Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton Reference K Serien År 2015, en uppdatering!

365 svar till detta ämne Canton Högtalare Tyskland
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Reference 50 K (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) 19 990:-
Canton Reference 1 K (Golvhögtalare) 1 (0) 219 900:-
Canton Reference 3 K (Golvhögtalare) 1 (0) 103 990:-
Canton Reference 5 K (Golvhögtalare) 1 8,75 (3) 69 990:-
Canton Reference 7K (Golvhögtalare) 1 (0) 51 990:-
Canton Reference 9 K (Surroundhögtalare) 1 (0) 25 990:-
Canton Reference 2K (Golvhögtalare) 1 (0) 158 900:-

#201

Postad 21 oktober 2015 - 21:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nope. Det finns datum och allt i plustråden bland annat. Men satsa på ett till par, det blir nog bra :)

#202

Postad 21 oktober 2015 - 21:29

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

RF-7 II? :P



#203

Postad 12 november 2015 - 15:59

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Ytterligare en tysk tidning som denna gång har testat Reference 3K för drygt 100.000 kr - http://www.connect.d...en-3195028.html

 

De nämner att basen kan vara lite väl överväldigande, först när de placerades 1,2m från bakväggen blev det mer balanserat. I övrigt anmärkte testarna i likhet med det tidigare testet från Audio att ljudet inte längre är lika påträngande som hos föregångaren, medan detaljer och djup fortfarande ligger på samma höga nivå som tidigare. De skriver att ju längre man lyssnar, desto mer påtaglig blir förbättringen över föregångaren. Sammanfattningsvis mer avslappnade men lika engagerande.

 

Nu är jag riktigt intresserad av 7k måste jag erkänna. 50k är iof sig väldigt mycket pengar, men jag har svårt att hitta något annat i 30-50k klassen som lockar mig särskilt mycket. Letar efter något med en varm och behaglig klang som inte är för kall och analytisk eller vass i diskanten. Av testerna hittills verkar den nya Reference K-serien kunna vara precis det jag letar efter.



#204

Postad 24 november 2015 - 07:12

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Såg att Canton reference 3 K fick 87 punkter i stereoplays bestenliste. Rankade lite ovanför reference 1.2 i deras lista.

#205

Postad 05 december 2015 - 13:47

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem ett par Canton Reference 5 K. Jag var mycket sugen på 3 K, var dock lite orolig för basen i mitt rum som är absolut skit för akustik. Har tidigare haft vento 890.2 samt Dynaudio s3.4

Får återkomma senare med intryck. Har bara hunnit lyssna några timmar. 2 saker är dock väldigt tydliga direkt gentemot Dynaudion. En mycket bättre stereobild med Canton samt att jag kan spela på väldigt låga volymen och ändå ha enormt bra detaljåtergivning. Jag upplever diskanten som varmare än mina Vento 890.2

Det här med inspelningstid ställer jag mig fortfarande funderade till. Canton säger 20-30 timmar. Dynaudio 300-400tim. Själv tror jag nog att inspelningstid har lika mycket med subjektiv invänjning som teknisk anpassning.

Hur som helst är jag redan nu extremt glad att ha Canton i hemmet igen. Byter jag dessa i framtiden blir det nog 3 K.

Sjukt nöjd sofar.

#206

Postad 05 december 2015 - 13:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Grattis på dig ☺

#207

Postad 05 december 2015 - 13:58

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Fin uppgadering



#208

Postad 05 december 2015 - 16:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vi vill ha bilder. Massor av bilder! :D

#209

Postad 05 december 2015 - 17:36

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tack. Jag har tagit en bild och lagt upp i mitt album. Har dock legat sjuk några dagar så skall försöka få till några fler foton när jag frisknar till.

