Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Motorcykelintresserade

166 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 januari 2009 - 10:09

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Gah!

Jag har varit så sugen på att köra hoj, de senaste veckorna (förmodligen en bieffekt av GTA IV).

Själv föredrar jag glidare och just nu kör jag en ombyggd Sportster 883. Så här i vintertider sitter jag dock och kollar Fat Boy-annonser. Förr eller senare får det bli en sådan.


--A


Att kolla på Dakarsändningarna kl 23:00 på Eurosport kan vara ett hjälpmedel att ta sig ut "glidarträsket". En KTM990 ADV R någon? :(

#52

Postad 09 januari 2009 - 10:25

Aengeln
  • Aengeln
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Att kolla på Dakarsändningarna kl 23:00 på Eurosport kan vara ett hjälpmedel att ta sig ut "glidarträsket".

Turligt nog har jag inte tillgång till Eurosport (faktiskt ingen TV inkopplad öht).

Jag är långhårig och klär mig i jeans, t-shirt, boots och skinnjacka. En glidare passar imagen som handen i handsken. Dessutom har jag en tendens att råka ut för olyckor. Har redan åkt omkull en gång, så jag fördrar att göra det i farter under 100. :(

--A

#53

Postad 09 januari 2009 - 11:53

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Intressant detdär med "förstahojj"... Alla mina hojburna vänner har inom en säsong sålt sin "förstahojj" för större maskiner, och jag undrar således om man istället inte skulle ta och köpa sig en RIKTIG motorcykel direkt istället och således spara en massa pengar? :(
EDIT: kan även tillägga att den gamla "garagesvängen" inte finns med i körtestet längre.


Har faktist övervägt det här med så kallad förstahoj extremt mycket. Vet själv att jag kan bli ganska gasglad utav mig och vill därför inte ha något effektmonster. Är även extremt rädd om körkortet då jag blir utan jobb om jag blir av med det.

Nu när jag kollat efter motorcykel vill jag ha något som är lättkört, liten och lätt så man kan ha riktigt roligt på kurviga vägar. Inga åsnekrafter men det behöver inte göra 0 - 100 på 2s, de 4s som det tar för en ER-6n räcker mer än väl för mig. Tror själv att jag kommer bli kvar väldigt länge med min förstahoj, den dagen jag byter så är jag rätt säker på att det blir en supermotard istället, men då har jag även bättre garage så jag har möjligheten att meka mera.

Ang. finansiering så tror jag nog att det blir att ta lån för att köpa motorcykel, har bra fast jobb, tjänar hyffsat och kommer utan problem att ha råd att betala av ~700:-/månad på en motorcykel sen har jag räknat med ~500:-/skatt+försäkring.

Ska fixa lite saker nu sen blir det resa och kolla på motorcykel =)

#54

Postad 09 januari 2009 - 12:46

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Jag ska också ta MC-kort i sommar, jag har dock redan övningskört litegrand säsongen innan.
Jag har införskaffat en Suzuki GSX750ES från 1984, svinbillig att äga och billig att köpa. En riktig
kalaspärla som går som ett skott med sina 84 hästar också :(

Jovial!
Tänk på att om du kör upp på kawasaki ER-6 så får du inte obegränsad A behörighet utan begränsad :). Jätteskum regel, men den MC man kör upp på måste ha större motor än 700cc, annars får du inte köra "tung"(obegränsad) motorcykel vilket Kawasakin är eftersom den har mer än 25kW motor.

Så om du kör upp på Kawasaki ER-6 så får du inte köra den med körkortet du får i och med att det är en 650cc...

Läs mer här: http://www.korkortsp...age.aspx?id=364

Mvh Håkan

Redigerat av snowspace, 09 januari 2009 - 12:51.


#55

Postad 09 januari 2009 - 14:55

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

...
Ang. finansiering så tror jag nog att det blir att ta lån för att köpa motorcykel, har bra fast jobb, tjänar hyffsat och kommer utan problem att ha råd att betala av ~700:-/månad på en motorcykel sen har jag räknat med ~500:-/skatt+försäkring.
...


Jag betalar 1600:- om ÅRET i försäkring OCH skatt på min motorcykel, 750cc, sporttouring, 84hk, Kille 24år boende i större stad :(

#56

Postad 09 januari 2009 - 15:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Jag betalar 1600:- om ÅRET i försäkring OCH skatt på min motorcykel, 750cc, sporttouring, 84hk, Kille 24år boende i större stad :(


Det gäller bara att ha en tillräckligt gammal MC.
Bilsport & MC antar jag?

#57

Postad 09 januari 2009 - 17:27

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Det gäller bara att ha en tillräckligt gammal MC.
Bilsport & MC antar jag?


Jupp :( classica försäkring. Hojen är från 1984 (ett väldigt bra år, även jag är från det året :) ...men jag har nog gått lite mer än dom 6000 mil som motorcykeln gått)

#58

Postad 09 januari 2009 - 19:52

mattek
  • mattek
  • Veteran

  • 1 627 inlägg
  • 0
och nu är det bara 2 veckor till det är dags för mc-mässa i stockholm.
hade en gammal suzuki 750 gsx som förstahoj sen var jag utan ett par år sen skaffade jag en varadero (underbar hoj) sen kom det ungar imellan och den fick säljas, nu är jag inne på om jag ska ha en scoter till våren (yamaha x-max) men handlarn här i uppsala hade ingen hemma så jag får ta mig till mässan och se om det kan vara något.

#59

Postad 09 januari 2009 - 22:22

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Var idag och kikade på en ER-6n och en sådan kommer det helt klart bli så småningom =) När det är dags för uppkörning så kommer jag att hyra alt. låna en som är större än 700cc av någon bekant har redan koll på det.

Kommer börja med att köpa en billig offroad eller liknande, stod där och kollade på ER-6n och provsatt och så fick jag känslan att om jag tappar denna i backen så kommer jag gråta blod :unsure: inget jag vill hålla på att öva en massa balans på. Ska och kolla på en Yamaha XT 600 modell äldre imorgon, och förhoppningsvis så ska man ju klara kortet denna sommar så blir det en ER-6n nästa vinter istället.

