Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska Apple TV kopplas direkt in i TV:n?

6 svar till detta ämne atv
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 februari 2022 - 09:42

Unregisteredd258cb9b
  • Unregisteredd258cb9b
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Vi har skaffat ny tv med 4K och då passade vi på att förnya Apple TV till 4K också. Visst, bilden är mycket bättre om man spelar upp media med 4K-material men inte så bra som jag förväntade mig. Går jag riktigt nära tv:n ser jag pixlar.

Jag har googlat lite om hur man kopplar in ATV till tv:n och på en del ställen säger man att man ska koppla in HDMI-kabel till förstärkaren först och sedan från förstärkaren till tv:n. Vilket är rätt?



#2

Postad 26 februari 2022 - 09:59

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Spelar ingen större roll. Ljudet får du genom ARC och Apple TV klarar ändå inte bitstream. Jag kör min streamer (shield) genom försteget.

1080p vs 4K är ingen extrem skillnad. Det beror lite på vad du har för avstånd samt storlek på tv, alltså hur mycket skillnad du ”märker”.

Vad har du för tv?

#3

Postad 26 februari 2022 - 10:26

Unregisteredd258cb9b
  • Unregisteredd258cb9b
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Spelar ingen större roll. Ljudet får du genom ARC och Apple TV klarar ändå inte bitstream. Jag kör min streamer (shield) genom försteget.

1080p vs 4K är ingen extrem skillnad. Det beror lite på vad du har för avstånd samt storlek på tv, alltså hur mycket skillnad du ”märker”.

Vad har du för tv?

Det är en Hitachi 65"

https://tv.hitachi.eu/nd-sv/65HAL7250

 

Ja, OK men då är det väl bästa bild som går att få. Ska läsa igenom klistrade kalibreringstrådarna som finns också.

 

Sedan ljudet då, som jag tänkte ta i en annan tråd. Ett 5.1 hemmabiosystem som inte alls funkar som det ska. Hörs bara i en högtalare fram. Värdelöst. Fattar inte hur man kopplar in den i tv:n så att det låter lika bra som förra tv:n en 50" plasma från 2007.


Redigerat av Unregisteredd258cb9b, 26 februari 2022 - 10:27.


#4

Postad 26 februari 2022 - 10:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Det är en Hitachi 65"

https://tv.hitachi.eu/nd-sv/65HAL7250

 

Ja, OK men då är det väl bästa bild som går att få. Ska läsa igenom klistrade kalibreringstrådarna som finns också.

 

Sedan ljudet då, som jag tänkte ta i en annan tråd. Ett 5.1 hemmabiosystem som inte alls funkar som det ska. Hörs bara i en högtalare fram. Värdelöst. Fattar inte hur man kopplar in den i tv:n så att det låter lika bra som förra tv:n en 50" 

Arc brukar finnas i hdmi2 porten. Sen får du gå in i tv inställningar och ändra till ljud ut via ljudanläggning . Lycka till. Alt kan du koppla in en optisk kabel mellan tv och stärkare. Då får du ändra lite i inställningarna i stärkaren så den ger ljud via optisk anslutning



#5

Postad 26 februari 2022 - 12:19

Unregisteredd258cb9b
  • Unregisteredd258cb9b
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Arc brukar finnas i hdmi2 porten. Sen får du gå in i tv inställningar och ändra till ljud ut via ljudanläggning . Lycka till. Alt kan du koppla in en optisk kabel mellan tv och stärkare. Då får du ändra lite i inställningarna i stärkaren så den ger ljud via optisk anslutning

Aha OK. Vet inte exakt vad Arc är men googlade lite. Förstår jag dig rätt att det ska räcka med en annan HDMI kabel från förstärkaren till tv:n för att det ska fungera bra?



#6

Postad 26 februari 2022 - 13:40

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Aha OK. Vet inte exakt vad Arc är men googlade lite. Förstår jag dig rätt att det ska räcka med en annan HDMI kabel från förstärkaren till tv:n för att det ska fungera bra?

Borde det göra. Kolla manualen till tv. Men om du har atv i hdmi1 så kopplar du in en kabel i hdmi2 från tv till en av  ingångarna i stärkaren.



#7

Postad 27 februari 2022 - 10:47

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Det är en Hitachi 65"
https://tv.hitachi.eu/nd-sv/65HAL7250

Ja, OK men då är det väl bästa bild som går att få. Ska läsa igenom klistrade kalibreringstrådarna som finns också.

Sedan ljudet då, som jag tänkte ta i en annan tråd. Ett 5.1 hemmabiosystem som inte alls funkar som det ska. Hörs bara i en högtalare fram. Värdelöst. Fattar inte hur man kopplar in den i tv:n så att det låter lika bra som förra tv:n en 50" plasma från 2007.


Ja okej, om du skulle uppgradera till tex en OLED modell så hade du märkt betydligt större skillnad i bildupplevelse.
Däremot pixlarna kommer du alltid att se om du kollar precis vid teven. Men man sitter ju i soffan :)

Vad är det för hemmabiosystem? Är det riktiga högtalare med en förstärkare? Kablar med + och - mellan dessa?

Vanligtvis används hdmi eller optiskt kablage för ljudöverföring. Hdmi är ju enklast. Eftersom du bara får ljud i en högtalare låter det som något är felkopplade eller fel inställning.




Även taggad med atv

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.