#210

Postad 08 december 2015 - 18:55

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Nu har jag lyssnat ca 25tim och på hög volym ca 3tim (har katter i huset). Jag vill hålla mig från att säga för mycket men fasiken på lördag och söndagsmorgonen vaknade jag och ville bara sätta på musik. Efter jobbet igår och idag vill jag bara hem och sätta på musik. Jag är säker på att jag hittat rätt, de känns helt underbara. Jag skall få låna hem Hegel hd30 i jul så det blir spännande hur den interna DAC'en i McIntosh C38 står sig mot denna. En annan DAC på min lista är Auralic Vega.

Musiken har hittat hem!!

#211

Postad 08 december 2015 - 18:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

dom var inte så små heller :D

fast du måste ju byta profilbild nu =)



#212

Postad 08 december 2015 - 19:06

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande 5.1.2 med Vento i sovrummet:) men visst får fundera på det:)

#213

Postad 08 december 2015 - 19:23

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Grattis till ett par kanon brukar!
Blir nog canton golvare nästa gång jag byter.

#214

Postad 08 december 2015 - 19:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

mer canton till folket, den neutrala klangen är så gottmos :D



#215

Postad 29 december 2015 - 18:27

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Dags att få igång den här tråden igen tycker jag :)

 

Kom precis hem från att ha provlyssnat Canton 9k och Atohm GT 1 på audio concept i Stockholm. Båda stativarna kostar runt 25.000 kr och som förstärkare använde vi Devialet 120. Jag var särskilt nyfiken på hur Devialets SAM-funktion påverkade stativarna, eftersom jag har läst fantastiska saker om den. Om ni inte känner till SAM kan ni läsa mer om det här - http://www.soundstag...pinion-menu/494

 

Jag började med Atohm GT och lyssnade på några av skivorna som fanns i butiken, Rolling Stones, Mark Knopfler och Trentemoller. För att vara så små fanns det riktigt mycket kraft och basfundament i högtalarna, men framför allt imponerades jag av 3D-känslan och transparansen i de högre registren. På Trentemoller kändes det nästan som att det var surround ibland. Diskanten var aldrig påfrestande och gitarrerna på Rolling Stones' Wild Horses var extremt realistiska och delvis långt utanför högtalarna. SAM gjorde stor skillnad i basen när jag satte på funktionen mitt i låten. Det blev ett helt annat fundament i ljudet och även övriga register kändes mer avslappnade. Framför allt på Trentemollers skivor blev det ett helt annat driv med SAM på.

 

Sedan var det dags för Canton ref  9k. Första intrycket var att det här var rejäla pjäser, större än de flesta andra stativare. Dessutom har de en riktigt snygg välvd form och lite krom runt elementen på framsidan. Riktigt läckra högtalare! Eftersom de var betydligt större än Atohm hoppades jag att det även skulle märkas i basen. Först ut var Rolling Stones utan SAM. Ljudet var snäppet fylligare i rummet än med Atohm, men i övrigt ganska lika. Båda spelade väldigt avslappnat och kontrollerat, antagligen mkt tack vare förstärkaren också. Sedan satte jag på SAM och... WOW. Det var som att ljudet lossnade på ett helt annat sätt, basen blev mer fysisk, snare trumman kändes mer autentisk och in your face, samtidigt som de akustiska gitarrerna i Wild Horse glänste ännu mer. Det var uppenbart att 9k gick djupare än Atohm redan här, vilket gjorde att det fanns mer i driv i musiken. På Mark Knopflers skiva märkte jag att även röster gynnades av SAM. Det vår någon kvinna som sjöng på en låt och hennes röst lät smal och tunn med SAM avstängt jämfört med den fyllighet och känsla som fanns med SAM på.

 

Det bästa till sist - Trentemoller på Canton med SAM på :) God daaaaaamn. Är det här verkligen stativare? Jag var och provlyssnade på Audiovector SR3 Super och Signature med Hegel 360 igår och kan lätt konstatera att basen i 9 k med SAM på var betydligt djupare och mer fysisk, utan att på något sätt verka överdriven eller uppblåst. Jämfört med Atohm kändes det som att det tillkom en hel oktav nedåt, ljud som knappt fanns innan dök plötsligt upp och fyllde hela rummet. Möjligtvis att vissa ljud inte riktigt var lika 3D och transparenta som med Atohm, men det var marginella skillnader och basen mer än vägde upp skillnaden. 

