Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AE900 *

940 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 november 2005 - 13:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0
Jag håller inte alls med om att smoothscreen skulle vara dåligt.
Däremot kan man kanske undra om det är ojämn kvalité på just den funktionen med tanke på hur olika
det uppfattas från olika håll.
Kanske upplösningen är tillräcklig för att ge upp den tekniken, så där finns en poäng.

När jag fick se den (AE900) mot bl.a. Z4 och även HS50, så hade den en klarhet och tryck i bilden
som de andra inte är i närheten av. Jag beslöt ändå att behålla min AE500 och satsa på en plasma mycket för att TV'n håller på att ge upp.
Tanken på en HS50 med bättre tryck i bilden d.v.s. en HS60, gör att det kan bli mitt nästa val.
Den nya superprojjen från Sony kommer väl att svalna en bit under 100 papp...

#102

Postad 28 november 2005 - 13:43

edla
  • edla
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Bra, schysst med lite respons i tråden och jag håller med samtliga skribenter. evert - kanon om du kan skriva om dina intryck, de är ju främst dessa jag funderar på men även nya TW-520 verkar mycket intressant. Enligt Epson flickan på projjemässan i sthlm är det endast ljusstyrkan och linsfärgen som skiljer 600:an åt och det till ett par-tre tusen lägre i pris! Var finns Epson och Panasonic i samma butik i sthlm någon som vet?

Hur som, instämmer att man sett mönstret vid tidigare panna lanseringar att projjarna inte lever upp till de proffesionella omdömena, mycket märkligt må jag säga.

Redigerat av edla, 28 november 2005 - 14:45.


#103

Postad 28 november 2005 - 13:46

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
kolla även på CKL årliga shootout där vanligt folk får bedömma bilden utan att veta vilken projj som körs.

förra året vann Z3 över 700:an trots att de flesta recensenter tyckte tvärtom och CKL själva fattade inte varför

detta året vann Z4 med STOR marginal över 900:an igen och återigen så var 900:an favorit hos de flesta recensenter och CKL fattade inte varför igen.

har någon nån teori om varför panasonic projjarna får så bra omdömme hos recensenter men sedan oftast sågas när dom demas mot andra projjar.

såg själv en 700:a på en mässa i gbg och samma sak där 700:an var överlägset sämst, VB och oskärpa var det som slog en direkt.

mycket märkligt detta :)

Redigerat av ZoomAir, 28 november 2005 - 13:48.


#104

Postad 28 november 2005 - 14:09

beke
  • beke
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Vid "shootout" av olika projektorer så tittar man för det mesta på material av högsta kvalite ur bästa möjliga källa(ganska logiskt). DVD spelaren kan många ggr vara mkt dyrare än projen.

Nu är det dock inte alla som bara ska använda projen till sin "super dvd" utan även kanske s-video från tv'n eller scart-rgb från en spelkonsoll och då ställs lite andra kriterier.
En recensent tittar väl ofta på just helheten, behandling av olika signaler, zoom, lensshift, användarvnlighet osv.

#105

Postad 28 november 2005 - 14:39

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Vid "shootout" av olika projektorer så tittar man för det mesta på material av högsta kvalite ur bästa möjliga källa(ganska logiskt). DVD spelaren kan många ggr vara mkt dyrare än projen.

Nu är det dock inte alla som bara ska använda projen till sin "super dvd" utan även kanske s-video från tv'n eller scart-rgb från en spelkonsoll och då ställs lite andra kriterier.
En recensent tittar väl ofta på just helheten, behandling av olika signaler, zoom, lensshift, användarvnlighet osv.

<{POST_SNAPBACK}>


Panasonicen har den överlägset sämsta lensshiften av alla d5projarna (epson har jag dock inte testat). Detta pga man inte kan få ner bilden knappt något när projen är takmonterad... Angående användarvänligheten så borde dom ta en titt på fjärren också... :)

#106

Postad 28 november 2005 - 14:49

edla
  • edla
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Panasonicen har den överlägset sämsta lensshiften av alla d5projarna (epson har jag dock inte testat). Detta pga man inte kan få ner bilden knappt något när projen är takmonterad... Angående användarvänligheten så borde dom ta en titt på fjärren också...  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Mycket intressant, tänkte precis kolla av vilken av D5:orna som har den mest "omfattande" lensshiften, är det stor skillnad mellan Hitachi, Panasonic, Epson, Sanyo + Sony HS60?

