Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad gör Ino Audio så unika, som ingen annan kan?

864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 februari 2013 - 18:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Hade jag var Öhman så hade jag vart skogstokig på en sådan lirare som Karlsson, han lär ha förstört ganska mycket för hans del om man gissar lite vilt.


Aha, det hade vart mod inne och skrivit, skall ge mig jag med...

Redigerat av Evil Homer, 08 februari 2013 - 18:18.


#102

Postad 08 februari 2013 - 18:18

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2

Högt och rent, perfekta partyburkar ( det får man ju via PA med iofs ) är deras grej, men det händer ju lixom inget mer.
Ett par stativare ifrån Sonus Faber lirar fan så mycket mer musik än några ino jag hört ( i16s, i32s, i56 )

Det här är också något som gör Ino speciellt. Dom väcker känslor, vare sig man vill eller inte. Du har ju lagt ner rätt mycket energi på att få fram detta budskap Niklas. Det har du naturligtvis rätt att göra. Men du har ju inte skrivit ett skit i System Audio eller Sonus Faber tråden att deras högtalare låter bra. Varför? ;)

#103

Postad 08 februari 2013 - 18:19

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det här är på tok för magstarkt för mej, så ni får fortsätta denna tråden utan mej. Det har börjat stinka här inne nu...

-jöken!
EDIT:
Tråden rensades visst under tiden jag skrev mitt inlägg så jag rensar mitt själv.
...Men jag drar ändå vidare till andra trådar, för stämningen här inne är plötsligt inte vad den var innan...

Redigerat av GuessWho, 08 februari 2013 - 18:22.


#104

Postad 08 februari 2013 - 18:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
När det gäller Ino så vet jag inte om de är unik. De är de högtalare som jag själv upplever ger mig bäst återgivning av alla de högtalare jag lyssnat på under åren. Jag kan mycket väl missat något som jag skulle föredra, men tills jag upplever något bättre så anser i alla fall jag att Ino passar mig bäst.

#105

Postad 08 februari 2013 - 18:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det här är också något som gör Ino speciellt. Dom väcker känslor, vare sig man vill eller inte. Du har ju lagt ner rätt mycket energi på att få fram detta budskap Niklas. Det har du naturligtvis rätt att göra. Men du har ju inte skrivit ett skit i System Audio eller Sonus Faber tråden att deras högtalare låter bra. Varför? ;)


Du känner ju Niklas !! :D
Han är nog mest avundsjuk över att vi har diskanter i våra högtalare ! :D

#106

Postad 08 februari 2013 - 18:21

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Du känner ju Niklas !! :D
Han är nog mest avundsjuk över att vi har diskanter i våra högtalare ! :D

:D

#107

Postad 08 februari 2013 - 18:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag har väl skrivit flera gånger att jag gillar SA och SF? Måste jag leta upp en av deras trådar för att skriva det just där, jag har ju lyssnat runt på ett gäng ino nu och det är inget som händer mer än att det spelar högt och rent.

För mig då alltså, för er andra som har dom får jag ju hoppas att ni tycker annat.

:D


Ok,vänta dig en slamdunk ala monkeypunch!

#108

Postad 08 februari 2013 - 18:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har väl skrivit flera gånger att jag gillar SA och SF? Måste jag leta upp en av deras trådar för att skriva det just där, jag har ju lyssnat runt på ett gäng ino nu och det är inget som händer mer än att det spelar högt och rent.

För mig då alltså, för er andra som har dom får jag ju hoppas att ni tycker annat.


För hemma hos dej fanns ju ljudbilden både bredvid och bakom högtalarna.
Även att det bara var du av åtta pers som hörde det. :D ;)

#109

Postad 08 februari 2013 - 18:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Är ju dessutom väldigt mycket roligare att ta det i en inotråd iom att folk skall gå i försvarsläge när man säger att andra billigare är bättre.

#110

Postad 08 februari 2013 - 18:26

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag har väl skrivit flera gånger att jag gillar SA och SF? Måste jag leta upp en av deras trådar för att skriva det just där, jag har ju lyssnat runt på ett gäng ino nu och det är inget som händer mer än att det spelar högt och rent.

För mig då alltså, för er andra som har dom får jag ju hoppas att ni tycker annat.

