Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 7,6 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

#1

Postad 27 augusti 2002 - 09:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag gissar att jag kommer att ha mycket att säga om denna projektor den närmaste tiden. Ingen ide att skräpa ned tråden om powerbuy med det så jag passar på och startar en inoficiell tråd för frågor, svar, test och inställningar för denna projektor...

Det är lätt att man fastnar vid att beskriva bildkvaliteten. Inte så konstigt kanske eftersom den är så bra men jag tänkte starta den här tråden med någonting så enkelt som fjärrkontrollen!

När jag letat efter projektor så har jag ofta tvingats titta på business-projektorer väl lämpade för HT. På dem är det inte alltid så enkelt att ändra inställningar för aspect ratio, ingång, färg med mera. Ofta måste man använda pilarna på fjärren eller själva projektorn för att navigera sig igenom ett allt annat än användarvänligt menyträd för att hitta rätt inställningar. Ofta saknas det även information om diskreta koder för att automatisera det hela från en programerbar fjärr.

Därför är fjärrkontrollen på TW100 så befriande. Den påminner mest om en fjärr till en DVD-spelare. Knapp för aspect ratio, knapp för färg, knappar för enskilda ingångar (vill du se på s-video så trycker du på s-videoknappen), meny, esc osv.

Det finns dessutom ett flertal presets där du kan ställa in bilden som du vill ha den för att sedan spara den som ett preset #. Sedan är det bara att trycka på preset 1, 2 eller 3 osv. för att återkala dessa inställningar. Presets gäller per ingång och har egna knappar på fjärren! Du kan med andra ord ha ett antal förinställda värden för olika ljusförhållanden, filmtyp med mera per ingång och växla mellan dem med en enkel knapptryckning.

Så det var en första liten reflektion. För övrigt kan jag bara säga att jag känner mig oerhört priviligierad som har haft möjlighet att köpa mig denna projektor. Jag var från början inställd på någonting enklare men nu när jag väl stiftat bekantskap med TW100 så finns det ingen väg tillbaka. Jag bara älskar den! [:X]

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/08/27 08:53:16

Redigerat av Martin.M, 04 augusti 2004 - 06:14.


#2

Postad 27 augusti 2002 - 09:54

Unregistered0f18950e
  • Unregistered0f18950e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kul att du tyckte om den...
Hur har du kopplat den från DVD-spelaren? RGB eller komponent?
Vilken kabel har du använt?
Hur skall du montera den (taket/bord)? Om tak: köpt ställning eller DIY?

#3

Postad 27 augusti 2002 - 10:06

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Kul att du tyckte om den...
Hur har du kopplat den från DVD-spelaren? RGB eller komponent?
Vilken kabel har du använt?
Hur skall du montera den (taket/bord)? Om tak: köpt ställning eller DIY?


Tyckte om är årets underdrift!

Jag skrev en del om gårdagens fasansfulla inkoppling i powerbuy-tråden. Jag använde 10 meter ultra low end komposit- och s-video-kabel! När projektorn väl är takmonterad så kommer ett nytt kablage på plats

Jag skall montera den i taket. Jag köpte ett sådant där paket med högtalarfästen på Biltema (fick rådet i någon annan tråd) för 147 kr. Då fick man två förvånansvärt välgjorda fästen med kulled, säkerhetsvajer och allt! Jag demonterade det ena (vilket var enkelt), slipade den svarta färgen matt och sprutmålade om delarna i off white. Nu är det hopmonterat och i kväll skall jag gå till grannen och låna lite hårt legerad aluminiumplåt för att skära till en monteringsplatta till projektorn. Har jag tur hinner jag förbi Kunzes och Siverts på vägen hem från jobber för att plocka upp gummifästen med 4mm bult i båda ändar och tumskruv för att fästa plattan i projektorn och högtalarfästet. Sedan har jag ett ultrakompakt litet takfäste som kan vridas 360 grader och tiltas i 90 grader för mindre än 200 kr (och då har jag dessutom ett högtalarfäste över eftersom det var två i paketet!)

The answer is technology! What was the question?

#4

Postad 27 augusti 2002 - 10:06

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Emumannen:
Hur är med fläkten i standby läge med nya FW ?
Är det så att den snurrar 24h även med ny FW ?

#5

Postad 27 augusti 2002 - 10:17

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Emumannen:
Hur är med fläkten i standby läge med nya FW ?
Är det så att den snurrar 24h även med ny FW ?


Jag frågade AVS om det igår och han hade aldrig hört talas om det men jag kontrollerade i alla fall igår efter att jag stängt av projektorn. Först stod fläkten på ett tag för att kyla lampan, efter det så gick fläkten ned på lågvarv men nog faan stod den och gick när projektorn stod i stand by!

Min lösning kommer att bli en extern strömbrytare på kabeln till projektorn och så lämnar jag strömbrytaren på själva projektorn i läge på. Är det någon som vet om det kan skilja mellan att bryta strömmen på väg till projektorn i stället för på själva projektorn (vi talar då om den stora på/av-knappen på baksidan av projektorn som slår av och på själva kraftmatningen, inte den lilla på/av-knappen på toppen av projektorn som används för som av och på knapp för själva projektorn)?

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/08/27 09:19:55

#6

Postad 27 augusti 2002 - 11:15

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Här kommer ytterligare lite reflektioner om TW-100. Jag jämförde i går bilden med en S-Video (VanDamme 15 m) och en komponentkabel (Supra 15 m). Och med en komponentkabel blir en mycket bra bild ännu bättre. Bättre svärta, bättre skärpa, mera djup, mera detaljer – kort sagt, mera av allt

En intressant detalj var att kalibreringen av svärtan och vitbalansen (AVIA) gav vid handen, att komponentsignalen skulle ha märkbart lägre värde på vitbalansen (- 3 om jag kommer ihåg) än S-Videosignalen. Dessutom verkade det som om inställningen av svärt-/vitnivåerna blev ”exaktare” med komponentsignal. Med S-Videosignal upplevde jag att inställningen var grov, dvs. skillnaden mellan två steg var väldigt stor; speciellt när man närmade sig de ”rätta värdena”. Med komponentsignalen upplevde jag att skillnaden mellan två steg var mindre (=mjukare), och man fick en känsla av att man sakta tonade upp/ner svärtan respektive vitbalansen. Här finns ännu mycket att hämta !!!

