Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa mediaspelaren?

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mede8er MED600X3D (Mediaspelare) 4 6,86 (6) Inga priser
HiMedia Q5 (Mediaspelare) 8 7 (1) Inga priser
HiMedia Q5 II (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
HiMedia Q5 Pro (Mediaspelare) 3 7,5 (3) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 05 februari 2014 - 20:37

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Efter att troget kört Tvix under många år, nu senast Tvix HD S1 (och en Tvix 3D som jag lyckligtvis lyckades returnera efter att ha provat den en dag) så inser jag nu att Tvixen är död och förlegad. Inga nya produkter kommer ut, och nya firmwares släpps inte längre. Jag är helt enkelt ute efter ett ersättare till min Tvix, och jag hoppas på att få lite tips.

Kraven är relativt enkla. Mediacentret ska klara 3D, ha stöd för GPT så att jag kan stoppa in en 4 TB hårddisk utan problem, såklart fixa att streama 1080p utan lagg och dessutom ha ett snyggt UI. Jag har rätt mycket film och vill kunna kategorisera filmerna med information, fanart och cover (se bifogade bilder) så att man kan ha filmer och serier snyggt katalogiserade...

Vad jag sett så verkar Popcorn Hour A-410 Pro och Dune HD Base 3D vara de starkaste kandidaterna, men samtidigt är jag osäker på om Dune stöder GPT. Popcorn hour verkar heller inte ge användaren möjlighet att redigera filminformation i datorn, vilket Dune verkar ha programvara för? Om någon har några andra tips så tar jag tacksamt emot dem.

Är såklart även nyfiken på hur ni upplevt hur aktiva respektive tillverkare varit med nya firmwares. Dune verkar ha hunnit släppa ett flertal till sin spelare, medan Popcorn Hour inte släppt en enda till sin A-410, men den spelaren är ju å andra sidan betydligt nyare än Dunes motsvarighet. Går man och köper en spelare så vill man ju gärna ha en spelare som är någolunda framtidssäker innan man behöver byta. Det kommer blir extremt mycket jobb innan jag hunnit kategorisera om allt mitt material från min Tvix...

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  1.jpg   100,95K   7 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.jpg   75,98K   4 Antal nerladdningar


#2

Postad 07 februari 2014 - 13:26

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att jag såg ett skript som ska fungera med DUNE för att kunna återanvända TVIX infon för filmer.


Edit,, hittade det.
http://www.mpcclub.c...e player tvixie

Vet dock inte om det fungerar, om du ger dig in i ett försök, låt mig veta hur det gick... ;)

Redigerat av Unregistered04df7d78, 07 februari 2014 - 13:39.


#3

Postad 09 februari 2014 - 23:33

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att jag såg ett skript som ska fungera med DUNE för att kunna återanvända TVIX infon för filmer.


Edit,, hittade det.
http://www.mpcclub.c...e+player+tvixie

Vet dock inte om det fungerar, om du ger dig in i ett försök, låt mig veta hur det gick... ;)


Tack för infon, värt att titta närmre på iaf :)! Det är ju en hel del arbete som ligger bakom all filminfo som man samlat på sig. Å andra sidan så kanske man ska passa på att kategorisera om alltihopa så att man får samma layout på det. yaDis verkar ju vara ett av de bättre programmen för den uppgiften. Eller om någon annan har bättre förslag?

#4

Postad 11 februari 2014 - 09:24

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Tack för infon, värt att titta närmre på iaf :)! Det är ju en hel del arbete som ligger bakom all filminfo som man samlat på sig. Å andra sidan så kanske man ska passa på att kategorisera om alltihopa så att man får samma layout på det. yaDis verkar ju vara ett av de bättre programmen för den uppgiften. Eller om någon annan har bättre förslag?

Det är otroligt mycket arbete bakom,,, själv måste jag börja om från början igen när jag har tid. Tappade suget lite när NASen crashade. Fick strömspikar så att två av sex hårddiskar pajade, d.v.s. jag tappade hela volymen då NASen bara hade en hdd för backup funktion. 12 TB filmer med all info från TVIXie inlagd.. Blev så sur så jag numer bara kolla på Netflix. :(

#5

Postad 11 februari 2014 - 11:28

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Har du tittat på Mede8er-spelarna?
http://www.mede8er.com/ de har också ett program som drar ner all info och bilder till filmerna osv. Vet inte hur vida de klarar 4Tb diskar eller GPT.

