Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton Reference K Serien År 2015, en uppdatering!

365 svar till detta ämne Canton Högtalare Tyskland
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Reference 50 K (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) 19 990:-
Canton Reference 1 K (Golvhögtalare) 1 (0) 219 900:-
Canton Reference 3 K (Golvhögtalare) 1 (0) 103 990:-
Canton Reference 5 K (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) 69 990:-
Canton Reference 7K (Golvhögtalare) 1 (0) 51 990:-
Canton Reference 9 K (Surroundhögtalare) 1 (0) 25 990:-
Canton Reference 2K (Golvhögtalare) 1 (0) 158 900:-

#151

Postad 14 oktober 2015 - 16:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Den nya Vento serien under har ju fått samma typ av element som Reference iaf om man tittar på bilderna. Den kan ju vara ett alternativ kanske till nya Reference. Elementen ser ju i stort sett likadana ut som Reference. Stativaren där ligger på runt 13k. Nästan så man blev lite sugen själv :)


Redigerat av Unregistered2294, 14 oktober 2015 - 16:40.


#152

Postad 14 oktober 2015 - 16:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Aluminiumelementen, om det är färgen du kollar på, har canton använt på serier långt under vento.

#153

Postad 14 oktober 2015 - 17:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Nej, jag menar dom keramiska :)



#154

Postad 14 oktober 2015 - 17:17

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Men det är möjligt att det endast är ytan som ser keramisk ut.

 

En Vento bild:

 

Vento_896_schwarz_hg_Wave_Sicke55e03b56c


Redigerat av Unregistered2294, 14 oktober 2015 - 17:21.


#155

Postad 15 oktober 2015 - 18:58

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Enligt Cantons hemsida är det olika membran i mid och bas. Tweetern däremot verkar vara samma. Reference K har även ett stabilare kabinett och bättre internt kablage. Bara för att nämna några skillnader. 

 

Reference K:

"The membranes of the K Series are manufactured in an elaborate process. Up to 20 % of the existing molecular structure of the aluminium cone is transformed into a ceramic structure and refined with tungsten particles. The result is a membrane with an optimum ratio of rigidity to weight and improved inner damping."

 

Vento: "The new Vento Series uses titanium membranes in both the woofers and mid-range speakers. In combination with the latest generation of the triple-fold wave surround this gives a controlled, faultless swing-in and swing-out behaviour, even at high volume."

 

Edit: Det är tydligen olika tweeters också. Reference K har Aluminium oxyd ceramic medan Vento har enbart ceramic.


Redigerat av Lewdas, 15 oktober 2015 - 19:03.


#156

Postad 15 oktober 2015 - 19:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Stabilare låda än vento gissar jag då. Mina canton har 50mm väggar plus stagning, det blir inte stabilare än så :D

Canton 1k väger ca 67 kilo styck
Canton 2.2 som är föregångaren väger 60.5. Har inte kollat måtten, men det är troligtvis en liten differens där som väger upp ett par kilo.

Redigerat av Zartok, 15 oktober 2015 - 20:02.


#157

Postad 15 oktober 2015 - 22:05

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Intern kablaget säger mig inte något då jag inte tror på sånt hokus pokus som kabel skillnader. Däremot har jag inget emot om andra tror på det. Så det blir en skillnad mindre för min del vilket bara är ett plus då ju mindre skillnader desto bättre till ett bättre pris helt enkelt ;)


Samma sak när QRS gjorde en Luna Audiofil av en Luna kan man säga :D



#158

Postad 16 oktober 2015 - 15:35

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Intern kablaget säger mig inte något då jag inte tror på sånt hokus pokus som kabel skillnader. Däremot har jag inget emot om andra tror på det. Så det blir en skillnad mindre för min del vilket bara är ett plus då ju mindre skillnader desto bättre till ett bättre pris helt enkelt ;)


Samma sak när QRS gjorde en Luna Audiofil av en Luna kan man säga :D

 

 

Jag vill verkligen göra ett blindtest på kablar nästa gång jag inhandlar en anläggning, men innan dess vågar jag inte uttala mig. Kan tänka mig att skillnaderna är extremt små om ens märkbara över huvud taget.



#159

Postad 16 oktober 2015 - 16:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag vill verkligen göra ett blindtest på kablar nästa gång jag inhandlar en anläggning, men innan dess vågar jag inte uttala mig. Kan tänka mig att skillnaderna är extremt små om ens märkbara över huvud taget.

