Detail Clarity processor 2 which again works with the focus points of material rather than adding a uniform sharpness. This works rather better than it should, it impressed me on the PT-AE2000 and on the new model it looks just as good, but again these technologies need to be assessed over a longer period than I had at this meeting.

Other technologies present on the last projector from Panasonic also make a return in upgraded form, such as the waveform monitor. This really is a neat gadget once you have the knowledge of how it works, but again there is also an automatic mode which should help novices to see what the feature attempts to do.

And finally we come to a feature which really surprised me; both in its implementation and the fact Panasonic have listened to what people are talking about in terms of home cinema projection – a 2.35:1 zoom feature.
This is being marketed as a budget option to using a cinemascope screen in your cinema room without the need to spend thousands on an anamorphic lens. Now you could do this with any projector on the market to be honest, you just zoom up the image and then fix the focus and off you go. But the draw back is having to manually zoom out again when you switch back to 16:9 material and re-focus the image. The neat thing here with the PT-AE3000 is that you enter the details of you screen and focus points into the memory banks of the projector and add a name to your settings. Then when you want to watch at 2.35:1 on your suitably sized screen you push a button and it does it for you automatically. Now I can hear some projector enthusiasts saying this is a cheat and you’re not using the full panel for the image and you will also lose some brightness, and yes, they are right. However when you factor in that a good quality anamorphic lens starts at around £3k and you also have to find a solution to move this in and out of the light path. So you can see why Panasonic have added the feature and to be honest I found it to be rather good in the image quality stakes with no real drop in quality of brightness. Indeed you could get better results with this option over buying a cheap anamorphic lens.

So finally what did I think when I sat back to watch some movie and SD material. Well let’s just say that the PT-AE3000 left an impression on me – a rare thing these days when you see so much new technology as I do in my day to day job. The contrast levels really have taken a huge leap forward with this projector and it easily gets up there – if not overtaking – a machine like Epsons impressive TW2000. And finally I may have found a dynamic iris I can live with as the new one here certainly did its thing without making itself obvious.
Overall I have been very, very impressed with this £2000 projector and its new features. Obviously I am going to reserve final judgement for when we get a review sample through the doors of AVForums towers, but from the short time I have spent with the machine in a good quality demo room at Panasonic HQ, I have to say it looks like being another projector to move the market along in the quality stakes.

We will up date this thread with more information when we get it. The Panasonic PT-AE3000 will be officially announced at IFA ’08 in Berlin Germany.


2.35 funktionen verkar cool.

#2

Postad 09 september 2008 - 19:48

nashua
  • nashua
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Någon som vet i fall de sagt något om när denna når marknaden och vad den skall kosta? Är lite sugen på en AE2000 nu nämligen men funderar på om man skall vänta. Antingen på att köpa denna eller att hoppas på att AE2000 går ner i pris när denna släpps.

#3

Postad 16 september 2008 - 13:49

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Finns det ingen mer info om den här?
min ae700 går verkligen på knäna och behöver bytas ut.

#4

Postad 16 september 2008 - 23:30

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Enligt trådens första inlägg där det citerades från AVSFORUM skulle denna projektor lanseras på IFA i Berlin. Eftersom den mässan redan varit (29/8-3/9, om jag inte har fel) känns det som det är förvånansvärt lite information kring denna projektor här på forumet. Någon som var på mässan som kan bekräfta/dementera att denna projektor visades där? Någon som vet när den når markanden?

Med tanke på draget kring de två företrädarna på marknaden från Panasonic (AE1000 och AE2000) är det förvånansvärt lite aktivitet i denna tråd.

/Stonemountain

#5

Postad 17 september 2008 - 06:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Det är väl precis som med Epsons TW5000 inte så många som sett den live i action, och än mindre kunnat jämföra med konkurrenternas modeller.

Idag tycker jag att "lågstanivån" är så pass hög att det utan direkta jämförelser är svårt att säga något om en ny produkt, speciellt om man är lekman.

Det kommer nog vettiga omdömmen om AE3000 vad det lider, man har ju knappt fått av sig badbrallorna...

