Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW6600 vs Benq W2000

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 juni 2016 - 09:06

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Nu är det äntligen dags för flytt från lägenheten till vårat radhus. Det innebär att jag ska köpa mig en projektor och duk till mitt film/spelrum. 
Jag är helt grön inom området så jag söker er hjälp. Har hittat två stycken vettiga(?) projektorer men jag har ingen aning om vilken jag ska välja.

Epson EH-TW6600 och Benq W2000.

Den enda klara skillnaden jag ser mellan dessa två är att Epsonen kör med LCD teknik medans Benq'n kör DLP.

Kanske finns det någon annan projektor som är bättre för mig, det är här ni kommer in i bilden.

 

Mina förutsättningar är som såhär:

Jag kommer att använda projektorn till Spel(Xbox och PC), film och se ishockey.

Vägg till vägg har jag 3m.

Vita väggar och tak.

Rummet kommer att kunna mörkläggas totalt.

Priset jag har tänkt mig är runt 10k för projektorn.

 

 

Några frågor? Har jag missat något? Då är det bara att säga till.

Mvh Marcus



#2

Postad 26 juni 2016 - 09:21

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Funderar oxå på dessa två men är lite orolig att Epson ska ha för blaskig svärta. Har inte haft möjlighet att kolla in någon av dom. Du kommer förmodligen mest bara få rådet att duken är viktigast och att du måste se och bedöma själv. Sant men inte alltid så enkelt.

#3

Postad 26 juni 2016 - 09:46

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Köpte först tw6600 och blev inte nöjd. Lämnade tillbaka den och köpte w2000 istället. Är väldigt väldigt nöjd. Det jag inte gillade med epsonen var att skärpan inte var jämn, benq:n har jämn o fin skärpa. Lirar även xbox one och benq:n har lägre inputlag.

Men smaken är som baken, men epsonen är dessutom väldigt stor och svart.

#4

Postad 26 juni 2016 - 09:56

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Tackar för era två svar hittills. Det lutar mer åt W2000 för tillfället. Inputlag får knappt existera när jag lirar exempelvis NHL på Xboxen. 

Magnus, hur har du ditt rum. Avstånd och ljus? Hur är svärtan på W2000?



#5

Postad 26 juni 2016 - 10:08

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Har projjen i gillestugan, vita väggar o vitt tak. Självklart är det ett måste att täcka för fönstren när solen lyser in.

Har ca 4,5 meter mellan projje o duk. Duken har jag byggt själv är 120". Det är riktigt bra tryck i bilden, färgerna är väldigt bra.

#6

Postad 26 juni 2016 - 10:28

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Har projjen i gillestugan, vita väggar o vitt tak. Självklart är det ett måste att täcka för fönstren när solen lyser in.

Har ca 4,5 meter mellan projje o duk. Duken har jag byggt själv är 120". Det är riktigt bra tryck i bilden, färgerna är väldigt bra.

 

Alright. Jag har som sagt endast 3m mellan väggarna och jag räknar med ca 90". Kan W2000 projecera det tror du? Vart kan man ta reda på sådana uppgifter?

 

 

EDIT: Enligt Benq's egna kalkylator kan W2000 projecera 91-118" på ett avstånd av 3m. Det låter ju bra!


Redigerat av Unregisteredfad26603, 26 juni 2016 - 11:04.


#7

Postad 26 juni 2016 - 12:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Tänk på regnbågseffekten från en dlp projje !

#8

Postad 26 juni 2016 - 12:21

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Tänk på regnbågseffekten från en dlp projje !


Har aldrig sett det på min. Kanske tillhör skaran människor som inte "lider" av det. Dock är jag ganska petig vad gäller bildkvalité så jag har letat efter det.

#9

Postad 26 juni 2016 - 12:40

Unregisteredaeafd641
  • Unregisteredaeafd641
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Alright. Jag har som sagt endast 3m mellan väggarna och jag räknar med ca 90". Kan W2000 projecera det tror du? Vart kan man ta reda på sådana uppgifter?


EDIT: Enligt Benq's egna kalkylator kan W2000 projecera 91-118" på ett avstånd av 3m. Det låter ju bra!


Avståndet brukar ju räknas från lins till duk så har du 3m mellan väggarna så skall du räkna med ~2,5 meter men 90" borde den klara

#10

Postad 26 juni 2016 - 12:59

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Har aldrig sett det på min. Kanske tillhör skaran människor som inte "lider" av det. Dock är jag ganska petig vad gäller bildkvalité så jag har letat efter det.


Ja antingen lider man av det eller så ser man inte det.

#11

Postad 26 juni 2016 - 13:49

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Nu är det äntligen dags för flytt från lägenheten till vårat radhus. Det innebär att jag ska köpa mig en projektor och duk till mitt film/spelrum.
Jag är helt grön inom området så jag söker er hjälp. Har hittat två stycken vettiga(?) projektorer men jag har ingen aning om vilken jag ska välja.
Epson EH-TW6600 och Benq W2000.
Den enda klara skillnaden jag ser mellan dessa två är att Epsonen kör med LCD teknik medans Benq'n kör DLP.
Kanske finns det någon annan projektor som är bättre för mig, det är här ni kommer in i bilden.

Mina förutsättningar är som såhär:
Jag kommer att använda projektorn till Spel(Xbox och PC), film och se ishockey.
Vägg till vägg har jag 3m.
Vita väggar och tak.
Rummet kommer att kunna mörkläggas totalt.
Priset jag har tänkt mig är runt 10k för projektorn.


