Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#351

Postad 26 december 2011 - 19:09

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Vet inte om du kan styra storleken, aldrig känt nått behov av det, sånt jag bara ska kolla igenom raderar jag efteråt.
Men för att flytta så finns det 2 alternativ 1. Automatiskt, flytten börjar då automatiskt så fort programmet är färdiginspelat. 2. du går själv in och väljer exakt de inspelningar som ska arkiveras, materialet ligger då kvar tills du väljer att arkivera.
Om du tittar på en inspelning så flyttas den efter du har tittat klart, om du tex börjar titta på ett program som fortfarande spelas in


Jag tänkte använda WHS som central "Recorded TV" server och tilsammans med DVB-Link kan man då använda W7 som extenders.
Det går kanske ändå iom utdelning och övervakning, men då behöver alla andra PC vara vakna.
Tänkte även börja köra SSD i HTPC'na, och vill då kunna köra små (billigare) diskar.

Därför kör jag "Flytta automatiskt", och gissar då att utrymmet på WHS "Recorded TV" disk kommer så småning om att ta slut. Vore skönt att kunna begränsa..

#352

Postad 27 december 2011 - 03:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag tänkte använda WHS som central "Recorded TV" server och tilsammans med DVB-Link kan man då använda W7 som extenders.
Det går kanske ändå iom utdelning och övervakning, men då behöver alla andra PC vara vakna.
Tänkte även börja köra SSD i HTPC'na, och vill då kunna köra små (billigare) diskar.

Därför kör jag "Flytta automatiskt", och gissar då att utrymmet på WHS "Recorded TV" disk kommer så småning om att ta slut. Vore skönt att kunna begränsa..


Jag låter bara min htpc och desktop gå i viloläge så de kan hoppa igång om de ska spela in. Valde en ganska slö ssd till min htpc så fick jag råd med en lite större på 64Gb

#353

Postad 27 december 2011 - 09:54

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Jag förstår, det gör jag med (fast viloläge är knepigt).
Men om en maskin skall spela in (och ej arkivera) och en annan skall senare kunna titta på inspelningen (lagrad lokalt på maskin1) så måste båda maskinerna vara igång vid uppspelning.
Om allt är arkiverat, så räcker det med servern plus den maskinen som man tittar vid är igång.

#354

Postad 27 december 2011 - 13:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag förstår, det gör jag med (fast viloläge är knepigt).
Men om en maskin skall spela in (och ej arkivera) och en annan skall senare kunna titta på inspelningen (lagrad lokalt på maskin1) så måste båda maskinerna vara igång vid uppspelning.
Om allt är arkiverat, så räcker det med servern plus den maskinen som man tittar vid är igång.


Det är sant, men du kan ju lätt radera det du tittat på om du inte anser det värt att spara, tar du bort det så försvinner det från servern. Mce är tyvärr inte lika kraftfullt som en del alternativ. Har börjat testa lite med Fortherecord, xbmc och MediaPortal, Och jag håller även på att testa lite med tvheadend och xbmc i linux, får det dock inte tillräckligt atabilt och smidigt än, men det handlar nog mest om att testa sig fram och lära sig

#355

Postad 27 december 2011 - 14:25

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Angående WHS2011 och Samsung Galaxy Tab så verkar det inte vara 100 för er som tänkt använda den uppsättningen.
Gränssnittet fungerar halvdant i "normalt format" och bättre i "mobil format" men när man försöker hämta hem något via remote access så havererar nerladdningen av filer efter en kort period.
Provat både Chrome och Opera

Någon som det fungerat bättre för?

/W

#356

Postad 28 december 2011 - 12:49

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej!
Jag lurar lite på att gå över till WHS 2011 efter nästan 4 år i WHS (v1).

Jag gjorde en nyinstallation av WHS (v1) på lite bättre hårdvara för ett tag sedan då jag fick en form av "krasch" och det känns som om denna hårdvara fortfarande duger. Nu skulle jag komplettera diskpoolen med en ytterligare 2TB disk i WHS:en men fick strul i "add:nings" processen. Jag kan formatera disken och använda den som en separat disk på WHS:en, men lyckades alltså inte adda den till diskpoolen :(. Efter en hel del googling så är jag inte mycket klokare på vad som går snett, men det är ju också ett bra tillfälle att uppgradera till WHS 2011 ;). Jag har ett skarpt exemplar av den liggande i "hyllan", så ingen merkostnad på så sätt.

Även jag är ju lite skeptisk till att diskpoolen och dubblering av foldrar har försvunnit, men när jag tidigare drabbats av en "krasch" då inte ens dubbleringen av foldrar räddade allt och nu också strular när jag vill komplettera med en ytterligare disk så kanske det bara är ge upp och anta att det kanske ger mer problem än vad det egentligen löser.

Kanske är det någon här som har fått samma problem med add:ningen av disk i WHS (v1) som har något tips:
"The wizard was unable to create a volume on the hard drive"?
...det enda jag testade med var mountvol /e som mycket väl skulle kunnat löst problemet...

#357

Postad 29 december 2011 - 23:21

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Jag gjorde slag i saken och kör nu WHS 2011.
Allt ser ut att fungera, men visst har det varit lite strul.

1. Det gick inte att välja på vilken av de monterade diskarna som installationen av WHS 2011 skulle göras. Enda lösningen som jag kom på var att koppla bort de övriga tre diskarna, och lägga till dem när WHS 2011 var installerat och klart.