Det vill inte jag. Jag lägger inte tiden på att bry mig ens :D


Lika bra det kanske :)



#160

Postad 18 oktober 2015 - 12:20

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Ifrån mässan i Malmö. Övertygade inte ljudmässigt då jag tyckte de blev rätt ansträngt i diskanten.

 

Bifogad fil  DSC01327.JPG   170,88K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  DSC01328.JPG   174,69K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  DSC01329.JPG   181,88K   0 Antal nerladdningar

 

 

 



#161

Postad 18 oktober 2015 - 12:53

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
Jag upplevde mellanregistert som dovt och odetaljerat och öppnade inte upp. Diskanten hade inte heller den luften som jag räknat med.
Riktig besvikelse, hoppas de va rummets fel.

Vad är priset på dessa?

#162

Postad 18 oktober 2015 - 13:02

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Jag upplevde mellanregistert som dovt och odetaljerat och öppnade inte upp. Diskanten hade inte heller den luften som jag räknat med.
Riktig besvikelse, hoppas de va rummets fel.

Vad är priset på dessa?

 

Kan bara hålla med, hörde först en låt med rätt snabba trumslag som funka helt ok gav en rätt distinkt attack men sen kom de en med enbart en kvinnoröst och det blev inte alls bra tyckte de blev vassa och ljudet ville inte släppa ordentligt. Vill minnas att jag hört den gamla serien på Arken med samma elektronik låta bättre så rummet kan ju ha spelat.

 

Jag kollade faktiskt inte vilken modell det var så priset vet jag inte.



#163

Postad 18 oktober 2015 - 13:10

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Jag tyckte mellanregistret var relativt detaljerat och realistiskt. Dock så uppfattade jag soundet som mer korrekt och utan samma värme i mellanregistret som man hörde i de rum där det spelades analogt på "varma" högtalare.

 

Däremot så upplevde jag diskanten som allt för skarpskuren och metallisk. Jag personligen upplever inte att jag hör den typen av klanger med sådan intensitet, i verkligeheten (live-musik, akustiskt, konserter, ljudmiljöer i omgivningen). Därför så ser jag inte denna typ av diskantåtergivning som korrekt, även om starkt avrullade diskanter också är onaturliga. Vet inte om det var fråga om stark resonans etc. vid en specifik våglängd, men jag upplevde en viss metallisk klang som extremt överdriven i förhållande till allt annat i ljudbilden.

 

Jag antar att det är en fråga om lyssningsvolym, huruvida man upplever diskanten som för stark, eller mellandregistret som för återhållet.

 

Basen var torr och fast, och imponerade som brukligt när det gäller Canton-högtalare.

 

Överlag så uppfattade jag ljudet som väldigt bra och korrekt, förutom nämnda "ringning" ("kantighet", "monotoni" vad du vill) i diskanten.



#164

Postad 18 oktober 2015 - 14:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Var det nya 1k så är priset typ 220.000. Är diskanten ny från förra reference?

#165

Postad 18 oktober 2015 - 15:48

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Var det nya 1k så är priset typ 220.000. Är diskanten ny från förra reference?

 

Om så är fallet så finns de ju rätt mycket annat för de pengarna som jag tycker låter mycket bättre.



#166

Postad 18 oktober 2015 - 16:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Om det var dessa man spelade på på Malmömässan igår så är det inget för oss som är känsliga för energisk diskant. Hur de lät för övrigt hann jag inte direkt avgöra innan jag var tvungen att lämna rummet. Tror att de lät "kliniskt" typ.

#167

Postad 18 oktober 2015 - 16:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, det låter ju märkligt med tanke på att jag är en av dom som är känslig för diskant. Och ja, för dom pengarna ska man banne mig få en näst intill perfekt högtalare i alla anseenden imo :)

#168

Postad 18 oktober 2015 - 17:18

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Mässljud som alltid. Jag pratade för runt 5 år sedan med en som har en hifi-butik.

 

Han sa att: "Ska man gå på mässa för att lyssna på ljud så har man missförstått hela grejen.

Mässor är inte till för att man ska lyssna på hifi utan man är där för att kolla in nyheter och träffa folk!" 

 

Det hade han ju alldeles rätt i, för nästan alltid är det mässljud man hör låter apa.

