Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#801

Postad 19 september 2019 - 06:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

En del av deras högtalare har Silk 050s som internkablage. Med Silk 050s som högtalarkabel låter högtalarna bra. Med andra högtalarkablar kan det låta helt åt skogen. Då hävdar IS sin förträfflighet och slår ner på andra märken. Testar man däremot Silk 050s med annan utrustning låter de medelmåttigt. Detta är ju för bövelen rent bondfångeri och att förvilla konsumenter. När det upptäcktes var vi några som diskuterade detta och undrar om något liknande finns i branschen. Känns som om man är grundlurad och att IS agerar precis som om det regnar. Bara för att kunna tjäna några kronor extra på okunniga kunder.

Alla i branschen som marknadsför sina kablar som förträffliga skall tas med en lastbil med salt



#802

Postad 19 september 2019 - 08:22

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Är inte jätte påläst med högtalarkablar men att en tunnare kabel skulle vara bättre än en grövre har jag svårt att tro.

#803

Postad 19 september 2019 - 08:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Det är den generellt inte, men den kan vara tillräckligt bra beroende på längd och högtalarimpedans.



#804

Postad 19 september 2019 - 08:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 3

Är inte jätte påläst med högtalarkablar men att en tunnare kabel skulle vara bättre än en grövre har jag svårt att tro.


Anledningen till att sådana kablar säljs (Kanske inte IS. Det är BS på en helt egen nivå ;) ) är att folk har missförstått vad "skin effect" är.

Vid höga frekvenser (t ex datakommunikation) rör sig elektronerna mest på ledarens yta, vilket ökar motståndet i tjocka ledare. Därför används tunna ledare (som i t ex nätverkskablar dessutom är tvinnade i par för att tåla störningar).

Det handlar alltså om miljontals Hertz (MHz).

Vid de låga frekvenser som hörbart ljud har (upp till 0,02MHz), och vid de jämförelsevis extremt korta längder som det handlar om, saknar det helt relevans. Det hindrar dock inte kabeltillverkare från att använda det i marknadsföringen. BS blir mer trovärdigt om det finns en "sanning" bakom, oavsett om det har någon relevans eller inte.

Redigerat av Ageve, 20 september 2019 - 07:48.


#805

Postad 20 september 2019 - 11:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Anledningen till att sådana kablar säljs (Kanske inte IS. Det är BS på en helt egen nivå ;) ) är att folk har missförstått vad "skin effect" är.

Vid höga frekvenser (t ex datakommunikation) rör sig elektronerna mest på ledarens yta, vilket ökar motståndet i tjocka ledare. Därför används tunna ledare (som i t ex nätverkskablar dessutom är tvinnade i par för att tåla störningar).

Det handlar alltså om miljontals Hertz (MHz).

Vid de låga frekvenser som hörbart ljud har (upp till 0,02MHz), och vid de jämförelsevis extremt korta längder som det handlar om, saknar det helt relevans. Det hindrar dock inte kabeltillverkare från att använda det i marknadsföringen. BS blir mer trovärdigt om det finns en "sanning" bakom, oavsett om det har någon relevans eller inte.

Därför är det anmärkningsvärt att väletablerade hifitidskrifter, som tex. Hifi&Musik, med sådan noggrannhet varje gång kan sortera ett gäng kablars ljudmässiga egenskaper i korrekt prisordning. ;)

#806

Postad 02 januari 2020 - 20:13

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Hur f..n kommer man på idén att skruva i hop något sånt här? Lever inte upp till några krav för starkström och 0,5mm2!

 

 

https://hifitorget.s...akter_88960.htm



#807

Postad 02 januari 2020 - 20:21

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Hur f..n kommer man på idén att skruva i hop något sånt här? Lever inte upp till några krav för starkström och 0,5mm2!

 

 

https://hifitorget.s...akter_88960.htm

 

:lol:



#808

Postad 02 januari 2020 - 20:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ja det där har redan varit uppe här. TS som startade tråden har gjort likadant. Ren idioti.



#809

Postad 02 januari 2020 - 20:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Hur f..n kommer man på idén att skruva i hop något sånt här? Lever inte upp till några krav för starkström och 0,5mm2!
 
 
https://hifitorget.s...akter_88960.htm

Undrar vad elsäkerhetsverket säger om denna?