2. Hanteringen av nya användare och datorer som helt utfördes i samband med att "Connect" programvaran installerades på varje respektive klientPC för WHS V1 är helt omgjord. Nu måste användaren läggas till manuellt och likaså inloggningen mot WHS:en. Inget större bekymmer, men visst kändes det smidigare förr när man kunde synka användaruppgifterna mellan klientPC och WHS...men jag kanske har missuppfattat något!!?

3. Man får inte längre ett eget personligt serverutrymme per användare, åtminstone inte vad jag har sett.

4. Att lägga till egna diskar som därefter ska "delas ut" kräver en del egna administrativa handgrepp på servern.

Allt ovanstående gör att jag har svårt att se WHS 2011 som ett alternativ för den vanliga familjen. Det kanske knappt WHS V1 var tidigare, men visst var det betydligt smidigare att sätta upp den. Själv är man väl tacksam för att man micklar en del med datorer och även lite med servrar...

Tre datorer backas nu upp dagligen, två mediaspelare når allt media och Squeezeboxen är igång. Det blir att konfigurera några ytterligare datorer i helgen så borde allt vara ok.

Är det någon som har behövt göra restore på någon klientPC än? Jag har ju gjort det kanske 10 gånger via WHS V1, och frågan är väl om det är ungefär samma-lika princip även nu. Detta är inte något som jag har satt mig in i än...

#358

Postad 30 december 2011 - 02:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
@Manor

1. Sant det är en klar miss.

2. Stämmer nog, kommer inte ihåg hur whsv1 funkade riktigt.

3. Det får du inte som standard. Får läggas till manuellt.

4. Kräver inte så mycket tycker jag nog inte. Logga in via dashboard, gå in på fliken delningar och hårddiskar, skapa en delning och sätt rättigheter, högerklicka sen på den och välj vilken disk den ska flyttas till om du inte vill ha den på D:\. Klart

Backup är klart svårare för den ovane än vad det var i WHSv1 men inte omöjligt.

Har aldrig gjort restore varken med WHSv1 eller WHS2011, har inte haft nån diskkrasch som tur är och inga virus, det är enda anledningen ag kan se till att installera om :)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 december 2011 - 02:54.


#359

Postad 30 december 2011 - 12:16

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

@Manor

4. Kräver inte så mycket tycker jag nog inte. Logga in via dashboard, gå in på fliken delningar och hårddiskar, skapa en delning och sätt rättigheter, högerklicka sen på den och välj vilken disk den ska flyttas till om du inte vill ha den på D:\. Klart


Tack för detta tipset :). Det var inget som jag hade noterat, utan jag jag kopplade upp mig remote till servern och gjorde allt manuellt (skapade ett share och delade ut det)...detta var ju väldigt smidigt och hanterbart. Då blev det ju också lätt att skapa en egen serveryta per användare :).

Redigerat av Manor, 30 december 2011 - 12:16.


#360

Postad 31 december 2011 - 14:48

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Finns ju DriveBender också, som ordnar diskpool och duplicering som i WHSv1

#361

Postad 31 december 2011 - 15:22

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Finns ju DriveBender också, som ordnar diskpool och duplicering som i WHSv1


Nja, jag är lite skeptisk :(. Om inte Microsoft själva lyckades med DE så känns det som en tredjepartsprodukt kan vara en rejäl chansning.
Jag gillade diskpoolen i WHS V1, men en krasch där även de dubblerade filerna var korrupta och problemet att adda en ny disk nyss har fått mig att omvärdera detta lite. Jag lägger nu filmer i tre olika mappar/foldrar som alla skannas av min Boxee Box utan att vara ett egentligt bekymmer.

Just nu känns WHS 2011 helt ok. Fem backuper är körda från klientdatorer, och även detta utan bekymmer. Dock så ser man inte längre att en backup är på gång att starta eller att den ens håller på...men det är väl så det fungerar i denna version.

#362

Postad 31 december 2011 - 17:37

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur/om man kan avbryta en borttagning av disk i WHSv1?

Ska till och uppgradera till WHS2011 och började ta bort en 1TBdisk som jag tänkte jag ska installera WHS2011 på, men den tar bara bort med ca 1,5MB/s så det tar ju en hiskelig tid att ta bort den ^_^
Så min fråga är om/hur man gör för att avbryta en pågående "disc removal" i WHSv1?

Tackar och bockar på förhand, kanske skulle ligga den andra WHSv1 tråden men men :D

#363

Postad 31 december 2011 - 19:47

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur/om man kan avbryta en borttagning av disk i WHSv1?

Ska till och uppgradera till WHS2011 och började ta bort en 1TBdisk som jag tänkte jag ska installera WHS2011 på, men den tar bara bort med ca 1,5MB/s så det tar ju en hiskelig tid att ta bort den ^_^
Så min fråga är om/hur man gör för att avbryta en pågående "disc removal" i WHSv1?

Tackar och bockar på förhand, kanske skulle ligga den andra WHSv1 tråden men men :D


Tyvärr har jag ingen koll på detta :(.

Själv valde jag att kopiera ut allt som jag ville spara till externa USB-diskar.
Monterade enbart disk 1 (som systemet ska ligga på) vid installationen, då det inte gick att styra annars.
När det var klart så kopplade jag till disk 2 (en ny 2TB) och styrde om serverfoldern Videoklipp till den.
I med disk 3 (en tidigare använd 2TB) ställde om så att dolda filer och foldrar visas...och kopierade ut allt från DE-foldern till den nya disken.
När allt var klart så formaterades disken, och så höll jag på tills allt var klart.

Slutligen verifierade jag att allt fanns utkopierat genom att jämföra med de externa USB-diskarna, och jag hade inte missat något...kanske mer tur än skicklighet :).