Men ett problem dök upp. Jag matar projjen direkt från min Denon-3800, och vissa filmer fungerar bra (t.ex. ”Golden Eye”, ”Legally Blond”, ”Dirty Harry”, Spy Game”) medan vissa filmer inte ger ordentlig bild (t.ex. ”Titanic”, ”MI2”, ”Cast Away”, ”LOTR”). Med de senare fladdrar bilden (ca 3 sek) för att sen försvinna (ca 3 sek) för att sedan komma tillbaka och fladdra i 3 sek osv . Alla filmer är Reg2.

Orsaken till den fladdrande bilden (vilket jag kom på av en slump) är att projektorn påstår att den tar emot en 525i(60)-signal, vilket man kan kolla i projektorns meny. Men när jag trycker på setup-knappen på DVD-spelaren (=filmen stannar), får jag en knivskarp bild och projektorn säger att den tar emot en 625i(50)-signal. Mycket konstigt !! Och med de förstnämnda filmerna visar projektorn naturligtvis hela tiden att den tar emot en 625i(50)-signal. Någon som råkat ut för något liknande eller vet vad det kan vara frågan om ??

Ja, en sak till om att finjustera bilden på TW-100. Genom att trycka på <Enter>-knappen (alltså den stora runda på fjärrkontrollen) medan man ser på film, får man fram Video-inställningarna en och en i nedre kanten av skärmen, och man kan finjustera (pil vänster/höger) eller byta till nästa inställning (pil upp/ner) utan att gå in i menyn. Kom på det här av en slump, när jag i mörkret i misstag använde projjens fjärrkontroll då jag skulle styra DVD:n

Och så det där med strömbrytaren. Jag kommer själv att göra en liknande grej, och det har nog ingen betydelse om strömmen bryts vid den nya brytaren eller vid projektorns egen brytare. I bägge fallen är ju strömmen in till projektorn bruten, men i det första fallet sker det ett par meter ifrån projektorn.

Och till sist … njuuut !!!

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

Edited by - pennylane on 2002/08/27 10:17:33

#7

Postad 27 augusti 2002 - 12:32

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Vad har du för firmware PennyLane? Jag har hört om något liknande fel för komponent och PAL med tidigare firmware. Jag kommer inte riktigt ihåg vad det gällde bara att det var någonting med komponent och PAL. Själv kör jag s-video tills jag tröttnar så har jag en liten uppgraderingpotential den dag någonting bättre lanseras och det kliar i uppgraderingstarmen... Om nu bara någon digital-tv-leverantör kunde börja leverera 720p!

The answer is technology! What was the question?

#8

Postad 27 augusti 2002 - 12:45

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
...
Någon som råkat ut för något liknande eller vet vad det kan vara frågan om ??
...


PennyLane, saxat från AVSForum (http://www.avsforum....threadid=131161):


Nelson,

525P (60) IS same as 480P aka NTSC progressive.

also 625P (50) is same as 576P aka PAL progressive.

Why?

In spec NTSC is 525 lines of resolution, PAL 625. However, some of these lines are used for transmitting other data than actual image, thus you end up with 480 lines and 576 lines respectively.

As for PAL progressive DVD players:

There are many, many PAL progressive dvd players available, including units from Pioneer (DV-747A), Philips (962SA), Denon (DVD-2800), Arcam (FMJ DV 27), Panasonic (US models like RP-56 can be made PAL prog) and many Chinese companies (BBK, Skyworth, Nintaus, to name a few).

Of all these, I've only found only two models to date that are almost bug-free: Philips 962SA Asian version (not enough experience yet to declare it bug-free, but so far so good) and Arcam FMJ DV 27 (latest firmware). Please note that the Euro version of Philips 962SA does not have de-interlacing chip at all (i.e. no progressive output) based on pictures I've seen of the euro version.

DV-747 has combing (as other Pioneer units do) and can't de-interlace video material. Also, it has a severe case of chroma upsampling error in it's mpeg decoder. Otherwise it's video performance is supposed to be good.

Denon DVD-2800 has had some minor quirks, but worse than that it jerks and drops frames on PAL progressive, sometimes even losing synch on audio (you get no sound untill you restart a chapter). No firmware I know of has cured this, although some say that later models are free from problems.

If you're going to purchase TW100, you should make sure that it can understand PAL progressive from your player. Denon DVD-2800 would output PAL progressive in RGBHV while the Asian version of Philips 962SA would output progressive (PAL and NTSC) through Y/Cb/Cr component outputs.

At least the specs of TW-100 list Y/Cb/Cr compatibility for PAL progressive. I'm not sure about RGB.

cheers,
Halcy


Jag vet att det handlar om progressiv bild och Denon DVD-2800 i huvudsak men det är inte din Denon-3800 som spökar? Vad skickar du till projjen, progressiv eller interlaced (jag gissar interlaced men endå)? Vad har du för firmware i din Denon? Jag har inga som hellst problem med exempelvis LOTR R2 med min sketna Sony NS300 (interlaced), ser hur bra ut som hellst!

The answer is technology! What was the question?

#9

Postad 27 augusti 2002 - 13:15

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Ja, jag misstänker även Denon spelaren. Men medge att det är konstigt att signaltypen ändras när man stannar filmen genom att gå in i spelarens set-up-meny !!