#810

Postad 02 januari 2020 - 21:02

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Hur f..n kommer man på idén att skruva i hop något sånt här? Lever inte upp till några krav för starkström och 0,5mm2!


https://hifitorget.s...akter_88960.htm


Får man ens sälja detta som en strömkabel?

#811

Postad 02 januari 2020 - 23:28

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Får man ens sälja detta som en strömkabel?


Jag har anmält annonsen så hoppas vi att den inte säljs vidare till någon okunninghet om ellära.

#812

Postad 03 januari 2020 - 07:09

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag har anmält annonsen så hoppas vi att den inte säljs vidare till någon okunninghet om ellära.

Den här kabeln säljs inte som strömkabel, det är jag själv som gjort den till det och jag själv som ansvarar för det. Jag kör 4amp säkrade steg som är kopplade med 0,5mm2. Jag skulle aldrig sälja något sånt vidare på internet.

Det är alltså inte jag som säljer det där som strömkabel.

Redigerat av Unregistered6e91bc53, 03 januari 2020 - 07:14.


#813

Postad 03 januari 2020 - 07:18

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 3

Den här kabeln säljs inte som strömkabel, det är jag själv som gjort den till det och jag själv som ansvarar för det. Jag kör 4amp säkrade steg som är kopplade med 0,5mm2. Jag skulle aldrig sälja något sånt vidare på internet.


Det kanske finns en anledning till att den inte säljs som strömkabel...

#814

Postad 03 januari 2020 - 09:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Jo, säkert fel att lägga denna kommentar i Intelligent Sound tråden då det inte är en färdig IS-produkt. Men man verkar ha inspirerat fler till såna här underliga idéer...



#815

Postad 03 januari 2020 - 11:24

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jo, säkert fel att lägga denna kommentar i Intelligent Sound tråden då det inte är en färdig IS-produkt. Men man verkar ha inspirerat fler till såna här underliga idéer...

I och med att detta var flera som kommenterade annonsen men ingen som vad jag kunde förstå agerat så anmälde jag den. Admin får ta bort mina kommentarer om de krävs.

#816

Postad 03 januari 2020 - 11:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Den här kabeln säljs inte som strömkabel, det är jag själv som gjort den till det och jag själv som ansvarar för det. Jag kör 4amp säkrade steg som är kopplade med 0,5mm2. Jag skulle aldrig sälja något sånt vidare på internet.

Det är alltså inte jag som säljer det där som strömkabel.

 

Har du den som skyddsjord också?



#817

Postad 03 januari 2020 - 13:46

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Ramlade över denna tråd häromdagen och har läst igenom den nu. Wow säger jag bara, mycket hokus pokus som trotsar naturlagarna :D

Ännu roligare är ju svaret på patentfrågan (att dom inte vill ta patent för då kan någon kopiera dom) och att dom istället gjuter in delningsfiltret så ingen kan se hur det ser ut. Och om man öppnar det så "har dom gjort så man inte kan mäta på det". Hur kan det filtret ens fungera i så fall undrar jag?

@TS : Varför säljer du av dina kablar nu? Såg att en forummedlem skrivit i tråden att han köpt kabel av dig..

Jag tycker också att det är intressant hur man från att ha köpt högtalare från ett företag plötsligt hjälper dom med tillverkning av lådor m.m. Kan inte höra till vanligheterna. 😄

#818

Postad 03 januari 2020 - 14:03

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ramlade över denna tråd häromdagen och har läst igenom den nu. Wow säger jag bara, mycket hokus pokus som trotsar naturlagarna :D

Ännu roligare är ju svaret på patentfrågan (att dom inte vill ta patent för då kan någon kopiera dom) och att dom istället gjuter in delningsfiltret så ingen kan se hur det ser ut. Och om man öppnar det så "har dom gjort så man inte kan mäta på det". Hur kan det filtret ens fungera i så fall undrar jag?

@TS : Varför säljer du av dina kablar nu? Såg att en forummedlem skrivit i tråden att han köpt kabel av dig..

Jag tycker också att det är intressant hur man från att ha köpt högtalare från ett företag plötsligt hjälper dom med tillverkning av lådor m.m. Kan inte höra till vanligheterna. 😄



Det är konstigt att sälja något par med signalkabel och högtalarkabel när jag gått från RCA till xlr samt från passiv till aktiva högtalare ? Du menar att om du går och köper en kabel på tex hifiklubben då istället så ska man ha en jävligt bra anledning till varför man inte behöver den längre och vill sälja ???