Jag tycker att allt snurrar på bra nu med WHS 2011.
De foldrar som jag tidigare speglade tar jag backup av med den fria programvaran SyncBack. Just nu kör jag den från klientdatorn, men den ska även gå att köra direkt från WHS:en. En kommandofil fungerar väl iofs lika bra, men det är ett ganska ok GUI till SyncBack samt har även ett skal till schemaläggningen. Jag läste om denna programvara i en test av WHS 2011 så jag blev sugen att testa :).

Lycka till. Jag tror inte att du blir missnöjd med WHS 2011. Den äldre versionen av WHS har ju några år på nacken nu, och det behövdes en liten uppstädning ändå.

#364

Postad 31 december 2011 - 22:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nja, jag är lite skeptisk :(. Om inte Microsoft själva lyckades med DE så känns det som en tredjepartsprodukt kan vara en rejäl chansning.
Jag gillade diskpoolen i WHS V1, men en krasch där även de dubblerade filerna var korrupta och problemet att adda en ny disk nyss har fått mig att omvärdera detta lite. Jag lägger nu filmer i tre olika mappar/foldrar som alla skannas av min Boxee Box utan att vara ett egentligt bekymmer.

Just nu känns WHS 2011 helt ok. Fem backuper är körda från klientdatorer, och även detta utan bekymmer. Dock så ser man inte längre att en backup är på gång att starta eller att den ens håller på...men det är väl så det fungerar i denna version.


Jag har gått över till att köra en linuxserver med amahi som också använder sig av diskpool, tror drivbender använder en liknande metod som amahi där är risken mindre än med gamla whs, eftersom att whs försökte balansera användandet av diskarna, amahi fyller oftast en i taget och lägger kopiorna på en annan disk och använder oftast en i taget där också. En skillnad i amahi är att man kan välja hur många kopior man vill ha på en mapp, så den mappen kan kopieras till all siskar om man känner för det.

#365

Postad 31 december 2011 - 22:41

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jag har gått över till att köra en linuxserver med amahi som också använder sig av diskpool, tror drivbender använder en liknande metod som amahi där är risken mindre än med gamla whs, eftersom att whs försökte balansera användandet av diskarna, amahi fyller oftast en i taget och lägger kopiorna på en annan disk och använder oftast en i taget där också. En skillnad i amahi är att man kan välja hur många kopior man vill ha på en mapp, så den mappen kan kopieras till all siskar om man känner för det.


Vad fick dig att överge WHS 2011...var det avsaknaden av en diskpool?

#366

Postad 01 januari 2012 - 00:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vad fick dig att överge WHS 2011...var det avsaknaden av en diskpool?


Det var flera skäl. Dels har jag börjat gå över till linux även i mina andra datorer, dels så hade jag en del problem med att whs-servern hade en del omstarter och diskaktivitet som jag inte hittade nån förklaring på. Sen funkade inte mina linuxdatorer lika bra med whs2011 iom att dashboard bara finns till windows

#367

Postad 01 januari 2012 - 11:00

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Ja, den står fortfarande och håller på och tar bort den disken som jag ska köra OS'et på sedan när jag ska byta till WHS2011, den har kopierat över ca 180BG av 920GB på snart 24h så lång tid tar det. Ingen chans att avbryta har man heller, finns inget att klicka på så den avbryter. Känns inte som om man vill trycka på den stora knappen och stänga av hela datorn för då lär man väl få korrupta filer om något.
Men man får väl sitta lugnt i båten och bara vänta på att det ska bli klart.

Angående flytten av filer från v1 till 2011 så låter jag Drivebender sköta det, det ska gå enkelt och smidigt med det har jag läst både här och på deras egna forum.

#368

Postad 01 januari 2012 - 13:12

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Det var flera skäl. Dels har jag börjat gå över till linux även i mina andra datorer, dels så hade jag en del problem med att whs-servern hade en del omstarter och diskaktivitet som jag inte hittade nån förklaring på. Sen funkade inte mina linuxdatorer lika bra med whs2011 iom att dashboard bara finns till windows


Ok, vi kör ju Windows på de flesta burkarna så backupdelen är ju då en av de största styrkorna med WHS.

#369

Postad 01 januari 2012 - 13:51

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Har aldrig varit med om att filer splittas på olika diskar faktiskt. Osäker på om det ens är möjligt? Det är ju NTFS på diskarna och poolen i WHSv1 är inte någon span eller så. Tittar du under rätt mapp i DE-foldern på disken då?
Filerna blev inte korrupta pga disk-fel eller write cache?

Jag kör drivebender i WHS 2011. Min förra WHSv1 kraschade hårdvarumässigt. Jag fyllde ny server och externt chassi med diskarna jag hade från förra servern. I DriveBender valde jag "Convert disk to pool" på varje gammal disk. Då läggs de till i poolen med bibehållna filer. Sedan flytta över filerna från den gamla DE-mappen till ServerFolders i utforskaren så att filerna hamnar "rätt". Det handlar inte om fysisk flytt mellan diskar så det går ju väldigt fort att flytta en massa TB på detta sätt.
När DE-foldern är tom så bara deleta den så är allt frid och fröjd...

Du frågade samma sak i november i post #294, jag svarade vad jag anser i post #297.


Hej PJay!

Om jag läser detta inlägg och inte missuppfattat det så verkar det som om du går från en HW-krasch (WHSv1) till WHS2011? Bakgrunden är att jag idag sitter på en FS Scaleolösning där datorn står och blinkar, dvs jag tror att jag fått en moderkortskrasch el. ngt annat strul, dvs inte diskarna (tror jag).

