Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Covid-19 (var preppers)

3035 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#51

Postad 03 mars 2020 - 18:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

anser inte att man har foliehatt bara för att man läst att sjukhuspersonal har vittnat om fler döda än statistiken säger. 

 

Vad tror du själv? Tror du personalen ljuger? vad tjänar dom på att hitta på ?

Problemet här är ju att vi inte heller har säkra källor som kan visa på bevis för att det är ett mörkertal, det blir altså känslor som styr vilka siffror man vill tro på och därför är det alltid mera riktigt att se vad statliga institut rapporterar även om det blir lite lagg mellan rykten - fakta.



#52

Postad 03 mars 2020 - 18:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Problemet här är ju att vi inte heller har säkra källor som kan visa på bevis för att det är ett mörkertal, det blir altså känslor som styr vilka siffror man vill tro på och därför är det alltid mera riktigt att se vad statliga institut rapporterar även om det blir lite lagg mellan rykten - fakta.

 

jo i och för sig. ligger något i det.  men jag är ändå ganska övertygad om att det finns ett stort mörkertal.

 

Du vet väl hur det såg ut med Tjernobylkatastrofen? hur många officiella döda fanns det där? :)



#53

Postad 03 mars 2020 - 18:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ja jag tror också att flera länders tal är felaktiga, men kan inte basera tilltag på något jag tror. Det blir tyvärr konspirationsteori/foliehatt även om man har rätt eftersom det är baserat på just tro.

#54

Postad 03 mars 2020 - 19:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja jag tror också att flera länders tal är felaktiga, men kan inte basera tilltag på något jag tror. Det blir tyvärr konspirationsteori/foliehatt även om man har rätt eftersom det är baserat på just tro.

 

är svenska staten också konspirationsteoretiker som sitter med foliehatt på då när dom väljer att ställa in alla flyg till och från Iran just pga att dom inte litar på siffrorna från dom?

 

sen kan man ju undra vilka källor som är tillförlitliga nu för tiden? 

Kommer det fram mer bevis innifrån sjukhusen så anser jag att det är minst lika tillförlitligt som självutnämnda "oberoende" myndigheter.,



#55

Postad 03 mars 2020 - 20:06

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Att Sverige ställer in flyg är mer en försiktighets åtgärd

#56

Postad 03 mars 2020 - 20:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att Sverige ställer in flyg är mer en försiktighets åtgärd


Japp, försiktiga eftersom dom tror att Iran ljuger vilket jag också är övertygad om att dom gör.

#57

Postad 03 mars 2020 - 20:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

När det bekräftas från flera seriösa källor så blir det mera troligt.

 

Här i Norge är vi uppe i 32st smittade, de flesta kommer direkt från uppehåll i nord-italien medans den sista nu är en spridning från en av disse som vart i italien til en "ny" person.



#58

Postad 03 mars 2020 - 21:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Relevant är dock vad man grundar sin oro på, medias skrämselpropaganda (finns ju trots allt en del Coronarelaterat bakom betalväg) eller fakta och statistik (hur stor risk).

Media har absolut ingen vinning i att rapportera ”tråkiga” nyheter, de vill sälja till varje pris, butikerna tjänar storkovan på desperata människor som skall bunkra torrfoder, Apotek drar in multum på att sälja andningsskydd och handsprit.

Människor från Iran letar sig hit iaf utan att vara beroende av direktflyg, att de tar en annan resväg ökar snarare risken för att fler smittas och jag är övertygad om att vi är bättre på att ta hand om eventuella smittade här än i Iran.

Hur försiktiga skall vi vara tycker ni?? Skall vi stänga alla skolor och arbetsplatser? Skall vi stoppa alla flyg och stänga gränserna? Skall vi sätta hela svenska folket i husarrest? Jag menar, man kan ju inte vara nog försiktig......

#59

Postad 03 mars 2020 - 21:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Man bör tänka på att siffrorna gäller bekräftade fall. Många får tydligen lindriga symptom, dvs det är inte alls säkert att alla eller ens merparten söker vård.

 

Snart kommer The Last of Us Part II. ;)



#60

Postad 04 mars 2020 - 13:41

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

jo men alla går ju bara efter officiella siffror. alltså siffror som Iran (till exempel) går ut med. BBC har ju lika lite inblick i irans sjukhus som alla andra, så bara för att tillförlitliga källor rapporterar det som landet ifråga säger betyder ju inte att det är hela sanningen.