Jag menar bara att det verkar vara viktigare att föra fram vissa budskap än andra. Man upplever ju uppenbarligen ljud jäkligt olika från person till person. När du satt och pekade vars alla musiker stod hemma hos dig så satt ju bara jag och Bagarn som fågelholkar och undrade vad du snackade om. :)

Vi söker uppenbarligen olika saker du och jag iaf. :)

#111

Postad 08 februari 2013 - 18:26

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

För hemma hos dej fanns ju ljudbilden både bredvid och bakom högtalarna.
Även att det bara var du av åtta pers som hörde det. :D ;)


:D under filmvisning så var det då fokus bakom lyssnarna iaf

#112

Postad 08 februari 2013 - 18:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jo vi lyssnar vädligt olika och hör olika saker, det är väl lite skoj det med?

#113

Postad 08 februari 2013 - 18:29

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jo vi lyssnar vädligt olika och hör olika saker, det är väl lite skoj det med?

Självklart, synd att du hör fel bara. :P

#114

Postad 08 februari 2013 - 18:29

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jo vi lyssnar vädligt olika och hör olika saker, det är väl lite skoj det med?


Det är väl lite därför det är roligt att prata högtalare med folk, hade varit sjukt tråkigt om alla tycker samma sak :)

#115

Postad 08 februari 2013 - 18:32

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1
Det unika med ino enl mig är att det hela utgår ifrån rummets akustik i första hand...typ....och det är ju en hyffsad början.

Och det var väl mer eller mindre det jag tycker är grymt bra med märket, ljudet ifrån det jag hört har varit....inte dåligt men inte heller fantastiskt...dock gillar jag pipisarna....de spelar väldigt bra för pengarna de kostar i byggsats.

Redigerat av robert293, 08 februari 2013 - 18:39.


#116

Postad 08 februari 2013 - 18:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

:D under filmvisning så var det då fokus bakom lyssnarna iaf


Fast med skillnaden att det fanns det ju diskant, och dessutom en man kunde skära glas med !! :D

Men vi ska kanske inte reta den stackars lilla tjockisen mer nu..
Han blir kanske lessen och ger mej en sån där monkeypunch nästa gång igen..
Han hade ju sån tur med träffarna också den fan.. På en nerv varenda gång.. :P

Man jag har en till godo som sumot ska få smaka på nästa gång !! :D

#117

Postad 08 februari 2013 - 18:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är väl lite därför det är roligt att prata högtalare med folk, hade varit sjukt tråkigt om alla tycker samma sak :)


Absolut. :)

Det unika med ino enl mig är att det hela utgår ifrån rummets akustik i första hand...typ....


Absolut inte. Du får samma förutsättningar med Ino som med alla andra högtalare.
Det är liksom ingen magi. Däremot kan man få tips och råd från konstruktören, och det är inte många andra högtalartillverkare som tillhandahåller.

Är man seriöst intresserad av bra ljud så fixar man ju ändå med rummet.
Det är bara nybörjare eller ointresserade som ställer in ett par högtalare i ett minimalistiskt kalt hem med öppen planlösning och förväntar dej att det ska låta bra.
Varenda högtalare på marknaden låter bättre i en akustiskt god miljö.
Dagens sanning.

#118

Postad 08 februari 2013 - 18:43

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Men är det inte lite fjortisvarning när du måste pracka på alla dina "åsikter" som absoluta sanningar i VARENDA tråd ?
Du framställer det inte som dina åsikter. Du tjatar och tjatar och tjatar tills folk inte orkar diskutera med dej längre.
VARENDA människa som har hängt på MHB eller Faktiskt i några månader vet precis vad du tycker och tänker, och det är därför dom flesta på forumen är så trötta på dej.
Du måste ju vara den mest blockade personen på detta forum, och det finns givetvis en anledning till det...

Det är säkert någon form av störning eller bosktavskombination som gör att du inte kan rycka på axlarna och skita i det när folk skriver något som du inte håller med om, men dom som inte tänker på att det är så blir naturligtvis förbannade på ditt eviga tjat.
En del borde ju kanske ha alkolås på datorn, (jag syftar inte på någon speciell Bongo :D ) men du kan ju knappast vara full varenda inlägg du skriver ?
Själv har jag slutat bry mej.
Men du kan vara helt säker på att du är en stor bidragande faktor till att många ogillar Ino trots att dom inte har en aning om deras ljud eller prestanda.
Så är det bara.