Min fråga är då, kan jag ta mina diskar och stoppa in de i en ny server med WHS 2011? Hade tänkt att köpa in en ny disk bara för operativet (WHS 2011). Hur bör man gå tillväga? Vore ju underbart att slippa kopiera fil för fil... Kan man göra enligt nedan?

1. Koppla in den nya disken och Installera WHS 2011? Eller, installera alla diskarna (den nya samt WHS v1 diskarna) men se till att den nya tomma disken återfinns under SATA1 och sedan installera WHS2011? Funkar det, eller måste jag ta den tomma disken först?

2. Som nästa steg installera Drive Bender för att kunna utnyttja diskpoolningen? Enligt din beskrivning: "I DriveBender valde jag "Convert disk to pool" på varje gammal disk. Då läggs de till i poolen med bibehållna filer." Innebär detta alltså att jag kan behålla samma struktur som tidigare? Jag har 4 st diskar i dagens icke fungerande lösning, där en disk också innehåller WHS v1. Tar jag bara en disk i taget? Spelar det någon roll i vilken ordning?

3. Du skrev: "Sedan flytta över filerna från den gamla DE-mappen till ServerFolders i utforskaren så att filerna hamnar "rätt". Det handlar inte om fysisk flytt mellan diskar så det går ju väldigt fort att flytta en massa TB på detta sätt.
När DE-foldern är tom så bara deleta den så är allt frid och fröjd..." Är detta från gamal WHSv1 systemdisken? Vart skall denna data kopieras? Denna punkt förstod jag inte riktigt :-). Har inte jobbat så mycket i filstrukturen för gamal WHS.

Hur känns Drive Bendern i dagsläget? Stabilt? Håller med ett antal postare att när man har väldigt många diskar känns det lite bökigt att manuellt styra backupdiskar...

mvh Micke

P.S. Tack för alla värdefulla inlägg i tråden, WHS 2011 verkar ju onekligen lovande :-) D.S.

#370

Postad 04 januari 2012 - 19:23

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Nja, jag är lite skeptisk :(. Om inte Microsoft själva lyckades med DE så känns det som en tredjepartsprodukt kan vara en rejäl chansning.
Jag gillade diskpoolen i WHS V1, men en krasch där även de dubblerade filerna var korrupta och problemet att adda en ny disk nyss har fått mig att omvärdera detta lite. Jag lägger nu filmer i tre olika mappar/foldrar som alla skannas av min Boxee Box utan att vara ett egentligt bekymmer.

Ja, det är upp till var och en! :)
Själv tycker jag att DriveBender har alla fördelarna som poolen hade i WHSv1, utan att ha dess nackdelar. (hög diskaktivitet och CPU). Filerna ligger fullt läsbara på diskarna, så om man tar ur dem kan de läsas i annan dator. Precis som i WHSv1.
Om duplicerade filer kraschat måste det bero på HDD-fel!!?
Enda nackdelen jag hittat so far är att det inte går att köra WHS2011's inbyggda NFS-delning ihop med DriveBender.

#371

Postad 04 januari 2012 - 20:18

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Fick nog till det tillslut.

Bla gav jag alla användare fullständiga rättigheter på HTPC'ns mapp "Recorded TV".
Även tjänster och WMPNetworcSvc.

Nästa fråga blir konfiguration av TV Archive:
Jag flyttar alla inspelade filer till WHS.
Kan man styra hur stor den mappen får bli, pss som man styr den lokala mappen via MCE och att den deletar gammalt först tex.
När flyttas ett program? Dvs vad händer om man tittar på ett program som flyttas?


Hej Tv Archive funkar nu.
Finns det någon annan kontrollpanel förutom den där du kan välja vad som skall flyttas?

Det problem jag har är att när programmet spelas in så dyker det upp i "Recorded TV" mappen på serverns Inpelade program men inte i MCE's interface på HTPC'n. Självklart övervakas serverns folder av MCE.
Det som verkar saknas är att i foldern på Servern så saknas helt info i kolumnen "Datum". Kör EPG från DVB T2 via DvbLink 4.1

#372

Postad 04 januari 2012 - 22:43

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

...om duplicerade filer kraschat måste det bero på HDD-fel!!?


Ja, jag var inne på det också...men hårddiskarna fungerar trots denna "krasch", och snurrar fortfarande på utan strul.
En ligger i en HTPC som är på 24/7, och den andra ligger kvar i WHS:en som också är på 24/7.

Något hände med WHX v1 efter 3,5 år...den rensade inte bort gamla backuper och började konstra sig. När jag väl bestämde mig för en ominstallation så visade det sig att en hel del (dubblerade) filer var försvunna. Som tur var så hade jag ytterligare en kopia av dessa filer så egentligen ingen skada skedd...mer än att förtroendet för DE och WHS fick sig en törn. Nu är allt ominstallerat på nytt till WHS 2011, och dubbleringen utförs med programvaran SyncBack som kör en kopiering varje natt (schemalagt). Det ser ut att fungera helt ok.

#373

Postad 12 januari 2012 - 22:28

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Hej Tv Archive funkar nu.
Finns det någon annan kontrollpanel förutom den där du kan välja vad som skall flyttas?

Det problem jag har är att när programmet spelas in så dyker det upp i "Recorded TV" mappen på serverns Inpelade program men inte i MCE's interface på HTPC'n. Självklart övervakas serverns folder av MCE.
Det som verkar saknas är att i foldern på Servern så saknas helt info i kolumnen "Datum". Kör EPG från DVB T2 via DvbLink 4.1


Det konstiga är att det fixades nog mha att jag bytte till MCE EPG via DVB-Link för tex SVT 1 HD.
Nu hänger inspelningarna kvar i MCE interfacet..