 

Jag funderade tidigare på om jag kanske behöver en golvhögtalare för att få tillräcklig bas hemma, men med facit i hand finns det ingen anledning alls att köpa en större högtalare än 9 k om man har en Devialet-förstärkare och ett rum på högst 30 kvm.



#216

Postad 29 december 2015 - 18:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är nog volymen som inte hänger med med stativarna, men annars så tycker jag att många stativare räcker rent basmässigt. Jag blir själv rätt sugen på att lyssna på dessa, får hoppas att någon kommer att ta in referenceserien. Kanske mediamarkt? Där hörde jag 9.2 och började rekommendera canton åt folk för många år sen :D

#217

Postad 30 december 2015 - 20:14

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej igen!
Då skall jag hoppa in och skriva lite om Canton Reference 5 K. Jag är rätt kritisk och haussar normalt inte något bara för jag själv har det.

Jag kör med Mcintosh c48 samt Mcintosh mc452. Har mest kör Tidal via Auralic aries mini. (Imorrn blir det DSD)

Först spelade jag ca 20-30 timmar med den interna DAC i C48. Väldigt klart och stor dynamik och helt ok med detaljer. Dock när jag drog upp volymen rätt mycket fick jag känslan av att det ibland blev lite vasst. Basen och mellanregistret var helt fantastiskt.

För att försöka åtgärda detta lånade jag hem en ny DAC line magnetic audio 502. En rör DAC som fått positiva recensioner. Det lät mycket bra precis som med den interna DACen i C48 men kändes återigen lite vasst ibland på vissa låtar vid hög volym. Så denna DAC åkte tillbaks.

Idag fick jag låna hem Hegel HD30 och pluggade in. Första låten jag spelade sa jag till min sambo. Fan är det här. Den här låten låter ju helt annorlunda. Det var verkligen en riktigt skön känsla. En massa nya små detaljer plockades fram. Och musiken spelade helt stresslöst mot tidigare. Efter ytterligare 10 låtar utan anmärkning så bad jag sambon ta ut katterna och vräkte på ordentligt. Helt otroligt skön känsla. Det bara satt där, alla detaljer, inget vasst, ingen bas som vandrade iväg. Helt underbart ljud.

Ska testa Mcintosh d150 också innan jag fattar ett beslut. Nu vet jag iallafall hur dessa högtalare kan låta och det känns jäkligt bra att slippa undra över ett eventuellt byte inom långt tid. Ja skulle väl vara 3 K då, men näe är supernöjd just nu. Känns väldigt bra, det är ju ändå sjukt mycket pengar lagt i utrustningen.

#218

Postad 31 december 2015 - 00:48

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 1

Kan tänka mig att Hegels nya dac låter helt sjukt bra. Däremot undrar jag om dina högtalare verkligen är helt inspelade? Om du bara hade spelat 20-30 timmar kanske det också kan vara en anledning till att diskanten kändes vass ibland. Skulle inte förvåna mig om högtalarna börjar släppa ordentligt först efter 100+ timmar.

 

Angående 3k tror jag mest den skiljer sig från din 5k genom mer bas, men då behövs nog ett väldigt stort rum och mycket plats för att högtalarna ska komma till sin rätta. Diskanten och mellanregister borde vara i stort sett identiska. Kul att du är nöjd i alla fall! Hos mig kliar det ordentligt i fingrarna efter provlyssningen igår.



#219

Postad 31 december 2015 - 01:15

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej!
Ja, det kan nog ha lite med det att göra också absolut. sen som jag sa. Jag är nog överkritisk ibland, sen har jag en utvärderingsperiod på DAC i några månader så inget köpt ännu. Det finns god tid för högtalarna att spelas in innan jag slår till på en ny DAC.

