Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW95ES

160 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 september 2011 - 07:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Äntligen linsminne till SONY!!
länk




Bifogad fil  at10080503_01_vplvw95____zm_1_.jpg   58,37K   7 Antal nerladdningar



IFA, Berlin, 16:30 CET, 31st August 2011: At the IFA conference in Berlin, Sony Professional today launched its newest home projector, the VPL-VW95ES, which delivers viewers an unsurpassed 3D home cinema experience. The VPL-VW95ES is a successor to the VPL-VW90ES, which was announced last September, and was Sony’s first 3D home cinema projector and a key step in it realising its 3D World vision. Based on the new dynamic lamp control technology, the VPL-VW95ES brings 3D film to life with vivid, crisp, bright and vibrant imagery that will satisfy the greatest film enthusiast’s desires. At the same time Sony has introduced a new white colour version of the VPL-HW30ES, which it has introduced to fit the wider room environment.

“It offers superb picture quality with high dynamic contrast ratio (150,000:1) and a more real cinematic experience. Customer feedback on the VPL-VW90ES was carefully considered and changes were made accordingly to ensure the VPL-VW95ES gives viewers the best home cinema experience yet,’ said Tak Nakane, product manager at Sony Professional. “The comfort of home cinema has also been greatly advanced with the availability of low fan noise, flexible picture calibration, and picture position memory which allows customers to set the 2.35:1 aspect ratio with just one button.”
Given the number of films now available on 3D Blu-ray, the VPL-VW95ES ensures viewers can get the same experience in their home as in their local cinema. The product is equipped with Sony’s Advanced Iris 3 technology which includes a contrast enhancer to maximize the dyanmic contrast ratio when used with the iris, giving viewers a crisper and brighter final image. Motionflow technology also reduces motion blur and judder, giving viewers superb picture quality.

New features include a converted 3D mode which is based on a unique algorithm to reproduce a 3D effect from any 2D source. Additional picture position memory also remembers the positions set to meet aspect ratio and users can enjoy a cinema scope size screen. In addition, Sony’s 3D glasses have been upgraded so they are lighter by about 24 percent and the transmitter has been built around the lens so it doesn’t need to be connected or installed with a cable.

The VPL-VW95ES is a perfect all rounder and can cater seamlessly for 2D and 3D films. It also encourages comfortable viewing and runs quietly in the background with an advanced cooling system so fan noise is suppressed to 20dB at low lamp mode. In addition, the VPL-VW95ES has a motorised adjustable ‘Lens Shift’ function which means the picture can be easily adjusted making the installation process a lot simpler.

The VPL-HW95ES will be available across Europe in October and VPL-HW30ES/W will be available across Europe in November.

#2

Postad 03 september 2011 - 09:31

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Se där, tom seg Sony har nu förstått att de är en eftertraktad funktion. Dock bara manuell, ingen auto funktion. Synd att de inte fick till det på HW30 också.

Panasonic valde ju att gå på fel teknik, så de kommer förmodligen hamna efter i bildkvalite som vanligt. Så valet kommer väl stå mellan Epson R serie och Sony 95. R2000 ligger bäst till (enbart baserat på (rykten/förväntningar/förhandsvisningar) med rätt teknik och ett förhoppningsvis vettigt pris (runt 30).

#3

Postad 03 september 2011 - 09:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Cola gilla den iaf:
http://www.component...mp;#entry169152
:lol:

#4

Postad 03 september 2011 - 10:08

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Se där, tom seg Sony har nu förstått att de är en eftertraktad funktion. Dock bara manuell, ingen auto funktion. Synd att de inte fick till det på HW30 också.

Panasonic valde ju att gå på fel teknik, så de kommer förmodligen hamna efter i bildkvalite som vanligt. Så valet kommer väl stå mellan Epson R serie och Sony 95. R2000 ligger bäst till (enbart baserat på (rykten/förväntningar/förhandsvisningar) med rätt teknik och ett förhoppningsvis vettigt pris (runt 30).


Panasonic har ju fått riktigt fina preview-betyg. Vad menar du med fel teknik?

Undrar vad prislappen blir, runt 50.000 skulle jag gissa.