Ja det stämmer att jag bygger och säljer högtalarlådor till Intelligent Sound, jag har utvecklat relation med dom under åren då jag tycker det gör så bra produkter🙏 så jag är så tacksam att jag slipper byta runt mellan alla olika vanliga högtalare längre som ni alla andra håller på eftersom inget låter tillräckligt bra för att man ska vara nöjd. Har varit exakt där själv. Kolla bak i mina gamla album från 2010-2014 kanske, där bytte jag runt hur mycket som helst! Sen hitta jag Intelligent Sound och jag hittade hem i bra ljud som låter helt enkelt BRA! Den här tråden handlar om deras produkter som färdiga, högtalare framförallt. Jag vet att vissa faktisk har lyssnat men de flesta har inte gjort det men vill gärna kommentera friskt.

#819

Postad 03 januari 2020 - 14:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Jag väntar på en förklaring varför deras 0.5mm2 är den bästa kabeln?

#820

Postad 03 januari 2020 - 14:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag väntar på en förklaring varför deras 0.5mm2 är den bästa kabeln?

Flyter ingen ström skapas inga störande magnetfält helt enkelt. Visst, det hörs förvisso ingen musik heller men..... :D



#821

Postad 03 januari 2020 - 15:11

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Det är konstigt att sälja något par med signalkabel och högtalarkabel när jag gått från RCA till xlr samt från passiv till aktiva högtalare ? Du menar att om du går och köper en kabel på tex hifiklubben då istället så ska man ha en jävligt bra anledning till varför man inte behöver den längre och vill sälja ???


Ja det stämmer att jag bygger och säljer högtalarlådor till Intelligent Sound, jag har utvecklat relation med dom under åren då jag tycker det gör så bra produkter🙏 så jag är så tacksam att jag slipper byta runt mellan alla olika vanliga högtalare längre som ni alla andra håller på eftersom inget låter tillräckligt bra för att man ska vara nöjd. Har varit exakt där själv. Kolla bak i mina gamla album från 2010-2014 kanske, där bytte jag runt hur mycket som helst! Sen hitta jag Intelligent Sound och jag hittade hem i bra ljud som låter helt enkelt BRA! Den här tråden handlar om deras produkter som färdiga, högtalare framförallt. Jag vet att vissa faktisk har lyssnat men de flesta har inte gjort det men vill gärna kommentera friskt.


Hehe lugn, du behövet inte ta i så, undrade mest om du tröttnat på dina kablar men då förstår jag.

Man ska absolut lyssna på högtalare innan köp, men det förekommer väldigt märkliga kommentarer från dom som gör att jag hissar varningsflagg och uppenbart är ju redan när mann scrollar i tråden att du/ni är överbevisade flera gånger att mycket inte stämmer då det trotsar naturlagarna.

Sedan bör du, som andra redan nämnt inte köra 0,5mm som strömkabel. Ger det någon märkbar förändring i ljudet? Från ditt elskåp lär du troligen ha 1,5mm FK i dina rör så den lilla biten från kontakt till apparat gör ingen skillnad frånsett att du minskar kabelarean vilket inte är bra.

#822

Postad 03 januari 2020 - 15:20

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Det här är ingen kabel diskussions tråd, där hänvisar jag till andra trådar där alla får tycka va dom vill om kablar och dess skillnad oavsett märke.

#823

Postad 03 januari 2020 - 15:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 4

Det här är ingen kabel diskussions tråd, där hänvisar jag till andra trådar där alla får tycka va dom vill om kablar och dess skillnad oavsett märke.

 

Det är en tråd om intelligent sound. Dom säljer kablar som dom påstår är dom bästa så då blir det såklart diskussioner om det. 



#824

Postad 03 januari 2020 - 15:55

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 3

Det här är ingen kabel diskussions tråd, där hänvisar jag till andra trådar där alla får tycka va dom vill om kablar och dess skillnad oavsett märke.


Det är väl en tråd om intelligent sound och dom säljer kablar som presenteras som dom bästa, men är små laktrissnören som är så tunna så dom faktiskt påverkar signalen negativt när kablar i själva verket inte ska påverka signalen. Anser att det är högst relevant för tråden.

