Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den perfekta popcornsoljan?

302 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 augusti 2005 - 22:35

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Är på jakt efter gooood popcornsolja och salt så man kan få samma smak på popcornen som på bion. :)

Har sett förpackningar som innehåller majs+fett/salt och dessa ska tydligen va bra. Eller kan man köpa oljan/fettet separat nånsans och få samma goooooda smak? :)
Har hittat lite sidor med båda alternativen, bl.a: www.sundlings.se

Nån som har erfarenhet av någon god popcornsolja?

Undrar även om det stämmer att de flesta biografer kör med en slags cocosolja och inte margarin...?

#2

Postad 02 augusti 2005 - 23:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag trodde det var majsolja som gällde?
Kan man verkligen använda margarin, blir det inte bränt?

#3

Postad 02 augusti 2005 - 23:46

unik
  • unik
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Hemligheten ligger i att använda en enda gryta till att göra popcorn i, och ALDRIG diska den!
Smaken blir bara bättre och bättre

Jag kör med rapsolja, och amerikanskt majs. mmmmmmmmmmm

#4

Postad 03 augusti 2005 - 01:08

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Hemligheten ligger i att använda en enda gryta till att göra popcorn i, och ALDRIG diska den!
Smaken blir bara bättre och bättre

Jag kör med rapsolja, och amerikanskt majs. mmmmmmmmmmm

<{POST_SNAPBACK}>


Jao det där med aldrig diska pannan vet jag om, nog för jag inte gör så nu men.. får vell börja med det. :)

Jag kör med vanlig matolja annars... fast tycker ändå om "smör" smaken man får i biopopcornen.

Var får du tag på din majs? Är det stor skillnad mot för t.ex. OLWs majs? Kör oftast med den... tycker den är som... tråkig :)

#5

Postad 03 augusti 2005 - 08:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag kör med vanlig matolja annars... fast tycker ändå om "smör" smaken man får i biopopcornen.

<{POST_SNAPBACK}>

Smöret häller på man på efteråt, så gör man både här i sverige och i Usa :)

Redigerat av Martin.M, 03 augusti 2005 - 08:40.


#6

Postad 03 augusti 2005 - 10:07

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Jag kör med vanlig matolja annars... fast tycker ändå om "smör" smaken man får i biopopcornen.

<{POST_SNAPBACK}>

Smöret häller på man på efteråt, så gör man både här i sverige och i Usa :)

<{POST_SNAPBACK}>


Smörar man popcorn här i sverige? Nu är det i och för sig evigheter sedan jag köpte popcorn "ute" men det kanske bara är så att man smörar mindre här i Sverige? Eller är det ksnake en ny företelese, första gången jag var i USA -92 blev jag mäkta imponerad av deras popcorn med smör.

case

#7

Postad 03 augusti 2005 - 10:15

unik
  • unik
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Hemligheten ligger i att använda en enda gryta till att göra popcorn i, och ALDRIG diska den!
Smaken blir bara bättre och bättre

Jag kör med rapsolja, och amerikanskt majs. mmmmmmmmmmm

<{POST_SNAPBACK}>


Jao det där med aldrig diska pannan vet jag om, nog för jag inte gör så nu men.. får vell börja med det. :)

Jag kör med vanlig matolja annars... fast tycker ändå om "smör" smaken man får i biopopcornen.

Var får du tag på din majs? Är det stor skillnad mot för t.ex. OLWs majs? Kör oftast med den... tycker den är som... tråkig :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag använder majs som heter "Bonnie Lee". Tror det finns på de flesta ställen. OK/Q8 och ICA har dem.

#8

Postad 03 augusti 2005 - 10:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Tänkte bara flika in angående det där med smaksättning av popcorn osv. Ett tips är en produkt jag såg på Gray´s American Foodstore på Odengatan i Sthlm. Där tittade jag på en burk som innehöll nån slags smörflingor typ.