 

Har även själv varit på mässa och samma där :)



#169

Postad 18 oktober 2015 - 17:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mässljud som alltid. Jag pratade för runt 5 år sedan med en som har en hifi-butik.

Han sa att: "Ska man gå på mässa för att lyssna på ljud så har man missförstått hela grejen.
Mässor är inte till för att man ska lyssna på hifi utan man är där för att kolla in nyheter och träffa folk!"

Det hade han ju alldeles rätt i, för nästan alltid är det mässljud man hör låter apa.

Har även själv varit på mässa och samma där :)

Och att det ibland låter fullständigt fantastiskt är ju förstås lyckliga omständigheter. ;)
Nej, lika lite som man kan döma ut mässljud, lika lite skall man döma ut en produkt som inte fått rätt förutsättningar. :)
Betänk att mässor alltid har heltäckningsmattor, oftast någon form av absorbenter bakom högtalarna, och en aldrig hemmavid sedd mängd diffusorer/absorbenter framför i form av människor. Nej, låter det uselt på en mässa är det sannolikt att det kan bli problem i många hem också. Tar man Audiovector som exempel har de alltid i mitt tycke låtit bättre på mässor än vad jag fått till det hemma med de två paren jag ägde.

Redigerat av laddie15, 18 oktober 2015 - 17:49.


#170

Postad 18 oktober 2015 - 18:43

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Och att det ibland låter fullständigt fantastiskt är ju förstås lyckliga omständigheter. ;)
Nej, lika lite som man kan döma ut mässljud, lika lite skall man döma ut en produkt som inte fått rätt förutsättningar. :)
Betänk att mässor alltid har heltäckningsmattor, oftast någon form av absorbenter bakom högtalarna, och en aldrig hemmavid sedd mängd diffusorer/absorbenter framför i form av människor. Nej, låter det uselt på en mässa är det sannolikt att det kan bli problem i många hem också. Tar man Audiovector som exempel har de alltid i mitt tycke låtit bättre på mässor än vad jag fått till det hemma med de två paren jag ägde.

Olika givetvis. Detta var hans erfarenheter. Jag höll bara med kan man säga då mina erfarenheter var samma som hans. Så det tar jag tillbaka :)



#171

Postad 18 oktober 2015 - 18:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ja, det låter ju märkligt med tanke på att jag är en av dom som är känslig för diskant. Och ja, för dom pengarna ska man banne mig få en näst intill perfekt högtalare i alla anseenden imo :)

Perfekt för vem? ;)

#172

Postad 18 oktober 2015 - 19:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Perfekt för vem? ;)

för alla. den objektivt perfekta högtalaren har du väl hört talas om? :D

 

btw, kan verkligen mässljud vara så jävulskt dåligt som... iofs alla säger att det är? det låter bara orimligt. jag har alltid tänkt att man vill visa upp sig på mässor, och är det högtalare vill man väl ändå låta bra också? :D



#173

Postad 18 oktober 2015 - 19:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Olika givetvis. Detta var hans erfarenheter. Jag höll bara med kan man säga då mina erfarenheter var samma som hans. Så det tar jag tillbaka :)

Nej, det var inte alls meningen. Vi har väl olika erfarenheter helt enkelt. :)
Dock kan jag ibland tycka att en högtalare skall funka, om inte perfekt, så i alla fall hyfsat utan väldigt speciella, tillrättalagda rum. :)

#174

Postad 18 oktober 2015 - 19:14

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Nej, det var inte alls meningen. Vi har väl olika erfarenheter helt enkelt. :)
Dock kan jag ibland tycka att en högtalare skall funka, om inte perfekt, så i alla fall hyfsat utan väldigt speciella, tillrättalagda rum. :)

Vi har väl det :) Tjaa, iaf där jag var på mässa var det ett helt nytt hifi-mäss ställe. Säkert det som spelade roll också. Hotellrum med konstig planlösning. Hoppas det lät bättre året efter när dom hade lite mer erfarenhet av just den där hotell-byggnaden. Sonus Faber Liuto lät för bedrövligt. Inte alls som jag är van vid att Sonus spelar. Det var ju hemskt i jämförelse :P



