Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD, IPS eller VA

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 augusti 2014 - 12:47

nossnakah
  • nossnakah
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Sitter och kollar runt på lite olika modeller för att köpa en ny TV,
Hur får man reda på om en LCD-TV har IPS eller VA panel?

synd att man inte kan filtrera på sådan slags info på prisjakt.
Jag kan inte hitta den sorts info heller under specifikationer heller.

Tack för svar.

#2

Postad 06 augusti 2014 - 13:14

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Normalt brukar det framgå på tillverkarens hemsida under specifikationer, dock inte alltid.

#3

Postad 06 augusti 2014 - 13:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Förutom att titta på bilden menar du? ;)

Infon kan finnas på resp tillverkares hemsida. (improwise hann före)

Sen finns det regeler baserat på tillverkare. Samsung alltid VA, LG alltid IPS vad jag vet. Sharp alltid VA. Sony, Philips och Panasonic blandar.

Iövrigt finns det lite knep, om skärmen har passiv 3D så är det väldigt troligt att det är IPS (om än inte säkert, AUO gör passiva VA paneler som bl.a Sony använt i vissa modeller). Om skärmen har aktiv 3D tror jag man kan vara säker på att den är VA.

Ett annat alternativ är att läsa vettiga recensioner om tv:n ifråga (det är ju minst sagt vettigt att göra ändå), de berättar som regel vad som gäller.

Men ja, denna typ av info borde vara tydligare att få fram - håller med till 100%. Det ger i flesta fall större påverkan på bilden än vad t.ex. skillnaden mellan FullHD och 4K ger och sånt missas ju sällan...

Så grattis till veckans vettigaste tråd! ;) Citerar mig själv:

Köpa LCD handlar först och främst om att välja vilken teknik man föredrar. I huvudsak kan man säga att det finns två tekniker, VA resp IPS.

VA ger bättre dynamik (djupare svärta) i sweet-spot medans IPS bibehåller bildkvalitén bättre då man går utanför sweet-spot (bredare betraktningsvinklar mao). Dvs VA tappar bildkvalité fortare i vinkel (utanför "bästa platsen i soffan" är detta rätt tydligt) och IPS har som regel rätt dålig svartnivå (i mörka och semi-mörka rum är detta tydligt).

Observera att jag pratar om horisontella vinklar, i vertikal-led har båda teknikerna dåliga betraktningsvinklar [tillägg: maximal bildkvalité från LCD fås bara om apparaten är i ögonhöjd mao].

Beror på rum och tycke och smak vilket man föredrar (egentligen: vilken brist man har lättast att leva med) här men jag skulle gissa att de flesta faktiskt föredrar VA - när de väl använder tv:n i sina egna hem under myskvällen.

 

Rtings har en trevlig liten IPS vs VA genomgång här:

http://www.rtings.co...s-led-vs-va-lcd


Redigerat av pacman, 16 december 2016 - 08:47.


#4

Postad 06 augusti 2014 - 20:12

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Så i ett rum som alltid är upplyst borde IPS vara att föredra?

#5

Postad 06 augusti 2014 - 21:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja

Om man bortser från detaljen att ett rum som alltid är upplyst inte är att föredra :)

#6

Postad 07 augusti 2014 - 08:17

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Så i ett rum som alltid är upplyst borde IPS vara att föredra?


Ja

Om man bortser från detaljen att någon kommer påpeka att ett rum som alltid är upplyst inte är att föredra :D

#7

Postad 07 augusti 2014 - 09:39

nossnakah
  • nossnakah
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
tack för svaret pacman.

Hade inte panasonic slutat med plasma så hade jag köpt en ny plasma från dem. Och vad jag har hört så är inte LGs så bra, när det gäller kontrast och svärta.

Och eftersom jag vill lägga ca 10.000 på en tv så är inte oled ett alternativ än :(

#8

Postad 10 augusti 2014 - 16:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Bland IPS verkar LB730 vara ett bra alternativ:
http://www.avforums....tv-review.10481

Kan tänka mig ett och annat rum där jag nog (inte sett den irl) skulle föredra den före de flesta VA LCDer (inkl 4K modeller)...

Redigerat av pacman, 10 augusti 2014 - 16:25.