#5

Postad 03 september 2011 - 10:34

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Panasonic valde att gå på Epsons "vanliga" LCD paneler istället för LCOS (reflective) eller vad Epson nu valt att kalla det. De "vanliga" LCD panelerna använder Epson även i sina enklare/3D projektorer. Sony kör SXRD (reflective). Får ju se vad Epson och Panasonic kan göra med de vanliga panelerna, men har mycket högre förhoppningar på LCOS/SXRD (Epson R serie och Sony)

#6

Postad 03 september 2011 - 15:04

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Se där, tom seg Sony har nu förstått att de är en eftertraktad funktion. Dock bara manuell, ingen auto funktion. Synd att de inte fick till det på HW30 också.

Panasonic valde ju att gå på fel teknik, så de kommer förmodligen hamna efter i bildkvalite som vanligt. Så valet kommer väl stå mellan Epson R serie och Sony 95. R2000 ligger bäst till (enbart baserat på (rykten/förväntningar/förhandsvisningar) med rätt teknik och ett förhoppningsvis vettigt pris (runt 30).



Även om den inte har automatiskt linsminne så kan jag säga att det inte gör ett dugg, bara att kunna spara flera olika linsminnen är gott nog. Har stängt av autofunktionen på min panna4000, det är bara drygt att den byter så fort man byter kanal när man ser tv eller hoppar in ur spel/serier eller vad som på ps3 tex. Det är ju bara ett knapptryck bort...

Min gissning är 35k för r2000 och +50k för r4000. Det är i alla fall riktigt kul att det kommer ut så många projjar i år :lol:
Så hoppas jag hasse byter till nått flashigt man kan komma och kika på innan köp :lol:

#7

Postad 03 september 2011 - 17:20

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Panasonic valde att gå på Epsons "vanliga" LCD paneler istället för LCOS (reflective) eller vad Epson nu valt att kalla det.

Vi får väl se, Panasonic AE4000 kör också med LCD och den visar en riktigt fin bild.

#8

Postad 03 september 2011 - 19:12

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Vi får väl se, Panasonic AE4000 kör också med LCD och den visar en riktigt fin bild.


Njaee, svärtan är inte den bästa va?

#9

Postad 03 september 2011 - 22:27

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Vi får väl se, Panasonic AE4000 kör också med LCD och den visar en riktigt fin bild.


Håller verkligen inte med. Det enda som är bra med AE4000 är lins minnet, men skulle inte kunna leva med den undermåttliga bildkvaliten, dålig svärta och skärpa (skit funktion som inte går att stänga av), ljussvag och höjer man till normalt lampläge så är den högljudd och går inte att få helt korrekt. Dessutom problem med damm som letar sig in i huset. Jämför AE4000 med tex. HW20, det är som natt och dag. Dock är HW20 obrukbar i en 2:35:1 setup så AE4000 köper man enbart för lins minnet. Därför är det kul att det kommer nya projektorer med lins minne nu i höst, där vissa dessutom verkar leverera riktigt fin bild, så man slipper välja mellan bra bild eller lins minne. VW95 är en av dessa

#10

Postad 04 september 2011 - 06:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Håller verkligen inte med. Det enda som är bra med AE4000 är lins minnet, men skulle inte kunna leva med den undermåttliga bildkvaliten, dålig svärta och skärpa (skit funktion som inte går att stänga av), ljussvag och höjer man till normalt lampläge så är den högljudd och går inte att få helt korrekt. Dessutom problem med damm som letar sig in i huset. Jämför AE4000 med tex. HW20, det är som natt och dag. Dock är HW20 obrukbar i en 2:35:1 setup så AE4000 köper man enbart för lins minnet. Därför är det kul att det kommer nya projektorer med lins minne nu i höst, där vissa dessutom verkar leverera riktigt fin bild, så man slipper välja mellan bra bild eller lins minne. VW95 är en av dessa


Det är inte riktigt rättvist att jämföra AE4000 med HW20 eftersom pannan är jämngammal med HW15. Panasonicen och HW15 ansågs av de flesta experter ha hyfsat likvärdig bild och de hade ett hyfsat lika pris.
Det som blir spännande att se är om Panasonic har kunnat höja sig lika mycket från AE4000 till AT5000 som Sony från HW15 till VPL-HW30ES. Det verkar osannolikt men man vet aldrig. :)

Redigerat av hassesolo, 04 september 2011 - 17:21.