#175

Postad 18 oktober 2015 - 22:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

för alla. den objektivt perfekta högtalaren har du väl hört talas om? :D

btw, kan verkligen mässljud vara så jävulskt dåligt som... iofs alla säger att det är? det låter bara orimligt. jag har alltid tänkt att man vill visa upp sig på mässor, och är det högtalare vill man väl ändå låta bra också? :D

Vet inte om "alla" säger det. Har väl mest blivit en populär myt. Vad säger att ett hotellrum skulle vara sämre än ett genomsnittligt hem? Bara det faktum att man oftast har tjocka heltäckningsmattor, vilket ju nästan ingen har hemma idag. Och i regel också stora och rejäla textilier för fönstren, och idag oftast väl försett med absorbenter bakom högtalarna. Nej, det genomsnittliga hemmet är nog knappast en bättre lokal.
Allt låter sannerligen inte bra på mässor. Men det är kanske högtalare som kräver mer av rummet än genomsnittet, och kanske modeller man skall tänka mer än en gång innan man släpar hem. :)

#176

Postad 19 oktober 2015 - 05:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vet inte om jag blivit imponerad av Canton på någon mässa/större rum, alls. Däremot så passar de bättre i hemmiljön. Kan ha att göra med min egna referenspunkt.

 

Första hifimässan jag var på så blev förstarummet det med Audiovector Àrreté S6(minns jag rätt?) deras förstageneration som stod och spelade i största rummet tillsammans med Arcam FMJ-delar. När låten You´ll See med Madonna inleddes med den där perfekta triangeltonen i introt small jag av. Den bästa diskantspridning någonsin. Ljudet kom från överallt. Synd att det var mitt första rum. Resten av mässan blev en transportsträcka.

 

Den andra mässan var tillsammans med min fru, 2010. Frugan föll pladask inför Meridians megauppsättning. Tyvärr hängde jag inte på direkt och beställde medans hon var i eufori...  ;)  :lol:  Men den gången visades även Focal Diablo upp tillsammans med dCs(hela kedjan). Ojojoj. Synd bara att den uppsättning kostar andra skjortan också.  :wub:  

Jag tyckte inte alls att flera finska Amphion med sin tokfina waveguide i diskanten lät bra tillsammans med referensslutsteg med rör, The Lars. Tror nog det var dålig anpassning av rören som ställde till det. Lät ordentligt trubbigt... Märkligt på sådan fin högtalare.  :huh:

 

on topic: Canton liksom andra burkar måste upplevas i hemmamiljö innan det går att säga om de är bra.  :)



#177

Postad 19 oktober 2015 - 08:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Det man enligt min erfarenhet alltför ofta gör på mässor, är att spela på tok för högt! Finns nog ingen högtalare jag hört på en mässa som inte låtit lite skrikigt eller vasst. Speciellt om man spelar typisk mässmusik, dvs så kallad audiofilmusik.

Canton har alltid varit väldigt neutrala i diskanten, kanske på gränsen dock till lite för mycker energi i diskanten, enligt mig själv.
Enligt en recension på den nya serien så ska tydligen diskanten vara något mjukare och mer detaljerad nu. Blir spännande att lyssna på dom, hoppas dom släpps i fler butiker snart.

#178

Postad 19 oktober 2015 - 16:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vet inte om jag blivit imponerad av Canton på någon mässa/större rum, alls. Däremot så passar de bättre i hemmiljön. Kan ha att göra med min egna referenspunkt.

 

Första hifimässan jag var på så blev förstarummet det med Audiovector Àrreté S6(minns jag rätt?) deras förstageneration som stod och spelade i största rummet tillsammans med Arcam FMJ-delar. När låten You´ll See med Madonna inleddes med den där perfekta triangeltonen i introt small jag av. Den bästa diskantspridning någonsin. Ljudet kom från överallt. Synd att det var mitt första rum. Resten av mässan blev en transportsträcka.

