Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#6401

Postad 29 juni 2020 - 17:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag hade en fyrhjulsdriven Passat med en V6 för rätt många år sedan. Den var törstig och dyr att äga men behaglig att köra på vintern. Man fick dock vara försiktig i stans oräkneliga rondeller för det tunga aset understyrde som tusan när det var halt och verkade nästan vilja kasa av vägen. :P

Jag hade en lätt liten framhjulsdriven Polo samtidigt och den kilade kvickt och lätt genom rondellerna trots halkan.


Redigerat av hassesolo, 29 juni 2020 - 17:45.


#6402

Postad 29 juni 2020 - 18:03

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Högre bränsleförbrukning också.



#6403

Postad 29 juni 2020 - 18:58

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Första bilen blev precis såld och något annat ska inhandlas. Kollar lite på Kia optima år 17-18 men stör mej på att det inte finns något vettigt motoralternativ till den.
Finns ju bara en klen diesel. Hybriden blir på gränsen till för dyr. Frågan är hur bensinmotorn på 245hk är? Någon som har provar en sån? Vill gärna ha en bil som är lite inspirerande att köra iallafall.

#6404

Postad 29 juni 2020 - 22:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Jag hade en fyrhjulsdriven Passat med en V6 för rätt många år sedan. Den var törstig och dyr att äga men behaglig att köra på vintern. Man fick dock vara försiktig i stans oräkneliga rondeller för det tunga aset understyrde som tusan när det var halt och verkade nästan vilja kasa av vägen. :P
Jag hade en lätt liten framhjulsdriven Polo samtidigt och den kilade kvickt och lätt genom rondellerna trots halkan.

De hade väl gjort som sitt koncernsyskon Audi gjorde i många år förr, placerat motorn åt h-e för långt fram och för högt (vilket väl delvis är en funktion av att placera den långt fram).
Resultatet kan inte bli annat än tråkigt kasande rakt fram.

#6405

Postad 30 juni 2020 - 01:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vettefasen om det är fel på min apslöa v70 framhjulsdrivna ..Antisspinn går in heeela tiden på vinterväglag..Stå stilla och köra ut i en rondell kl 1600 är förenat med livsfara.
Det med nya vinterdäck.
4x4 är ju gudomligt .
I ett rödljus är man ju 100 meter bort innan bilen brevid tagit sig över .

Men vist,kör man som en tok kan ju 4x4 vara en nackdel

#6406

Postad 30 juni 2020 - 05:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jo det är härligt med 4 x 4 på vintern. Det händer nåt när man gasar (om däcken är ok).



#6407

Postad 30 juni 2020 - 16:56

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Jo det är härligt med 4 x 4 på vintern. Det händer nåt när man gasar (om däcken är ok).

Men det händer precis lika lite när du bromsar, tom mindre faktiskt pga tyngd.



#6408

Postad 30 juni 2020 - 16:57

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en Ford Focus ST runt 2007 och max 13000 mil och vad ska man ge, runt 60000 -70000 kr?

#6409

Postad 30 juni 2020 - 17:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Men det händer precis lika lite när du bromsar, tom mindre faktiskt pga tyngd.

Jag vet. Jag skrev själv det ett par inlägg upp.

#6410

Postad 30 juni 2020 - 20:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Sen brukar det väl vara högre förbrukning på 4x4 ? Vet att för rätt många år sen så skiljde de exakt 1dl mellan v70 framhjulsdrivna å en v70 4x4 samma körsträcka ,semester.

Vet inte hur siffrorna är nuförtiden

#6411

Postad 30 juni 2020 - 21:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Sen brukar det väl vara högre förbrukning på 4x4 ? Vet att för rätt många år sen så skiljde de exakt 1dl mellan v70 framhjulsdrivna å en v70 4x4 samma körsträcka ,semester.

Vet inte hur siffrorna är nuförtiden

Skulle tippa på att min 2017 A4 Quattro har ett liknande påslag.

4WD låg aldrig på kravlistan, var mera att bilen råkade ha det oxå. Hade utan problem klarat mig utan det.

#6412

Postad 30 juni 2020 - 23:23

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

Vettefasen om det är fel på min apslöa v70 framhjulsdrivna ..Antisspinn går in heeela tiden på vinterväglag..Stå stilla och köra ut i en rondell kl 1600 är förenat med livsfara.
Det med nya vinterdäck.
4x4 är ju gudomligt .
I ett rödljus är man ju 100 meter bort innan bilen brevid tagit sig över .

Men vist,kör man som en tok kan ju 4x4 vara en nackdel

Inte för att jag ger mycket för vare sig Volvo eller framhjulsdrift, men detta låter helt överdrivet eller en helt värdelös förare.

#6413

Postad 01 juli 2020 - 01:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Inte för att jag ger mycket för vare sig Volvo eller framhjulsdrift, men detta låter helt överdrivet eller en helt värdelös förare.


Du får väl tro vad du vill.
Men antispinn går i extremt lätt.
Så står du i en rondell i rusningstrafik så lycka till .
Farsan har alltid kört 4x4 och det är en sjuk skillnad ..Skottar iväg .

Frågade svågern som har v70 automat framhjulsdrift med mer effekt och han upplever inte att antispinn går i hela tiden och han bor i samma stad ...Dock är hans nyare .

Har haft bilen i 7 år så jag har hunnit med minst 2 olika nya vinterdäckuppsättningar.

Men i övrigt är det inte sååå många gånger/år jag verkligen behöver 4x4 men.