#220

Postad 31 december 2015 - 01:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Du bör nog spela in dom ganska mycket mer än 100 timmar är min gissning. Mina Sonusar lät först som dom har gjort resterande 4 år först när dom hade gått 800 timmar. Har aldrig fattat det där när folk säger 50 timmar eller liknande men du bör iaf märka av skillnaden med tiden så det är bara att spela på som vanligt. Kan ju inte bli sämre än du har nu utan bara bättre. Vill du inte anteckna timmarna i dagboken som jag brukar göra så går ju det också bra. Det gör man ju som man själv känner för även om jag ser det som lite intressant men det är ju mer jag det :)



#221

Postad 31 december 2015 - 01:35

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

En fråga bara, hur mycket muskler behöver man för att driva ett par canton reference golvare? är det riktigt törstiga när det gäller ström eller? för av spec att döma verkar dem ju vara ganska hungriga efter kraft.



#222

Postad 31 december 2015 - 01:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kör 1200w per kanal i 4 ohm till mina, jag upplever att dom behöver endel effekt :D

#223

Postad 31 december 2015 - 01:52

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Watt är inte allt. Hur en förstärkare är uppbyggd är minst lika viktigt. Watt är bara en del. Finns en hel del andra saker i en förstärkare också som man skulle kunna prata en hel dag eller två om. Ring Michael Bladelius på hans kafferast så ska du se att du får reda på en hel del annat intressant också än enbart antal watt! ;)



#224

Postad 31 december 2015 - 02:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, han vill väl prata om hur fantastiska hans förstärkare är, även om dom inte mäter lika bra som han säger att dom låter (dvs han är partisk) ;)

#225

Postad 31 december 2015 - 02:20

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Alla säljare vill väl snacka. Jag menade bara att frågar man en som är utbildad inom elektronik så får man oftast ett lite bredare svar men inte sagt att dom har all kunskap för det. Vi här inne sitter nog på ungefär samma erfarenheter som dom flesta konstruktörer gör också....Men Skitsamma....Åter till ämnet! Var vi nu var någonstans?  

 

 

Edit: Ska nog kunna smuggla in lite ny hifi tror jag. En Bladelius Thor Evo om inte annat. Vem ser nån skillnad på den och den jag har nu? Ser ju exakt likadan ut enligt dom bilderna jag postade i "Bladelius klubben!" tråden  :P Blev så j_kla sugen på nytt nu. Jag har nog gått och blivit beroende av hifi tror jag  :wacko:  :(  :( Bara jag slipper elaka damen så är det lugnt. Mitt hus är hemsökt av onda andar   :D


Redigerat av Unregistered2294, 31 december 2015 - 02:36.


#226

Postad 31 december 2015 - 09:50

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur mycket som krävs för att få högtalarna att ge sitt Max. Det är nog bara prova sig fram. Eller göra som jag, överdriva så är jag säker.

Hifi-experience i Uppsala har Canton Reference 9 k inne för demo och de planerar att ta in reference 3 K under våren.

Det här med inspelningstid är svårt tycker jag.

Dynaudio svarade 300-500 timmar och på Canton svarar de följande:

Dear Stefan,

We recommend a break in period of about 20-30 hours.
After that time the sound gets even better.

Mit freundlichen Grüßen

Lukas Reiter
Kundendienst / Customer Service
Tel: +49 (0)6083 287-69
Fax: +49 (0)6083 287-50
E-Mail: [email protected]
www.canton.de

Redigerat av Unregistered73a7d2a9, 31 december 2015 - 09:56.


#227

Postad 31 december 2015 - 10:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kör 1200w per kanal i 4 ohm till mina, jag upplever att dom behöver endel effekt :D

Hur mycket headroom har du då? Har lite svårt att tro du skulle sitta helt avslappnad i soffan vi full volym.
Faktiskt lite svårt att tro att högtalarna skulle må strålande också.

 

Du borde klara dig med betydligt lägre specad förstärkare så länge den är vettigt byggd och klarar de lägsta lastfallen.

 

Vad jag menar är att även om det är kul med kraftiga grejer och man vill ha lite marginaler så kanske 1200W inte är ett krav.