#374

Postad 14 januari 2012 - 09:31

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Har lite frågor om Drivebender då jag äntligen står i startgroparna för att gå från Whsv1 till WHS 2011.
Jag har kommit så långt så att jag har installerat whs2011 på ny systemdisk och installerat alla uppdateringar som fanns.
Även installerat Drivebender men INTE gjort något mer alla med datorn.
Hur gör jag nu för att få in mina övriga diskar från datorn som jag körde whsv1 på?
Jag har alltså bytt hårdvara i samband med uppgraderingen så datorn som jag körde whsv1 på "finns" ej fysiskt längre om det skulle ha någon betydelse?

Men hur går man tillväga med avseende på Drivebender?
Hittade en guide på mediasmartserver.net och det går säkert att lösa det som de har gjort men det verkar lite väl krångligt.

Pjay skriver ju att han

I DriveBender valde jag "Convert disk to pool" på varje gammal disk. Då läggs de till i poolen med bibehållna filer. Sedan flytta över filerna från den gamla DE-mappen till ServerFolders i utforskaren så att filerna hamnar "rätt". Det handlar inte om fysisk flytt mellan diskar så det går ju väldigt fort att flytta en massa TB på detta sätt.

Detta sätt verkar vara så mycket mer lättare att göra än vad de gjorde i guiden som jag pratade om högre upp.
Vill bara att allt så gå rätt till för det är inte så roligt om det skulle skita sig helt nu när man väl ska uppgradera ;)

Sedan så undrar jag om man kan/ska flytta de foldrar som ligger på D: nu när man gjorde installationen till en annan hdd? Detta för att undvika eventuella problem om OS-disken skulle få för sig att börja kårngla. Måste man då formatera om den så försvinner ju det som ligger på D: eller hur?

Många frågor men jag hoppas på svar från er som redan tagit steget :D

#375

Postad 14 januari 2012 - 10:48

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan isolera systemet (WHS 2011) till en disk där man inte lagrar ngt annat? Skulle vilja att all data kunde läggas på andra diskar, så ifall ngt hände med systemdisken gick det enkelt att bara byta ut den utan att behöva tänka på ev. data på den disken.

#376

Postad 14 januari 2012 - 11:01

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man kan isolera systemet (WHS 2011) till en disk där man inte lagrar ngt annat? Skulle vilja att all data kunde läggas på andra diskar, så ifall ngt hände med systemdisken gick det enkelt att bara byta ut den utan att behöva tänka på ev. data på den disken.


WHS skapar en egen partition vid installation som den döper till C och jag tror storleken är förutbestämd till 60 gb men antar att det finns trix för att ändra på detta. Resterande del av denna fysiska disk blir D, men den behöver du ju inte använda för lagring. Finns säkert någon som kört in en SSD-disk på 60 gb och rimligen borde denna disk bli enbart C (systemdisk) utan att det då skapas en D-partition.

#377

Postad 14 januari 2012 - 14:05

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

WHS skapar en egen partition vid installation som den döper till C och jag tror storleken är förutbestämd till 60 gb men antar att det finns trix för att ändra på detta. Resterande del av denna fysiska disk blir D, men den behöver du ju inte använda för lagring. Finns säkert någon som kört in en SSD-disk på 60 gb och rimligen borde denna disk bli enbart C (systemdisk) utan att det då skapas en D-partition.


Räcker det med en 60 Gb, det brukar ju försvinna en del vid formatering, eller måste du upp till 80 GB?

#378

Postad 14 januari 2012 - 17:09

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
När jag migrerade gjorde jag så här:

1) Drog ut alla de 9 hårddiskar jag hade.
2) Köpte en ny hårddisk som jag installerade WHS2011 på.
3) Tog en tom 1 TB disk jag hade hemma och pluggade in.
4) Installerade Drivebender och skapade en ny diskpool i DB Pool Manager. Denna heter nu s:\. Därunder skapade jag mina mappar som tex Bilder, Filmer, Blandat etc.
5) Kopplade in en av de 9 gamla hårddiskarna.
6) Gick till den gamla DE-mappen och kopierade över filerna dill min nya s:\-pool.
7) När alla filer var kopierade la jag till den gamla WHS v1-disken i min nya pool s:. Iochmed detta blev min pool större.
8) Tog disk nr 2 från min gamla pool och gjorde likadant. Eftersom jag har Total Commander installerat så väljer jag att det bara ska kopieras över det som inte redan finns. Denna skiva två brukar gå lite fortare eftersom vissa filer redan finnsi poolen.
9) Addade disk 2 till s:-poolen.
10 Upprepade detta till alla diskar var tomma och tillagda till poolen. På slutet gick det fort då det mesta redan fanns i poolen.

Visst kanske man hade kunna använda sig av "Convert disk to pool" men det känns ändå tryggare att flytta filerna manuellt tycker jag.

#379

Postad 14 januari 2012 - 18:56

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

När jag migrerade gjorde jag så här:

1) Drog ut alla de 9 hårddiskar jag hade.
2) Köpte en ny hårddisk som jag installerade WHS2011 på.
3) Tog en tom 1 TB disk jag hade hemma och pluggade in.
4) Installerade Drivebender och skapade en ny diskpool i DB Pool Manager. Denna heter nu s:\. Därunder skapade jag mina mappar som tex Bilder, Filmer, Blandat etc.
5) Kopplade in en av de 9 gamla hårddiskarna.
6) Gick till den gamla DE-mappen och kopierade över filerna dill min nya s:\-pool.
7) När alla filer var kopierade la jag till den gamla WHS v1-disken i min nya pool s:. Iochmed detta blev min pool större.
8) Tog disk nr 2 från min gamla pool och gjorde likadant. Eftersom jag har Total Commander installerat så väljer jag att det bara ska kopieras över det som inte redan finns. Denna skiva två brukar gå lite fortare eftersom vissa filer redan finnsi poolen.
9) Addade disk 2 till s:-poolen.
10 Upprepade detta till alla diskar var tomma och tillagda till poolen. På slutet gick det fort då det mesta redan fanns i poolen.

