Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Märkligt REW resultat

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 september 2021 - 21:27

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Har börjat kalibrera basen i min bio och får märkliga resultat. En linjär ökning av effekten mellan typ 15-50Hz och sedan avtagande effekt. Som en bergstopp. Varför?
 
Jag har kalibrerat mina subbar så alla spelar 75dB i lyssningspositionen precis som höger main (vilken såklart är avstängd när jag mäter subbarna). Grafen ovan är från mina front subbar men resultatet blir ungefär detsamma med min mid-sub. 
 
Jag har en Yamaha RX3080A 
 
Idéer någon?
 
Bild från REW finns här: https://www.minhembi...g/381366#520105
 
 


#2

Postad 01 september 2021 - 22:07

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Ser ut som du har en ca 10dB topp vid 52Hz. Vad finns 3.3m från mikrofonen?
Misstänker att halva rumslängden och bredden samverkar och ger en topp. Det i kombination med en tidigt avrullad bas ger intrycket av det du ser.
Hur ser det ut med en mätning utan basar, alltså endast HV i fullrange?

#3

Postad 01 september 2021 - 22:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du säger att du har kalibrerat dom til 75DB, men det fungerar inte helt då detta sker vid en enda frekvens (brus eller test-ton) och som du ser så spelar en bas inte helt linjärt i frekvensomfånget.

 

Ditt största problem är att den rullar av lite tidigt dvs du får inte så mycket lågbas. Topparna fixar du lätt med din minidsp efter att du lärt dig att skapa eq i rew och importera i minidsp.

 

MEN man ska endast kapa och inte öka, även om man kan öka i teorien och i rews eq så varken fungerar det eller låter särskilt bra, så fokusera på att kapa.

 

För att få mer lågbas måste man ha subbar som kan produsera detta, och sen handlar det om placering. Det verkar som dina står där dom står, så då är det att skapa en mera jämn bas det du kan göra. Eller kan du flytta dom?

 

Typ såhär:

 

Bifogad fil  emil.PNG   178,63K   0 Antal nerladdningar

 

Den röda linjen är hur jag skulle EQ:at denna subb. Man använder endast kutt, och följer subbens naturliga peak så lågt ned i frekvens som möjligt utan att dra den upp.

 

Den blå linjen är.....var ligger frontarna vid denna volym. Du borde tuna subbens volym så att starten av basen dvs runt 100hz ligger ungefär i linje med resten av högtalarna. Sen kuttar du som jag visat med den röda linjen. Då får du iaf en jämn bas.

 

Så en sirka nivå där resten av högtalarna ligger blir starten, och sen försöker man få 6-9db ökning så långt man kan (röda strecket). Jag var lite snabb i paint men ökningen borde inte komma innan 100hz i min personliga mening.

 

Hur har du mätt? Med HDMI och kanal 4? Var delar du? Det blir nämligen lite skillnad på kurvan på subbens egna LFE kanal så du måste nästan dra ett svep med ena fronten + sub för att vara säker på var vi är.

 

Nu blir det lite mycket info här, men man kan också öka volymen på subben litegrand för att kräma ut mer lågbas (om man ska EQ:a den jämnt efteråt), men detta tycker jag blir överkurs då det blir svårt att mäta osv med så hög nivå samt man måste börja kolla på dist och hålla lite koll så man inte förstör subben. Så förbered dig på en lite resa här, så startar vi mjukt men när du lärt dig så kan du klämma ut ändå lite mer i framtiden.

Perfekt vore om du kan fixa:
(du behöver inte starta så lågt som 10hz, du kan köra 20-20000hz med front och 20-200hz med enbart subb)
* Separat svep från en av frontarna utan subb (se till att 100-1000hz sirka ligger på 75db i grafen)

* Svep med ena fronten + subb (om du har tid så kan du testa mer eller mindre på subbens volym för att se skillnaden, det bästa är om du hittar en volym där du inte får en dipp mellan front och subb där runt 80-100) Var försiktig med volymen och ta det hellre lite i taget så att du inte blåser ut något här. Jag sveper alltid med -40 på yamahan första svep i tillfälle något råkar stå helt fel, sen ett vid -30, och om det låter bra så drar jag upp till -20 eller så där jag får ut 75db i nivå ungefär i mitten av grafen.