#9

Postad 10 augusti 2014 - 16:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Läsvärd THX artikel i ämnet; http://www.cinemaquestinc.com/ive.htm

#10

Postad 11 augusti 2014 - 15:35

chrillenilsson
  • chrillenilsson
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Ett hyfsat enkelt sätt att kolla om det är VA eller IPS är att knacka på panelen, eller "rita" med fingret på skärmen...
Se videon från 0.30 och fram till 1.11 cirka...

Även om dagens VA-paneler inte blixtrar fullt så mkt som i videon så är det ett bra sätt att enkelt se skillnaden...

https://www.youtube....h?v=w8LvRXioXgw

#11

Postad 12 augusti 2014 - 09:12

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Lite teknikfakta:
http://www.sweclocke...ar-skarmpaneler

#12

Postad 19 augusti 2014 - 21:37

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
När jag jämför VA och IPS paneler i butik, uppfattar jag VA-bilden mera detaljrik. Är detta en konsekvens av VA panelernas bättre dynamik/bättre svärta eller beror det på något annat?

#13

Postad 19 augusti 2014 - 21:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Du jämför inte bildpaneler. Du jämför intryck från produkter där panelerna är en av flera faktorer som påverkar vad du sedan uppfattar som bild. "Mer detaljrik" handlar förmodligen om att ena produkten tillämpar mer filtrering på bilden än den andra så att det uppfattas som "mer detaljrik". Likaså kan olika ljusstyrka från bakgrundsbelysningen framstå som att ena bilden är skarpare då ljusa detaljer i bilden står ut tydligare mot omgivningsljuset.

Det vill säga, du jämför egentligen olika inställningar, inte produktkvalitet. :)

Redigerat av Ringblixt, 19 augusti 2014 - 21:55.


#14

Postad 20 augusti 2014 - 06:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja, som jag skrivit 100 ggr förr, det som påverkar bilden mest är "3i":
- insignal
- inställningar
- inramning (dvs ljusförhållandena i rummet, fick bli ett långsökt ord för att få ihop till 3 st i...)

Själva tv:n och därmed det denna tråd handlar om, vilken panelteknik den är baserad på, finns inte ens med!*

Så ska man jämföra olika tvs, och olika paneltekniker, så krävs det att "3i" är likvärdigt. Annars blir det päron vs äpplen all over the place. Och vem vill ha det? :) Och nej, 3i rådet väldigt sällan på stormarknader...

*(Även om det finns relation mellan det tredje i:et, inramningen, och vilken sorts tv som är lämplig. en plasma utan kontrastfilter är helt fel i ett ljust vardagsrum, en ips lcd är sällan rätt för den som hela tiden sitter i en biogrotta, osv)

#15

Postad 28 augusti 2014 - 10:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Postad bild

...så jag hitta en iaf ganska bra bild som visar på VA-panelers tapp av bildkvalité i vinkel:
Bifogad fil  va.jpg   108,29K   181 Antal nerladdningar

IPS är inte immunt det heller men då är det mest bara dynamiken som minskar (bilden blir främst mörkare), för VA skenar även "kontrastkaraktär" (gamman) och färger och fan och hans moster iväg rätt fort.

Detta är sjukt enkelt att observera irl. Lågdagrar och ansiktstoner avslöjar problemet direkt. Av nån märklig anledning så tycker jag det är tydligast på Samsungs LCD:er. Det är nästan så det "poppar till" då man rör sig från en rätt liten vinkel till sweet-spot (har en HU7 i färskt minne, vettigt inställd är den riktigt, riktigt najs i sweet-spot, synd att den bildkvalitén bara når en tittare/sittposition åt gången...typ). Vet inte varför, deras paneler ska väl inte vara sämre än nån annans vad jag vet? (dessutom används ju deras paneler av andra tillverkare så det torde bara vara nått jag fått för mig...)

Med tanke på att butiker som regel är allt annat än mörka biogrottor (vilket gör att IPS sämre dynamik blir avsevärt mindre synligt) så är det konstigt att IPS inte plockar hem mer gratispoäng än de tycks göra. Jag menar, de som rantar runt i butik kommer kika på apparaterna i alla möjliga vinklar. Jag vet inte, de kanske inte kikar så mkt egentligen...