 

Kom med konkreta exempel där betrodda medier rapporterat vad du skriver. Känslor och killgissningar ger jag inte så mycket för. 

 

Ja det är ett problem att totalitära stater undviker att rapportera siffror för att framstå i bättre dager men lösningen är inte att gå på känsloargument och anekdotisk bevisföring. 

 

Sedan är det så att det finns ett mörkertal för folk som har lindrig symptom och antagligen är siffrorna ovan i underkant. Men det är sådant som de jobbar med statistik tar hänsyn till. 

 

Ledsen men jag är allergisk när folk går loss på att "inte litar på" officiella siffror. Det är sällan alternativa siffror är korrekta och då skall de vara väl uppbyggda, som t ex Wikileaks.  



#61

Postad 04 mars 2020 - 14:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kom med konkreta exempel där betrodda medier rapporterat vad du skriver. Känslor och killgissningar ger jag inte så mycket för. 

 

Ja det är ett problem att totalitära stater undviker att rapportera siffror för att framstå i bättre dager men lösningen är inte att gå på känsloargument och anekdotisk bevisföring. 

 

Sedan är det så att det finns ett mörkertal för folk som har lindrig symptom och antagligen är siffrorna ovan i underkant. Men det är sådant som de jobbar med statistik tar hänsyn till. 

 

Ledsen men jag är allergisk när folk går loss på att "inte litar på" officiella siffror. Det är sällan alternativa siffror är korrekta och då skall de vara väl uppbyggda, som t ex Wikileaks.  

 

 

det är inte det att jag inte misstror medierapporteringen. Dom rapporterar nog EXAKT det dom vet.  Det enda jag säger är att jag tror dödstalet är mycket högre.. Som sagt så finns det ju sjukhuspersonal som vittnar om något helt annat.

 

Men det återstår väl att se. troligtvis får vi aldrig reda på hur många som dött  eller kommer att dö av viruset.



#62

Postad 04 mars 2020 - 14:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Så, Andreas, om du exempelvis läser om någon akutmottagning där det rapporteras om massvis med döda i trafikolyckor så är din reaktion att ifrågasätta officiella siffror kring döda i trafiken? Eller är det bara nu du tycker enstaka uttalanden från sjukvårdspersonal trumfar siffror från myndigheter?

 

Jag håller med om att Iranska och Kinesiska myndigheter inte har det största förtroendekapitalet men att från en skepsis till dem gå till en övertro på "gott och blandad info" på nätet ligger åt det konspirationsteoretiska hållet.

 

Och även om du inte inser det själv så har dina senaste inlägg inte direkt tvättat dig ren från den stämpeln.



#63

Postad 04 mars 2020 - 15:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Så, Andreas, om du exempelvis läser om någon akutmottagning där det rapporteras om massvis med döda i trafikolyckor så är din reaktion att ifrågasätta officiella siffror kring döda i trafiken? Eller är det bara nu du tycker enstaka uttalanden från sjukvårdspersonal trumfar siffror från myndigheter?

 

Jag håller med om att Iranska och Kinesiska myndigheter inte har det största förtroendekapitalet men att från en skepsis till dem gå till en övertro på "gott och blandad info" på nätet ligger åt det konspirationsteoretiska hållet.

 

Och även om du inte inser det själv så har dina senaste inlägg inte direkt tvättat dig ren från den stämpeln.

 

jag ser ingen anledning till att dom skulle ljuga, gör du? så rapporterar läkarna direkt från mottagningen om att dom precis fått in 20 st döda från en trafikolycka, och svt går ut med att det är 12 döda så litar jag mer på läkarna som befinner sig på mottagningen ja.

 

Är inte alltid rätt info kommer fram till media och ibland är det fördröjning. inget konstigt egentligen, och det händer ju titt som tätt att media har fel.

 

senast här om dagen till exempel skrev svt om ett 13:e coronafall i göteborg,, som som lite senare dementerade.



#64

Postad 04 mars 2020 - 15:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

jag ser ingen anledning till att dom skulle ljuga, gör du? så rapporterar läkarna direkt från mottagningen om att dom precis fått in 20 st döda från en trafikolycka, och svt går ut med att det är 12 döda så litar jag mer på läkarna som befinner sig på mottagningen ja.