#107

Postad 28 november 2005 - 16:26

beke
  • beke
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Hmm... jag har fått för mig att pannan har den "största" lenshift möjligheten i vertikalled av dem?

Då jag takmonterade kompisens panna var det inga problem iallafall, han kanske inte har värsta takhöjden hemma men ändock.
Grejjen med pannan e att den projicerar bilden med linsen i centrum, tillskillnad mot tex hitachin som projicerar från nederkant och uppåt, takmonterad ger det förstås bättre möjligheter. Pannan e kanske bäst anpassad för "hyllplacering"

Såg precis att telemekano i gbg visar projar ikväll, de ska visa bla Z4 och AE900, ska bli kul! :) tyckte 900an va riktigt fin hemma hos kompisen, speciellt då jag kånka dit min htpc :)

Ska bli kul o se om kritikerna får rätt :) då möjlighet ges att se dem bredvid varandra, tänker speciellt på smetscreen debatten...

#108

Postad 28 november 2005 - 16:57

edla
  • edla
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Gillar "smetscreen" nytt ord för svenska akademin att fundera över... :)

#109

Postad 29 november 2005 - 11:07

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Det suger lite att dom ersatt komponent2 med en scart! Ingen höjdare om man ska köra DVD-XBOX 360-satmottagare. Amerikanska versionen(med U) är bättre med 2 komponent +1 hdmi än Svenska versionen med 1 komponent +1 hdmi +1 scart

#110

Postad 30 november 2005 - 10:11

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Ingen som har bytt något, eftersom det fanns scart även på 700:an

jag ställde en fråga till Bigscreen och fick detta svar

"Hej



Brukar inte svara på privatmail (tidsbrist), men jag känner att jag måste försvara testresultatet nu.

Som du ser i de flesta tester så presterar alla projar olika med olika ingångar. Rummet har också STOR betydelse (ljuset), bildstorlek, koppling, inställningar osv… På mässor ser det mesta heelt annorlunda ut pga att div förståsigpåare skall pilla på allt! Men ingen (film)proje är gjord för ljusa rum skall också påpekas.



AE900 är enligt oss bättre än Z4 och TW200, även om det är marginellt. Men ingen av dem är klart bättre än AE900 – trust me. TW200 går upp inatt eller i morrn på sidan. Men som sagt, vem vet hur det ser ut hos dig o vad du har för utrustning. Det är så mkt som spelar in, o jag kan bara svara för vad vi ser i vårt testrum som iofs är en riktig biograf i miniatyr helt utan ljus :-/



Det kommer snart en artikel om detta med miljö och förutsättningar…

"

#111

Postad 30 november 2005 - 10:25

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Hos oss är Z4 över 3000:- dyrare men säljer MYCKET mer än 900:an. Men 900:an är säkert bättre... :)

#112

Postad 30 november 2005 - 11:15

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Vill tillägga att det var Bigscreen som svarade. Glömde skriva det.

#113

Postad 30 november 2005 - 12:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Hos oss är Z4 över 3000:- dyrare men säljer MYCKET mer än 900:an. Men 900:an är säkert bättre... :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det högre priset kan många gånger vara ett sätt att få folk att tro på den produkten.
"Kostar den mer så bör den ju vara bättre" verkar en del tro, beroende på deras lägre kunskap och då hellre
förlitar sig till den "logiska" tanken.
Själv tycker jag som sagt att mina ögon ska bestämma och ingen som var på samma visning uttryckte annat än
att de tyckte bättre om 900'an vid en direkt jämförelse.
Möjligtvis har de ändrat sig när de kommit hem efteråt?!
Nu har 'The Rock' i Lund en möjlighet att mörklägga bra och switcha mellan projarna på någon sekund och det är
nog avgörande vid såna tester. De lägger också ner mycket tid på kalibrering och verkar inte
lägga något märke före ett annat.

