Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE7700 *

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 24 mars 2005 - 09:52

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
och precis DÄR så återgick vi till topicen, dvs BenQ PE7700.... :(

Nästa vecka ska alltså Biobanditen få in de första exemplaren - spännande värre!!! :P

#52

Postad 24 mars 2005 - 13:53

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

och precis DÄR så återgick vi till topicen, dvs BenQ PE7700.... :(

Nästa vecka ska alltså Biobanditen få in de första exemplaren - spännande värre!!! :P

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men om jag inte är helt fel på det så prata jag också om Benq Pe7700, bara för jag inte tjatar om samma kontrast snack och färghjuls hastighet så tas man inte på allvar eller vadå? Det är ju nästan komiskt, allting har ju blivit sagt i detta forumet 1000 ggr utom det jag fråga precis. Det verkar ju vara en extrem smaksak i slutändan vad man vill ha. Vissa är ju svärtkåta så dom står inte ut om det inte ser ut som grillkol överallt, sen vissa gillar färg och så, jag gillar fet kontrast o skärpa. Därför fråga jag hur pass bra denna skulle klara sig med att göra lite av varje. Annars är ju alternativet att köpa en beg data projje för 5000:- som klarar 1024*768 rent. Sen köpa typ den nu sänkta sharpen Z-201 som nu kostar 16.500:- typ. Då kommer man upp i 21.000:- och borde slå denna benQ för då klarar den allt bra och du får 4000:- över till kablar och duk? Jag har kanske fel, ni får gärna säga vad ni tycker.

#53

Postad 24 mars 2005 - 14:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Du får ursäkta Messiah men jag tyckte bara att diskussionen hörde hemma i HTPC-delen när det blev snack om hur man anpassade datorns upplösning till diverse projektorer....

Jämförelser mellan PE7700 och andra projjar är självklart av intresse men det är ju lite svårt då denna inte finns på markanden än - så vi får väl försöka gissa vidare helt enkelt! :P

#54

Postad 24 mars 2005 - 18:08

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Messiah: DU HAR FEL!

Med tanke på att vi till hösten kommer att få tillgång till HDTV-sändningar från alla håll & kanter (satelit, terrestrial och via Internet) så e ju frågan TOTALT glasklar.

Vidare att i princip alla spela kommer eller går att köra i HDTV-upplösningen gör ju inte frågan svårare (pluss att playstation 3 & Xbox 2 kommer troligtvis med DVI eller HDMI pluss att spelen fungerar i widescreen).

liten länk som påvisar skillnaden i (4:3 vs 16:9) haflife 2:
http://pc.gamespy.co...2/567433p2.html

KÖP EN PE7700 ( :P HDTV :( )

#55

Postad 25 mars 2005 - 15:23

SthlmsKille82
  • SthlmsKille82
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Messiah: DU HAR FEL!

Med tanke på att vi till hösten kommer att få tillgång till HDTV-sändningar från alla håll & kanter (satelit, terrestrial och via Internet) så e ju frågan TOTALT glasklar.

Vidare att i princip alla spela kommer eller går att köra i HDTV-upplösningen gör ju inte frågan svårare (pluss att playstation 3 & Xbox 2 kommer troligtvis med DVI eller HDMI pluss att spelen fungerar i widescreen).

liten länk som påvisar skillnaden i (4:3 vs 16:9) haflife 2:
http://pc.gamespy.co...2/567433p2.html

KÖP EN PE7700 ( :) HDTV :lol: )

<{POST_SNAPBACK}>


Spelen för nästa generations konsoler är programmerade för att minst klara 720p, och native 16:9. =)

#56

Postad 25 mars 2005 - 16:24

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0

Messiah: DU HAR FEL!

Med tanke på att vi till hösten kommer att få tillgång till HDTV-sändningar från alla håll & kanter (satelit, terrestrial och via Internet) så e ju frågan TOTALT glasklar.

Vidare att i princip alla spela kommer eller går att köra i HDTV-upplösningen gör ju inte frågan svårare (pluss att playstation 3 & Xbox 2 kommer troligtvis med DVI eller HDMI pluss att spelen fungerar i widescreen).

liten länk som påvisar skillnaden i (4:3 vs 16:9) haflife 2:
http://pc.gamespy.co...2/567433p2.html

KÖP EN PE7700 ( :) HDTV :lol: )

<{POST_SNAPBACK}>


Spelen för nästa generations konsoler är programmerade för att minst klara 720p, och native 16:9. =)

<{POST_SNAPBACK}>


ja så e ju saken biff....

#57

Postad 25 mars 2005 - 16:35

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Messiah: DU HAR FEL!

Med tanke på att vi till hösten kommer att få tillgång till HDTV-sändningar från alla håll & kanter (satelit, terrestrial och via Internet) så e ju frågan TOTALT glasklar.