Redigerat av Blåtand, 31 december 2015 - 10:09.


#228

Postad 31 december 2015 - 10:17

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Ikväll kommer ett test på hur högt jag klarar av med min förstärkare. Jag har provat 55% och då är det brutalt högt. Men som sagt nyår ikväll och gäster kommer som är gamla hårdrockare så katterna kommer gömma sig under badkaret. Ska försöka komma ihåg hur hög volym som spelades, även om jag inte lär komma ihåg om det lät bra eller inte :)

#229

Postad 31 december 2015 - 10:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja, han vill väl prata om hur fantastiska hans förstärkare är, även om dom inte mäter lika bra som han säger att dom låter (dvs han är partisk) ;)

Klart att han är partisk i fråga om sina förstärkare men han är knappast någon skrävell Pelle.
Dessutom har det vid flera test uppmätts avsevärt högre effektsiffror än vad hans apparater specats till.



#230

Postad 31 december 2015 - 10:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Då kan vi ju passa på att fråga någon utbildad elektriker om kablar kan påverka ljudet till en högtalare, när vi ändå pratar om det ;)

Canton har väldigt sobra inspelningsperioder. Det är eftersom högtalare inte behöver några 2-300 timmar. Det som händer efter så lång tid är att man blir van vid ljudet och därmed upplever det mer hemmatrevligt.

Transienter kan kräva enorma kraftresurser, det är därför man har kraftiga förstärkare. Det är inte som att någon sitter och matar en kilowatt in i sin högtalare i två timmar i sträck. Däremot kan en transientsnabbt snabbt kräva hundra gånger effekten, upp 20dB, från en tystare del. Kör man 90dB och det kommer en sån transient så behövs det fett med effekt, även om högtalaren bara behöver 4-5w till den ursprungliga volymen :) jag upplevde att 170w var lite snålt, därav att jag köpte ett rejält mycket kraftigare steg, som dessutom är stabil ner mot två ohm. Behövs? Absolut inte, jag matar mina 400 kilo basar med mindre effekt än frontarna :D

#231

Postad 31 december 2015 - 19:55

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Last word

#232

Postad 31 december 2015 - 21:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Zartok:

Inte mycket som talar för att Bladelius förstärkare inte klarar lite mer effekt i transienterna än vad det klara RMS. 
Det är ju inte den effektsiffra för transienter man specar eller hur. Antar att din förstärkare inte heller är specad i "transienteffekt". 


Redigerat av Blåtand, 31 december 2015 - 21:17.


#233

Postad 31 december 2015 - 22:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jepp, min är specad i RMS. hade jag velat ha något som klarar det i transienterna så hade det gått att köpa vilket NAD-steg som helst =)

 

saken är den att bladelius vill förklara sina höga priser med något. det är inte som att deras förstärkare på något sätt är bättre (snarare betydligt sämre) än ex RS2000. kolla ymer II så ser man att priset är sexsiffrigt även om det får så hemskt mycket pisk av steget jag nämde (även det svensktillverkat). RS2000 är bland dom bästa stegen på planeten och därför behöver inte killarna som tillverkar steget (dom finns på faktiskt.se) börja prata om en massa magiska egenskaper som inte går att mäta, men som går att höra.

 

egentligen samma sak med betydligt billigare amp27, det levererar betydligt mer och bättre än bladelius prylar. inte heller därifrån så pratar konstruktören (finns även han/dom på faktiskt.se) om magiska saker. det är raka puckar. bra slutsteg. kostar mycket. inte nära bladelius dyraste, men ändå. skillnaden är att, även fast bladelius gör bra steg så är det en bit kvar till ovan nämda steg. amp27 går ex för 40.000, rms 1600w i 2 ohm. smack.