Några frågor? Har jag missat något? Då är det bara att säga till.
Mvh Marcus

I och med att ditt rum är helvitt så borde du antingen rikta in dig på att skaffa dig en Högkontrast dukväv alternativt måla om rummet i en lite mörkare neutral kulör 👍

#12

Postad 26 juni 2016 - 14:31

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Taget från manualen för BenQ W2000, projectionsavstånd vid 90 tums duk ( diagonal ). Avstånd mellan lins och duk.
Min: 2278 mm
Max: 2962 mm

Redigerat av mattiask, 26 juni 2016 - 14:32.


#13

Postad 26 juni 2016 - 18:32

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Tackar för hjälpen allesammans, nu har jag lite mer att gå på.

 

I och med att ditt rum är helvitt så borde du antingen rikta in dig på att skaffa dig en Högkontrast dukväv alternativt måla om rummet i en lite mörkare neutral kulör

 

Vad är och vart får jag tag i en högkontrast dukväv? Sambon kommer aldrig att gå med på att måla om då vi nyss renoverat hela stället ;)



#14

Postad 26 juni 2016 - 18:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Tackar för hjälpen allesammans, nu har jag lite mer att gå på.

 

 

Vad är och vart får jag tag i en högkontrast dukväv? Sambon kommer aldrig att gå med på att måla om då vi nyss renoverat hela stället ;)

Det finns ju kanske 25 olika modeller av Högkontrastdukar men här är en av dom billigare, Svensktillverkad beställningsvara: https://www.prisjakt...=&ftg=0&o=price



#15

Postad 27 juni 2016 - 20:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Största skillnaden mellan de här två modellerna handlar om flexibiliteten där TW6600 har avsevärt större möjligheter att fungera med olika avstånd och placeringar. Zoomomfång och lensshift är något helt annat jämfört med Benq W2000.

 

I fråga om ljusstyrka, kontrastförhållande och färgkvalitet är de ungefär de samma när vi talar om färgkorrekthet. Däremot kan TW6600W vid behov ta sig an ett mildare ljusflöde ifall rummet kräver det, till exempel mer biogrottaliknande förhållanden. TW6600W kan också offra en hel del av sin färgkorrekthet för att uppnå ett mycket högre ljusflöde.

 

W2000 är en short-throw-projektor och ej lämplig för högkontrastdukar då de korta avstånden ger vinjettering/hotspotting.


Redigerat av Ringblixt, 27 juni 2016 - 20:21.


#16

Postad 28 juni 2016 - 08:39

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Största skillnaden mellan de här två modellerna handlar om flexibiliteten där TW6600 har avsevärt större möjligheter att fungera med olika avstånd och placeringar. Zoomomfång och lensshift är något helt annat jämfört med Benq W2000.

I fråga om ljusstyrka, kontrastförhållande och färgkvalitet är de ungefär de samma när vi talar om färgkorrekthet. Däremot kan TW6600W vid behov ta sig an ett mildare ljusflöde ifall rummet kräver det, till exempel mer biogrottaliknande förhållanden. TW6600W kan också offra en hel del av sin färgkorrekthet för att uppnå ett mycket högre ljusflöde.

W2000 är en short-throw-projektor och ej lämplig för högkontrastdukar då de korta avstånden ger vinjettering/hotspotting.

TW6600 har en flexibel lensshift men ändå inte lika bra om man vill takmontera projektorn så högt som möjligt som W2000, som kan hamna lite högre. Intressant det du säger om att TW6600 kan anpassa ljusflödet. Har den alltså det där filtret som kan begränsa ljusstyrkan i vissa bildlägen som dom dyrare modellerna?
Jag har fått intrycket av the rock Markus att ingen av dessa är lämplig i mer ljuskontrollerade miljöer där lägre ljusstyrka är att föredra... ?

Redigerat av mattiask, 28 juni 2016 - 08:42.


#17

Postad 28 juni 2016 - 09:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Epson TW6600 kan skifta 60% av bildhöjden uppåt eller nedåt. Så vid 90 tum kan man skifta bilden 70 cm nedåt. Det motsvarar en offset på ca 10%, något mindre än W2000 som har variabel offset på +5% till +15%, allt enligt handböckerna.

 

Så W2000 kan alltså placera sig ett par centimetrar högre upp. Men det är också det enda den kan. Inte riktigt en tydlig fördel om du frågar mig. :) Högre placering är dessutom endast en nackdel ifall man talar om högkontrastduk. Särskilt i kombination med det korta kastavståndet. Optimal bild är då på golvet framför soffan.

 

Ingen av modellerna är klockrena i biogrottor och små dukar. Då måste man upp i prisklass. Men TW6600 har fler möjligheter till anpassning för olika situationer. 



#18

Postad 28 juni 2016 - 12:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nej ingen direkt jättetydlig fördel. ;)

Men du får gärna utveckla hur TW6600 kan reglera ljusstyrkan bättre i förhållande till W2000?

#19

Postad 28 juni 2016 - 14:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Natural-läget och lampan i lågt läge jämfört med Living-room-läge och lampan på högt läge, är faktor x3 i fråga om ljusflöde. Det betyder att man kan pricka in runt 15 fL på 90 tum i det mörka rummet och gå upp till 50 fL i ett miljö som är besvärlig men där högkontrastduken gör nytta.

 

W2000 kommer att ligga runt 20-25 fL på samma duk. Man kan peaka lite mer med brilliant color men det hjälper inte ljusstyrkan i färger.