Vidare att i princip alla spela kommer eller går att köra i HDTV-upplösningen gör ju inte frågan svårare (pluss att playstation 3 & Xbox 2 kommer troligtvis med DVI eller HDMI pluss att spelen fungerar i widescreen).

liten länk som påvisar skillnaden i (4:3 vs 16:9) haflife 2:
http://pc.gamespy.co...2/567433p2.html

KÖP EN PE7700 ( :) HDTV :lol: )

<{POST_SNAPBACK}>


Spelen för nästa generations konsoler är programmerade för att minst klara 720p, och native 16:9. =)

<{POST_SNAPBACK}>


ja så e ju saken biff....

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, det låter ju för bra för att vara sant, inget strul alltså som man är van vid? Det som jag undrar mest över då, kommer typ windows och sånt också köra i 16:9? Sen kan nog diskussionen om benQ7700 fortsätta i vanlig ordning.

tack för all feedback, man vill ju vara säker bara så man inte köper grisen i säcken.

#58

Postad 25 mars 2005 - 17:30

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
windows funkar jättebra i 16:9 eftersom den går att ställa upplösningen till 1280*720

#59

Postad 26 mars 2005 - 20:23

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Hej, jag menar att den skär upptill och nertill, typ så det blåa menyfältet försvinner och alla webtabbarna därnere? Men det var mindre och mindre på mer högupplösta projjar. Jag digga ju sharp Z-201 supermycket, men jag tyckte den föll på data genom att skära bilden så mycket. Kan man komma undan det och blir inte spelen lidande då är det ju lugnt. Men då vill jag höra från nån av er att det är lugnt, får du bra bild på CS t.ex i 1024*768? Mister du ingen bild alls eller ställer du in projjen och windows på precis det din Benq7800 klarar. Då borde spel som inte kör oregelbunda upplösningar bli konstiga. Typ spel kör ju oftast 640*480, 800*600, 1024*768, 1280*1024, 1600*1200. Jag menar då hur gör projjen när spelet tvingar den i ett läge den inte klarar, det blir suddigt eller hur? Sen vill jag ju knappast köra i dom 2 lägre upplösningarna jag nämnde.

Finns det nån projektor Yoda härinne som vet allt? Nu är min fråga väldigt tydlig tycker jag, hoppas ni förstår och att jag får den support jag förtjänar, *snyft* =(

<{POST_SNAPBACK}>


Nej jag fattar fortfarande inte. På min projektor skärs inte ett dugg bort när jag kör pixelmappat 1:1 och spelen är alltid i skärpa oavsett vilken upplösning jag kör dem på. precis som när jag kör på monitorn. Jag får helt enkelt skitbra bild på nämnda exemplet CS.

#60

Postad 27 mars 2005 - 19:46

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Hej, jag menar att den skär upptill och nertill, typ så det blåa menyfältet försvinner och alla webtabbarna därnere? Men det var mindre och mindre på mer högupplösta projjar. Jag digga ju sharp Z-201 supermycket, men jag tyckte den föll på data genom att skära bilden så mycket. Kan man komma undan det och blir inte spelen lidande då är det ju lugnt. Men då vill jag höra från nån av er att det är lugnt, får du bra bild på CS t.ex i 1024*768? Mister du ingen bild alls eller ställer du in projjen och windows på precis det din Benq7800 klarar. Då borde spel som inte kör oregelbunda upplösningar bli konstiga. Typ spel kör ju oftast 640*480, 800*600, 1024*768, 1280*1024, 1600*1200. Jag menar då hur gör projjen när spelet tvingar den i ett läge den inte klarar, det blir suddigt eller hur? Sen vill jag ju knappast köra i dom 2 lägre upplösningarna jag nämnde.

Finns det nån projektor Yoda härinne som vet allt? Nu är min fråga väldigt tydlig tycker jag, hoppas ni förstår och att jag får den support jag förtjänar, *snyft* =(

<{POST_SNAPBACK}>


Nej jag fattar fortfarande inte. På min projektor skärs inte ett dugg bort när jag kör pixelmappat 1:1 och spelen är alltid i skärpa oavsett vilken upplösning jag kör dem på. precis som när jag kör på monitorn. Jag får helt enkelt skitbra bild på nämnda exemplet CS.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror jag menar att projektorn har t.ex sharp då 1280*576 den har inte fler. Om du då ställer in windows på 1024*768 så måste projjen gissa, för den har inte 768 pixlar därför blir det sudd eller knivskarpt men med skuren bild eftersom den inte har pixlar att rita upp hela bilden. Detta måste dom flesta ha råkat ut för, jag var mest rädd att data aldrig skulle bli bra om man inte körde en data projje. Men om du har en 16:9 projj och det blir kanon då låter det bra. En sak jag undrar dock är om typ datorn kör såna saker som 720p och andra progressive signaler? För då kvittar väl den egentliga upplösningen? En 720p blir väl alltid skarp då för det är en standard oavsett vilken hårdvara du kör?

skumt och lite lurigt allt detta, sen försäljarna kan man inte riktigt lita på dom säger ju olika saker varje gång man är där efter man lärt sig nåt nytt. Dom slingrar sig duktigt och får alla projjar att verka lika bra allt för att man ska köpa på deras provision.