#6

Postad 13 februari 2014 - 17:10

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
X3-spelarna med plats för hårddisk har stöd för 4TB.

/V-man

Redigerat av Unregistered7e1dc52c, 13 februari 2014 - 17:10.


#7

Postad 16 februari 2014 - 14:57

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Det är otroligt mycket arbete bakom,,, själv måste jag börja om från början igen när jag har tid. Tappade suget lite när NASen crashade. Fick strömspikar så att två av sex hårddiskar pajade, d.v.s. jag tappade hela volymen då NASen bara hade en hdd för backup funktion. 12 TB filmer med all info från TVIXie inlagd.. Blev så sur så jag numer bara kolla på Netflix. :(


Tragiskt tråkigt när sånt händer, när man lagt ner så mycket tid och ansträngning på att få det bra. Jag kör en UPS framför PC:n och min NAS just för att eliminera risken för strömspikar och all annan "smutsig" el som ändå innebär en viss risk för känsliga komponenter. Jag kör ingen backup idag men kommer nog inhandla en backupdisk till mitt nya mediacenter. Kommer satsa på en 4 TB disk till mediacentret och sedan ett 4 TB backup disk. Även om man kan bli dumsnål (vilket jag är idag) så är det ju faktiskt värt de där extra 1500 kronorna för en backupdisk, om man tänker sig hur mycket tid och ansträngning som ligger bakom t.ex. 4 TB film, för att inte tala om 12 TB! Jag får väl trösta mig med att det hade kostat bra mycket mer om jag köpt 4 TB filmer på skiva :).

Mede8er och X3 verkar vara samma spelare. Har aldrig hört talas om dem, synd att hemsidan är så ful och har knapphändigt med info, men 4 TB diskar ska de ju tydligen klara iaf, och UI:n ser ungefär likadan ut på alla spelare tycker jag. Kan nog vara värt att titta närmre på.

Jag läste att tidningen M3 kommer köra ett stort test av just mediaspelare i nästa nummer som släpps till veckan, ska absolut kolla in testet och se vad de kommer fram till. Jag såg bl.a. att Tvix var med, troligen 3D S2. Sedan är det väl mest troligt att de betygsätter kompabilitet och stabilitet före ett snyggt gränssnitt.

#8

Postad 16 februari 2014 - 23:29

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Det är otroligt mycket arbete bakom,,, själv måste jag börja om från början igen när jag har tid. Tappade suget lite när NASen crashade. Fick strömspikar så att två av sex hårddiskar pajade, d.v.s. jag tappade hela volymen då NASen bara hade en hdd för backup funktion. 12 TB filmer med all info från TVIXie inlagd.. Blev så sur så jag numer bara kolla på Netflix. :(

Verkligen trist när det händer. Två av mina 4 st diskar i en Raid5 kraschade med 2 dagars mellanrum medan jag var på skidsemester för några veckor sedan. Jag kontaktade Synology-supporten som lyckades tvinga de två kraschade diskarna online igen så jag kunde komma år volymen och kopiera över allt till andra diskar. Så om du inte har joxat för mycket med diskarna sedan de kraschade så kanske det kan vara värt ett försök.

/V-man

Mede8er och X3 verkar vara samma spelare.

Ja, sorry. Jag menade alltså Mede8ers X3 modeller. MED800X3D och MED1000X3D.

/V-man

#9

Postad 17 februari 2014 - 11:34

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
MED1000X3D ser ut som ett våffeljärn, har svårt att bestämma mig för om den är ful eller snygg. :)
Hoppas att de släpper en ny spelare snart, är sugen på att uppgradera mediaspelaren i biorummet och flytta ut min 400x2 till vardagsrummet.

#10

Postad 17 februari 2014 - 22:59

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Enligt M3 så var WD TV Play bäst i test med 8/10 i betyg. Den har ju dock inte plats för någon intern hårddisk. Tvix 3D S2 och Dune HD Base 3D fick båda 7/10, medan Popcorn Hour C-300 och MED600X3D fick 6/10. Över lag var det inte mycket till test, det står lite info om spelarna och de har bl.a. betygsatt extrafunktioner såsom t.ex. koppling till Netflix, YouTube mm, vilket jag personligen inte tycker är så intressant i sammanhanget, även om det såklart är ett plus i kanten.