Ta det lite lugnt här nu. :) Om nu Herr. Karlsson "lyckats" få bort personer från att köra Ino, så var nog dessa personer inte så intresserade från början. En person kan omöjligt påverka så mycket. Vad säger att din åsikt är mer värd än Karlssons?

Hade jag var Öhman så hade jag vart skogstokig på en sådan lirare som Karlsson, han lär ha förstört ganska mycket för hans del om man gissar lite vilt.

Som ovan, chilla ner!

edit: Chilla ner gäller förövrigt samtliga i tråden, så ovan citerade behöver inte känna sig extra träffade.

Redigerat av Falcy, 08 februari 2013 - 18:48.


#119

Postad 08 februari 2013 - 18:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Absolut. :)


Absolut inte. Du får samma förutsättningar med Ino som med alla andra högtalare.
Det är liksom ingen magi. Däremot kan man få tips och råd från konstruktören, och det är inte många andra högtalartillverkare som tillhandahåller.

Är man seriöst intresserad av bra ljud så fixar man ju ändå med rummet.
Det är bara nybörjare eller ointresserade som ställer in ett par högtalare i ett minimalistiskt kalt hem med öppen planlösning och förväntar dej att det ska låta bra.
Varenda högtalare på marknaden låter bättre i en akustiskt god miljö.
Dagens sanning.


Jepp....självklart men det som gör ino unikt i min mening är att konstuktören belyser just betydelsen av en kalt- öppen planlösning och hur detta massakerar ljudet fullständigt och att rummet är en stor del i conceptet "ino"

Redigerat av robert293, 08 februari 2013 - 18:52.


#120

Postad 08 februari 2013 - 18:51

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Något jag är lite nyfiken på, det är den så kallade disten som tydligen uppstår väldigt tidigt med de flesta högtalare förutom INO. Vad är det för dist man menar då? Är det i diskanten eller basen? Man undrar ju samtidigt vad det är i konstruktionen som gör så att man lyckas hålla ned disten till en sådan nivå att den knappt är hörbar heller, och varför inte andra tillverkare använder samma teknik..

#121

Postad 08 februari 2013 - 18:58

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Nä... nu skall jag knäcka en bärs och följa denna tråd med spänning :P

#122

Postad 08 februari 2013 - 18:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jepp....självklart men det som gör ino unikt i min mening är att konstuktören belyser just betydelsen av en kalt- öppen planlösning och hur detta massakerar ljudet fullständigt och att rummet är en stor del i conceptet "ino"


Jaha. Du menar så. :) Trodde att du menade att Ino låter skit om det inte får spela i ett "Ino-rum". :)

Något jag är lite nyfiken på, det är den så kallade disten som tydligen uppstår väldigt tidigt med de flesta högtalare förutom INO. Vad är det för dist man menar då? Är det i diskanten eller basen? Man undrar ju samtidigt vad det är i konstruktionen som gör så att man lyckas hålla ned disten till en sådan nivå att den knappt är hörbar heller, och varför inte andra tillverkare använder samma teknik..


Det är disten över hela registret.
Det är det jag anser att Ino är bäst på. Att spela på som fan med låg dist.
Andra grejer är dom lite sämre på.

Det är väl kompromisser. IÖ har lagt krut på den biten. Andra tillverkare lägger krut på annat.
Det är nog väldigt få som spelar så som dom större systemen klarar av att återge.
Man måste nog vara lite dum i huvet för att behöva dom största systemen.

Om vi skulle ge oss på att försöka spela lika starkt som vi gjort här på våra träffar hos någon annan som inte har Ino så skulle vi med största sannolikhet ha eldat högtalarna på varenda ställe. ;)

Redigerat av Bakerman, 08 februari 2013 - 19:00.


#123

Postad 08 februari 2013 - 18:59

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Nä... nu skall jag knäcka en bärs och följa denna tråd med spänning :P

Same, same. :) Vad blir det?

#124

Postad 08 februari 2013 - 19:01

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Nä... nu skall jag knäcka en bärs och följa denna tråd med spänning :P

+1

#125

Postad 08 februari 2013 - 19:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Same, same. :) Vad blir det?