#61

Postad 27 mars 2005 - 20:51

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Va e problemet egentligen???

Du ställer helt enkelt in att windows ska ha den upplösningen som projjen har (native) sen e det klart.
så får du ju den skarpaste bilden.....

du krånglar till det för mycket :)

#62

Postad 27 mars 2005 - 21:37

Unregistered1cc871ee
  • Unregistered1cc871ee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hej, jag menar att den skär upptill och nertill, typ så det blåa menyfältet försvinner och alla webtabbarna därnere? Men det var mindre och mindre på mer högupplösta projjar. Jag digga ju sharp Z-201 supermycket, men jag tyckte den föll på data genom att skära bilden så mycket. Kan man komma undan det och blir inte spelen lidande då är det ju lugnt. Men då vill jag höra från nån av er att det är lugnt, får du bra bild på CS t.ex i 1024*768? Mister du ingen bild alls eller ställer du in projjen och windows på precis det din Benq7800 klarar. Då borde spel som inte kör oregelbunda upplösningar bli konstiga. Typ spel kör ju oftast 640*480, 800*600, 1024*768, 1280*1024, 1600*1200. Jag menar då hur gör projjen när spelet tvingar den i ett läge den inte klarar, det blir suddigt eller hur? Sen vill jag ju knappast köra i dom 2 lägre upplösningarna jag nämnde.

Finns det nån projektor Yoda härinne som vet allt? Nu är min fråga väldigt tydlig tycker jag, hoppas ni förstår och att jag får den support jag förtjänar, *snyft* =(

<{POST_SNAPBACK}>


Nej jag fattar fortfarande inte. På min projektor skärs inte ett dugg bort när jag kör pixelmappat 1:1 och spelen är alltid i skärpa oavsett vilken upplösning jag kör dem på. precis som när jag kör på monitorn. Jag får helt enkelt skitbra bild på nämnda exemplet CS.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror jag menar att projektorn har t.ex sharp då 1280*576 den har inte fler. Om du då ställer in windows på 1024*768 så måste projjen gissa, för den har inte 768 pixlar därför blir det sudd eller knivskarpt men med skuren bild eftersom den inte har pixlar att rita upp hela bilden. Detta måste dom flesta ha råkat ut för, jag var mest rädd att data aldrig skulle bli bra om man inte körde en data projje. Men om du har en 16:9 projj och det blir kanon då låter det bra. En sak jag undrar dock är om typ datorn kör såna saker som 720p och andra progressive signaler? För då kvittar väl den egentliga upplösningen? En 720p blir väl alltid skarp då för det är en standard oavsett vilken hårdvara du kör?

skumt och lite lurigt allt detta, sen försäljarna kan man inte riktigt lita på dom säger ju olika saker varje gång man är där efter man lärt sig nåt nytt. Dom slingrar sig duktigt och får alla projjar att verka lika bra allt för att man ska köpa på deras provision.

<{POST_SNAPBACK}>



Sen är det väl lite tråkigt att smutskasta alla försäljare och tro att allt bara handlar om provision och lögner. Majoriteten av alla försäljare är nog hederliga, annars skulle de inte överleva i långa loppet. Det kan ju istället i det här fallet handla om att du inte förstår vad de säger eller vet tillräckligt mycket och därför misstolkar dem? Utgå inte alltid från att alla är ute efter att lura dig, då får du garanterat ingen bra kontakt med någon säljare oavsett var du handlar.



Åter till diskussionen om PE7700 istället. Jag hörde av en källa att den skall prissättas som 7800, vilket isåfall gör att 25.000 låter lite dyrt. Det återstår väl att se vad som händer när den kommer ut i lite större volymer på marknaden.

#63

Postad 28 mars 2005 - 18:41

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Jag menar att man ställer in windows som du säger, men alla lir går inte att ställa in i det, jag förstår inte varför du inte fattar. Det verkar som du inte spelar spel så mycket spel. Vissa spel går att ställa in i 800*600, 1024*768 sen är det stopp, och då pallar ju inte projjen det, vad gör den då? Jo den får göra bilden suddig för att kompensera pixlar den inte har. Eller köra upp den rätt men då finns där missad bild uppe och nere.

Sen smutskastar jag inte säljare, menar bara att dom oftast inte vet så mycket som dom utger sig för att veta. Dom lär sig också hela tiden, då tycker jag det är bättre dom är ärliga och säger det. Det är nog inte jag som inte fattar vad dom säger det är dom som inte kan säga vilken projj som är bäst för mitt ändamål ändå tycker jag det är klart som korvspad det jag säger. Det var faktiskt en schysst säljare som visa mig exakt detta jag pratar om.