#6414

Postad 01 juli 2020 - 08:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

försöker kolla lite hur mycket en ford mondeo sjunker i pris på tre år.  För att se på ett ungefär hur mycket man ska amortera på lånet för att betala i samma takt som värdeminskningen.

 

jag filtrerade ut alla mondeo från 2013-2014 och räknade ut snittpriset på dom 20 första bilarna

sen gjorde jag samma sak på alla mellan 2016-2017

 

snittpriset på dessa bilar visade en minskning på ca 64000kr

det innebär att det blir ca 1777kr värdeminskning i månaden så det är det minsta man vill amortera på lånet.

 

Naturligtvis stämmer ju inte detta speciellt bra eftersom 20 bilar är alldeles för lite för att räkna ut ett snittpris. Dessutom är det mycket som påverkar priset i slutändan som tex skick, miltal,service och andra saker.

 

 

Men är det ungefär så man bäst kan räkna ut värdeminskningen eller tänker jag helt fel?



#6415

Postad 01 juli 2020 - 10:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

försöker kolla lite hur mycket en ford mondeo sjunker i pris på tre år.  För att se på ett ungefär hur mycket man ska amortera på lånet för att betala i samma takt som värdeminskningen.

 

jag filtrerade ut alla mondeo från 2013-2014 och räknade ut snittpriset på dom 20 första bilarna

sen gjorde jag samma sak på alla mellan 2016-2017

 

snittpriset på dessa bilar visade en minskning på ca 64000kr

det innebär att det blir ca 1777kr värdeminskning i månaden så det är det minsta man vill amortera på lånet.

 

Naturligtvis stämmer ju inte detta speciellt bra eftersom 20 bilar är alldeles för lite för att räkna ut ett snittpris. Dessutom är det mycket som påverkar priset i slutändan som tex skick, miltal,service och andra saker.

 

 

Men är det ungefär så man bäst kan räkna ut värdeminskningen eller tänker jag helt fel?

Var har du kollat priserna, skall du sälja den privat eller byta in hos bilfirma, Vilken utrustningsnivå kollar du på?

Det kan variera ganska stort beroende på en mängd olika faktorer, köper man dyraste modellen med mest bling så kommer den tappa mest trots att du kommer få bättre för den när du säljer den. Det är även stor skillnad på inbytespriset beroende på var du byter in den men även vad du byter in den mot.

Har märkt att de som säljer bilmärket ofta (inte alltid) ger bättre för bilen vid inbyte, vet dock inte hur det är med Ford. Volvo verkar bjuda extremt lågt för alla bilar, iaf är det mina erfarenheter.

 

Jag brukar bara ta snittpriset mellan de dyraste och billigaste bilarna av samma modell, utrustning, mm, så får man ett ganska bra hum om vart det brukar landa.

 

Vilken årsmodell tittar du på att köpa?!

 

Själv köpte jag en ca 2 år gammal bil för några år sedan (en Volvo s40n), det var den absolut sämsta bilaffären jag gjort. Den tappade ganska mycket i värde och hade inga garantier kvar så månadskostnaden blev högre än att köpa samma bil ny.



#6416

Postad 01 juli 2020 - 10:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Du får väl tro vad du vill.
Men antispinn går i extremt lätt.
Så står du i en rondell i rusningstrafik så lycka till .
Farsan har alltid kört 4x4 och det är en sjuk skillnad ..Skottar iväg .

Frågade svågern som har v70 automat framhjulsdrift med mer effekt och han upplever inte att antispinn går i hela tiden och han bor i samma stad ...Dock är hans nyare .

Har haft bilen i 7 år så jag har hunnit med minst 2 olika nya vinterdäckuppsättningar.

Men i övrigt är det inte sååå många gånger/år jag verkligen behöver 4x4 men.

Vad har du för vinterdäck, är du extremt tung på foten?

Har kört en hel del V70 i mina dagar och har aldrig märkt det problemet. Självklart får man ju inte ha så bråttom iväg från korsningarna på vintern, men ett par Nokia Hakka dubbdäck hjälper en hel del! Visst är det dyrare med bra vinterdäck, men så värt det!

 

Fyrhjulsdrift är helt gudomligt att ha speciellt på vintern! Men vet inte om det riktigt är värt den extra bränsleförbrukningen om man inte är beroende av den!

1dl extra är i underkant skulle jag säka, kanske om du räknar lugn landsvägskörning, men i verkligheten blir det lite mer. Har du dessutom lite roligare motor och gillar att gasa då drar det iväg ganska fort.

På min Subaru Forester XT jag hade tidigare så låg jag nästan på 2 liter / mil när det var som bäst vinterväglag, då alla andra bara slirade! Fantastiskt rolig bil, men lite för dyr i drift. :)



#6417

Postad 01 juli 2020 - 10:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Var har du kollat priserna, skall du sälja den privat eller byta in hos bilfirma, Vilken utrustningsnivå kollar du på?

Det kan variera ganska stort beroende på en mängd olika faktorer, köper man dyraste modellen med mest bling så kommer den tappa mest trots att du kommer få bättre för den när du säljer den. Det är även stor skillnad på inbytespriset beroende på var du byter in den men även vad du byter in den mot.

Har märkt att de som säljer bilmärket ofta (inte alltid) ger bättre för bilen vid inbyte, vet dock inte hur det är med Ford. Volvo verkar bjuda extremt lågt för alla bilar, iaf är det mina erfarenheter.

 

Jag brukar bara ta snittpriset mellan de dyraste och billigaste bilarna av samma modell, utrustning, mm, så får man ett ganska bra hum om vart det brukar landa.