Visst kanske man hade kunna använda sig av "Convert disk to pool" men det känns ändå tryggare att flytta filerna manuellt tycker jag.

Låter som ett bra sätt att göra det på.
Tänkte om det fanns något sätt att göra det på i Drivebender som inte inkluderade det något omständliga sättet som beskrevs i guiden jag läste.
Jag antar att du skapade de nya mapparna på s:\ precis som de såg ut i whsv1 för att underlätta själva flyttningen? Så det bara blir till att dra och släppa i stort sett i den nya diskpoolen?
Nåväl, jag får väl ge mig på det hela och se hur det går :o

#380

Postad 14 januari 2012 - 19:34

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Du skrev: Jag antar att du skapade de nya mapparna på s:\ precis som de såg ut i whsv1 för att underlätta själva flyttningen? Så det bara blir till att dra och släppa i stort sett i den nya diskpoolen?

Japp, det var det som var huvudmålet för mig.

#381

Postad 15 januari 2012 - 13:47

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
En annan fråga som har uppstått nu, kan man plocka bort de mappar som finns på D: default?
Eller gömma dem kanske?
Jag vill inte se dem utan bara de mappar som jag har skapat i min nya pool med hjälp av Drivebender.
Just nu så ser jag dem också när jag ansluter till servern.

#382

Postad 22 januari 2012 - 20:40

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Tjenare!

Har precis installerat WHS 2011. Verkar schysst, men jag tappar kontakten ibland. Skyfflar för tillfället 130 Gb i ett svep. Den kör ett tag och sen helt plötsligt så har PC-klienten tappat kontakten med servern. Provar med att köra retry och då får den oftast tillbaka kontakten igen. Ngn om har en idé vad det kan bero på?

WHS 2011 server
Windows 7 klient
Dlink 855 router
Telia ADSL modem
Hastighet 2,8 Mb/s ...är inte det väldigt lite?!?

#383

Postad 22 januari 2012 - 20:44

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

När jag migrerade gjorde jag så här:

1) Drog ut alla de 9 hårddiskar jag hade.
2) Köpte en ny hårddisk som jag installerade WHS2011 på.
3) Tog en tom 1 TB disk jag hade hemma och pluggade in.
4) Installerade Drivebender och skapade en ny diskpool i DB Pool Manager. Denna heter nu s:\. Därunder skapade jag mina mappar som tex Bilder, Filmer, Blandat etc.
5) Kopplade in en av de 9 gamla hårddiskarna.
6) Gick till den gamla DE-mappen och kopierade över filerna dill min nya s:\-pool.
7) När alla filer var kopierade la jag till den gamla WHS v1-disken i min nya pool s:. Iochmed detta blev min pool större.
8) Tog disk nr 2 från min gamla pool och gjorde likadant. Eftersom jag har Total Commander installerat så väljer jag att det bara ska kopieras över det som inte redan finns. Denna skiva två brukar gå lite fortare eftersom vissa filer redan finnsi poolen.
9) Addade disk 2 till s:-poolen.
10 Upprepade detta till alla diskar var tomma och tillagda till poolen. På slutet gick det fort då det mesta redan fanns i poolen.

Visst kanske man hade kunna använda sig av "Convert disk to pool" men det känns ändå tryggare att flytta filerna manuellt tycker jag.


Kanonbeskrivning. Låter som ett bra sätt att migrera. Du skrev att du körde Total commander?! Installerade du den på WHS 2011 alltså? Då kör du inte kopieringen via Dashboarden utan genom utforskaren, så att säga?

#384

Postad 22 januari 2012 - 22:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Tjenare!

Har precis installerat WHS 2011. Verkar schysst, men jag tappar kontakten ibland. Skyfflar för tillfället 130 Gb i ett svep. Den kör ett tag och sen helt plötsligt så har PC-klienten tappat kontakten med servern. Provar med att köra retry och då får den oftast tillbaka kontakten igen. Ngn om har en idé vad det kan bero på?

WHS 2011 server
Windows 7 klient
Dlink 855 router
Telia ADSL modem
Hastighet 2,8 Mb/s ...är inte det väldigt lite?!?


Äre det kablat nätverk eller trådlöst du använder?

#385

Postad 22 januari 2012 - 23:01

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Kablat

edit: Skumt...provade att köra en fil om ca 3 Gb, då fick jag ca 25 Mb/s, ett tag, sen pausar den ett tag för att sen dra igång igen?!?!

Redigerat av mikerg, 22 januari 2012 - 23:15.


#386

Postad 23 januari 2012 - 12:01

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Stämmer det att senaste db ej fungerar med nfs share?

Redigerat av jonathan_forslund, 23 januari 2012 - 12:02.


#387

Postad 23 januari 2012 - 12:35

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Kanonbeskrivning. Låter som ett bra sätt att migrera. Du skrev att du körde Total commander?! Installerade du den på WHS 2011 alltså? Då kör du inte kopieringen via Dashboarden utan genom utforskaren, så att säga?