Sen en fråga till om nu nån gamer läser detta och är inne på Fps, hur står sig 7700 som är DLP mot Sony HS50 LCD t.ex, på monitorer har ju alltid eftersläpningar varit ett problem på LCD. Är detta annorlunda på en projektor? Nu menar jag främst detta till FPS spel. Klarar en projektor 100hz eller mäter man såna saker annorlunda på en projj? Detta är ju ganska viktiga saker när man lirar just CS, HL2, Doom3 osv.

Denna diskussionen har ju blivit lång och utdragen för att ingen har kunnat svara rätt, skyll inte på den som frågar när ni inte reder ut att svara. Den kunde varit färdig för längesen, men jag har tänkt köpa denna projjen om några veckor o då vill jag gärna veta så mycket jag kan om den. Det är ju därför jag skriver i dess forum, är även inne lite på Sonys HS50. Jag får se hur det blir, men man vill ha de bästa för dom pengarna.

Låter kanske hård, men jag är väldigt snäll, pallar inte med att bli anklagad för en massa skit bara. Ber om ursäkt om jag uttryckt mig fel och tack för all feedback hittills.

Ha det så bra nu alla

#64

Postad 28 mars 2005 - 23:48

Unregistered1cc871ee
  • Unregistered1cc871ee
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Det var inte min mening att "kasta en massa skit" som du uttrycker det. Jag påpekade bara att den något hårda attityd som vissa kör med mot försäljare är orättvist då det faktiskt finns många trevliga, kunniga och extremt hjälpsamma människor där ute också som råkar livnära sig som försäljare.

Nåväl. Ska du spela spel med DLP så kolla extra noga en gång. Jag har själv aldrig sett en tillstymmelse till regnbåge på min Optoma med 4x färghjul men just när jag spelar KOTOR II till xbox så kan jag se detta ibland. Det är väldigt mörka miljöer med starka ljus och kontraster. Lite störigt kan det bli där men absolut inget som påverkar mig på något annat sätt.

DLP funkar annars kanon till tv-spel i min mening, min egen projektor går om jag inte kommer ihåg fel i 60Hz mot Xbox vilket innebär 60fps. Helt ok med andra ord. Med en proj som 7700 blir det ju förmodligen ännu bättre då framtida enheter (xbox2/ps3) såväl som datorspel stödjer högre wideupplösning.

#65

Postad 29 mars 2005 - 13:46

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Biobanditen: Nu är det vecka 13... Har ni fått in några projjar än? :blink:

#66

Postad 29 mars 2005 - 14:07

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Saxat ur projectorcentrals hemsida angående Benq PE8700+:

Performance:
H-Sync Range: 20.0 - 88.0kHz
V-Sync Range: 20 - 100Hz

Om detta betyder att 8700+ kan matas med en 100Hz bild-signal så borde PE7700 också klara av det.

#67

Postad 29 mars 2005 - 14:38

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Biobanditen: Nu är det vecka 13... Har ni fått in några projjar än? B)

<{POST_SNAPBACK}>


Nej men jag talade med leverantören idag och dom lär dyka upp under veckan. :blink:

#68

Postad 29 mars 2005 - 15:56

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Det låter härligt, 100hz benQ 7700, den verkar för bra för att vara sann, hoppas den dyker upp snart då. Man vill ju se den rackaren live och testa xbox på den då med givetvis, men det brukar dom vara schyssta med. Sen lite data är ju aldrig fel att kolla heller när man är igång. Som sagt så är ju suget efter HS50 stort med hos mig, men jag skräms alldeles för mycket av ryktet att bilden försämras rätt fort och massa döda pixlar. Så jag håller nog mig kvar vid Benq som de ser ut nu, nån som vet var man kan hitta en billigast? Tyskland, Norge, lite tips hade varit väldigt uppskattat?

Ha de gott

#69

Postad 03 april 2005 - 18:47

Unregisteredb781dde7
  • Unregisteredb781dde7
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ruskigt spännande detta. Tänker slå till på någonting nu till veckan men vill inte göra någonting utan att benchmarka med PE7700. Vilka butiker i Sthlm kan tänkas få in dem först och vilka har bra visningsrum egentligen?

Redigerat av Unregisteredb781dde7, 03 april 2005 - 18:50.


#70

Postad 04 april 2005 - 05:41

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Vad jag har hört så kommer Hemmabio.se få in denna spännande projje och de har vad jag vet bäst demo lokaler, och dessutom ett trevligt bemötande!!! :)

#71

Postad 04 april 2005 - 06:18

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Projen är försenad till v15!

#72

Postad 06 april 2005 - 12:25

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Såg att denna projje endast tar emot progressive på HDMI och BNC kontakterna, betyder detta att en xbox med Hidef packet INTE går att koppla in till denna (och köra progressiv signal från boxen) eller kan man köra med komponent till bnc kontakter med adapter på ngt sätt.

