Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel som du precis har spelat igenom

2078 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 08 maj 2009 - 08:07

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Ja, lite kortare, lättare och inte lika bra OST + samma upplevelse som DoS (du ser ju, jättemånga vapen och monster från DoS) gjorde att det kändes som en expansion.

Expansion känns lite starkt. Dawn of Sorrow lånar inte lite från Symphony of the Night heller. Det jag menar är att om jag inte spelat Dawn of Sorrow + Symphony of the Night precis innan så hade spelet varit fräscht och nytt. Ska se om jag kan hålla mig från Order of Ecclesia en tid så allt känns fräsch igen. Även om det är Ecclesia som enligt diverse recenscenter är först med att fräscha upp serien sen Symphony of the Night.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 08 maj 2009 - 08:14.


#152

Postad 08 maj 2009 - 14:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Expansion känns lite starkt.

Det är i stort sett samma fiender och vapen så det tycker jag väl inte. Men de är mer olika varandra än DoS och Aria of Sorrow iaf :)

IGN:

Castlevania: Portrait of Ruin both streamlines and segments the Dawn of Sorrow production. The sequel's look and feel is pretty much straight-on what was in last year's game, just with a new story and direction.

Overall, Castlevania: Portrait of Ruin doesn't hit the system with the same impact as Dawn of Sorrow, but it's still one of the great Castlevania experiences.


För mig kändes för mycket igen från DoS för att det skulle kunna konkurrera på allvar med det.

OoE fräschar upp serien ja, det är mer nytt i den. Intressant vapensystem.

#153

Postad 08 maj 2009 - 19:22

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Det är i stort sett samma fiender och vapen så det tycker jag väl inte. Men de är mer olika varandra än DoS och Aria of Sorrow iaf :)

IGN:



För mig kändes för mycket igen från DoS för att det skulle kunna konkurrera på allvar med det.

OoE fräschar upp serien ja, det är mer nytt i den. Intressant vapensystem.

Skumt att IGN inte jämförde Dawn of Sorrow med Symphony of the Night också. Det senare verkar vara mallen för efterföljarna. Till och med fienderna är hämtade därifrån.

#154

Postad 08 maj 2009 - 20:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Jag får spela Symphony of the Night så jag kan ge en bedömning jag med. Menar du de klassiska fienderna som finns i typ varje CV som skelett, zombie, dansande spöke, golem etc? Det är egentligen inte konstigare än att det finns koopas och gombas i varje Mariospel. I DS-spelen är däremot t o m grafiken på fienderna återanvänd, de ser exakt likadana ut. Det är iofs inte så konstigt att man återanvänder men spelet kändes ganska mycket som en upprepning eller mer av samma. PoR var ett bra spel, men för min del så blev det för lite nytt.

Jag undrar om det var Symphony of the Night som införde "Metroid"-konceptet att man springer omkring på en map som blir utforskad och att de tidigare serierna mer hade det indelat i banor och en worldmap? Isåfall är Symphony of the Night mallen för allt som kommer efter.

Men DoS jämfördes snarare med Aria of Sorrow, som i sin tur jämfördes med de tidigare två spelen på GBA. Som i sin tur jämfördes med Symphony of the Night som i sin tur jämfördes med SNES-spelen osv.

Dock jämförde de DoS med Symphony of the Night rörande musiken och sa att den kanske t o m slog Symphonys musik.

Ett nytt Castlevania är på gång till 360/PS3 som jag ser fram emot. Har du inte spelat Curse of Darkness så kanske du kan göra det nån gång för det är också riktigt bra (3D då alltså). Det kanske finns som bakåtkompatibelt på 360.

#155

Postad 09 maj 2009 - 08:08

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag har inte spelat ett Castlevania mellan Super Castlevania IV och Rondo of Blood (PSP) och Symphony of the Night (XBL), men där är det SotN som är först med att sno Metroidkonceptet. Lätt värt 800 MSP! :)

Bifogad fil  070111_castlevania_sotn_01.jpg   31,65K   0 Antal nerladdningar Bifogad fil  ign_top_game_15.jpg   165,75K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sotn.jpg   27,5K   0 Antal nerladdningar Bifogad fil  symphony_of_the_night_1.jpg   21,47K   0 Antal nerladdningar

#156

Postad 21 maj 2009 - 11:05

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Är i slutet av Advanced Wars - Dark Conflict nu. Spelet är riktigt underhållande och lagom komplext så man inte tröttnar, men samtidigt kommer man in i det hyffsat fort. För 16 år sedan spelade jag väldigt mycket Battle Isle på Amiga 500 och om jag inte missminner mig så är det här spelet i princip en remake av Battle Isle. Det enda som skiljer i konceptet är storyn och vissa enheter. Det enda negativa jag kan hitta med det här spelet är musiken som jag tycker är ganska dålig.