Jag gjorde som Nima01 föreslog och det var nga problem alls med att kopiera filerna.
Jag hade en skärm kopplad till min burk så att jag var inloggad lokalt kan man säga och skötte allt den vägen. Men annars så kan man bara RDP'a in och sköta allt den vägen. Det är ju samma sak som att köra med en skärm ansluten kan man säga.
Dock så tog det lite tid att flytta allt. Det är väl det som är skillnaden mot att om man väljer att köra med Drivebender och deras "convert to pool" men jag kände precis som Nima01 skrev att jag i slutänden ville ha mer koll på vad som händer. Det är ju inte så skoj om man förlorar en massa info i överföringen.
Använde Teracopy för filkoperingen och det funkade bra tycker jag, inte använt Total commander så det var därför som jag valde teracopy.

#388

Postad 23 januari 2012 - 12:49

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Jag gjorde som Nima01 föreslog och det var nga problem alls med att kopiera filerna.
Jag hade en skärm kopplad till min burk så att jag var inloggad lokalt kan man säga och skötte allt den vägen. Men annars så kan man bara RDP'a in och sköta allt den vägen. Det är ju samma sak som att köra med en skärm ansluten kan man säga.
Dock så tog det lite tid att flytta allt. Det är väl det som är skillnaden mot att om man väljer att köra med Drivebender och deras "convert to pool" men jag kände precis som Nima01 skrev att jag i slutänden ville ha mer koll på vad som händer. Det är ju inte så skoj om man förlorar en massa info i överföringen.
Använde Teracopy för filkoperingen och det funkade bra tycker jag, inte använt Total commander så det var därför som jag valde teracopy.


oki, tack! Kommer nog göra likadant :-)

#389

Postad 23 januari 2012 - 13:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kablat

edit: Skumt...provade att köra en fil om ca 3 Gb, då fick jag ca 25 Mb/s, ett tag, sen pausar den ett tag för att sen dra igång igen?!?!


Låter som att du har nått nätverksproblem. När jag körde whs 2011 så låga jag på 50-60Mb/s har ungefär samma till min amahi-server

#390

Postad 23 januari 2012 - 22:44

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Tjenare!

Har precis installerat WHS 2011. Verkar schysst, men jag tappar kontakten ibland. Skyfflar för tillfället 130 Gb i ett svep. Den kör ett tag och sen helt plötsligt så har PC-klienten tappat kontakten med servern. Provar med att köra retry och då får den oftast tillbaka kontakten igen. Ngn om har en idé vad det kan bero på?

WHS 2011 server
Windows 7 klient
Dlink 855 router
Telia ADSL modem
Hastighet 2,8 Mb/s ...är inte det väldigt lite?!?

Hej,
Prova lås mot fix IP. Kolla nätverksgrafen i task manager/performance. Hur ser det ut? 10/100/Gbit? Dör den av?
Prova avlägsna allt som har med Telia att göra och gör bara ett test internt.
Senaste firmware i din router?
Dåligt nätverkskort i din klient? 100mbit borde iaf nå 8MB/s
Har du ställt något riktigt tungt på kabeln eller köpt en jätte magnet nyligen? :rolleyes:

/W

#391

Postad 28 januari 2012 - 16:34

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Är det någon som fått WHSuTorrent add-on alpha 0.0.0.1 x64 att fungera i web-GUIet?
Läste på wegotserved at den bara funkade fram till Maj men har sett på vissa forum att folk kör den fortfarande utan problem. Den bör va installerad riktigt å jag kommer åt den remote men får inte någon länk att fungera, får även meddelande om att den slutat verka.

/W

#392

Postad 29 januari 2012 - 08:33

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej,
Prova lås mot fix IP. Kolla nätverksgrafen i task manager/performance. Hur ser det ut? 10/100/Gbit? Dör den av?
Prova avlägsna allt som har med Telia att göra och gör bara ett test internt.
Senaste firmware i din router?
Dåligt nätverkskort i din klient? 100mbit borde iaf nå 8MB/s
Har du ställt något riktigt tungt på kabeln eller köpt en jätte magnet nyligen? :rolleyes:

/W


Tack för svar...
Börjar dock misstänka att det har något med den nya disken att göra. Har fungerat extern disk och verkar inte må så bra. Har försökt formatera den i 3 dgr och den är nu på 78% ...Känns sådär..

#393

Postad 29 januari 2012 - 10:47

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Har lite problem att få 2011 att fungera som jag vill men det kanske ska vara så att man i princip måste ha 3 diskar för att komma igång. En för operativsystem, en för säkerhetskopiering av servern och en för servermappar? OS och säkerhetskopia kan man ju inte ha på samma disk, inte heller servermappar och säkerhetskopia. Min OS disk är bara på 320GB och lämpar sig mao inte för servermappar.
Vad har ni valt för disk till säkerhetskopia av servern? Känns onödigt att "offra" en stor disk till detta eftersom jag nog inte hade tänkt att säkerhetskopiera mer än OS och bilder, kanske 20-30 GB.
Inser att jag nog inte hade full koll på hur 2011 fungerar (liten erfarenhet av servrar öht).

#394

Postad 29 januari 2012 - 12:43

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har lite problem att få 2011 att fungera som jag vill men det kanske ska vara så att man i princip måste ha 3 diskar för att komma igång. En för operativsystem, en för säkerhetskopiering av servern och en för servermappar? OS och säkerhetskopia kan man ju inte ha på samma disk, inte heller servermappar och säkerhetskopia. Min OS disk är bara på 320GB och lämpar sig mao inte för servermappar.
Vad har ni valt för disk till säkerhetskopia av servern? Känns onödigt att "offra" en stor disk till detta eftersom jag nog inte hade tänkt att säkerhetskopiera mer än OS och bilder, kanske 20-30 GB.
Inser att jag nog inte hade full koll på hur 2011 fungerar (liten erfarenhet av servrar öht).