#73

Postad 06 april 2005 - 12:40

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Det går att köra med adaptrar från RCA till BNC, ja. Jag vet att Inwarehouse har/har haft adaptrar till salu som funkar bra. Har själv haft de adaptrarna, men skickade med dem då jag sålde min förra P8700+.

#74

Postad 06 april 2005 - 12:45

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Så kort sagt så finns det inga "större" problem att koppla en xbox med komponent och skicka progressiv signal från boxen till denna projje om man har adapter.

Peter du hade väl en 8700 förut den ska vad jag förstår också ha samma begräsningar dvs ej progressiv via RCA utan endast BNC, körde du ngnsin xbox via hidef packet till den?

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 06 april 2005 - 13:02.


#75

Postad 07 april 2005 - 12:55

Sefo
  • Sefo
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Prisen ser ut til å variere.

Men jeg tror kanskje det beste kjøpet kan gjøres her:

http://www.avshop.no...products_id=445

#76

Postad 07 april 2005 - 15:56

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Fick också bekräftat att denna projje tar progressiv signal på både komponent och bnc ingångarna såväl som HDMI.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 07 april 2005 - 15:56.


#77

Postad 07 april 2005 - 21:12

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Prisen ser ut til å variere.

Men jeg tror kanskje det beste kjøpet kan gjøres her:

http://www.avshop.no...products_id=445

<{POST_SNAPBACK}>



Ja det är svårslaget... speciellt då man har polare som är i norge nästan varje vecka!! :blink:

#78

Postad 08 april 2005 - 01:52

charlieC
  • charlieC
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

...
Ja det är svårslaget... speciellt då man har polare som är i norge nästan varje vecka!! :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Jo billigare just nu. Skulle alla gånger vänta tills projektorn hinner komma in på marknaden här i Sverige. För Norge är som många svenskar vet inte billigt, i alla fall för svenskar.

Vänta och se är mitt råd. Om det som Lobster sa stämmer, att den kommer prissättas som 7800, är det ju bara att vänta.

En sänkning är att förvänta då cirkus 25 papp klingar överpris åtminstone i mina öron.

#79

Postad 08 april 2005 - 08:45

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Det är klart 25 000 är överpris, det är alltid högt pris på populära projjar när de släpps. Kolla bara på Z3 och AE700, när de släpptes kostade de ju 20 000 och idag ligger de under 15 000:-

Sedan kommer ju Toshibas MT700 ut i dagarna oxo och den kommer ju konkurrera med 7700:an och det brukar ju pressa priserna... Dessutom är det ju bara en tidsfråga innan de flesta märken har en "billig" 1280x720 DLP ute.

Men det är som vanligt, väntar man får man en bättre billigare - men då får man ju vara utan under den tiden vilket det kanske inte är värt!! :blink:

Ska man köpa denn NU så är det ju faktiskt fortfarande billigast i Norge - då kan man få med en weekend i Oslo för samma pris som man får projjen för i Sverige! Vilket kan vara ett bra trix att få ens bättre hälft att gå med på ett projjeköp.... :P

#80

Postad 08 april 2005 - 09:32

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Hur kan man säga att något är överpris utan att ha sett det? Har Av

7700 hamnar på runt 21k SEK i Norge, men då får man väl "smuggla" in den i Sverige eftersom det inte är EU och den överrstiger det värde som man fritt får föra mellan Sverige/Norge.

"Andra varor än de som ingår i resanderansonen får införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1 700 kr. Köper du t.ex. smycken, kläder eller elektronikvaror på din resa, var uppmärksam på att du enbart får tull- och skattefrihet för ett sammanlagt värde av 1 700 kr."

Hur fungerar sedan garantin på lampa/pixlar? Hur får man till det på ett bra sätt?... Skickar man saker till Norge ett par gånger fram och tillbaka? Vad kostar det?

Garanterat billigast lär ni hitta 7700 om ni väntar två år och sedan köper den på blocket.... Det ni, prisjägare :P :blink:

mvh

/Pär

PS: Hur många 7700 har AVshop.no levererat??? DS.

#81

Postad 08 april 2005 - 10:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
wmadoss: Sorry för mitt sena svar, men jag körde aldrig min förra PE8700+ med Xbox och HP-pack. Dock körde jag en del HDTV och det såg kanon ut! De två största orsakerna att jag sålde projektorn var att den hade så mycket dithering och var högljudd. Hade en del problem med DVI-ingången på den också.

Sorry för OT! Tillbaka till 7700an. :blink:

#82

Postad 08 april 2005 - 11:05

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Idag kom äntligen 7700:an till leverantören! 2 st skickas direkt med bilbud till BioBanditen idag!
Jag kan lägga in lite bilder på åbäket under kvällen om jag hinner och intresse finns!

#83

Postad 08 april 2005 - 11:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Idag kom äntligen 7700:an till leverantören! 2 st skickas direkt med bilbud till BioBanditen idag!
Jag kan lägga in lite bilder på åbäket under kvällen om jag hinner och intresse finns!