#60

Postad 10 januari 2009 - 07:30

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Intressant detdär med "förstahojj"... Alla mina hojburna vänner har inom en säsong sålt sin "förstahojj" för större maskiner, och jag undrar således om man istället inte skulle ta och köpa sig en RIKTIG motorcykel direkt istället och således spara en massa pengar? :unsure:

har man vett i skallen (generellt 28+ år skulle jag väl vilja sticka ut hakan och säga här.) så kan man ju lära sig hantera en effektstark motorcykel. Att köra motorcykel är mera att lära sig hur trafiken fungerar till skillnad från hur trafiken fungerar när man sitter i en bil med massor av skyddande deformationszoner, att ha inställningen att alla (!) medtrafikanter är potensiella hotbilder mot dig och din motorcykel ute på vägarna och att varje skymd kurva är ett hot med mera.

Kör man med huvudet så är inte effekten på motorcykeln vad som dödar dig.

EDIT: kan även tillägga att den gamla "garagesvängen" inte finns med i körtestet längre.


Jag håller med, är man säker på sig själv, har impulskontroll nog och INTE faller för grupptryck - då är det bara att köpa den båge man vill ha från början.
Det många inte tänker på är att har man ingen motorcykelvana och kanske är lite mindre i kroppen är risken stor att det kommer bli småvurpor i lågfart och vid stopp...sådant är roligare att göra med något billigt skit. B)
Det tar en stund att komma underfund med tunga bågar i lågfartsmanövrering, vikten och körställning (om man åker sporthoj) ställer till det lite, är man kort kanske man inte når ned ordentligt heller.

Jag köpte en förståndig VFR att börja med, en kalasbåge på alla sätt och vis, men jag ville åka italiensk sporthoj med twin från början, och vifferns chassie är lite svampigt på kurviga vägar, något jag brinner för sedan biltiden.
Det blev byte efter 4 månader, och jag ångrar kanske lite att jag inte handlande Millen från början.

Men man har man blivit lite äldre än 22, så inser man att man inte är odödlig längre, och har respekt för maskinerna, vilket gjorde att jag provsatte en R1:a innan jag handlade viffern, och bestämde mig redan då att en sådan kommer vara livsfarlig - vilket inte är fallet, det är den som håller i styret som bestämmer vad som händer.
En snällare hoj är precis lika farlig med fel förare.

Antingen är man mogen för mc, eller inte. :blush:


Garagevändningen är inte kvar nej, men lågfartsbanorna är inte helt o-kluriga för det, kör man upp med egen båge så tar de lite hänsyn till bågens begränsningar i vändningen på lågfartsbanorna (det är småtight), så det är inget att oroa sig för, men köra upp på R-hoj eller glidare är ju inte att göra det lätt för sig.
Glöm inte regbeviset om ni kör med egen/lånad båge...

Nyårstävling hemma i Gröndal/Eskilstuna
Bifogad fil  DSC_0280.JPG   203,54K   0 Antal nerladdningar

/J

Redigerat av Unregistered35020, 10 januari 2009 - 07:33.


#61

Postad 12 januari 2009 - 21:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Hade en tuff eftermiddag på jobbet idag, ringt runt till försäkringsbolag och kollat upp priser på försäkring på motorcykel. Blev förvånad över hur dyr en ER-6n skulle bli på mig, börjar luta åt något annat.

Länsförsäkringar 24000:- år/halvförsäkring
Trygg Hansa 18000:- år/halvförsäkring
IF 10800:- år/halvförsäkring (går att ställa av blir då 76:-/månaden)
Bilsport & MC 15000:- år/halvförsäkring

En på jobbet ska ev. sälja sin Yamaha YZF 1000 -98, kollade upp en -97 på Trygg Hansa och för den skulle de ha 9000:- år/halvförsäkrad ska ringa IF imorgon och höra hur mycket den skulle kosta där per år, fördelen med de är att när man ställer av den betalar man bara ~80:-/månad för hojen. Så förhoppningsvis kommer en YZF 1000 -98 kosta mig ~7-800 i månaden blir bara en 3-4k om man har den igång maj - september.

#62

Postad 13 januari 2009 - 09:57

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
@Jovial
Det var inga dåliga priser :) Och då är ju det där inte ens en riktig värstinghoj...och bara halvförsäkring. Jag vill inte ens tänka på vad en helförsäkring skulle kosta...Tur att man har en svärfar som har verkstad man kan meka i så man kan ha en gammal mc ;)

#63

Postad 13 januari 2009 - 17:01

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Hade en tuff eftermiddag på jobbet idag, ringt runt till försäkringsbolag och kollat upp priser på försäkring på motorcykel. Blev förvånad över hur dyr en ER-6n skulle bli på mig, börjar luta åt något annat.

Länsförsäkringar 24000:- år/halvförsäkring
Trygg Hansa 18000:- år/halvförsäkring
IF 10800:- år/halvförsäkring (går att ställa av blir då 76:-/månaden)
Bilsport & MC 15000:- år/halvförsäkring

En på jobbet ska ev. sälja sin Yamaha YZF 1000 -98, kollade upp en -97 på Trygg Hansa och för den skulle de ha 9000:- år/halvförsäkrad ska ringa IF imorgon och höra hur mycket den skulle kosta där per år, fördelen med de är att när man ställer av den betalar man bara ~80:-/månad för hojen. Så förhoppningsvis kommer en YZF 1000 -98 kosta mig ~7-800 i månaden blir bara en 3-4k om man har den igång maj - september.


Uj...ung, nytt kort och storstad?

Jag pyntade ~9 hel/helår för min RSV Mille -01 tills frugan fick ta över den över vintern (hittade en annan försäkring där vi landar under 7, hel/hel...så det blir den nu till vårkanten istället, men för att kunna bryta försäkringen innan årsförfallodagen krävs det ägarbyte, så det blev det och garageförsäkring över vintern), och den går under supersport...är iofs 34, småstad och egen villa..
Nya bågar kostar, så det gäller att hitta en modell som har förmånlig märkesförsäkring, eller hitta andra kombinationer för att få en vettig premie (SMC, etc).

Men det är en djungel, och direkt jämförbart med att kasta tärning...