Redigerat av Demon Slayer, 01 september 2021 - 22:49.


#4

Postad 02 september 2021 - 07:21

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej,
Tack för jättebra svar!
Jag har svårt att tro att kapaciteten är för dålig. Speciellt inte på 1000W subben (James EMB1000).

En kort fråga först, hur inkluderar du bild i inlägget? Måste man lägga upp bild på ngn form av egen hemsida och länka?
Ska kommentera mer senare men nu ska jag åka till kontoret för första gången sedan februari så det får bli lite senare :)

#5

Postad 02 september 2021 - 09:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Frequency Response
25-150Hz +/-3dB anges för din sub. Och det ser ju rimligt ut när man ser din mätning i REW. Den börjar falla av strax under 30 Hz.

Redigerat av genstruktur, 02 september 2021 - 09:50.


#6

Postad 02 september 2021 - 10:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja basen kommer höras vid 25hz så kapasiteten är helt ok enligt spec, jeg fick uppfattningen att dom borde klara lägre ned men det var nog jag som missuppfattade.

 

För att lägga in bilder så lagrar du dom til t.ex skrivbordet, sen trycker du på "fullständig editor" som ligger brevid "skicka"-knappen under inlägget du skapar.

* Bifoga fil - Bla gjennom - välj filen

* Tryck på "bifoga denna fil" så kommer den inn i innlägget



#7

Postad 02 september 2021 - 10:27

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej, 
Till att börja med lite info om kalibreringen. 
1. Receiverns effekt är ställd så att R main ger 75dB i main listening position (MLP)

2. De två främre subbarna och den bakom soffan ger också 75dB i MLP

 

En fundering har angående mittsubben är det faktum att den står bakom soffan och dessutom i en plattform som i sig är utformad som en basfälla. 

 

För att uppnå 75dB i MLP måste "volymen" ställas ner hårt på subbarna. Ställer jag upp "volymen" så får jag ungefär samma respons men såklart högre effekt. Dock blir toppeffekten betydligt över 100dB och fortfarande en bergstopp och som du säger ska man kutta inte förstärka så jag antar att det går att hantera. 

 

När jag kalibererade time alignment och lite initial EQ fick jag väldigt bra svar från rummmet från ca 45Hz och uppåt. Mitt problem är att subbarna rullar av. 

 

Angående att involvera main R och göra större svep så är jag nog inte duktig nog (ännu får vi hoppas) för att förstå riktigt hur du menar. Just nu har jag satt crossover på 200Hz så just nu levererar main ingenting under 200Hz (eller iaf väldigt lite). Tycker du att jag ska ställa ner crosseover till typ 120Hz och sedan köra svep på 100-20k bara på den och därefter 20-100 med sub+bas och hoppas på en linje som röd+blå?

Mätfrågan förstår jag inte riktigt heller. Jag har en UMIK till datorn och datorn på HDMI (AV5). Yamahan har inte en LFE kanal utan en SW Front och en SW Rear. Jag har min MiniDSP kopplad till SW Front.

Tid har jag hur mycket som helst så jag kör på tills det blir bra =) Jag får som sagt rätt ok respons mellan 45-typ 200Hz när jag kalibrerar grovt så har gott hopp jag hade dock velat minska avrullningen. 


Ja basen kommer höras vid 25hz så kapasiteten är helt ok enligt spec, jeg fick uppfattningen att dom borde klara lägre ned men det var nog jag som missuppfattade.

 

För att lägga in bilder så lagrar du dom til t.ex skrivbordet, sen trycker du på "fullständig editor" som ligger brevid "skicka"-knappen under inlägget du skapar.

* Bifoga fil - Bla gjennom - välj filen

* Tryck på "bifoga denna fil" så kommer den inn i innlägget

 

Det var nog inte helt fel missuppfattat, jag har en spec som säger 20Hz +/- 3Hz för James. MA ligger på 28Hz.

 

Tack! det blir lättare att kunna inkludera mätningar i fortsättningen



#8

Postad 02 september 2021 - 11:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om du har kopplat REW via HDMI och kör ASIO så kan du välja vilken kanal du skal svepa på. 1-3 är frontar och center, 4 är LFE, 5-6 är surround osv.