#11

Postad 11 september 2011 - 18:02

lanken
  • lanken
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0
Nån som vet när vw95es;an kommer att finns i handeln?

#12

Postad 11 september 2011 - 18:24

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Nån som vet när vw95es;an kommer att finns i handeln?


Hos LionTech så står det att den prel inkommer till leverantören 23/9
Vet inte om de då menar svensk distributör eller om de tar den utomlands.

Jag funderar på VW95:an eller en HW30 men även om man bortser från priset så undrar jag lite om ljuset kommer räcka till i mitt ljusa vardagsrum. 95:an är specad 1000 ansilumen och 30:an 1300.

#13

Postad 11 september 2011 - 21:16

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

95:an är specad 1000 ansilumen och 30:an 1300.


Det är väl rätt ointressant vad tillverkaren hittar på för siffror. Alla har olika sätt att mäta verkar det som. Det intressanta är väl hur många fL dom lämnar i kalibrerat läge. För det antar jag alla gör som lägger ut dessa pengar på en proj?

#14

Postad 11 september 2011 - 21:51

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Hos LionTech så står det att den prel inkommer till leverantören 23/9
Vet inte om de då menar svensk distributör eller om de tar den utomlands.

Jag funderar på VW95:an eller en HW30 men även om man bortser från priset så undrar jag lite om ljuset kommer räcka till i mitt ljusa vardagsrum. 95:an är specad 1000 ansilumen och 30:an 1300.



Skulle aldrig lagt de pengarna som VW95 kostar på en projektor i ett ljust vardagsrum. Kommer ändå inte kunna dra nytta av den där extra svärta, skärpan etc i ditt ljusa rum. Kör på HW30, Panasonic AE5000 eller Epson 6000/9000. Framför allt de två sista verkar leverera väldigt bra med ljus

#15

Postad 12 september 2011 - 08:49

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Hos LionTech så står det att den prel inkommer till leverantören 23/9
Vet inte om de då menar svensk distributör eller om de tar den utomlands.

Jag funderar på VW95:an eller en HW30 men även om man bortser från priset så undrar jag lite om ljuset kommer räcka till i mitt ljusa vardagsrum. 95:an är specad 1000 ansilumen och 30:an 1300.


Det där stämmer inte utan är uppskattade tider som LionTech för från sin distributör och kan ändras från dag till dag.

Om du har ett riktigt ljust rum skulle jag inte rekommendera projektor i överhuvudtaget. Jag har en HW30 och den är väldigt ljusstark för att vara en riktig hemmabioprojektor, då kör jag 1.0 gain duk. Om du kan lägga pengarna på en 95 så skulle jag nog valt en annan projektor istället, förmodligen en Epson.

#16

Postad 12 september 2011 - 16:53

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Det är väl rätt ointressant vad tillverkaren hittar på för siffror. Alla har olika sätt att mäta verkar det som. Det intressanta är väl hur många fL dom lämnar i kalibrerat läge. För det antar jag alla gör som lägger ut dessa pengar på en proj?


Jo, men nu var det ju två Sony projar i samma generation. Är det fel då att anta att den som är specad 1300 borde vara ljusstarkare än den som är specad 1000?

#17

Postad 12 september 2011 - 17:53

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Det där stämmer inte utan är uppskattade tider som LionTech för från sin distributör och kan ändras från dag till dag.

Om du har ett riktigt ljust rum skulle jag inte rekommendera projektor i överhuvudtaget. Jag har en HW30 och den är väldigt ljusstark för att vara en riktig hemmabioprojektor, då kör jag 1.0 gain duk. Om du kan lägga pengarna på en 95 så skulle jag nog valt en annan projektor istället, förmodligen en Epson.


Känner att jag blir offtopic så jag startar en ny tråd:

https://www.minhembi...howtopic=288200

#18

Postad 15 oktober 2011 - 15:51

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Oj, oj, oj... Sony har ju kapat 15000 kr på priset! Från 70000 kr till 55000 kr. Undrar vad konkurrenterna gör nu?