<{POST_SNAPBACK}>




OM du hinner och intresse finns?!!! :(

Nu ser du så vackert till att lägga ur bilder och utvärderingar på denna projje ikväll, ANNARS!.......................................blir jag lissen.... :P :blink: :D :D

Man ha längtat till att få lite intryck av denna projje!

#84

Postad 08 april 2005 - 11:23

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Hehe jag får väl se till att ta mig tid då! :blink:
Ska bli intressant att se hur den är i förhållande till sharpen...

#85

Postad 08 april 2005 - 11:29

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0

Hur kan man säga att något är överpris utan att ha sett det? Har Av

7700 hamnar på runt 21k SEK i Norge, men då får man väl "smuggla" in den i Sverige eftersom det inte är EU och den överrstiger det värde som man fritt får föra mellan Sverige/Norge.

"Andra varor än de som ingår i resanderansonen får införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1 700 kr. Köper du t.ex. smycken, kläder eller elektronikvaror på din resa, var uppmärksam på att du enbart får tull- och skattefrihet för ett sammanlagt värde av 1 700 kr."

Hur fungerar sedan garantin på lampa/pixlar? Hur får man till det på ett bra sätt?... Skickar man saker till Norge ett par gånger fram och tillbaka? Vad kostar det?

Garanterat billigast lär ni hitta 7700 om ni väntar två år och sedan köper den på blocket.... Det ni, prisjägare :( :P

mvh

/Pär

PS: Hur många 7700 har AVshop.no levererat??? DS.

<{POST_SNAPBACK}>



Varför så negativ till att vi som inte har så mycket pengar försöker spara en tusenlapp eller två? :blink:

Jag tycker inte det är konstigare att köpa elektronik från ett annat land som att det är att köpa en CD-skiva. BenQ är ju för övrigt kända för sin service så jag tror inte det är några problem där. Ska man hålla på så ska man ju bara köpa grejer med extraextra försäkring hos den lokala försäljaren!

AVshop.no har nog levererat lika många som biobanditen eller ngn annan firma eftersom de är lite sena med leveranser (som vanligt...)

#86

Postad 08 april 2005 - 11:46

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Hur kan man säga att något är överpris utan att ha sett det? Har Av

7700 hamnar på runt 21k SEK i Norge, men då får man väl "smuggla" in den i Sverige eftersom det inte är EU och den överrstiger det värde som man fritt får föra mellan Sverige/Norge.

"Andra varor än de som ingår i resanderansonen får införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1 700 kr. Köper du t.ex. smycken, kläder eller elektronikvaror på din resa, var uppmärksam på att du enbart får tull- och skattefrihet för ett sammanlagt värde av 1 700 kr."

Hur fungerar sedan garantin på lampa/pixlar? Hur får man till det på ett bra sätt?... Skickar man saker till Norge ett par gånger fram och tillbaka? Vad kostar det?

Garanterat billigast lär ni hitta 7700 om ni väntar två år och sedan köper den på blocket.... Det ni, prisjägare :D :D

mvh

/Pär

PS: Hur många 7700 har AVshop.no levererat??? DS.

<{POST_SNAPBACK}>



Varför så negativ till att vi som inte har så mycket pengar försöker spara en tusenlapp eller två? :blink:

Jag tycker inte det är konstigare att köpa elektronik från ett annat land som att det är att köpa en CD-skiva. BenQ är ju för övrigt kända för sin service så jag tror inte det är några problem där. Ska man hålla på så ska man ju bara köpa grejer med extraextra försäkring hos den lokala försäljaren!

AVshop.no har nog levererat lika många som biobanditen eller ngn annan firma eftersom de är lite sena med leveranser (som vanligt...)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är inte negativ, men pekar på relativt tydliga "problem" samt till viss del mer eller mindre olagliga tilltag (smuggling!). Att man vill göra en god affär är kanske inte alltid likställt med att köpa till lägsta pris - eller? :( Hur kan man säga att ett pris är för högt för en produkt som man inte har sett, och väldigt få överhuvud taget har sett?

Ett stort problem som flera har reagerat över tidigare är den uppenbara frånvaron av projektorer från vissa märken att kika på hos handlare - en stor anledning är att vissa märken blir just "prisförstörda" eftersom den handlats uteslutande via nätet. Konkurrens kan vara både av godo och av ondo - beroende på vilken typ av service nivå man söker - eller hur "säker" man vill vara innan man köper :P Det kanske även blir lättare att säga om man tycker att ett pris är för högt, eftersom man då åtminstone har sett produkten.

Alla får tycka vad de vill, och helt ärligt spelar det mig ingen roll om folk vill springa baklänges runt en gran i tyskland eller handla andrasortering från e-bay korea - men var beredda på att något som ser bra ut i "forum" eller via recensioner (både här och på andra sajter, även min) kan vara helt fel när det hamnar i er miljö...