Jag känner många som handlar efter en säljares "Ooh, den här är mycket vassare i bilden", åter igen p.g.a. ens
egen okunnighet och ett "proffs" kan ju aldrig ha fel?
I övrigt är Pana 900 dyrare i de flesta stora konsumentländerna, så priset är kanske inte så rättvisande
i vilket fall som helst.
T-Ford och folkabubblan har sålts i flest exemplar, och då måste det vara de två bästa bilarna genom tiderna...

Jag tyckte att både Z4 och HS50 hade mycket bra bild efter 10 minuters tittande, men imponerades
av vilket tryck det var i färger och ljus så fort man gick tillbaks till AE900.
HS50 är så pass bra (framför allt i svärtan) att jag med glädje ska dit och kolla på HS60, som enligt uppgift ska
ha kommit närmre AE900 i ljus/färg-trycket med bibehållen svärta.
Med det priset den har så sopar den antagligen mattan med de andra trots högre pris.

Jag säger det ytterligare en gång.
Gå in med öppna ögon, hoppas på att butiken kan/vill kalibrera alla projarna och lita på ditt eget intryck.
Riktat ensdast till dem som inte redan vet vilken som är bäst.

#114

Postad 30 november 2005 - 13:43

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Håller med dig om att man ska kika själv gabbe...
Dock inte om att 900:an är bättre... :)

#115

Postad 01 december 2005 - 19:35

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Riktat ensdast till dem som inte redan vet vilken som är bäst.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan relatera till det Gabbe skriver.

Personligen hade jag, efter att ha ringt runt till massa handlare i Sthlms-trakten och läst runt på diverse tester, "bestämt" mig för att Hitachin nog skulle vara vassast och i en tuff kamp mellan Sanyon och Panan skulle nog Z4 vinna med liten marginal. Det var min tolkning. Med denna vetskap gick jag för att kolla in dom olika "head-to-head"

Jag var på en butik på Götgatsbacken (vet inte om man får skriva butiksnamn? :ph34r: ) Det jag såg fick mig att omvärdera lite.

Jag har personligen ett antal punkter där jag tycker 900an skiljer sig åt.

1. Färgerna. När vi switchade fram och tillbaka mellan Z4 och AE900 så slog det mig hur det var mer stuns i färgerna på 900an. Det var lite gråare, lite tristare på Z4n enligt mitt tycke. Väldigt viktigt för mig.

2. Skärpan. Bilden ser lite lite skarpare ut på Z4an. Det är nog en naturlig effekt av att Panasonic har Smoothscreen. Eftersom jag har dragit ner Sharpness i botten på mina TVs sen Video Essentials instruerade mig att göra detta någongång 1997 kanske jag blivit vanare vid detta. Jag gillar en mjukare touch. Jag kör komponent istället för HDMI. Jag tiltade till så jag fick lite lite oskärpa på min 480-linjers LCD för att unvika en alltför skarp screendoor effect. Kanske är det därför jag inte lider av Smoothscreen utan tycker att det ser mer ut som en 35mm film rullade upp på bio framför mig.

3. Svärtan. Upplevde att Z4n hade en lite djupare svärta vid testögonblicket. Men kopplat till det som jag noterade ovan kring färger så var högdagrarna lite ljusare på 900an. Alltså upplevde jag att både topp och botten låg lite lägre på Z4an, vilket fick mig att fundera om projarna var likvärdigt kalibrerade vad gäller ljuset. Jag upplevde att den lite ljusare och färggladare bilden som 900an levererade kom bättre ut i jämförelsen, kanske på bekostnad av lite lite sämre svärta (beroende på om den var rätt kalibrerad eller inte). Därefter jämförde vi lite mellan AE900 och BenQ 7700 som referens (jag kan inte köpa DLP då jag lider hemskt av RBE). Det var då jag tänkte herre j-sus! Jag var grymt imponerad av hur mycket LCD kommit ikapp DLP. Jag upplevde att den skillnad som tidigare fått mig att sukta efter DLP nu ätits upp till stor del.

4. Ljudet. Det var lite för hög volym på förstärkaren för att jag på ett vettigt sätt skulle kunna höra skillnad på fläktljudet mellan de olika projarna under testerna. Sedan jag packat upp den hemma är jag dock enormt imponerad av hur tyst den är. Det kommer ju inget ljud alls ur den!