Det intressanta är väl varför de valde PH C-300 istället för den nyare A-410. Jag misstänker även att MED800X3D är en bättre spelare än 600 modellen... Nåja, ska man gå efter deras test så är ju Dune att föredra. Lutar nog att införskaffa en Dune och hoppas att jag slipper lämna tillbaks den. Jag är fortfarande något skeptisk till yadis som programvara för att kategorisera filmerna....

#11

Postad 19 februari 2014 - 22:02

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

MED1000X3D ser ut som ett våffeljärn, har svårt att bestämma mig för om den är ful eller snygg. :)
Hoppas att de släpper en ny spelare snart, är sugen på att uppgradera mediaspelaren i biorummet och flytta ut min 400x2 till vardagsrummet.

Den är snygg! Man måste bara vänja sig lite...:)
Efter alla uppdateringar tycker jag nog att den har det mesta. Framför allt uppskattar jag den inbyggda scrapen som är som en dröm jämfört med att hålla på med Tvixie eller vad det hette till tvixen. Lägg in filmen, scanna foldern och tjoff så är det klart!
Gillar också appen (endast ios?) som visar din "video wall" på paddan och fungerar som en komplett fjärr.

#12

Postad 20 februari 2014 - 11:40

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Enligt M3 så var WD TV Play bäst i test med 8/10 i betyg. Den har ju dock inte plats för någon intern hårddisk. Tvix 3D S2 och Dune HD Base 3D fick båda 7/10, medan Popcorn Hour C-300 och MED600X3D fick 6/10. Över lag var det inte mycket till test, det står lite info om spelarna och de har bl.a. betygsatt extrafunktioner såsom t.ex. koppling till Netflix, YouTube mm, vilket jag personligen inte tycker är så intressant i sammanhanget, även om det såklart är ett plus i kanten.

Det intressanta är väl varför de valde PH C-300 istället för den nyare A-410. Jag misstänker även att MED800X3D är en bättre spelare än 600 modellen... Nåja, ska man gå efter deras test så är ju Dune att föredra. Lutar nog att införskaffa en Dune och hoppas att jag slipper lämna tillbaks den. Jag är fortfarande något skeptisk till yadis som programvara för att kategorisera filmerna....


M3 bedömmer nog helheten med appar och annat tjafs. Det säger ingenting om hur formatstöd, bildkvalitet osv är.

Hade varit intressant med en test där de bortser från allt "tjafs" och bara testar snabbhet, formatstöd och bildkvalitet.
För min egen del så behöver jag bara en riktigt enkel filhanterare och bra formatstöd och bra bild sen är jag nöjd.

Redigerat av Unregistereddc471864, 20 februari 2014 - 11:43.


#13

Postad 22 februari 2014 - 21:43

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

M3 bedömmer nog helheten med appar och annat tjafs. Det säger ingenting om hur formatstöd, bildkvalitet osv är.

Hade varit intressant med en test där de bortser från allt "tjafs" och bara testar snabbhet, formatstöd och bildkvalitet.
För min egen del så behöver jag bara en riktigt enkel filhanterare och bra formatstöd och bra bild sen är jag nöjd.


+1 på den.

Säg till när du hittar den bästa med de kriterierna.

Mvh

#14

Postad 22 februari 2014 - 23:35

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

M3 bedömmer nog helheten med appar och annat tjafs. Det säger ingenting om hur formatstöd, bildkvalitet osv är.

Hade varit intressant med en test där de bortser från allt "tjafs" och bara testar snabbhet, formatstöd och bildkvalitet.
För min egen del så behöver jag bara en riktigt enkel filhanterare och bra formatstöd och bra bild sen är jag nöjd.

Då tycker jag du ska skaffa en Med1000X3D - jag tycker dess enkla filhanterare, bra formatstöd och bra bild är utmärkt, trots "tjafset" den också är begåvad med...

