Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIGH-END

1938 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AH-D5000 (Hörlurar) 4 8,82 (10) Inga priser
HiFiMAN HE-500 (Hörlurar) 3 8,33 (2) Inga priser
Philips Fidelio L1 (Hörlurar) Rapporterad 3 (0) Inga priser
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset (Hörlurar) Rapporterad 9 8,6 (14) Inga priser
HiFiMAN HE-560 Over-ear (Hörlurar) 6 8 (3) Inga priser
Oppo PM-1 (Hörlurar) 8 8 (2) Inga priser
Denon AH-MM400 Over-ear (Hörlurar) Rapporterad 6 8,4 (4) Inga priser
Pioneer SE-Master1 Over-ear (Hörlurar) 6 5,67 (2) Inga priser
Sennheiser HD 800S Over-ear (Hörlurar) 4 9,18 (10) 18 990:-
Focal Utopia II (2022) Over Ear (Hörlurar) 8 (0) 57 890:-
4 relaterade trådar

#1801

Postad 30 december 2018 - 20:39

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Det låter härligt! Längtar tills den kommer. Återkommer då med intryck 😊👍🏻

#1802

Postad 01 januari 2019 - 19:21

spicata
  • spicata
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

THX AAA 789.

 

Sitter och läser om denna spännande amp, som verkar skriva skönsång hos alla recencenter som testat.

 

Jag har inga märkvärdiga grejer här hemma, men nog känns det klart intressant att testa en sådan. 

 

Fråga:

 Kan man använda min utmärkta dac/amp aune x1s som renodlad dac i det här fallet? Eller ska jag fortsätta med Aune och köpa en Aune x7s/ Aune s6 ?

 

De hörlurar som jag använder idag är Sennheiser 58X och Hifiman 4XX och i framtiden ligger ett par Beyerdynamics 1990 som end game för mig.


Redigerat av spicata, 01 januari 2019 - 19:21.


#1803

Postad 02 januari 2019 - 11:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Behöver inte va märkestrogen. THX är så pass transparent de borde gå ihop med de mesta utan att förstärka fel. Har testat många dyrare som inte låtit bättre :)

Sen går de ha tur hitta en amp som rättar till hörlurars fel men det är en kringelikrokig väg och sällan man träffar rätt som med trafomatic head One och focal elear. Helt sjukt vad de matchar.

#1804

Postad 02 januari 2019 - 16:54

spicata
  • spicata
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Behöver inte va märkestrogen. THX är så pass transparent de borde gå ihop med de mesta utan att förstärka fel. Har testat många dyrare som inte låtit bättre :)

Sen går de ha tur hitta en amp som rättar till hörlurars fel men det är en kringelikrokig väg och sällan man träffar rätt som med trafomatic head One och focal elear. Helt sjukt vad de matchar.

 

Har följt dina inlägg och du verkar ha vaskat igenom några riktiga gobitar :P . En annan är Svensk mästare på Forumläsning, tack vare en blyg plånbok och ett intresse av att försöka göra rätt första (eller tredje gången)

 

Men du menar att min x1s skulle kunna skicka de lyckliga signalerna till denna THX och ett gott möte skulle uppnås? I så fall får jag vänta ett tag till skulle jag tro, efter den rusning som har skett efter denna godbit B) .



#1805

Postad 02 januari 2019 - 19:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 1

Har följt dina inlägg och du verkar ha vaskat igenom några riktiga gobitar :P . En annan är Svensk mästare på Forumläsning, tack vare en blyg plånbok och ett intresse av att försöka göra rätt första (eller tredje gången)

 

Men du menar att min x1s skulle kunna skicka de lyckliga signalerna till denna THX och ett gott möte skulle uppnås? I så fall får jag vänta ett tag till skulle jag tro, efter den rusning som har skett efter denna godbit B) .

Man vet ju aldrig hur något låter förrän man lyssnat :P

 

Har inte hört någon Aune dac öht men de går nog alldeles utmärkt.
Efter rusning kommer beg marknad så de är väl bara hålla utkik. Min åker ingenstans dock.



#1806

Postad 04 januari 2019 - 08:17

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Jag beställde en Massdrop THX AAA 789 ifrån Massdrop och får förhoppningsvis den om några dagar eller om någon vecka, i skrivande stund befinner sig paketet i Tyskland.

Skall para ihop dessa komponenter och hoppas på mycket välljud:
Massdrop THX AAA 789
Sennheiser HD800S
Chord Mojo

Samma här har en THX 789 på väg. Är också departed från hamburg just nu. Får hoppas jag gillar den mer än min nuvarande amp. HD 800S här med fast med Hugo 2 som dac.