Såg t.ex. nu senast en Philips med IPS som stod bredvid en dyrare Samsung VA. Stod på en position som man mycket väl skulle kunna tänka sig vara rimlig för den som står där och funderar "vad ska jag ta då?". I denna vinkel käkade Philipsen Samsungen till frukost! Och då snackar jag inte nerderi-nivå, utan att skillnaden i bild var så pass tydlig att en halvblind borde hajja till. Tanken "hey, vad händer här, är den där dyrare tv:n trasig?" borde dyka upp rätt ofta.

Samtidigt så kan IPS bli en överraskning då man väl har tv:n hemma och trycker in sin mörka rulle där i kvällsmyset...

Näe det här duger inte...mer WOLED till folket [edit: det sa jag innan jag såg en gröntintad EC930 iaf...]. :)

Redigerat av pacman, 19 november 2014 - 08:39.


#16

Postad 30 oktober 2014 - 19:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Intressant sida där man mätt upp faktiska betraktningsvinklar hos olika apparater.

Ja, det beror ju helt på hur man definerar betraktningsvinkel men i detta fallet rör det sig om den vinkel där dynamiken är halverad. Inget om färg- eller konrtast(gamma)skiftningar dock. Men det ska ju vara praktiskt genomfört oxå så tummen upp ändå.

http://www.rtings.co...ewing-angle-tvs

#17

Postad 30 oktober 2014 - 21:00

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Fortfarande bättre än branschpraxis där man specificerar vinkeln utifrån att kontrastförhållandet är 10:1. :)

#18

Postad 04 november 2014 - 10:18

MediaDaniel
  • MediaDaniel
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

tack för svaret pacman.

Hade inte panasonic slutat med plasma så hade jag köpt en ny plasma från dem. Och vad jag har hört så är inte LGs så bra, när det gäller kontrast och svärta.

Och eftersom jag vill lägga ca 10.000 på en tv så är inte oled ett alternativ än :(


https://www.prisjakt...t.php?p=2796319 här har du en fin tv annars för 9990:-

#19

Postad 09 november 2014 - 12:49

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?p=2796319 här har du en fin tv annars för 9990:-


Någon som vet mer om denna LG 55U820V? Hur får man ner den nya firmwaren som ska göra underverk enligt test?

http://www.hdtvtest....01408123879.htm

Redigerat av LJN, 09 november 2014 - 12:53.


#20

Postad 19 november 2014 - 08:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Just ja, ambitiösa hdtvpolska har förstås en sån här tråd, med lite sköna bilder.

IPS vs VA ifråga om skillnaden i dynamik/svartnivå, VA for the win:
Postad bild

IPS vs VA ifråga om skillnaden i betraktningsvinkel, IPS for the win:
Postad bild
Postad bild

http://hdtvpolska.co...nia-dla-siebie/
(är man flytande på det polska språket har man en fördel här ;))

edit: Författaren hävdar att förutom skillnaderna i dynamik och betraktningsvinkel så är det även skillnad i "rörelseskärpa"/smetigheter. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på (är överlag rätt dålig på att observera rörelserelaterade problem - måste ha nån slags inbyggd interpolering i hjärnan som snyggar till bilden hela tiden... :D). Dessutom finns det massa trix för att minska synligheten av dylika effekter så den biten låter iaf jag vara osagd tillsvidare - nån som har synpunkter?

Iövrigt är hdtvpolska grymt duktiga, tänker förbannat rätt. Hade de funnits på engelska hade de med lätthet kunnat anses vara #1 bland testsajter på internet.

Redigerat av pacman, 20 november 2014 - 11:31.


#21

Postad 20 december 2014 - 20:46

MediaDaniel
  • MediaDaniel
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Någon som vet mer om denna LG 55U820V? Hur får man ner den nya firmwaren som ska göra underverk enligt test?

http://www.hdtvtest....01408123879.htm


har själv 55ub850v, fantastisk måste jag säga och test vinnare i ljud & bild. Vet inte om det är några större skillnader på dessa två. Olikheter finns såklart men skiljer ju trots allt 5000kr mellan modellerna.
Uppdateringen fanns automatiskt. Gå in i inställningar... om.. och kör uppdateringen.

Utöver denna så är de väl

https://www.prisjakt...t.php?p=2585287 sony 55w805 alt
https://www.prisjakt...t.php?p=2585284 sony 55w815 med deras VA paneler. Bland dom bästa på marknaden när det kommer till respons och input lag. Jag själv föredrar dock ips kontra va, men det är ju bara en smaksak.