 

Vilken årsmodell tittar du på att köpa?!

 

Själv köpte jag en ca 2 år gammal bil för några år sedan (en Volvo s40n), det var den absolut sämsta bilaffären jag gjort. Den tappade ganska mycket i värde och hade inga garantier kvar så månadskostnaden blev högre än att köpa samma bil ny.

 

kollade på blocket.  tog bara dom 20 första i listan.

först kollade jag alla bilar. sen begränsade jag sökningen med bilar som gått max 1500 mil per år och automat.

Fick lite olika resultat.

Vet inte hur man ska räkna lite.

 

Tänker köpa på bilfirma men tänker inte byta in min gamla. inte heller mondeon när jag säljer den.

Säljer hellre privat då firmorna alltid ger ett skambud.

 

kollar på 2016-2017 års modell.

Stora diesel-motorn. 

automat

titanium

max 5000 mil

 

går att få för ca 200k

 

frågan är hur mycket den är värd om tre år. 

 

 

Går ju att få en bra mycket billigare om jag väljer manuell låda, mindre motor och lite mer mil.  då kan man ju få en för under 150k



#6418

Postad 01 juli 2020 - 15:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

kollade på blocket.  tog bara dom 20 första i listan.

först kollade jag alla bilar. sen begränsade jag sökningen med bilar som gått max 1500 mil per år och automat.

Fick lite olika resultat.

Vet inte hur man ska räkna lite.

 

Tänker köpa på bilfirma men tänker inte byta in min gamla. inte heller mondeon när jag säljer den.

Säljer hellre privat då firmorna alltid ger ett skambud.

 

kollar på 2016-2017 års modell.

Stora diesel-motorn. 

automat

titanium

max 5000 mil

 

går att få för ca 200k

 

frågan är hur mycket den är värd om tre år. 

 

 

Går ju att få en bra mycket billigare om jag väljer manuell låda, mindre motor och lite mer mil.  då kan man ju få en för under 150k

Mja, rent generellt skulle jag inte säga att alla ger skambud. Man får ju tänka på att om bilen är värd 100.000 på golvet i bilaffären så vill dom kanske ha en prutmån på ett par procent, intäkt för löner, lokaler, etc samt lite vinst på det. Någorlunda seriös handlare skulle nog erbjuda dig 80-85 samt sätta ut den i hallen med en prislapp på 110.000,-.

Ibland är det lite smidigare och det är inte alltid privatpersoner har så lätt att ta privata billån när dom inte handlar hos en bilaffär, så lite "dyrare" bilar kan vara svårare att sälja privat... för att inte tala om alla idioter som ringer och erbjuder en bunt hundralappar, två kebaber och en gammal barnvagn! ;)

 

Givetvis finns det bilhandlare som har noll koll eller rakt av bara ger skambud för att dom vet att dom ibland kommer undan med det.

Det värsta jag varit med om är när man blivit erbjuden 30.000,- mindre hos en handlare på en bil som jag i slutändan fick totalt 170.000,- för.

 

Kollar man Mondeon med stora dieseln, automat, och räknar att du kanske kör 5-7000 mil på tre år så ligger spannet mellan ca: 100.000 - 180.000,-!

Köper du den för 200.000,- så är en värdeminskning på runt 60.000,- (+-10.000) inte helt orimligt på tre år.



#6419

Postad 01 juli 2020 - 19:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

30 kkr under vad jag sen sålt dem för är precis det jag blivit erbjuden i inbyte för mina två senaste bilar!

 

Senast jag bytte bil var fem år sen och då blev jag erbjuden 150 kkr för min bil i inbyte, vilket jag tyckte var bra. I nästa mening fick jag dock reda på att priset på den jag skulle köpa blev 30 kkr lägre utan inbyte, så var det egentligen bara 120 kkr jag blev erbjuden. Jag satte ut den på Blocket för 165 kkr och sålde den för 150 kkr.

 

Bilen jag bytte in då köpte jag 2009. Då blev jag erbjuden 75 kkr i inbyte för mi förra, den sålde jag också genom Blocket; för 105 kkr.

 

Så orkar man krångla lite så kan det vara värt att sälja privat. För min del gick det väldigt bra. Fick bara ett fåtal samtal och de flesta var seriöst intresserad.

 

Beträffande amortering så räknar jag med att en bil halverar värdet på tre år. På en ny bil skulle jag lägga lånet på max 6-8 år. Är bilen 2-3 år skulle jag lägga det på max 4-5 år. Gärna kortare tid om man har råd.



#6420

Postad 02 juli 2020 - 08:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

.

 

Beträffande amortering så räknar jag med att en bil halverar värdet på tre år. På en ny bil skulle jag lägga lånet på max 6-8 år. Är bilen 2-3 år skulle jag lägga det på max 4-5 år. Gärna kortare tid om man har råd.

 

du menar att en ny bil halverar sitt värde på tre år eller?

 

funderar på vilken årsmodell man ska köpa för att slippa så mycket värdeminskning.

 

till exempel så tror jag att man förlorar mer pengar på att köpa en mondeo från 2019 än en mondeo från 2016.

Jag tror inte att en begagnad mondeo från 2016 halverar sitt värde på tre år.

 

Mina tidigare bilar som jag köpt begagnade ca 3 år gamla har inte halverats i värde i alla fall. 

 

köpte min focus för lite drygt tre år sedan för 115000kr

kollar man blocket nu så ligger priserna oftast mellan 75000-90000kr 

 

dock så finns det ju alltid extremfall åt både håll.  finns ju också för både 50k och 120k



#6421

Postad 02 juli 2020 - 10:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 1

du menar att en ny bil halverar sitt värde på tre år eller?