Min avatar ! :)

#126

Postad 08 februari 2013 - 19:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Fy fan, tvål och som att tugga på en blomsteräng.
Carlsberg här, och kanske ev en wirre men har inte funderat klart på vilken av dom det skall bli isf.

#127

Postad 08 februari 2013 - 19:11

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Min avatar ! :)

Jag har förstorat upp bilden 500% men kan ändå inte se burken i "HD"? :D Så vad står det?
Apan däremot ser "ok" ut @ 500% :P

Redigerat av Falcy, 08 februari 2013 - 19:11.


#128

Postad 08 februari 2013 - 19:11

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Same, same. :) Vad blir det?


börjar med innis&gun och går vidare på senare på fulöl....kung :D

#129

Postad 08 februari 2013 - 19:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

börjar med innis&gun och går vidare på senare på fulöl....kung :D

Helt klart rätt ordning iaf! Innis är mycket trevlig.

#130

Postad 08 februari 2013 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 1
vad gör Ino så unika? Jo man börjar prata bärs efter ett tag ;-)

#131

Postad 08 februari 2013 - 19:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Fy fan nu kommer en mod in och skall dricka med oss, känns nästan som att ta med en tjej på stereonördsträff.

















JUST KIDDING ;) :D
Skål på er! :D

Redigerat av Evil Homer, 08 februari 2013 - 19:17.


#132

Postad 08 februari 2013 - 19:21

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Helt klart rätt ordning iaf! Innis är mycket trevlig.


Ja den har blivit lite av en uppvärmare på senare tid :)
Dyr men värd varenda spänn..... om en kvart 15 min skiter jag i vilket.... därav kung :D

skål :P

Kom igen nu...snacka ino nu innan vi är på kanelen så jämnför vi före och efter imorgon :lol:

Redigerat av robert293, 08 februari 2013 - 19:21.


#133

Postad 08 februari 2013 - 19:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har förstorat upp bilden 500% men kan ändå inte se burken i "HD"? :D Så vad står det?
Apan däremot ser "ok" ut @ 500% :P


Apan...? :huh:

#134

Postad 08 februari 2013 - 19:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Benromach 10åringen blev det en skvätt av idag.



#135

Postad 08 februari 2013 - 19:30

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Något jag är lite nyfiken på, det är den så kallade disten som tydligen uppstår väldigt tidigt med de flesta högtalare förutom INO. Vad är det för dist man menar då? Är det i diskanten eller basen? Man undrar ju samtidigt vad det är i konstruktionen som gör så att man lyckas hålla ned disten till en sådan nivå att den knappt är hörbar heller, och varför inte andra tillverkare använder samma teknik..


Detta är något jag också funderat på många gånger....och varför man inte använder flera diskanter istället (kolla mina i galleriet) de låter bättre än allt annat jag hört och kan spela riktigt högt.

Inos diskanter är väl moddade dynaudio har jag för mig?

Redigerat av robert293, 08 februari 2013 - 19:33.


#136

Postad 08 februari 2013 - 19:39

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
OK! Nu har jag läst igenom tråden och kommit till den slutsatsen att IÖ och Ino är något jag inte vill ha med att göra.
I inlägg #7 ska någon Ino jämföras med en 4500kr högtalare.
Sedan visar det sig att en byggsats kostar 10 000kr!
Till det har man möjlighet att köpa Akustikreglerings råd från IÖ, för att högtalarna ska låta bra!

Låter alldeles för mycket sekt och det sättet scientologernas toppar tjänar sina pengar.

#137

Postad 08 februari 2013 - 19:45

Dox
  • Dox
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 1
Jag tror att när man är och lyssnar på ett par ino högtalare hos IÖ så finns det inget att jämnföra med.
De är optimerade för försäljningsytan och personen blir överöst av hur bra den är och allt annat är sämre ,medans när man lyssnar hos någon hifi butik så finns det lite att jämnföra med.
Kanske inte alltid ljudoptimerat däremot.
Har inte lyssnat på några Ino högtalare så jag kan inte säga att de låter bättre eller sämre än andra.

Redigerat av Dox, 08 februari 2013 - 19:50.