Jag har själv pluggat in en USB-disk för att göra backup av WHS på precis som dig tar jag bara backup på det viktigaste (foto, dokument etc). Precis som du skriver så skapar WHS själv en C disk utan att bry sig om hur stor hela disken. Med OS disk på "endast" 320 gb så skulle jag nog skaffa två större, kan du inte göra tvärtom och skaffa två nya 2 tb eller 3 tb och använda din "lilla" 320 gb som backup för WHS?

#395

Postad 29 januari 2012 - 13:15

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Jo, skulle ju funka men känns lite jobbigt att installera om. Har en gammal 120GB IDE disk i en annan dator, den skulle ju kunna funka också, vad tror du om det?

Edit
Är det rimligt att köra backup varje dag verkligen. Jag skulle gissa att jag bara lägger in saker någon gång i månaden som jag vill ha backup på. Mkt märkligt att lägsta valbara backup-frekvensen är 1ggr/dygn, typiskt microsoft...

Har funderat lite och sätter nog min 1GB USB disk som säkerhetsbackupdisk. Behovet kommer nog växa eftersom jag filmar mer och mer med nya kameran.

Redigerat av Unregistered01212181, 29 januari 2012 - 15:58.


#396

Postad 30 januari 2012 - 20:58

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jo, skulle ju funka men känns lite jobbigt att installera om. Har en gammal 120GB IDE disk i en annan dator, den skulle ju kunna funka också, vad tror du om det?

Edit
Är det rimligt att köra backup varje dag verkligen. Jag skulle gissa att jag bara lägger in saker någon gång i månaden som jag vill ha backup på. Mkt märkligt att lägsta valbara backup-frekvensen är 1ggr/dygn, typiskt microsoft...

Har funderat lite och sätter nog min 1GB USB disk som säkerhetsbackupdisk. Behovet kommer nog växa eftersom jag filmar mer och mer med nya kameran.


120 gb räcker länge som systemdisk, skall man sedan köra energisnålt så finns det ju andra alternativ (inte för att jag vet vad besparingen är). Vad du skulle kunna göra är att plocka ur din 1 tb (för du menar väl 1 tb gissar jag) disk ur "USB-skalet" och ersätta den med din 120 gb disk, som regel sitter en vanlig 3,5 SATA disk i en USB docka så har du samma anslutning på din nu lösa disk så är det bara att byta. Vips så har du 1 tb att sätta in i servern och antagligen räcker då dina 120 gb för backup på USB.

Håller med dig om backupen, kunde haft längre intervallet men å andra sidan så sköter ju servern det själv utan att man behöver bry sig.

#397

Postad 11 februari 2012 - 19:21

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Jag håller också med om att det borde finnas kortare intervall.
Annars tror jag utvecklarna hade persondatorer i hushållet i åtankarna. Om du tar backup på säg 3 olika datorer till servern så är det ganska troligt att något dokument eller liknande ändrats från dag till dag. Då kan det vara bra att ha en kopia på servern eller t.ex skuggkopia från dag till dag ifall något hänt.

Annars är jag ganska kluven till backup systemet. Det funkar väldigt lätt att sätta upp backup på servern. Men jag tycker det verkar sjukt krångligt att ha flertalet backups på olika saker. Troligen inte meningen. Detta gör ju att man blir sugen på ett tredjeparts program för detta istället.
Upptäckte en möjlig bugg förra veckan. Raderade min backup för att jag ville göra om den. Gjorde detta via server inställningar. När jag satt upp den på nytt så står det i WHS konsoll fönstret att jag inte satt upp servern för backup...

Ang. energisnålhet så är jag rätt nöjd för tillfället. Normalt användande ungefär 30W -> ~230kr om året ;)

/W

#398

Postad 05 mars 2012 - 21:25

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Hallå,

Jag kör WHS 2011 och W7 som HTPC.
Jag fick tack vare hjälp igång flyttning av Recorded TV till WHS.
Jag köpt nyligen en ny HTPC (E45M1 ist) och installerade om W7 på den.
WHS är samma som tidigare och fick in dashboard även på den.
Servicen startar och kör ett tag och slutar på 99% flytt av Tv programmet.
Tidigare hade jag samma problem och lade till läs och skriv till HTPC'ns fil för Recorded TV för servicen "WMPNetworkSvc".

På min nya HTPC så finns inte den användaren/servicen att välja / lägga till till rättigheter för foldern.

Hur får jag in den?

Edit: En av två fixade det...
Antingen att jag startade "filhanteraren" som administratör el att jag anslöt HTPC'n till WHS "homegroup".
Då fick jag tillgång till WMPNetworkSvc och kunde ge fullständiga rättigheter.

Det nya problemet nu är att jag kör servicen "Media Center TV archive transfer service" med inloggning som en av användarna på WHS och inte som lokal (på HTPC'n).
Detta gick tidigare med inte nu sedan jag lade till enl ovan.


Idéer?

Redigerat av Slangare, 05 mars 2012 - 22:54.


#399

Postad 13 mars 2012 - 23:17

Jokke88
  • Jokke88
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ni som kör med Drive Bender

Hur gör ni med system disken?

Lägger ni in den också i disk poolen eller låter ni den ligga kvar utanför?

//Jokke

#400

Postad 14 mars 2012 - 00:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ni som kör med Drive Bender

Hur gör ni med system disken?

Lägger ni in den också i disk poolen eller låter ni den ligga kvar utanför?

//Jokke


Låt den ligga utanför annars börjar den fyllas up om de andra diskarna blir fulla



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.