Dom låg i nån större form av kryddburk som man kunde ha i matlagning eller strössla på popcorn. Har dock ingen aning om hur det smakar, men om man känner jänkarna rätt lär det säkert både vara onyttigt och gott... :)

Bara ett tips som sagt....

#9

Postad 03 augusti 2005 - 12:13

Unregistered1068
  • Unregistered1068
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
sen finns det väldigt goda popcorn i usa när jag var där.. köpte på walmart!

du fick med en sås .. olika smaker , sourcream & onion var underbart! .. kan finnas på Gray´s

Redigerat av Unregistered1068, 03 augusti 2005 - 12:13.


#10

Postad 03 augusti 2005 - 12:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Hittade just en svensk websida som säljer just popcornkryddor! Vad sägs om Cheddar eller Cheddar & Jalapénokrydda? Finns även smörsmak...

Du kan hitta den här: http://www.brattberg.com/

Beställde just 5 påsar av varje :)

#11

Postad 03 augusti 2005 - 13:14

unik
  • unik
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Hehe, nu när du nämner popcornkrydda så kom jag på att jag har köpt det en gång när jag var på Öland o semestrade. Var på ett "kryddland" ute i bushen.
Kommer inte ihåg var det var för smak, men iaf :)

#12

Postad 03 augusti 2005 - 14:12

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Hemligheten ligger i att använda en enda gryta till att göra popcorn i, och ALDRIG diska den!
Smaken blir bara bättre och bättre

Jag kör med rapsolja, och amerikanskt majs. mmmmmmmmmmm

<{POST_SNAPBACK}>


Kom ihåg att det är väldigt onyttigt att äta härsket fett! Även om det kan smaka bättre.

"När fettet tar åt sig syre blir det efter hand härsket eller "peroxiderat" och allt farligare. Det är nu fullproppat med "lipida hydroperoxidmolekyler" - som hör till de fientligaste fria radikaler som finns.

Sådana vill man inte få in i kroppen genom att äta härsket fett. De är en tidsinställd bomb som garanterat kommer att explodera i cellerna." Referens:länk

#13

Postad 03 augusti 2005 - 14:40

JonasT
  • JonasT
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Cool med popcornkryddor. Är nästan så att man borde köpa och prova=) Jag älskar verkligen popcorn.

#14

Postad 03 augusti 2005 - 15:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ja som sagt så har jag redan beställt ett gäng påsar :D Men den där sidan hade en massa andra roliga kryddor/blandningar för tex pizza,dip, pasta, tacos, bröd, brännvin mm mm.

Såg just en dippkrydda som jag blev sugen på som hade smaken dill/lök...mums! Den kan man ju även krydda just popcorn med så dom smakar dillchips :)

#15

Postad 03 augusti 2005 - 15:51

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Jag kör med vanlig matolja annars... fast tycker ändå om "smör" smaken man får i biopopcornen.

<{POST_SNAPBACK}>

Smöret häller på man på efteråt, så gör man både här i sverige och i Usa :)

<{POST_SNAPBACK}>


inte på biograferna i sverige iaf. :D

Att hälla på smöret efteråt gör dom ju så jäkla kladdiga... :/


Mmmm, popcornskrydda? mums :)

Nån som kan tipsa om nå bra ställa å köpa gott fett och poppa i så man får samma smak som på bion?

#16

Postad 03 augusti 2005 - 22:25

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Nån som kan tipsa om nå bra ställa å köpa gott fett och poppa i så man får samma smak som på bion?