Betyg: 9 / 10

Redigerat av Unregisterede32cf070, 21 maj 2009 - 11:06.


#157

Postad 21 maj 2009 - 11:24

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Har precis tagit mig runt Metal Gear Solid 4, hur bra som helst, lite långa cuts men ruggigt bra variation och spänning, när man lärt sig CQC så blir det omöjligt att slita sig, undrar om det kommer en femma...

9/10

#158

Postad 23 maj 2009 - 14:30

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Professor Layton and the curious village
Ett spel som verkligen osar av kvalité. Det är snyggt, välgjort och charmigt. Tyvärr är pusslen (med några undantag) på tok för enkla för mig som är van vid Myst, Schizm m.fl.
Gillar man att klura på knep och knåp uppgifter i diverse tidningar får man precis sånt här. Hade pusslen varit knepigare hade mitt betyg varit högre, men jag förstår varför spelet fått så bra recensioner, det är verkligen något extra.

Betyg: 7 av 10

#159

Postad 24 maj 2009 - 16:37

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
blev precis klar med gears of war 2. riktigt bra spel, men jag undrar om inte ettan var bättre. lite roligare platser i ettan. nu äre bara att köra om igen på annan svårighetsgrad, och försöka komma online ^^.

#160

Postad 24 maj 2009 - 21:49

mBr
  • mBr
  • Mästare

  • 3 024 inlägg
  • 0
Blev klar med MGS4 inatt. Bra story men på tok för lätt och lite spelande. Sedan förstår jag inte varför vissa tycker att det är det snyggaste som finns. Har sett bättre både på PS3 och 360.

7/10 i betyg tack vare att storyn höjer upp det lite.

#161

Postad 25 maj 2009 - 08:19

CSM-101
  • CSM-101
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Oblivion, om man nu kan säga att huvudstoryn är att ha spelat igenom spelet när det finns så mycket mer att göra? Fortfarande lika bra som när jag spelade igenom det förra gången och gången innan det.

5/5.

#162

Postad 26 maj 2009 - 23:45

nilsy
  • nilsy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
dungeons and dragons online, slutade spela detta mmorpg spel efter att ha spelat det i över ett år. har testat de flesta av de stora mmorpg spelen de senaste 5 åren men DDO är så vitt jag vet helt unikt man älskar det eller hatar det och inget mitt imellan.
det som är bra med det är dess magi system: när man startar en instans så har man en bestämd mängd "spell points" inget regeneration av "spell points", inte heller av "hit points". olika spells kostar olika mycket vilket leder till ett inteligent spelande lätta strider är inte bara att vinna utan att vinna på bästa sätt. inte ett långsamnt spel tempo som man kan få intrycket av min beskrving av magi systemet man dör eller vinner en fight extremt snabbt. ingen använder det pvp system som finns det är en grupp/ensam mot ett uppdrag(uppdrag=instans).
mycket annat man kan nämna men vill inte gå in på detaljer mer det är ett mycket ovanligt mmorpg.
svårt att recensera ett mmorpg.

9/10

#163

Postad 13 juni 2009 - 21:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Är i stort sett klar med Star Ocean; The Last hope. Har bara slutbossen kvar och håller just nu på att grinda upp mitt party i level för jag märkte att jag låg på för tok för låg level när jag kom till honom. Så det var bara att gå hela vägen tillbaks och slåss så mycket som möjligt och köpa bättre utrustning. Låg på ca 55 när jag kom till honom men jag behöver nog gå upp till 70-75 innan jag provar på nästa gång.
Annars tycker jag nog inte att det håller riktigt samma klass som 2an och 3an. Det är verkligen ett kanonspel liksom jag tycker om de andra Star Oceans jag spelat, men det är lite mer linjärt och begränsande.
Spoiler


#164

Postad 14 juni 2009 - 14:46

w0mbat84
  • w0mbat84
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Blev igårkväll klar med Gears of War 2. Ett riktigt kanonlir är det ju helt klart i alla fall :D

Man får den här tunga och råa känslan som är så härlig i den typen av spel. Dessutom mer episkt än 1an.