Fast nu missar du poängen. Jag (och ingen annan heller så vitt jag kan se) har ifrågasatt att någon sjukhuspersonal sagt det du påstår att de sagt. Vi ifrågasätter din metod att använda dessa uttalanden för att göra en generell bedömning av coronavirusets farlighet istället för att lita på myndigheter och organisationers information.

 

Min poäng var att enstaka uttalanden från sjukhuspersonal inte bör trumfa samlad statistik.

 

 

Är inte alltid rätt info kommer fram till media och ibland är det fördröjning. inget konstigt egentligen, och det händer ju titt som tätt att media har fel.

 

senast här om dagen till exempel skrev svt om ett 13:e coronafall i göteborg,, som som lite senare dementerade.

Ok? Och eftersom nyhetsrapportering inte alltid är 100% korrekt så är det bättre att pussla ihop någon egen alternativstatistik baserat på tro och magkänsla?



#65

Postad 04 mars 2020 - 15:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Fast nu missar du poängen. Jag (och ingen annan heller så vitt jag kan se) har ifrågasatt att någon sjukhuspersonal sagt det du påstår att de sagt. Vi ifrågasätter din metod att använda dessa uttalanden för att göra en generell bedömning av coronavirusets farlighet istället för att lita på myndigheter och organisationers information.

 

Min poäng var att enstaka uttalanden från sjukhuspersonal inte bör trumfa samlad statistik.

 

 

Ok? Och eftersom nyhetsrapportering inte alltid är 100% korrekt så är det bättre att pussla ihop någon egen alternativstatistik baserat på tro och magkänsla?

 

nej jag litar inte helt på myndigheter, inte vissa och inte alla gånger. i detta fall litar jag dock på svenska myndigheter att dom skriver vad dom vet. 

Dock tror jag lika mycket på sjukpersonalen som faktiskt jobbar där och är dom enda som har insyn om hur det verkligen ligger till.



#66

Postad 04 mars 2020 - 15:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ok. Där skiljer vi oss åt då eftersom jag anser att enstaka sjukvårdare har sämre överblick än myndigheter och organisationer och därmed är en mycket sämre källa för hur allvarligt läget är.



#67

Postad 04 mars 2020 - 15:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ok. Där skiljer vi oss åt då eftersom jag anser att enstaka sjukvårdare har sämre överblick än myndigheter och organisationer och därmed är en mycket sämre källa för hur allvarligt läget är.

 

det är din teori. Respekterar den. 



#68

Postad 04 mars 2020 - 21:30

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Det enda jag säger är att jag tror dödstalet är mycket högre.. 

 

Jag tror att mörkertalet på smittade är stort. Jag tror att det redan nu är miljoner smittade, och inte bara "94 216" worldwide. Det skulle i sin tur innebära med mina överdrivna siffror, en dödlighet som är klart lägre än vad som rapporteras... Förklaras enklast med att många verkar få lindriga symptom (och alltså inte söker vård överhuvudtaget, utan kanske går till jobbet/skolan som vanligt etc).

 

Jag tror däremot precis tvärtom mot dig, dödstalet i covid19 är väldigt exakt, något som enligt ovan innebär att dödligheten i sjukdomen är betydligt lägre än rapporterat.

 

Jag är dock inte läkare, sjuksköterska, forskare, insatt, eller liknande, så det är lika lösa tankar som dina. Men jag har mer rätt, naturligtvis  ;)

 

Vad vi däremot har gjort är att ha ett visst förråd med konservmat, torrvaror och vatten i händelse av problem; generatorlampa, fotogen, tält, värmemöjligheter etc. Inget stort förråd av mat, men så vi klarar oss som familj ett par veckor eller så. Krisar det våldsamt och länge så har vi andra möjligheter framåt också, men det handlar snarare om kunskap än om förråd.

Edit: Detta har vi haft länge, bara för att...


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 04 mars 2020 - 21:32.


#69

Postad 04 mars 2020 - 22:18

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

det är inte det att jag inte misstror medierapporteringen. Dom rapporterar nog EXAKT det dom vet.  Det enda jag säger är att jag tror dödstalet är mycket högre.. Som sagt så finns det ju sjukhuspersonal som vittnar om något helt annat.