#15

Postad 22 februari 2014 - 23:36

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
I fredags fick jag min Dune Base 3D, tillsammans med en WD disk på 4 TB. Tyvärr så har Dune inte inkluderat stöd för att formatera stora diskar i firmwaren, så jag fick göra en startpartition i Dune, sedan flytta disken till min PC och formatera den i Windows innan jag monterade tillbaks hårddisken i min Dune. Efter det så funkade det dock klockrent!

Jag måste säga att hittills så är jag riktigt nöjd med Dune. Framförallt så finns det en uppsjö med inställningar, så kontrollnörden kommer verkligen att bli tillfredsställd. Har mätt upp en överföringshastighet på ca 30 MB/sekund vid överföring från 1000 Mbit nätverk, så det är väl inte direkt wow men å andra sidan så är det ljusår bättre än min Tvix som fixade 5 MB/sekund.

Gränssnittet är snyggt, även om det saknar animeringar som t.ex. Popcorn Hour har, men det är ändå snyggt och stilrent. Det finns även lite olika skins att välja bland. Hittills så har boxen svalt alla format som jag matat den med, och den laddar upp filmerna snabbt som attan, även stora MKV. Bilder är heller inga bekymmer, tycker den är blixtsnabb.

Jag har testat de inbyggda apparna, men det är som jag misstänkte inget att hurra över. En kass webbläsare, lite småspel som Soduku, ett Tetris på ryska och Snake (!!!) har de lagt in, men det är ju knappast det man ska ha boxen till heller.

Den hittade min NAS problemfritt och efter att ha matat in användaruppgifterna så strömmar jag 1080p material helt utan tecken på lagg, det flyter hur fint som helst.

Håller just nu på och för över mina 2 TB filmer från min gamla Tvix-hårddisk vilket tar din lilla tid, men är snart klart. Har kört igång yaDis och tycker det ger ett snyggt och bra resultat. Den scrapar filmer och serier med bra resultat, för det mesta så hittar den rätt information till filmerna. Det enda den misslyckas med är att identifiera språk och externa subtitles. Sedan finns det en hel del buggar och andra problem i yaDis, men det går absolut att leva med. I det stora hela så är det ett väldigt funktionellt program, och jag gillar verkligen att den samlar all filminformation på samma ställe, även om filmerna skulle ligga på flera olika diskar.... Mycket bra!

Vad gäller filhantering så kan det inte bli enklare. Jag har lagt till den i Utforskaren så det är bara att dra och släppa, precis som om det vore en intern hårddisk i datorn. Otroligt smidigt!

Jag återkommer med mer info när jag hunnit testköra den mer, men än så länge så är jag riktigt nöjd. Har dock inte hunnit köra något 3D material på den ännu. Just ja, fläkten är TYST! Alltid en fördel att veta. Sedan kör jag en "Green drive" HDD, för att inte få en onödigt hög värmeutveckling.

Redigerat av SavageBoy, 22 februari 2014 - 23:37.


#16

Postad 23 februari 2014 - 08:57

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Då tycker jag du ska skaffa en Med1000X3D - jag tycker dess enkla filhanterare, bra formatstöd och bra bild är utmärkt, trots "tjafset" den också är begåvad med...


Har redan en Popcorn hour C-200 och en xtreamer sidewinder 3 så jag behöver ingen just nu.
Kommer invänta spelare med stöd för h.265 innan jag skaffar ngt nytt.

#17

Postad 01 juli 2015 - 17:03

Unregisteredd31523b8
  • Unregisteredd31523b8
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på att det inte verkar finnas någon bra mediaspelare.

Boxee Box har utgått.

Xtreamer SideWinder 3 har utgått.

Dune HD Base 3D misslyckas ofta med undertexter.

Western Digital TV Live Gen 3 hackar vid hög bitrate.

 

Vafan ska jag köpa för nåt? Det verkar ju inte finnas en enda bra mediaspelare, alla bra har de slutat sälja, varför kan man ju undra.


Redigerat av Unregisteredd31523b8, 01 juli 2015 - 17:08.