#19

Postad 15 oktober 2011 - 16:51

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Grymt pris! Hoppas man kan ha råd att köpa en framöver.

#20

Postad 27 oktober 2011 - 22:30

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Nån som såg denna demas på HBB mässan? Är nyfiken på lite intryck :)

#21

Postad 19 december 2011 - 20:42

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)
Nu har projector review undersökt Sony VPL-VW95 i sömmarna : http://www.projector...w95es/index.php

#22

Postad 04 januari 2012 - 21:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)
Så har även AVForums i England har undersökt VPL-VW95 och gett den mycket bra betyg. : http://www.avforums....tor-Review.html

#23

Postad 31 januari 2012 - 19:41

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Cine4home 150 sidor megatest: www.cine4home.de

#24

Postad 09 februari 2012 - 08:04

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Jag har beställt en. Testade först HW30 och AT5000. Sony hade bättre 2D-bild, men 3D-bilden var mycket anstängande för mina ögon. Panasonicen såg OK ut i 2D men lät som en höfläkt i normalläget. 3D-bilden var bra på panasonic. Ecoläget gjorde den tyst men förlorade mycket kraft i bilden.
Gick då upp ett snäpp och testade VW95. 3D-bilden var underbar, inte anstängande nånstans. 2D-bilden var helt brutalt mycket bättre än de två tidigare testade projektorerna. Såg ut som att någon dubblat upplösningen och tagit bort ett bakplåtspapper från duken. Kunde bara inte med att köpa någon av de andra, trots nästan halva priset.

Mvh Johan

#25

Postad 09 februari 2012 - 08:14

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Grattis!

#26

Postad 09 februari 2012 - 09:44

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Grattis, welcome to the club Berno82 :)

#27

Postad 16 mars 2012 - 07:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Finns det någon i Umeåtrakten som har en Sony VPL-VW95 och som kan tänka sig att ta emot ett besök för demo?
Jag skulle bli tacksam. :)

#28

Postad 18 mars 2012 - 07:58

dino84
  • dino84
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Efter att ha googlat, läst tester åkt och tittat på VW95 flertals gånger så bestämde jag mig att investera i just denna. Packade upp den igår och satte upp den lite snabbt (kunde bara inte hålla mig, takfästet sitter inte uppe än). Grymt imponerad av hur enkelt allt gick. Nånting som jag inte hade tänkt på tidigare var hur tyst denna gick. Jag satte den på en stol och så satt jag bredvid den, hördes ingenting.....Knäpptyst!!! Att ha gått ifrån LED 55" TV till att skaffa mig min första projje var en stor grej för mig och är tacksam att jag valde just denna. Imponerande bild redan ifrån lådan. Enda negativa som jag kan säga är att den känns liiiiite plastig men det är kanske något man får ta @Ilandsproblem

MVH/ Dino

#29

Postad 19 mars 2012 - 19:38

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Lite nyfiken om det finns nån VW95-ägare som är extremt känslig mot regnbågseffekt och har lust att skriva några rader hur ni upplever er projektor?

Man kan tro att det bara är single-chip DLP som drabbas av att färger inte håller ihop riktigt i högkontrastområden men så är det inte. Det finns 3-chip DLP som lider av fenomenet och samtliga JVCs LCOS-projektorer med 120hz-panel. Det är mycket mindre synligt än på en single-chip DLP och oftast handlar det bara om en färg (i fallet X30: grön) men det är nog så irriterande om man är känslig mot det.

Jag står i valet och kvalet att dumpa X30n och öppna plånboken för en VW95. Jag har demat projjen några gånger och inte lagt märke till något, men om det finns någon annan "superkänslig" som kan uttala sig vore det väldigt betryggande.

Tack på förhand!

/ j

#30

Postad 20 mars 2012 - 12:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag tänker besöka The Rock 13/4 och förhoppningsvis få VW95 demad (troligtvis mot JVC X30). Det skall bli mycket spännande. :)

#31

Postad 20 mars 2012 - 17:06

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Jag tänker besöka The Rock 13/4 och förhoppningsvis få VW95 demad (troligtvis mot JVC X30). Det skall bli mycket spännande. :)


Jag ska göra en grundligare demo imorrn och återkommer med mina resultat. Om Sonyn är bättre och saknar regnbågseffekt slår jag till.