 

Men det återstår väl att se. troligtvis får vi aldrig reda på hur många som dött  eller kommer att dö av viruset.

Vilka är all denna personal du pratar om men inte kan länka till? Och varför skulle enskilda läkare se helheten bättre än en myndighet som tar in all information? 

 

Anledningen till att myndigheter och statliga verk oftast har en bättre bild är för att de har en SAMLAD bild av läget från alla sjukhus och alla läkare. Inte vad en läkare ser på plats. Eller hur tror du myndigheterna får sin information? 

 

Klart jag förstår att du inte vill lita på Irans hälsoministerium, jag tar nog deras rapportering med en nypa salt också men det kan ju inte vara basen för att inte lita på myndigheter? 

 

Edit: Det är för övrigt omöjligt att få reda på hur många som smittas och dör av viruset då alla inte testas och många kan dö av andra orsaker utan att man upptäcker viruset. 


Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 04 mars 2020 - 22:19.


#70

Postad 04 mars 2020 - 22:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag håller med de som tror att mörkertalet i antal drabbade är stort. De flesta drabbade får ju (precis som ofta vid influensa) lindriga symtom. Då söker man inte vård utan man blir en del av "mörkertalet". Däremot så tror jag siffrorna gällande dödsfall stämmer bättre. Man skall inte glömma att efter SARS fick Kina mycket kritik för "mörkläggning". Nu har många organisationer snarare berömt Kina för öppenheten och Kina har majoriteten av fallen hittills. Iran kan nog mörklägga en del men där är inte de största siffrorna. Sedan tycker jag man skall skilja på mörkläggning och dålig inrapportering av andra skäl.

 

En intressant tycker jag är att fyra länder har majoriteten av fallen enligt flera källor. Av mer än 95 000 fall så är färre än 1000 utanför dom fyra. Man kan ju fråga sig varför det blivit så. Jag har hört smittskyddsexperter spekulera i om det ger några tips avseende hur man kan begränsa smittan. Varför har det dragit iväg i Italien när det inte gjort det i Tyskland eller Frankrike? Men jag vet att det finns vissa förklaringar också.

 

Vem eller vad man skall tro på kan man värdera på olika sätt. Jag tycker det blir konstigt om man litar mera på enskilda vårdgivare än myndigheter och organisationer. Idag tror jag det finns tält utanför Sahlgrenska som skall användas för att testa misstänkt smittade. Jag har inte hört om tält i övriga Sverige så signalvärdet blir ju stort men smittan i Göteborg är väl inte så mycket värre än övriga Sverige? Sedan handlar det också om perspektiv. En del vill slå på stor trumma för att öka beredskapen, andra är mera försiktiga för att undvika onödig oro. Vad som är rätt eller fel kan man ha olika åsikter om.

Handsprit och munskydd är slutsålt lite varstans har jag förstått. Handspriten har väl en viss logik men varför munskydd?

 

Sedan hoppas jag alla är "preppers" i någon form :) . Klarar man sig inte utan vatten i kranen eller el i kontakten i några timmar då blir man ju snabbt ett problem för omgivningen om något händer. Lite mat i beredskap om man blir sjuk kan ju också vara bra. Bor man inne i större städer så är ju långvariga elavbrott sällsynta men kortvariga händer ibland. Jag har en viss beredskap men några dagar utan el skulle bli trassligt med tanke på kyl och frys. 

 

Jag tror det blir värre innan det blir bättre i t ex Sverige men kulmen i Kina är förhoppningsvis passerad. Förhoppningsvis så blir det inte så mycket värre globalt heller. Men jag kan ha helt fel :) . 


Redigerat av Mr_Tom, 04 mars 2020 - 22:23.


#71

Postad 05 mars 2020 - 13:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Sjukt överdrivet.
Som när fågelinfluensa,grisinfluensa å vad allt som tidigare varit.

Man kan ju fan tro att det är Ebola som blivit luftburet och folk dör i 10000000tal.

#72

Postad 05 mars 2020 - 13:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ja det ser nu ut att bli mer normal dödsprocent, men när den siffran var på 2,3% så såg det faktiskt inte bra ut. Spanska sjukan har du kanske hört om, där var dödlighet av de diagnoserade på 2,5%. Normal influensa 0,1% så även om man inte flyttade ned i bunkern bara för detta så var det lite otäck statistik det måste du ju hålla med om?