#1807

Postad 04 januari 2019 - 23:38

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Behöver inte va märkestrogen. THX är så pass transparent de borde gå ihop med de mesta utan att förstärka fel. Har testat många dyrare som inte låtit bättre :)

Sen går de ha tur hitta en amp som rättar till hörlurars fel men det är en kringelikrokig väg och sällan man träffar rätt som med trafomatic head One och focal elear. Helt sjukt vad de matchar.

Om du bara fick välja en av matcningen elear-head one eller hd800s-thx vilken skulle du valt?

#1808

Postad 05 januari 2019 - 11:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Om du bara fick välja en av matcningen elear-head one eller hd800s-thx vilken skulle du valt?


Vet inte. Idag kanske jag säger hd800s imorrn elear. I övermorgon lcd-2 på Yamaha rds-440 ;)

Lättare då om jag bara får en förstärkare då hade jag valt THX för den presterar bäst i snitt för alla mina hörlurar.

#1809

Postad 10 januari 2019 - 21:36

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Samma här har en THX 789 på väg. Är också departed från hamburg just nu. Får hoppas jag gillar den mer än min nuvarande amp. HD 800S här med fast med Hugo 2 som dac.

Härligt! Har funderat på Chord Qutest som DAC i och med att jag inte behöver hörlursförstärkaren i Hugo 2. Är väldigt svag för Chords dacar.

Idag kom den, THX AAA 789. Och som den kom! 😉

En sådan svärta, lugn, transparens var det länge sedan jag hörde. Aldrig vass utan endast detaljerad och öppen. Superlativen haglar med rätta.

Det enda jag funderar över som någon annan kunnig på forumet/tråden kanske kan svara på är detta: i instruktions manualen står det att om man har en DAC med en högre utsignal än 2,1V så skall man endast använda gain 1 eller 2, ej 3 då förstärkaren kan klippa. Min Mojo har en utsignal på 3V när man kör line out.

Tror ni att det funkar på gain 3 ändå eller skall man iaktta försiktighet? Det står att förstärkaren har skyddskretsar som skall skydda ifrån saker som tex detta.

Redigerat av Unregistered3f868d20, 10 januari 2019 - 21:39.


#1810

Postad 12 januari 2019 - 00:14

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Härligt att du gillar nya thx :). Jag har lite svårt att tro att den kommer vara bättre än min Lake people RS 02 amp för tycker den är då bra nu med hugo 2 som dac och audioquest niagara 1000 strömrenare och audioquest nrg z3 strömkabel och nrg y2 till apple tv 4k.

Qutest blir nog kanon för dig hade mojo innan hugo 2 och tycker det blev ett bra lyft i ljudet, mycket bra dac chip på dom mycket bra ljud.

Qutest har tre olika volt inställningar och kanske löser ditt problem.

"Variable output: Fixed, but selectable between 3v (blue), 2v (green), and 1v (red) via dual press of ‘Filter’ + ‘Input’ upon startup"

Redigerat av axion84, 12 januari 2019 - 00:16.


#1811

Postad 16 januari 2019 - 13:22

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Härligt att du gillar nya thx :). Jag har lite svårt att tro att den kommer vara bättre än min Lake people RS 02 amp för tycker den är då bra nu med hugo 2 som dac och audioquest niagara 1000 strömrenare och audioquest nrg z3 strömkabel och nrg y2 till apple tv 4k.

Qutest blir nog kanon för dig hade mojo innan hugo 2 och tycker det blev ett bra lyft i ljudet, mycket bra dac chip på dom mycket bra ljud.

Qutest har tre olika volt inställningar och kanske löser ditt problem.

"Variable output: Fixed, but selectable between 3v (blue), 2v (green), and 1v (red) via dual press of ‘Filter’ + ‘Input’ upon startup"


👍🏻
Exakt min tanke

#1812

Postad 16 januari 2019 - 16:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Härligt att du gillar nya thx :). Jag har lite svårt att tro att den kommer vara bättre än min Lake people RS 02 amp för tycker den är då bra nu med hugo 2 som dac och audioquest niagara 1000 strömrenare och audioquest nrg z3 strömkabel och nrg y2 till apple tv 4k.

Qutest blir nog kanon för dig hade mojo innan hugo 2 och tycker det blev ett bra lyft i ljudet, mycket bra dac chip på dom mycket bra ljud.

Qutest har tre olika volt inställningar och kanske löser ditt problem.

"Variable output: Fixed, but selectable between 3v (blue), 2v (green), and 1v (red) via dual press of ‘Filter’ + ‘Input’ upon startup"

Med THX AAA 789 kan du sälja alla dina strömrenare :)



#1813

Postad 17 januari 2019 - 21:49

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Med THX AAA 789 kan du sälja alla dina strömrenare :)

Nää men nästan :) tvn och apple tv 4k skickar ut renare singnal till dac. Med allt inkoplat i strömrenaren. Tyckte jag fick lite renare/skarpare bild också på oleden. Lyfter ljudet på min Lake people amp en del.