Samsungs VA har jag inte mycket för dock, har inte gillat samsung sedan ca 2009 dvs b-serierna LCD som fortfarande står sig riktigt bra.

#22

Postad 29 december 2014 - 08:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Citerar mig själv ang ämnet:

Stora VA LCD är verkligen ett problem eftersom betraktningsvinkeln, om man sitter rätt nära, är "0 grader". Dvs även om man sitter mitt framför bilden så kommer man tappa bildkvalité utåt kanterna.

Många kan nog leva med detta men det kan vara värt att veta att om man sitter nära en stor VA, inte minst en Samsung (av nån märklig anledning så tycker jag alltid just Samsung klarar detta sämst), så är maximal bildkvalité över hela bildytan ej möjligt.

Här är faktiskt det kära hatobjektet kurvad skärm till endel hjälp. Detta eftersom kurvningen viker in kanterna mot [den i sweet-spot sittande] tittaren vilket minskar problemet.

Om man enbart sitter mitt framför då, sitter man utanför sweet-spot gör kurvningen det hela än värre... :wacko:



#23

Postad 29 december 2014 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Ett praktiskt exempel från verkligheten:

Hittade Sony 48W605 (VA) och Panasonic 47AS650 (IPS) bredvid varandra igår.

De såg från början rätt olika ut. Båda hade urusel bildåtergivning eftersom båda stod i butiksläge eller nått sånt. Omöjligt att jämföra dem, man har inte den blekaste om vad man tittar på så att säga...

Ok, ställer mig framför Sonyn, på med Film-läget och lite trixande. Ok, nu såg det mera vettigt ut.

Kliver över till Panasonicen och står framför den, samma här, på med Film-läget och trixa lite. Ok, nu återger den bilden ungefär som Sonyn gjorde (främst olika vitbalans men jag gick inte djupare än att välja det mest rätta Färgtemp-lägena i resp apparat).

Eller? Vänder huvudet mot Sonyn, vad f*n har hänt med den? Ser väldigt blek, platt och blåaktig ut helt plötsligt. Ahh, jag är ju utanför sweet-spot. Hoppar tillbaks framför Sonyn - ahh, nu ser den ut som den ska igen.

Vänder huvudet mot Panasonicen istället. Ok, den ser fortfarande helt ok ut, lite mörkare men på det stora hela har det inte hänt mkt.

Ett mörk scen spelas upp. Oj Sonyn går djupt och homogent i svärtan, Panasonics svartnivå lyste däremot igenom. T.o.m. så att man såg lite blåstick samt att det inte såg jämt ut över hela ytan. Tog ett kliv över till Pannan, den såg ut som förut. Sonyn däremot tappa en hel del och ojämnheter i svärtan började synas.

Så man fick hoppa fram och tillbaka mellan dem. Beroende på var man står kommer en VA eller en IPS se olika bra ut. Och det är det som är grejjen, VA är inte bättre än IPS. IPS är inte bättre än VA. De är bra på olika saker.

En helsvart (eller ingen) insignal kommer in. Båda blir väldigt svarta, kanske än mer bäcksvart på Panasonicen. Uppenbarligen stängs backlighten av på båda men Panasonics kontrastfilter tycks vara mer effektivt. Sonyns lite mattare dito smetar ut det förhållandevis måttliga butiksljuset över dess bildyta och ser en gnutta gråare ut. Lite samma effekt går att se om bilden är väldigt ljus med endast små mörka områden. Dessa områden ser i butiken faktiskt svartare ut på IPS:en än VA:n. Men detta har alltså inget med panalernas egenskaper att göra, vad man ser i dessa fall är effekten av skillnaderna hos kontrastfiltrena.

Iövrigt, sålänge man slog av motiongojjset på Pannan så tycktes rörelsehanteringen vara helt ok och ganska likvärdig på båda. Såg inga andra jättetydliga problem/skillnader - iaf inte den här gången.

Så här ser det ofta ut när man kollar LCD. Ställ in apparaterna vettigt och de avsevärt största skillnaderna mellan apparater handlar om paneltyp. Speciellt om man jämför inom likartade prisklasser men även om man jämför budget och "high-end" så lyser detta igenom. På god andraplats i saker som gör skillnad så skulle jag säga att vi hittar kontrastfiltrena - de blanka filtrerna ger, i ljusare rum, hårdare reflexer men oxå "poppigare" bild med en upplevt djupare svärta.