Just nu är det nästan svårt att hitta en vettig försäkring där man har en vettig premie avställd, det finns inte...istället så blir det många ägare på sporthojarna... :P

/J

#64

Postad 13 januari 2009 - 21:52

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Skulle väl inte kalla Eskilstuna en storstad men den är ju inte jätteliten iaf. Billigaste helförsäkringen som jag kunde hitta var på en Honda Hornet, skulle då vara via IF Märkesförsäkring en -07 ~14500:-, en -98 11500:- men tycker ändå att det är för mycket pengar.

Blir en Yamaha XT600 troligtvis från 1990, kostar 4300:- halvförsäkrad hela året. Får väl se hur mycket man kan hotta upp en sådan :) lite ska man nog kunna göra på en.

#65

Postad 14 januari 2009 - 09:09

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Skulle väl inte kalla Eskilstuna en storstad men den är ju inte jätteliten iaf. Billigaste helförsäkringen som jag kunde hitta var på en Honda Hornet, skulle då vara via IF Märkesförsäkring en -07 ~14500:-, en -98 11500:- men tycker ändå att det är för mycket pengar.

Blir en Yamaha XT600 troligtvis från 1990, kostar 4300:- halvförsäkrad hela året. Får väl se hur mycket man kan hotta upp en sådan :) lite ska man nog kunna göra på en.


Det låter som du är yngre ja - det är rätt elaka premier du fått offert på, även på äldre o-sportiga hojar.
Kör du offroadbåge - kolla med Bilsport & MC, de är nästan alltid billigare, och kolla vad medlemsskap i SMC gör på priset...

Men att hotta en gammal XT är lite meningslöst, skall det trimmas kostar det rätt saftiga slantar för väldigt små höjningar, den bågen handlar mer om naturupplevelser än fortåka - däremot är det en slitvarg, som gör sig bra på grusvägsbus.

Det som jag kanske kan dela med mig av mina erfarenheter är - köp den båge du vill ha, att välja något enbart pga försäkringspremie är helt fel, motorcykeln är inte ett transportfordon, det är en upplevelsemaskin, även om det går att pendla på dem, så handlar det till syvende och sist om känslan och friheten.
Inte för att vara dryg, mer en reaktion på att det svajar friskt bland bågarna du sneglar på (Hornet, ER och XT) - ut med dig och prova lite cyklar - det är dyrt att köpa fel båge och byta..

Jag står med ett ben i vardera läger, tränar/tävlar i enduro, och har en plastraket för asfalten - och min endurobåge må vara en brutal rackare, men den är i alla fall oerhört tråkig och obekväm på längre turer, den är för kul i skogen för att köras på asfalt...och tar man ut Aprilian på en tur så är det något helt annat.

Båda är motorcyklar, båda har effekt så det räcker till, men ändå är det extrem skillnad hur det känns att köra dem.

/J

Redigerat av Unregistered35020, 14 januari 2009 - 10:26.


#66

Postad 14 januari 2009 - 10:14

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag håller med ovanstående och gjorde faktiskt det misstaget att köpte cykel efter försäkring. Det höll på att helt enkelt förstöra intresset. Det var kul första veckan men sen började det att kännas fel och mer fel därtill.

Visst är det dyrt, det är det verkligen. Men om man verkligen har intresset ser man säkert till att hitta annat att skära ner på istället.

Men, visst kan man hitta en "billigare" hoj och med lite tur bli nöjd med den med. Men jag tror man ska köra väldigt mycket olika till att börja med för att hitta vad det egentligen är man letar efter.

#67

Postad 14 januari 2009 - 19:54

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Ska börja övningsköra nu till våren och har också fått känslan att jag inte vill börja med en hoj som jag kanske köper för 50k, kommer säkert tappa hojjen eller så när man ska träna garagevändning eller bara fibbla upp den på stöd. Är 23 år, tänkte vänta med något roligare, nyare tills jag blir 25, priserna sjunker rejält då.

Vet att garagevändning inte är med på uppkörnignen, men klarar man en sådan så ska nog det mesta inom balans gå bra, just därför jag ska lära mig det.

Upphottad Yamaha XT 660 visst går det, har bekant som kan blästra och pulverlackera åt mig. Är på ett stort industriföretag så funderar på att plocka dän motor m.m och lämna in ram och diverse delar på lackning. Sen lacka om kåpor och på med ny framskärm.

Delar till XT 600 har jag hittat till hyffsade priser från Tyskland, KEDO

Redigerat av Unregistered32555851, 14 januari 2009 - 19:55.


#68

Postad 14 januari 2009 - 23:14

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Fy bubblan vilka försäkringspriser du fick, jag ger 7500kr Hel/Hel på min GSX1400 -03a, jag är 21år
tror inte du kommer få det billigare när du passerar 25års strecket då t.ex Bilsport & MC även kräver att man haft MCkort i 5år, hur det är med andra bolag vet jag inte.

om du skulle vilja ha en hyffsat ny hoj så kan du skaffa en som är 5år+ då bilsport och mc sänker premien ju äldre hojen är men bara tills den blivit 5år, sen får man vänta tills den blir 20år för att den ska bli billigare

ett annat litet tips är att gå med i en mc-klubb t.ex SMC, för mig så sänker det premien med ca 1000kr/år

#69

Postad 15 januari 2009 - 11:36

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Nu tänker jag vara grymt osmidig igen, och säga saker du kanske inte vill höra. :)

Köp INTE båge enbart med tanke på övningskörning och uppkörning, det är jättefel - sedan reagerar jag på en sak till, vill du ha obegränsad A så lär du ha en större båge än en XT. :)

Det är >700cc och >25kW som gäller, annars blir det mellanklass...

Om du tänkt träna på egen hand, försök få tag i en gammal 750 med upprätt sittställning (kika på vad körskolor med mindre budget använder...), en sådan tappar du inte några pengar på, och du har en perfekt båge att träna och göra första småtabbarna på.
När uppkörningen är klar kränger du och skaffar det du vill ha (efter grundlig koll / provkörning).
Det är alltid sug efter billiga övningskörningsbågar - så att bli av med en sådan tiotusenkronorsbåge är nada problem.

För du kommer ångra dig bittert (been there, done that).

En XT600 är en kul grushoj, något man tar ut och skitar ned och har kul med, det är *inte* en båge man kör på asfalt - att det går är inte samma sak som att det är det den är bäst på. :) Det är en förväxt moped i jämförelse med riktiga hojar.