#234

Postad 31 december 2015 - 22:22

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jo, det som man ofta lägger märke till är att så fort priset åker upp så blir det per automatik en status pryl. Kostar det däremot för lite i vissas ögon så struntar man i att satsa på det vilket är ett stort misstag då upplevelsen sitter i örat och inte i pengarna enbart. Jag tror att fler skulle må gott om dom bara vågade kompromissa lite med priset vilket verkar vara otroligt svårt för vissa som man läser om som skryter hej vilt om det dyraste dom kan hitta. Sen att utvecklingen har kommit i kapp med dagens prylar. Det är också väldigt svårt att inse för en del. Så inte sagt att en Bladelius är tio gånger bättre än en Amp 27 eller vad det kan vara bara för att den kostar desto mer. Det var allt jag hade att säga om den saken. 



#235

Postad 01 januari 2016 - 00:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Håller med dig perra, hifi blir också statusprylar. Att ha en rörförstärkare på 10w blir fetstatus bara för att den kostat 65 papp. Jag är själv mer för funktion, men förstår att även hifi kan bli som med bilar, kläder, båtar, klockor eller vad som helst. Prylen får ett värde utöver dess tilltänkta användningsområde :)

För visst är det nog lite status med en ymer hemma :D

#236

Postad 01 januari 2016 - 01:15

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Håller med dig perra, hifi blir också statusprylar. Att ha en rörförstärkare på 10w blir fetstatus bara för att den kostat 65 papp. Jag är själv mer för funktion, men förstår att även hifi kan bli som med bilar, kläder, båtar, klockor eller vad som helst. Prylen får ett värde utöver dess tilltänkta användningsområde :)

För visst är det nog lite status med en ymer hemma :D

Mmm, jag skulle inte tacka nej till en Ymer men då får gammelfarmor stå för den utgiften. Själv vägrar jag betala "Ymer pengar" för en sådan i dagsläget. Då finns det så mycket roligare hifi att satsa dom pengarna på. En Ymer är alltid en Ymer enligt vissa men köper man en högtalare för samma pengar på beg marknaden så j_vlar får man bra mycket mer för pengarna. Likt Robs gamla bastorn fast tex Dynaudio eller nåt i den stilen. Vem f_n vill inte ha ett par Evidence Master där hemma istället för en Ymer för 107k? Hellre ett par såna en nån j_kla skryt Ymer som knappt syns. Man kan ju nästan tro att det handlar om en Devialet Dammsugare med Miele Edition filter i. Nej.. Då är valet lätt. Även om det inte lär hända mig så länge det inte är begagnat. Bara idiotiskt att betala så mycket pengar för en ny maskin när dom kostar så "lite" begagnat (jämfört) med nypris. Med det andrahandsvärdet så vill jag ändå påstå att dom är billiga begagnade. Iaf bra mycket billigare då skulle man kunna säga :)



#237

Postad 01 januari 2016 - 03:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag kom att tänka på den där Goldmund eller vad den hette. En Blu-ray spelare av guld. Bara namnet skvallrar ju om att det kunde bli väldigt dyrt :D Samma sak som att tillverka enbart ett par högtalare tex Reference K och sen får det vara bra. Oj...nu blev dom väldigt exklusiva. Hade ett gäng med Kineser gjort samma sak i Kina fast att dom hade byggt dom i 10.000 exemplar....Tänk dig själv. Inte ens Goldmund hade kunnat ta betalt så som dom gör / gjorde när det begav sig. Så mitt tips är att tänka till lite. Vad är det vi betalar för egentligen? Men..men...köpglada gubbs i detta avlånga hifi-land finns det gott om. Som vill betala för en tro eller vad man ska kalla det... "Bättre återgivning åt folket....Eller åt mig!! För det är ju jag som ska lyssna!" :)



#238

Postad 01 januari 2016 - 06:55

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Fean. Jag vill ha ett par 7k och det är nu! :) Skickar nog en beställning bara jag får till inbytet :)



#239

Postad 01 januari 2016 - 10:43

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Gick det bra med inbytet ?:) eller det är ju stängt idag:) då hinner du ändra dig igen!

Redigerat av Unregistered73a7d2a9, 01 januari 2016 - 10:43.