#18

Postad 01 juli 2015 - 17:55

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Dune HD Base 3D har jag kört nu i 1,5 år och jag är helnöjd! Några problem med undertexterna har jag ALDRIG haft. Så länge jag döper undertextfilen till samma namn som videofilen så fungerar det klockrent. Jag kan inte göra annat än rekommendera den. Dessutom så "lever" den. Tillverkaren släpper fortfarande nya uppdateringar några gånger per år. Jag tror inte du hittar ngn bättre mediaspelare, sedan beror det ju såklart vad du tänkt använda den till. Mitt användningsområde är film, film och film. Appar och websurf är den ärligt talat inte alls bra på.

 

 

Jag blir inte klok på att det inte verkar finnas någon bra mediaspelare.

Boxee Box har utgått.

Xtreamer SideWinder 3 har utgått.

Dune HD Base 3D misslyckas ofta med undertexter.

Western Digital TV Live Gen 3 hackar vid hög bitrate.

 

Vafan ska jag köpa för nåt? Det verkar ju inte finnas en enda bra mediaspelare, alla bra har de slutat sälja, varför kan man ju undra.



#19

Postad 01 juli 2015 - 18:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Kör Dune HD TV-303D och är ruggigt nöjd. Spelar allt man matar in, det som inte fungerat har inte fungerat på PC heller. Är sällan jag använder undertexter (avskyr dem som Pesten) men vet att det kan stöka beroende på ursprungsformatet.

#20

Postad 02 juli 2015 - 00:10

Unregisteredd31523b8
  • Unregisteredd31523b8
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Dune HD Base 3D har jag kört nu i 1,5 år och jag är helnöjd! Några problem med undertexterna har jag ALDRIG haft. Så länge jag döper undertextfilen till samma namn som videofilen så fungerar det klockrent. Jag kan inte göra annat än rekommendera den. Dessutom så "lever" den. Tillverkaren släpper fortfarande nya uppdateringar några gånger per år. Jag tror inte du hittar ngn bättre mediaspelare, sedan beror det ju såklart vad du tänkt använda den till. Mitt användningsområde är film, film och film. Appar och websurf är den ärligt talat inte alls bra på.

Okej, här: http://www.xn--bst-i...er-Mediaspelare säger de att den ofta misslyckas med undertexter, men de kanske har förbättrat den saken med ny programvara?

Jag vill också använda den bara för film, jag är verkligen intresserad av onödigt krimskrams som appar, websurf och skit.
Kommer nog köpa den då :)

#21

Postad 02 juli 2015 - 06:11

Unregisteredd31523b8
  • Unregisteredd31523b8
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Läste nu om en kille som inte kan visa undertexter alls i SUB format med HD Base 3D, det kan väl inte vara så med alla exemplar?



#22

Postad 08 oktober 2015 - 15:08

Grumme
  • Grumme
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Bumpar den här tråden för att kolla om det har kommit något bra alternativ den senaste tiden.

Jag har en gammal Tvix 6600N som har tjänat mig väl, men känner att det är dags att uppgradera.

Normalt så brukar ranking och/eller kundomdöme på Prisjakt kunna ge en bra vägledning, men som det ser ut nu så verkar det inte finnas några riktigt bra mediaspelare.

 

Vad ska man göra? <=/



#23

Postad 08 oktober 2015 - 17:34

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Bumpar den här tråden för att kolla om det har kommit något bra alternativ den senaste tiden.

Jag har en gammal Tvix 6600N som har tjänat mig väl, men känner att det är dags att uppgradera.

Normalt så brukar ranking och/eller kundomdöme på Prisjakt kunna ge en bra vägledning, men som det ser ut nu så verkar det inte finnas några riktigt bra mediaspelare.

 

Vad ska man göra? <=/

Skaffa en HTPC med Kodi? En NUC eller en Brix t.ex...


Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 08 oktober 2015 - 17:34.


#24

Postad 08 oktober 2015 - 20:45

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1
Fast är man riktigt kräsen gällande bildkalibtering/ bildjustering så är en bra mediaspelare att föredra... Är ett litet **** att få till pixelformat/färger rätt, ifrån dator till tv...Aldrig fått lika bra bild feån dator/HTPC som jag fått från tex boxee... Bäst ska vara med sigma chip...

#25

Postad 09 oktober 2015 - 22:17

Grumme
  • Grumme
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Tack för tips.

En kompis rekommenderade också Kodi, och när jag nu kollat lite närmare på det så måste jag säga att jag verkligen gillar gränssnittet plus att det verkar vara tämligen lätthanterligt.