/J

Redigerat av Unregistered35020, 15 januari 2009 - 11:38.


#70

Postad 15 januari 2009 - 22:15

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Köpte mig en XT 600e ikväll och är grymt nöjd med köpet. Har en bekant som kört motorcykel i ~10 år och flera av hans kompisar hade just XT 600 som förstahoj och de rekommenderade det verkligen.

Vet att man måste ha minst 700cc när man kör upp, därför jag tänker hyra hoj till uppkörningen. XT 600 är inte enbart en grushoj, du sitter helt ok på en sådan och kan utan problem göra lite halvlånga resor på den om det är så. Du tänker nog mer på TTR 600 som är mer en renodlad "busmaskin"

Tror inte jag kommer ångra mig efter dagens köp, den verkar vara hur kul som helst att köra, räcker till gott och väl för mig. Blir nog en ny Yamaha XT 660 Supermotard till nästa vinter =)

Kommer nog aldrig köpa större mc än 6-700cc, vill ha motard/grushojar. Sporthoj kommer jag nog enbart sätta mig på om en bekant har som man testar, aldrig något jag kommer köpa. Sen när jag blir +35 så kanske det blir dags för någon 1.3l gildarhoj men fram tills dess blir det SM som gäller för min del.

#71

Postad 16 januari 2009 - 07:53

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Köpte mig en XT 600e ikväll och är grymt nöjd med köpet. Har en bekant som kört motorcykel i ~10 år och flera av hans kompisar hade just XT 600 som förstahoj och de rekommenderade det verkligen.

Vet att man måste ha minst 700cc när man kör upp, därför jag tänker hyra hoj till uppkörningen. XT 600 är inte enbart en grushoj, du sitter helt ok på en sådan och kan utan problem göra lite halvlånga resor på den om det är så. Du tänker nog mer på TTR 600 som är mer en renodlad "busmaskin"

Tror inte jag kommer ångra mig efter dagens köp, den verkar vara hur kul som helst att köra, räcker till gott och väl för mig. Blir nog en ny Yamaha XT 660 Supermotard till nästa vinter =)

Kommer nog aldrig köpa större mc än 6-700cc, vill ha motard/grushojar. Sporthoj kommer jag nog enbart sätta mig på om en bekant har som man testar, aldrig något jag kommer köpa. Sen när jag blir +35 så kanske det blir dags för någon 1.3l gildarhoj men fram tills dess blir det SM som gäller för min del.


Hm...det känns som du stressat fram det där en smula. En TTR och en XT är inte överdrivet olika bågar, båda är för tunga till sin relativt låga effekt för att bli kul som motarder (en motard är en Husaberg 650...), men det är en praktisk båge helt klart.
Men, vibrationer, långfärdsegenskaper på asfalt och lite trött motor gör att den dagen du provar en vanlig mc (behöver inte ens vara en sporthoj), säg en Hornet, eller en Street triple - så kommer du börja fundera.

Jag hade en ny 08 XT660X till låns över en dag när min båge var på service, och det var inte en trevlig upplevelse, visst, som rent transportfordon fungerade den bra, men det hände precis ingenting när man vred på rullen, och fjädringen är på tok för mjukt satt för att inspirera till aktiv körning.
50 pållar på 181 kg är inte värst spännande alls (skall relateras till min Husa FE450, 50 pållar på 112 kg - riktigt lågt drevat, och den är i alla fall trött på gatan).
Uppfattningen om vad som är trött eller inte blir klart skruvad när man börjar köra mc, det går inte att jämföra med bilar (helt plötsligt blir 50 pållar på 181 kg rätt bra siffror).


Men nu har du handlat, och det *absolut* bästa du kan göra med den där, är att leta rätt på soe.se (finns ett par kul grabbar som kör massor med grus i Etuna) och haka på dem när du fått kortet.
Dina polare har helt rätt i att det är en bra nybörjarhoj, men jag misstänker starkt att du blivit lite uppskrämd över det hela, och jagar vettig hoj med vettig försäkring - mc-körning är inte vettigt... :blink:
Missförstå mig rätt som det heter, det är en kalasfin, slitstark och jäkligt poppis offroadcykel du handlat, och det är just offroad den handlar om (jag själv suktar efter en KTM 640 Adventure att åka grus med, men tre bågar är för mycket, och jag kan inte avvara någon av de jag redan har).

Många ser på effektstarkare hojar som dödsfällor, och har tron "sätter jag mig på den R1:an så dör jag dIreCkt" (känt citat från sporthoj.com) - riktigt så fungerar det inte, som tur är, är man inte mogen att köra mc kan man köra ihjäl sig på en sådan XT utan problem.

:)

/J

Redigerat av Unregistered35020, 16 januari 2009 - 09:55.


#72

Postad 16 januari 2009 - 20:28

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Det du skriver är ju ändå hur du uppfattar MC-åkande. De som jag kommer åka MC med har ägt det mesta inom MC, han jag kommer övningsköra med har ägt "glidarhoj" och i sporthoj's väg så har han haft en SP1 och även lite annat. Idag kör han en Husqvarna TE-610IE -07 (offroadhoj) och till de har han motardhjul då han får ner försäkringen ist för att köpa en renodlad motard.

Han tycker detta är det roligaste han kört, jag har alltid varit intresserad av SM, sporthojar har aldrig lockat, ser ingen tjusning med att åka +200km/h. Kommer du ut på en 70 väg då man även ska köra 70! det är inte kul att åka sporthoj i 70km/h, de är gjorda för att gå fort. Även om det är kurvig väg så är hastigheten ofta för låg på vägen för att det ska bli riktigt roligt med en sådan. (jag håller hastighetsgränserna kanske +5km/h över gränsen)

Jag kommer nog inte att börja fundera, jag kommer väl till största del ta bilen till resor pga att det är praktiskt. Jag köper MC för att kunna ut och busa lite och åka till fiket på fredagkvällen :)

Det jag finner roligast med bilåkande och kommer nog även vara MC åkandet så är det kurviga vägar och grusåka, kan man köra hoj så är det inga problem att hänga på eller åka ifrån en sporthoj om det svänger mycket.