Har inte lyssnat så jätte mycket på thx 789 än men det lilla jag hört så är den mycket transparent tyckte dock den kan låta lite väl vass i höga registret ibland. Kanske beror på vilken kabel och dac man använder här och förstås hörlur. Bara testat SE än balancerad får vänta lite.

Hör ni nån skillnad med SE och bal output?

Redigerat av axion84, 17 januari 2019 - 21:50.


#1814

Postad 17 januari 2019 - 22:50

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Nää men nästan :) tvn och apple tv 4k skickar ut renare singnal till dac. Med allt inkoplat i strömrenaren. Tyckte jag fick lite renare/skarpare bild också på oleden. Lyfter ljudet på min Lake people amp en del.

Har inte lyssnat så jätte mycket på thx 789 än men det lilla jag hört så är den mycket transparent tyckte dock den kan låta lite väl vass i höga registret ibland. Kanske beror på vilken kabel och dac man använder här och förstås hörlur. Bara testat SE än balancerad får vänta lite.

Hör ni nån skillnad med SE och bal output?

Har inte utvärderat i någon högre grad det är ju lätt man gillar balanserat då man lätt råkar lyssna på lite högre volym också. Jag kör bara balanserat för LCD-2 och HD 800S. LCD-2n där kändes de glasklart att de hjälpte med den extra effekten. Tycker väl också HD 800S spelar lite bättre men där måste jag nog testa mer vetenskapligt med ljudmätare.

 

Något vasst har jag inte med RME ADI-2 eller min Reference 9 alls med HD 800S kan inte påminna mig när jag sist upplevde något som upplevdes som dist. Min Trafomatic Audio Head One rörförstärkare är faktiskt vassare i diskanten emellanåt med HD 800S.



#1815

Postad 17 januari 2019 - 23:00

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Jag kör med balanserad kabel (orginal, dvs Sennheisers egna) till Sennheiser HD800S. Tror inte det hänger på vilken kabel man har inkopplad någonstans i kedjan. Gjort flertalet tester (blindtester) mellan kablar i ”normal” pris till absurt pris på stereoanläggningar till priser som också är absurda 800.000:- +++. Inte hört skillnader!

Inte jämfört balanserad med 6,3/SE.

Dacen har givetvis stor inverkan på ljudet, särskilt med THX AAA 789 inkopplad.

Upplever ljudet aldrig som vasst utan endast ärligt. Ingen hörlursförstärkare eller i princip stereoförstärkare jag lyssnat på tidigare har varit så neutral, precis som tillverkaren beskriver den. De flesta förstärkare är inte linjära som THX, andra tillverkare förstärker olika register mer eller mindre medvetet för att ”skapa” sin signatur på ljudet. Vissa gillar påverkad karaktär, andra inte.

Gillar man inte ljudet man får i lurarna så är det inte THX AAA 789 fel, man gillar förmodligen inte hörlurens grundklang, utan en förändring av denna som tex en rörförstärkare gör, dvs tillför värme eller liknande, dvs inte neutral och oförändrad som hos THX.

Redigerat av Unregistered3f868d20, 17 januari 2019 - 23:04.


#1816

Postad 17 januari 2019 - 23:51

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Jag kör med balanserad kabel (orginal, dvs Sennheisers egna) till Sennheiser HD800S. Tror inte det hänger på vilken kabel man har inkopplad någonstans i kedjan. Gjort flertalet tester (blindtester) mellan kablar i ”normal” pris till absurt pris på stereoanläggningar till priser som också är absurda 800.000:- +++. Inte hört skillnader!

Inte jämfört balanserad med 6,3/SE.

Dacen har givetvis stor inverkan på ljudet, särskilt med THX AAA 789 inkopplad.

Upplever ljudet aldrig som vasst utan endast ärligt. Ingen hörlursförstärkare eller i princip stereoförstärkare jag lyssnat på tidigare har varit så neutral, precis som tillverkaren beskriver den. De flesta förstärkare är inte linjära som THX, andra tillverkare förstärker olika register mer eller mindre medvetet för att ”skapa” sin signatur på ljudet. Vissa gillar påverkad karaktär, andra inte.

Gillar man inte ljudet man får i lurarna så är det inte THX AAA 789 fel, man gillar förmodligen inte hörlurens grundklang, utan en förändring av denna som tex en rörförstärkare gör, dvs tillför värme eller liknande, dvs inte neutral och oförändrad som hos THX.

Jag hör skillnad på dom kablar jag testat runt 500-4500 kr. Vissa är ljusare en andra. Vissa mer transparanta vissa bättre separation/djup. Den här Thx 789 känns väldigt solid state medans min Lake people RS 02 solid state nu känns som en tube amp på gott och ont.

Redigerat av axion84, 17 januari 2019 - 23:52.