#73

Postad 05 mars 2020 - 13:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Ja det ser nu ut att bli mer normal dödsprocent, men när den siffran var på 2,3% så såg det faktiskt inte bra ut. Spanska sjukan har du kanske hört om, där var dödlighet av de diagnoserade på 2,5%. Normal influensa 0,1% så även om man inte flyttade ned i bunkern bara för detta så var det lite otäck statistik det måste du ju hålla med om?


Ja men man kanske inte bör skapa total panik för en influensa som inte är farlig för friska människor .

Sen är det ju såklart tråkigt att svaga stryker med men.

Om nu inte denna är farligare på något speciellt sätt ?

#74

Postad 05 mars 2020 - 14:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det enda är väl att man inte blir immun och därmed kan få den flera gånger.

 

Nej panik är aldrig bra, men fakta och perspektiv tycker jag personligen är bra. För min egen del så blev det lite mera intressant när det stod i tidningen att en i samma stad jag bor i hade fått det så ja...



#75

Postad 05 mars 2020 - 14:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

varför har så många argumentet att detta viruset är inte farligt. Det är bara gamla och sjuka människor som dör.. Som att dom inte existerade..

Vet inte hur många pensionärer det bor i världen, vet heller inte hur många multisjuka det finns men det lär vara ett gäng i alla fall ;)

 

Ska man inte bry sig om dessa människor? 

Jag tror inte alla som är rädda är rädda för att just dö. istället kanske det är så att man inte vill sprida viruset vidare, till dom som antigen är sjuka eller gamla. 

 

Dessutom är det ju inte bara människors hälsa som påverkas, allt påverkas, ekonomin påverkas,  flygbolagen går på knäna, stora företag går på knäna, bristvaror i butikerna, ja det är massor som påverkar som är negativt för oss förutom just vår hälsa. 



#76

Postad 05 mars 2020 - 15:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Snygg halmgubbe. Vem har sagt att det inte spelar någon roll att gamla och sjuka människor dör?



#77

Postad 05 mars 2020 - 15:08

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Sjukt överdrivet.
Som när fågelinfluensa,grisinfluensa å vad allt som tidigare varit.

Man kan ju fan tro att det är Ebola som blivit luftburet och folk dör i 10000000tal.

Nu hade iofs fågelinfluesan en dödlighet på runt 60%. Så det kanske var ett dåligt exempel. 

 

varför har så många argumentet att detta viruset är inte farligt. Det är bara gamla och sjuka människor som dör.. Som att dom inte existerade..

Vet inte hur många pensionärer det bor i världen, vet heller inte hur många multisjuka det finns men det lär vara ett gäng i alla fall ;)

 

Ska man inte bry sig om dessa människor? 

Jag tror inte alla som är rädda är rädda för att just dö. istället kanske det är så att man inte vill sprida viruset vidare, till dom som antigen är sjuka eller gamla. 

 

Dessutom är det ju inte bara människors hälsa som påverkas, allt påverkas, ekonomin påverkas,  flygbolagen går på knäna, stora företag går på knäna, bristvaror i butikerna, ja det är massor som påverkar som är negativt för oss förutom just vår hälsa. 

1. Vem har sagt att vi inte bryr oss om dessa människor? Det har aldrig varit frågeställning. Frågeställning var dödligheten och officiella siffror kontra inofficiella i siffror. 

2. Samma sak här, det har inte varit frågeställningen innan. Du kan ju inte bara byta frågeställning mitt i diskussionen. Men skall jag tolka detta som du motvilligt erkänner att dödligheten verkar ligga på de siffror som presenteras här tidigare och nu vill byta fokus till något annat?



#78

Postad 05 mars 2020 - 15:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 2

Jag bara hoppas att inte PS5 blir försenad :lol:



#79

Postad 05 mars 2020 - 16:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Snygg halmgubbe. Vem har sagt att det inte spelar någon roll att gamla och sjuka människor dör?

 

personer som säger/skriver det jag tog upp.  inte direkt, men indirekt. 

"äh, detta är fjantigt, bara gamlingar som dör. Jag reser till italien som vanligt."