#20

Postad 28 juni 2016 - 15:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Okej, tack för det. Hur står sig svärtan med den inställningen mot W2000 givet samma förutsättningar?
Epson kommer ju med lite nya modeller i en högre prisklass. Men det borde väl börja vara ersättare på gång även till Epsons billigare modeller, någon som vet?

Redigerat av mattiask, 28 juni 2016 - 15:30.


#21

Postad 28 juni 2016 - 20:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Kontrastförhållandet är något högre hos TW6600, så vid samma ljusflöde är det något mindre ljus i svärtan.



#22

Postad 28 juni 2016 - 21:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Okej, tack för intressant input!

#23

Postad 07 juli 2016 - 08:34

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Fick mig äntligen en liten demo av Epson 6600 igår. Den demades i ett ljust men mörklagt rum. Demades på två dukar från Euroscreen vilket var en React av okänd version och en vit, okänt exakt vilken version där oxå. Testade den i bildlägena "Bio" och "Naturlig". Tyckte bilden var helt okej förutom på en punkt, svärtan. Med React var den hyffsad men ändå sämre än min förhoppning, med den andra duken blev svärtan lite blaskigare men hade oxå en blåaktigare ton. Skillnaden i kontrast dukarna emellan upplevde jag inte som så stor när rummet var mörklagt, ansikten och annat fick oxå lite mer lyster på den vita duken. Bortsett från svärtan så kändes det absolut som att bilden duger för min del.

Jag sitter med en Panasonic 65ST60, frågan för mig är om jag kan växla över till en TW6600 när det är filmtime och inte störa mig på betydligt blaskigare svärta...

Nu skulle jag bara behöva få mig en demo av BenQ W2000.

#24

Postad 07 juli 2016 - 09:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 men hade oxå en blåaktigare ton.

 

 

Man får helt enkelt vad man betalar för, den har en svärta åt det blåa hållet :) Syns tydligt här, gjord under samma förutsättningar..

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 07 juli 2016 - 09:36.


#25

Postad 07 juli 2016 - 14:21

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Fast det syntes inte på React duken. Vad är skillnaderna mellan dom två bilderna?

#26

Postad 07 juli 2016 - 18:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Fast det syntes inte på React duken. Vad är skillnaderna mellan dom två bilderna?

 

Vänstra visar den blå svärtan, är faktiskt på en react (2,1). Höll helt enkelt med dig, ja nästan då :)



#27

Postad 07 juli 2016 - 18:25

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Okej men vad är det på den högra då?

Om man ska visa bilder som visar på skillnader är det ju bra om man berättar vad det är man visar, annars blir man ju inte så mycket klokare, ett tips i all välmening. ;)

#28

Postad 07 juli 2016 - 18:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Okej men vad är det på den högra då?

 

 

Sorry! Det är en JVC X500 :)



#29

Postad 08 juli 2016 - 01:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Okej! :)

#30

Postad 09 juli 2016 - 14:16

Unregisteredd878f44c
  • Unregisteredd878f44c
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Sitter i samma sits och försöker klura ut vilken av dessa jag skall köpa. Orolig för rbe och orolig för ojämn skärpa vid valet av epsonen.

Är Epson  EH-TW6600 motsvarigheten till us modellen Epson homecinema 3500?

Jag var nöjd med en Hitachi pjtx200 för 9 år sedan :D. Så Epsonen lär kanske inte göra mig besviken. 

Kommer ha den i ett vardagsrum med vitt tak samt gråa väggar. Ganska ljust rum.

 

Skall försöka få dessa demade. Men inte det lättaste.

 

//Bjarne


Redigerat av Unregisteredd878f44c, 09 juli 2016 - 14:33.


#31

Postad 09 augusti 2016 - 14:19

hellmoppers1
  • hellmoppers1
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 1

Synd att den här tråden inte kommit längre. Jag går själv runt och lurar på dessa bägge projjar. De är dessutom nedsatta i pris på några ställen såhär i slutet av sommaren vilket gör att köpet känns ännu närmare... Men, som sagt. Vilken ska man välja?



#32

Postad 11 augusti 2016 - 19:39

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Fick mig äntligen en liten demo av Epson 6600 igår. Den demades i ett ljust men mörklagt rum. Demades på två dukar från Euroscreen vilket var en React av okänd version och en vit, okänt exakt vilken version där oxå. Testade den i bildlägena "Bio" och "Naturlig". Tyckte bilden var helt okej förutom på en punkt, svärtan. Med React var den hyffsad men ändå sämre än min förhoppning, med den andra duken blev svärtan lite blaskigare men hade oxå en blåaktigare ton. Skillnaden i kontrast dukarna emellan upplevde jag inte som så stor när rummet var mörklagt, ansikten och annat fick oxå lite mer lyster på den vita duken. Bortsett från svärtan så kändes det absolut som att bilden duger för min del.

Jag sitter med en Panasonic 65ST60, frågan för mig är om jag kan växla över till en TW6600 när det är filmtime och inte störa mig på betydligt blaskigare svärta...

Nu skulle jag bara behöva få mig en demo av BenQ W2000.

 

Är du van med pannaplasman får du gå upp i prisklass på projje imho.

Har en 50ST50 och demat projje/duk av olika slag i flera butiker (vitt tak/väggar o nedsläckt) . Oavsett duk fixar inte Epson svärtan i en plasma.

Inte heller den dyrare TW9200 fixade det - trots kontrastduk för 20k.

Men Sony HW65 gjorde det.  Undra om HW40/45 fixar det?

 

Någon som sett nya TW7300?