Sammanfattningsvis är ju alla D5orna grymma (Har inte sett Epsons egna eller HS60, så dem kan jag inte uttala mig om) så det är ju trots allt små skillnader vi pratar om här.

Ni tyckte att tråden dött av lite så jag tänkte att man får väl skriva av sig om man nu är nöjd och tror att andra också kommer att bli det. Om det inte framgått tidigare, så är jag mycket nöjd att jag omvärderade de förutfattade meningarna som vi kommenterade ovan. Jag gillar definitivt 900an och jag gillar ännu mer att det hänger en i taket här!

#116

Postad 01 december 2005 - 22:00

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
tackar för intrycken

hur gick det med hitachin var den bäst :ph34r:

#117

Postad 02 december 2005 - 11:26

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0
Priset på denna projje faller rejält, under 15000:- i Tyskland för närvarande. Jag hade tänkt handla runt jul och jag tror att denna kommer att gå ner ytterligare någon tusenlapp. Står och väljer mellan denna och hs60, men det känns inte att prisskillnaden är motiverad.(för närvarande 10000)

Ska ha min uppsatt centrerad på bakre väggen. Detta i kombination med att den är tyst och bland de minsta projjarna vad gäller djupet, de klara färgerna gör att denna känns som ett trevligt alternativ. Har dock inte sett denna i en hemmamiljö och det som jag tycker är absolut intressantast med en projje är hur den fixar svärtan. Ni som har denna projje vad tycker om svärtan i förhållande till dlp eller hs50/60?

#118

Postad 02 december 2005 - 13:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Priset på denna projje faller rejält, under 15000:- i Tyskland för närvarande. Jag hade tänkt handla runt jul och jag tror att denna kommer att gå ner ytterligare någon tusenlapp. Står och väljer mellan denna och hs60, men det känns inte att prisskillnaden är motiverad.(för närvarande 10000)

Ska ha min uppsatt centrerad på bakre väggen. Detta i kombination med att den är tyst och bland de minsta projjarna vad gäller djupet, de klara färgerna gör att denna känns som ett trevligt alternativ. Har dock inte sett denna i en hemmamiljö och det som jag tycker är absolut intressantast med en projje är hur den fixar svärtan. Ni som har denna projje vad tycker om svärtan i förhållande till dlp eller hs50/60?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har visserligen ingen 900'a själv, men har sett dem mot varandra.
HS50 är den enda som kan mäta sig i svärtan mot DLP, men "trycket" i bilden är inte i samma klass.
DLP brukar ha både svärta och tryck på en gång och klarar man av regnbågarna så är valet enkelt.
HS60 har jag inte sett än, men om den lever upp till förväntningarna så är det säkert värt 10 lök extra för de som har haft projje i några år. Är du förstagångs-köpare så garanterar jag "wow-upplevelse" oavsett vilken av dem du väljer.

#119

Postad 02 december 2005 - 14:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag har personligen ett antal punkter där jag tycker 900an skiljer sig åt.

1. Färgerna. När vi switchade fram och tillbaka mellan Z4 och AE900 så slog det mig hur det var mer stuns i färgerna på 900an. Det var lite gråare, lite tristare på Z4n enligt mitt tycke. Väldigt viktigt för mig.

3. Svärtan. Upplevde att Z4n hade en lite djupare svärta vid testögonblicket. Men kopplat till det som jag noterade ovan kring färger så var högdagrarna lite ljusare på 900an. Alltså upplevde jag att både topp och botten låg lite lägre på Z4an, vilket fick mig att fundera om projarna var likvärdigt kalibrerade vad gäller ljuset. Jag upplevde att den lite ljusare och färggladare bilden som 900an levererade kom bättre ut i jämförelsen, kanske på bekostnad av lite lite sämre svärta (beroende på om den var rätt kalibrerad eller inte). Därefter jämförde vi lite mellan AE900 och BenQ 7700 som referens (jag kan inte köpa DLP då jag lider hemskt av RBE). Det var då jag tänkte herre j-sus! Jag var grymt imponerad av hur mycket LCD kommit ikapp DLP. Jag upplevde att den skillnad som tidigare fått mig att sukta efter DLP nu ätits upp till stor del.