10/10 på min betyg-skala :D

#165

Postad 14 juni 2009 - 16:55

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Är i stort sett klar med Star Ocean; The Last hope. Har bara slutbossen kvar och håller just nu på att grinda upp mitt party i level för jag märkte att jag låg på för tok för låg level när jag kom till honom. Så det var bara att gå hela vägen tillbaks och slåss så mycket som möjligt och köpa bättre utrustning. Låg på ca 55 när jag kom till honom men jag behöver nog gå upp till 70-75 innan jag provar på nästa gång.
Annars tycker jag nog inte att det håller riktigt samma klass som 2an och 3an. Det är verkligen ett kanonspel liksom jag tycker om de andra Star Oceans jag spelat, men det är lite mer linjärt och begränsande.

Spoiler

Dt gör mitt val ännu enklare. Funderade ett tag att skaffa spelet, men ska spara mig till Tales of Vesperia istället.

#166

Postad 15 juni 2009 - 06:56

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

dungeons and dragons online, slutade spela detta mmorpg spel efter att ha spelat det i över ett år. har testat de flesta av de stora mmorpg spelen de senaste 5 åren men DDO är så vitt jag vet helt unikt man älskar det eller hatar det och inget mitt imellan.
det som är bra med det är dess magi system: när man startar en instans så har man en bestämd mängd "spell points" inget regeneration av "spell points", inte heller av "hit points". olika spells kostar olika mycket vilket leder till ett inteligent spelande lätta strider är inte bara att vinna utan att vinna på bästa sätt. inte ett långsamnt spel tempo som man kan få intrycket av min beskrving av magi systemet man dör eller vinner en fight extremt snabbt. ingen använder det pvp system som finns det är en grupp/ensam mot ett uppdrag(uppdrag=instans).
mycket annat man kan nämna men vill inte gå in på detaljer mer det är ett mycket ovanligt mmorpg.
svårt att recensera ett mmorpg.

9/10


Tja eftersom det är baserat på dungeons and dragons reglerna är ju detta inget konstigt :) Dock var det på tok för tråkigt imo ;)

#167

Postad 20 juni 2009 - 20:22

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Klarade just ut Gears of War 2 på Insane med en kompis. 2-player coop blir nog inte mycket roligare än så här i ett actionspel. Det hade gärna fått vara lite högre och jämnare svårighetsgrad samt en mer utförlig story, men totalt sett så levererade det.

Betyg 8 / 10

*edit*
Sådär, blev just klar med Final Fantasy IV på DS. Vet inte vad jag ska tycka om det, stundtals är det jätteroligt och spännande, men sedan kan det vände och bli lika drygt som att kratta löv. Jag gick genom större delen av spelet och kände mig nästan överlevlad trots att jag inte grindat mer än att jag gjorde alla side quests jag kollat upp att man borde göra. Slutsats. Om man inte hittar alla Eidolons, vapen, rustningar, m.m. så blir det frustrerande svårt i slutet. Trots att mina hjältar var lvl 70+ och alla hade shit of kick ass så var det stundtals väldigt utmanande.

Den här typen av spel är väldigt tidskrävande (40h tog det att klara spelet), men Square har i alla fall inkluderat en Quicksave funktion som gjorde att jag kunde avsluta när jag ville om det började bli sent. Tack.

Betyg: 6 / 10

Redigerat av Unregisterede32cf070, 21 juni 2009 - 20:22.


#168

Postad 21 juni 2009 - 20:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Betyg: 6 / 10

=/

Var det Dragon Quest du köpt också? Hoppas du gillar det mer :)

Tror du kommer gilla FF4 bättre ju mer tiden går dock. Brukar vara så med spel som man känner sig frustrerad över när man precis spelat färdigt dem.

#169

Postad 21 juni 2009 - 21:41

liket
  • liket
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag och en kompis har fastnat för att köra co-op spel och har nyligen spelat igenom några xbox 360-spel som vi köpt till billigare pris. :)

Gears of War, Gears of War 2:
Dessa spel var ett litet längre tag sedan jag spelade, så jag är rädd att jag blir lite kortfattad.
Båda spelen är väldigt underhållande och storyn funkar bra, även om det ibland blir lite svårt att hänga med. Det är riktigt skönt att mata på med alla puffror som man får tillgång till, även om man har ständig ammunitionsbrist.
Kontrollerna i spelet är klockrena till skillnad från spelen här nedanför (där gömma-sig-systemet bara verkar onödigt ibland). I Gears of War är det sällan något krångel.
Både spelen får en stark 8/10.