Men för mig spelar även pengar in en stor del, jag vill inte lägga världens förmögenhet på att köpa och sen försäkra en hoj som jag ser som ett hobby/nöje. För mig är det inte det viktigaste som finns, jag behöver inte ha det nyaste och vassaste för att jag ska vara nöjd. Är nog rätt glad bara jag får komma iväg en kväll och träffa lite kompisar, för mig är inte MC allt som det är för många andra.

0 - 100 går på 5.5 - 6s med XT 600, är testat och uppmätt och det kommer nog räcka till rätt bra ändå för min del, kommer nog inte ligga över 100-sträcket så ofta när jag kör (tro vad ni vill) och det behöver inte ta 2.5s att nå 100km/h.

Mitt mål är inte att "överbevisa" dig SecretAgentMan men tror att vi har helt olika uppfattningar om MC-åkande i grund och botten.

Redigerat av Unregistered32555851, 16 januari 2009 - 20:48.


#73

Postad 17 januari 2009 - 20:38

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Det finns inte en motorcyklist som åker lagligt på krokiga 70-vägar, inte en enda (inte ens grusåkarna), customåkarna åker klart lugnast, motardåkarna är nästan de värsta busarna då det gärna körs oerhört raskt i tätbebyggt område.
Sporthojar är kul i alla hastigheter när det svänger, rakt fram är de bara kul i högre farter, men rakorna är bara transportsträcka till nästa roliga kurva.

Men du kommer märka vad jag menar, och kanske förstå - jag respekterar absolut ditt val av båge.
Jag predikar inte någon sanning, utan delar med mig, och gör lite observationer (och fäller lite osmidiga kommentarer baserat på dessa :rolleyes: ).

Att handla båge innan man kört (dessutom baserat på vad andra tycker), och provat på det - är lite som att få biltester upplästa för sig, och sedan dra lott om vilken man tar med sig hem, det är *enorm* skillnad på hur man upplever motorcyklar, och vad var och en gillar.

Prova först, handla sedan är en mycket bättre idé, speciellt om man som du, verkar ha tillgång till båge för övningskörningen. ;)

/J

Redigerat av Unregistered35020, 17 januari 2009 - 20:39.


#74

Postad 18 januari 2009 - 00:46

Unregistereda69d2a7a
  • Unregistereda69d2a7a
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0

Det finns inte en motorcyklist som åker lagligt på krokiga 70-vägar, inte en enda (inte ens grusåkarna), customåkarna åker klart lugnast, motardåkarna är nästan de värsta busarna då det gärna körs oerhört raskt i tätbebyggt område.
Sporthojar är kul i alla hastigheter när det svänger, rakt fram är de bara kul i högre farter, men rakorna är bara transportsträcka till nästa roliga kurva.

Men du kommer märka vad jag menar, och kanske förstå - jag respekterar absolut ditt val av båge.
Jag predikar inte någon sanning, utan delar med mig, och gör lite observationer (och fäller lite osmidiga kommentarer baserat på dessa :D ).

Att handla båge innan man kört (dessutom baserat på vad andra tycker), och provat på det - är lite som att få biltester upplästa för sig, och sedan dra lott om vilken man tar med sig hem, det är *enorm* skillnad på hur man upplever motorcyklar, och vad var och en gillar.

Prova först, handla sedan är en mycket bättre idé, speciellt om man som du, verkar ha tillgång till båge för övningskörningen. :)

/J



johodå, jag kör lugn på 70 vägar... iaf sedan jag tog kortet sent september -08, vi år väl se hur det blir till sommarn när man har rullat lite mer än de 80 mil man har under bältet nu =)

ang hojköp så blir det säkert bra med ditt val, dock så måste jag erkänna att jag gjorde just det som secretagentman skriver om, jag köpte hoj baserat på recensioner, tester, försäkringskostnad och mycket annat, det bidde en kawa er6f, då jag är 33 år så kostar den inte mer än 4400 hel/hel, men jag har familj och bor i villa så...

min poäng är just den att även om jag är nöjd med min hoj så har jag märkt att jag satt aningen bättre på skolans "bandit" och jag kan inte låta bli att kolla annonser efter andra hojar, jag kommer säkert att köra den en eller två säsonger till tills ekonomin drar igång igen (tror det kan va svårt att sälja hoj -09 men det är bara mina spekulationer) och under tiden kommer jag dra ut och testa andra hojar, fortfarande med ett öga på vad den löpande ägande kostnaden landar på (soppa, försäkring, service o sånt) men jag känner mig lite dum nu, det är klart att det är lätt att vara efterklok men jag känner mig nästan lite lurad på känslan att ha ett rykande kort i brallan och åka från handlare till handlare och testa vad som finns, att få uppleva de olika karaktärerna som finns =)

den kakan ser jag fram emot att smaka på under -09, men jag har lovat mig själv att det inte får bli som med hembiobyggandet, jag ska inte lyssna på högtalare jag inte har råd att köpa och jag ska inte provköra en hoj jag inte har råd att äga =)

lycka till med kortet!

#75

Postad 18 januari 2009 - 01:39

krajm
  • krajm
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
roligt med lite motorintresserad folk pa minhembio.. sjalv ar jag sjukt motorintresserad.. har alltid vart de.. har haft ngn supra, bmw m3 och nu haller jag pa att bygga mig en bmw e30 325 turbo... siktar pa 450hk.
min 2hjuliga karriar lyder, cross moppe.. kopte mig en zx6r nar jag var arton. och nu i hostas kopte jag mig en kawasaki zx10r fran 2005. utrustad med powercommander och helsystem. langtar sa pa sommaren :D.

vore frant med en minhembio motor traff eller liknande.. men vi kanske ar for utspridda. sjalv bor jag i karlstad.

om ni funderar varfor jag skriver lite skumt are for att jag ar utomlands :)

hade gott!

#76

Postad 18 januari 2009 - 11:34

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

roligt med lite motorintresserad folk pa minhembio.. sjalv ar jag sjukt motorintresserad.. har alltid vart de.. har haft ngn supra, bmw m3 och nu haller jag pa att bygga mig en bmw e30 325 turbo... siktar pa 450hk.
min 2hjuliga karriar lyder, cross moppe.. kopte mig en zx6r nar jag var arton. och nu i hostas kopte jag mig en kawasaki zx10r fran 2005. utrustad med powercommander och helsystem. langtar sa pa sommaren :).

vore frant med en minhembio motor traff eller liknande.. men vi kanske ar for utspridda. sjalv bor jag i karlstad.

om ni funderar varfor jag skriver lite skumt are for att jag ar utomlands :D

hade gott!