 

När du sveper på kanal 4 så blir det som om dettta är LFE från en film, och denna ligger alltid 10db högre än den kommer göra i musiklyssning. Därför blir det svårt att utgå ifrån denna.

 

Om du gör ett svep från kanal 1, i 20-20 000hz så kommer du få en fullfrekvens svepning där den tar med ena fronten samt subb och din delning så som du satt detta, så det ger en bild av hur systemet låter i musik vilken blir grunden för ljudet.

 

Starta med att göra ett 20-20000hz svep på ena fronten.
Se till att du inte har på nightmode eller annat på yamahan (den runda "options" knappen på fjärren har en snabbmeny där du enkelt kan se att allt detta ser ok ut dvs
Ypao volume - on
Adaptive drc - off
Allt annat av ljud under detta på 0 eller off)

 

Vidare så är prosedyren:
* När du ser på detta svep i REW, tryck på "EQ" och skapa en kurva, spara som textfil och lägg inn i minidsp.

 

Guide til hur du skapar EQ och importerar i Minidsp (hoppa över steg 3) https://www.minidsp....uto-eq-with-rew

 

Jag skulle dock justera "boost" och flatness till så som jag har satt.
Dessutom kan det vara bra att känna till att det spelar roll vilken smoothing du har här. Med 0 i smoothing får du flest filter, men mycket i smoothing får du få filter. Jag skulle starta med 0 i smoothing i början. och ja, det är en lite konsig mekanism, eftersom smoothing i alla andra sammangang bara menar hur mycket detaljer man ser i sina grafer, men i EQ så påverkar det faktiskt hur detaljerat motorn menar att den ska försöka närma sig din target.
Bifogad fil  rew.png   77,39K   0 Antal nerladdningar

 

Nu har du en bas utan denna bumliga topp men kan vidare testa om du kan få ut mer av systemet:

Då rekomenderar jag att se dessa 2 videos som visar hur du kan nivåmatcha subbarna bättre än YPAO kan, samt hur du tunar med hjälp av att flytta dom i tiden då man inte kan flytta dom fysiskt hur som helst. Detta tar en stund men är väl värt det!

 

Episod 8: https://m.youtube.co...h?v=tDaZT5G0Mwg

Episod 7: https://m.youtube.co...h?v=_A6gPCczhuU
 


Redigerat av Demon Slayer, 02 september 2021 - 16:55.


#9

Postad 05 september 2021 - 15:04

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Du säger att du har kalibrerat dom til 75DB, men det fungerar inte helt då detta sker vid en enda frekvens (brus eller test-ton) och som du ser så spelar en bas inte helt linjärt i frekvensomfånget.

 

Ditt största problem är att den rullar av lite tidigt dvs du får inte så mycket lågbas. Topparna fixar du lätt med din minidsp efter att du lärt dig att skapa eq i rew och importera i minidsp.

 

MEN man ska endast kapa och inte öka, även om man kan öka i teorien och i rews eq så varken fungerar det eller låter särskilt bra, så fokusera på att kapa.

 

För att få mer lågbas måste man ha subbar som kan produsera detta, och sen handlar det om placering. Det verkar som dina står där dom står, så då är det att skapa en mera jämn bas det du kan göra. Eller kan du flytta dom?

 

Typ såhär:

 

attachicon.gifemil.PNG

 

Den röda linjen är hur jag skulle EQ:at denna subb. Man använder endast kutt, och följer subbens naturliga peak så lågt ned i frekvens som möjligt utan att dra den upp.

 

Den blå linjen är.....var ligger frontarna vid denna volym. Du borde tuna subbens volym så att starten av basen dvs runt 100hz ligger ungefär i linje med resten av högtalarna. Sen kuttar du som jag visat med den röda linjen. Då får du iaf en jämn bas.

 

Så en sirka nivå där resten av högtalarna ligger blir starten, och sen försöker man få 6-9db ökning så långt man kan (röda strecket). Jag var lite snabb i paint men ökningen borde inte komma innan 100hz i min personliga mening.

 

Hur har du mätt? Med HDMI och kanal 4? Var delar du? Det blir nämligen lite skillnad på kurvan på subbens egna LFE kanal så du måste nästan dra ett svep med ena fronten + sub för att vara säker på var vi är.