#1817

Postad 18 januari 2019 - 01:24

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag hör skillnad på dom kablar jag testat runt 500-4500 kr. Vissa är ljusare en andra. Vissa mer transparanta vissa bättre separation/djup. Den här Thx 789 känns väldigt solid state medans min Lake people RS 02 solid state nu känns som en tube amp på gott och ont.

Vi skall inte göra denna tråden till en kabeltråd, det finns det gott om på andra ställen.

Men en fundering bara, när du jämför kablar. Gör du det blint? Dvs att du inte har någon aning om vilken kabel som används när var och hur samt att någon annan switschar kablarna åt dig så att du inte vet vilken som används??? Sedan kan du återge samma omdöme om samma kabel när den kommer in blint i testet igen? Att ”höra skillnad” när man vet vad som används är inte att höra skillnad, det är placebo.

Redigerat av Unregistered3f868d20, 18 januari 2019 - 01:28.


#1818

Postad 18 januari 2019 - 07:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Jag hör skillnad på vissa de finns ju sätt att justera impedance och annat med kablar. Sen så är det ju en annan sak att lyssna och säga detta är kabel x då de ju är rätt så subtilt ofta och ljudminnet är ju väldigt kort så du måste va snabb med a mot b testandet. De som tror de är bevis på att de inte är skillnad och alla kablar låter likadant tror jag lider av omvänd placebo.

Speciellt silver vs koppar tenderar påverka ljudet där går de nog bra även med blindtest. Sen är det inget jag försöker spendera stort på. Trenden med filter i dacar och förstärkare är en välkommen trend.

Redigerat av oqvist, 18 januari 2019 - 08:01.


#1819

Postad 18 januari 2019 - 08:28

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Vi skall inte göra denna tråden till en kabeltråd, det finns det gott om på andra ställen.

Men en fundering bara, när du jämför kablar. Gör du det blint? Dvs att du inte har någon aning om vilken kabel som används när var och hur samt att någon annan switschar kablarna åt dig så att du inte vet vilken som används??? Sedan kan du återge samma omdöme om samma kabel när den kommer in blint i testet igen? Att ”höra skillnad” när man vet vad som används är inte att höra skillnad, det är placebo.

Nej har aldrig testat blint. Jag testade nyligen en atlas kabel och den hade sin karaktär i ljudet lite beslöjad jämfört med min chord kabel men ganska nice endå. Jag är säker på att det är riktig skillnad jag hör.

Trenden med filter i dacar och förstärkare är en välkommen trend.

Ja hugo 2 har ju några filter som tex high frequency roll off som kan vara användbar om man tycker det är för vasst.

Redigerat av axion84, 18 januari 2019 - 08:34.


#1820

Postad 18 januari 2019 - 10:00

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag hör skillnad på vissa de finns ju sätt att justera impedance och annat med kablar. Sen så är det ju en annan sak att lyssna och säga detta är kabel x då de ju är rätt så subtilt ofta och ljudminnet är ju väldigt kort så du måste va snabb med a mot b testandet. De som tror de är bevis på att de inte är skillnad och alla kablar låter likadant tror jag lider av omvänd placebo.

Speciellt silver vs koppar tenderar påverka ljudet där går de nog bra även med blindtest. Sen är det inget jag försöker spendera stort på. Trenden med filter i dacar och förstärkare är en välkommen trend.


Pratar vi påverkan av impedansen så är det en annan fråga. Omvänd placebo var att ta i. Har hört skillnad på högtalarkablar en gång. Tror den ena var defekt, en Tara Labs som lät beslöjad något så in i norden att det var omöjligt att inte höra.

Lämnar kabelfrågorna, brukar inte vara det bästa ämnet att diskutera samt att det inte hör hemma här.

Filter i dacar börjar bli vanligt och är välkommet. Har endast kört med de så kallade ”neutrala” lägena i sådana dacar. Jag brukar gilla det läget mest men är en funktion som är kalas när man har lurar som HD800s som inte köttar på så mycket i basen. Att även ha en möjlighet att lägga till lite värme kan vara välkommet om man gillar grundklangen i en högtalare eller hörlur men tycker att den är lite ”kall”. Samt dämpa det övre registret om det kan kännas påträngande vid dåliga inspelningar.

Hur är din RME ADI-2? Funderar som sagt var på en Chord Qutest då jag tycker den låter riktigt bra. Inte hört någon bättre i prisklassen samt en bit upp i pris.