MVH
/Chuck

#6

Postad 17 september 2008 - 06:27

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
dom har kikat på den hos cine4home,för den som kan tyska!

#7

Postad 17 september 2008 - 10:58

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Den här projjen är ju extremt intressant med tanke på de positiva förhandsomdömena. Särskilt funktionen med interpolation. Hoppas bara priset hamnar på en behaglig nivå.

Finns för övrigt listad hos pipro.de för 2699 euro-

#8

Postad 18 september 2008 - 21:04

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Kan någon förklara för mig hur 2.35.1 funktionen på denna fungerar?
Hur man än vrider och vänder på det blir det väl aldrig att man använder alla pixlar om man kör i 2.35:1 läge om inte projjen är i det formatet native så att säga? Det blir väl nersläckta pixlar utanför duken även på denna projjen som alla andra....eller?

#9

Postad 19 september 2008 - 11:27

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig hur 2.35.1 funktionen på denna fungerar?
Hur man än vrider och vänder på det blir det väl aldrig att man använder alla pixlar om man kör i 2.35:1 läge om inte projjen är i det formatet native så att säga? Det blir väl nersläckta pixlar utanför duken även på denna projjen som alla andra....eller?



Det funkar som så att du sträcker ut 2.35:1 bilden vertikalt med en funktion i projjen, så att den täcker hela 1920*1080 panelen, sen använder man en anamorfisk lins för att sträcka ut den i horizontalt igen för att få rätt format och proportioner, dvs. 2.35:1.

På detta sett så använder du HELA panelen vid 2.35:1 och får även lite mer ljustryck på köpet.

Anses vara det ultimata sättet att visa 2.35:1 idag ihop med en 2.35:1 duk då givetvis..

Dessa linser är dock tyvärr väldigt dyra om man vill ha nåt vettigt (20000kr och uppåt).

Redigerat av Dr. Death, 19 september 2008 - 11:27.


#10

Postad 19 september 2008 - 11:58

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Så.... Det går alltså att sträcka ut bilden med den här projektorn? Och det är det som är grejjen? Inte så att det ingår någon slags optik som möjliggör detta utan man behöver ändå köpa en ny lins?

#11

Postad 19 september 2008 - 13:47

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Jo, som jag tolkar 1:a inlägget i tråden så är det Panasonics stora grej att man med en enkel knapptryckning
på fjärren (programmerbart minne) zoomar ut bilden för att fylla ut en 2,35:1-duk UTAN någon anamorfisk lins. Lite fusk men billigt!
Det är ju väl just det som Panasonic gör ett nummer av. Rätta mig om jag har fel. :)
Det där med utländska språk kan vara svårt.

Redigerat av 50plus, 19 september 2008 - 13:51.


#12

Postad 19 september 2008 - 13:58

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Jo, som jag tolkar 1:a inlägget i tråden så är det Panasonics stora grej att man med en enkel knapptryckning
på fjärren (programmerbart minne) zoomar ut bilden för att fylla ut en 2,35:1-duk UTAN någon anamorfisk lins. Lite fusk men billigt!
Det är ju väl just det som Panasonic gör ett nummer av. Rätta mig om jag har fel. :)
Det där med utländska språk kan vara svårt.


Du har rätt! Visserligen stöder väl projjen också 2:35:1 med anamorfisk lins men det är inte det som är den "stora" grejjen.

#13

Postad 19 september 2008 - 14:22

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Som sagt en fattigmanslösning! Vill man utnyttja alla pixlar blir det till att köpa 1.33 lins. Dvs minst 15 loppor för en acceptabel sådan:)

Själv köpte jag världsledande schneider cine digitar 1.33 linsen och parade ihop med min sharp 21000= Kanonbild i äkta 2:35:1

#14

Postad 19 september 2008 - 14:35

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Själv köpte jag världsledande schneider cine digitar 1.33 linsen och parade ihop med min sharp 21000= Kanonbild i äkta 2:35:1

Vad menar du med "äkta"?