Army of Two:
Storymässigt haltar Army of Two, det mesta känns ganska cliché. Man spelar som två stora killar, så kallade bromosexual med high fives, chest bumps och allt som hör till. De jobbar som legosoldater och får möta diverse svårigheter i sina uppdrag. Det är ganska sköna vapen man kan välja mellan och jag älskar att man köper och uppgraderar dem för pengarna man får från uppdragen, däremot är lite för svårt att sikta när fiendernas hitbox verkar väldigt små och autoaim-hjälpen verkar icke-existerande. För mig som inte spelar allt för många shooters utan mus är det lite irriterande när det blir svårt att träffa.
En sak i spelmekaniken som känns lite krystad är att det finns många hopp och liknande där man måste hjälpa sin partner upp. Lite för många såna tillfällen är det, följt av att när en person hoppat upp på höjden så kommer det alltid två fiender.
Aggro-systemet känns för övrigt också ganska onödig. Man ska dra på sig uppmärksamhet genom att skjuta på fienden medan den andra kan smyga bakom och få fördelen att vara bakom. Det används mest när det är sentry guns och bossar men kartorna tillåter en inte alltid att gå bakom fienden så det känns ibland lönlöst.
Svårighetsgraderna verkar för övrigt väldigt överdrivna. Jag ser mig själv som en hyfsad gamer och har spelat spel större delen av mitt liv men medium-svårighetsgraden blev för mycket för att det bara skulle flyta på, så vi sänkte till easy.
Spelet känns mycket coolare än Kane and Lynch och är grafikmässigt bättre, men det räcker inte så långt.
Det blir en svag 7/10.

Kane and Lynch:
Skärmen i Kane and Lynch med co-op är delad lodrätt istället för som de flesta andra spel horisontellt. Det känns lite obekvämt men man får helt enkelt finna sig i det. Grafikmässigt är det inget underverk men det fungerar, när man kört det några timmar är det inget man tänker på.
Karaktärerna Kane and Lynch är mycket mer karismatiska än huvudpersonerna i Army of Two och därför är storyn mycket roligare att följa, Lynch gnäller och är allmänt psykiskt instabil medan Kane drar med han på diverse galna uppdrag.
Skjutandet i spelet är också lite enklare än i Army of Two då det verkar finnas en svag autoaim i icke-zoomat läge, jag tycker åtminstone att jag träffar lättare i det. :D
I efterhand är spelet kanske aningen bättre än Army of Two, det räcker ändå inte till mer än en vanlig 7/10.

Redigerat av liket, 21 juni 2009 - 21:46.


#170

Postad 21 juni 2009 - 22:13

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Klarade Gears of War 2 i helgen.
Bästa spelet på bra länge! , grafiken är helt gudomlig, kontrollen är utmärkt, tungt o bra ljud, och en lång och varierad singleplayer kampanj!. Endast spelat "horde" läget online några gånger och det är ruskigt kul det med :)

Betyg: 5/5 ,
DLC:n som kommer i juli är given!

#171

Postad 21 juni 2009 - 22:29

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Precis spelat igenom Fantasy Wars (PC). Grafikmässigt och interfacemässigt är spelet katastrof. Det är en utmaning att lyckas klicka rätt. Men kan man ta sig igenom den oputsade faseden är det ett underbart djupt turbaserat taktiskt spel (mer taktik än strategi då det är ganska småskaligt).

Det som gör spelet riktigt roligt, och samtidigt riktigt elakt, är rollspelsinslagen där alla enheter levlar. Detta innebär att om man dör med en bra enhet under ett uppdrag så startar man om uppdraget. I annat fall inser man om två-tre uppdrag att spelet blivit omöjligt.

Likaså inser man att om man klarat några uppdrag lite slarvigt så tappar man för mycket (för få enheter till nya uppdrag - slut på pengar) och straffet kommer flera timmar senare. Jag har aldrig tidigare spelat ett spel där jag c:a 25% in i spelet bestämt mig för att jag måste spela om från början och göra bättre ifrån mig.

Fantasy wars är ett jättebra spel för perfektionisten som gillar taktiska turbaserade strategispel. Otroligt frustrerande och väldigt buggigt men samtidigt väldigt roligt. Jag ger den 7/10 med en stark varning att det inte är för alla :)

#172

Postad 21 juni 2009 - 23:01

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

=/

Var det Dragon Quest du köpt också? Hoppas du gillar det mer :)

Tror du kommer gilla FF4 bättre ju mer tiden går dock. Brukar vara så med spel som man känner sig frustrerad över när man precis spelat färdigt dem.

Problemet med FF4 var mest att storyn kändes meh i jämförelse med FF7, FF8 & FF10. Storyn brukar vara min belöning för att jag "genomlider" random encounters. Men som jag skrev så var det stundtals väldigt spännande och intressanta strider, det är bara när man får göra om de X gånger som jag blir less. Quicksavefunktionen lyfter verkligen spelet. Hade inte den funnit hade spelet fått en 4:a (av 10) av mig. Det är inte kul när man är trött, det är sent, man vet att man måste gå upp om sex timmar och spelet vägrar bjuda på en save point (utan istället skickar ytterligare ett cp-monster som tar fem minuter att piska) så man får stänga av. Eller ännu värre, spawnar ett fetmonster som slår ihjäl allihopa så jag måste börja om.