 

Nu blir det lite mycket info här, men man kan också öka volymen på subben litegrand för att kräma ut mer lågbas (om man ska EQ:a den jämnt efteråt), men detta tycker jag blir överkurs då det blir svårt att mäta osv med så hög nivå samt man måste börja kolla på dist och hålla lite koll så man inte förstör subben. Så förbered dig på en lite resa här, så startar vi mjukt men när du lärt dig så kan du klämma ut ändå lite mer i framtiden.

Perfekt vore om du kan fixa:
(du behöver inte starta så lågt som 10hz, du kan köra 20-20000hz med front och 20-200hz med enbart subb)
* Separat svep från en av frontarna utan subb (se till att 100-1000hz sirka ligger på 75db i grafen)

* Svep med ena fronten + subb (om du har tid så kan du testa mer eller mindre på subbens volym för att se skillnaden, det bästa är om du hittar en volym där du inte får en dipp mellan front och subb där runt 80-100) Var försiktig med volymen och ta det hellre lite i taget så att du inte blåser ut något här. Jag sveper alltid med -40 på yamahan första svep i tillfälle något råkar stå helt fel, sen ett vid -30, och om det låter bra så drar jag upp till -20 eller så där jag får ut 75db i nivå ungefär i mitten av grafen.

 

Okej, ASIO fick jag aldrig att funka...tror jag gick bort mig lite i inställningarna. Har nu gått tillbaka till Java med föjande resultat för 20-200 med R + front sub. Sub +R grön och R orange.

 

Oändligt med tid hade jag fram tills dess jag blev satt på att kakla ett källarrum och bygga en klätterstudio i ett annat rum =)

 

Bifogad fil(er)



#10

Postad 05 september 2021 - 18:17

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Det där är tyvärr precis vad jag förväntade mig att se.
Jag frågade tidigare vad du har 3,3m från mikrofonen. Nu undrar jag också vad du har 3,3m från basmodulerna. Toppen på 52Hz borde komma från en rumsnod som anslås med en våglängd på 3,3meter, eller någon av de multiplar (1,65/3,3/6,6m)
Din mätning där toppen inte finns på fronthögtalaren tyder på att det är något med placeringen av basarna som skapar reflektioner i kombination med rumsmåtten.
Du verkar också ha något som ställer till det vid ca 85Hz, eller 2,5m. Förmodligen takhöjden.

#11

Postad 05 september 2021 - 18:40

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det där är tyvärr precis vad jag förväntade mig att se.
Jag frågade tidigare vad du har 3,3m från mikrofonen. Nu undrar jag också vad du har 3,3m från basmodulerna. Toppen på 52Hz borde komma från en rumsnod som anslås med en våglängd på 3,3meter, eller någon av de multiplar (1,65/3,3/6,6m)
Din mätning där toppen inte finns på fronthögtalaren tyder på att det är något med placeringen av basarna som skapar reflektioner i kombination med rumsmåtten.
Du verkar också ha något som ställer till det vid ca 85Hz, eller 2,5m. Förmodligen takhöjden.

 

Ja, absolut. Den vid 80Hz när jag bara kör front subbar är fullt rimlig. Där står soffan och framförallt plattformen. Därmed står även Umik där. Däremot, med bas nr 3 igång så blir responsen mycket bättre, vilket också är tanken med att ha den placerad där den står.

 

Bifogad fil  Both + R.jpg   67,6K   0 Antal nerladdningar

 

Noden vid 30Hz är rummets längd. Jag har ännu inte isolerat min bakre mellanvägg. När det är gjort bör mycket bas fastna mellan de två väggarna. 



#12

Postad 05 september 2021 - 19:05

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Efter lite ytterligare fix med time alignment och grundläggande EQ har jag nått följande respons. Vad tycker ni är nästa steg?Bifogad fil  Time align + EQ.jpg   59,3K   0 Antal nerladdningar



#13

Postad 05 september 2021 - 19:21

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Om du sveper en bit högre upp, håller sig nivån då på ca 83dB?
Eller går den ner till 75 igen så att du får en puckel mellan 100-200Hz?
Om nivån är 75dB även högre upp så är det väl hörbart att ha en höjning mellan 100-200Hz på ca 10dB.
Så kanske skulle behöva plocka ner det området lite grann i så fall.
Har du några delningsfilter aktiverade mellan basar och frontar nu?