#1821

Postad 18 januari 2019 - 10:59

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Har läst en del om Mr Speakers Voce elektrostatiska hörlurar på nätet. De har blivit lovordade och många menar 
att de är iklass eller bättre än Stax toppmodeller. Tyvärr finns det ingen återförsäljare i Sverige och vill man 
provlyssna får man åka till grannlandet Norge, närmare bestämt Oslo Hificenter. Själv hade jag en inbokad 
weekend resa till Warszawa och började undersöka om det kanske finns en återförsäljare där som har Voce.
Lyckligtvis fick jag tag på importören i Polen som kontaktade mp3store i Warszawa om mina önskemål.
De hörde av sig och svarade att jag var välkommen på en provlyssning.De lovade fixa en lyssningsplats med utrustning .
En kall vinterförmiddag tar jag en taxi från hotellet till mp3store. Vilken otrolig butik! Minst 100 olika lurar i sortimentet 
och tung esoterisk utrustning för drivning av dito. Butikspersonalen var tillmötesgående, ödmjuka och väldigt 
kunniga. Inte ofta man möter personal med samma intresse som en själv i just lurar (nördigt).
Polen verkar ha ett större hifiutbud och intresse än vi har i Sverige. 
 
Den uppsatta testriggen i butiken bestod av en polsk elektrostatförstärkare/driver med rör Dubiel Acoustic 
Eurydice och Mr Speakers Voce. Tog med min egen källa Sony NW-ZX2 Hi-Res spelare samt ett par Stax Omega mk1 som jämförelseobjekt.
 
Återkommer med lyssningsintryck!

Bifogad fil(er)



#1822

Postad 18 januari 2019 - 11:57

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Riktigt intressant Hammer!
Själv är jag ny på hörlursfronten. Alltid varit en stereo kille men intresset för en bra hörlursrigg har ökat markant den senaste tiden då jag får ut så mycket mer av en sådan då jag bor i en lgh.

Vad ligger MrSpeakers riggen på i pris? Aldrig hört deras lurar, något jag alltid velat.

Själv är jag nyfiken på HiFiMAN Jade 2. Någon som vet något om den riggen? Prismässigt så ser det riktigt bra ut. Jag gissar på att MrSpeakers riggen ligger i den övre skalan.

Redigerat av Unregistered3f868d20, 18 januari 2019 - 11:58.


#1823

Postad 18 januari 2019 - 13:11

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Mr Speakers Voce är en mycket lätt lur i förhållande till storleken. Mycket beror på materialvalen. Väger 
faktiskt mindre än Omega trots att de är större. Passformen är ok men jag tycker inte att kuddarna är så bekväma 
eller att de sluter helt tätt. Kabeln är smidig utan någon form av mikrofoni där mekaniskt ljud från kabeln 
fortplantar sig till luren.
Nu till ljudet!
Voce låter väldigt obesvärat som bara elektrostater kan göra. Klangen är ganska neutral utan något som stör 
eller sticker ut. Ljudet presenteras med en ganska stor ljudbild där intrumenterna ligger en bit framför dig.
Svårt att anmärka på något när man bara lyssnar på Voce. Tur att jag tog med Omega som jämförelseobjekt.
 
Basen går ganska djupt men inte ner mot suboktaverna. Det sista längs ner fattas. Kör man musik som Drake saknar man punch och dynamiken i basen. Omega däremot har inga problem med vare sig djupbas eller dynamik. 
 
Mellanregistret förmedlas ganska neutralt. Röster låter ok fast de kan låta lite tunna eller nasala beroende på 
inspelning. Fattas lite värme och luft. Omega mk1 är det bästa jag hört med röster och när man lyssnar med dessa 
lurar hör man plötsligt vad som fattas i Voce. Plötsligt har alla sångare bröstkorg och värmen i ljudet är  
tillbaks. Tyvärr är det ren utklassning till Omegas fördel på detta område.
 
Diskanten är nog den svagaste eller kanske för många den starkaste punkten i Voce. Den låter inte som en typisk 
elektrostat i toppen. Diskanten är lite avrundad men samtidigt finns det ändå tillräckligt med nivå. Fördelen är att de aldrig låter vasst eller att diskanten är jobbig. Passar därför bra med många av dagens vassa inspelningar. Nackdelen är att skimret fattas och den sista luften längst upp inte finns närvarande. Det sista i mikrodetaljer kommer inte med och gör att ljudet kan låta lite färglöst ibland. 
 
Min konklusion blir att Mr Speakers första försök på en elektrostatisk hörlur är ok men inte mer. Någon superlur i klass med Stax är de verkligen inte. Ändå gillar jag Voce mer än de flesta dynamiska lurar jag hört.

Bifogad fil(er)


Redigerat av hammer65, 18 januari 2019 - 13:12.


#1824

Postad 18 januari 2019 - 14:34

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Riktigt intressant Hammer!
Själv är jag ny på hörlursfronten. Alltid varit en stereo kille men intresset för en bra hörlursrigg har ökat markant den senaste tiden då jag får ut så mycket mer av en sådan då jag bor i en lgh.

Vad ligger MrSpeakers riggen på i pris? Aldrig hört deras lurar, något jag alltid velat.

Själv är jag nyfiken på HiFiMAN Jade 2. Någon som vet något om den riggen? Prismässigt så ser det riktigt bra ut. Jag gissar på att MrSpeakers riggen ligger i den övre skalan.