Är i valet och kvalet mellan Dragon Quest IV och Disgaea just nu. Båda två är tungviktare, men det lutar mot Dragon Quest just nu av någon anledning. Kanske för att jag aldrig spelat ett Dragon Quest. Har än så länge provat Final Fantasy, Star Ocean, Persona, Chrono Trigger och Grandia under en tio års period.

#173

Postad 22 juni 2009 - 14:32

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Det är inte kul när man är trött, det är sent, man vet att man måste gå upp om sex timmar och spelet vägrar bjuda på en save point (utan istället skickar ytterligare ett cp-monster som tar fem minuter att piska) så man får stänga av. Eller ännu värre, spawnar ett fetmonster som slår ihjäl allihopa så jag måste börja om.


Ta en LÅÅÅÅÅNG omväg runt Lost Odyssey. :)

#174

Postad 22 juni 2009 - 19:34

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Ta en LÅÅÅÅÅNG omväg runt Lost Odyssey. :)

Tack för varningen. Efter DQ4 blir det nog en lång paus från JRPG. Eventuellt plockar jag upp FF13 när det släpps. Eventuellt. ;)

#175

Postad 23 juni 2009 - 13:44

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Är i valet och kvalet mellan Dragon Quest IV och Disgaea just nu.


Ta disgaea! Ifall det är ettan till ps2 du menar så är det riktigt roligt med skruvad humor. Bland annat så får du slåss mot power rangers och några av dina undersåtar är pingviner som sprängs om du kastar dem på en fiende.

#176

Postad 23 juni 2009 - 14:19

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Ta disgaea! Ifall det är ettan till ps2 du menar så är det riktigt roligt med skruvad humor. Bland annat så får du slåss mot power rangers och några av dina undersåtar är pingviner som sprängs om du kastar dem på en fiende.

Det är DS-versionen. Har redan börjat på DQ4 nu. Disgaea äger jag redan så den får nog sin tur snart. :(

*edit*
Har precis klarat Tomb Raider - Legend. Jag har inte spelat ett Tomb Raider sen ettan kom i mitten av 90-talet. Legend är minst lika bra som jag minns att ettan var. Miljöerna är rysligt vackra, platformsdelarna är härligt designade och storyn gör sitt för att hålla mig intresserad. Tyvärr så är actiondelen av spelet inte lika bra och striderna känns mest som ett avbrott i allt hoppande. Striderna ger också upphov till en viss frustration eftersom man inte har den kontroll över Lara som man kanske skulle velat haft. Hon är ingen Ryu Hayabusa direkt med sin "laggiga" svarstid. Speciellt bossarna fick sig några svordomar p.g.a. den orättvisa spelkontrollen. För majoriteten av spelet fungerade dock spelkontrollen perfekt, bara inte striderna.

Kort sagt. Bravo! Mera! *Applåder*..................... *tittar på Tomb Raider Underworld som ligger här bredvid*..... ;)

Betyg: 8 / 10

Redigerat av Unregisterede32cf070, 30 juni 2009 - 19:02.


#177

Postad 30 juni 2009 - 19:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Underworld är bättre på allt också. Tyckte du Legend var rysligt snyggt t ex så kommer du bli ännu mer impad av UW. Oh, kära UW.

#178

Postad 05 juli 2009 - 12:50

cliff74
  • cliff74
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Blev klar med Killzone 2 igår. Ett riktigt bra lir tycker jag. Kommer nog spela igenom det igen på annan nivå och plocka trophys. Rekommenderas.

#179

Postad 05 juli 2009 - 13:23

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Tomb Raider Underworld
Är bättre än Legend på nästan alla punkter (något fler grafik- och kollisionsbuggar än Legend). Utan tvekan det snyggaste spelet jag spelat på X360. Underworld är mer likt originalet (som jag minns det) än Legend när det kommer till pussel och miljöer. Det är svårare och mer storslaget. Motorcykeln har fått en mycket bättre roll i Underworld än Legend där den känns meningsfull och inte bara som en arkadutfyllnad.

Musiken är fantastisk och påminde mig inte lite om Riven och Revelation. Kopplingen blev ännu starkare i och med att båda spelen har utforskande i spännande miljöer med pussel som huvudtema.