Bad just om hjälp även på AVS, så får se om någon vet vad som händer.

Jo, jag kör interlaced signal, och hittills (med S-video) har det inte varit några problem. Förstår att du är nöjd med S-video signalen från "din sketna Sony NS300". Jag vet ju hur bra bilden blir

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#10

Postad 27 augusti 2002 - 13:22

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Emumannen: You got mail!

[url="http://"../show.asp?user=sandstream71"]»hembio[/url] [url="http://"../film.asp?user=sandstream71"]»filmer[/url] [url="http://"http://www.hembiobutiken.se/"]»butik[/url]

#11

Postad 27 augusti 2002 - 13:45

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Emumannen:
Gratulerar ditt proj köp roligt att du är så nöjd!!!:-)

"Själv kör jag s-video tills jag tröttnar så har jag en liten uppgraderingpotential den dag någonting bättre lanseras och det kliar i uppgraderingstarmen.."

KÖP/GÖR en RGB-Kablel......Prova iallafall.....Skillnaden brukar bli dramatisk.

"Less is more"

//Mvh Micke

https://www.minhembi...asp?user=miol11

#12

Postad 27 augusti 2002 - 15:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
KÖP/GÖR en RGB-Kablel......Prova iallafall.....Skillnaden brukar bli dramatisk.


Problemet är min lilla dotter som vill se på Bamse varje morgon. Jag har därför köpt en liten 17"s tv som står i AV-möbeln och sedan har jag routat komposit och s-video genom min receiver. På så sätt har jag fler än en video ut för vald bildkälla (monitor ut + video 1, 2 och 3). Min lilla tv kan med andra ord ta emot eller sända bild till och från receivern, på samma sätt fungerar det för min vhs. Projektorn är kopplad till monitor ut och samma bild kan med andra ord visas på den (på samma gång om jag så vill). Allt funkar utmärkt med maximal användarvänlighet. Nu väntar jag bara på min Pronto så att jag kan automatisera allt bild- och ljudväxlande till en smidig fjärr (i stället för de 5 stycken jag har idag).

Till den dag jag skaffar mig digitaltv och uppgraderar receivern till en som kan switcha RGB kör jag nog vidare på s-video. Om du såg bilden så skulle du förstå, den är så bra att jag helt enkelt inte behöver fundera på uppgraderingar för tillfället. Nu skall jag i stället snygga till anläggningen och göra som LiOn brukar göra på AVDForum, bränna lite tid på lampan och titta på film. För det är väl det som är meningen? Skönt att tillslut vara så nöjd att man kan kosta på sig att inte optimera varje liten detalj. Nu förstår man hur det är att äga en Ferrari. Varför köpa nya fäljar och spoilerkit till en bil som redan har allt man kan önska!?!

The answer is technology! What was the question?

#13

Postad 27 augusti 2002 - 18:43

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"projektorn påstår att den tar emot en 525i(60)-signal, vilket man kan kolla i projektorns meny. Men när jag trycker på setup-knappen på DVD-spelaren (=filmen stannar), får jag en knivskarp bild och projektorn säger att den tar emot en 625i(50)-signal. Mycket konstigt !! "... och andra liknande problem.

Det är någon form av automatik som spökar !
Om man har automatik "överallt" (både i proj och DVD-spelare) är det nästan garanterat att apparaterna interfererar och strular. Min DVD-spelare (H/K DVD25) fick spader och hoppade in i NTSC-läge varpå projjen fick spader och bilden blev dålig (detta var i samband med att progressiv signal kopplades in resp. ur).
Det är ok när jag låser sakerna så att inte alla möjliga bildformatkonverteringskretsar går in och konverterar. På PLUS-projjarna som är beryktat signalkompatibla kan man drabbas av ständiga automatiska omsyncningar.

Hursom tror jag som EmuMannen att det är DVD-spelaren som krånglar.

allergisk mot automatik /Håkan

#14

Postad 28 augusti 2002 - 01:22

Unregisteredba9a5baf
  • Unregisteredba9a5baf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
EmuMannen och PennyLane>> Jag har en fråga angående gråskalan på TW100...

Jag var nämligen i förrgår och tittade på Sony VW11 och Marantz VP12S1. Jag gjorde en sideshot-jämförelse vilket inte var så bra egentligen....Sonyn såg förj*klig ut helt enkelt. Det var som att titta på bilden genom ett smörpapper!

Om ni kunde ta och peta i LOTR och titta på Moria kapitlen. Speciellt när Balrogen kommer och orcherna klättrar upp för pelarna. Ser ni tydlig deras konturer eller smälter de samman med pelarna?

Scenen innan när brödraskapet blir omringat, det är en speciellt ful orch som de zoomar in där, om ni pausar när han visas kan ni då se ifal hans scharf är röd? Är den klarröd eller är den mera grådaskig och smälter samman med hans övriga kläder?

Jag vet att dessa scener är rena mardrömmarna för LCD-prjektorer, men det skulle ändå vara intressant att höra hur TW100 klarar av dem. Jag kan meddela att VW11 misslyckades fullständig med dessa scener!

Hur upplever ni LCD-hinnan framför bilden på Epsonen? Har ni någonsin stört er på den?

Personligen är "mjölkhinnan" och screendoors de främsta skälen jag har emot LCD i dagsläget, men jag har som sagt inte sett TW100 och det är mycket möjligt att den inte har dessa problem och i sånt fall blir det troligtvis en sådan!

Om den inte passerar dessa test så lutar det åt en Sharp Z9000 från PJ för under 60k, alltså bara 10k mer än vad man får pynta för en TW100 här i Sverige, vilket gör den mycket attraktiv i vilket fall...

Skulle vara tacksam för svar på mina frågor angående återgivning av gråskala på TW100 och mina funderar på köp av projektor!