Bilden från de båda var förövrigt rätt tråkig. Dåliga tv-apparater? Bestämt nej! Tråkigheten har inte ett dyft med apparaterna att göra. Insignalen är av usel kvalité. Finns ingen tv i världen som skulle få den insignalen att bli rolig. Den bild man ser är ett resultat av insignal+inställningar+rum+själva tv:n. Gäller att begripa var boven håller hus - folk har alldeles för bråttom att skylla på den stackars tv:n...

***

Man undrar om nån som var i butiken den dagen reagerar på detta bildmässigt ytterst grundläggande, det enda jag hörde var "ja men den här har iaf 100 Hz" samt "åhh vilka högra motion-siffror den här hade". Folk tittade mer på spec-bladen under tv:n än själva tv:n... I bästa fall säger nån "ohh, den va bra" resp "nej den va inte bra". Vad har de jämfört då? Inställningar? Har de sett på apparaterna i samma vinkel? Var det ens samma material på de båda apparaterna eller jämförde de främst insignalernas kvalité? De flesta har ingen aning.

Och det är ju bedrövligt. De drar slutsatser om apparater som kostar tusentals, tiotusentals, kronor och de begriper inte för fem öre vad det är för nått de tittar på.

Förhoppningsvis tar iaf minhembios medlemmar ett steg ur detta träsk. Sett många inlägg där alternativ A har varit en IPS, alternativ B har varit en VA. Då är man helt ute och cyklar. Väger man mellan dessa två skulle man kunna säga att vilken tv som helst duger bildmässigt (i sig är det inget problem, och så är ofta säkert fallet, men då kanske man kan ha med sig att man kanske kan lägga mindre pengar än man först tänkt). De flesta som handlar bil vet om de ska ha en sedan eller en SUV, LCD köpare bör ta reda på om de ska ha IPS eller VA - INNAN de börjar fundera det minsta på alla övriga detaljer som skiljer apparaterna åt.

Redigerat av pacman, 29 december 2014 - 09:33.


#24

Postad 02 januari 2015 - 18:58

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Funderar över IPS i ljusa rum. Gör den sämre svärtan att man måste minska ljusstyrkan och att tvn upplevs som lussvagare?

#25

Postad 02 januari 2015 - 19:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1
Ja därför jag har för vana att skriva dynamik (skillnad mellan max vit och min svart). Djup svärta kan alla tvs få, även IPS, men om dynamiken är begränsad så kommer förstås den andra änden, ljusflödet, bli lidande.

Sen vet jag inte om man måste minska ljusflödet, ställ den där du har bästa kompromissen. :)

#26

Postad 02 januari 2015 - 22:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Funderar över IPS i ljusa rum. Gör den sämre svärtan att man måste minska ljusstyrkan och att tvn upplevs som lussvagare?


I ett ljust rum behöver du inte minska ljusstyrkan. Det går att köra den på 100 utan att svärtan ser dålig ut. I ett mörkt rum får man sänka den däremot.

Något man ska tänka på med IPS-paneler är att kontrastinställningen ofta kan stå högt utan att den klipper vitt (iaf med LG, där man ofta kan höja till 95 eller mer innan den börjar klippa vitt, och då är det på testmönster utanför videonivåer (från datorn). Sänker man kontrasten så får man en grådassig bild, utan några fördelar.

Tänk också på att låta en TV med IPS-panel stå igång i minst en halvtimme innan du börjar ställa in den. Svärtan blir bättre (och ljusläckaget mindre) när den når arbetstemp.