"äh, ingen dör av lite hosta"

 

Det är personer med den attityden jag tänker på.


Nu hade iofs fågelinfluesan en dödlighet på runt 60%. Så det kanske var ett dåligt exempel. 

 

1. Vem har sagt att vi inte bryr oss om dessa människor? Det har aldrig varit frågeställning. Frågeställning var dödligheten och officiella siffror kontra inofficiella i siffror. 

2. Samma sak här, det har inte varit frågeställningen innan. Du kan ju inte bara byta frågeställning mitt i diskussionen. Men skall jag tolka detta som du motvilligt erkänner att dödligheten verkar ligga på de siffror som presenteras här tidigare och nu vill byta fokus till något annat?

 

läs mitt svar ovan.



#80

Postad 05 mars 2020 - 17:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
"Det vi vet från Kina handlar om 100 000 sjuka, utifrån en befolkning på 10 miljoner, och där 90 procent har varit väldigt lindrigt sjuka. Det är ett scenario som vi vet kan hända. Men då pratar vi 1 procent av befolkningen. Det är den enda tunga kunskapen vi har i dag, allt annat är spekulation, säger Anders Tegnell.

Han tycker också att jämförelsen mellan coronaviruset och influensan är helt rimlig.

– Som en sjukdom för individen är den väldigt lik influensa. En lindrig sjukdom för en stor andel av alla som får den och ungefär samma riskgrupper har större risk att dö. Dödligheten på befolkningsnivå kommer sannolikt att ligga på samma nivå som influensan. Det finns väldigt många likheter, säger Anders Tegnell.

– Sen blir konsekvenserna annorlunda. Eftersom ingen är immun kan så många fler få den samtidigt. Det blir en mycket större belastning på vården och samhället. Det är där utmaningen ligger, inte i att det skulle vara en väldigt farlig sjukdom i sig."

Från Aftonbladet.

Stämmer detta är ju allt sjukt överdrivet som jag misstänkte

#81

Postad 05 mars 2020 - 17:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

"Det vi vet från Kina handlar om 100 000 sjuka, utifrån en befolkning på 10 miljoner, och där 90 procent har varit väldigt lindrigt sjuka. Det är ett scenario som vi vet kan hända. Men då pratar vi 1 procent av befolkningen. Det är den enda tunga kunskapen vi har i dag, allt annat är spekulation, säger Anders Tegnell.

Han tycker också att jämförelsen mellan coronaviruset och influensan är helt rimlig.

– Som en sjukdom för individen är den väldigt lik influensa. En lindrig sjukdom för en stor andel av alla som får den och ungefär samma riskgrupper har större risk att dö. Dödligheten på befolkningsnivå kommer sannolikt att ligga på samma nivå som influensan. Det finns väldigt många likheter, säger Anders Tegnell.

– Sen blir konsekvenserna annorlunda. Eftersom ingen är immun kan så många fler få den samtidigt. Det blir en mycket större belastning på vården och samhället. Det är där utmaningen ligger, inte i att det skulle vara en väldigt farlig sjukdom i sig."

Från Aftonbladet.

Stämmer detta är ju allt sjukt överdrivet som jag misstänkte

 

 

fast återigen så tas det bara upp att dödligheten är låg. inget annat.

Men allt runtomkring då?  saker som jag nämnde ovan? som ekonomi, inställda transportmedel, skolor som stänger och liknande saker. knappast bra att allt detta händer.

 

i nuläget är det kanske inte så illa eller värre än vanlig influensa, men INGEN vet vart detta kommer att sluta. Det finns heller inget vaccin än, så allt är ju en försiktighetsåtgärd.

 

Tänk om ingen skulle bry sig eller vidta alla "överdrivna" åtgärder som sker nu, och viruset skulle sprida sig som en löpeld.

Vilket ramaskri det skulle bli då om att myndigheterna inte vidtog några åtgärder, eller att det skedde alldeles försent. 

 

Eftersom ingen som vet hur detta utvecklar sig så tycker jag faktiskt inte att det är så överdrivet.



#82

Postad 05 mars 2020 - 18:35

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Frågan är om det inte är en plusaffär ändå, en miljon kineser dör varje år kopplat till luftföroreningar men nu när en hel del industrier står still så är det mycket bättre luft/mindre föroreningar.