//Mvh Niklas

[url="http://"../show.asp?user=*niklas*"]-=Min Hembio=-[/url]

[url="http://"../film.asp?user=*niklas*"]-=Mina Filmer=-[/url]

#15

Postad 28 augusti 2002 - 09:49

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tack för alla kommentarer !

Så blev det en ny kväll och nya test. Och precis som kvällen innan, så är det samma filmer som fungerar och samma som krånglar. Vad skall man göra ??

Kollade igen alla inställningsmöjligheter på Denon-3800, men det gav inget. Efter ett tips från AV-forum, försökte jag trycka på NTSC/PAL-knappen, men den gav bara ”kalla handen” på skärmen.

Kollade även själva spelaren, men där finns ju ingenting, som inte finns på fjärren. Förutom då Pure Direct-knappen (som möjliggör att man kan stänga av video-delen vid lyssning på enbart audio. Började vrida på knappen, och spelaren ställde om sig för den nya inställningen. Höll på och vred och så … helt plötsligt … fick jag en perfekt bild på LOTR. Blev så till mig, att jag vred på Pure Direct-knappen igen, och då kom fladdret tillbaka. Mera knappkridningar, och efter ett tag fick jag igen ordentlig bild !!

Noterade även att Pure Direct-knappen har tre olika lägen, men läget och bilden hade inget med varandra att göra, eftersom den kunde ”bli bra” i vilket läge som helst. Det som hade betydelse var att spelaren ställde som sig, och vissa gånger hamnade den i ”rätt läge”. Provade även att köra Spy Game (som fungerat hela tiden) och vred på Pure Direct-knappen, men fick inte bilden att börja ”fladdra” .

Slutsats: Vissa filmer fungerar direkt via Component Out, medan de som inte fungerar kan fås att fungera genom att man vrider fram och tillbaka på Pure Direct-knappen. Jag misstänker (=hoppas) att en uppgradering av spelarens Firmware kan lösa problemet för gott.

Och *Niklas*, vilken mjölkhinna ?? Vilken screendoor

Skall försöka hinna kolla avsnitten du nämnde. Nu kör ju jag med en grå skärm och andra inställningar än EmuMannen, så det kan vara intressant att se om vi kommer fram till samma resultat.

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

Edited by - pennylane on 2002/08/28 08:56:57

#16

Postad 29 augusti 2002 - 00:55

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
*Niklas*, jag som just släckt ned hembion för kvällen (takmonterade projektorn men jag kunde inte sluta titta på tv, komposit signal men på vissa kanaler ser det riktigt bra ut...

Tja det är väl bara att starta upp igen och ladda LOTR...

Här är utslaget (testat på en 2 meter bred duk av ett vanligt lakarn, low budget s-video kabel, low end NS300 dvd-spelare, sittandes på 3.5 meters avstånd i ett nästan helt mörklagt rum, inställningar presets out of the box)...


Om ni kunde ta och peta i LOTR och titta på Moria kapitlen. Speciellt när Balrogen kommer och orcherna klättrar upp för pelarna. Ser ni tydlig deras konturer eller smälter de samman med pelarna?


Nej absolut inte. Jag ser orcherna så klart och tydligt som man kan begära och jag får till och med lite av en 3D-effekt i vissa delar av den sekvensen.


Scenen innan när brödraskapet blir omringat, det är en speciellt ful orch som de zoomar in där, om ni pausar när han visas kan ni då se ifal hans scharf är röd? Är den klarröd eller är den mera grådaskig och smälter samman med hans övriga kläder?


Jag ser att den är röd men inte klarröd. Den ser mer ut som en skitig röd halsduk av säckväv. Den smälter inte samma med hans kläder.


Jag vet att dessa scener är rena mardrömmarna för LCD-prjektorer, men det skulle ändå vara intressant att höra hur TW100 klarar av dem. Jag kan meddela att VW11 misslyckades fullständig med dessa scener!


Jag har sett en VW11 med en iScan. Jag har alltid tyckt att den bilden är bra (vilket den fortfarande är jämfört med det stora flertalet projektorer. Jag tycker TW100 klarade det här testet utmärkt. Jag har inte sett LOTR på en VW11.


Hur upplever ni LCD-hinnan framför bilden på Epsonen? Har ni någonsin stört er på den?


Enkelt att besvara eftersom jag inte upplever den så är det inget jag stör mig på!


Personligen är "mjölkhinnan" och screendoors de främsta skälen jag har emot LCD i dagsläget, men jag har som sagt inte sett TW100 och det är mycket möjligt att den inte har dessa problem och i sånt fall blir det troligtvis en sådan!


Som jag ser det så är varesig mjölkhinna eller screendoor något problem med denna projektor. VW11-Bilden jag sett var större men jag satt också betydligt längre ifrån. Som jag kommer ihåg det så kunde jag se screendoor på VW11, inte så att det irriterade men jag såg den hela tiden. Jag letade verkligen efter den i kväll och visst i vissa partier kan jag om jag riktigt koncentrerar mig se den men sedan nästa sekund är den försvunnen igen!

Om jag skall jamföra bilden med någonting så är det min datamonitor, den största skillanden mellan de två är inte stabilitiet, färg eller svärta utan storleken!

Eftersom jag själv äger en TW100 så är jag ju partisk men jag försöker se på bilden med objektiva och kritiska ögon. Trots det kommer jag hela tiden fram till att det är den bästa bild jag någonsin sett en LCD-projektor leverera...

Jag ser verkligen fram emot att få se en kalibrerad bilden på en riktig grå duk!

Hoppas detta kan vara till hjälp för dig men jag rekommenderar endå att du ser den med egna ögon om du är osäker...

The answer is technology! What was the question?