#27

Postad 05 januari 2015 - 14:04

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 1
Det kan vara värt att titta på skärmarna innan man beslutar sig om man ska VA eller IPS och inte bara tittar på kontrast siffror. Köpte först en Panasonic 55as640 (VA, 2200 ansi kontrast på hdtv-test, https://www.avforums...TV-review.10436) men lämnade tillbaka den pga ojämn bakbelysning (vid ljusa bilder, banding). Har nu en Sony 55x8505 (IPS, 1290 ansi kontrast på hdtv test https://www.avforums...tv-review.10556) och upplever bättre svärta trots lägre ansi siffror, tack vare pseudo-local-dimming. Inte på något sätt perfekt dimming, men eftersom att ögat normalt sett inte klarar ett omfång över 1000:1 så kan man genom att ha lagom mycket ströljus och bra styrningen av bakbelysningen få bra svärta om skärmen inte reflekterar allt för mycket. Nackdelen med VA är att man inte behöver titta mycket i vinkel för att svärtan ska försämras och jag upplevde på as640 på det avstånd jag tittade (drygt 3m) att svärtan inte var densamma på letterbox under som över bild (satt med ögonen i ca 1/3 höjd). Hur kontrasten påverkas av ett litet vinkelfel är dock inget man (normalt sett) mäter i tester, men jag gissar att svartnivån försämras relativt snabbt). I jämförelsen ovan ska dock tilläggas att Sonyn är dyrare än Panasonicen, men dock IPS vs VA. Vet att det skiljer mellan olika VA, vissa verkar vara bättre i fråga om betraktningsvinkel, men med den erfarenhet jag har skulle ha svårt för en VA om "vinkelfelet" blir för stort från sittpositionen. Om jag inte vore så skeptisk till Panasonics problem med banding från bakbelysningen hade jag nog givit AS800 en chans (IPS med "riktig" local dimming).
Har även en Pioneer G8 (kuro) plasma och den har bättre uppmätt svärta, och upplevd svärta i ett ljuskontrollerat rum, men eftersom att en plasma generellt sett reflekterar mer så måste man har relativt nedsläckt för att få bra svärta. Dvs man måste balansera problemet med reflektioner vid för högt ströljus med att svartnivån urskiljs vid för lite ströljus. I ett helt svart rum räcker inte svärtan till i en G8 utan man tjänar något på att ha ett visst ströljus för att justera ögats iris så att ögats nedre omfång gör att svart på skärm ser svart ut. Med ökat ströljus och "smart" bakbelysning är den upplevda svärtan på en lcd inte långt från (pga ögats begränsningar i kontrastomfång) och lcd's (ofta) matta finish, men detta framgår sällan i tester. Det är synd att Philips är de enda med ambilight. Har man helt svart i ett rum kommer man nästan alltid att ha dassig svärta på en lcd (om man inte har ett mer sofistikerat bakbelysnings-dimming). Jag tycker inte heller att man slaviskt ska följa de inställningar som ges av avforums/hdtvtest/etc... då de är optimerade för att mäta bra, inte nödvändigtvis upplevas bra. En lcd "mår" oftast bäst med ströljus och därför kan man öka gamma och bakbelysning något, trots att det "på pappret" är sämre. Färgerna mår dock alltid bra att vara korrekta, men då räcker det att utgå ifrån grundinställningarna som dessa sidor ges (dvs vilket bildläge som ges) och sedan tweaka efter egna ögon. Vill man nå bättre får man ta hjälp av mätinstrument.

#28

Postad 06 januari 2015 - 17:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Väl talat AG. :)

#29

Postad 26 februari 2015 - 21:00

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jag fick hem en IPS panel idag, Panasonic 55as650, efter att ha läst att den har bättre betraktningsvinkel än VA. Kan nog stämma när det gäller sidled (helt ok), men i höjdled är den ju bedrövlig. Någon som har någon kommentar om detta? Är det fel på tvn? :-)



#30

Postad 26 februari 2015 - 22:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja, i inlägg #3. :)

#31

Postad 26 februari 2015 - 22:26

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Ja, se där :-) Tack.. men som du säger verkar det vara ett problem på alla LCD. Måste säga att jag är lite besviken i jämförelse med min gamla Panasonic G20 plasma när det gäller svartnivån och betraktningsvinklar, trodde det skulle vara bättre 2014 :-(



#32

Postad 27 februari 2015 - 07:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Grejjen är den att när det gäller LCD panelernas egenskaper/prestanda så har det inte hänt mkt alls sen G20s tid. Det som har hänt rör mest prislappar och fluff-fluff. :)

 

Oled.Nu? Ja.



#33

Postad 27 februari 2015 - 19:41

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0

Grejjen är den att när det gäller LCD panelernas egenskaper/prestanda så har det inte hänt mkt alls sen G20s tid. Det som har hänt rör mest prislappar och fluff-fluff. :)

 

Oled.Nu? Ja.