 

Roligt med nya intresserade hörlursnördar LIFT85!,

Mr Speakers Voce ligger på runt 32000kr bara för luren. Mr Speaker gör bara lurar så förstärkare/energizer måste köpas separat och de är kompatibla med Stax

 

Hifiman gör bra produkter men tyvärr släpper de nya modeller hela tiden vilket inte känns så kul om man köpt en dyr lur som nästa år inte är värt något!

 

Satsa på Stax om du tänker införskaffa en elektrostatisk rigg!

 

 

 

 


Redigerat av hammer65, 18 januari 2019 - 14:37.


#1825

Postad 18 januari 2019 - 14:47

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Det har du rätt i Hammer, Stax är nog ett bättre val.

Länge sedan jag lyssnade på en elektrostatisk hörlur.

Blir det ifrån staterna man får beställa om man skall ha något ifrån MrSpeakers eller finns det en svensk återförsäljare???

#1826

Postad 18 januari 2019 - 14:51

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Finns ingen svensk återförsäljare för Mr Speakers! Du får vända dig till Polen eller Norge! 


Rörförstärkaren Dubiel Acoustic Eurydice är en produkt i riktig High End klass. Välbyggd i klassisk rörstil med påkostade komponenter. Endast rör i signalvägen med två PL84 effektrör per kanal i utgångssteget. Förstärkaren är helt tyst utan brum eller annan störning. Den har inga problem med att driva Voce och Omega parallellt (finns två stax pro uttag). Låter klart bättre än alla Staxdrivers jag hört. Ljudet måste beskrivas som neutralt utan den karaktäristiska rörfärgningen. Inga problem med att spela Drake på hög volym utan att tappa i ork i basen. Förstärkaren var så högupplöst att skillnaden mellan Voce och Omega kunde klart uppfattas. Kan klart rekommenderas om man tänkt uppgradera förstärkeriet till Staxlurarna. Finns visst olika varianter, bl.a en för Sennheiser Orpheus. Hade nog köpt en Dubiel om jag inte redan hade en KGSShv Carbon hemma. Prisklass runt 30000kr

Bifogad fil(er)



#1827

Postad 18 januari 2019 - 14:53

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Intressant ang Voce. Tack för informationen.

Om man skall testa en elektrostatisk lur, är Stax SR-L700 ett bra intro?

#1828

Postad 18 januari 2019 - 14:56

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Stax L700 är en bra början med t.ex en SRM-323S driver. Annars drivern SRM-006ts om man föredrar rör!



#1829

Postad 19 januari 2019 - 20:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Intressant ang Voce. Tack för informationen.

Om man skall testa en elektrostatisk lur, är Stax SR-L700 ett bra intro?

Pris
MrSpakers Eon ligger på runt 9k
Ether går på 18k och uppåt beroende på typ utav kabel
Voce ligger på 32k

Redigerat av Buddaz12, 19 januari 2019 - 20:22.


#1830

Postad 21 januari 2019 - 23:36

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
@hammer65 Du råkade inte lyssna på Ether 2 när du ändå höll på?

#1831

Postad 22 januari 2019 - 12:26

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Lyssnade tyvärr inte på några dynamiska lurar hos Mp3store. Mitt intresse var helt inställt på elektrostatiska hörlurar och just på att få höra på Mr Speakers Voce! Jag har länge kört parallellt på både en elektrostatisk samt en dynamisk rigg. Jag tog tillslut mitt förnuft till fånga och införskaffade en KGSShv Carbon förstärkare till mina Staxlurar. Lyftet var så stort att jag inte trodde mina öron. Allt är på plats i ljudet och det finns en urkraft man inte visste att en elektrostat kan förmedla. Stax egna förstärkare plockar inte fram vad en Staxlur verkligen kan förmedla. Skillnaden mot den dynamiska riggen är så stor att jag helt enkelt gått över att bara lyssna på Stax. Håller på att sälja av mina dynamiska lurar!



#1832

Postad 24 januari 2019 - 23:31

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Lyssnade tyvärr inte på några dynamiska lurar hos Mp3store. Mitt intresse var helt inställt på elektrostatiska hörlurar och just på att få höra på Mr Speakers Voce! Jag har länge kört parallellt på både en elektrostatisk samt en dynamisk rigg. Jag tog tillslut mitt förnuft till fånga och införskaffade en KGSShv Carbon förstärkare till mina Staxlurar. Lyftet var så stort att jag inte trodde mina öron. Allt är på plats i ljudet och det finns en urkraft man inte visste att en elektrostat kan förmedla. Stax egna förstärkare plockar inte fram vad en Staxlur verkligen kan förmedla. Skillnaden mot den dynamiska riggen är så stor att jag helt enkelt gått över att bara lyssna på Stax. Håller på att sälja av mina dynamiska lurar!