Vilka andra kablar som helst, som är grövre, presterar bättre än dom här kablarna. Dessutom till en bråkdel av priset.

#825

Postad 03 januari 2020 - 16:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 3
Till TS som använder den, och personen som säljer den som elkabel:

Bifogad fil  6B916ADD-7A29-40BD-8884-F896D9450A33.jpeg   144,76K   0 Antal nerladdningar

#826

Postad 04 januari 2020 - 21:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Jag kommer ihåg 90-talet när man tipsades använda elkabel som högtalarkabel. Att det skulle bli tvärtom trodde jag inte då.

 

Det som gör mig mest illa berörd är att Silk 050s inte är isolerad för starkström, samt förstås underdimensionerad för ändamålet.



#827

Postad 05 januari 2020 - 10:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Känns faktiskt väldigt udda att IS skulle ha åstadkommit vad ett 20-30 tals av de största märken inte åstadkommit de sista 30 åren. Tror absolut inte på att deras tunna kablar är bättre än en grövre kabel som man köpa för en 10del av summan

Redigerat av Andreas3200, 05 januari 2020 - 10:31.


#828

Postad 05 januari 2020 - 11:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Däremot påverkar däremot dessa tunna kablar ljudet. Dvs fungerar som ett filter. Kanske låter bättre i deras egna system av olika andra orsaker som filter, högtalare, låda osv.

Jag tycker IS ljudfilosofi är lite som budskap i religioner. Använder osäkerhet i kunskap för att framföra pseudovetenskap i förklaringsmodeller inte olikt "snurra flaskan".

Vi lever i ett fritt land. Vill folk köpa produkterna. Låt dem. Finns än mer dynga för långt mer pengar att slösa på. Skratt.

Redigerat av PML73, 05 januari 2020 - 11:20.


#829

Postad 05 januari 2020 - 12:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har väldigt svårt att se varför en strömkabel med 0,5mm² per ledare skulle ge något bättre resultat ur något avseende. Nu kan jag inte se hur kort den var (då annonsen är borta) men antagligen vore eventuella spänningsförluster (iom det högre motståndet) inte leda till någon större differens efter att elektriciteten passerat nätaggregatet i förstärkaren.

 

Folk får väl göra vad de vill men om det går ut över säkerheten i deras omgivning är det fullt rimligt att säga ifrån. Då pratar vi inte längre om HiFi-fuffens utan om ren fara i värsta fall.



#830

Postad 05 januari 2020 - 13:39

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Var inne och tittade lite på Intelligent Sounds hemsida och på varenda sida så länkar dom till "vår syn på ljud". Ser väldigt märkligt ut. Antagligen för att dom vill få fram att deras ljudideal verkar vara ett ljud som man får fram med underdimensionerade magneter och tunna kablar. ... som sedan går att köpa för hejdlöst mycket pengar. De låter säkert skapligt som många säger som lyssnat på dom, men har fortfarande svårt att tro att de skulle låta bättre än någon annan högtalare med lite bättre dimensioner för uppgiften (som dessutom lär vara betydligt billigare).
Gissningsvis säljer de inte många par per år och måste ta ut stora summor för de par de säljer för att få en skaplig lön.

Redigerat av widde, 05 januari 2020 - 13:41.


#831

Postad 05 januari 2020 - 13:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Dom på intelligent sound kan inte själva förklara varför deras 0.5 mm2-kabel är så bra som dom påstår.



#832

Postad 05 januari 2020 - 13:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

widde: Deras högtalare påverkas inte av rummets akustik heller. Helt fantastiskt. ;) 

 

Läs längre bak i tråden för lite "intressant" info, t ex deras högtalare som är 1500-kronors Proson med annat delningsfilter.



#833

Postad 05 januari 2020 - 15:06

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Tröttnar man på Silk 050s som nätkabel kan man alltid konvertera den till en XLR-kabel. Givetvis oskärmad :D Passar till allt.

 

https://hifitorget.s...akter_88253.htm



#834

Postad 05 januari 2020 - 18:37

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

widde: Deras högtalare påverkas inte av rummets akustik heller. Helt fantastiskt. ;)

Läs längre bak i tråden för lite "intressant" info, t ex deras högtalare som är 1500-kronors Proson med annat delningsfilter.

😄 :D

Jo jag har läst hela tråden. Varken låda, element eller rum påverkar ljudet i någon större utsträckning. Smått fantastiskt! :D

Redigerat av widde, 05 januari 2020 - 18:38.