 

Den andra mässan var tillsammans med min fru, 2010. Frugan föll pladask inför Meridians megauppsättning. Tyvärr hängde jag inte på direkt och beställde medans hon var i eufori...  ;)  :lol:  Men den gången visades även Focal Diablo upp tillsammans med dCs(hela kedjan). Ojojoj. Synd bara att den uppsättning kostar andra skjortan också.  :wub:

Jag tyckte inte alls att flera finska Amphion med sin tokfina waveguide i diskanten lät bra tillsammans med referensslutsteg med rör, The Lars. Tror nog det var dålig anpassning av rören som ställde till det. Lät ordentligt trubbigt... Märkligt på sådan fin högtalare.  :huh:

 

on topic: Canton liksom andra burkar måste upplevas i hemmamiljö innan det går att säga om de är bra.  :)

Jo visst kan Canton låta enormt bra på mässor i stora rum. RCA är fortfarande en upplevelse som etsat sig fast i mitt minne. Jättestort rum, knöfullt med folk, och det lät gudomligt och fladdrade i byxbenen. :) Jag är rädd att Canton gått och blivit lite för kliniska numera för min smak. Men detta gäller kanske bara de dyraste som ju måste prestera absolut korrekt för de pengarna. I de lägre klasserna kan man ju, eller tvingas snarare, göra kompromisser vilka ofta blir trevligare än dyringarna om dessa inte får de allra bästa förutsättningar.  

 

Amphion hade jag ett par hemma. En ohyggligt vacker golvmodell någonstans runt 25000K men begagnad mycket billigare. Dessa ville sig tyvärr inte alls hos mig. Däremot lät deras lilla Stativmodell magiskt på mässa, demonstrerad av konstruktören själv. Faktiskt en Dansk som hette Ole. :)



#179

Postad 19 oktober 2015 - 16:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jo visst kan Canton låta enormt bra på mässor i stora rum. RCA är fortfarande en upplevelse som etsat sig fast i mitt minne. Jättestort rum, knöfullt med folk, och det lät gudomligt och fladdrade i byxbenen. :) Jag är rädd att Canton gått och blivit lite för kliniska numera för min smak. Men detta gäller kanske bara de dyraste som ju måste prestera absolut korrekt för de pengarna. I de lägre klasserna kan man ju, eller tvingas snarare, göra kompromisser vilka ofta blir trevligare än dyringarna om dessa inte får de allra bästa förutsättningar.  

 

Amphion hade jag ett par hemma. En ohyggligt vacker golvmodell någonstans runt 25000K men begagnad mycket billigare. Dessa ville sig tyvärr inte alls hos mig. Däremot lät deras lilla Stativmodell magiskt på mässa, demonstrerad av konstruktören själv. Faktiskt en Dansk som hette Ole. :)

 

Skratt, kul att vi har så olika erfarenheter av RC-A. Jag ansåg(enligt minnet) att de var ruskigt tudelade. Kanske inte anpassade enligt de rum jag har hört dem i. Kul i alla fall.  :)

 

Nu ska jag iväg till att se Brit Floyd. En 50årsjubileumskoncert på Cirkus. Kolla in på youtube, de är fasen lika bra som orginalet...  :wub:



#180

Postad 20 oktober 2015 - 18:05

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Nu ska jag beställa mina 9k :P



#181

Postad 20 oktober 2015 - 18:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag kommer slå på dig om du slänger ut dom på marknaden efter en vecka! :D

däremot får du gärna berätta hur det låter. hade du hört föregångaren 9.2?



#182

Postad 20 oktober 2015 - 18:57

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

jag kommer slå på dig om du slänger ut dom på marknaden efter en vecka! :D

däremot får du gärna berätta hur det låter. hade du hört föregångaren 9.2?

Nej...Jag har inte lyssnat nåt på Canton. Har bara hört ett par gamla i ett bio-rum på Balance i JKPG för runt 5 år sedan. Redan då var dom 5 år eller nåt. Kanske att jag hörde Ref på Sweetspot 2011. Men inget jag minns. Så man kan säga att jag "nästan" aldrig har lyssnat på Canton innan. Men dessa lär nog inte vara sämre än dom jag lyssnade på i 30 sek i Balance butiken. Jag minns bara att dom var ruskigt bra till bio. Det som jag la märke till var ett j..kla tjoong i basen och  ett pang...Mer bio om man säger så. Han som hade dom sa att han inte gillade Canton längre för att han hade gått över till SA. Hur det är för mig det får jag se sen om några månader när jag har spelat in dom lite. Men jag vet ju att Canton släpper inte ut någon skit på marknaden. Dessa är noga framlyssnade av ett flertal snubbar i ett väldämpat studio rum nånstans i Tyskland. Jag litar på dessa gubbs. Att dom kan sin sak :D