Ju fler gånger man poppar i samma olja destå mer kommer det likna popcornen i biografen. Det är dock inte nyttigt. Det är därför Mcdonalds pommes smakar annorlunda än de man själv steker hemma :)

#17

Postad 04 augusti 2005 - 00:17

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Kanske prova att "poppa" i ankfett om man vill ha fetare smak på snaxen :)

#18

Postad 04 augusti 2005 - 17:43

Unregistered8864d6b7
  • Unregistered8864d6b7
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Körde förut själv med cocosolja i en kastrull som jag sällan diskade.. Jättegott!
Fungerade jätte bra tills min Sambo flyttade in, sedan vart det stopp för "snuskigheterna"... :-)
Nu är det micropop som gäller.. :-(

#19

Postad 04 augusti 2005 - 21:39

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Körde förut själv med cocosolja i en kastrull som jag sällan diskade.. Jättegott!
Fungerade jätte bra tills min Sambo flyttade in, sedan vart det stopp för "snuskigheterna"... :-)
Nu är det micropop som gäller.. :-(

<{POST_SNAPBACK}>


meh... finns bara en sak att göra då... byt partner. :D

Jamen de fett som finns på www.sundlings.se då?
typ detta:

PORTIONSPÅSAR

Finns i två olika storlekar 8oz och 16oz. Dom innehåller färdig mängd majs, kokosnötsolja och salt till en sats i respektive maskin. Påsarna underlättar hanteringen och upprätthåller en god hygien eftersom dom bryts efter åtgång. Det ligger 36 resp. 24 påsar i kartongen och hållbarheten är 1 år.



Artikel 1002 Popcorn ”Pour`n’pop" 8 oz 36 påsar

Artikel 1003 Popcorn ”Pour`n’pop" 16 oz 24 påsar

Länk till portionspåsarna :D

Nån som prövat nåt från denna sida?

Redigerat av Unregisteredb3cba0c2, 04 augusti 2005 - 21:40.


#20

Postad 04 augusti 2005 - 21:46

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag nästan att saltet gör större skillnad än fettet. Jag använder "Flavacol"-salt, vilket är samma som används på många biografer och nöjesfält.

#21

Postad 04 augusti 2005 - 23:22

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag nästan att saltet gör större skillnad än fettet. Jag använder "Flavacol"-salt, vilket är samma som används på många biografer och nöjesfält.

<{POST_SNAPBACK}>



ah... var får du tag i det?
och vad använder du annars för majs och olja för att poppa med?

#22

Postad 05 augusti 2005 - 00:00

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Vad är kokosnötolja och var får man tag på det? Jag sökte med google och det enda påtagliga jag fick fram var ett utdrag ur Svenska Familj-Journalen på projekt Runeberg där det stod att man skulle framkalla kräkning medelst kokosnötolja om man råkat få i sig för mycket opium :D

#23

Postad 05 augusti 2005 - 12:42

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Inte för att verka oseriös och göra reklam för mig själv men det verkar som ni inte vet vart ni skall vända er för denna typ av produkter.
Jag har sådana produkter i mitt sortiment.

Både smaksatt olja, riktigt "bio"salt och stoora kvalitetskärnor samt popcornmaskiner.

Det stämmer, man kan få dessa oljor i små färdigpaketerade lösningar och med den goda smaksattningen.
4oz och 6 oz är dem att rekomendera.
påsarna ser lite "nasty" ut genomskinliga med en hård konsistens och helt orange/gula i färg.

Men de är attans goda :D

Det fina är att om du vill ha lite mer "kräm" (det där gula) =) så tar du lite emr olja i med salt och sedan kärnor.
Då finns det en som jag använder själv som en olje påse för 6oz popcorn som räcker en hel film skulle jag våga säga =)

De finns även cocosolja i bars som man kan "tälja" av sin mängd som passar.

4 oz är ca 3,5- 4 liter popcorn
6 oz är ca 5,5-6 liter popcorn.

Kärnorna är betydligt större än de man köper i handeln och bättre kvalitet från USA.