#835

Postad 04 januari 2021 - 21:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Nästan på dagen för senaste uppdatering på tråden finner jag denna på blocket...  :ph34r:  :blush:  :lol:

 

https://www.blocket....nd_812/93600661



#836

Postad 04 januari 2021 - 21:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Nästan på dagen för senaste uppdatering på tråden finner jag denna på blocket...  :ph34r:  :blush:  :lol:
 
https://www.blocket....nd_812/93600661

Ute efter nya högtalare? :D :D :D

Inte första gången som TS försöker kränga sitt skrot på Blocket...

#837

Postad 05 januari 2021 - 00:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

"Placeras 10cm från bakvägg för bästa resultat"

 

Intressant. IS påverkas väl inte av rummet?  ;)



#838

Postad 05 januari 2021 - 01:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Som tur är dyker denna tråden upp på förstasidan om man använder google för att söka på "intelligent sound" så potentiella offer köpare borde kunna undvika att bli lurade.



#839

Postad 05 januari 2021 - 03:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Japp, det är bra att han skapade denna tråden.

 

Från första inlägget:

 

Hej,

 

Har nyligen fått upp ögonen, eller rättare sagt öronen för Intelligent Sounds högtalare och har blivit otroligt imponerad.

 

 

En bit upp på denna/sista sidan skriver han sen:

 

Ja det stämmer att jag bygger och säljer högtalarlådor till Intelligent Sound

 

:rolleyes:

 



#840

Postad 05 januari 2021 - 12:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ageve, var det ett svar till mig? I.s.f. hänger jag inte med alls.

 

Hur som helst så tror jag den utvecklingen du pratar om skedde långt efter trådstarten. Det var trots allt rätt lång tid mellan de två inläggen. Minns jag rätt gjorde han lådor till IS förstärkarmoduler först och de kom efter trådstarten.

 

Och bygga just lådor verkar han ju faktiskt vara duktig på, till skillnad från det mesta i övrigt inom området.



#841

Postad 05 januari 2021 - 12:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Var förresten inne och läste lite på deras hemsida (det är ju alltid underhållande). Kan till min förvåning läsa följande på denna sida: https://intelligents.../is-monitor-15/

 

 

 

Arbetet med att utveckla IS Monitor 15 har tagit oss mer än 6 års intensivt arbete. Vi har behövt och lyckats förfina vårt egenutvecklade mätsystem för att ta hänsyn till ännu fler parametrar vid filterkonstruktionen. Till exempel kan vi nu mäta hur reflekterat ljud från tak, väggar och golv påverkar hur ljudet från högtalarna uppträder i rummet. Dessa och en mängd övriga parametrar tar vi hänsyn till vid utvecklingen av vår unika filterkonstruktion

 

Vänta här nu ett tag, var det inte så att ljudet från IS högtalare inte blir påverkat av rummet? Det var ju typ hela grejen. Och så visar det sig att de inte ens mätt rumsreflexer tidigare. De har alltså saknat mätutrustning?

 

Vilka klowner rent ut sagt.



#842

Postad 05 januari 2021 - 13:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ageve, var det ett svar till mig? I.s.f. hänger jag inte med alls.

 

Ja, menade bara att det är en fördel att han startade denna tråden, av anledningen du nämnde dvs att den dyker upp när man googlar.

 

Angående tiden mellan trådstart och nu, så tror jag att han var involverad redan från början, och att målet var marknadsföring, men det är såklart bara spekulationer.

 

Han skriver ju tidigt att han har "varit med och burit lådor på lagret" osv.



#843

Postad 05 januari 2021 - 13:42

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Alltid skoj med lite "intelligent sound" . Är man sugen på fler bluffprodukter så varför inte en oskärmad RCA-kabel för bara 2000.- https://www.blocket....h_2x1m/93289734


Redigerat av Brinke, 05 januari 2021 - 13:43.


#844

Postad 05 januari 2021 - 14:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Alltid skoj med lite "intelligent sound" . Är man sugen på fler bluffprodukter så varför inte en oskärmad RCA-kabel för bara 2000.- https://www.blocket....h_2x1m/93289734

Samma säljare, vilket är TS här i tråden.