 

funderar på vilken årsmodell man ska köpa för att slippa så mycket värdeminskning.

 

till exempel så tror jag att man förlorar mer pengar på att köpa en mondeo från 2019 än en mondeo från 2016.

Jag tror inte att en begagnad mondeo från 2016 halverar sitt värde på tre år.

 

Mina tidigare bilar som jag köpt begagnade ca 3 år gamla har inte halverats i värde i alla fall. 

 

köpte min focus för lite drygt tre år sedan för 115000kr

kollar man blocket nu så ligger priserna oftast mellan 75000-90000kr 

 

dock så finns det ju alltid extremfall åt både håll.  finns ju också för både 50k och 120k

Köper du en splitterny bil så är halveringstiden ca 3 år på de flesta "bas-bilar" som det finns gott om eller som inte är så extremt efterfrågade på beg-marknaden.

Finns några få undantag på modeller som håller ett ganska högt andrahandsvärde. Min Honda Accord kombi fick jag lite mer än 50 % för efter 5 år.

 

Sen efter tre år så kan det variera ganska kraftigt, vissa bilar sjunker som en sten medans andra bibehåller sitt värde. Sen är det även beroende på miltal, skick, servicehistorik, mm. hur mycket en begagnad bil är värd. För att inte tala om vad som är hypat för tillfället. Nu är ju bilmarknaden ganska stabil i Sverige där majoriteten vill ha en kombi eller en SUV, så dessa bilar är ofta väldigt lättsålda.



#6422

Postad 02 juli 2020 - 10:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Nån som har några tankar om Polestar 2 som familjebil - bra eller anus?



#6423

Postad 02 juli 2020 - 12:29

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Rörande värdefall så kan jag dela med mig av mina 4 senaste affärer. Samtliga bilar är köpta nya och sedan inbytta hos handlare. 
 

Skoda Fabia, 8 år gammal vid inbyte, 36 % betalt.

VW Golf V, 5,5 år vid inbyte, 57 %. 
VW Golf VI, 3 år vid inbyte, 64 %. 
BMW 3-serie, 7 år vid inbyte, 47 % betalt. 
 

Min erfarenhet är att det ofta är betydligt bättre betalt än den vanligt använda schablonen 50 % efter 3 år. Sen hänger det som andra säger mycket på hur populär bilen är och det kan löna sig att köpa etablerat märke och modell. 


Nån som har några tankar om Polestar 2 som familjebil - bra eller anus?

Jag har övervägt den just som familjekärra. Tror den gör jobbet ett ok givet att man inte har alltför stora anspråk på utrymme, bagage och håller sig mest i närområdet. För mig så föll den bort till sist pga att jag vill ha en något större bil som löser alla typer av transportuppdrag. BEV:ar har tiden för sig och nästa gång jag byter bil så kan det mycket väl bli en Polestar eller liknande elbil. 



#6424

Postad 02 juli 2020 - 12:41

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 1

du menar att en ny bil halverar sitt värde på tre år eller?

 

funderar på vilken årsmodell man ska köpa för att slippa så mycket värdeminskning.

 

till exempel så tror jag att man förlorar mer pengar på att köpa en mondeo från 2019 än en mondeo från 2016.

Jag tror inte att en begagnad mondeo från 2016 halverar sitt värde på tre år.

 

Mina tidigare bilar som jag köpt begagnade ca 3 år gamla har inte halverats i värde i alla fall. 

 

köpte min focus för lite drygt tre år sedan för 115000kr

kollar man blocket nu så ligger priserna oftast mellan 75000-90000kr 

 

dock så finns det ju alltid extremfall åt både håll.  finns ju också för både 50k och 120k

Det intressanta är väl vad de slutligen säljs för, inte priset i annonsen. Har en känsla av att många, framförallt privatpersoner, har lite för optimistiska uppfattningar om värdet på sina bilar :)

 

Sen finns det ju en del "trappor" i värdeminskingen. Exempelvis när en nybilsgaranti löpt ut eller när miltalen gått över möjligheten för att försäkra för motorskada


Redigerat av Pinnen, 02 juli 2020 - 12:44.


#6425

Postad 02 juli 2020 - 13:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Nån som har några tankar om Polestar 2 som familjebil - bra eller anus?

Om vi glömmer det på tok för höga priset så skulle den säkert vara bra för den lilla familjen (3 eller max 4 pers). Själv tycker jag nog att  det skall vara en kombi med minst tre säten bak som bruksbil till en familj på 4-5 pers med villa. Helst en begagnad av ett billigt och driftsäkert märke, så man inte behöver vara så rädd om den.

 

Egentligen skulle jag personligen behöva en minibuss men vi har hankat oss fram med en kombi och en liten andrabil trots att vi är sex. Det blir inga bilsemestrar med hela familjen förstås.


Redigerat av hassesolo, 02 juli 2020 - 13:22.


#6426

Postad 02 juli 2020 - 13:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om vi glömmer det på tok för höga priset så skulle den säkert vara bra för den lilla familjen (3 eller max 4 pers). Själv tycker jag nog att  det skall vara en kombi med minst tre säten bak som bruksbil till en familj på 4-5 pers med villa. Helst en begagnad av ett billigt och driftsäkert märke, så man inte behöver vara så rädd om den.

 

Egentligen skulle jag personligen behöva en minibuss men vi har hankat oss fram med en kombi och en liten andrabil trots att vi är sex. Det blir inga bilsemestrar med hela familjen förstås.