Jag är klart på en hojträff - vore kul! :) Jag har läskiga funderingar på att kränga Millen och koncentrera mig på endurotävlandet, men jag tänkte se till att åka lite först, och se hur det känns att sälja efter det...(troligtvis så inser man det dumma i att inte ha någon gatbåge).

Det är intressant att se att fler åkte dit lite som en annan, jag bestämde mig för båge utan att ha kört den själv, men köpte motsvarigheten till en Volvo med lite pulver i, en VFR800, bekväm och halvbra på allt, men lite mjuk för krokiga vägar, och helt karaktärslös jämfört med Aprilian.
Jag lät en polare jag litar benhårt på prova, och körde den själv med min handledare några veckor efter.

Nöjd, men man hittar alltid saker att hänga upp sig på, precis som andra gjort, och andra kommer göra i framtiden.

Just att ha ett rykande färskt kort och prova runt lite är en karamell jag ångrar bittert att jag inte sög på själv med, men om man ser till facit på mig, så har jag en tendens att hitta något lite bättre vad tiden lider, och byta... :P

/J

#77

Postad 18 januari 2009 - 19:28

Unregistereda69d2a7a
  • Unregistereda69d2a7a
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0

Jag är klart på en hojträff - vore kul! :) Jag har läskiga funderingar på att kränga Millen och koncentrera mig på endurotävlandet, men jag tänkte se till att åka lite först, och se hur det känns att sälja efter det...(troligtvis så inser man det dumma i att inte ha någon gatbåge).

Det är intressant att se att fler åkte dit lite som en annan, jag bestämde mig för båge utan att ha kört den själv, men köpte motsvarigheten till en Volvo med lite pulver i, en VFR800, bekväm och halvbra på allt, men lite mjuk för krokiga vägar, och helt karaktärslös jämfört med Aprilian.
Jag lät en polare jag litar benhårt på prova, och körde den själv med min handledare några veckor efter.

Nöjd, men man hittar alltid saker att hänga upp sig på, precis som andra gjort, och andra kommer göra i framtiden.

Just att ha ett rykande färskt kort och prova runt lite är en karamell jag ångrar bittert att jag inte sög på själv med, men om man ser till facit på mig, så har jag en tendens att hitta något lite bättre vad tiden lider, och byta... :)

/J



jag har själv sneglat på en vfr800, tycker dom ser riktigt bra ut och jag har planer på att köra hoj till jobbet under de månader som det är hojväder, så en "sport tourer" känns vettigt, men som jag sa tidigare, jag ska börja provköra hojjar innan jag köper dom från och med nu =D

#78

Postad 18 januari 2009 - 20:16

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Trevlig tråd.
Tog själv mc-kortet i höstas (16/10, en torsdag) och var ut följande lördag och provkörde lite.... har redan bestämt mig vad jag skall köpa när våren kommer.

Mitt resonemang var som följer:
Suzuki GSX750 - Kördes på skolan (Jarla) och är väl en perfekt hoj att lära sig på, den är lättkörd och inte särskilt skoj men perfekt att lära sig köra med.
Honda Hornet 600 (08:a) - Provkördes den lördagen och det första jag gjorde var att köra från Honda City i Upplands Väsby ut på motorvägen och vidare söderut mot sollentuna för att sedan vända tillbaka genom roterbro och rotsunda för att testa dels motorväg och även småvägar.
Honda VFR800 (08:a) - Även den från Honda City men gamla märstavägen till märsta för att sedan köra ut på E4:an tillbaka till Upplands Väsby.

Suzukin är en körskolehoj, absolut inget jag skulle köpa om jag inte skulle övningsköra privat.

Hornet är en nakenhoj och direCkt när jag körde upp på motorvägen så insåg jag att jag inte vill ha en sån... nakenhoj gör att du får fartvinden rakt i bröstet och planen med hojen är att köra den dels på rena nöjeskörningar men också i jobbet som sträcker sig över hela storstockholm som it-konsult... men också att ta ut den och rasta av den på bana.

VFR800 är hojen för mig, ställningen varierade mellan hyffsat upprätt och ganska liggande. Den var helt underbar på kurviga vägar, gick som tåget på motorvägen men klarade av långsamma gator i tätbebyggt område utan bekymmer. Känns som att den är hojen jag skulle trivas längst med som första hoj. Kommer köpa en 02-08:a då det hände lite med motorn just 02 (den fick vtec).

Men innan jag köper en så kommer jag ta mig ut och provköra lite andra märken men då jag är hyffsat hondafantast så ser jag inte att jag kommer ändra mig. (CRX Vtec, Civic Type R och nu Accord Type S är bilarna jag gillat bäst av de jag haft)

Däremot är jag säker på att det kommer bli en CBR vad tiden lider, men jag vill bli lite mer van mc-förare först.

#79

Postad 18 januari 2009 - 21:32

Unregistereda69d2a7a
  • Unregistereda69d2a7a
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
min körskolelärarinna (japps, en brud lärde mig köra och hon va fan grim på det!) tipsade om att spana in bmw f800st, kanske inte ser så jätterolig ut första gången man vilar ögonen på den, men jag tycker att den växer ju mer man tittar... dessutom har den tanken under sadeln för att få lägre tyngdpunkt, värmehandtag va något jag verkligen saknade när man körde i höstas och så slipper man en grisig kedja, jag kommer lätt spana in den under året!

#80

Postad 19 januari 2009 - 08:34

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
En annan sak att tänka på också... de flesta jag pratat med säger att man tröttnar på en 600 ganska snabbt.
Själv har jag planer på att ta med frugan på bönpallen och då var en 600 inte ens något att fundera över då det blir jobbigt så snart det lutar uppåt.