MVH
/Chuck

#15

Postad 19 september 2008 - 15:45

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Enligt videon är den bättre än Epson tw-2000.Projektorerna blir bara bättre och bättre .Jag ska nog avvakta köp ett litet tag till.

#16

Postad 19 september 2008 - 18:17

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Jo, som jag tolkar 1:a inlägget i tråden så är det Panasonics stora grej att man med en enkel knapptryckning
på fjärren (programmerbart minne) zoomar ut bilden för att fylla ut en 2,35:1-duk UTAN någon anamorfisk lins. Lite fusk men billigt!
Det är ju väl just det som Panasonic gör ett nummer av. Rätta mig om jag har fel. :rolleyes:
Det där med utländska språk kan vara svårt.

Ok, så det nya är att Pansonic har en speciell knapp för vad många andra projjar redan klarar om man zoomar?

#17

Postad 20 september 2008 - 07:54

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Vad menar du med "äkta"?

MVH
/Chuck

Äkta är just när man använder sig av en anamorfisk lins och inte bara zoomar. Förutsätter att projektorn kan göra en riktig vertical stretch, annars blir det till att köra via scaler.

#18

Postad 20 september 2008 - 07:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Äkta är just när man använder sig av en anamorfisk lins och inte bara zoomar. Förutsätter att projektorn kan göra en riktig vertical stretch, annars blir det till att köra via scaler.

Varför är det "äkta"?

Det blir ju inte mindre 2,35:1 bara för att man zoomar in/ut bilden? Man förlorar visserligen i upplösning i vertikalled men vinner en hel del i att bilden blir mer uniform.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 20 september 2008 - 08:15.


#19

Postad 20 september 2008 - 08:31

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Varför är det "äkta"?

Det blir ju inte mindre 2,35:1 bara för att man zoomar in/ut bilden? Man förlorar visserligen i upplösning i vertikalled men vinner en hel del i att bilden blir mer uniform.

MVH
/Chuck

Bilden i sitt format är klart äkta även vid zoomning, utryckte mig fel. Men man har ingen äkta 2:35:1 projektor utan 1.33 lins, så man missar 33% upplösning OCH 25% ljusstyrka.

mer uniform vet jag inte vad du menar med iofs.

#20

Postad 20 september 2008 - 08:46

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Så.... Det går alltså att sträcka ut bilden med den här projektorn? Och det är det som är grejjen? Inte så att det ingår någon slags optik som möjliggör detta utan man behöver ändå köpa en ny lins?

"ingår" he he, nej glasen i dessa anamorfiska linser som ofta består av 5 element är fortfarande på tok för dyra o tillverka, så jag tror inte man ska räkna med en 2:35:1 projje under 50 papp de närmsta åren.

Min schneider lins ligger på 35000:- ny så där har man en hum om var de bästa ligger nya idag. Isco III och cine digitar 1.33.

#21

Postad 20 september 2008 - 09:07

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

mer uniform vet jag inte vad du menar med iofs.

Defekter i bilden pga av skalning och lins.

MVH
/Chuck

#22

Postad 20 september 2008 - 10:48

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Äkta är just när man använder sig av en anamorfisk lins och inte bara zoomar. Förutsätter att projektorn kan göra en riktig vertical stretch, annars blir det till att köra via scaler.

Förstår så klart vad du menar, men "äkta" borde väl snarare vara en projje med 2,35:1 native-panel? :rolleyes:

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 20 september 2008 - 10:51.


#23

Postad 20 september 2008 - 11:33

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Förstår så klart vad du menar, men "äkta" borde väl snarare vara en projje med 2,35:1 native-panel? :rolleyes:

Det hänger väl på linsen. Om linsen "trycker ihop" de 1080 vertikala pixlarna på ett bra sätt så blir det ju 1920x1080 i 2:35,1 format.

#24

Postad 20 september 2008 - 11:54

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Defekter i bilden pga av skalning och lins.

MVH
/Chuck

Nja, det finns inga defekter med denna lins precis, mer än att bilden börjar bågna ngt upptill om jag zoomar ut till 3 meters bredd o mer. Knappt märkbart. Det löser jag med en curvad duk så småningom:)

Däremot linser under 15000:- mer märkbart.