Den är lite billigare i Norge, startar på 460 000.

Jag finner inte specs på baksätet, men riktigt bra poäng, det var ju grunden till att jag hade legacy, såg på mondeo, köpte v70 och nu xc60 för att faktiskt kunna ha en liten wife i mitten bak mellan ett barnsäte för 10åring och 1 booster, så att man kan ta f.eks mormor i framsätet. Är det så att detta inte går och har mindre plats än v70/xc60 så går den fetbort.

Jag har kommit fram till att nu utan vagn så är det så sällan jag behöver så stor bagage som v70n hade, och jag skulle gärna ha en mindre bil både för miljö och utgifter/smidighet vid parkering osv, så möjlighet till takstativ och hängarfäste tror jag räcker, och då är det bara AWD som jag måste ha, men angående platsen så är vi 4 och det blir så dumt om vi ska ta med 1 person på något och den då måste ta bussen så detta är också ett krav.

 

Så det är fortfarande bara Tesla som gäller?

 

//edit polestar2 är 180cm bred, 9cm smalare än min xc60.
 


Redigerat av Demon Slayer, 02 juli 2020 - 14:23.


#6427

Postad 02 juli 2020 - 17:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

du menar att en ny bil halverar sitt värde på tre år eller?

 

funderar på vilken årsmodell man ska köpa för att slippa så mycket värdeminskning.

 

till exempel så tror jag att man förlorar mer pengar på att köpa en mondeo från 2019 än en mondeo från 2016.

Jag tror inte att en begagnad mondeo från 2016 halverar sitt värde på tre år.

 

Mina tidigare bilar som jag köpt begagnade ca 3 år gamla har inte halverats i värde i alla fall. 

 

köpte min focus för lite drygt tre år sedan för 115000kr

kollar man blocket nu så ligger priserna oftast mellan 75000-90000kr 

 

dock så finns det ju alltid extremfall åt både håll.  finns ju också för både 50k och 120k

 

Nja, jag skrev inte att en det bara gällde en ny bil, och inte heller att det var exakt så. Jag skrev bara att jag räknar med att den halverar värdet på tre år, underförstått även om den är några år gammal. :)

 

_Lucifer_ m.fl. har förklarat rätt bra hur även jag tänker. Det beror rätt mycket på vilken bil det är, men även på det allmänna ekonomiska läget. Sett över de senaste 20 åren har det stämt rätt bra som ett genomsnitt för min del. I sämre tider (läs 2008-2009) tappade bilar mer i värde, de senaste åren verkar de ha tappat mindre. En orsak till detta kan vara malusskatten. 

 

På hösten 2000 så köpte jag en 4,5 år gammal bil. När jag sålde den 5,5 år senare fick jag igen 38 % av vad jag gett, alltså lite mer än vad jag räknar med. Det kan bero på att det var en lite äldre bil som redan tappat mycket när jag köpte den.

 

Sen åket tjänstebil ett år innan jag åter köpte en 4,5 år gammal bil. Den hade jag bara två år och fick då igen endast 55 % av vad gett. Det var dock på våren 2009, då krisen 2008 dragit ner priserna rejält.

 

Krisen 2008 gjorde att botten gick ur bilmarknaden och handlarna stod med stora lager. På våren 2009 köpte jag en ny lagerbil som var nedsatt 30 %, och lyckades dessutom förhandla med vinterhjul och motorvärmarpaket.

Den sålde jag efter 6,5 år och här kan man räkna lite olika. Räknar man på listpriset plus tillbehören jag fick med så fick jag 23 % av detta, räknar man på vad jag gav fick jag igen 32 %.

 

Den bil jag har nu var 3,5 år gammal när jag köpte den. Jag betalade mindre än 50 % av vad den kostat ny, inklusive nya vinterhjul och motorvärmarpaket. Om tre månader har jag haft den i fem år och när jag tittar på liknande vagnar på Blocket så begär de faktiskt mer än 50 % av vad jag gav. Det lustiga är det var ungefär samma priser för ett år sen. Överlag verkar priserna på begagnade bilar stannat av, eller i vissa fall t.o.m. gått upp. Jag tror dock att man inte ska lura sig för att priserna gått ner lite just de senaste åren.

 

Med denna erfarenhet tycker jag fortfarande att det är bra att räkna med att värdet halveras på tre år. Då slipper man stå med ett lån kvar om man av någon anledning tvingas sälja bilen tidigare än man tänkt. Gör man inte det så har man sparat lite pengar i bilen och har ett större värde nästa gång man ska byta. 

 

När jag köpte bilen som jag har nu så la jag lånet på fem år. Om tre månader är det betalt och då har bilen ändå ett skapligt värde än. Jag trivs bra med den och behöver inte någon nyare nu så jag kör på med den ett tag till. Då kan jag spara lite till inför nästa byte av bil.

 

Samtliga bilar ovan har varit tyska stationsvagnar med sexcylindrig trelitersdiesel och mycket utrustning. Är väl inte de som har lägst värdeminskning, varken i procent eller kronor... :)



#6428

Postad 03 juli 2020 - 01:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Att bilar håller sitt andrahandsvärde hyggligt väl just nu beror mycket på den usla SEK-kursen.

#6429

Postad 03 juli 2020 - 14:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

nu har jag varit och provkört en Ford Mondeo 2016

stora motorn 4wd och automat.

Måste säga att jag blev ganska besviken. Det var inte alls så mjuk, tyst och behaglig som jag trodde den skulle vara.

den var ganska högljudd, inte så mjuk och vibrationer i ratten. bromsarna var också dåliga trots bra belägg.