#17

Postad 29 augusti 2002 - 09:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag hoppas att jag hinner bygga klart min duk (målad i "magic" X073) och dra all kabel till helgen (eller under helgen).

Jag tänkte sedan ta lite screenshots och publicera här på forumet. Jag vet att screenshots inte är representativa för den riktiga bilden men de kan gott användas för att jämföra med screenshots från andra projektorer på nätet.

Jag tänkte ta några från vanlig tv (typ tv1 eller tv2) från det analoga nätet via kompositkabel bara så ni har någonting att jämföra med.

Sedan tänkte jag ta några från DVD via s-video. Den film jag tänkte använda är LOTR R2 eftersom det är en rulle som de flesta förmodligen har själva och då kan ni enkelt jämföra med er egen bild.

Vad jag nu vill ha är förslag på bilder (gärna kapitel, tidsoffset eller annan detaljerad beskrivning för hur jag hittar aktuell bild så jag slipper sitta och gissa mig fram, inget önkemål typ "när de är i Moria" med andra ord). Om det är någonting från tv (ComHem analoga basutbud) som ni vill se så är ni välkomna med en önskelista för det också.

The answer is technology! What was the question?

#18

Postad 29 augusti 2002 - 19:51

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Emumannen>> Har för mig att du skulle göra en egen "duk" av spånskiva, stämmer det?
Tänkte bara tipsa om IKEA´s vita mörkläggningsrullgardin, 2 meter bred! Bara att rulla ner, måla svarta bårder och vips, en provisorisk bildskärm för ca:250-300 kronor, beror på hur mycket färgen för bården kostar..bara ett tips om du vill ha nåt annat än lakan på väggen och som inte kostar en förmögenhet. + att du kanske sover bättre med lakanet i sängen...
Edit: såg precis att du skrivit att du skulle bygga den i helgen. ja ja, nån annan kan ju ha nytta av inlägget...
[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]




Edited by - nightportier on 2002/08/29 18:52:49

#19

Postad 29 augusti 2002 - 22:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Nightportier, angående duk, den där mörklaggningsgardinen är det som en rullgardin eller kan man köpa den per löpmeter?

Jag planerade att ta en 4 mm MDF, måla den med "magic" X073, såga till 5 cm breda dörrfoder i MDF som en ram, klä ramen med självhäftande svart sammet, skruva MDF-skivan bakifrån i ramen. Vola en grå, 8 kg tung, absolut platt duk med perfekt svart mask för 500-600 kr!

Det är klart att jag skulle kunna spänna en duk bakom ramen i stället för att använda en MDF-skiva. Men jag känner inte till något tyg som kan lämpa sig att måla vanlig vattenbaserad takfärg på för att sedan ramspänna...

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/08/29 21:05:32

#20

Postad 29 augusti 2002 - 23:54

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Nightportier, angående duk, den där mörklaggningsgardinen är det som en rullgardin eller kan man köpa den per löpmeter?

Japp, det är en rullgardin. man firar ner den med hjälp av snöre. Den är behandlad på nåt sätt så den släpper inte igenom en gnutta med ljus ens. Va där och kollade för att vara säker. Den går att kapa och göra mindre men ej större. Den största storleken är just 2 meter men det räcker ganska bra för de flesta vad jag har förstått.

quote:Det är klart att jag skulle kunna spänna en duk bakom ramen i stället för att använda en MDF-skiva. Men jag känner inte till något tyg som kan lämpa sig att måla vanlig vattenbaserad takfärg på för att sedan ramspänna...


Vanlig målarduk borde funka, fast jag tror du måste spänna den före du målar...

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#21

Postad 30 augusti 2002 - 01:07

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
EmumannenNågra frågor till, (kommer nog att bli många fler oxå).
Du har ju den senaste typen av firmware i din maskin, går det att se på nåt sätt vilken version man har eller vet bara den som installerar det vilket det är?
Och vilket har de projarna som säljs idag, det senaste eller måste man skicka in den och få det installerat?
Var skickar man den isåfall och gör de en uppgradering även om man inte köpt den på det stället? Kostar det nåt?

Många frågor på en gång men så är man ju värre än Nicke Nyfiken oxå!!

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]




Edited by - nightportier on 2002/08/30 00:08:12

#22

Postad 30 augusti 2002 - 05:23

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Det skulle vara trevligt med lite bilder på ditt bygge av takfästet med en beskrivning till oxå. Billiga och prisvärda lösningar tas emot med glädje!!

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#23

Postad 30 augusti 2002 - 08:24

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Nightportier, angående firmware så håller du ned hjälpknappen på projektorn eller fjärren i mer än tre sekunder. Då kommer du in i servicemenyn och det första du ser är ett långt nummer. De tre sista siffrorna är firmware version. För version 1.08 slutar det långa nummret med 108.

Angående bilder, jodå nog planerar jag en serie bilder alltid, så fort allt är klart (förhoppningsvis i helgen)...

Har jag tur så får jag min ProntoNEO och nya kablar idag och sedan gäller det bara att hitta ett byggvaruhus som har 3 eller 4 mm MDF på lager. Då är det inte så mycket kvar, bara dra kabel, bygga duk och programmera Pronton...

Stay tuned!

The answer is technology! What was the question?

#24

Postad 30 augusti 2002 - 11:32

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Jag planerade att ta en 4 mm MDF"

STOOOOP... näe skämt åsido, men en varning är befogad.
Jag har 6mm MDF och det är på håret att den har en styvhet som räcker. Min står på en bräda i nederkant och hålls emot väggen i överkant av en liknande. Nå är vikten hos skivan (2440x1220) såpass hög att den en aning "saggar" i sidan, dvs. skivan byktar ut från väggen några mm. Jag har för avsikt att på något sätt fixera skivan vid väggen med någon liten skena till vänster och höger (men man vill ju inte minska bildytan för mycket ).