#183

Postad 20 oktober 2015 - 19:07

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Nej...Jag har inte lyssnat nåt på Canton. Har bara hört ett par gamla i ett bio-rum på Balance i JKPG för runt 5 år sedan. Redan då var dom 5 år eller nåt. Kanske att jag hörde Ref på Sweetspot 2011. Men inget jag minns. Så man kan säga att jag "nästan" aldrig har lyssnat på Canton innan. Men dessa lär nog inte vara sämre än dom jag lyssnade på i 30 sek i Balance butiken. Jag minns bara att dom var ruskigt bra till bio. Det som jag la märke till var ett j..kla tjoong i basen och  ett pang...Mer bio om man säger så. Han som hade dom sa att han inte gillade Canton längre för att han hade gått över till SA. Hur det är för mig det får jag se sen om några månader när jag har spelat in dom lite. Men jag vet ju att Canton släpper inte ut någon skit på marknaden. Dessa är noga framlyssnade av ett flertal snubbar i ett väldämpat studio rum nånstans i Tyskland. Jag litar på dessa gubbs. Att dom kan sin sak :D

 

9.2 låter helbra, 9K hade jag garanterat funderat på om inte Hedlund som är på hemgående!?!?!? till min analogrigg.  :) De där dyrare stativarna från Canton har historiskt sätt i alla fall alltid haft ett skön driv i sig. Ingenting gemensamt med tåtassande Elac eller Dali i samma prisklass. Snarare ett närmande gamla Yamaha NS-1000(proffsmonitor) fast hårdare basdrag. Detta står för mina lyssningminnen, men även de kan vara skeva ibland.  :(  :lol:



#184

Postad 20 oktober 2015 - 19:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

9.2 låter helbra, 9K hade jag garanterat funderat på om inte Hedlund som är på hemgående!?!?!? till min analogrigg.  :) De där dyrare stativarna från Canton har historiskt sätt i alla fall alltid haft ett skön driv i sig. Ingenting gemensamt med tåtassande Elac eller Dali i samma prisklass. Snarare ett närmande gamla Yamaha NS-1000(proffsmonitor) fast hårdare basdrag. Detta står för mina lyssningminnen, men även de kan vara skeva ibland.  :(  :lol:

Bara kul med minnen :) Det är ju sånt man vill höra om haha :D



#185

Postad 20 oktober 2015 - 19:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Första gången jag hörde 9.2 var på mediamarkt, robyn spelades. Jädrans vilken dunk det var i basen, det var mitt ute i ladan, så det fanns ingen förstärkning. Men bra ren bas, fin punch och mycket rent ljud. Det var därefter jag ofta passat på att rekommendera canton om man gillar kliniskt rent fint och neutralt ljud :)

#186

Postad 20 oktober 2015 - 19:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Har inte kollat om dom är lättdrivna men kanske att man kan köpa en rör-hybrid eller liknande något senare, för att få den där extra glöden som så många gillar :) Min Thor Mk3 kommer nog bara förstöra diskant ljudet så det låter apa. Gärna lite värme om det nu går att matcha på nåt sätt. Kom gärna med förslag på lämplig stärkare upp till 30k. Krellen ska jag iaf testa rätt många timmar innan jag säger något men trevliga stärkare med lite skimmer / värme i diskanten vore fint. Ska vara en 2 kanalare. Får väl börja med Tidal musik-uppspelning jag med. Mina inspelningar ser för tillfället ut som hej kom å hjälp. Nästan därför jag enbart spelar nätradio som det ser ut nu :)



#187

Postad 20 oktober 2015 - 20:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har inte kollat om dom är lättdrivna men kanske att man kan köpa en rör-hybrid eller liknande något senare, för att få den där extra glöden som så många gillar :) Min Thor Mk3 kommer nog bara förstöra diskant ljudet så det låter apa. Gärna lite värme om det nu går att matcha på nåt sätt. Kom gärna med förslag på lämplig stärkare upp till 30k. Krellen ska jag iaf testa rätt många timmar innan jag säger något men trevliga stärkare med lite skimmer / värme i diskanten vore fint. Ska vara en 2 kanalare. Får väl börja med Tidal musik-uppspelning jag med. Mina inspelningar ser för tillfället ut som hej kom å hjälp. Nästan därför jag enbart spelar nätradio som det ser ut nu :)

Begagnad Sugden Masterclass måste du ju ha. Tänk vad häftigt att förklara för alla hänförda lyssnare att förstärkaren minsann är på 35W. :)

#188

Postad 20 oktober 2015 - 22:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Begagnad Sugden Masterclass måste du ju ha. Tänk vad häftigt att förklara för alla hänförda lyssnare att förstärkaren minsann är på 35W. :)

Min Kenwood KA-300 från 1981 är på 2x25 watt i 8ohm :D

 

Ej rör.