#240

Postad 01 januari 2016 - 11:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Goldmund var väl dessutom en ren märkesswap? :D

#241

Postad 01 januari 2016 - 14:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

jepp, min är specad i RMS. hade jag velat ha något som klarar det i transienterna så hade det gått att köpa vilket NAD-steg som helst =)

 

saken är den att bladelius vill förklara sina höga priser med något. det är inte som att deras förstärkare på något sätt är bättre (snarare betydligt sämre) än ex RS2000. kolla ymer II så ser man att priset är sexsiffrigt även om det får så hemskt mycket pisk av steget jag nämde (även det svensktillverkat). RS2000 är bland dom bästa stegen på planeten och därför behöver inte killarna som tillverkar steget (dom finns på faktiskt.se) börja prata om en massa magiska egenskaper som inte går att mäta, men som går att höra.

 

egentligen samma sak med betydligt billigare amp27, det levererar betydligt mer och bättre än bladelius prylar. inte heller därifrån så pratar konstruktören (finns även han/dom på faktiskt.se) om magiska saker. det är raka puckar. bra slutsteg. kostar mycket. inte nära bladelius dyraste, men ändå. skillnaden är att, även fast bladelius gör bra steg så är det en bit kvar till ovan nämda steg. amp27 går ex för 40.000, rms 1600w i 2 ohm. smack.

Pratade förvisso inte om steg för 100+ pengar utan hade väl mina tankar inriktade på mer rimligt produkter. 

Visst är det så att när man tittar på dessa dyrgripar så träder helt andra aspekter och statussymbolik in.

Vem behöver en Rolex för att hålla ordning på tiden när en Seiko drar sig mindre? Förmodligen den som skiter i tiden och behöver kompensera för något annat.

Hur Ymer står sig mot RS2000 eller Amp 27 står ristat i stjärnorna för min del då jag inte haft nöjet att lyssna på någon av dem.

Kan väl säga att jag förmodligen inte skulle köpa varken RS2000 eller Ymer till ordinarie pris.

Skulle jag köpa någon av dem så fick det bli begagnat. Men RS2000 blir det aldrig vid närmare eftertanke för den är så gräsligt djup.
Några steg med inbyggda fläktar kommer inte innanför dörren oavsett hur de mäter.


Redigerat av Blåtand, 01 januari 2016 - 14:26.


#242

Postad 01 januari 2016 - 14:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Även om fläktarna är helt tysta, eller är det något annat än ljudet från fläktarna som stör dig (typ generellt större volym)?

#243

Postad 01 januari 2016 - 15:37

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Fläktar har inte i HiFi att göra enligt mig. Varför jaga distorsion i storleksordningen promille och sedan bjuda in en störkälla av gudsnåde.

Sedan ser jag ingen vinst annat än utrymmesmässigt med stenhård packning som kräver fläktar för kylning. Särskilt ointressant blir det eftersom du ändå måste skapa rejält med utrymme kring enheten för att fläktkylningen skall fungera. Mest troligt styrs fläktarna med någon form av behovs analys och då lär de pinna på som tusan om man inte sörjer för god ventilation. Den dag då fläkten ger upp är det också stor risk att steget ger upp.

Det är så jag ser det och jag köper att andra prioriterar annorlunda.



#244

Postad 01 januari 2016 - 16:41

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Gick det bra med inbytet ? :) eller det är ju stängt idag:) då hinner du ändra dig igen!

Har inte kollat ännu men det gör jag senare! :)



#245

Postad 21 mars 2016 - 12:31

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Hej igen!
Då skall jag hoppa in och skriva lite om Canton Reference 5 K. Jag är rätt kritisk och haussar normalt inte något bara för jag själv har det.

Jag kör med Mcintosh c48 samt Mcintosh mc452. Har mest kör Tidal via Auralic aries mini. (Imorrn blir det DSD)

Först spelade jag ca 20-30 timmar med den interna DAC i C48. Väldigt klart och stor dynamik och helt ok med detaljer. Dock när jag drog upp volymen rätt mycket fick jag känslan av att det ibland blev lite vasst. Basen och mellanregistret var helt fantastiskt.

