Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

5.1 ut från webbläsare

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 mars 2020 - 14:33

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Hej

Jag har en htpc kopplad till en äldre riktigt bra surroundstärkare med coax.

kör coax ut  realtec ALC 887-d  som är det inbyggda och får ut 5.1 som förstärkaren gör om til 6.1 DTS EX.

kör man testfiler tex från DolbyDigitals hemsida.

https://www.dolby.co...s-trailers.html

 

Laddar man ner och spelar filerna från mediaspelaren så körs det ut 5.1

Men om man spelar direkt i webbläsaren, Edge, EX, Opera, Firefox, Chrome så kommer det bara ut 2 kanaler. dvs pro logic.

 

Neflix appen funkar, VLC funkar, mediaspelaren funkar. Testfilerna i kotrollpanelen för 5.1 funkar.

Men inte från någon webbläsare.

Jag vill minnas att jag körde viaplay härom veckan Bohemian Raphsody. Den sänds i DD+ men 5.1 skickas ut coax,,  men sedan uppdaterades datorn med bland annat nya Edge o sen dess funkar inten webbläsare att köra ut annat än 2 kanaler. Dvs viaplay, HBO osv så får jag bara 2-kanaler.

 

Jag uppgradera alla ljudkortdrivrutiner och även windows till 1909 releasen. Men det hjälper inte.

Jag kan inte begripa vad som hänt.

Har ni 5.1 ut från några webbläsare?

Kan ni spela DD filerna i länken ovan o ha coax till stärkaren?  ( iofs samma sak med analoga utgångarna, det är bara 2 kanals numera)

 

eller i dessa som är direkt i en webbläsare.

https://www2.iis.fra...ltichannel.html


Redigerat av Stormen, 23 mars 2020 - 14:33.


#2

Postad 23 mars 2020 - 21:19

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Det verkar vara så att nya edge inte kör ut surround.

 

har man en dator med 3 uttag bak eller fler så kan man testa.

 

Kör med dina två desktophögtalare. Koppla in hörlurar på surroundljudutgången bak och konfigeruera ljudkortet till 5.1.

 

gå till https://www.dolby.co...s-trailers.html och spela upp filen via webbläsaren, har du gamla edge så har du nu fantastiskt surround i hörlurarna.

Har du firefox, chrome, nya edge, opera så är det tyst. klicka på de tre punkterna nere till höger och ladda ner filen du precis tittade på. Spela den direkt i mediaspelaren.

Nu har du mäktigt surround igen.

Det är lite konstigt detta att bara för att man uppdaterar edge så tänker den inte köra ut surround på analoga eller digitala utgångar.

Ni som har möjligheten att köra HDMI till en förstärkare. Får ni ut 7.1 osv ?

 

MVH

Fredrik





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.