Är det så att ni liksom vill testa utan att köpa en helkartong så kan ni höra av er så kan ni få ett "prov" pris + frakt oct testa.
Kan göra ett "try kit" med kärnor, olja och salt ready to go :D

Har en kartong tillgänglig,en säck med 20kg riktiga kärnor och 3 kilo salt.
Jag rek såklart en riktigt maskin :lol: och har inte testat i vanlig kastrull men det kan vara en kul grej?

alt 2 kom till min och mrkings "mini"mässa i Gbg som finns under projektor forumet så kan ni se,smaka och framför allt lukta på dem denna afton.



Maskinen på bilden är en 4oz maskin exakt samma kvalitet som används på biografer samm tillverkare men mindre bara, perfekt för hemmbruk.


https://www.prisjakt...=35178&pic=.jpg

Redigerat av The Hulk, 07 augusti 2005 - 13:45.


#24

Postad 05 augusti 2005 - 13:10

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Fungerar de i maskiner av big popper-typ?

Och är fettet härdat?

#25

Postad 05 augusti 2005 - 13:15

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
clevername: Bigpopper?, lite osäker vilken maskin de är.
De jag säljer är Gold Medal som är världens största och bästa maskiner enligt dem själva hehe =D

Den på bilden är en annan maskin också från USA och heter STAR denna är dock något finare då den har en guldkantad formad topp medans Gold Medal är mer traditionell fyrkanting lackad.

Fick samtal från min lev idag och det finns nu en container tillgänglig av dessa brand new.
De är tokigt försenade då de skulle kommit i början av året.

Min lev är samma som lev till biografer samt Liseberg osv större evenemang.

Föklara gärna vad bigpopper är gärna med url så kan jag ringa upp och kolla med mina lev så får du svar direkt.

Mvh

The Hulk

Redigerat av The Hulk, 05 augusti 2005 - 13:21.


#26

Postad 05 augusti 2005 - 13:31

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Finns även en liten rund maskin ser itne ut som något speciellt alls.
Den har en roterande arm och man kan då med cheddarkrydda få ost på sina popcorn för dem som gillar det.
Den ser ut som en kastrull faktiskt =)

Redigerat av The Hulk, 05 augusti 2005 - 13:32.


#27

Postad 05 augusti 2005 - 13:34

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Det är den här prylen från OBH Nordica
Postad bild
och dess kloner

Lite mer praktiskt i små hushåll än de snygga 'äkta' popcornmaskinerna :D



Och ... är fettet härdat? Härdat fett är inte så hälsosamt.


Sen saltet ... vad är det för skillnad på popcornsalt utan smaksättning och vanligt salt?

Redigerat av clevername, 05 augusti 2005 - 13:37.


#28

Postad 05 augusti 2005 - 14:39

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Nu har jag talat med mina leverantörer och kan komma med mer information.

Ja det går att använda denna olja i dessa maskiner som Clevername nämner.
Bigpopper.

Innan jag går ner på djupet så tänkte jag spotta ur mig lite information om just popcorn och deras historia,.

And the story beggins =)


Majsens ursprung tros vara Sydamerika. Majsodling var mycket viktigt för mayafolket, aztekerna och inkafolken. Man tror att det var indianerna som lärde nybyggarna att en av flera majssorter, puffmajs, snabbt kunde omvandlas till just popcorn vid hög upphettning. Olika källor uppger att det var Columbus som såg till att göra majsen känd i Europa.

Det som händer vid själva poppningen är att den lilla vattenmängd som finns inuti den hårda majskärnan förvandlas till ånga med kraft att spränga majsskalet. Och innanmätet i majskärnan sväller sedan snabbt och kraftigt till en porös, vit boll.

Bäst smakar popcornen om de saltas. Saltet fastnar bättre om majsen poppats i olja eller kokosfett.

I Sverige är popcorn uppskattade snacks: Vi är faktiskt tredje största konsument i världen! Mest popcorn äter man i USA, därefter kommer Canada.