#81

Postad 19 januari 2009 - 09:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

En annan sak att tänka på också... de flesta jag pratat med säger att man tröttnar på en 600 ganska snabbt.
Själv har jag planer på att ta med frugan på bönpallen och då var en 600 inte ens något att fundera över då det blir jobbigt så snart det lutar uppåt.

om den är strypt

#82

Postad 19 januari 2009 - 09:33

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

En annan sak att tänka på också... de flesta jag pratat med säger att man tröttnar på en 600 ganska snabbt.
Själv har jag planer på att ta med frugan på bönpallen och då var en 600 inte ens något att fundera över då det blir jobbigt så snart det lutar uppåt.


Gör som jag, hjälp frugan ta körkort själv, det är fasen så mycket roligare. :)

#83

Postad 19 januari 2009 - 10:49

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Vilka skall på mässan i helgen ?

Själv ska jag nog dit , tänkte titta lite på Hayabusan & B-KING .
Hade det inte varit för försäkringen så skulle det stå en vit 08 i garaget tycker den är snyggaste hittils . Sen är B KING så brutal & med ett par andra rykrör så blir den riktigt snygg .

Tänkte även titta lite på BMW`s hojar ganska skönt med låg försäkring & lite mindre underhåll (slippa smörja & göra rent efter kedja)

#84

Postad 19 januari 2009 - 10:54

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
x-12: Vem har snackat om att den skulle vara strypt? En 600 får det jobbigt och du har passagerare på hojen och den behöver inte vara stryp för det.

QAM: Det är planen... men säg inget till henne! :) :D

Cosmoz 08: Jag och frugan skall dit på lördag, kommer kolla en hel del på hojar men också lite utrustning. Har än så länge en grundutrustning jag köpte när jag skulle börja ta körkortet, det är dags att uppgradera till lite bättre hjälm bland annat.

#85

Postad 19 januari 2009 - 11:02

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jag och några polare sitter och planerar en resa upp till trerikesröset i sommar så jag tänkte höra med er om ni kan tipsa om några fina MC-vägar och sevärdheter längs vägen (Åker från Uppsala) på vägen hem tänkte vi rulla genom Norge.

Vad tror ni om det, finns det något speciellt man bör tänka på inför en sån här tripp?

#86

Postad 19 januari 2009 - 11:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

x-12: Vem har snackat om att den skulle vara strypt? En 600 får det jobbigt och du har passagerare på hojen och den behöver inte vara stryp för det.

QAM: Det är planen... men säg inget till henne! :) :D

Cosmoz 08: Jag och frugan skall dit på lördag, kommer kolla en hel del på hojar men också lite utrustning. Har än så länge en grundutrustning jag köpte när jag skulle börja ta körkortet, det är dags att uppgradera till lite bättre hjälm bland annat.

om en 600 blir trött av att kärringen sitter på bak däå har man inga 100 hästar i den motorn

#87

Postad 19 januari 2009 - 11:54

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
nja. har ju i och för sig inte testat själv men det är vad jag hört av alla de jag pratat med angående 600:or... samtidigt så en 600 med runt 100hk är antingen naken eller racehoj... inget av de är aktuellt.

Sen blir ju inte jag ledsen av att "behöva" kliva upp lite i kubik heller.

Tanken är att kunna åka på längre tripper med tanten på bönpallen... eller själv också för den delen.

#88

Postad 19 januari 2009 - 12:11

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Vilka skall på mässan i helgen ?

Själv ska jag nog dit , tänkte titta lite på Hayabusan & B-KING .
Hade det inte varit för försäkringen så skulle det stå en vit 08 i garaget tycker den är snyggaste hittils . Sen är B KING så brutal & med ett par andra rykrör så blir den riktigt snygg .

Tänkte även titta lite på BMW`s hojar ganska skönt med låg försäkring & lite mindre underhåll (slippa smörja & göra rent efter kedja)



Jag skall dit, kommer nog hänga på mig en husaberg-luv-tröja så man försvarar färgerna, ser ni någon tjomme hovra runt KTM/Husa/Aprilia med sådan tröja så är det bara att hälsa.

Lördagen eller söndagen, beror på om det blir endurotävling i helgen (och vilken dag den är).


Till alla som klurar på Viffern - det är en kalasbåge, och man skall inte lägga extra slantar på en senare bara för att det är vtec (det är ful-vtec med), den äldre går bättre...
Kamstyrningen skapar en känsla av att det dör av i draget lite, och kickar in igen vid ett visst varv (som trist nog ligger precis i det registret man håller sig i när man komfort-busar lite på krokväg).

Men det är kalasfina, driftsäkra hojar som går snabbt nog för de flesta, men den är lite slätstruken och för allround för att ha karaktär. :)

Bifogad fil  viffer_trainee.jpg   66,42K   0 Antal nerladdningar

Gissa om man var lite spak där, första turen på gatbåge, någonsin...kallt var det med. :D

/J

Redigerat av Unregistered35020, 19 januari 2009 - 12:13.


#89

Postad 19 januari 2009 - 12:54

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

nja. har ju i och för sig inte testat själv men det är vad jag hört av alla de jag pratat med angående 600:or... samtidigt så en 600 med runt 100hk är antingen naken eller racehoj... inget av de är aktuellt.

Sen blir ju inte jag ledsen av att "behöva" kliva upp lite i kubik heller.

Tanken är att kunna åka på längre tripper med tanten på bönpallen... eller själv också för den delen.


Mer kubik är att föredra när man vill köra längre sträckor . En mindre motor får oftast jobba mer & ligger på ett högre varvtal . Men inga regler utan undantag . Min 650 körde jag ifrån skåne i sommras 60 mil utan problem låg i snitt 120 - 130 kmh . Det är en Burgman 650 den är 2 cyl & på ca 60 hk , motor varvet låg på ca 4000 varv . Den skulle jag lätt åka längre sträckor med ihop med gumman .

VFR 750 (88a) har jag provat engång i tiden & redan då var det en kanon trevlig hoj . Ska du ta med dig gumman på lite längre turer så försök att provköra Blickbirden oxå är super trevlig hoj men lite roligare & lite mer komfort .
Hondas VTR 1000 F oxå en mkt trevlig hoj .

#90

Postad 19 januari 2009 - 13:36

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Jo, blackbird och VTR har jag också hört skall vara bra men då börjar det bli mer sporthoj än touring för min del, där tycker jag viffern är kalaskompromiss att börja med. Kommer som sagt förmodligen ändå att byta den till en CBR om några år, men tror att viffern är tillräckligt för att hålla mig nöjd i några år.