#83

Postad 05 mars 2020 - 19:03

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Någon som bevakar flyg/hotellpriser och har koll på om det haft något effekt eller om man ställer in flyg för att möta det minskade resandet? Hade suttit fint med en kraftigt subventionerad långresa.

#84

Postad 05 mars 2020 - 19:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 

 

i nuläget är det kanske inte så illa eller värre än vanlig influensa, men INGEN vet vart detta kommer att sluta. Det finns heller inget vaccin än, så allt är ju en försiktighetsåtgärd.

 

 

Ett vaccin är på gång i Israel. 



#85

Postad 05 mars 2020 - 19:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ett vaccin är på gång i Israel. 

 

ja jag vet. kommer dock nya uppgifter varje dag om när det är klart.  

 

stor ökning idag här i sverige. 

eftersom man ska lita på uppgifterna från media och myndigheter så har det varit en ökning från 35 fall till 94st från kl 10.50 fram till nu. 



#86

Postad 05 mars 2020 - 19:33

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Någon som bevakar flyg/hotellpriser och har koll på om det haft något effekt eller om man ställer in flyg för att möta det minskade resandet? Hade suttit fint med en kraftigt subventionerad långresa.

 Norra Italien har väldigt bra priser just nu, samma gäller säkert  till Kina men känner inget direkt sug :) 



#87

Postad 05 mars 2020 - 20:12

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Så länge fallen handlar om importfall och i dess närhet så är ju smittan fortfarande hyfsat begränsad. Rekommenderar folkhälsomyndighetens hemsida för bästa infon.

#88

Postad 05 mars 2020 - 20:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 1

Varför denna panik? Ta viruset på allvar och agera därefter så slipper man drabbas av panik. 



#89

Postad 05 mars 2020 - 20:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

På individnivå är det egentligen inte svårare att skydda sig mot Corona som mot en förkylning. Är helt övertygad om att jag inte hade haft några problem genom smittan om jag så blev drabbad, men det är snarare praktiska problem. Ingen vill ju hamna i karantän.



#90

Postad 05 mars 2020 - 21:02

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

personer som säger/skriver det jag tog upp.  inte direkt, men indirekt. 

"äh, detta är fjantigt, bara gamlingar som dör. Jag reser till italien som vanligt."

"äh, ingen dör av lite hosta"

 

Det är personer med den attityden jag tänker på.

Så du tolkar vad andra skriver istället för att läsa vad de faktiskt skriver och baserar dina slutsatser på det?

 

Eller pratar du om andra personen än de som skrivit här? Sjukt luddigt svar måste jag säga. 

 

Angående ekonomin så ser vi antagligen toppen på epidemin just nu i många länder och talen med insjuknade i västländer och andra mer utvecklade länder kommer med stor sannolikhet att sjunka snart. Och då blir påverkan på ekonomin inte så stor.

 

Sedan trivs viruset inte i varma klimat med hög luftfuktighet så när våren kommer igång på allvar i asen om några veckor kommer antalet insjuknade minska där också. 

 

 

ja jag vet. kommer dock nya uppgifter varje dag om när det är klart.  

 

stor ökning idag här i sverige. 

eftersom man ska lita på uppgifterna från media och myndigheter så har det varit en ökning från 35 fall till 94st från kl 10.50 fram till nu. 

Och smitskyddsforskare säger att detta antagligen är kulmen på viruset i Sverige. Man har spårat i princip alla till norra Italien så de som blev sjuka har insjuknat nu. 



#91

Postad 05 mars 2020 - 22:59

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Men för att återgå till ämnet så det här inte blir en Corona-tråd...borde inte solceller som är off-grid kopplade någonting för att bibehålla elen för kyl/frys?

#92

Postad 06 mars 2020 - 20:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

49 nya dödsfall i Italien nu. 

Myndigheter försöker tysta sjukhuspersonal i Iran (hittar dock inte källan just nu. men läste det på svt förut. 

Väldigt många nya fall i Sverige senaste dygnet. 

 

Detta samtidigt som att muppen tegnell säger att allt är överdrivet.

 

 

Någon som vet varför just italien är så drabbat?



#93

Postad 06 mars 2020 - 22:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 3
”Muppen Tegnell” har iof rätt, överdrivet så till den milda grad... Media eldar på som vanligt och Svensson har gapet vidöppet och sväljer utan att tugga.