#25

Postad 20 september 2008 - 12:07

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag är inte jätte insatt i detta, men hur gör en projektor med 2:35:1 panel när den ska visa en film i 16:9?

En projektor med 2:35:1 panel blir säkert inte så dyr som en 16:9 med anamorfisk lins iofs.

#26

Postad 20 september 2008 - 13:09

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Lösningen med anamorfisk lins är så "äkta" 2,35:1 man kan komma.
En film i 2,35:1 format spelas ju in på 4:3 film med hjälp av en anamorfisk lins, sen ska ju "samma" lins användas för att dra ut formatet igen vid visning på biograf.
Alltså är det väl per definition äkta helt enkelt för att det är så filmerna är inspelade för att visas!
Sen kan man ju dras in i diskussioner i vilket format filmen lagras i på dvd och blu-ray osv. och det är ju så klart en poäng ...men det hoppar jag nu.

För övrigt skulle jag gärna ta de pyttesmå defekter i bilden som en BRA lins ger i utbyte mot 33% högre upplösning och 25% ljusstyrka och jag har svårt att tro att någon annan inte skulle göra samma val.

Problemet med anamorfisk lins är ju dock tyvärr att det är dyrt och lite bökigt.

Projektorer med native 2,35:1 paneler finns väl inte ännu, eller??

#27

Postad 20 september 2008 - 14:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Nja, det finns inga defekter med denna lins precis, mer än att bilden börjar bågna ngt upptill om jag zoomar ut till 3 meters bredd o mer. Knappt märkbart. Det löser jag med en curvad duk så småningom:)

Däremot linser under 15000:- mer märkbart.

Det finns defekter med alla linser, så även denna.

Jag har sett många CIH-setups genom åren, med priser långt dyrare än din lins och projektor. Och resultatet är långt från perfekt som jag ser det.

MVH
/Chuck

#28

Postad 20 september 2008 - 14:35

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

För övrigt skulle jag gärna ta de pyttesmå defekter i bilden som en BRA lins ger i utbyte mot 33% högre upplösning och 25% ljusstyrka och jag har svårt att tro att någon annan inte skulle göra samma val.

En av ärldens mest kunniga inom ämnet bild och bildåtergivning rekomenderar inte några påhängslinser till för att utnyttja de svarta kanterna, så det är inte direkt svårt att hitta någon som inte gör valet.

Men nu kanske vi ska återgå till att prata om AE3000.

MVH
/Chuck

#29

Postad 20 september 2008 - 15:24

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Det finns defekter med alla linser, så även denna.

Jag har sett många CIH-setups genom åren, med priser långt dyrare än din lins och projektor. Och resultatet är långt från perfekt som jag ser det.

MVH
/Chuck

Okej, om du kritiserar schneider linsen är du mer nogrann än projectorcentral+ alla andra tester jag sett på nätet. Just nu sägs cine digitarn vara skarpast o mest felfri om man får läsa testerna.

Visst kan det bli bättre men då får du upp till runco paketen el dyligt= väsentligt dyrare. Jag gav 50 för mitt paket, helt ok tycker jag.

Japp, vidare till ämnet.

#30

Postad 20 september 2008 - 16:02

dave19
  • dave19
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

En av ärldens mest kunniga inom ämnet bild och bildåtergivning rekomenderar inte några påhängslinser till för att utnyttja de svarta kanterna, så det är inte direkt svårt att hitta någon som inte gör valet.

Men nu kanske vi ska återgå till att prata om AE3000.

MVH
/Chuck


Håller med helt och fullt. Effekten av skalningen är precis samma som att använda keystone dvs man tappar upplösning. Har inte sett många som rekommenderar att använda det. :) Det känns som att mycket av hypen kring påhängslinser är att det är något som handlarna tjänar pengar på och tyvärr kryllar det av handlare på bildforumen.