<{POST_SNAPBACK}>

...ett antal punkter där jag tycker 900an skiljer sig åt vid den demon du kolla på, kanske ska tilläggas. :P Det är det som är så jäkla svårt med projdemonstrationer, allt för ofta är det man ser skillnader i kalibrering, inte skillnader mellan projjarna. Mkt synd. :)

Tar mig därför friheten att tolka det du skriver. Inte säkert jag har 100% rätt då jag inte detaljstuderat AE900 (som jag gjort med Z4 och Tx200) men det kan vara en förklaring till skillnaden du såg. Observera att det inte är i syfte att klanka ner på ditt inlägg, absolut inte, bara tänkt som en tankeställare för de som kollar projjar, ok. :o

"Alltså upplevde jag att både topp och botten låg lite lägre på Z4an"
Det är det som är så fantastiskt bra med variabel iris i Z4, man kan själv bestämma var man ska ha toppen respektive botten i bilden. Med AE900 är man mer eller mindre låst till det Panna tycker. Du gillade ljusflödet och färgerna i AE900, förutsatt att Z4 hade utrymme kvar på linsirisen hade den kanske gått att få till samma ljusflöde och livligare färger.

Baserat på din kommentar "upplevde jag att både topp och botten låg lite lägre på Z4an" låter som om de uppvisade ungefär samma kontrastomfång. Isf fördel Z4 eftersom man själv kan välja var på skalan man ska ha detta kontrastomfång så att säga.

En annan förklaring till "stuns i färgerna på 900an" kan vara en ej korrekt men för många förförisk (s-formad) gammakurva. Pannan på mässan hade det och var den enda av D5 projjarna i det rummet som hade det. Ok, det är inte "korrekt" men gillar man det så gillar man det, inget mer med det. Poängen är att tx200 kan med typ ett knapptryck fås till samma karaktär(och med sin grymma gamma-EQ till vilken karktär du vill). På z4 är det betydligt krångligare eftersom den i default har en mer korrekt gammakurva, med lite pill kan man dock få z4:an att leverera samma typ av bild.

Säger dock inte att Z4 är en bättre projektor, har sett för lite av AE900 för att häva ur mig det. Som det verkar så tycker jag dock att de "riktiga" skillnaderna mellan D5-projjarna beror på hur autoirisen är implementerad. Det är den som bestämmer on/off-kontrast och olika modeller adderar har olika autoiris-relaterade problem. Mitt tips är alltså: försök titta på hur autoirisen beter sig i de olika D5-projjarna, inte så mkt på sånt som kan ha med inställningar att göra.

Exempel på sånt som har med inställningar att göra är det ovan och även om bilden känns feltonad, felktigt inställd kontrast/brightness osv osv.

Finns mer iofs, förutom smådetaljer och uppenbara saker som smoothscreen t.ex. Som exempel kan Tx200, om man vill (återigen, variabel irisbländare), fås att leverera massor med ljus med korrekt gråskala. Det går inte på Z4. Hur det är med det på AE900 vet jag inte, enda jag vet är att man inte har samma valmöjligheter.

Redigerat av pacman, 02 december 2005 - 15:02.


#120

Postad 03 december 2005 - 15:16

Kaxig
  • Kaxig
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Valde mellan en Z4:a och en AE900:a hos Ljudkällarn här i Göteborg. Hade dem uppställda ovanpå varandra och testade att hålla för den ena och titta på den andra och vice versa. Tog med några härliga fulfilmer eftersom det lärde jag mig när jag köpte ny tv att allt som är nytt ser fint ut, men det är intressant hur de spelar lite sämre material också. Så min demo-dvd var en R0 Executioners icke-anamorfisk letterboxad Universe-utgåva från tiden när HK-utgåvor inte var speciellt bra.

Vad jag såg i jämförelse så var det inget som kunde motivera 3000 kronor högre pris på Z4:an, Motorlucka och fadande osd till trots :( . Båda såg mycket bra ut jämfört med tidigare generationers budgetprojektorer. Väntade några veckor med köp och fick ett mycket bättre pris samt fördubblad lampgaranti. Mycket, mycket nöjd med mitt köp av min första proj. Det hade jag antagligen varit med en Z4:a också, men nu har jag 3000 mer att köpa film för :angry: .