 

Automatlådan var inte heller så mjuk i växlarna som jag föreställde mig, dessutom kändes det som att det saknades 1-2 växlar.

 

Bilen var också mycket slöare än vad jag föreställt mig trots 180 dieselhästar och 4wd

 

Provade även en 2020 ford focus active och den gillade jag nästan bättre.

 

Sen när jag satte mig i min egna bil (ford focus 1.0 titanium 2014) så märkte jag med en gång att den är både tystare,mjukare och skönare att köra på alla punkter faktiskt.

detta gäller när jag jämförde båda bilar jag testade.

 

Dock kan jag fortfarande vara sugen på en mondeo men jag tror inte att jag är så noga på just automatlåda längre. den gav ingen mersmak.



#6430

Postad 03 juli 2020 - 14:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
180hk är inte speciellt mycket. Mondeo är även en stor bil och 4x4 äter upp en viss effekt.

#6431

Postad 03 juli 2020 - 14:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

180hk är inte speciellt mycket. Mondeo är även en stor bil och 4x4 äter upp en viss effekt.

 

nej det är sant. men jag jämförde mest med min bil jag kör nu och den har 100hk och jag tyckte inte det var någon enorm skillnad.

men som du säger är ju mondeon mycket tyngre, samt att automat blir väl lite slöare också.  

4wd visste jag inte att den blev slöare av. Trodde det var tvärtom



#6432

Postad 03 juli 2020 - 14:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

4wd väger en del så det är klart att det slöar ned men 0-30 är det snabbare.



#6433

Postad 03 juli 2020 - 14:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

4wd väger en del så det är klart att det slöar ned men 0-30 är det snabbare.

 

 

undrar hur stor skillnad det är på 180hk och 150hk då? kanske inte är så stor skillnad.

speciellt inte om man jämför 180hk automat och 150hk manuell

 

150hk manuell kostar ju väldigt mycket mindre. Kanske är värt att kolla på en sådan istället

 

 

sen finns ju 160hk bensin också. vet inte om diesel eller bensin brukar vara piggast?


Redigerat av andreassofus, 03 juli 2020 - 14:50.


#6434

Postad 03 juli 2020 - 15:28

S319
  • S319
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
En annan sak att tänka på är att en större/tyngre bil känns slöare än en liten/lätt bil känns piggare. Jag byte från en golf kombi 150hk/250nm bensin till en Skoda Superb 190hk/400nm diesel, men båda automater. (DSG) Mäter man accelerationen siffror så är dom nästan identiska, men golfen kändes betydligt piggare. Så man kan bli lurad av känslan.

#6435

Postad 03 juli 2020 - 16:28

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Bensin vs diesel skulle jag gissa är en förklaring i några av de fall ni beskriver ovan. Det många menar med ”pigg” upplever jag sällan i en dieselbil trots mycket effekt och brutalt vridmoment när den väl vaknar till liv.

#6436

Postad 03 juli 2020 - 17:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Bensin vs diesel skulle jag gissa är en förklaring i några av de fall ni beskriver ovan. Det många menar med ”pigg” upplever jag sällan i en dieselbil trots mycket effekt och brutalt vridmoment när den väl vaknar till liv.

 

så du tror att mondeos bensinare på 160hk kan kännas piggare än än 180hk diesel?


En annan sak att tänka på är att en större/tyngre bil känns slöare än en liten/lätt bil känns piggare. Jag byte från en golf kombi 150hk/250nm bensin till en Skoda Superb 190hk/400nm diesel, men båda automater. (DSG) Mäter man accelerationen siffror så är dom nästan identiska, men golfen kändes betydligt piggare. Så man kan bli lurad av känslan.

ja så kan det ju vara också 



#6437

Postad 03 juli 2020 - 17:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Mindre bilar är oftast mycket roligare att köra. Dessutom är de billigare i inköp och i drift. Du som är ensamstående (tror jag) borde kanske köpa ett tvåsitsigt litet lyckopiller. Eller kanske en liten gti.


Redigerat av hassesolo, 03 juli 2020 - 17:37.


#6438

Postad 03 juli 2020 - 17:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

så du tror att mondeos bensinare på 160hk kan kännas piggare än än 180hk diesel?

ja så kan det ju vara också


Ja självklart känns ju en 160hk bensin piggare än en diesel...Diesel känns ju meningslös att varva ..ger ju oftast inte mycket över 4k varv

#6439

Postad 03 juli 2020 - 17:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Mindre bilar är oftast mycket roligare att köra. Dessutom är de billigare i inköp och i drift. Du som är ensamstående (tror jag) borde kanske köpa ett tvåsitsigt litet lyckopiller. Eller kanske en liten gti.

 

tanken har slagit mig också. men vill inte ha för liten bil då jag ofta är ute på roadtrips och även sover i bilen. Därför jag alltid köpt kombi. men nu kände jag för halvkombi för att det är snyggare :)

Men visst hade det varit kul med en liten bil som går som en kanon :)


Ja självklart känns ju en 160hk bensin piggare än en diesel...Diesel känns ju meningslös att varva ..ger ju oftast inte mycket över 4k varv

 

okej. ingen aning. har aldrig ägt en diesel och inte kört heller vad jag vet. 



#6440

Postad 03 juli 2020 - 18:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

någon som har erfarenhet av volvo s60 2016-2018?

 

kikade lite snabbt på en idag när jag kollade på mondeo.

 

Riktigt fina bilar måste jag säga.