Clevername: Imed att i kärnorna finns en mängd vatten som vi vill åt med rätt temperatur så funkar inte Olivolja så bra, denna olja är det dock den nyttigaste.
Kokosolja kanske inte är dne nyttigaste men tål högre temperaturer vilket gör den idealisk för att komma åt de små kärnorna.

Skillnaden mellan salten som du undrade över är att det är smörarom och de har även gjort konen mindre för att få en jämnade och överlag godare smak.


Nu till cold hard facts:


Jag kan som jag nämde innan erbjuda er med Bigpoppers eller för dig som bara vill testa i kastrull följande:
Kan dock inte garantera resultatet då ni får laborera med mängd olja samt salt osv men det är bara att testa dig fram.

Mega Pop= detta är en färdig påse med Olja(smörarom),salt,och kärnor.
Denna har en mängd av 6 liter och rek att dela den på mitten vid användning av Bigpopper.
(Hur mycket poppar Bigpopper i varje runda?)

Styckpris på dessa är: 15:-/st + frakt.
En kartong om 36 stycken: 360:-+ frakt dvs 10:- styck som då räcker till 2 poppningar i BigPopper uppskattat dvs totalt 72 satser.

Flavacol salt det som används på biografer:

Salt 1 kg tetra pack: 50:-/kg + frakt

(Tänk dig kanske en tesked salt till 4 liter popcorn då får man översikt på hur långt 1 kg räcker)

Salt 3kg Hink: 130:-/kg + frakt

Sedan kan jag erbjuda följande saltsmaker:

Cheddar/Cheese
Pizza
Bacon/Cheese
SourCream
Nacho Cheese
Cajun
Barbeque



Jag rekomenderar starkt att lägga ner salt samtidigt som kärnorna för en jämnare smak.

Finns även muggar för popcorn och skyltar osv vid intresse.

Mvh

The Hulk/AudioExperience

Redigerat av The Hulk, 05 augusti 2005 - 14:41.


#29

Postad 05 augusti 2005 - 15:05

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Hos Funfood finns det Flavacol salt. Sist jag handlade där betalade jag 28kr ink moms för 1 kg Flavacol salt och 252kr ink moms för 36st mega-pop portionsförpackningar.

Saltet är helt suveränt på popcorn.

Redigerat av Matte75, 05 augusti 2005 - 15:06.


#30

Postad 05 augusti 2005 - 15:09

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Tack för svaren :D

Mega Pop= detta är en färdig påse med Olja(smörarom),salt,och kärnor.


Finns det utan arom?


Grejen med härdade fetter (tex fast margarin) är att transfetter är direkt ohälsosamma. Det var därför jag frågade. Man dör inte av en batch popcorn i härdat fett, men man skall kanske dra ner på andra källor då... tex mjölkchoklad.

#31

Postad 05 augusti 2005 - 15:24

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
matte75:

Det är möjligt att du fått handla tidigare men det beror på att de inte har haft någon som kan ta i detta.
Det är där jag kommer in med försäljning till privatapersoner.


Har pratat med dem och de är inte intresserade att sälja till privatpersoner då de är för små ordrar.
De säljer till privatpersoner men då pratar vi mängder som inte är intressant för de flesta.


De har helt enkelt inte tid att jobba mot privatpersoner men det har hänt det har det.

Om du fortfarande är osäker på det jag nämner så maila till dem så kommer Elisabeth bekräfta det jag nämner.

Du glömmer också att frakt, postförskott och moms tillkommer på kostnader som de har detta är vad de sa till mig för 10 min sedan.

Mvh

The Hulk

Redigerat av The Hulk, 05 augusti 2005 - 15:47.


#32

Postad 05 augusti 2005 - 15:25

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Clevername: Jag fick tyvärr inte något direkt svar på detta men kan återkomma vid tillfälle.
Tack dock för informationen, tror säkert vi alla har för "feta" vanor :D
Mvh

Redigerat av The Hulk, 05 augusti 2005 - 15:29.