SecretAgentMan: Nu kliver jag inte upp i årsmodell _bara_ för vtec, det är såklart också för att få en nyare hoj med färre mil osv. Helst av allt vill jag ha en 06:a eller nyare.... får se helt enkelt hur ekonomin ser ut när det är dags.
Det med vtec och när den går in osv finns det fix för, går att läsa sig till på vfr-forum.se med foton och bra beskrivet... då får man bort just den effektpuckeln och tappet precis innan.

#91

Postad 20 januari 2009 - 17:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jag är klart på en hojträff - vore kul! Jag har läskiga funderingar på att kränga Millen och koncentrera mig på endurotävlandet, men jag tänkte se till att åka lite först, och se hur det känns att sälja efter det...(troligtvis så inser man det dumma i att inte ha någon gatbåge).


Kränga Millen.... hemska tanke :)

Köpte Mille (RSV1000R -03) förra våren och har visserligen bara avverkar ca: 150 mil men är fast.... Underbar hoj med karaktär, mycket trevligt ljud och lite annat en en japsare.

Redigerat av lobo, 20 januari 2009 - 17:48.


#92

Postad 21 januari 2009 - 09:28

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Kränga Millen.... hemska tanke :D

Köpte Mille (RSV1000R -03) förra våren och har visserligen bara avverkar ca: 150 mil men är fast.... Underbar hoj med karaktär, mycket trevligt ljud och lite annat en en japsare.



Nä, jag tvivlar på att man är stark nog att göra sig av med italienskan. :(

Det kommer bli ruskigt svårt att inte skapa ett begär för KTM RC8R på mässan, Ducce 1198 och nya RSV4:an...ujujuj, egentligen borde man inte åka dit alls. :P

/J

#93

Postad 21 januari 2009 - 13:31

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Nä, jag tvivlar på att man är stark nog att göra sig av med italienskan.

Det kommer bli ruskigt svårt att inte skapa ett begär för KTM RC8R på mässan, Ducce 1198 och nya RSV4:an...ujujuj, egentligen borde man inte åka dit alls.

/J


Hehe... får väl säga att det är "tur" för mig att frugan sätter stopp för mina habegär :(, inte speciellt sunt för ekonomin att byta upp sig hela tiden... hade hon inte hållt igen så hade jag nog suttit med en ducce 1098 nu

#94

Postad 24 januari 2009 - 12:37

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Igår så fick min motorcykel sig en lite välbehövlig service. Bytte olja+filter och blåste rent luftfiltret som är relativt nytt. När vi ändå höll på justera vi ventilerna lite, var inte mycket som behövde justeras.

Blev ett par nya bromsbelägg bak också de de gamla var helt slut. Oken var i gott skick, kolvarna rörde sig bra.

När allt var klart så körde jag min motorcykel för första gången, puttra runt lite på en stor tomt och hade hur kul som helst =)

#95

Postad 24 januari 2009 - 20:58

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Vart säljer man en njure?
Jag måste få ihop ett par hundra till en RC8R...alt. 1198:an i svart...

Mässan var kul om man går dit för att snegla på, och torrbryta lite bågar, men det var för mycket skinnvästar och annat löst skit i tillbehörshallen, tydligen är det en köpstark del av mckollektivet...

/J

#96

Postad 24 januari 2009 - 23:37

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Igår så fick min motorcykel sig en lite välbehövlig service. Bytte olja+filter och blåste rent luftfiltret som är relativt nytt. När vi ändå höll på justera vi ventilerna lite, var inte mycket som behövde justeras.

Blev ett par nya bromsbelägg bak också de de gamla var helt slut. Oken var i gott skick, kolvarna rörde sig bra.

När allt var klart så körde jag min motorcykel för första gången, puttra runt lite på en stor tomt och hade hur kul som helst =)

lyssna hellre efter ett slamrande ljud från transmissionen när den går på tomgång

#97

Postad 25 januari 2009 - 17:34

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Igår så fick min motorcykel sig en lite välbehövlig service. Bytte olja+filter och blåste rent luftfiltret som är relativt nytt. När vi ändå höll på justera vi ventilerna lite, var inte mycket som behövde justeras.

Blev ett par nya bromsbelägg bak också de de gamla var helt slut. Oken var i gott skick, kolvarna rörde sig bra.

När allt var klart så körde jag min motorcykel för första gången, puttra runt lite på en stor tomt och hade hur kul som helst =)


Skall göra en inför säsong service på min oxå med byte av vätskor och allmän genomgång.

Nån som har koll på vilka som säljer Motul olja? Tänkte köra på Motul 300V Factory Line som de säger funkar riktigt bra ihop med aprejsern.

#98

Postad 25 januari 2009 - 18:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Skall göra en inför säsong service på min oxå med byte av vätskor och allmän genomgång.

Nån som har koll på vilka som säljer Motul olja? Tänkte köra på Motul 300V Factory Line som de säger funkar riktigt bra ihop med aprejsern.

är det inte bättre att få tag i shells foggy oil som ger motorn ca 10% extra

#99

Postad 27 januari 2009 - 21:26

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

är det inte bättre att få tag i shells foggy oil som ger motorn ca 10% extra


Umm, 10% extra vad, effekt? Det skall vara en rackarns olja det.

Millarna är kinkiga på oljan, har blivit rekommenderad att köra Agip av min hovmeck på Starol Racing i Enköping, men vet om att grabbarna i Apriliatråden på Sporthoj kör på OK's superbikeolja, och många kör Motul. :)
Kopplingen är problemet, motorn vill ha 15-50 om jag inte minns helt fel. :)

/J

#100

Postad 27 januari 2009 - 21:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Umm, 10% extra vad, effekt? Det skall vara en rackarns olja det.

Millarna är kinkiga på oljan, har blivit rekommenderad att köra Agip av min hovmeck på Starol Racing i Enköping, men vet om att grabbarna i Apriliatråden på Sporthoj kör på OK's superbikeolja, och många kör Motul. :)
Kopplingen är problemet, motorn vill ha 15-50 om jag inte minns helt fel. :)

/J

hmm vet inte Håkan vad det är för olja det borde han veta när vi satt och diskuterade den i assen för några år sen annars hör med ubergurun på duckati sköld han har säker nån liter.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.