För att försöka åtgärda detta lånade jag hem en ny DAC line magnetic audio 502. En rör DAC som fått positiva recensioner. Det lät mycket bra precis som med den interna DACen i C48 men kändes återigen lite vasst ibland på vissa låtar vid hög volym. Så denna DAC åkte tillbaks.

Idag fick jag låna hem Hegel HD30 och pluggade in. Första låten jag spelade sa jag till min sambo. Fan är det här. Den här låten låter ju helt annorlunda. Det var verkligen en riktigt skön känsla. En massa nya små detaljer plockades fram. Och musiken spelade helt stresslöst mot tidigare. Efter ytterligare 10 låtar utan anmärkning så bad jag sambon ta ut katterna och vräkte på ordentligt. Helt otroligt skön känsla. Det bara satt där, alla detaljer, inget vasst, ingen bas som vandrade iväg. Helt underbart ljud.

Ska testa Mcintosh d150 också innan jag fattar ett beslut. Nu vet jag iallafall hur dessa högtalare kan låta och det känns jäkligt bra att slippa undra över ett eventuellt byte inom långt tid. Ja skulle väl vara 3 K då, men näe är supernöjd just nu. Känns väldigt bra, det är ju ändå sjukt mycket pengar lagt i utrustningen.

 

 

 

Tjena Canton lover tack för din mini review :) , hur upplever du dina 5K nu efter fyra månaders lyssning? har diskanten lugnat ner sig efter inspelningen?, och vilken DAC kör du med i din anläggning numera?



#246

Postad 01 april 2016 - 21:14

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej Jeppe,
Sorry för sent svar. Håller på att bygga ut huset. Att det lät som det lät var inte Cantons fel. Snarare den inbyggda Dac i c48. Jag köpte Mcintosh d100 för några veckor sedan och det gjorde verkligen mycket för ljudet. Jag är väldigt nöjd med det jag har nu. Ljudet är riktigt riktigt balanserat och bra.

#247

Postad 07 september 2016 - 06:30

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

En Reference 9K Studio är på gång (ny modell)

 

För oss som kör delade system mot basar så verkar denna väldigt intressant, en 9K på steroider  :)

 

Men synd att den inte hade ett extra element mot den vanliga 9K.


Redigerat av Synthesis, 07 september 2016 - 06:37.


#248

Postad 07 september 2016 - 09:59

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Är det någon som äger ett par högtalare från Reference K serien som har lust att förklara lite om hur ni upplever ljudkaraktären?



#249

Postad 08 september 2016 - 16:32

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ingen som gillar eller kör Canton Reference K här?

 

Själv tycker jag de verkar vara rätt intressanta efter ett tips jag fick, byggkvaliteten är ju iaf tip top, men kanske att Canton inte låter så bra jämfört mot andra aktuella märken?

 

Det var många år sedan jag hade Canton själv, men jag ska iväg och ge Reference K en chans iaf. 

 

Men ingen här på detta forum med en åsikt gällande Ref K?



#250

Postad 15 september 2016 - 08:47

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej,

en liten uppdatering. Jag kör som sagt Canton Reference 5 k, tillsammans med Mcintosh mc452. Jag har haft inställningarna på Mcintoshen att köra 8Ohm, dock har jag senare ändrat detta till 4 Ohm och tycker ljudet lyftes ytterligare ett snäpp, både i bas och att ljusheten som kunde finnas vid vissa höga toner helt försvann.

 

Jag mailade Canton och frågade vad de rekommenderade för setting eftersom de specar sina högtalare till 4-8Ohm.

 

"it sounds like a great combination with Reference 5 K and Mcintosh mc452
and mc8207!
You are totally right with your 4 ohm setting. When you have powerful
electronic like you have, it’s better to have the settings on 4 ohms."






Även taggad med Canton, Högtalare, Tyskland

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.