Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värmereglering i biorum

Inga svar i detta ämne Värmeförflyttare Ventilation Hembio Biorum
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 oktober 2017 - 16:29

lajbanson
  • lajbanson
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Efter att ha gjort iordning det gamla gästrummet till hembio, inrett och flyttat in projektor, ramspänd duk, soffor, atmosljud mm så inser vi att rummet knappt går att använda på grund av för varm och för dålig luftkvalitet. Surt! Rummet är cirka 30 m3.

Nu tänker jag som så att jag under vinterhalvåret vill flytta ut värmen till intilliggande rum med hjälp av en värmeförflyttare som det så fint verkar heta. Dock har dessa en stämpel av att generellt vara väldigt bullriga vilket passar dåligt för denna tillämpning. Sommartid inser jag att vi kommer att behöva komplettera med en luftkonditioneringsanläggning (AC). Det finns även planer på att installera ett nytt luftcirkulationssystem för hela huset med tilluft tänkt i biorummet.

Utöver ventilationen tittar vi även på att flytta ut elektroniken till intilliggande rum. Det rör sig om cirka 1000W totalt varav projektorn står för omkring en tredjedel.

Det här är några av frågeställningarna jag står inför:
+Hur har ni andra hembioentusiaster löst detta delikata problem?
+Har ni några konkreta förslag på ventilationsprodukter?
+Hur mycket tjänar jag på att lyfta ut projektorn och övrig elektronik från rummet?
+Är det något jag missat eller borde tänka om kring?




Även taggad med Värmeförflyttare, Ventilation, Hembio, Biorum

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.