Är då en eller två tusenlappar mindre värda den "hit" man tar för att sälja något begagnat? Även här ser jag attityder som förvånar - 40%, 50%, 60% av nypriset för en i princip oanvänd vara? Var går gränsen, och hur sunt är det i längden att trycka ner priser... OK- alla vill göra en bra affär, och ingen säljer om man inte vill - men ändå, är det "bara" priset som betyder något?

som sagt, alla får tycka som de vill - så även jag... och jag tycker att det är för mycket fokus på priset, och för lite på pris/prestanda - eller vad jag kallar "Bang-for-the-buck".

mvh

/Pär

#87

Postad 08 april 2005 - 12:28

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Fick reda på idag att BioBanditen är första butik i Europa med att visa 7700:an för allmänheten! :blink:
Den kommer om några timmar. :P

#88

Postad 08 april 2005 - 12:55

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Jag kan inte annat än att hålla med dig! Visst ska man koncentrera sig på "smällen man får för pengarna" - det är därför jag skall bygga ett tripathslutsteg.

Men om vi bara tittar på priser - varför är en projje 4000:- (16%) billigare i Norge? Har de sämre service/garantier där?

Gemensamma regler inklusive Norge ochh Island

Visst ska man vara försiktig med att handla från utlandet men jag tycker inte man ska vara rädd för det. Det är ju en enorm trygghet att handla från den lokala butiken men det finns ju fall där det inte varit så lyckat det heller (finns ju ganska skrämmande exempel där en retur till ett annat land känns som gudomligt i jämförelse). Jag har aldrig haft problem med en produkt köpt från utlandet (peppar peppar...), eller jo det har jag. Fi9ck en felleverans från tysklnad men då ringde de därifrån och beklagade att de gjort fel och frågade hur de skulle kunna läka skadan. Jag fick mina grejer som jag beställt och så var jag glad! Alla kan vi göra misstag... :(

Att man jag priser kan nog ibland gå till överdrift - om jag kan köpa samma produkt runt hörnet för en bråkdel mer så köper jag nog den där. Men om jag kan tex köpa ett spider-rack från Kina för en fjärdedel av priset inklusive frakt och tull så är ju det inte så mycket att bråka om. Ser man på andra produkter än på elektronik så har ju importen av bilar fått ett rätt duktigt genomslag på priserna i Sverige - och vad jag sett så går fortfarande de lokala bilnasarna med rätt bra vinster... :blink:

Nog om detta tjafs nu - denna tråd ska ju handla PE7700 och inget annat!

Risken är rätt stor att om förväntningarna uppfylls när jag ser denna projje live att jag skiter i priset och betalar med glädje!! :P

#89

Postad 08 april 2005 - 14:29

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Visst, det är bara det där lilla med tull dårå, du får bara föra in varor för maximalt 1700 tullfritt i sverige - sparkar iväg en del med tull etc. är jag rädd... För hur skall du annars förklara att du skickar en produkt fram och tillbaka mellan länder?!

Jag svarar inte för priserna, och skillnaderna - men det är ju lite konstigt att de kan leverera inom tre dagar för en månad sedan när den första "batchen" kom till Europa igår?! Dessutom skiljer sig de garantier man får, ja - men man kan "köpa" sig extra för ett par hundra, och sedan transport ytterligare ett par hundra - och vips så skiljer 3k istället för 4k... Men men - Jag är inte intresserad av flamewars - och som sagt om folk vill handla från e-bay uzbekistan eller från butiker i norge rör det mig inte, men att man samtidigt klagar över att man inte kan kika på en produkt är bara en följd av det första...

En som nu lämnar prisdiskussioner...

mvh

/Pär

#90

Postad 08 april 2005 - 15:42

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
JAg håller oxo med Perra - i mångt och mycket.

Det är klart de lokala butikerna kvarstår - vi människor är vanemänniskor och vi vill ha säkerheten med att handla över disk. Och vissa produkter lämpar sig inte alls att köpa på internet. Sedan att vissa firmot säger att varan är redo för leverans trots att den inte är det är direkt skitdåligt - men det sker i alla länder tyvärr!

Vem har sagt att man inte ska tulla?? Nu vet jag inte vad tullen är på projjar men på förstärkare och liknande är den ju under 5% (Infolänk om tullar och import)

Och i det fallet om man måste skicka tillbaks projjen? Har inte BenQ Europagaranti? Isåfall kan man ju lämna in den på närmnsta serviceställe! I annat fall så kan man ju skicka den fram å tebaks ett par ggr innan skillnaden har ätits upp! Sedan vet jag inte om man behöver tulla för samma produkt fler ggr, och om den är begagnad så är det ju ett annat värde....

Nu är ju priset på denna projje precis på gränsen att det är värt besväret - det jag reagerar över är varför den är 4000:- billigare för Norrmän... Mest bara en principsak att jag vill att priset ska vara densamma i alla europeiska länder.