 

Som med allt annat :( ja, oled vill man ha dock får prislappen gå ner lite först =P

 

Edit:
Skit att mitt ex tog min plasma - men sånt är livet.


Redigerat av Calby, 27 februari 2015 - 19:41.


#34

Postad 22 mars 2015 - 17:19

Unregistered7d10c8f3
  • Unregistered7d10c8f3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Lånar tråden då det blivit dags att byta till större tv. Har varit i butiker och kikat och läst alla pacman's länkar till polska sidor med mera med stort intresse vad gäller VA mot IPS och försöker komma fram till vad jag ska ha.

Det är inte helt lätt att komma fram till om jag klarar mig med VA eller behöver IPS så tänkte jag be er om råd. Jag kommer ha tv'n (troligen 55" men kanske 60") 4 meter från sittplatserna på motsatta väggen där det finns 4 platser. Platserna längst ut är ca 160cm och 140 cm från centrum på tv'n. Frågan är om de yttre platserna kommer ha markant sämre bild än mittplatserna om jag skaffar en tv från Philips eller Sony ur någon av deras högre modellserier med VA panel eller är skillnaden minimal om man tänker på avstånden i mitt fall? Eller är skillnaden så stor att jag bör kika vidare på IPS? Eller ja, nojar jag mig i onödan och det spelar ingen roll vad jag väljer?  ;)



#35

Postad 22 mars 2015 - 19:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Det är svårt att säga i vilken grad du uppfattar problemen och framförallt omöjligt att säga hur du väger fördelarna/nackdelarna mot varandra.

Bästa tipset är det som jag är inne på ovan, åk till butik och "återskapa" ditt vardagsrum där och titta och jämför.

#36

Postad 16 april 2015 - 12:00

Unregistered7d10c8f3
  • Unregistered7d10c8f3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Efter mycket recensionsläsande och spring i butik där jag försökte återskapa mina tittarförhållanden så fick det bli IPS, jag kokade ner min lista till en VA och en IPS modell som hade de funktioner jag ville ha och till slut så vann Sony x8505 mot Samsungs hu7505, den senare hade alldeles för snäva betraktningsvinklar så jag kom fram till att IPS var rätt väg att gå. Tack till alla som skriver här på forumet, det är en stor kunskapsbank att hämta information från. :)



#37

Postad 16 april 2015 - 17:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Kul!

#38

Postad 19 juni 2015 - 14:37

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

jag har 3 meter från min sittplats till teven...om jag sätter upp en 55 tummare på väggen..typ en samsung med va panel..

 

platsen jag offtast sitter är till vänster..jag skulle inte hamna exakt i mitten av bilden..jag skulle väl få vänsterkanten av tvbilden i mitten av kroppen(kanske lite närme mitten)..kan kanske dra soffan så jag hamnar några centimetrar närmare mitten..

 

skulle då en va panel passa mig..eller är den så känslig att den tappar på bara 10-20 cm...?



#39

Postad 19 juni 2015 - 19:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Det skulle säkert funka men varför inte kolla upp det själv?

#40

Postad 19 juli 2015 - 19:52

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

http://hdtvpolska.co...nia-dla-siebie/
(är man flytande på det polska språket har man en fördel här ;))

edit: Författaren hävdar att förutom skillnaderna i dynamik och betraktningsvinkel så är det även skillnad i "rörelseskärpa"/smetigheter. 

och vilken av AV eller IPS klarar "rörelseskärpa"/smetigheter bäst enl dom?



#41

Postad 19 juli 2015 - 19:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
VA

#42

Postad 25 juli 2015 - 21:50

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Tack!



#43

Postad 22 september 2016 - 17:23

fweewea
  • fweewea
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag håller för närvarande på att utvärdera mina alternativ. Primärt är jag intresserad av en VA-panel då jag tänkte köra TV:n exakt framför sängen - och där är jag än kvar i mina tankar. Problemet är väl snarare att man får större utbud att utgå ifrån ifall man väljer att kolla på IPS-paneler också.