#33

Postad 05 augusti 2005 - 20:26

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
The Hulk:

Jag handlade i Januari och då gick det bra att som privatperson handla där.
Postförskottsavgift slapp jag i och med att jag betalade i förskott till dom.
Jag beställde en kartong med 36 påsar mega-pop och ett kilo Flavacol salt.
För detta betalade jag 365kr ink moms (252kr för mega-popen och 28kr för saltet och 85kr i frakt).

Om man går in på deras sida och registrerar sig så går det att välja om man köper privat eller genom företag.

Matte.

#34

Postad 05 augusti 2005 - 20:59

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Matte 75: jo jag vet att det varit så, dock trots hemsida så småordrar tas inte emot längre.

Men som sagt det är bara att tacka och taemot om man kommer billigt undan =)

Erkänn att de är tokigt goda =)
Vad har du för maskin?

Mvh

The Hulk

#35

Postad 05 augusti 2005 - 21:24

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
The Hulk:

Jag har en Big popper från teknikmagasinet.

Ja dom är väldigt goda. Flavacol-saltet är perfekt på dom.


Matte.

#36

Postad 05 augusti 2005 - 23:40

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Hur har oljan och salt/popcorn funkat i din maskin, några tips till de som hört av sig till mig om mängd av kärnor/olja/salt?

Mvh

the Hulk

#37

Postad 06 augusti 2005 - 12:47

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Kärnorna är betydligt större än de man köper i handeln och bättre kvalitet från USA.


Jag vill inte verka negativ men de där stora kärnorna är med stor säkerhet genmodifierade, eller? Eftersom man inte forskat tillräckligt i genmodifiering och dess eventuella konsekvenser tycker jag inte att man bör äta mycket av de.

#38

Postad 06 augusti 2005 - 12:57

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
The Hulk Har du en hemsida till din butik? Säljer ni över nätet?

#39

Postad 06 augusti 2005 - 13:08

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
De behöver inte vara genmodifierade. Det finns hur många naturliga majssorter som helst (även om inte alla lämpar sig för poppning). Sen är det inte alls säkert att de gamla vanliga Bonnie Lee-kornen är omodifierade. Man vill ju gärna veta, men det är inte helt lätt att ta reda på eftersom det hymlas mycket med det.

#40

Postad 06 augusti 2005 - 14:46

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Trekker: Ärligt ingen aning skall ta up det med Funfood på Måndag.
Ja jag har en hemsida www.audioexperience.se dock har jag itne hunnit slänga upp popcorntillbehören än.
Under nätbutik ligger mer produkter hemsidan talar mer om att jag är distributör av AVI och Audes medans nätbutiken är olika märken och produkter.

Kärnor och tillbehör kommer att komma upp.


Under demoex så finner du popcornmaskin, den nya som kommit från Gold Medal fick jag reda på som sagt igår att de nu äntligen kommit.

Har ni möjlighet så kom gärna till Göteborg första helgen i September Lördagen där då skall vi ha en minimässa hos mrking sedan när vi fått klart i lokalen en större tillställning där istället.

Där kan ni få se en maskin samt smaka och klämma lite på produkterna.


Se länk:

Min mässa i Göteborg.

Mvh

Redigerat av The Hulk, 06 augusti 2005 - 15:34.


#41

Postad 06 augusti 2005 - 15:21

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
(Det var inte jag som undrade om hemsidan - jag googlade din signatur i förrgår redan ;) )

#42

Postad 06 augusti 2005 - 15:35

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Clevername: Så sant rättat lite =)

#43

Postad 07 augusti 2005 - 01:13

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Tänkte testa att poppa denna olja + kärnor i bvanlig kastrull för att att se hur det blir.
Får många frågor om det funkar, det bör det göra imed vi talar om värme men det hela nog mer om dosering och vilken grad på spisen.


Matte 75, har du lust att dela med dig av dina erfarenheter av Big Popper då jag fått förfrågningar om detta.

tack på förhand,.