++Klas

#121

Postad 07 december 2005 - 03:12

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
någon som vet när den nya ptae 1100 kommer?

#122

Postad 07 december 2005 - 11:38

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

  • 743 inlägg
  • 0

någon som vet när den nya ptae 1100 kommer?

<{POST_SNAPBACK}>


Här ser vi framåt minsann! De har ju släppt en om året senaste 3-4 åren så till nästa höst kan vi nog räkna med en ny modell. Min vilda gissning är att den kommer få en helt annan beteckning än 1100. Vi får väl se.

#123

Postad 12 december 2005 - 07:47

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Mitt val står mellan en 700:a eller en 900:a.
Jag har bara sett 700'an och den är ok. Frågan är bara om det är värt att lägga till för att få en 900'a.
Någon som sett båda två?
Läste en recension, och de menar att det inte är någon större skillnad. :rolleyes:
AE-700 vs. AE-900

#124

Postad 12 december 2005 - 08:59

fredo
  • fredo
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
ta en titt på garantierna, för min del är svaret rätt enkelt ( om jag hade haft pengarna :rolleyes: )

#125

Postad 12 december 2005 - 12:37

otemanu
  • otemanu
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Hur fungerar PT-AE900E som "kontorsprojektor"? Dvs, ser det bra ut via VGA-kontakten i upplösningarna 1024x768 resp. 1280x1024?

#126

Postad 12 december 2005 - 17:37

nizze
  • nizze
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Nu är den på plats, min första proj och det blev en AE900. Måste säga att bilden är bättre än jag föreställt mig och bullret högre, men det senare är ju lite enklare o tas med. Kör ca 80 tum på IKEA:s tupplur och är mycket nöjd än så länge med denna billiga lösning.

#127

Postad 13 december 2005 - 07:26

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av dammproblem? Är det något problem?

#128

Postad 13 december 2005 - 11:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Nu är den på plats, min första proj och det blev en AE900. Måste säga att bilden är bättre än jag föreställt mig
och bullret högre, men det senare är ju lite enklare o tas med. Kör ca 80 tum på IKEA:s tupplur och är mycket
nöjd än så länge med denna billiga lösning.

<{POST_SNAPBACK}>


Lite märkligt med tanke på att ljudnivån har prisats i samtliga tester jag har läst.
Själv hörde jag knappt fläktarna när AE900, Z4 och HS50 var igång samtidigt.
Felaktigt exemplar skulle jag tro...

#129

Postad 14 december 2005 - 09:43

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Ikea tupplur, kan du beskriva hur bilden blir vid totalmörker kontra vid lite bakgrundsljus.

#130

Postad 14 december 2005 - 12:10

nizze
  • nizze
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Bullret jag stör mig på är vid väldigt ljusa bilder, då låter det typ som när kraftig vind drar utanför ett dåligt isolerat fönster, men vid mörka bilder är den nästan ljudlös. Stänger man av autoiris hamnar den i något mellanläge och susar lite hela tiden. Men visst kan min 900:a vara kaputt på något vis.

Pjn:
Jag använder min som tv och tycker det funkar bra även dagtid, kanske pga att tv mest är klara färger typ tecknat, Äntligen hemma, Aktuellt osv men ska man kolla typ SinCity eller liknanade mörka filmer funkar det inte. Kan försöka lägga upp lite bilder om jag hittar kameran.

#131

Postad 14 december 2005 - 14:08

Unregistered1079
  • Unregistered1079
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Bullret jag stör mig på är vid väldigt ljusa bilder, då låter det typ som när kraftig vind drar utanför ett dåligt isolerat fönster, men vid mörka bilder är den nästan ljudlös. Stänger man av autoiris hamnar den i något mellanläge och susar lite hela tiden. Men visst kan min 900:a vara kaputt på något vis.

Pjn:
Jag använder min som tv och tycker det funkar bra även dagtid, kanske pga att tv mest är klara färger typ tecknat, Äntligen hemma, Aktuellt osv men ska man kolla typ SinCity eller liknanade mörka filmer funkar det inte. Kan försöka lägga upp lite bilder om jag hittar kameran.

<{POST_SNAPBACK}>


Jagh tror jag vet vad du menar, har samma ljud på min ptojje. Tror att det är när du har autoiris inkopplat som det låter. Kolla i menyn och testa att stäng av den och se om det fungerar.