#33

Postad 17 augusti 2016 - 09:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Är du van med pannaplasman får du gå upp i prisklass på projje imho.
Har en 50ST50 och demat projje/duk av olika slag i flera butiker (vitt tak/väggar o nedsläckt) . Oavsett duk fixar inte Epson svärtan i en plasma.
Inte heller den dyrare TW9200 fixade det - trots kontrastduk för 20k.
Men Sony HW65 gjorde det. Undra om HW40/45 fixar det?

Någon som sett nya TW7300?

.

Nej svärta i klass med min ST60 förväntar jag mig inte, men lite närmare än vad 6600 kom hade jag nog velat ha om jag ska ha proj. Proj vs TV handlar ju inte bara om bildkvaliteten utan om den totala upplevelsen. Jag ligger lågt just nu, som vanligt vill man ha bättre grejer än vad man är beredd att betala för. :P

#34

Postad 17 augusti 2016 - 17:36

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Nej svärta i klass med min ST60 förväntar jag mig inte, men lite närmare än vad 6600 kom hade jag nog velat ha om jag ska ha proj. 

 

ok då är jag med.

Men då kanske de dyrare Epson räcker för dig. Har du demat 7200? Helt ok svärta, klart bra jämfört med 6600.

W2000 har jag inte sett.



#35

Postad 20 augusti 2016 - 09:59

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Nej tyvärr, har inte haft möjlighet att få någon demo av den.

#36

Postad 21 augusti 2016 - 23:06

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Igår gick till slut lampan i min Epson TW3200 (efter fem år och cirka 3500 lamptimmar). Min första projektor var en Epson TW100, en för sin tid riktigt bra LCD med en byggkvalitet som TW3200 inte kommer i närheten av. Personligen tycker jag att det gått utför med kvaliteten men så har projektorerna blivit betydligt billigare också. En del saker tycker jag dock är riktigt dåliga på TW3200, Auto Iris till exempel. Förutom att den låter så är konstruktionen som gjord för mekaniskt fel. Dessutom är det allt för lätt att få problem med Dust Blobs och det finns ingen riktigt bra metod att bli av med dem.

 

Så när jag nu skulle köpa en ny projektor så tänkte jag att jag skulle köpa något annat än Epson den här gången. Jag har tidigare hållit mig borta från DLP på grund av regnbågseffekten och Sonys LCD är riktigt lockande (vi har dem på jobbet) men jag tänkte försöka komma så billigt undan som möjligt denna gång. Efter en del research föll jag för frestelsen och köpte en BenQ W2000 idag. Här kommer mina första intryck efter en dag med denna projektor.

 

Först och främst så tvingades jag flytta takfästet fyra gånger innan jag var nöjd. Jag kan tyvärr inte ha projektorn vinkelrätt och mitt emot duken och rummet är ganska stort (6x6 meter) så Short Throw var inte direkt någon tillgång i detta fall. Vad jag saknade från min TW3200 var i första hand riktig Lens Shift. Det som BenQ erbjuder är endast vertikal Lens Shift som dessutom var oanvändbar för mig eftersom bilden projicerades på tok för lågt när projektorn monterats upp-och-ned i mitt takfäste. I det läget gick det bara att justera bilden nedåt med dess inbyggda Lens Shift (säkert bra om den står på ett lågt bord men oanvändbart i ett takfäste). Höjden tvingades jag lösa genom att luta projektorn uppåt med hjälp av takfästet. I sidled var jag tvungen att använda Keystone (något jag aldrig behövt göra med en Epson projektor med Lens Shift). Bilden är helt ok efter Keystone men bara vetskapen att jag tvingats använda den gör mig irriterad.

 

När väl projektorn satt monterad var det dags att testa med lite olika material. Jag kör det mesta genom Kodi (the media center formerly known as XBMC), även TV som går via ett DVB-T2 kort (USB) och Tvheadend. Färgerna är riktigt bra Out of the Box men tv-bilden flimrade i överkant (något jag inte noterat med TW3200). Det tvingades jag lösa med lite Overscan i Kodi. Bilden är riktigt bra, långt ifrån perfekt men bättre på många sätt än en budget LCD. Det jag varit rädd för, regnbågar, var dock klart synliga! Inte så ofta för normalt materiel men allt för ofta med undertexter. Jag var nästan beredd att packa ihop och lämna tillbaka den men det som förbryllade mig lite var att det var så pass mycket regnbågar trots att jag läst att W2000 skulle ha ett 6x färghjul. Så jag sökte lite på nätet och noterade att färghjulet bara är 6x vid 50Hz, i 60Hz är det bara 4x (och jag hade Kodi inställt på 60Hz, efter nyinstallation)!

 

Så det jag gjorde var att ställa om Kodi till 50Hz och då hördes direkt hur färghjulet började spinna med betydligt högre hastighet (ökade ljudnivån något, men även frekvensen). Sen tittade jag på samma material igen och regnbågarna var i princip borta! Det går fortfarande att provocera fram dem men de är inte alls störande som de var i 60Hz. Så just nu funderar jag på att behålla den i alla fall. Efter en del skruvande så är bilden riktigt riktigt bra. Framförallt är färgerna så mycket bättre än på min gamla TW3200. Bilden är skarpare, framförallt i kontrastrika scener. Jag behöver dock titta en del till för att kunna säga något slutgiltigt. Så min sammanfattning såhär långt får bli:

 

Bra:

+ Bilden (bra defaultvärden och bra färger)

+ Priset (bra pris/prestanda)

+ Färgen (då menar jag färgen på själva projektorn, bättre än svart i alla fall)

 

Mindre bra:

= Ljudnivån (inte särskilt störande annat än i tysta scener)

= Lite väl plastig (men vad kan man räkna med i den här prisklassen)

= Lite svårplacerad (Short Throw och bara vartikal Lens Shift i höjdled)

 

Dåligt

- Ingen vettig Lens Shift (avsaknad av horisontal och vertikal för takmontage)

- Regnbågar (framförallt vid 60Hz, det mesta borta vid 50Hz men inte helt)


Redigerat av EmuMannen, 21 augusti 2016 - 23:31.