#845

Postad 05 januari 2021 - 14:47

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Då ni är så intresserade av detta och gärna vill dra egna slutsatser samt att flera av er är självutnämda experter så får jag dra en historialektion för er av mitt liv och relation till Petter på Intelligent Sound.

 

2016:

Januari : Första gången jag träffar Petter på Intelligent Sound. just då består mitt biorum av B&W högtalare i 800 serien och har "vanliga" slutsteg och kablar som ni kallar det. 

 

Fabruari: Jag har lånat hem lite olika högtalare från Intelligent Sound och testat mot B&W och jag startar oxå den här tråden.

 

September: Jag har börjat lära känna Petter mer och vi blir även vänner, Jag får lite förfrågningar om jag kan bygga enklare högtalarlådor då hans dåvarande snickare blivit sjukt och problem med maskin som är trasig.

Jag tar beslutet att starta ett aktiebolag och investerar i en liten hobby CNC maskin för att jag helt enkelt tycker det är kul att bygga högtalarlådor.

 

2017: 

 

Januari-juli: Jag fortsätter att lära känna Petter och bygger ett 3-4 par olika baslådor och några ett par stativhögtalare. 

Augusti: Jag får den första hobby CNC maskinen levererad och ska för första gången i mitt liv sätta mig framför mach3 styrsystem med en kinamaskin och lära mig autodesk CAD och styra en CND på egen hand. 

September-December: Jag har fått en del jobb av Petter att bygga lådor pga jag köpt CNC maskinen. 

Jag har oxå köpt hem nya förstärklarmoduler av Intelligent Sound och bygger då förstärkarlådorna som jag visat tidigare i den här tråden. 

 

 

2018: Jag kör vidare med firman och bygger lådor åt Intelligent Sound, detta kommer oxå upp i tråden och erkänner givetvis att jag bygger lådor, absolut inget jag förnekar. 

I mitten på 2018 känner jag att jag är redo för nästa steg så jag beställer en större CND som klarar 1250x1250mm och har 8 olika verktyg som den kan byta själv. 

 

2019:Min nya CNC maskin kommer och det tar mig 3 månder att installera den och få den körbar. Nu är det full fart att producera lådor till Monitor 15 som ni länkar ovan.

 

Petter och jag har under dessa år lärt känna varandra såklart och jag byter högtalare i mitt vardagsrum ibland och då har det hänt att jag sålt mina gamla signalkablar som inte passat längre eller blivit över samt att jag sålt mina gamla högtalare på Blocket. Just nu så har jag ett par högtalare på blocket som ska säljas då jag beställt nya Monitor 15 och ska bygga om halva vardagsrummet för detta. 

 

Den här tråden startades absolut inte för att marknadsföra IS, jag upptäckte själv Intelligent Sound och blev såpass överraskad och undrade va ni hade för erfarenheter av IS, det är några som lyssnat och vet va det är men de flesta som driver tråden med med skitkastning har inte ens lyssnat på högtalarna och kallar det för en bluff och skrot. 



#846

Postad 05 januari 2021 - 15:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Hej TS, kul att du är tillbaka.

 

Det jag just nu är väääldigt nyfiken på är om det tidigare uttalandet att rummet inte påverkar ljudet från IS högtalare nu är förkastat av IS själva? De säger ju som jag sa i det tidigare inlägget att de nu mäter reflektioner från rummet för att kontrollera påverkan. Precis som alla andra högtalartillverkare. Och något som borde gjorts redan från första början så klart.

 

Hur ställer du dig till denna totala vändning och att den största unika punkten i IS säljsnack nu verkar borta efter att Petter skaffat mätutrustning? Det borde ju göra att även du måste ställa dig frågan om de övriga sakerna vi ifrågasatt inte också är bondfångeri på någon nivå. Eller?


Redigerat av Loco.spk, 05 januari 2021 - 15:14.


#847

Postad 05 januari 2021 - 15:26

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Hej TS, kul att du är tillbaka.

 

Det jag just nu är väääldigt nyfiken på är om det tidigare uttalandet att rummet inte påverkar ljudet från IS högtalare nu är förkastat av IS själva? De säger ju som jag sa i det tidigare inlägget att de nu mäter reflektioner från rummet för att kontrollera påverkan. Precis som alla andra högtalartillverkare. Och något som borde gjorts redan från första början så klart.