Mvh
David

#31

Postad 20 september 2008 - 16:14

dave19
  • dave19
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

För övrigt skulle jag gärna ta de pyttesmå defekter i bilden som en BRA lins ger i utbyte mot 33% högre upplösning och 25% ljusstyrka och jag har svårt att tro att någon annan inte skulle göra samma val.


Om du t.ex. ska kolla på en blu-rayfilm med en 1080p-projektor så får du MINDRE upplösning när du använder linsen med omskalning. Enda gången du kan ha nytta av den högre upplösningen skulle vara om materialet har en högre upplösning än 1080p men det känns mer som en fördel på pappret då sådant material inte finns tillgängligt i någon större utsträckning.

Mvh
David

#32

Postad 20 september 2008 - 22:27

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Okej, om du kritiserar schneider linsen är du mer nogrann än projectorcentral+ alla andra tester jag sett på nätet. Just nu sägs cine digitarn vara skarpast o mest felfri om man får läsa testerna.

Visst kan det bli bättre men då får du upp till runco paketen el dyligt= väsentligt dyrare. Jag gav 50 för mitt paket, helt ok tycker jag.

Japp, vidare till ämnet.

Jag kritiserar inte din lins, då jag inte tror jag har sett den i något set-up.

Dock har jag sett rätt många liknande installationer med riktigt exklusiva projektorer och linser, och det har hittils klart och tydligt framgått att det är inget för mig. Men tekniken går framåt och jag kanske har missat massor.

Jag tror som vanligt att pris inte nödvändigt betyder något för prestandan, så det vill jag ha sagt.

AE2000 har redan en funktion för vertikal stretch, dock tycker jag att initiativet med en automatisk zoom för 2,35:1 som finns på AE3000 är mycket användbart, och något många kommer ha nytta av.

MVH
/Chuck

#33

Postad 21 september 2008 - 13:24

Grower
  • Grower
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Låter som en kanonfunktion med 2,35-zoomningen. Man förlorar lite ljusstyrka jämfört med en anamorfisk lins men
bildinformationen är densamma. Screendoor är knappast ett problem på en 1080- projektor. Räcker ljuset till
bör denna funktion vara ett fullgott och förmånligt alternativ till anamorfisk lins.

#34

Postad 29 september 2008 - 10:57

forsaken
  • forsaken
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Har panasonic kvar sin smoothscreen tech. fortfarande ?

#35

Postad 29 september 2008 - 12:29

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Har panasonic kvar sin smoothscreen tech. fortfarande ?


Ja det sägs så.

#36

Postad 01 oktober 2008 - 22:30

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
En liten "föreläsning" om projektorn finns här
:P

#37

Postad 04 oktober 2008 - 18:23

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Den här projektorn låter intressant tycker jag. Kontrast 1:60000 och zoomfunktionen för 2.35 låter lockande.
Jag skulle själv vilja ha en hemmabio med konstant höjd på filmduken o bara variera bredden efter filmformat precis som på bio. Denna projektor verkar ge den möjligheten utan behov av en dyr extra lins.

Då filmer i format 2.35 inte är anamorfiska i sig på BD, spelar det egentligen ingen roll om man zoomar ut bilden till att fylla en filmduk format 2.35 eller om man använder en videoprocessor + anamorfisk lins. Det enda som skiljer är att i det senare fallet får man ut mer ljus då man använder hela projektorns panel. Ljus lär denna projektor ge mer än nog av ändå. Men bilden är i båda fallen bara ca 1920x817 pixlar från början. Resten av utrymmmet är svarta fält.

#38

Postad 05 oktober 2008 - 07:59

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Den här projektorn låter intressant tycker jag. Kontrast 1:60000 och zoomfunktionen för 2.35 låter lockande.
Jag skulle själv vilja ha en hemmabio med konstant höjd på filmduken o bara variera bredden efter filmformat precis som på bio. Denna projektor verkar ge den möjligheten utan behov av en dyr extra lins.