#37

Postad 22 augusti 2016 - 06:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Ps. Jag kanske skulle skriva några rader varför jag drar mig för att köpa en Epson TW6600 (eller valfri budget LCD från Epson för den delen)...

 

För det första, serviceställe. Jag har alltid tvingats, oavsett om det var en dyr TW100 eller billigare TW3200, ha kontakt med Epsons service på ett eller annat sätt. För länge sen låg de ute vid Arlandastaden och de var riktigt vettiga att ha att göra med. Sen flyttade de till Bromma och de var inte lika lätta att ha att göra med. Efter det så slutade Epson serva sina projektorer i Sverige, då tvingades man skicka projektorn till UK (Irland tror jag). De var helt ohållbart, en gång skickade jag in en projektor (skriv alltid upp serienummer innan ni lämnar in den) och fick tillbaka en helt annan med 400 timmar mer på lampan! Dessutom hade jag skickat in den komplett i originalkartong med fjärrkontroll, linsskydd och sladd men fick bara tillbaka projektorn i en skrynklig wellpappkartong, skandal! Nu servar de projektorerna i Sverige igen men jag tvingas antingen skicka projektorn till Uppsala eller köra dit själv. Där är de vettiga men jag har aldrig kunnat laga något från Epson till vettiga priser.

 

För det andra, Auto Iris. Jag har bara haft problem med Auto Iris på min TW3200. Den låter som en billig automatisk espressomaskin med ett maskineri i plast och som plågsamt försöker tampa varje gång jag slår på projektorn. Minst tio gånger de senaste åren har den brutit ihop med en blinkande varningslampa och felmeddelande om att kontakta närmaste Epson servicecenter (ett fel som oftast går att runda genom att bryta strömmen och sen försöka igen). Om jag aktiverar funktionen så gör den ingen större skillnad än att låta irriterande och ändra ljusflödet på ett än mer irriterande vis. Men värst av allt, om jag deaktiverar funktionen så skall projektorn ändå öppna irisen varje gång den slås på och jag är lika nervös varenda gång jag hör det plågade ljudet av små plastkuggar som utsätts för på tok för stort vridmoment. En kass funktion och jag kommer aldrig mer köpa en projektor med denna funktion om den inte implementeras på ett bättre sätt än i Epson TW3200 (och tack vare det så litar jag inte längre på någon budget LCD från Epson med Auto Iris).

 

För det tredje, plastigt smäck som är svårt att serva och hålla rent. Min TW3200 ser riktigt trevlig ut förutom att den är ganska stor (jämför med exempelvis min TW100, som jag har kvar och som fortfarande fungerar). Men vilket smäck, fjärrkontrollen till exempel slutade fungera ganska omgående. Som tur är har jag en programmerbar fjärr som jag kunde kopera alla kommandon från originalfjärren till. Sen har vi konstruktionen som verkar hämtat inspiration från dammsugare eftersom den så lätt får "dust blobs". Dessa är inte lätta att bli av med, inte ens när man skruvat sönder projektorn i delar. Varför har inte Epson något vettigt sätt att öppna upp så att det går att blåsa rent panelerna eller varför inte designa projektorn så att den inte suger i sig damm som lägger sig på panelerna?

 

Till sist har vi färgen på själva projektorn, svart! Varför har man olika modeller i mer eller mindre samma hus där den billigare är svart och den dyrare vit? Det är som att sälja en router i svart men sen erbjuda "samma" router i vitt och hävda att den är "optimerad" för Apples produkter och ta 50% mer betalt för den! Billigt Epson, tillverka projektorerna i båda färgerna och låt kunden välja, blir det för stor övervikt mot en den ena eller den andra så kan ni sluta tillverka i den färgen...

 

Så efter många år med Epsons projektorer har jag helt enkelt fått nog. Skulle jag köpa ny LCD idag så skulle jag tvingas köpa något bättre än Epsons budgetmodeller, till exempel någon av Sonys projektorer (de är riktigt trevliga men ganska stora). Alternativet är att prova något nytt som exempelvis BenQ W2000...


Redigerat av EmuMannen, 22 augusti 2016 - 06:44.


#38

Postad 22 augusti 2016 - 06:49

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Pps. Om det är någon som vill ha min gamla TW3200 för reservdelar eller dylikt så är det bara att komma och hämta den (skicka mig ett PM). Trasig lampa, trasig fjärr och en av HDMI-ingångarna har lagt av, annars i mycket gott skick ;)


Redigerat av EmuMannen, 22 augusti 2016 - 06:54.


#39

Postad 24 augusti 2016 - 07:37

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 1

EmuMannen

Det är ganska vanligt att läsa liknande historier, varvid jag är förvånad över att Epson säljer så pass bra som de gör.

Men högt lagg och ryckig bild är egentligen det huvudsakliga skälet till att jag inte köper Epson



#40

Postad 24 augusti 2016 - 08:15

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Ps. Jag kanske skulle skriva några rader varför jag drar mig för att köpa en Epson TW6600 (eller valfri budget LCD från Epson för den delen)...