Säkert en rig som är svårslagen! Läst en del om den förstärkaren.. Verkar grym. Men kostar en slant också. Grattis till bra ljud i alla fall!

#1833

Postad 25 januari 2019 - 18:03

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tack Master j3n5! Både Fatzer och jag har köpt en KGSShv Carbon var! Vi var inne på att köpa en Blue Hawaii SE men man är alltid orolig över att något rör kan gå sönder. Ett rör small i min förra Stax stärkare och jag blev tvungen att köpa nya elektrostatelement till Omegan som var inkopplad. Varken billigt eller roligt. Carbon löste våra problem. Låter som en triod med transistorernas trygghet plus att basen är bland det bästa jag hört ur lurar  :)



#1834

Postad 26 januari 2019 - 15:23

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Vår i en butik och testade Audeze LCD2 classic, Audeze LCD-X samt Focal clear.

Focal gick bort direkt (tycker annars om deras högtalare men detta var inget för mig). Jag tyckte inte att det var någon skillnad i ljud på 2 och X som motiverade prisskillnaden. Tyvärr fanns inte Sennheiser HD 800S inne men jag råddes lyssna på dem också innan köp. Men såhär långt tyckte jag LCD2 classic var prisvärda.

Redigerat av greveriff, 26 januari 2019 - 15:24.


#1835

Postad 27 januari 2019 - 23:03

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Vår i en butik och testade Audeze LCD2 classic, Audeze LCD-X samt Focal clear.

Focal gick bort direkt (tycker annars om deras högtalare men detta var inget för mig). Jag tyckte inte att det var någon skillnad i ljud på 2 och X som motiverade prisskillnaden. Tyvärr fanns inte Sennheiser HD 800S inne men jag råddes lyssna på dem också innan köp. Men såhär långt tyckte jag LCD2 classic var prisvärda.

HD800S är absolut värt en provlyssning. Speciellt på massdrop THX 789 AAA. Spelar ingen roll vad jag lyssnar på bara fungerar :)



#1836

Postad 29 januari 2019 - 23:18

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

HD800S är absolut värt en provlyssning. Speciellt på massdrop THX 789 AAA. Spelar ingen roll vad jag lyssnar på bara fungerar :)

Tycker min Lake people RS 02 har bättre synergi, lite varmare med skönare bass rythmer. Tycker Thx 789 kan vara lite tunn och analytisk och lite vass på vissa inspelningar. Men den är ren och transparant för priset.

#1837

Postad 06 februari 2019 - 11:59

spicata
  • spicata
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

HD800S är absolut värt en provlyssning. Speciellt på massdrop THX 789 AAA. Spelar ingen roll vad jag lyssnar på bara fungerar :)

 

Du är på många forum ser jag och sitter på mången fina grejer :)

 

En fråga till dig jag såg på ett annat ställe, där du skrev att du hade lite problem med en us/eu adapter till din THX AAA. Fick du ordning på det, eller kan du rekommendera någon speciell?

 

En annan sak jag funderat på är om det är möjligt att använda 2 hörlurar samtidigt i och med att det finns 2st SE uttag? Hade vart trevligt att testa mellan de 2 olika lurar jag har för tillfället, utan att koppla i och ur.


Redigerat av spicata, 06 februari 2019 - 12:07.


#1838

Postad 06 februari 2019 - 12:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Du är på många forum ser jag och sitter på mången fina grejer :)

En fråga till dig jag såg på ett annat ställe, där du skrev att du hade lite problem med en us/eu adapter till din THX AAA. Fick du ordning på det, eller kan du rekommendera någon speciell?

En annan sak jag funderat på är om det är möjligt att använda 2 hörlurar samtidigt i och med att det finns 2st SE uttag? Hade vart trevligt att testa mellan de 2 olika lurar jag har för tillfället, utan att koppla i och ur.


Adaptern fungerar var bara problem med glapp.
Har inte testat men det går säkert. Finns ingen väljare för aktivt uttag. Annars finns det ju adapters som ger två phonouttag ur ett.

Ska man köra två ska de gärna ha samma impedans för att inte bråka för mycket med förstärkaren.

#1839

Postad 15 februari 2019 - 12:38

Unregistered50e701ee
  • Unregistered50e701ee
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Finns det någon som lyssnat på dessa lurarBeyerdynamic DT1770 dom bör nog plattsa i denna tråd

#1840

Postad 21 februari 2019 - 17:48

Unregistered1e2354ac
  • Unregistered1e2354ac
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Finns det någon som lyssnat på dessa lurarBeyerdynamic DT1770 dom bör nog plattsa i denna tråd

Har ett par Beyerdynamic DT1700 Pro som komplement till mina HD800S, T1 m.fl. Ville inte lägga så mycket pengar på ett par slutna eftersom dom ändå inte kan konkurrera om ljudkvaliteten med ett par öppna. Lät lite tråkiga först, men med lite moddande är dom nu verkligen kanon på sitt sätt. Ingen rak audiofilkurva precis, men direkta och dynamiska och med en bra botten som gör att musiken svänger om man lyssnar på sådan.