Striderna har tonats ner (till spelets fördel), men fungerar fortfarande bara som ett avbrott i allt hoppande och klättrande. Jag tycker det var lagomt mycket (lite) strider eftersom det är inte på grund av action som man spelar ett Tomb Raider-spel. Känslan av att utforska är helt suverän och det är lätt att glömma bort att man faktiskt bara sitter i soffan och spelar.

Får se nu om jag orkar köpa och spela igenom Anniversary. Spelade originalet på PC för tolv år sedan och minns att det var ganska hardcore med sina pussel, fällor och stora mljöer där det sällan var självklart vad man skulle göra. Jag var 16 år gammal på den tiden och var betydligt mer hardcore själv. :)

Betyg: 9 / 10

#180

Postad 05 juli 2009 - 13:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Vad snabbt det gick, kändes som du precis spelade igenom Legend. Vi är ju överens om Tomb Raider iaf. Fattas bara att du sågar Anniversary :)

#181

Postad 05 juli 2009 - 14:22

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Vad snabbt det gick, kändes som du precis spelade igenom Legend. Vi är ju överens om Tomb Raider iaf. Fattas bara att du sågar Anniversary :D

Har nästan sträckspelat det. Har semester nu så det finns tid för annat än jobb och familj. :D
Sen skadar det inte att spelet inte har en massa random encounters (+30h) varje gång man tar fyra steg.
Tänk så tråkigt utforskandet hade varit då. :D

Kanske ska passa på nu under semestern och sätta igång med Disgaea...?
DQ4 har jag ändå lessnat på. Får se om jag orkar sätta igång med det. Det kanske blir bättre senare? Lite synd annars, för det började jättebra.

*edit*
Vi är väl överrens om det mesta? Bara JRPG som jag kan minnas att vi tycker olika om. :)

Redigerat av Unregisterede32cf070, 05 juli 2009 - 14:29.


#182

Postad 05 juli 2009 - 15:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Vi är väl överrens om det mesta? Bara JRPG som jag kan minnas att vi tycker olika om. :)

Beat em up har jag för mig också.

DQ4 tyckte jag var so-so i början och blev bättre ju mer jag spelade. Lite synd att lägga ned det. Disgaea lär ju ta fett med tid.

#183

Postad 05 juli 2009 - 17:11

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Beat em up har jag för mig också.

Jag gillar både God of War och Ninja Gaiden även om de ofta är lite för svåra för mig. Har ännu bara spelat igenom God of War.

DQ4 tyckte jag var so-so i början och blev bättre ju mer jag spelade. Lite synd att lägga ned det. Disgaea lär ju ta fett med tid.

Då kommer jag säkert att ge DQ4 en chans till senare. Disgaea kommer säkert bli något som ligger parallellt med alla andra spel om jag inte spelar igenom det nu i sommar. Förra semestern spelade jag igenom Xenogears (också ett "OK" JRPG :)) och det var hyffsat tidskrävande.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 05 juli 2009 - 17:12.


#184

Postad 05 juli 2009 - 21:57

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Jag gillar både God of War och Ninja Gaiden även om de ofta är lite för svåra för mig. Har ännu bara spelat igenom God of War.

Det är inga beat em up :P . Menar typ TURTLES IN TIME!

Satte precis igång med monster hunter till PSP. Det kan ju ta 500-1000 timmar om man gillar det =P. Kul att spela tre.

#185

Postad 06 juli 2009 - 08:34

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Det är inga beat em up :) . Menar typ TURTLES IN TIME!

Satte precis igång med monster hunter till PSP. Det kan ju ta 500-1000 timmar om man gillar det =P. Kul att spela tre.

Ah, tänkte först besserwissra om slash em ups eftersom jag trodde det var det du menade, men bestämde mig för att låta bli. Ok, beat em ups är inte min grej även om jag kan tycka att det är skoj OM man är minst två personer som spelar.

Schmups i multiplayer däremot, då snackar vi. :P

Satte igång Disgaea igår och lirade ett par timmar och det känns relativt komplext redan nu. Det verkar som att man kan spara mellan varje strid (förutom i item world) så det kanske fungerar även då jag inte har semester. :P

Ska även prova hästbossen igen i Ninja Gaiden Black. Den här gången utrustad med ett rosa band. :P

Nu ska jag sluta vara off topic för den här gången.

#186

Postad 12 juli 2009 - 11:03

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Lirade klart Chrono Trigger nu på förmiddagen. Ett bra RPG men inte riktigt lika bra som folk vill få det till. Möjligheten att resa i tiden är ju det som gör spelet unikt och till ett bra rpg. Och en bra story, men frånsett det är det ganska ordinärt. Men det är ju några år sen det kom ut. Man kanske har blivit bortskämd med modernare spel, vad vet jag.