För det första, serviceställe. Jag har alltid tvingats, oavsett om det var en dyr TW100 eller billigare TW3200, ha kontakt med Epsons service på ett eller annat sätt. För länge sen låg de ute vid Arlandastaden och de var riktigt vettiga att ha att göra med. Sen flyttade de till Bromma och de var inte lika lätta att ha att göra med. Efter det så slutade Epson serva sina projektorer i Sverige, då tvingades man skicka projektorn till UK (Irland tror jag). De var helt ohållbart, en gång skickade jag in en projektor (skriv alltid upp serienummer innan ni lämnar in den) och fick tillbaka en helt annan med 400 timmar mer på lampan! Dessutom hade jag skickat in den komplett i originalkartong med fjärrkontroll, linsskydd och sladd men fick bara tillbaka projektorn i en skrynklig wellpappkartong, skandal! Nu servar de projektorerna i Sverige igen men jag tvingas antingen skicka projektorn till Uppsala eller köra dit själv. Där är de vettiga men jag har aldrig kunnat laga något från Epson till vettiga priser.

För det andra, Auto Iris. Jag har bara haft problem med Auto Iris på min TW3200. Den låter som en billig automatisk espressomaskin med ett maskineri i plast och som plågsamt försöker tampa varje gång jag slår på projektorn. Minst tio gånger de senaste åren har den brutit ihop med en blinkande varningslampa och felmeddelande om att kontakta närmaste Epson servicecenter (ett fel som oftast går att runda genom att bryta strömmen och sen försöka igen). Om jag aktiverar funktionen så gör den ingen större skillnad än att låta irriterande och ändra ljusflödet på ett än mer irriterande vis. Men värst av allt, om jag deaktiverar funktionen så skall projektorn ändå öppna irisen varje gång den slås på och jag är lika nervös varenda gång jag hör det plågade ljudet av små plastkuggar som utsätts för på tok för stort vridmoment. En kass funktion och jag kommer aldrig mer köpa en projektor med denna funktion om den inte implementeras på ett bättre sätt än i Epson TW3200 (och tack vare det så litar jag inte längre på någon budget LCD från Epson med Auto Iris).

För det tredje, plastigt smäck som är svårt att serva och hålla rent. Min TW3200 ser riktigt trevlig ut förutom att den är ganska stor (jämför med exempelvis min TW100, som jag har kvar och som fortfarande fungerar). Men vilket smäck, fjärrkontrollen till exempel slutade fungera ganska omgående. Som tur är har jag en programmerbar fjärr som jag kunde kopera alla kommandon från originalfjärren till. Sen har vi konstruktionen som verkar hämtat inspiration från dammsugare eftersom den så lätt får "dust blobs". Dessa är inte lätta att bli av med, inte ens när man skruvat sönder projektorn i delar. Varför har inte Epson något vettigt sätt att öppna upp så att det går att blåsa rent panelerna eller varför inte designa projektorn så att den inte suger i sig damm som lägger sig på panelerna?

Till sist har vi färgen på själva projektorn, svart! Varför har man olika modeller i mer eller mindre samma hus där den billigare är svart och den dyrare vit? Det är som att sälja en router i svart men sen erbjuda "samma" router i vitt och hävda att den är "optimerad" för Apples produkter och ta 50% mer betalt för den! Billigt Epson, tillverka projektorerna i båda färgerna och låt kunden välja, blir det för stor övervikt mot en den ena eller den andra så kan ni sluta tillverka i den färgen...

Så efter många år med Epsons projektorer har jag helt enkelt fått nog. Skulle jag köpa ny LCD idag så skulle jag tvingas köpa något bättre än Epsons budgetmodeller, till exempel någon av Sonys projektorer (de är riktigt trevliga men ganska stora). Alternativet är att prova något nytt som exempelvis BenQ W2000...


Du råkar inte ha en bild på din svarta tw3200? Har nämligen aldrig sett en svart Epson tw3200 🙂 Har själv en vit tw2900 som är 6år nu och enda felet den har är en rosa pixelrad längst upp som inte stör något vid film, som tur är. Inga damm problem trots att den sitter 1,5m från en eldstad. Mvh

#41

Postad 24 augusti 2016 - 18:54

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Du råkar inte ha en bild på din svarta tw3200? Har nämligen aldrig sett en svart Epson tw3200 Har själv en vit tw2900 som är 6år nu och enda felet den har är en rosa pixelrad längst upp som inte stör något vid film, som tur är. Inga damm problem trots att den sitter 1,5m från en eldstad. Mvh

 

Det var inte TW3200 jag avsåg med kommentaren om svart färg (min TW3200 är givetvis vit), det var TW6600 som avsågs. Men om du vet var jag kan köpa en vit TW6600 till samma pris som en svart (dvs inte en rejält mycket dyrare TW6600W) så vänligen skrik till...


Redigerat av EmuMannen, 24 augusti 2016 - 18:56.


#42

Postad 26 augusti 2016 - 07:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Nu har jag kört den här projektorn i några dagar med en hel del olika material och här är en sammanfattning av mina intryck, vi börjar med det negativa.