/ j

#32

Postad 22 mars 2012 - 23:04

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Liten rapport från senaste demon. Har nu sett två olika VW95'or och det är en fantastisk projektor. 240hz-frekvensen i panelen har flera fördelar. Dels är all rörelse mjukare än i JVC X30/X60. I mörka scener är det ingen skillnad men i ljusa scener är Sonyn helt klart det starka kortet när det kommer till rörelsehantering. Det andra är color breakup. Dubbleringen av frekvens gör att Sonyn nästan helt saknar detta till skillnad mot JVC. Det gör att vi med känsliga ögon uppskattar Sonyns lugna bild i kontrastrika scener. Problemet är ju bara att X30 är lika bra, och kanske på vissa sätt bättre, när bilden inte innehåller starka kontraster. Svärtan är bättre trots att den saknar auto-iris och bilden känns mer biolik och "analog". Och detta till en prislapp som numera är 25k lägre. Med andra ord är valet givet för alla som inte är känsliga för color break-up. Vi andra får nog tyvärr slanta upp för en Sony. Jag är iaf beredd att göra det nu i helgen.

Vad det gäller ljudnivå, storlek och lensshift/focus/zoom är VW95 väldigt likvärdig med JVC. Värt att notera dock är att Sonyns vertikala lens-shift är väldigt begränsad åt ena hållet, vilket innebär att om man monterar projektorn upp-och-ned och sen vill flytta ner bilden har man inte lika mycket att leka med som när projektorn står på fötterna. Korkat - men i mitt fall fungerar det ganska bra eftersom jag ska ha projektorn ståendes och inte hängandes.


/ j

#33

Postad 23 mars 2012 - 04:55

dino84
  • dino84
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Detta gäller även den horisontella lens-shiften. Hängandes upp och ner från noll punkt(mitt i rummet mitt på duken) så kan man flytta bilden hur mycket som helst åt vänster men inte åt höger. Jag har projjen 4,5m ifrån duk 120" och är nästan tvungen att ha projjen någon grad åt höger så att jag skall få plats med bilden på duken.

#34

Postad 23 mars 2012 - 07:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Konstigt att du upplever 95 som mer digital än X30. Största nackdelen med X30 för mig är att den känns lite digital och de Sony jag sett har varit mer filmlika...
Nåväl, jag får kolla själv om ett par veckor.

#35

Postad 25 mars 2012 - 17:34

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Ja, sony hw o vw serien är väl den projektor som mest nämts i fråga om filmlik analog känsla i bilden men ändå skarp.

#36

Postad 04 april 2012 - 21:22

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Testad hos Projectorcentral: http://www.projector...ctor-review.htm

#37

Postad 19 april 2012 - 12:46

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Jag har beställt en. Testade först HW30 och AT5000. Sony hade bättre 2D-bild, men 3D-bilden var mycket anstängande för mina ögon. Panasonicen såg OK ut i 2D men lät som en höfläkt i normalläget. 3D-bilden var bra på panasonic. Ecoläget gjorde den tyst men förlorade mycket kraft i bilden.
Gick då upp ett snäpp och testade VW95. 3D-bilden var underbar, inte anstängande nånstans. 2D-bilden var helt brutalt mycket bättre än de två tidigare testade projektorerna. Såg ut som att någon dubblat upplösningen och tagit bort ett bakplåtspapper från duken. Kunde bara inte med att köpa någon av de andra, trots nästan halva priset.

Mvh Johan


aldrig bra med bakplåspapper på duken :) projjen är ju ett monster

#38

Postad 21 maj 2012 - 22:11

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)
Art Feierman hos Projector reviews rankar den som delad 1:a tillsammans med JVC DLA-X70 i den årliga översikten av de 28 senaste hemmabioprojjarna: http://www.projector...ector/index.php

#39

Postad 07 augusti 2012 - 15:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Då har man till slut efter månaders suktande och demande slagit till på en 95:a.
Med lite tur får jag den på fredag. :D

#40

Postad 07 augusti 2012 - 15:19

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Nice! :)

#41

Postad 07 augusti 2012 - 15:19

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Härligt! Gratulerar till inköpet..återkom gärna med lite reflektioner & bilder sen när du fått hem den.