Nu måste jag få tag i Chrono Cross som tydligen ska vara bättre. Har fått 10 i betyg på nån sajt. Måste kollas upp.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 12 juli 2009 - 11:05.


#187

Postad 15 juli 2009 - 03:15

w0mbat84
  • w0mbat84
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Prototype!

Och vad tyckte jag om prototype?
Det var ett riktigt fett lir, älskade att snabbt ta sig runt mellan skyskraporna. Råheten i fighterna. Och på hard utmaningen. Ett av dem få spel jag spelat igenom 2 gånger rakt efter varandra. :(

#188

Postad 15 juli 2009 - 12:09

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Fallout 3 expansionerna The Pitt och Anchorage. Trodde inte det var sant att de skulle vara så utomordentligt dåliga! Sjukt besviken. Efter att ha spelat Fallout 3 känns "uppföljarna" som rena rama skräpet. Usch och fy. Varken spännande, svårt eller häftigt, bara långtråkigt. BLÄ!

:blink:

#189

Postad 21 juli 2009 - 08:25

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0
Damma av en gammal PS2 och körde igenom Shadow of the Colossus. Ja, vad ska man säga. Har aldrig upplevt något så pass mäktigt som det spelet förut.

10/10

#190

Postad 21 juli 2009 - 19:52

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0
Lirade klart "Hour of Victory". Klart intressant med ett spel som utspelar sig under andra världskriget och spelas från karaktärens POV sk FPS. Props till designteamet som kläckte den idén!

Om inte spelet var så genomgående uruselt så hade jag gett det högre betyg än 0/10.

#191

Postad 21 juli 2009 - 22:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
The things achievements will make you do.. :)

Redigerat av Zoiler, 21 juli 2009 - 22:09.


#192

Postad 21 juli 2009 - 23:49

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0

The things achievements will make you do.. :)

Jepp, fast när jag väl påbörjat något vill jag gärna avsluta det. Och man vet aldrig, det kan ta sig på slutet. Fast det gjorde det ju inte :) En 50 lapp i sjön det.

#193

Postad 22 juli 2009 - 13:00

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Damma av en gammal PS2 och körde igenom Shadow of the Colossus. Ja, vad ska man säga. Har aldrig upplevt något så pass mäktigt som det spelet förut.

10/10

Det är verkligen helt fantastiskt. Jag tyckte även att ICO var något extra. Kanske blir deras tredje spel det som får mig att skaffa en PS3. :)

#194

Postad 25 juli 2009 - 16:15

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlägg
  • 0

Det är verkligen helt fantastiskt. Jag tyckte även att ICO var något extra. Kanske blir deras tredje spel det som får mig att skaffa en PS3. :)

Ja ICO är verkligen fantastiskt det också. Och ja, The Last Guardian är en orsak nog att skaffa sig en PS3. :)

#195

Postad 25 juli 2009 - 20:10

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Monkey Island Special Edition
Det är ca 18 år sedan jag spelade igenom det sist, men trots sin ålder är det nästan lika bra som jag minns det. Suverän humor, roliga pussel och ett komiskt manus som än i dag inte matchas av många. Tyvärr kom jag ihåg de flesta pussel och deras lösningar så spelet tog bara ca sex timmar att spela igenom. Musiken är grym och steget från MIDI har inte direkt skadat det. Grafiskt är det också bra även om jag önskade några fler frames till spritsen samt en snyggare frilla på Guybrush. För 800 MSP borde alla prova. :)
Betyg: 7 / 10

Jag har precis låst upp Sam and Max - Season 1 eftersom jag nu fått blodad tand av det här. :P

Redigerat av Unregisterede32cf070, 25 juli 2009 - 20:11.


#196

Postad 29 juli 2009 - 15:38

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Spelat Red Alert 3 på 360n...

Riktigt uselt. Eller, själva spelet är väl OK. Cutscensen är roliga just pga att de är så överspelade. Uppdragen är väl så pass varierande man kan begära av ett RTS...

Men på konsoll fungerar det INTE. Man märker att nått är fel när man försöker styra Ryssarnas supermagnet. Det går liksom inte alls. Man väljer fel gubbar och skickar de åt fel ställe. Men det gick väl OK att spela Ryssarna och de Allierade, mest för att jag hade en mänsklig co-commander där jag kunde få utlopp av min frustration, men halvvägs genom Japanarna fick jag nog. För att lyckas spela med dem krävs det att man micromanagera varje enskild liten gubbe, och det fungerar fan inte i det här spelet. Man väljer alltid fel. Man har satt ihop en liten flotta som ska ut och strida. Ofelaktigt råkar man trycka två gånger på 'X' och väljer ALLA ens trupper, inklusive de man satt på försvara viktiga byggnader, istället för att trycka en gång på 'X' för att välja alla trupper som syns på skärmen. Ett /litet/ exempel på många frustrerande stunder i att bara välja ens armé.