Då filmer i format 2.35 inte är anamorfiska i sig på BD, spelar det egentligen ingen roll om man zoomar ut bilden till att fylla en filmduk format 2.35 eller om man använder en videoprocessor + anamorfisk lins. Det enda som skiljer är att i det senare fallet får man ut mer ljus då man använder hela projektorns panel. Ljus lär denna projektor ge mer än nog av ändå. Men bilden är i båda fallen bara ca 1920x817 pixlar från början. Resten av utrymmmet är svarta fält.


Du vinner 33% upplösning oxå! Om du gör lite research på anamorfiska linser så märker du det. Man använder hela panelen och squeezar den med linsen.
Fanns nån bild på toystory uppförstorad i båda lägen och man såg skillnaden. Hittar jag dem ska
jag lägga upp dem.

#39

Postad 05 oktober 2008 - 09:17

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0

Låter som en kanonfunktion med 2,35-zoomningen. Man förlorar lite ljusstyrka jämfört med en anamorfisk lins men
bildinformationen är densamma. Screendoor är knappast ett problem på en 1080- projektor. Räcker ljuset till
bör denna funktion vara ett fullgott och förmånligt alternativ till anamorfisk lins.

Men för alla som har en 16x9 duk (vilket väl de allra flesta har) är denna funktion meningslös?

#40

Postad 05 oktober 2008 - 10:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Du vinner 33% upplösning oxå! Om du gör lite research på anamorfiska linser så märker du det. Man använder hela panelen och squeezar den med linsen.
Fanns nån bild på toystory uppförstorad i båda lägen och man såg skillnaden. Hittar jag dem ska
jag lägga upp dem.

Njae, det finns ingen gratis lunch så jag tycker inte man direkt kan påstå att man vinner 33% i "upplösning" rakt av, då man förlorar en del på det då skaplningen gör det pixel för pixel längre. Däremot så använder man 33% mer av hela panalen, men det är inte riktigt samma sak som jag ser det.

Ljusstyrkan ökar dock med runt 25%, men det är inga 33%.

MVH
/Chuck

Men för alla som har en 16x9 duk (vilket väl de allra flesta har) är denna funktion meningslös?

Tämligen ja.

MVH
/Chuck

#41

Postad 06 oktober 2008 - 19:31

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Frånsett zoomfunktionen för 2.35, så skulle det vara intressant att läsa ett jämförelsetest med t ex JVC HD1 som fått fina recensioner men som också kostar en bit mer än denna Panasonic. JVC'n har jag funderat på men priset ligger lite för högt för att det skall vara värt det i nuläget tycker jag.

Kör för närvarande med CRT-projje o älskar kontrasten, svärtan o det djup i bilden som den ger, även om upplösningen bara är 720p. Detta är vad om matas in i projektorn vill säga, verklig utmatad upplösning i linjer är nog mindre. Det skulle vara spännande att se en 3000E eller HD1 "in action", även om en riktigt jämförelse skulle behöva göras med projektorn sida vid sida med sin egen där man kopplar om bilden. Knappast någon butik lär väl låna ut en projektor för testning i hemmet dock, utan köptvång.... :blush:

Min första projektor var en gammal begagnad ASK 960, som hade ett antal trasiga pixlar o inte hade någon vidare bra bild för hemmabiobruk. Optiken i den var bra mycket bättre än själva LCD-panelerna. Så jag är lite tveksam till LCD även om tekniken naurligtvis utvecklats kollossalt sedan 960's dagar (anno 1996?).

#42

Postad 07 oktober 2008 - 13:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Njae, det finns ingen gratis lunch så jag tycker inte man direkt kan påstå att man vinner 33% i "upplösning" rakt av, då man förlorar en del på det då skaplningen gör det pixel för pixel längre. Däremot så använder man 33% mer av hela panalen, men det är inte riktigt samma sak som jag ser det.

Precis, det är inte alls samma sak. Om man påstår att anamorfisk lins ökar upplösningen måste man oxå hålla med om att VHS visat på en 1080-proj har samma upplösning som BD visat på en 1080-proj. Vilket förstås inte stämmer. Upplösningen med anamofisk lins kommer, i bästa fall, vara lika hög som utan lins. I praktiken ofta säkert något lägre precis som du säger.