 

Hur ställer du dig till denna totala vändning och att den största unika punkten i IS säljsnack nu verkar borta efter att Petter skaffat mätutrustning? Det borde ju göra att även du måste ställa dig frågan om de övriga sakerna vi ifrågasatt inte också är bondfångeri på någon nivå. Eller?

 

Hej,

 

Jag kan egentligen inte sånt här, det som jag försökt förmedla tidigare har varit den informationen jag har fått/tolkat. Angående att dom inte påverkar alls av rummet är felaktigt, om jag skrivit det tidigare så ber jag om ursäkt för detta. Det som jag som inte ens är amatör inom "delingsfilter" skulle säga är skillnaden mellan "vanliga" högtalare och IS högtalare är just att IS högtalarna inte omstrålar massa skräp energi, framförallt när det kommer till lägre frekvenser. Detta gör att att man inte behöver dämpa rum med basfällor och liknande. Nästan alla högtalare från IS vad jag ver är konstruerade för att stå typ 10cm från bakvägg för att få rätt basmängd och stöd av vägg.

 

Som jag tolkat Petter på IS så har dom lyckats lösa problemet innan det går ut genom elementen och då kan man ställa högtalaren nära vägg och klarar av mycket svårare akustiska utmaningar än andra högtalare på marknaden. Det betyder inte att man kan ställa en högtalare i ett betongskyddsrum som nämts tidigare och att det låter bra. MEN, återigen, det här inte min expertis, jag är hyffsat bra på att bygga högtalarlådor och håller mig till det. 



#848

Postad 05 januari 2021 - 15:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

2016:

...

September: Jag har börjat lära känna Petter mer och vi blir även vänner, Jag får lite förfrågningar om jag kan bygga enklare högtalarlådor då hans dåvarande snickare blivit sjukt och problem med maskin som är trasig.

Jag tar beslutet att starta ett aktiebolag och investerar i en liten hobby CNC maskin för att jag helt enkelt tycker det är kul att bygga högtalarlådor.

 

Du har alltså jobbat för IS sedan september 2016. Bra att veta för de som läser tråden.

 

Sen angående slutet på ditt inlägg. Vi har diskuterat detta redan. Det finns massor av högtalartillverkare, och många mer eller mindre seriösa teorier, om vad som ger bäst ljud. Men sen finns det också de tillverkare som är så oseriösa att de inte är värda att ta på allvar, dvs inte ens värda att lyssna på.

 

Tyvärr hör IS (för mig) till de senare. Att de först nu börjar att faktiskt mäta hur högtalarna påverkas av rummet, är väl egentligen det enda argumentet som behövs för att avfärda alla deras äldre produkter.

 

Varför ska de börja mäta rummets påverkan, om deras högtalare är immuna mot just det?


Redigerat av Ageve, 05 januari 2021 - 15:29.


#849

Postad 05 januari 2021 - 15:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Används fortfarande silkkabeln till 230-voltsmatningen tro?



#850

Postad 05 januari 2021 - 15:32

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Du har alltså jobbat för IS sedan september 2016. Bra att veta för de som läser tråden.

 

Sen angående slutet på ditt inlägg. Vi har diskuterat detta redan. Det finns massor av högtalartillverkare, och många olika mer eller mindre seriösa teorier, om vad som ger bäst ljud. Men sen finns det också de tillverkare som är så oseriösa att de inte är värda att ta på allvar, dvs inte ens värda att lyssna på.

 

Tyvärr hör IS (för mig) till de senare. Att de först nu börjar att faktiskt mäta hur högtalarna påverkas av rummet, är väl egentligen det enda argumentet som behövs för att avfärda alla deras äldre produkter.

 

Varför ska de börja mäta rummets påverkan, om deras högtalare är immuna mot just det?

 

För att förtydliga detta så är jag INTE anställd av Intelligent Sound och har INGEN vinning i att promota dom. Jag har Intelligent Sound som kund och säljer ENBART högtalarlådor efter beställning. 

 

Jag har inte tagit ut ett öre i lön än och går fortfarande minus varje år, jag började med detta då jag tycker det är kul att bygga högatalarlådor. 

 

Hänvisar till föregående inlägg angående immunitet av rummet.

 

Du är en av dom som varit mest aktiv i tråden och har inte ens lyssnat på högtalarna från Intelligent Sound så jag tycker du kan hålla din skräpkastning till dig själv. 






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.