Hade prisskillnaden varit ännu större, säg 10 000:-, då hade ju de nackdelar som finns med att köpa utomlands övervägts av priset. Iallafall för mig - då kan ajg ta smällen med att behöva skicka den till ett annat land - det känns som om det kvittar vart jag skickar den om den pajar. Bara jag får tebaks den hel... Svenskarna och norrmännen kanske skickar den till samma Europeiska serviceställe - vad vet jag!?!?

Nu ger jag upp denna OT-diskussion och gör helg!

Ha det gött i solen nu....


PS. denna sajt handlar trots allt om PRISJAKT DS.


#91

Postad 08 april 2005 - 18:00

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Nu har jag fått in den och den är riktigt trevlig! :)
Har inte grejat så mycket med den ännu utan kommer med mer info imorgon...
Lite bilder så länge...

Bifogad fil(er)



#92

Postad 08 april 2005 - 18:01

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Vist tar RCA-componentingången mot progressiva signaler... :)

Bifogad fil(er)



#93

Postad 08 april 2005 - 18:03

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
7700 ser riktigt liten ut bredvid 8720... Så här ser mt200 ut bredvid 7700:an.... :)

Bifogad fil(er)



#94

Postad 08 april 2005 - 18:08

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
En sista....

Bifogad fil(er)



#95

Postad 08 april 2005 - 18:50

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

wmadoss:
De två största orsakerna att jag sålde projektorn var att den hade så mycket dithering och var högljudd.

<{POST_SNAPBACK}>



Ursäkta OT (även om det väl borde vara relaterat även till Benq7700 :) ), men det här med dithering, är det som VB att det kan skilja sig från exemplar till exemplar och beroende på kringutrustning?

Har sett flera nämna dithering i samband med Benq 7800/8700, men själv har fått leka Dr Livingstone och verkligen utforska duken på nära håll för att ens se minsta antydan till dithering på min Benq7800. Klagar såklart inte ;), men blir lite förvånad när ni andra verkar ha problem...

#96

Postad 08 april 2005 - 22:00

Messiah
  • Messiah
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Grymma bilder Bio, man blir riktigt sugen på en nu, den ser så söt och go ut liksom. Du får säga vad du tycker sen om ljud och dylikt, rengbågar och det vanliga alla snackar om. Jag är helt inne på denna eller HS50, men då jag är rädd att LCD blir för ljuskänslig i mitt rum så är denna hot!

Kul att du la upp bilderna iaf, ha det gott.

#97

Postad 09 april 2005 - 00:47

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Har sett flera nämna dithering i samband med Benq 7800/8700, men själv har fått leka Dr Livingstone och verkligen utforska duken på nära håll för att ens se minsta antydan till dithering på min Benq7800. Klagar såklart inte :), men blir lite förvånad när ni andra verkar ha problem...

<{POST_SNAPBACK}>

Jomenvisst fanns det dithering på 8700+ men vi fick hjälp från avs-forat med avseende på fabriksinställningarna som i och för sig var fokuserade på bättre bild men som gav av en avsevärd förbättring även på dithering-fronten. Det tackar man för..;)

#98

Postad 09 april 2005 - 10:00

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Massa beröm till BioBanditen! Kan ni inte öppna en butik i Uppsala? :)

Har ni några första intryck av bilden än? Gärna jämfört med andra projjar såsom MT200, sharpen och andra....

#99

Postad 09 april 2005 - 11:12

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Har testat lite mer nu och kan bara säga att bilden är riktigt riktigt bra. Den ligger nära sharpen i prestanda. Det känns dock som att sharpen är skarpare. 7700:ans interlacer funkar mycket bättre än sharpens. Den har också bättre färger i fabriksinställning. Till saken hör också att jag inte hunnit med att tweaka BenQ:n nämnvärt.
Har mycket svårt att tro att någon skulle bli missnöjd med den för 25k... :)
Den är tyst även i brightmode. Inte lika ljusstark som sharpen.
Finns mängder av inställningsmöjligheter för färgerna så det går att kalibrera den ordentligt men jag vill inte skruva bort mig ännu... ;)
Att jämföra den med mt200 är inte relevant eftersom den spelar i en annan liga. Men den är ju nästan dubbelt så dyr också.
Den har även upplyst fjärr (knapparna lyser skarpt orange).
Mycket positiva är dom första intrycken.
Sharpen känns dock lite vassare och lyxigare med sin motoriserade zoom och fokus. Men den kostar en tia till...

#100

Postad 09 april 2005 - 11:49

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Kul med lite intryck! Ska bli kul att se denna live någon gång i framtiden. :)

Kanske kan ta mig en tur till Karlstad med Martin.M inom en snar framtid?

Edit: B8: Dithering skiljer inte från exemplar till exemplar. Kanske om det kommer en MKII, men annars är det likadant. Sen kan man kalibrera bort det i viss mån, men svårt att samtidigt få till en rätt gråskala IMO.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 april 2005 - 11:57.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.