 

Såg även att det finns en liten mediaspelare för endast €90 inkl. frakt med just Kodi, så det blir antagligen en sådan.

 

http://openelec.tv/openelec-box

 

@Garrett: Jag kanske inte är superkräsen när det gäller bilddetaljer, men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt (utan att behöva lägga ner timmar på kalibrering), så vilken mediaspelare skulle du rekommendera av de som finns i marknaden idag?



#26

Postad 10 oktober 2015 - 07:44

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
Raspberry pi 2 med Openelec och Kodi ...

#27

Postad 10 oktober 2015 - 08:16

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Tack för tips.

En kompis rekommenderade också Kodi, och när jag nu kollat lite närmare på det så måste jag säga att jag verkligen gillar gränssnittet plus att det verkar vara tämligen lätthanterligt.

 

Såg även att det finns en liten mediaspelare för endast €90 inkl. frakt med just Kodi, så det blir antagligen en sådan.

 

http://openelec.tv/openelec-box

 

@Garrett: Jag kanske inte är superkräsen när det gäller bilddetaljer, men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt (utan att behöva lägga ner timmar på kalibrering), så vilken mediaspelare skulle du rekommendera av de som finns i marknaden idag?

 

https://www.prisjakt...t.php?p=2993443

 

Denna ska sigmachip... verkar dock slut överallt...

Men är du inte JÄTTE-kräsen, så kör nån dator med kodi... smidigare program i navigering osv finns nog f*n inte... men är du riktig bild/ljud nörd, så är en bra mediaspelare att föredra. :)



#28

Postad 06 mars 2016 - 21:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har som trådskaparen varit glad i Tvix produkter i många år. 

 

Det verkar som om firman som gör dessa mediaspelare gått i konkurs. Det går inte att beställa dessa maskiner längre iallafall. 

 

Idag har marknaden rört sig mer mot streaming, vilket är på gott och ont antar jag. Jag gillar forfarande min fullt fungerande TVIXS1, och det faktum att man kan göra omslagsbilder till filmer i menyer osv. Men sedan jag fick upp ögonen för NAS insåg jag emellertid hur förlegat det är mer en seg intern hdd i en mediaspelare. 

 

Vad har ersatt min TVIX på marknaden idag, fungerar dagens NAS som rena mediaspelare? 

 

Jag skulle vilja ha en mediaspelare där jag i huvudsak hämtar film/musik från min NAS, vad säljs det idag som är prisvärt och man kan göra roliga omslag till sina filmer?



#29

Postad 06 mars 2016 - 21:56

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
Raspberry pi 3 med Openelec / Kodi

#30

Postad 06 mars 2016 - 21:58

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Raspberry pi 3 med Openelec / Kodi

Eller Raspberry Pi 3 med OSMC



#31

Postad 06 mars 2016 - 22:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kollade just upp Xtreamer Wonder, verkar prisvärd. 



#32

Postad 07 mars 2016 - 05:57

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Kollade just upp Xtreamer Wonder, verkar prisvärd. 



#33

Postad 07 mars 2016 - 16:35

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Kollade just upp Xtreamer Wonder, verkar prisvärd. 

 

 

Xtreamer är välkända för att lova guld och gröna skogar, den bittra är tyvärr något helt annat. Köpte själv en Xtreamer SideWinder(?), tror jag använde denna totalt 5 gånger sen åkte den ner i kartongen och ner i källaren.

 

 

Har som trådskaparen varit glad i Tvix produkter i många år. 

 

Vad har ersatt min TVIX på marknaden idag, fungerar dagens NAS som rena mediaspelare? 

 

Jag skulle vilja ha en mediaspelare där jag i huvudsak hämtar film/musik från min NAS, vad säljs det idag som är prisvärt och man kan göra roliga omslag till sina filmer?

 

 

Majoriteten av dagens smart-tv apparater har någon form av inbyggd mediaspelare, detta är vad jag personligen har använt sedan 2012. Skulle det bli aktuellt med att införskaffa en extern mediaspelare, skulle det nog bli en Raspberry Pi 3.



#34

Postad 07 mars 2016 - 17:01

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Det finns två bra mediaspelare idag som fungerar klockrent för dom som gillar Kodi så finns Open Hour Chameleon och för er som föredrar något annat så finns Popcorn Hour VTEN. 