#14

Postad 05 september 2021 - 19:26

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Förresten, den där dippen vid 88Hz på basran, har du kompenserat det genom att höja upp?

#15

Postad 05 september 2021 - 20:16

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 218 inlägg
  • 0

Har du provat att fasvända basen du har i bak? 



#16

Postad 06 september 2021 - 08:07

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Om du sveper en bit högre upp, håller sig nivån då på ca 83dB?
Eller går den ner till 75 igen så att du får en puckel mellan 100-200Hz?
Om nivån är 75dB även högre upp så är det väl hörbart att ha en höjning mellan 100-200Hz på ca 10dB.
Så kanske skulle behöva plocka ner det området lite grann i så fall.
Har du några delningsfilter aktiverade mellan basar och frontar nu?

 

Bra tips, jag ska testa det!
Nej, inga filter men frågan är ifall det kan vara värt att sätta en xor på runt 120Hz och låta mains ta över jobbet från subbarna där. Nu när jag har mer känsla för resultatet så kan jag köra lite tester på mains för att se hur de beter sig enskilt också.



#17

Postad 06 september 2021 - 08:12

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Förresten, den där dippen vid 88Hz på basran, har du kompenserat det genom att höja upp

 

Nej, så det är nog inte så svårt att plocka ner en puckeln en aning.

Kollade en film igår och ett är överlag jämn och fin bas. Det jag saknar är lite mer umpf i djupbasen. Eftersom jag vet att basarna har kapacitet och effekt nog tycker jag det är trist att de rullar av. Jag skulle nog vilja höja effekten generellt och kutta mer om skidbacken kvarstår ovanför 40Hz.


Har du provat att fasvända basen du har i bak? 

 

Nope, ärligt talat vet jag inte riktigt vad man gör (eller tekniskt vet jag) men jag vet inte riktigt vilken effekt man kan förvänta sig av det.



#18

Postad 06 september 2021 - 09:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Fasvända heter "invert" och är en enkel på/av knapp i minidsp. Effekten måste mätas.

 

Det som saknas nu är ju att kurvan igentligen skulle se omvänd ut, dvs en svag ökning i basen mot de lägre frekvenserna för att få just den umpf:en du nämner.

 

Jag skulle ändå rekommendera att du ser dessa 2 videor, även om du kan mycket av det så kanske det är något steg som du kan få tips på, och om jag inte missminner mig så pratar han om invertering också och hur du kan använda detta.

 

Episod 8: https://m.youtube.co...h?v=tDaZT5G0Mwg

Episod 7: https://m.youtube.co...h?v=_A6gPCczhuU



#19

Postad 06 september 2021 - 10:13

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Fasvända heter "invert" och är en enkel på/av knapp i minidsp. Effekten måste mätas.

 

Det som saknas nu är ju att kurvan igentligen skulle se omvänd ut, dvs en svag ökning i basen mot de lägre frekvenserna för att få just den umpf:en du nämner.

 

Jag skulle ändå rekommendera att du ser dessa 2 videor, även om du kan mycket av det så kanske det är något steg som du kan få tips på, och om jag inte missminner mig så pratar han om invertering också och hur du kan använda detta.

 

Episod 8: https://m.youtube.co...h?v=tDaZT5G0Mwg

Episod 7: https://m.youtube.co...h?v=_A6gPCczhuU

 

EXAKT! Det är precis det jag vill. Basen är rätt jämn och fin men den tiltar åt fel håll. Jag har kollat på dessa lite då och då, ska göra det en gång till. Sannolikt missar jag något.



#20

Postad 06 september 2021 - 10:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om jag inte kommer ihåg fel så testar han flytta varje subb 5ms om gången men testar också fasvändning vid flera tillfällen. Detta är en tidskrävande jobb men värt det.



#21

Postad 06 september 2021 - 12:19

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Fasvändningen är klurig. Jag fick fint resultat med fasen likställd med H/V. Kurvan såg bra ut och nivån var högre med basen i samma fas som övriga högtalare, men det lät sämre.
Säger det bara för att du inte ska glömma att lyssna mellan mätningarna också.