#138

Postad 08 februari 2013 - 19:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

OK! Nu har jag läst igenom tråden och kommit till den slutsatsen att IÖ och Ino är något jag inte vill ha med att göra.
I inlägg #7 ska någon Ino jämföras med en 4500kr högtalare.
Sedan visar det sig att en byggsats kostar 10 000kr!
Till det har man möjlighet att köpa Akustikreglerings råd från IÖ, för att högtalarna ska låta bra!

Låter alldeles för mycket sekt och det sättet scientologernas toppar tjänar sina pengar.


Tror du har läst lite fel, byggsatsen kostar runt 5000-6000 kr tror jag, en färdig högtalare kostar från den billigaste från runt 10000 kr och uppåt, ja pIP asså :-)

Redigerat av fristil, 08 februari 2013 - 19:47.


#139

Postad 08 februari 2013 - 19:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

OK! Nu har jag läst igenom tråden och kommit till den slutsatsen att IÖ och Ino är något jag inte vill ha med att göra.
I inlägg #7 ska någon Ino jämföras med en 4500kr högtalare.
Sedan visar det sig att en byggsats kostar 10 000kr!
Till det har man möjlighet att köpa Akustikreglerings råd från IÖ, för att högtalarna ska låta bra!

Låter alldeles för mycket sekt och det sättet scientologernas toppar tjänar sina pengar.


Finns det någon högtalare du vet om som spelar bra i ett obehandlat/kasst rum?


Tillägg efter lite tanke: nu lät det ju nästan som en kommentar av karlsson ifrån mig....ber om ursäkt för detta och skall genast gå över till fulölen....

Redigerat av robert293, 08 februari 2013 - 19:53.


#140

Postad 08 februari 2013 - 19:51

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

OK! Nu har jag läst igenom tråden och kommit till den slutsatsen att IÖ och Ino är något jag inte vill ha med att göra.
I inlägg #7 ska någon Ino jämföras med en 4500kr högtalare.
Sedan visar det sig att en byggsats kostar 10 000kr!
Till det har man möjlighet att köpa Akustikreglerings råd från IÖ, för att högtalarna ska låta bra!

Låter alldeles för mycket sekt och det sättet scientologernas toppar tjänar sina pengar.


Station beroende på var du bor är du nog välkommen hem till en privatperson och lyssna på Ino. Sen går det alltid att köpa begagnat.
Byggsatsen kostar inte 10000 och inte 4500 heller utan snarare 5500-6000 i dagsläget, färdigbyggd låda men omonterade element och olackad. Ang låta bra så är det väl samma sak med alla högtalare, desto mer man lägger ner på akustikreglering desto bättre presterar högtalaren och de som köper ino brukar vara villig att låta rummet bli mer optimalt än de som vill ha kalla tomma ytor. En hel del utav akustikregleringen går att göra till viss del själv också utan att räkna en massa.

#141

Postad 08 februari 2013 - 20:06

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Dom ino jag varit i kontakt med är pi60 ock bassystemen x-4 ock Y-2..Y-2 fantastiskt ren fin bas ock går att ösa utan fn med.

X-4 också dom spelar mkt bra men når inte upp till Y-2 riktigt under dom förutsättningar som rådde i det rummet i alla fall..

Pi60 har jag lyssnat rätt mkt på, bra högtalare men i det här fallet finns det andra modeller som jag tycker är lika bra.. (Förstår inte riktigt va det är som är så magiskt med dom som en del tycker)



Lutar mig tillbaka ock tar en sofiero :D

#142

Postad 08 februari 2013 - 20:18

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Till det har man möjlighet att köpa Akustikreglerings råd från IÖ, för att högtalarna ska låta bra!


Ja fy, nej det vill man ju inte.



#143

Postad 08 februari 2013 - 20:23

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Något jag är lite nyfiken på, det är den så kallade disten som tydligen uppstår väldigt tidigt med de flesta högtalare förutom INO. Vad är det för dist man menar då? Är det i diskanten eller basen? Man undrar ju samtidigt vad det är i konstruktionen som gör så att man lyckas hålla ned disten till en sådan nivå att den knappt är hörbar heller, och varför inte andra tillverkare använder samma teknik..