Således är frågan hur "viktigt" det bör vara för mig att kvarstå vid principen att det är en VA-panel jag skall leta efter och inte revidera mig till att också kolla IPS-paneler. Ja, frågan bör besvaras av mig egentligen, men eftersom det viktigaste faktumet i denna fråga är att jag enbart kommer kolla på TV:n rakt framifrån, så är frågan öppen att besvaras av er andra. 

 

Vad är er känsla; ska jag enbart fokusera på VA-paneler eller ska jag även utvärdera IPS-alternativ för att eventuellt hitta billigare lösningar? När man är ute efter 65-tumsalternativ och är på en studentbudget så är det ju verkligen inte optimalt läge att vara överdrivet kräsen. Ifall man kan tjäna in en tusenlapp eller två på att välja det ena eller andra alternativet, så är det ju ofta nära till hands att man faktiskt gör slag i saken och väljer det billigare alternativet. 

 

Så, hur tycker ni att man skall resonera?

Edit: Jag kommer i princip aldrig att använda TV:n när det är ljust. Alltså faller argumentet om att välja IPS-panel "för att den är bättre i ljusa miljöer". 


Redigerat av fweewea, 22 september 2016 - 17:27.


#44

Postad 23 september 2016 - 10:17

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Edit: Jag kommer i princip aldrig att använda TV:n när det är ljust. Alltså faller argumentet om att välja IPS-panel "för att den är bättre i ljusa miljöer". 

Du svarar ju på frågan själv. Ska du mest kolla teve när det är mörkt, och dessutom rakt framifrån, så måste du sikta på en VA om acceptabel svärta är viktigt för dig. 



#45

Postad 29 september 2016 - 18:03

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Hitta begad plasma

#46

Postad 02 oktober 2016 - 11:36

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Hitta begad plasma

Ja det kan man ju göra om man vill köpa en teve från 2013, för det var väl sista produktionsåret för Panasonics plasmor? Att bilden fortfarande är bra på dessa apparater är inget jag ifrågasätter (jag har en ST50 från 2012), men att betala flera tusen på en teve man inte har någon garanti på skulle iaf inte jag göra. Bättre då att köpa en lcd av bra kvalitet om man inte har råd med oled. När man läser vissa inlägg här så kan man få för sig att LCD är odugligt att använda till annat än statiska bilder, men det är helt enkelt inte sant. Det är bara att läsa tester på tex hdtvtest.co.uk, avforums.com, rtings.com med flera så inser man att en bra LCD har mycket att erbjuda till betydligt lägre pris än oled. Dock ska man ju inte sticka under stol med att har man väldigt höga krav på bild och dessutom en budget som matchar så finns det bara ett alternativ idag - oled. De highend LCD som finns på marknaden med FALD är inte tillräckligt bra för att kunna konkurera med oled bildmässigt och de är dessutom nästan i samma prisnivå som oled och kan därför inte anses vara prisvärda. Bättre då att kliva ned ett snäpp till tex Samsung KS7005/8005, Panasonic DX750 eller Sony XD9305. Där får man bra apparater med VA-panel i 65" för mellan 18k - 25k, dvs ca 20k billigare än den oled som är billigast i dagsläget. Om man allstå inte har budget, eller helt enkelt inte vill betala vad en oled kostar...

Redigerat av peppelito, 02 oktober 2016 - 11:49.


#47

Postad 11 december 2016 - 19:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Jäklar, HiSense VA-paneler verkar inte roliga. Betraktningsvinkel (enl rtings definition, när dynamiken har halverats) på 10 grader! Torde vara nytt rekord...

http://www.rtings.co...ews/hisense/h8c

#48

Postad 16 december 2016 - 08:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Rtings har en trevlig liten IPS vs VA genomgång här:

http://www.rtings.co...s-led-vs-va-lcd



#49

Postad 24 januari 2017 - 09:50

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0

Apples IPS panel är perfekt ;) se mitt resultat efter kalibrering i Kalibreringstråden.
Eller rättare sagt profilering, men ändå ;P



#50

Postad 24 januari 2017 - 10:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Perfekt? Då håller den 235 cd/m2 även vid 75 graders vinkel då? ;)

 

Rtings mätnings-genomgång, som jag smög in ovan, är bra men nog inte fullständigt. De verkar inte fått med påverkan från Gamma-förändringar. Hade de valt en bland-färg, t.ex. en typisk hud-ton, i sitt color-shift test så hade det nog inte varit så roligt för VA...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.