#132

Postad 14 december 2005 - 20:42

GoodSpeed
  • GoodSpeed
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hejsan!

Undrar över hur skärpan är på 900:an i gämfört med z4, tack vare smothscreen? Är bilden lika "utsmetad" som på ae700e? Har för mig att jag läste någonstans att panasonic hade tydligen lyckats förbättra skärpan på 900:an trots smothscreen...? :)

#133

Postad 15 december 2005 - 07:02

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Var igår och tittade på en 700'a. Och blev helsåld. 900'an ska ju vara lite bättre så det ser lovande ut.
Ska snart beställa....

#134

Postad 15 december 2005 - 07:34

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Hejsan!

Undrar över hur skärpan är på 900:an i gämfört med z4, tack vare smothscreen? Är bilden lika "utsmetad" som på ae700e? Har för mig att jag läste någonstans att panasonic hade tydligen lyckats förbättra skärpan på 900:an trots smothscreen...? :)

<{POST_SNAPBACK}>


Panasonicen har den klart sämsta skärpan av D5-projarna. Dock bättre än 700.

#135

Postad 15 december 2005 - 11:38

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Är smothscreen tekniken förlåtande för dålig bild. Alltså fixar den till bilden om signalen inte är den bästa? Om så är fallet kan det ju vara bra för TV sändningar. Jag antar att man kan stänga av funktionen.

#136

Postad 15 december 2005 - 11:52

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Tyvärr så kan man inte stänga av den funktionen.
Har ingen erfarenhet av tvbilden på den.

#137

Postad 15 december 2005 - 14:28

nizze
  • nizze
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag kör komponent från en dreambox till 900:an och det ger ibland bättre bild än från många dvd, via scart-rgb från samma låda blir det inte alls lika bra. Däremot ger KiSS dvd-spelare hygglig bild med scart-rgb så det är nog mest dreamboxens scart-rgb som inte passar 900:an.

#138

Postad 15 december 2005 - 16:28

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Vad projecerar du på? Och hur storbild?

#139

Postad 18 december 2005 - 12:05

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Någon som har några bra inställningar för projektorn? Hitills är jag väldigt besviken på bildkvaliten, den känns väldigt grön och allt svart är väldigt grått/ljust :( . Kanske hjälper med andra inställningar? :)


-------------

Tillagt i inlägget den : 24 Dec

Nu har jag satt upp min Kingpin 106" ramspända duk och ställt in bilden, är grymt nöjd, glasklar bild på både RGB- Scart och Komponent!

Rekommenderar varmt denna projektorn!

Tveka inte utan slå till nu!

Redigerat av rob88, 24 december 2005 - 02:22.


#140

Postad 18 december 2005 - 23:59

Neutron
  • Neutron
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Vilken ingång använder du? RGB-SCART är en aning gröngul i högdagrar och därför skulle jag rekomendera att använda Komponent eller HDMI. Men det går att kalibrera bort det mesta av det gröngula i Advanced menyn, har tyvärr inte gjort det själv eftersom jag använder komponent ingången.
Du tycker att det svarta i bilden är grått/ljust, några enkla tips som kanske kan hjälpa på vägen: 1 Lamp power=Low, 2 Dynamic Iris=On, 3 Picture Mode=Cinema1.
Hoppas att du lyckas få en bra bild med detta :(

#141

Postad 19 december 2005 - 09:07

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Tack skall testa, trode projektorn pajat efter bara en timmes andvändning. Jag andvände en guldplätterad Scart , för när jag satte i Komponentkabeln mellan dvdn och projektorn så hittade inte projektorn dvd:n.


-------------

Tillagt i inlägget den : 24 Dec

Nu har jag satt upp min Kingpin 106" ramspända duk och ställt in bilden, är grymt nöjd, glasklar bild på både RGB- Scart och Komponent!

Rekommenderar varmt denna projektorn!

Tveka inte utan slå till nu!

Redigerat av rob88, 24 december 2005 - 02:21.


#142

Postad 19 december 2005 - 12:23

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Kan flika in med at det verkar vara väldigt olika kvalitet på dessa projektorer.
Kan bara säga att helst ska ni kolla på just den projektor ni skall köpa för att vara säker på att den ger den bild den ska.