 

Har drivit Magnepan MG-1.7 med den bland annat, så jag är inte rädd för få watt. Men lite kul helt klart att även lite watt kan låta bra och även klara jobbet galant.

 

Tack för tipset! :)



#189

Postad 20 oktober 2015 - 22:34

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Väntar tills imorgon med den beställningen! Man blir lite avskräckt av lyssningsintrycken i tråden. Detta tål att tänkas på med en god natts sömn. Om inte annat en STOR kopp kaffe för att fira att det snart är midnatt ;)


Redigerat av Unregistered2294, 20 oktober 2015 - 23:16.


#190

Postad 21 oktober 2015 - 06:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Själv är jag diskantkänslig men har inte haft något problem med diskanten i gamla reference. Skulle vara skumt om Canton fuckade upp den nya diskanten :D

Du kan ju åka och lyssna på 9.2

#191

Postad 21 oktober 2015 - 10:17

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Själv är jag diskantkänslig men har inte haft något problem med diskanten i gamla reference. Skulle vara skumt om Canton fuckade upp den nya diskanten :D
Du kan ju åka och lyssna på 9.2


Håller med, speciellt med tanke på att det nämns i en recension att diskanten är "mjukare" och att lyssningströtthet sällan uppstår på grund av det. Jag har 9.2 och tycker inte alls diskanten är vass, inte i jämförelse med många andra högtalare, jag kan dock förstå om en del tycker att dom är lite väl energiska eller ljusa i diskanten, speciellt i ett rum utan någon matta, absorbenter eller annat som absorberar diskanten.

#192

Postad 21 oktober 2015 - 11:50

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Håller med, speciellt med tanke på att det nämns i en recension att diskanten är "mjukare" och att lyssningströtthet sällan uppstår på grund av det. Jag har 9.2 och tycker inte alls diskanten är vass, inte i jämförelse med många andra högtalare, jag kan dock förstå om en del tycker att dom är lite väl energiska eller ljusa i diskanten, speciellt i ett rum utan någon matta, absorbenter eller annat som absorberar diskanten.

 

Vi har troligen likadan smak gällande Canton.  :)



#193

Postad 21 oktober 2015 - 17:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Zartok sänkte sin diskant 1.5dB och det säger ju en del som han beskrev det tidigare i tråden :)



#194

Postad 21 oktober 2015 - 17:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jepp. fast jag är väldigt diskantkänslig också :D

när jag fick dom var dom på +1.5 db *asg*



#195

Postad 21 oktober 2015 - 17:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jo, visst. Sagt är sagt :D


+ 1.5dB? Hmm, ja undrar ja :P



#196

Postad 21 oktober 2015 - 19:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

det är med höjningar i diskanten som detaljerna kommer fram tydligare. jag funderar på att höja mellanregistret just eftersom jag vill ha mer detaljer i tal och sång =)



#197

Postad 21 oktober 2015 - 19:37

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det låter som en högtalare som är rätt kräsen med elektroniken om den är så detaljrik. Men med rätt matchning så kanske :)



#198

Postad 21 oktober 2015 - 20:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag får en svag känsla av att jag ska ha Klipsch istället. Detta låter inte som högtalaren för mig. Har heller ingen möjlighet att ställa diskanten med tre av mina stärkare vilka jag också hade tänkt att behålla ett bra tag framöver, iaf två utav dom :)

 

Snygga är dom iaf. Ett litet plus men inte allt :P


Redigerat av Unregistered2294, 21 oktober 2015 - 20:42.


#199

Postad 21 oktober 2015 - 21:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du vet väl om att du har haft klipsch? Det var högtalaren som du skulle sälja mindre än 24 timmar efteråt :P

#200

Postad 21 oktober 2015 - 21:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Haha, nej fasen. Inte 24 timmar. Hur kan du tro nåt sånt? :D


Nu hittar du på :P






Även taggad med Canton, Högtalare, Tyskland

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.