 

är t3 slöa eller funkar dom med sina 152hk?

Bifogad fil(er)



#6441

Postad 03 juli 2020 - 18:33

S319
  • S319
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Om jag kollar runt på YouTube, så ser dieseln och bensinaren ut att vara typ jämn snabba ca 8,5sek till 100, ganska ointressant, men det är det jag hittar. Jag kan tänka mig att dieseln känns piggare i fart då den har mycket högre vridmoment. Min bil har ungefär dom acceleration siffrorna. Om den är pigg och snabb beror ju på vad du jämför med, men tillräckligt för att köra om utan att man kissar på sig av oro för att komma om. Går nog att förlora körkortet i båda... Jag skulle gå ner i storlek på bil om jag letade pigg och snabb bil för dom pengarna, typ FOCUS ST, Octavia RS och Leon Cupra ST.

#6442

Postad 03 juli 2020 - 18:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 1
Minst T4 men allra helst T5. 2016-2018 är slutet på EUCD plattformen så då är bilen som bäst.

Jag har nuvarande S60 och är helnöjd, den bästa Volvon jag haft. Jag hade för tre bilar sen en EUCD V60 D5 som jag var riktigt nöjd med. Efter den hade jag en XC70 D4 och efter det en S90 D4. Nu kör jag bensin och har aldrig varit nöjdare, all traktor känsla är borta.

EK

#6443

Postad 03 juli 2020 - 22:16

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Ska man inte köra på el är bensin the shit. Mycket trevligare motorgång i de flesta fall. Sitter just nu i BMW 330i och när det gäller körglädje äter den förra bilen, 420d, till frukost.
/r

#6444

Postad 03 juli 2020 - 22:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Nackdelen nu är att leta begagnat automat+4x4 så är det nästan bara diesel 😫

Frugan köpte en begagnad Toyota Auris med ca 125hk diesel som rullar 12k mil för 50k
Går riktigt bra,behagligt drag på låga varv vid omkörning .

Men speciellt snål verkar den inte vara .
Strax under 0,7 första tanken.
10 mil ren landsväg resten blandad .

#6445

Postad 03 juli 2020 - 23:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

någon som har erfarenhet av volvo s60 2016-2018?

 

kikade lite snabbt på en idag när jag kollade på mondeo.

 

Riktigt fina bilar måste jag säga.

 

är t3 slöa eller funkar dom med sina 152hk?

 

Väldigt trevliga bilar, kollade själv på en sån men när jag väl plockat på allt jag ville ha så var man uppe i över 600-papp! :D

T3 funkar absolut, beror helt vad man är van vid. Men den är ju inte jättepigg om man säger så. :)

 

Vad gäller diesel så kan dom absolut kännas piggare än en bensinare upp tills att man börjar få lite fart, då blir dom ruskigt slöa. Ofta får man bra vridmoment i en diesel och det är ju det som räknas om man vill accelerera. Men när man väl kommit upp i 90-100km/h med en 150-160hk diesel så är det som att den inte orkar mer. Så det finns ju både för och nackdelar med de flesta drivmedel.



#6446

Postad 04 juli 2020 - 04:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Det är inte vridmoment som gäller när du ska accelerera. Det påståendet gäller endast om du inte vågar varva bensinmotorn och då endast för att du helt enkelt inte får ut lika mycket effekt, pga för lågt varv.

#6447

Postad 04 juli 2020 - 10:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

någon som har erfarenhet av volvo s60 2016-2018?

 

kikade lite snabbt på en idag när jag kollade på mondeo.

 

Riktigt fina bilar måste jag säga.

 

är t3 slöa eller funkar dom med sina 152hk?

En 2015 S60 T3 kan du optimera med Volvos Polestar SW-tuning til 180hk. Det kostar 7-10k och garanti följer med.

Ser inte ut som dom kan tuna T3 2016-2018.

Min v70 bensin 180hk turbo kändes ganska hissig med pelle botten medans min xc60 R-design turbo diesel och 163hk känns som en traktor. Den har sportmode där den drar ut på växlarna lite och den kan Polestar-tunas til 215hk men ärligt talat så har jag inte haft behov för mer. Omkörningar går fint, ut på motorväg går fint osv. Men känslan i vanlig körning är absolut traktor i jämförelse. Nu är xc60 300kg tyngre och det märks tydlig skillnad med fullastad bil så det har en del betydning. Då s60 har ungefär samma vikt som min gamla v70 så måste du nog upp i 180 iallafall på bensin för att det ska kännas lite gubbe-kul.

 

 

Här kan du se vilka modeller som kan uppgraderas:
https://engineered.p...model-selector/

 

Men om du ska ha Volvo så råder jag dig på det absolut starkaste att inte köpa en utan Premium-Sound. Min erfarenhet säger att detta låter ganska bra, allt under det (High Performance osv) låter skit (så att du blir förbannad typ, dessutom startar radion i min bil av sig själv så du kan inte heller glömma bort hur dålig den är utan du blir påminnd varje dag) och att uppgradera med egna element och förstärkare är ganska mycket jobb och lite svårt att få till (kräver lite ghetto-modding). Jag har själv uppgraderat min XC60 då den hade alla tillval som fanns utan just Premium-sound, och jag tänke att -hah det kan jag fixa själv, men det tog sin lilla tid och kostade en slant, men nu låter det bra.

 

High Performance har inte ens mellanregister (det är ett hål där de skal sitta). Ingen subb, och riktig dåliga diskanter. Jag hade tur att hitta ett paket med de gamla goda Dynaudio-elementen på Ebay.