Har båda spelarna och jag föredrar själv Popcornen , den sväljer allt jag matar den med :)



#35

Postad 07 mars 2016 - 17:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Kör min Dune HD TV-303D i sovrummet och en Mede8er MED800X3D i vardagsrummet.

Båda kär på utan knussel medan Mede8er är kvickare och hanterar BD-ISO bättre.

Sugen att testa RP3, var inte nöjd med min 2'a. Var för mycket stök innan allt lirade ordentligt.

#36

Postad 07 mars 2016 - 19:28

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Som trådstartare så sökte jag länge och väl efter en värdig ersättare, och hittade lyckligtvis en ersättare som faktiskt slog min Tvix på fingrarna. Dune Base 3D HD. Smidig och enkel att använda, kraftfullare än min gamla Tvix och du har ett riktigt kompetent program som heter yaDIS, som du använder för att skapa omslag och bygga ett filmbibliotek.

 

I mitt fall så har jag en hårddisk på 6 TB i min enhet där jag lägger alla filmer, sedan strömmar jag alla serier från min Qnap NAS via trådat nätverk. Programmet yaDIS funkar så att du kan göra ett filmregister och lägga det på exempelvis en nätverksenhet på din NAS, så strömmas allting så smidigt att du inte märker om det ligger lokalt på hårddisken eller om du strömmar det. Du kan t.ex. lägga dina filmer på flera hårddiskar och ändå se hela filmregistret som ett och samma. Fantastiskt smidigt! Passar mina behov perfekt, och jag är övertygad om att du inte blir missnöjd om du gillade Tvix!

 

 

Har som trådskaparen varit glad i Tvix produkter i många år. 

 

Det verkar som om firman som gör dessa mediaspelare gått i konkurs. Det går inte att beställa dessa maskiner längre iallafall. 

 

Idag har marknaden rört sig mer mot streaming, vilket är på gott och ont antar jag. Jag gillar forfarande min fullt fungerande TVIXS1, och det faktum att man kan göra omslagsbilder till filmer i menyer osv. Men sedan jag fick upp ögonen för NAS insåg jag emellertid hur förlegat det är mer en seg intern hdd i en mediaspelare. 

 

Vad har ersatt min TVIX på marknaden idag, fungerar dagens NAS som rena mediaspelare? 

 

Jag skulle vilja ha en mediaspelare där jag i huvudsak hämtar film/musik från min NAS, vad säljs det idag som är prisvärt och man kan göra roliga omslag till sina filmer?



#37

Postad 07 mars 2016 - 19:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Gillade infon om Mede8er, men blir osäker på trådlös wifi. Måste man köpa deras kit för att få trådlöst, eller kan man köpa en egen antenn eller dongel hos annan butik?


Som trådstartare så sökte jag länge och väl efter en värdig ersättare, och hittade lyckligtvis en ersättare som faktiskt slog min Tvix på fingrarna. Dune Base 3D HD. Smidig och enkel att använda, kraftfullare än min gamla Tvix och du har ett riktigt kompetent program som heter yaDIS, som du använder för att skapa omslag och bygga ett filmbibliotek.

 

I mitt fall så har jag en hårddisk på 6 TB i min enhet där jag lägger alla filmer, sedan strömmar jag alla serier från min Qnap NAS via trådat nätverk. Programmet yaDIS funkar så att du kan göra ett filmregister och lägga det på exempelvis en nätverksenhet på din NAS, så strömmas allting så smidigt att du inte märker om det ligger lokalt på hårddisken eller om du strömmar det. Du kan t.ex. lägga dina filmer på flera hårddiskar och ändå se hela filmregistret som ett och samma. Fantastiskt smidigt! Passar mina behov perfekt, och jag är övertygad om att du inte blir missnöjd om du gillade Tvix!

Hittade Dune  men ganska dyr tycker jag?


Redigerat av Glidtassen, 07 mars 2016 - 19:37.


#38

Postad 07 mars 2016 - 20:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Gillade infon om Mede8er, men blir osäker på trådlös wifi. Måste man köpa deras kit för att få trådlöst, eller kan man köpa en egen antenn eller dongel hos annan butik?