Jag rekommenderar dig att använda minst 6mm tjocklek !

lycka till Håkan

PS. gillaru matte...?... böjstyvheten är prop. mot tjockleken i kubik och vikten mot tjockleken varför du med en 4mm MDF riskerar 6²/4²=2,25 ggr så stor utbuktning, och det känns som för mycket för mig att stillatigande se...

#25

Postad 30 augusti 2002 - 12:13

Unregistered0f18950e
  • Unregistered0f18950e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
EmuMannen:

Till takfästet, vilken sorts alu. plåt använde du, och i vilka dimensioner? Målade du plåten efteråt?

#26

Postad 30 augusti 2002 - 14:46

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Håkan, jag förstår din oro men jag bygger inte riktigt så... Jag valde MDF eftersom det är ett relativt dött material, har en slät och fin yta och är billigt. Jag valde 4 mm eftersom jag vill hålla vikten nere. Utbuktningen är givetvis ett problem men det är det med en duk också. Vad är lösningen? En ram så klart! Jag behövde maska i alla fall så jag valde MDF igen. 56 mm breda vitmåladt dörrfoder i MDF. Vaför vitmålat? Jo det har en perfekt yta för att fästa mitt själhäftande svarta sammet! Sedär en lätt, styv, rak och död ram av MDF klädd i svart ljusabsorberande självhäftande sammet. Från baksidan skruvar jag sedan min 4 mm MDF-skiva med 3x13 mm träskruv med försänkt skalle. Jag har köpt 60 st så nog kommer den att sitta i ramen. Upphängningen sker med molly i väggen och huvudet går genom MDF-skivan och skallen är försänkt in i fodret. Fästpunkterna förstäker jag med vanliga nyckelhålsfästen för tavlor. På så sätt hänger duken i skivan som i sin tur förstyvas av ramen. Förhoppningsvis håller sig skivan rak. I vilket fall som hellst så håller den sig nog rakare än om jag ställt en 6 mm skiva eftersom gravitationskraften i mitt fall stäcker ut skivan i stället för att sagga ihop den...

Blotch, jag gick till grannen och tiggde en bit hårt legerad aluminium. Den är nog inte mer än någon mm tjock. Jag skulle föredra en tjockare eftersom denna flexar något men nu blev det som det blev. Kanske jag gör om det senare och då med något större tjocklek. Sedan figursågade jag skivan i samma form som skruvhålen är placerade på TW100 men med en 1 cm bred marginal runt om. Borrade hål och använde rostfri 4x30 mm skruv med låg och stor skalle. Mellan plattan och TW100 satte jag 20 mm vita distanser i plast som jag köpte tillsammans med skruvarna hos Siverts i Stockholm. För säkerhetsskull lade jag även dit en taggbricka under respektive skruvskalle. Jag försökte måla skivan vit men inget lösningsmedel eller färg bet på det legerade aluminiumet. Till sist höglanspolerade jag det i stället...

Jag hade hoppas att få allt klart under helgen så jag kunde lägga ut lite bilder men jag fick just veta att mina kablar blivit försenade och inte kommer förens på måndag! Jaja, jag har ju lite att jobba med fram till dess. Jag kan ju alltid mellanslipa och måla duken ett par extra gånger...

Ps. Jag åkte själv till grosisten idag eftersom inget byggvaruhus normalt har 4 mm MDF i lager. Efter det var jag ner på "sågen" och och kapade till skivan till 16:9. Passade på att även köpa 4 st 2200x56 mm vitlackade foder i MDF samt skruv, nyckelhålsfästen, slippapper samt en bred roller speciellt gjord för att lacka köksluckor med vattenbaserad latexfärg. Färgen har jag ju redan köpt så nu är det bara att sätta igång och jobba. Synd att chassi och kaross till min AC Cobra tar upp större delen av garaget så jag får väl röja ut något rum som får agera slip och lack box, det blir nog poppulärt men å andra sidan överaskade min andra hälft mig idag med följande citat -"Det är ju projektor som gäller!", så en viss form av acceptans har redan TW100 fått hemma, trots att den hänger mitt i taket i vardagsrummet!

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/08/30 14:50:54

#27

Postad 30 augusti 2002 - 15:55

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
...
Och vilket har de projarna som säljs idag, det senaste eller måste man skicka in den och få det installerat?
Var skickar man den isåfall och gör de en uppgradering även om man inte köpt den på det stället? Kostar det nåt?
...


Nightportier, jag glömde att svara på detta... Alla TW100 som distribueras av AVS har idag 1.08. Andra distributörer vet jag inget om. Du kan skicka din TW100 till AVS för uppdatering eller så tar du den med dig till dem så uppgraderar de den medan du väntar. Uppgraderingen kostar vad jag vet ingenting...

The answer is technology! What was the question?

#28

Postad 30 augusti 2002 - 16:51

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"eftersom gravitationskraften i mitt fall stäcker ut skivan i stället för att sagga ihop den...
...perfekt yta för att fästa mitt själhäftande svarta sammet! "
Cool... det kommer att bli kalas med sammet åsså...

lätt avis Håkan

#29

Postad 30 augusti 2002 - 18:03

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
quote:
Synd att chassi och kaross till min AC Cobra tar upp större delen av garaget så jag får väl röja ut något rum som får agera slip och lack box, det blir nog poppulärt men å andra sidan överaskade min andra

Du har sannerligen sunda intressen, pojk!

/Marcus

[url="http://"../show.asp?user=marcus"]bio logi[/url]

#30

Postad 30 augusti 2002 - 20:00

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Alla TW100 som distribueras av AVS har idag 1.08. Andra distributörer vet jag inget om. Du kan skicka din TW100 till AVS för uppdatering eller så tar du den med dig till dem så uppgraderar de den medan du väntar.