Köpte nämligen en AE900 som det va väldig dålig konvergens på (va samma på PT-AE700 som jag hade innan) samt tyckte jag den hade dålig svärta och ett 'grönt slem' på konturer.
Skickade in den på service och killen dömde ut den och jag skulle få en ny. Dock ville han titta på den från Panasonic skickade projektorn innan han skickade den vidare till mig. han fick 1 som han tyckte inte va bra nog, så fick han 2 till och han skickade den som va bäst av dessa 2.

Så det verkar som om 1 av 5 är dåliga, 1 av 5 är kanonbra och resten ligger därimellan. Så det gäller att ha lite tur.

Väntar på leveransen av den 'nya' projektorn. ska komma i dag eller i morgon, så får vi se...

#143

Postad 19 december 2005 - 12:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Så det verkar som om 1 av 5 är dåliga, 1 av 5 är kanonbra och resten ligger därimellan. Så det gäller att ha lite tur.

<{POST_SNAPBACK}>


Det kan ju förklara varför man hör så tråkiga tongångar från vissa.
Däremot är det ett problem i sig självt och verkligen dåligt/klantigt av Panasonic att inte ställa
högre krav vid fabriken innan de lämnar iväg dem.

#144

Postad 19 december 2005 - 13:04

f1valk
  • f1valk
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hur fungerar PT-AE900E som "kontorsprojektor"? Dvs, ser det bra ut via VGA-kontakten i upplösningarna 1024x768 resp. 1280x1024?

<{POST_SNAPBACK}>


De upplösningarna du nämner är 4:3 och inte optimal för projektorn att visa. Det kommer bli dålig bild. :angry:
Däremot om du använder 1280*720 (60hz) eller 1920*1080 (50 eller 60hz) så kommer bilden bli knivskarp. :(
I manualen finns (nästan längst bak för respektive språk) en lista med olika upplösningar/frekvens/ingång. De upplösningarna som är märkta med AA är de som är de bästa upplösningarna.

#145

Postad 19 december 2005 - 17:44

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
hur kan man se ett konvergensfel? vad ska man titta efter? är det någon som kan ta en bild på hur felet ser ut när projektorns service menu är aktiv? eller hur en "perfekt" bild utan konvergensfel ska se ut i närbild.

Redigerat av lostsoul, 19 december 2005 - 18:23.


#146

Postad 19 december 2005 - 22:50

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Conv_ae900.JPG   62,38K   5 Antal nerladdningar

Så här såg min AE900 ut med konvergensfel. Färgerna ligger inte omlott utan bredvid varandra. Detta tenderar bilden att tappa i skärpa.

#147

Postad 19 december 2005 - 23:14

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
ser ut som både röd och blå ligger en pixelrad fel i både höjd och bredd. jag uppfattar också min bild som suddig, ska undersöka min bild i detalj. hur mycket avvikelse på panelerna ska man behöva acceptera?

#148

Postad 20 december 2005 - 10:51

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Kan man själv ändra konvergensen, så som en datorskärm?

#149

Postad 21 december 2005 - 10:02

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

ser ut som både röd och blå ligger en pixelrad fel i både höjd och bredd. jag uppfattar också min bild som suddig, ska undersöka min bild i detalj. hur mycket avvikelse på panelerna ska man behöva acceptera?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är mer än 1 pixel. Texten är flera pixlar bred. Jag tror att gränsvärdet ligger någonstans vid 1 pixel försjutning enl. Service killen. Har ju haft detta problem både på min AE700 och AE900. Det va bättre förr när man kunde ställa detta själv (på min Seleco 3rörs).

Kan man själv ändra konvergensen, så som en datorskärm?

<{POST_SNAPBACK}>



Nej det kan man inte på en LCD eller DLP. På 3rörs går det jättebra.

#150

Postad 21 december 2005 - 12:06

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
boftas: mitt fel är likt ditt, fast spegelvänt med lika stor förskjutning och ingen förskjutning i höjd. kan nästan få bort felet vid lensshift fullt åt höger. kan man skicka in projektorn för service/utbyte för denna typ av fel?

Redigerat av lostsoul, 21 december 2005 - 18:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.