Mvh

The Hulk

#44

Postad 07 augusti 2005 - 11:10

TomasO
  • TomasO
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Hemligheten ligger i att använda en enda gryta till att göra popcorn i, och ALDRIG diska den!
Smaken blir bara bättre och bättre

Jag kör med rapsolja, och amerikanskt majs. mmmmmmmmmmm

<{POST_SNAPBACK}>


Kom ihåg att det är väldigt onyttigt att äta härsket fett! Även om det kan smaka bättre.

"När fettet tar åt sig syre blir det efter hand härsket eller "peroxiderat" och allt farligare. Det är nu fullproppat med "lipida hydroperoxidmolekyler" - som hör till de fientligaste fria radikaler som finns.

Sådana vill man inte få in i kroppen genom att äta härsket fett. De är en tidsinställd bomb som garanterat kommer att explodera i cellerna." Referens:länk

<{POST_SNAPBACK}>

Detta är lite av en bisats till tråden men, men.
Ovanstående gäller iofs fett som lätt oxiderar/härsknar tex animaliskt mättat fett (smör osv). Rapsolja påverkas inte nämnvärt av syre och är inte känsligt för oxidation, därav är det ej heller kylvara och här lång hållbarhet. Men det klart körs det med samma kittel i åratal så....

#45

Postad 07 augusti 2005 - 13:42

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
ok gott folk, jag kommer idag att åka till min lokal och hämta varorna och ikväll testa i kastrull på olika värme.

Det jag är rädd för ang Bigpopper är följande:

Imed att denna olja som jag har klarar högre temperaturer och effektiviteten ökar med detta så är jag rädd att Bigpopper som jag antar är byggd för "vanlig" olja kanske inte håller tillräckligt hög temperatur och därmed förlorar lite av prestandan men iof inte den goda smaken.

Går det att steglöst öka/sänka värmen på dessa maskiner?

De maskiner som jag för är förinställda nämligen passande denna olja och därför blir det nästan 100% poppade kärnor all the time.

Där är det faktiskt lite fördel kastrull, manuellt och jobb men där kan man labba sig fram vilken som passar bäst misstänker 6an faktiskt men testa även 5an.

Mvh
The Hulk

Redigerat av The Hulk, 07 augusti 2005 - 13:43.


#46

Postad 07 augusti 2005 - 13:53

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
The Hulk:

På min Big popper har jag två effektlägen, läget med lägre effekt kan man använda för att rosta kaffebönor och läget med högre effekt till popcorn.

Det är inga problem att poppa dessa portionsförpackning-popcorn på den. Funkar hur bra som helst. Jag brukar ta ca hälften av popcornen från portionsförpackningen, det brukar bli ganska lagom.


Matte.

Redigerat av Matte75, 07 augusti 2005 - 13:57.


#47

Postad 07 augusti 2005 - 13:59

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Matte75: Fasen va bra, det gott att höra för kastrull skall inte vara något problem.
Får la fota godingarna efter =)

Till er som ville ha start "kitet" för 10:- + frakt skickar jag imorgon.
Dvs olja och popcorn + salt för 2 poppningar i Bigpopper.

Mvh

Redigerat av The Hulk, 07 augusti 2005 - 14:01.


#48

Postad 07 augusti 2005 - 14:01

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
The Hulk:

Jag har även testat med vanlig kastrull och det har oxå funkat bra.

Matte.

#49

Postad 07 augusti 2005 - 14:02

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Matte75:

Dåså, fasen va bra.
Vad blev bäst 5 eller 6an på spisen?

#50

Postad 07 augusti 2005 - 14:12

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Olika spisar har lite olika effekt på sina sifferlägen. Min spis har tex bara 3 sifferlägen. Det är därför lite svårt att överföra resultaten på det viset.

Hur som helst... här är en dum fråga: kokosnötolja är inte samma sak som kokosfett va?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.