Tack för det!! Ska beställa projen nästa vecka så det var skönt att höra. Känner mig som ett barn dagen före julafton

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#31

Postad 31 augusti 2002 - 02:31

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Emumannen>> va in på AVSforum och kikade lite...har du skaffat CC 20R-filter än? Skulle vara kul om du isf delade med dig av dina reflektioner i samband med detta. Kanske lite bilder oxå? Hur har du ställt in din proj?
Tacksam för svar
MVH

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#32

Postad 01 september 2002 - 01:06

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
quote:
Synd att chassi och kaross till min AC Cobra tar upp större delen av garaget så jag får väl röja ut något rum som får agera slip och lack box, det blir nog poppulärt men å andra sidan överaskade min andra

Du har sannerligen sunda intressen, pojk!

/Marcus


Hej Marcus,

Kul att det finns någon på detta forum som har vett att uppskatta gammal skönhet. Bred över höfterna och smal midja... Ja jag är rätt duktig på att skämma bort mig själv!

The answer is technology! What was the question?

#33

Postad 01 september 2002 - 01:13

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Hoppas att du håller på i just denna stund att svara på mina frågor,,,.....pleeeaaase!!

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#34

Postad 01 september 2002 - 01:19

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Emumannen>> va in på AVSforum och kikade lite...har du skaffat CC 20R-filter än? Skulle vara kul om du isf delade med dig av dina reflektioner i samband med detta. Kanske lite bilder oxå? Hur har du ställt in din proj?
Tacksam för svar
MVH


Jag har inte skaffat CC20R-filter än. Ville prova me grå duk först. Jag har fixat som en tok de senaste dagarna. I kväll var det så premiär för den dya duken. Jag kör fortfarande med 10 m komposit- och s-video-snören a 99 kr från SIBA. Jag har inte gjort någon kallibrering så alla inställningar är right out of the box förutom lite keystone.

Jag har lagt lite bilder i mitt galleri ( https://www.minhembi...?user=EmuMannen ). Där kan ni se mitt takfäste, en bit av duken, lite bilder från LOTR och TV. Alla tv-bilder är via komposit genom en billig videobandare, Bilderna från dvd är via s-video utom en av bilderna på Frodo där jag växlat till komposit som en referens. Dvd-spelaren som användes var en billig interlaced Sony NS300.

Bilderna är tagna utan blixt med stativ på 3 meters håll och optiskt zoomat till bildens bredd. Kameran var en Digital Ixus V2 (2 mpix). Bilderna representerar på inget sätt den verkliga bilden som är betydligt bättre, framförallt mörka bilder går inte att fånga på en bild som max får vara 700 pix brad och 50 kb stor...

Vi hade flera lampor tända i vardagsrummet när vi tittade på tv och Amelie från Montmartre, det var inga problem. Den här projektorn rockar verkligen! Jag får nypa mig i armen hela tiden för bilden är overkligt bra med tanke på utgångsläget...

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/09/01 01:16:30

#35

Postad 01 september 2002 - 01:32

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Jag har fixat som en tok de senaste dagarna.
Förstod nästan det...vill absolut inte pressa dig men det är ju så att man vill veta allt om det här. Ska beställa min egna TW-100 Måndag eller Tisdag

quote: Dvd-spelaren som användes var en billig interlaced Sony NS300.
Interlaced signal, är det när man använder S-video kabel eller har jag fått nåt om bakfoten?

quote:Den här projektorn rockar verkligen! Jag får nypa mig i armen hela tiden för bilden är overkligt bra med tanke på utgångsläget...

Hoppas det går fort att få hem den!!!

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#36

Postad 01 september 2002 - 01:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag kom att tänka på någonting roligt. Förra helgen var vi och hälsade på släktingar. I vardagsrummet stod bland annat en Thomsson 52" bakprojektions-tv. Jag nämde att jag köpt en projektor men fick genast veta av ägaren till tvn att det inte finns några tillräckligt bra projektorer, framförallt inte i 16:9... Nähä tänkte jag men trots det så sitter jag här idag med just en sådan projektor som beviserligen producerar en betydligt bättre bild trots att den är dubbelt så stor!

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/09/01 00:43:30

#37

Postad 01 september 2002 - 01:41

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Har aldrig gillat bakproj. Det räcker med att man pillar sig i näsan så försvinner bilden. Kanske har blivit lite bättre men när man får en proj med goda bildkvaliteter och som dessutom ger en större bild för samma pengar, då blir valet ganska lätt...

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#38

Postad 01 september 2002 - 01:41

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Interlaced signal, är det när man använder S-video kabel eller har jag fått nåt om bakfoten?


Inte riktigt, en interlaced signal behöver två svep för att rita hela bilden (ritar varannan linje per svep) medan en progressiv signal ritar upp hela bilden i ett svep (kräver dubbel bandbredd). Nu gör ju DCDi-kretsarna i TW100 om alla interlacade signaler till progressiv men det är nästan komiskt att se hur bra TW100 är på att bearbeta skitsignaler från analog tv och en billig dvd-spelare!

Ps. Komposit och s-video är interlaced, komponent kan vara både interlaced eller progressiv...

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/09/01 00:56:12

#39

Postad 01 september 2002 - 01:45

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Ps. Komposit och s-video är interlaced, komponent kan vara både interlaced eller progressiv...

Aha jag förstår precis. Då har jag oxå det. Hur är det med RGB utgången via scart, ger den oxå ut en interlaced signal?

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#40

Postad 01 september 2002 - 01:57

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Aha jag förstår precis. Då har jag oxå det. Hur är det med RGB utgången via scart, ger den oxå ut en interlaced signal?


Jepp, om du inte har en progressiv spelare, då kan du oftast välja...

The answer is technology! What was the question?