 

Modden: Tog bort två lager yttre svarta tygmembran som låg framför elementen och som jag tror man lagt dit för att justera ljudet och tämja diskanten, men det dämpade också dynamiken. Jag tejpade för 80% av de små basportarna på sidan av kåporna för att bättre hantera det nedre registret. Bytte öronkuddar till ett par Dekoni Sheepskin, vilket jag definitivt rekommenderar oavsett vad man gör, ett estetiskt, komfortmässigt och framför allt ljudmässigt lyft. Ny kabel från Wireworld.

 

Man kanske inte behöver mecka med dessa lurar på detta sätt, men mina DT1700 är nu ett par väldigt spelglada, direkta och dynamiska lurar som jag gärna lyssnar på utan att behöva störa övriga familjen. De är inte lika kontrollerade och detaljerade som HD800S, som jag använder för finlyssning. Men jag har svårt för att sitta still när DT1700 är på, vilket naturligtvis stör övriga familjen...



#1841

Postad 08 mars 2019 - 14:14

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Idag kom tillslut efter mer än 6mån väntan mitt nya lur-system

 

En dCS BARTÒK + Focal Utopia lurar. . .en Siltech kabel kommer på måndag :)

 

Bifogad fil  bartok 2.jpg   135,77K   0 Antal nerladdningar

 

 


Redigerat av Jolt, 08 mars 2019 - 14:16.


#1842

Postad 08 mars 2019 - 16:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Trevligt. Höll på sätta i halsgropen när jag såg vad dCSn kostade :)



#1843

Postad 08 mars 2019 - 17:10

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Kopplat upp allt nu men mina 4-pins kablar har inte kommit än men kan testa lite ändå.

 

Smidigt med DAC/streamer ( ROON endpoint ) och hörlursamp i EN låda :)

 

Bifogad fil  kontor1.jpg   146,94K   1 Antal nerladdningar

 

 



#1844

Postad 11 mars 2019 - 10:20

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Ny kabel till Utopia lurarna kom idag, en med 4-pins XLR

 

Siltech Duchess Crown

 

Bifogad fil  siltech.JPG   86,81K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Sitech 2.jpg   319,55K   0 Antal nerladdningar

 

 



#1845

Postad 12 mars 2019 - 20:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Verkar som hifiklubben ska få monopol på sennheiser https://www.akkelisa...er-hd-800s.html



#1846

Postad 14 mars 2019 - 22:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Jolt, grym anläggning. Inte ofta man ser något gå all in på lurar. Kör du högtalare oxå eller bara lurar?

#1847

Postad 15 mars 2019 - 18:22

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Jolt, grym anläggning. Inte ofta man ser något gå all in på lurar. Kör du högtalare oxå eller bara lurar?

 

I detta system är lurar av olika slag prio 1, men jag har ett par Genelec med sub kopplade så jag kan lyssna via högtalare om jag vill. . men oftast sker "högtalarlyssning" i stora systemet i vardagsrummet



#1848

Postad 05 april 2019 - 23:02

DT48
  • DT48
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

DIY-träff i Mölnlycke den 13 april, då tar MLA och jag meed oss Stax och hembyggda försärkare: 007, 009, Carbon, Grounded Grid, KGST, KGDT. Dynamiska Gilmore CFA, Dynalo, Transconductance. Samt lite annat smått och gott.



#1849

Postad 08 april 2019 - 10:14

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Låter intressant med DIY träff! Jag har själv en specialbyggd KGSShv Carbon som jag driver mina SR007mk1 med. Kul när det finns fler Stax fantaster ute med annat än original Staxstärkare. Fatzer och jag känner oss lite ensamma på forumet med just elektrostatlurar!



#1850

Postad 09 april 2019 - 19:11

DT48
  • DT48
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Din gamla 007 MkI finns med på träffen också liksom Lambda och SRX. Vi plockar även med lite dynamiska lurar som HD800, LCD2, HD650 etc (plus några äldre klassiker) för dem som vill jämföra. En del av prylarna kommer att vara till salu på loppmarknaden.

 

Gilmores/Spritzers förstärkarkonstruktioner (de flesta balanserade) slår det mesta på marknaden och något man själv byggt låter nästan alltid bättre av någon märkligt anledning.

 

Det kommer att bli väldigt kul på träffen med hembyggen av alla de slag. Läs mer här:

 

http://www.hififorum...orum/portal.asp

 

 

lzRE4r6.jpg

 

 

gackv7h.jpgwxBF8eq.jpg


Redigerat av DT48, 10 april 2019 - 20:50.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.