 

Det som irriterar mig mest är hur svårt det är att placera denna projektor, framförallt om den takmonteras. Utan användbar optisk lens shift tvingas man använda en hel del keystone vilket leder till sämre bild men framförallt en del oönskat ljusläckage. Vilket leder till nästa svaghet, svärta. Den del som projiceras optiskt kontra den del som utgör keystone korrigerad bildyta är långt ifrån svart. Jag gissar att det i någon mån representerar projektorns oförmåga att inte projicera ljus där det inte skall vara ljus. På samma gång säger det något om projektorns förmåga att återge svärta. Nu talar vi inte om dynamiskt omfång eller lågdagrar utan om kolsvart som i det här fallet är mörkgrå. Det är ganska irriterande om ett mörkgrått ljus faller utanför bildrutan och den dessutom är sned och vind på grund av avsaknaden av lens shift. Eftersom den är extremt short throw så behövs det inte mycket fysisk offset innan denna mörgrå oregelbundna fyrhörning spiller över eventuell kantmask och det ser helt enkelt inte bra ut. Sen har vi regnbågar, en hel del vid 60Hz, betydligt mindre vid 50Hz, men de försvinner aldrig helt. De går att leva med men är klart irriterande. Ljudnivån är inte låg men den går helt klart att leva med.

 

Det var det negativa, nu över till det positiva, vad jag uppskattar mest med denna projektor är färgerna. Det är svårt att beskriva i ord men jag gillar verkligen hur denna projektor återger färger. Dels handlar det om dynamiskt omfång och dels om hudfärger. Häromkvällen tittade jag på Suits i HD, Harvey Specter står i svart kostym i sitt corner office och talar med Jessica. Scenen har ett sjukt dynamiskt omfång med soldränkta metallfasader på andra sidan fönstren och djupa skuggor över delar av deras ansikten och hyllorna med Harveys LP-skivor. Trots det så ser jag detaljer i  Harveys kostym, i hyllan och på de soldränkta fasaderna, men framförallt både Harveys och Jessicas hudtoner är övertygande. Det här handlar inte om svärta för den är långt ifrån perfekt. Det handlar om något annat, många små detaljer som tillsammans skapar en bättre helhet än de enskilda delarna. Out of the box så kanske bilden inte är 100% perfekt enligt kliniska kalibreringsinstrument men den är bättre än jag sett den från någon annan projektor i denna prisklass. Det kan vara skönt för dem som inte vill hålla på och kalibrera sin utrustning. Så bilden är långt ifrån perfekt men på något underligt sätt dras jag till den för jag gillar verkligen vad jag ser.

 

Skärpan varierar givetvis med materialet men jag gissar att förmågan att återge skärpa till viss del gör att jag noterar just skärpan mer än vanligt. Jag irriterar mig när bilden är mjuk men det beror inte på projektorn utan på materialet. Det blir bara tydligare med denna projektor när jag hoppar mellan olika typer av material. Med andra ord, dåligt material presenteras tydligare och då framgår också bristerna tydligare. Det omvända gäller för riktigt bra material. Om bilden känns mjuk så är det bara att slå på externa undertexter i Kodi så inser ni att projektorn projicerar en knivskarp bild (se bara hur undertexterna renderas) och att eventuell oskärpa finns i bildmaterialet och inte beror på projektorn oförmåga.

 

Ljusstyrkan i Eco-läge tycker jag är perfekt i ett någorlunda mörklagt rum. Själv skulle jag aldrig använda projektor om det är ljust i rummet men vi har projektorn i vardagsrummet med vita vägga och tak så det är ingen svart grotta till hemmabio vi talar om. Jag är som sagt nöjd med ljusstyrkan men om man förväntar sig något tokljusstark så kanske man blir besviken.

 

Nu skall nämnas att jag kör med full range HDMI från min HTPC och att jag också har projektorn inställd på PC signal (default står den i Auto och den känner då av min HTPC som PC signal). Skillnaden är ganska stor om jag växlar mellan full range och limited i Kodi samt mellan PC och Video signal på projektorn. Limited ger svartare svart och mer kontrast men en hel del detaljer går förlorade i bilden. Här finns stort utrymme att labba för den som vill ge sig på alla möjligheter till kalibrering. Tyvärr använder jag ingen annan källa än min HTPC, det hade varit intressant att jämföra med en BluRay spelare eller dylikt för att kontrollera hur den ser ut med Video signal.

 

För övrigt tycker jag att det mesta jag läst på nätet (recensioner från trovärdiga och kunniga källor) stämmer bra med mina egna observationer. Trots en del brister kommer jag nog behålla projektorn eftersom jag inte känner till något bättre alternativ i den här prisklassen. Efter några projektorer så inser jag att andrahandsvärdet när man väl kört projektorn i mer än tre år är i princip noll och en projektor slits både optiskt och mekaniskt på ett sätt som gör att den inte kan jämföras med en tv. Därför tänker jag hädanefter köpa så billigt som möjligt. I annat fall hade jag kanske sneglat åt Sonys projektorer (för att slippa regnbågar helt).

 

Det jag tvingas göra nu är nog att flytta projektorn en sista gång för jag vill verkligen minimera användandet av keystone. Inte så mycket på grund av bildkvaliteten, den är förvånansvärt bra även med keystone, utan för att minska ljusläckaget runt bildrutan. I värsta fall innebär det att jag tvingas flytta taklampan men så blir det när man har ett 6x6 meters vardagsrum med taklampan placerad i mitten...

 

Hur som helst, om ni har möjligheter att placera denna projektor utan att behöva använda allt för mycket keystone och inte är allt för känsliga för regnbågar eller fläktljud och kan tänka er att köra allt material i 50Hz eller lägre så kan jag varmt rekommendera denna projektor.


Redigerat av EmuMannen, 26 augusti 2016 - 08:01.