#41

Postad 01 september 2002 - 02:07

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote: Jepp, om du inte har en progressiv spelare, då kan du oftast välja...
Nej tyvärr. Den amerikanska modellen av min spelare har det men inte min

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#42

Postad 01 september 2002 - 02:10

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Glömde att fråga, vad tror du blir bäst för projen..en ren komponent kabel eller en RGB-scart till RGB/VGA-ingången?

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#43

Postad 01 september 2002 - 02:20

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Glömde att fråga, vad tror du blir bäst för projen..en ren komponent kabel eller en RGB-scart till RGB/VGA-ingången?


Bäst vore det väl att ha en kabel för varje ingång, få se nu, det blir ju bara 1 x Komposit, 1 x S-video, 1 x Komponent, 1 x DVI, 1 x VGA samt 1 x RS232...

The answer is technology! What was the question?

#44

Postad 01 september 2002 - 02:35

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
quote:Bäst vore det väl att ha en kabel för varje ingång, få se nu, det blir ju bara 1 x Komposit, 1 x S-video, 1 x Komponent, 1 x DVI, 1 x VGA samt 1 x RS232...


Du får ursäkta, antingen förstod jag inte ditt svar eller så var jag inte tillräckligt tydlig när jag ställde min fråga.
Det jag menade var, vilket av de två alternativ jag beskrev tror du genererar bäst bild från min DVD till en TW-100?

Det finns en mimla massa ingångar på denna apparat men dessa två(Komponent och VGA) borde vara de bästa för en stationär DVD.
En utveckling av frågan kan ju vara om den mår bättre av en ren RGB-signal Från DVD:ns Scartuttgång eller en signal från komponentutgången, för det ska vara skillnad på de tu om jag lärt mig korrekt.

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#45

Postad 01 september 2002 - 02:49

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Tänkte bara tillägga att bilderna ser underbara ut!!! Snyggt jobb med takfästet oxå.

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

#46

Postad 01 september 2002 - 11:40

Unregisterede7d2e733
  • Unregisterede7d2e733
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vet någon om det är möjligt att koppla in RGB från scart (har en Comhem box jag tänkte koppla in) till TW100'ans VGA-ingång? I så fall, funkar det att bara koppla in RGB direkt till motsvarande pinnar på VGA-porten eller måste man även ta ut syncen och koppla in på h- och v-sync pinnarna? Finns det färdiga kontakter/kablar att köpa? Jag är lite missnöjd med S-video bilden jämfört med RGB. :-(

#47

Postad 01 september 2002 - 12:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
Vet någon om det är möjligt att koppla in RGB från scart (har en Comhem box jag tänkte koppla in) till TW100'ans VGA-ingång? I så fall, funkar det att bara koppla in RGB direkt till motsvarande pinnar på VGA-porten eller måste man även ta ut syncen och koppla in på h- och v-sync pinnarna? Finns det färdiga kontakter/kablar att köpa? Jag är lite missnöjd med S-video bilden jämfört med RGB. :-(


Jag tror TW100 skall ta RGBs direkt från SCART:en (har för mig jag läste det någonstans). Varför inte prova? Jag har svårt att tro att någonting skulle kunna gå sönder... Antingen synkar den eller så gör den det inte... Jag vill själv veta så tala om vad du kommer fram till!

Är du missnöjd med s-video på TW100? Har du fått din projektor än så du kunnat prova själv hemma?

The answer is technology! What was the question?

#48

Postad 01 september 2002 - 12:12

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
emumannen<< Har du en kamera med variabel slutartid?
I så fall ställ den på max så borde bilden bli bättre!?
ja om du inte redan har gjort det.
Rätta mig om jag har fel men borde inte de "svarta" partierna bli gråare ju längre slutartiden är.
På vilket sätt tycker du orginalet är bättre än de bilder du tog?
jag skulle gärna vilja se en bild med klara röda färger.

#49

Postad 01 september 2002 - 12:23

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:
emumannen<< Har du en kamera med variabel slutartid?
I så fall ställ den på max så borde bilden bli bättre!?
ja om du inte redan har gjort det.
Rätta mig om jag har fel men borde inte de "svarta" partierna bli gråare ju längre slutartiden är.
På vilket sätt tycker du orginalet är bättre än de bilder du tog?
jag skulle gärna vilja se en bild med klara röda färger.


För det första så ser rörliga bilder så mycket bättre ut på min TW100 jämfört med stillbilder. För det andra så verkar det omöjligt att fånga djupet, detaljrikedommen och svärtan i bilden med min digitalkamera. Jag kanske måste prova med min systemkamera men då tar det tid innan jag kan framkalla...

Ps. Har du något förslag på en bild med mycket rött från LOTR exempelvis?

The answer is technology! What was the question?

Edited by - emumannen on 2002/09/01 11:26:04

#50

Postad 01 september 2002 - 12:51

Unregisterede7d2e733
  • Unregisterede7d2e733
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
quote:
Jag tror TW100 skall ta RGBs direkt från SCART:en (har för mig jag läste det någonstans). Varför inte prova? Jag har svårt att tro att någonting skulle kunna gå sönder... Antingen synkar den eller så gör den det inte... Jag vill själv veta så tala om vad du kommer fram till!


Japp, jag ska prova lite. Det finns inte så mycket info om detta på nätet. Det verkar finnas några olika sync-varianter:

- Sync på green
- TW100'n fixar composite sync på en av sync portarna
- Köpa en sync-splitter för 50:- på ELFA.

Hmm, får läsa på lite...

quote:
Är du missnöjd med s-video på TW100? Har du fått din projektor än så du kunnat prova själv hemma?


Jag har TW100'n inkopplad hemma. Det är nog snarare så att jag är missnöjd med Comhem-boxens S-videoutgång eller min 10m lågbudget S-videokabel.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.