Undrar detsamma. Varför skulle dist till hörbar nivå uppstå speciellt mycket snabbare i andra likvärdigt utrustade högtalare? Är det magiska element enligt någon utomjordisk fysisk formel? Jag köper inte det.

#144

Postad 08 februari 2013 - 20:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Undrar detsamma. Varför skulle dist till hörbar nivå uppstå speciellt mycket snabbare i andra likvärdigt utrustade högtalare? Är det magiska element enligt någon utomjordisk fysisk formel? Jag köper inte det.

Vad är det du inte köper? Att flertalet högtalare distar klart hörbart när man höjer lite?
Exakt vart finner du skäl att påstå det skulle vara något magiskt med ljudet?

#145

Postad 08 februari 2013 - 20:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Välkommen till Motala. Den som inte ber mej sänka eller springer ur rummet innan jag nått max vad grejerna kan prestera dricker gratis resten av kvällen. :) (Det gör man iofs alltid hemma jos mej ;) )
Detta med avseende på att spela rent och starkt.. Jag menar ingenting om huruvida ni gillar karaktären på ljudet eller inte. :)

Detta är något jag också funderat på många gånger....och varför man inte använder flera diskanter istället (kolla mina i galleriet) de låter bättre än allt annat jag hört och kan spela riktigt högt.

Inos diskanter är väl moddade dynaudio har jag för mig?


Flera diskanter medför MASSOR av problem. Bättre att använda sej av en ensam diskant som klarar att hantera mycket effekt och hög output.

#146

Postad 08 februari 2013 - 20:47

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Låter som att Ino bara är intressant för dom som vill spela extremt högt. Jag tillhör inte den kategorin utan spelar på modest volym, dock eftersträvar jag så neutral ljudåtergivning som det är fysikaliskt möjligt. Kan inte se att Ino's högtalare skulle lyckas bättre med detta än andra märken (det är ju lådhögtalare trots allt), såvida dom inte har överlägsna element (vilket jag finner osannolikt). Har jag fel?

Redigerat av megagurka, 08 februari 2013 - 20:48.


#147

Postad 08 februari 2013 - 20:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Låter som att Ino bara är intressant för dom som vill spela extremt högt. Jag tillhör inte den kategorin utan spelar på modest volym, dock eftersträvar jag så neutral ljudåtergivning som det är fysikaliskt möjligt. Kan inte se att Ino's högtalare skulle lyckas bättre med detta än andra märken (det är ju lådhögtalare trots allt), såvida dom inte har överlägsna element (vilket jag finner osannolikt). Har jag fel?

Enligt vissa så är det så. Enligt mig så är deras (de stora modellerna) förtjänster främst ljudkvalitén och inte främst möjligheten till stort ljudtryck.
Sen vet jag inte vad du menar med lådhögtalare.

Redigerat av MKarlsson74, 08 februari 2013 - 20:52.


#148

Postad 08 februari 2013 - 20:52

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Vad är det du inte köper? Att flertalet högtalare distar klart hörbart när man höjer lite?
Exakt vart finner du skäl att påstå det skulle vara något magiskt med ljudet?

Får jag fråga om vad du menar med flertalet? Jag kan säga att flertalet högtalare låter sämre än DynaVoice och så är det ju :-)

#149

Postad 08 februari 2013 - 20:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Får jag fråga om vad du menar med flertalet? Jag kan säga att flertalet högtalare låter sämre än DynaVoice och så är det ju :-)

Ja, flertalet högtalare jag lyssnat på. Ett märke som ofta skrivs om på forumet är System audio. Jag kan inte förstå det för de gånger jag lyssnat så har de haft en rätt kraftig dist när man spelar på dem.

Redigerat av MKarlsson74, 08 februari 2013 - 20:56.


#150

Postad 08 februari 2013 - 20:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Enligt vissa så är det så. Enligt mig så är deras (de stora modellerna) förtjänster främst ljudkvalitén och inte främst möjligheten till stort ljudtryck.

Vad i högtalaren gör att dom skulle ha bättre ljudkvalitet än andra märken? Elementen?

Sen vet jag inte vad du menar med lådhögtalare.

Högtalare som spelar ljud i relativt små lådor (till skillnad mot dipoler) med alla nackdelar det innebär.

Redigerat av megagurka, 08 februari 2013 - 21:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.