#42

Postad 07 augusti 2012 - 15:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Lovar att komma med intryck etc... ;)

#43

Postad 07 augusti 2012 - 16:43

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Wow! Riktigt kul, dags för en shootout snart igen då :)

#44

Postad 07 augusti 2012 - 20:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Wow! Riktigt kul, dags för en shootout snart igen då :)

Vi siktar på det framöver, helt klart. Jag har ju varit på shootout mellan x30 och vw95 redan och de var lika bra men Sonys projjar är lite vassare vid skjutarspel anser jag, därav valet...

#45

Postad 07 augusti 2012 - 22:54

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Funkar den i vardagsrum med en firehawk tror ni, eller är det överkurs och bättre att satsa på x30?

#46

Postad 08 augusti 2012 - 06:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Funkar den i vardagsrum med en firehawk tror ni, eller är det överkurs och bättre att satsa på x30?


Utefter vad jag har kunnat få fram genom egna och andras tester så är VW95 och X30 mycket lika när man kalibrerat dem. Fördelen med x30 är att den har en något bättre förmåga att släcka ljuset (svärta) och den ger möjlighet till att sätta en aggresiv gammakurva för svärte-junkisarna. Själv föredrar jag en något mer mild (för mig naturlig) bild och när jag ställt in x30 som jag vill ha det ser den närmast identisk ut med vw95. X30 är billigare vilket är ett stort plus.

Fördelar för VW95:
Grym bild direkt ur lådan. Behöver nästan inte kalibreras. X30 kan man behöva pilla lite med.
Lämplig för snabba spel. Bilden släpar minimalt.
Sannolikt lite bättre 3D (har ej jämfört själv då jag inte bryr mig om detta så mycket).
Troligtivis lägre lampkostnader (längre liv och lägre pris).
VW95 är snyggare men X30 går att få i vitt vilket kan vara ett stort plus i ett vardagsrum...

Sammanfattningsvis: I ett vardagsrum med firehawk funkar både X30 och VW95 kanon. om TV-spel och 3D är viktigt kan det vara värt att kolla in VW95. Annars är X30 troligtvis mer "pang för pengen" som amerikanarna säger.

Redigerat av hassesolo, 08 augusti 2012 - 06:28.


#47

Postad 08 augusti 2012 - 07:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kom på en grej till. VW95 ställer om linsminnet ungefär lika snabbt som AE4000 vilket är betydligt snabbare än X30 som är rätt långsam på det. En småsak för de flesta dock.
Jag får med 2 par 3D-glasögon till min VW95 så det blir lite spännande att testa 3D trots allt. B)

#48

Postad 08 augusti 2012 - 07:41

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Grattis till ditt val av säkert en superfin projj! Har inte haft möjligheten att se den själv än. Men det låter som om du gjort ett klokt val efter ditt tycke och smak.

#49

Postad 08 augusti 2012 - 10:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Jätteroligt att läsa om på vilka grunder du valt projektor och vad du tycker om de aktuella modellerna hassesolo! Grattis till nyförvärvet! :)

#50

Postad 10 augusti 2012 - 09:55

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Kom på en grej till. VW95 ställer om linsminnet ungefär lika snabbt som AE4000 vilket är betydligt snabbare än X30 som är rätt långsam på det. En småsak för de flesta dock.
Jag får med 2 par 3D-glasögon till min VW95 så det blir lite spännande att testa 3D trots allt. B)


Hade en AE4000 innan och tyckte det funkade riktigt bra med linsminnet. Duken jag köpt är en 2:35.1 och är en sst som tydligen är anpassade för sonys projar. Det lutar starkt åt denna men har ej sett den live, var på hbb i göteborg o kollade men dom hade bara vw1000 inne för demo, grym projektor med 4k demo igång men man kan ju inte jämföra dessa två. Kollade in x30 också o den går ju inte av för hackor men har fått för mig att sonys projektorer har lite bättre skärpa från tidigare modeller, stämmer det även på denna jämfört med x30?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.