En ändring av trådrubriken kanske är på sin plats då den trots allt alltid återkommer till Corona och inte det som rubriken säger ” Preppers - Ej med foliehatt”. Ny bättre rubrik: ”Corona - För oss med foliehatt”

Redigerat av lobo, 06 mars 2020 - 22:16.


#94

Postad 06 mars 2020 - 23:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Allt är överdrivet. Inget har hänt. Det är farligare att ta ett bad.

 

mvh

Bagdad Bob



#95

Postad 06 mars 2020 - 23:17

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Allt är överdrivet. Inget har hänt. Det är farligare att ta ett bad.

mvh
Bagdad Bob

Stämmer rätt bra, bara i USA dör ca: 300-350 personer varje år när de badar i badkar, inkluderar vi de som dör när de badar i öppet vatten så är det garanterar mångdubbelt fler.

mvh
Realist

Redigerat av lobo, 06 mars 2020 - 23:17.


#96

Postad 07 mars 2020 - 00:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Stämmer rätt bra, bara i USA dör ca: 300-350 personer varje år när de badar i badkar, inkluderar vi de som dör när de badar i öppet vatten så är det garanterar mångdubbelt fler.

mvh
Realist

 

 

och ni med eran statistik. corona är ingenting, här dör bara si och så.  medan vanlig influensa tar dör på massa mer.

Skillnaden är bara att covid 19 har härjar omkring i ca en månad, mendan influensa håller på hela året.

 

Ni pratar som att covid 19 är över och alla fall och all statistik är över. 

 

foliehatt eller ej, många här verkar dock stoppa huvud i sanden som vanligt likt en vänsterpartist för att man inte vill bemöta verkligheten utan hellre lever i sin lilla bubbla utan problem.



#97

Postad 07 mars 2020 - 00:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Snälla, dra inte in politiska pikar i diskussionen, då kommer den ju låsas. :mellow:



#98

Postad 07 mars 2020 - 00:52

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1

och ni med eran statistik. corona är ingenting, här dör bara si och så. medan vanlig influensa tar dör på massa mer.
Skillnaden är bara att covid 19 har härjar omkring i ca en månad, mendan influensa håller på hela året.

Ni pratar som att covid 19 är över och alla fall och all statistik är över.

foliehatt eller ej, många här verkar dock stoppa huvud i sanden som vanligt likt en vänsterpartist för att man inte vill bemöta verkligheten utan hellre lever i sin lilla bubbla utan problem.


Nu vet jag inte vad din definition av ”härjar omkring” är men första fallet rapporterades in till WHO 31:a december och man kan anta att det funnits tidigare fall också, det deklarerades ”Public Health Emergency of International Concern” den 30:e januari så det har väl ”härjats omkring” lite längre än en månad va?

#99

Postad 07 mars 2020 - 01:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

och ni med eran statistik. corona är ingenting, här dör bara si och så.  medan vanlig influensa tar dör på massa mer.

Skillnaden är bara att covid 19 har härjar omkring i ca en månad, mendan influensa håller på hela året.

 

Ni pratar som att covid 19 är över och alla fall och all statistik är över. 

 

foliehatt eller ej, många här verkar dock stoppa huvud i sanden som vanligt likt en vänsterpartist för att man inte vill bemöta verkligheten utan hellre lever i sin lilla bubbla utan problem.

 

Lugna ner dig. Ingen har sagt "corona är ingenting" , och så vitt jag har sett så är ingen heller likgiltig inför att folk dör. Vi delar bara inte din apokalyptiska/konspiratoriska inställning.

 

Och som redan sagts, politik känns väldigt onödigt att blanda in här.



#100

Postad 07 mars 2020 - 08:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Lugna ner dig. Ingen har sagt "corona är ingenting" , och så vitt jag har sett så är ingen heller likgiltig inför att folk dör. Vi delar bara inte din apokalyptiska/konspiratoriska inställning.

 

Och som redan sagts, politik känns väldigt onödigt att blanda in här.

 

jag är väldigt lugn. snyggt försök med den härskartekniken för att försöka vinna poäng.

 

jo du verkar tämligen likgiltig.  det har du bevisat flera gånger.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.