#6448

Postad 04 juli 2020 - 15:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Det är inte vridmoment som gäller när du ska accelerera. Det påståendet gäller endast om du inte vågar varva bensinmotorn och då endast för att du helt enkelt inte får ut lika mycket effekt, pga för lågt varv.

 

Men det är ju på lite högre varv du får bäst vridmoment på en bensinmotor, så same same but different!

Och i en dieselmotor får man ofta (inte alltid) mer vridmoment och från lägre varv.

Skall man accelerera så är det bra att ha en lång vridmoments kurva, en diesel tappar dock den ganska fort, så man får växla ihjäl sig om man skall hinna med. :)

 

Eller för att göra det väldigt enkelt, högre vridmoment ger mer hästkrafter på lägre varvtal. Vilket kan vara kul om man rejsar från rödljus till rödljus eller om man skall dra tungt.

Eller som man brukar säga "hästkrafter säljer bilar och vridmoment vinner tävlingar".

 

En 2015 S60 T3 kan du optimera med Volvos Polestar SW-tuning til 180hk. Det kostar 7-10k och garanti följer med.

Ser inte ut som dom kan tuna T3 2016-2018.

Min v70 bensin 180hk turbo kändes ganska hissig med pelle botten medans min xc60 R-design turbo diesel och 163hk känns som en traktor. Den har sportmode där den drar ut på växlarna lite och den kan Polestar-tunas til 215hk men ärligt talat så har jag inte haft behov för mer. Omkörningar går fint, ut på motorväg går fint osv. Men känslan i vanlig körning är absolut traktor i jämförelse. Nu är xc60 300kg tyngre och det märks tydlig skillnad med fullastad bil så det har en del betydning. Då s60 har ungefär samma vikt som min gamla v70 så måste du nog upp i 180 iallafall på bensin för att det ska kännas lite gubbe-kul.

 

 

Här kan du se vilka modeller som kan uppgraderas:
https://engineered.p...model-selector/

 

Men om du ska ha Volvo så råder jag dig på det absolut starkaste att inte köpa en utan Premium-Sound. Min erfarenhet säger att detta låter ganska bra, allt under det (High Performance osv) låter skit (så att du blir förbannad typ, dessutom startar radion i min bil av sig själv så du kan inte heller glömma bort hur dålig den är utan du blir påminnd varje dag) och att uppgradera med egna element och förstärkare är ganska mycket jobb och lite svårt att få till (kräver lite ghetto-modding). Jag har själv uppgraderat min XC60 då den hade alla tillval som fanns utan just Premium-sound, och jag tänke att -hah det kan jag fixa själv, men det tog sin lilla tid och kostade en slant, men nu låter det bra.

 

High Performance har inte ens mellanregister (det är ett hål där de skal sitta). Ingen subb, och riktig dåliga diskanter. Jag hade tur att hitta ett paket med de gamla goda Dynaudio-elementen på Ebay.

Kan bara hålla med... nu vet jag inte hur förstärkeriet skiljer sig, men det är ju ganska enkelt att uppgradera och komplettera med bättre högtalare. I värsta fall kan man slänga in ett slutsteg.

 

Bytte själv alla högtalare i min bil nyligen samt passade på att ljudisolera alla dörrar, hjulhus samt hela kofferten. Blev en enorm skillnad! Och kan verkligen rekommendera Focals mellansystem som är riktigt prisvärda. Dynaudio är ju kanon om man får tag i dom till rätt pris! :)



#6449

Postad 04 juli 2020 - 15:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Att ta signal från existerande förstärkare är lätt, men att helt byta ut den är svårt (fiber ring). På min måste jag också skarva på nya ledningar i dörrarna då den saknade mellanregister. Dessutom har mellanmodellen 6-bands EQ som är helt otroligt dålig (200hz bandet f.eks justerar från 60-600 så det blir fort pest eller kolera). Bak i min sitter diskanterna i dörrarna så dom sitter väldigt lågt, jag monterade focal-diskanter i bakersta stolparna för dom bak. Blev en del klarare röster.

Jag passade också på att dämpa i alla dörrar och hela bagaget plus satte in en 10" sub.

Så ja allt går att fixa om man orkar lära sig, men slutresultatet är inte ljusår ifrån den Premium jag hade i min titanium sport, så att få det färdigt med en gång är fett värt det, jag skulle lätt betala 20-30k extra för att ha det från fabrik, mitt gick på över 10k med alpine slutsteg och dämpning och många timmar läsning och jobbing, inte minst att dra ström från batteriet som sitter fram i xc60.

Premium har dessutom ofta plats för både sub och extrahjul, man får center högtalare i dashboard, högtalare i stolparna bak, dolby och bättre justeringsmöjligheter. Jag köper iaf inye en volvo igenn utan fetaste ljudpaketet.

Däremot har man ju lärt sig en massa. :)

#6450

Postad 05 juli 2020 - 00:44

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Nä, det är ju absolut inte gjort i en handvändning, och arbetsställningarna är inte roliga för en gammal rygg! :D

Sen är det en halv vetenskap att få loss alla plastpaneler utan att ha sönder allting. Men det är ganska kul terapiarbete om man har tid och plats att göra det.

 

Ny köpte jag största paketet som gick att få, men upptäckte ganska fort att det inte höll måttet. Honda har gått från Bose som inte är bäst till något ej namngivet som är ännu sämre tyvärr. Förstärkaren håller ändå hyfsad kvalitet om man uppgraderar allt förutom bashögtalaren, till den lär man nog behöva utöka med ett extra steg.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.