Med mus och tangentbord hade nog detta spelet fått godkänt, men undvik det på 360:n.

Även om Ryssarnas co-commander är teh hotness. :)


Edit: Man kan dra likheter mellan RTS och FPS genren. Alla sa att det går inte att spela FPS på konsoll utan man måste använda mus+tangentbord. Sen kom Halo och visade vart skåpet skulle stå och nu är FPS den mest populära genren i konsollvärlden. Undra om Halo Wars har gjort samma sak för RTS genren, eller om det är dömt att misslyckas att ha RTS på konsoll...

Redigerat av Unregistered6810b893, 29 juli 2009 - 15:41.


#197

Postad 10 september 2009 - 22:18

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Sådär klarade just ut Defence Grid till X360 (XBL). Bland det bästa jag spelat på länge. Shadow Complex, Order of Ecclesia, Time Shift och Sam and Max fick kliva åt sidan. :)

Det finns ingenting att klaga på förutom dessa småsaker:
  • Det vore trevligt om man kunde zooma analogt istället för bara tre nivåer.
  • Storyn kunde fått lite med djup. Som den är nu förstår jag inte hur utvecklarna ens orkade lägga in den. Den tillför ingenting.
  • Tornen kunde fått lite mer egna utseenden. Nu är det svårt att se skillnad på de när de inte skjuter.
  • Ibland ville jag rotera kameran, men det gick inte.

Så, om bara fler på min friend list kunde skaffa det här så skulle jag få en anledning att jobba på mina poäng. :lol:

Betyg: 9 / 10

PS: Jag har inte spelat tower defence spel tidigare så jag vet ingenting om "konkurrenterna".

#198

Postad 11 september 2009 - 08:20

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0
För några veckor sedan spelade jag klart Simpsons The Game. För att det här spelet ska få komma till sin rätt så ska man vara

1) Simpsons fan
2) gamer och helst gamer från förr

Jag är det men ändå så fick jag tvinga mig själv i början att spela spelet eftersom jag hade betalat för det. För det är rätt simpel grafik och simpel gamesplay och taskiga kontroller/kamera som gör att man missbedömer avstånd när man ska hoppa o s v men om man liksom finner sig i att det är ganska osofistikerat så finns det mycket att uppleva och underhållas av. Det är kul att gå omkring i stan och bara prata med folk för dom säger roliga saker och hela konceptet att driva med spelindustrin idag och från förr gör det hela rätt underhållande. Homer säger saker som "How many lives do we have left?!", "Yeah Lisa! Show them sumos that asskicking I taught you!" och Ken Brockman flyger i sin helikopter och rapporterar in "wait...we are getting confirmation as we speak...yes it IS a laser!" (ganska uppenbart) under det att staden länge attackerats av en gigantisk donut boy som röjer och förstör med sin gigantiska laser.
Spelet handlar om spelindustrin från förr och idag och därför är det roligt för igenkänningshumors skull om man spelat spel från förr (typ C64 och framåt).

Det är ett humoristiskt och fyndigt spel som jag skulle rekommendera till de som passar in på ovan kriterier. Andra kommer nog inte se något stort värde i spelet dessvärre. Jag ger 6/10

Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 11 september 2009 - 08:28.


#199

Postad 11 september 2009 - 12:30

zebularg
  • zebularg
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Senaste spelen jag spelat igenom var Valkyria Chronicles och Bionic Commando (remaken av 8bits spelet)

Valkyria Chronicles tyckte jag var riktigt bra. Påminner om ett uppdaterat final fantasy tactics, så har man spelat det och gillade upplägget rekommenderas det varmt. 8/10

Bionic Commando var också kul, kanske till stor del för att jag spelade originalet för en herrans massa år sedan och gillar konceptet. Det är helt enkelt ett schysst plattforms/action spel. 7/10

#200

Postad 11 september 2009 - 13:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Det är ett humoristiskt och fyndigt spel som jag skulle rekommendera till de som passar in på ovan kriterier. Andra kommer nog inte se något stort värde i spelet dessvärre. Jag ger 6/10

Jag är inget Simpsons-fan men tyckte det var värt en 5-6 jag också. Däremot tyckte jag grafiken var krispig och fin.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.