#22

Postad 06 september 2021 - 19:40

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 218 inlägg
  • 0

Nope, ärligt talat vet jag inte riktigt vad man gör (eller tekniskt vet jag) men jag vet inte riktigt vilken effekt man kan förvänta sig av det.

 

Det kan du göra i minidsp som Demon Slayer säger eller säkert direkt på din subwoofer (ex 0-180 där 180 är fasvänt). Det som händer när man fasvänder är att basen slår inåt istället för utåt.

 

Har man en eller flera basar i bak så ska du prova att fasvända de bakre innan du kalibrerar. Låter det bättre med den bakre snubben fasvänt så har du en bra utgångspunkt för att sedan gå vidare med eq. När man har basar både fram och bak så kan det vara så basarna ifram respektive ibak tar ut varandra, eller bara vissa frekvenser som tar ut varandra. 



#23

Postad 28 juli 2022 - 12:48

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Om du har kopplat REW via HDMI och kör ASIO så kan du välja vilken kanal du skal svepa på. 1-3 är frontar och center, 4 är LFE, 5-6 är surround osv.
 
När du sveper på kanal 4 så blir det som om dettta är LFE från en film, och denna ligger alltid 10db högre än den kommer göra i musiklyssning. Därför blir det svårt att utgå ifrån denna.
 
Om du gör ett svep från kanal 1, i 20-20 000hz så kommer du få en fullfrekvens svepning där den tar med ena fronten samt subb och din delning så som du satt detta, så det ger en bild av hur systemet låter i musik vilken blir grunden för ljudet.
 
Starta med att göra ett 20-20000hz svep på ena fronten.
Se till att du inte har på nightmode eller annat på yamahan (den runda "options" knappen på fjärren har en snabbmeny där du enkelt kan se att allt detta ser ok ut dvs
Ypao volume - on
Adaptive drc - off
Allt annat av ljud under detta på 0 eller off)
 

Visst har du en Yamaha, Demon Slayer? Jag håller på och experimenterar med MSO. Då rekommenderas att ta REW-svep från någon annan pre-out kanal än SW/LFE just för att kunna optimera upp till säg 200 Hz och slippa LFE-kanalens inbyggda avrullning runt 120 Hz.

Jag har valt att koppla in MiniDSP’n till center out i receivern och sen använt ljudläget ”9 channel stereo”. Tyvärr har det nog förstört alla mina mätningar då receivern inte bara nöjt sig med att mata ut ljudet till centerkanalen, utan till alla möjliga kanaler vilket jag inte hört. Nu vill jag alltså isolera signalen till enbart subbarna i receivern, och via ASIO drivers plus Mute i MiniDSP till individuella subbar.

Skulle det fungera att köra läge Straight, 2 kanaler (L+R) utan sub, och koppla in MiniDSP input till Front Right, medan man låter Front Left sända ut referenssignalen innan själva svepet?

Riskerar man att ha sönder något i förstärkare eller externt slutsteg med denna metod?

#24

Postad 28 juli 2022 - 17:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Skulle det fungera att köra läge Straight, 2 kanaler (L+R) utan sub, och koppla in MiniDSP input till Front Right, medan man låter Front Left sända ut referenssignalen innan själva svepet?

Svarar mig själv: det funkade! Fick till jämnare djupbas på platserna till höger och vänster om MLP m h a optimering i MSO.

Bifogad fil(er)



#25

Postad 30 juli 2022 - 11:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ah nais. Jag har vart på semester runt om i Sverige så har läst men inte kunnat ha tid att kommentera.

 

Hur länge lät du den stå och räkna?



#26

Postad 30 juli 2022 - 15:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 1
Körde ett gäng olika rundor under två dagars tid. Gjorde nog alla fel i världen man kan göra, men till slut fick jag kläm på det. ASIO-drivisarna driver en också till vansinne. Räcker att laptopen går in i sleep mode så tappas kontakten med mikrofonen etc när man väckt den. Men mer än 6-7 minuter lät jag den inte räkna. Då hade den stått o tuggat på samma error-level en stund redan. Hade stor hjälp av några experter på AVS också.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.