Hittade Dune  men ganska dyr tycker jag?

Följde med en USB-antenn men jag kör endast trådat. Såg i specen på prisjakt att man inte specat DTS-HDMA, men det är inte heller bekymmer.

#39

Postad 07 mars 2016 - 20:18

SavageBoy
  • SavageBoy
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Gillade infon om Mede8er, men blir osäker på trådlös wifi. Måste man köpa deras kit för att få trådlöst, eller kan man köpa en egen antenn eller dongel hos annan butik?


Hittade Dune  men ganska dyr tycker jag?

Mja, den kostar ju en slant, men det finns ju billigare varianter på Dune än just HD Base 3D. Sök på Prisjakt efter Dune HD så får du några andra träffar på billigare modeller. Även om den kostar en slant krävs det ju inte speciellt många filmer förrän man tjänat in de där slantarna ;)



#40

Postad 09 mars 2016 - 07:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har beställt på Mede8er MED 6003D-WP

 

Trådlös Wifi, ingen fläkt, stöder alla format :)



#41

Postad 10 mars 2016 - 07:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Mediaspelare fanns inte i lager i Göteborg, men så  fort de får in den skickas den mot Stockholm. 

 

Man kan skapa egna teman/bakgrunder men dessa får vara max 500kb, varför vet jag inte? Hoppas att det räcker, men har svårt att tro det. 

 

 

Bifogad fil(er)



#42

Postad 10 mars 2016 - 19:08

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
Varför välja en så gammal spelare ?
Har en hemma , men hade inte köpt en 2016..

(du får dock köpa min om du vill) :)

#43

Postad 10 mars 2016 - 20:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Den jag valt har alla funktioner som jag behöver, kostade inte alltför mkt. Men tack ändå. Jag har haft min TVIX S1 från 2009, så den nya beställda spelaren känns inte så gammal ändå :)


Redigerat av Glidtassen, 11 mars 2016 - 06:48.


#44

Postad 16 mars 2016 - 10:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Eller Raspberry Pi 3 med OSMC

den "nya" Pine64 kan ju också vara ett alternativ, då den har stöd för 4K (tyvärr bara HDMI 1.4), dock är leveransmånaden f.n Maj.

Redigerat av frollic, 16 mars 2016 - 14:00.


#45

Postad 16 mars 2016 - 12:40

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Tyckte med Pine64 såg bra ut innan jag läste att chippet är från Allwinner, som inte samarbetar med Kodi. Det innebär att hw-acceleration aldrig kommer fungera.



#46

Postad 16 mars 2016 - 13:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tyckte med Pine64 såg bra ut innan jag läste att chippet är från Allwinner, som inte samarbetar med Kodi. Det innebär att hw-acceleration aldrig kommer fungera.

Kodi accelererar ingenting, det sköts mha OSet via libVDPAU.
Mao så länge accelerationen stöds i Linux, så kommer den även att stödas i Kodi.

http://linux-sunxi.org/Kodi
http://linux-sunxi.org/CedarX

Redigerat av frollic, 16 mars 2016 - 14:08.


#47

Postad 16 mars 2016 - 16:01

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
http://forum.pine64....&highlight=kodi

#48

Postad 16 mars 2016 - 16:42

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Dessvärre verkar den inte stödjas i Linux heller pga samma orsak. http://forum.kodi.tv....php?tid=251413

 

Nu är jag inte hur expert,  men tills man i kodis forum bekräftar att det fungerar så är jag skeptisk. Hoppas dock gärna det händer för vill gärna ha en. 


Redigerat av joalin, 16 mars 2016 - 16:46.


#49

Postad 16 mars 2016 - 17:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Allwinner-stödet i Kodi är inget måste, bara det finns i OSet.

Att Kodi är anti-Allwinner tror jag beror på att de inte kör med GPLv2, vilket de borde göra, om deras HW-stöd ligger direkt inbäddat i Kodi, iom att Kodi följer GPLv2.

Redigerat av frollic, 16 mars 2016 - 17:11.


#50

Postad 17 mars 2016 - 07:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Får hoppas att min Mede8er kommer innan helgen. Kommer ta lite bilder och utvärdera sedan. Gissar att den borde vara snabbare än min gamla TVIX S1. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.