Bilden kommer vara uppbyggd av 33% fler pixlar men det är ju egetligen bara intressant om det är så att man överstigit gränsen då man ser de enskilda pixlarna (screendoor el kanske tom "pixlighet"), vilket iofs kan hända på en tillräckligt fet duk.

#43

Postad 07 oktober 2008 - 13:33

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Även jag stör mig när folk säger att anamorf-lins ökar upplösningen, vilket självklart är helt fel.

#44

Postad 07 oktober 2008 - 14:43

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
tror detta missförstånd e en kvarleva från vhs tiden och gammla dvd när det var filmad i 4:3 men med en lins som sträckte ut bilden på kameran så när man sen använde anamorfisk lins på 4:3 projen så fick man mer upplösning gemfört med om man kört letter box.

PS: Kan minnas helt fel dok !!!!! :D

#45

Postad 07 oktober 2008 - 15:13

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Pixlarna blir såklart inte fler än vad de är, men bilden blir skarpare, vet vad jag själv ser när jag sätter linsen framför min sharp 21000! En bild med kvalitativ 1.33 lins ger ett skarpare resultat än en utan vid samma bildbredd.

Det ger säkert ett helt acceptabelt res upp till 3m bredd när man zoomar en 2:35:1 bild med en fullhd proj, så
jag misskrediterar inget på nåt vis.

I mitt fall kan jag säga att linsen ger ett resultat som är värt pengarna jag gett.

#46

Postad 13 oktober 2008 - 10:31

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Någon som vet i runda slängar när denna projektorn kommer ut i butik?
är det om nån månad eller nästa år, eller nästa höst?

#47

Postad 13 oktober 2008 - 20:24

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Den här projektorn låter intressant tycker jag. Kontrast 1:60000 och zoomfunktionen för 2.35 låter lockande.
Jag skulle själv vilja ha en hemmabio med konstant höjd på filmduken o bara variera bredden efter filmformat precis som på bio. Denna projektor verkar ge den möjligheten utan behov av en dyr extra lins.

Då filmer i format 2.35 inte är anamorfiska i sig på BD, spelar det egentligen ingen roll om man zoomar ut bilden till att fylla en filmduk format 2.35 eller om man använder en videoprocessor + anamorfisk lins. Det enda som skiljer är att i det senare fallet får man ut mer ljus då man använder hela projektorns panel. Ljus lär denna projektor ge mer än nog av ändå. Men bilden är i båda fallen bara ca 1920x817 pixlar från början. Resten av utrymmmet är svarta fält.


Detär en J*kla bra finess på Nya Panasonicen måste jag säga. Inte ens nya Sony VW-80 kommer att få denna funktion vad jag vet B) Det vore ju så enkelt att klämma dit på dagens PJ nu när CIH blir vanligare.

#48

Postad 14 oktober 2008 - 14:47

Robster
  • Robster
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
http://www.projector...ctor_review.htm

Nejdå jag blev inte alls sugen på en nu...

#49

Postad 14 oktober 2008 - 17:29

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

http://www.projector...ctor_review.htm

Nejdå jag blev inte alls sugen på en nu...


Ha ha ha!!! Låter som att det är en svårslagen pjäs de skramlat fram denna gång. Det enda man kanske kan anmärka på när det gäller recensionen är att jämförelserna nästan uteslutande är mot dess föregångare, alltså inte mot konkurenter. Men men, vad gör väl det. Ha-begäret kommer definitivt fram.

#50

Postad 14 oktober 2008 - 18:30

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Så som jag förstått det gällande 2:35:1 zoomen så kan man ändra mellan 16:9 och 2:35:1 genom en enkel knapptryckning?

men då får jag väl vita kanter när jag tittar på 16:9 på en 2:35:1 duk?

förstår inte tjusningen riktigt.. man vill väl aldrig ha vita kanter?
Då är det väl bättre med en 16:9 duk i några tum större och alltid ha bilden utfylld på duken?

eller har jag missförstått nått?

Förklara för mig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.