#43

Postad 26 augusti 2016 - 07:45

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Ps. Jag måste tillägga en sak. Jag tittar mycket på amerikansk fotboll och det är en sport som kräver en hel del när det gäller projektorns förmåga att återge exempelvis snabba panoreringar (alla som tittar på sport och aktion förstår vad jag menar). I HD så är bilden minst sagt färg- och kontrastrik och det kan bli rätt tröttsamt att titta på en projektor om bilden inte är bra. Jag har tittat igenom några matcher från förra årets säsong och det ser riktigt bra ut. Detsamma gäller för en del annat udda material som en del Anime men det beror nog mer på mediaspelaren än projektorn skulle jag tro. Det mesta animerat ser givetvis bra ut på en hyfsad projektor. PAL ser ok ut, inte sämre än med min TW3200 men rent generellt så suger SDTV och PAL ganska rejält tycker jag när det projiceras upp i full HD. Har inte testat BluRay, DVD, VHS eller VideoDisk (vet ej om jag någonsin kommer att använda dessa källor igen).


Redigerat av EmuMannen, 26 augusti 2016 - 09:49.


#44

Postad 26 augusti 2016 - 07:56

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Placera projjen korrekt så behöver du inte använda keystone! Och går det inte att placera den korrekt så är det fel projje för ditt rum! Kolla alltid benqs calculatorn innan köp!

#45

Postad 26 augusti 2016 - 09:20

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Placera projjen korrekt så behöver du inte använda keystone! Och går det inte att placera den korrekt så är det fel projje för ditt rum! Kolla alltid benqs calculatorn innan köp!

Ursäkta men det du säger är inte bara generiskt utan ganska självklart. På vilket sätt bidrar det med något nytt eller användbart i det här fallet? Dessutom vill jag tillägga att BenQs kalkylator på nätet är allt annat än användarvänlig och intuitiv. Jag rekommenderar i stället att ni laddar ned användarmanualen för W2000 från BenQs hemsida och refererar till sidorna 13 och 14.

 

Du får det att låta som svart eller vitt, antingen passar projektorn det rum du har eller så inte. Jag tycker att det är att göra det för lätt för sig. Tillverkarna får det att låta som om det går bra att placera projektorn i hörnen eller fritt i rummet men så är det inte. Det finns en optimal plats och en hel del omöjliga. Men däremellan finns det en hel del mer eller mindre lämpliga placeringar och jag försökte beskriva konsekvenserna när man tvingas placera projektorn på någon av dessa platser, dvs en icke helt optimal plats. Dessutom passar vissa projektorer mer eller mindre för takmontage etc. Det är väl bra om vi informerar varandra om dessa nyanser, eller hur?

 

Men vinncent, du kanske kan hjälpa mig och föreslå en bättre och mer passande projektor än W2000, givet mina förutsättningar, i samma prisklass? Jag har ett rum som är 6x6 meter med en taklampa hängandes mitt i rummet. Duken sitter mitt på en av väggarna. Kraft och videokabel är framdraget till mitten av taket. Min fru vill inte ha projektorn monterad för nära taklampan. Bilden skall vara 100 - 110 tum och bildens överkant så nära taket som möjligt (cirka 5 - 10 cm). Projektorn skall monteras i ett cirka 20 cm högt takfäste. Det var inga problem med en TW3200 när jag använde optisk lens shift. Tack på förhand...

 

Ps. Problemet ovan går att lösa med en W2000 men inte utan att flytta taklampan eller använda en hel del keystone. Lösningen heter inte heller W3000, tyvärr. Efter att ha läst användarmanualen så inser jag att dess lens shift är på tok för begränsad. Annars hade jag kanske varit beredd att betala det högre priset för W3000 givet att den för övrigt är likvärdig med W2000 (något jag inte vet något om eftersom jag inte varit i närheten av en W3000). Men förmodligen inte, jag flyttar hellre taklampan än betalar 4000 kr extra för lens shift...


Redigerat av EmuMannen, 26 augusti 2016 - 09:46.


#46

Postad 26 augusti 2016 - 10:28

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Låter bra .... Flytta lampan!

#47

Postad 26 augusti 2016 - 11:09

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Eller köp en plafondlampa som är rätt så platt!

#48

Postad 26 augusti 2016 - 14:27

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Med proj så måste man alltid först ladda ner manualen, räkna på kastavstånd, offset, lensshift etc och kolla så att det funkar. Helt klart enkelt att missa om man aldrig haft proj förut, men om man är en van projektoranvändare.... njaa. ;)

#49

Postad 26 augusti 2016 - 14:33

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Med proj så måste man alltid först ladda ner manualen, räkna på kastavstånd, offset, lensshift etc och kolla så att det funkar. Helt klart enkelt att missa om man aldrig haft proj förut, men om man är en van projektoranvändare.... njaa. ;)

 

Om man är en van projektoranvändare tänker man - det funkade med min gamla så det funkar säkert med den nya. Man laddar hem manualen, räknar lite slött och önsketänker att marginalerna är på din sida. Det är först när projektorn väl sitter uppe som man upptäcker alla små fel och brister. Håller just på och flyttar projektorfästet för 5:e gången... ;)



#50

Postad 26 augusti 2016 - 14:34

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Med proj så måste man alltid först ladda ner manualen, räkna på kastavstånd, offset, lensshift etc och kolla så att det funkar. Helt klart enkelt att missa om man aldrig haft proj förut, men om man är en van projektoranvändare.... njaa. ;)

Ja eller veta om att man kan placera projjen enligt projektionsförhållande värdet × filmduksbredd i avstånd 👍



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.